0111-KDIB3-1.4012.736.2018.2.JP - VAT w zakresie opodatkowania otrzymanych przez gminę środków od podmiotu trzeciego (RPOW) na realizację projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 listopada 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.736.2018.2.JP VAT w zakresie opodatkowania otrzymanych przez gminę środków od podmiotu trzeciego (RPOW) na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 września 2018 r. (data wpływu 18 września 2018 r.), uzupełnionym pismem z 24 października 2018 r. (data wpływu 24 października 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych przez Gminę środków od podmiotu trzeciego (RPOW) na realizację projektu pn. "..." oraz w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych przez Gminę środków od podmiotu trzeciego (RPOW) na realizację projektu pn. "..." oraz w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 października 2018 r., będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 23 października 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.736.2018.1.JP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina... jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) i zamierza zrealizować projekt pn. "..." i występuje o dofinansowanie kosztów (63%) z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność".

Projektowany budynek świetlicy wiejskiej przeznaczony będzie pod funkcję użyteczności publicznej - świetlica (mały dom kultury). Budynek będzie zawierał pomieszczenia sali, aneks kuchenny, pomieszczenia higieniczno-sanitarne i techniczne. Podstawowe pomieszczenie świetlicy jest zaopatrzone w bezpośrednie wyjście na zewnątrz budynku (taras). Budynek będzie stanowić prostą, zwartą bryłę z dachem czterospadowym. Będzie to obiekt ogólnodostępny, przystosowany dla osób niepełnosprawnych. Mienie wytworzone w przedmiotowej inwestycji będzie własnością Gminy. Realizacja nie będzie generowała żadnego dochodu. Budując świetlicę wiejską, Gmina realizuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym.

Realizacja projektu wpłynie na rozwój kulturalny mieszkańców terenu - inwestycja po oddaniu jej do użytku ma pełnić m.in. funkcje:

* społeczne - świetlica pełnić będzie funkcję bazy integracji środowiska lokalnego,

* edukacyjne - organizowanie zajęć (półkolonie) dla dzieci młodzieży w okresie wakacyjnym,

* kulturalne - organizowanie spotkań i wydarzeń kulturalnych.

Po zakończeniu inwestycji, świetlica udostępniana będzie nieodpłatnie mieszkańcom na potrzeby codziennych spotkań i zajęć.

Ponadto, ww. pismem z 24 października 2018 r. Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego w następującym zakresie:

Na pytanie Organu cyt. "Czy w przypadku niezrealizowania projektu pn. "..." Wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych?" Wnioskodawca odpowiedział cyt. "Nie ma takiej możliwości. Gmina otrzyma dofinansowanie dopiero po złożeniu wniosku o płatność po zakończeniu realizacji projektu na podstawie otrzymanych faktur dot. poniesionych wydatków. W przypadku niezrealizowania projektu Gmina nie otrzyma żadnych środków pieniężnych i tym samym nie miałaby co zwracać."

Na pytanie Organu cyt. "Czy w sytuacji rozwiązania umowy o dofinansowanie Wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu całości lub części otrzymanego dofinansowana?" Wnioskodawca odpowiedział cyt. "W momencie rozwiązania umowy o dofinasowanie po otrzymaniu już środków pieniężnych Gmina będzie musiała zwrócić przyznaną dotację w części lub całości w zależności od przyczyny rozwiązania umowy."

Na pytanie Organu cyt. "Czy nabycia dokonywane na potrzeby realizacji projektu będą udokumentowane fakturami, w których jako nabywca figuruje/będzie figurował Wnioskodawca?" Wnioskodawca odpowiedział cyt. "Tak, nabywcą na fakturach będzie Gmina...."

Na pytanie Organu cyt. "Czy całość otrzymanej dotacji będzie wykorzystana na realizację projektu czy też część dotacji będzie przeznaczona na ogólną działalność Gminy?" Wnioskodawca odpowiedział cyt. "Cała otrzymana dotacja będzie wykorzystana na realizację projektu."

Na pytanie Organu cyt. "Czy towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT?" Wnioskodawca odpowiedział cyt. "Nie. Gmina... w ramach realizacji Inwestycji będzie nabywać towary i usługi, które będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy."

Na pytanie Organu cyt. "Czy efekty projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT?" Wnioskodawca odpowiedział cyt. "Nie, efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Projektowany budynek świetlicy wiejskiej przeznaczony będzie pod funkcję użyteczności publicznej - świetlica (mały dom kultury) Realizacja inwestycji pozwoli w pełni wykorzystać budynek świetlicy wiejskiej na spędzanie czasu wolnego przez dzieci, młodzież i osoby dorosłe oraz przyczyni się do rozwoju intelektualnego i kulturalnego mieszkańców. W okresach przerw od zajęć szkolnych (ferie zimowe, wakacje) na terenie świetlicy będą odbywały się zajęcia dla dzieci i młodzieży (nieodpłatne). Obiekt przez cały rok będzie udostępniany nieodpłatnie mieszkańcom wsi. W obecnej chwili na terenie wsi nie działa świetlica wiejska."

Na pytanie Organu cyt. "Czy budynek będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania zadań własnych, jeśli tak, to proszę wskazać przepisy regulujące te zadania?" Wnioskodawca odpowiedział cyt. "Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Budynek świetlicy będzie wykorzystywany do wykonywania zadań własnych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 9, 15 ww. ustawy)."

W związku z powyższym opisem Wnioskodawca zadał następujące pytania:

1. Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu, (w sytuacji, gdy inwestycja będzie udostępniana nieodpłatnie)?

2. Czy otrzymane przez gminę środki od podmiotu trzeciego (PROW) na realizację inwestycji (63% dofinansowania) należy opodatkować ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu (w sytuacji, gdy inwestycja będzie udostępniana nieodpłatnie). (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 24 października 2018 r.)

2. Gmina nie będzie wykorzystywała świetlicę do celów działalności gospodarczej, tylko do celów statutowych w związku z czym otrzymane środki od podmiotu trzeciego nie będą podlegały opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Gmina realizuje opisany projekt w ramach zadań własnych, ponadto Gmina wskazała, że towary i usługi nabywane w ramach realizacji inwestycji będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

Podsumowując, Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Budowa świetlicy wiejskiej w miejscowości G wraz z infrastrukturą towarzyszącą". Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zatem stanowisko Gminy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Wątpliwości Gminy dotyczą także opodatkowania otrzymanych przez nią środków od podmiotu trzeciego (PROW) na realizację projektu pn. "Budowa świetlicy wiejskiej w miejscowości G wraz z infrastrukturą towarzyszącą".

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy - podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powołanego wyżej przepisu wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania, czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią zapłaty w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie Gmina realizuje projekt pn. "Budowa świetlicy wiejskiej w miejscowości G wraz z infrastrukturą towarzyszącą", którego źródłem dofinansowania będą m.in. środki zewnętrzne, tj. środki otrzymane z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" (63%). Gmina realizuje ww. projekt na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, co obejmuje jej zadania własne niepodlegające opodatkowaniu.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że skoro otrzymane przez Gminę środki od podmiotu trzeciego - to dofinansowanie poniesionych przez Gminę kosztów (63%) budowy świetlicy wiejskiej, które będą w całości wykorzystane na realizację ww. projektu - to środki te nie będą podlegały opodatkowaniu.

Reasumując, otrzymane przez Gminę środki od podmiotu trzeciego (PROW) będące dofinansowaniem poniesionych przez Gminę kosztów realizacji projektu pn. "Budowa świetlicy wiejskiej w miejscowości G wraz z infrastrukturą towarzyszącą" wykonywanego w ramach zadań własnych, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl