0111-KDIB3-1.4012.620.2019.4.AB - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wykazanego na fakturze dokumentującej nabycie kompleksowej usługi organizacji pikniku rodzinnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.620.2019.4.AB Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wykazanego na fakturze dokumentującej nabycie kompleksowej usługi organizacji pikniku rodzinnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 września 2019 r. (data wpływu 24 września 2019 r.), uzupełnionym pismem z 18 listopada 2019 r. (data wpływu 21 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wykazanego na fakturze dokumentującej nabycie kompleksowej usługi organizacji pikniku rodzinnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2019 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wykazanego na fakturze dokumentującej nabycie kompleksowej usługi organizacji pikniku rodzinnego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 18 listopada 2019 r. (data wpływu 21 listopada 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 6 listopada 2019 r. znak: 0111-KDIB1-2.4010.381.2019.2.SK oraz 0111-KDIB3-1.4012.620.2019.3.AB.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

(...) (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest czynnym podatnikiem VAT i podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów. Przedmiotem działalności Spółki jest (...), tj. (...). Cała sprzedaż Spółki podlega opodatkowaniu VAT (tj. w przeważającej części stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów lub eksport, a w mniejszym zakresie sprzedaż krajową lub świadczenie usług). Spółka należy do Grupy kapitałowej. Wnioskodawca posiada zakłady na terenie (...) oraz (...), zatrudniając obecnie ok cztery i pół tysiąca pracowników.

Kluczowe znaczenie w działalności Wnioskodawcy ma praca zespołowa. Od wydajności pracy pracowników uzależnione są wyniki finansowe Spółki. Właściwa komunikacja wewnątrz zakładu oraz zgrany zespół stanowią istotne czynniki powodzenia działalności Spółki, bez wątpienia przekładające się na jej wyniki finansowe.

Wnioskodawca zorganizował piknik jubileuszowy, który odbył się 1 czerwca 2016 r. w (...). Okazją do jego zorganizowania było m.in. stulecie istnienia Grupy, natomiast impreza miała charakter integracyjny. Piknik został zorganizowany dla wszystkich pracowników Spółki oraz członków ich najbliższej rodziny (małżonek/partner oraz dzieci). Spółka jest w posiadaniu listy obecności umożliwiającej ustalenie osób uczestniczących w wydarzeniu. W wydarzeniu wzięli udział pracownicy zatrudnieni bezpośrednio w Spółce, pracownicy tymczasowi wykonujący pracę na rzecz Spółki za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej oraz członkowie Zarządu Spółki, a także najbliższa rodzina wskazanych powyżej osób. Wstępu na piknik nie miały osoby spoza tego grona (w szczególności kontrahenci, dostawcy, klienci). Głównym celem pikniku była integracja załogi. Pracownicy różnych działów mieli możliwość nawiązania nowych znajomości lub pogłębienia relacji, co umożliwiało umocnienie więzi zespołu, polepszenie komunikacji wewnętrznej w Spółce oraz poprawę atmosfery pracy. W firmie zatrudniającej kilka tysięcy osób nie ma możliwości zorganizowania efektywnej integracji w inny sposób, niż poprzez organizację dużej imprezy umiejscowionej poza terenem Spółki. Z kolei tego rodzaju impreza powinna oferować szereg różnych atrakcji oraz aktywności, aby sprzyjało to rozluźnieniu i zaangażowaniu w interakcję z pozostałymi członkami zespołu. Zakładanym przez Spółkę skutkiem organizacji pikniku jest zwiększenie efektywności pracy zespołu, pogłębienie zrozumienia wśród pracowników dla celów gospodarczych przyświecających Spółce oraz poprawa wyników gospodarczo - ekonomicznych, czyli w ostatecznym rozrachunku zwiększenie przychodów Spółki.

Piknik składał się z serii wydarzeń oraz stałych atrakcji - rozpoczął się przemówieniem Prezesa do uczestników, pokrojeniem wielkiego tortu, a następnie konferansjer prowadził aukcję na rzecz dzieci z domu dziecka oraz wywiady ze specjalnymi gośćmi. Zorganizowany został występ zespołu muzycznego, atrakcje związane z kulturą Japonii, pokazy akrobatyki oraz stałe atrakcje dla dzieci i dorosłych w postaci wydzielonych stref związanych m.in. z naukami ścisłymi, mediami społecznościowymi, zdrowym odżywianiem się. Zorganizowany również został turniej multimedialny, a dla chętnych przygotowana była strefa odpoczynku. Dla dzieci przygotowane były atrakcje w postaci tzw. "miasteczka dziecięcego", w którym znajdowały się zarówno strefy zabaw, spektakle dla dzieci, jak i organizowane były warsztaty związane z nauką i podróżami.

Podczas wydarzenia, na specjalnych ekranach były prezentowane filmy nt. (...), wykonywane również nagrywanie i zdjęcia z drona celem umieszczenia mini reportażu video z pikniku na Y.

Przez całe wydarzenie dostępny był również catering zjedzeniem i napojami, które były wydawane w oparciu o kupony wydawane uczestnikom w ilości jednego kuponu na osobę (kupon obejmował jedzenie i napoje). Wśród napojów było także dostępne piwo, niemniej nie więcej niż 2 kubki na osobę. Koszty imprezy obejmowały również zapewnienie ochrony pikniku oraz pomocy medycznej.

Organizacją pikniku zajmowała się zewnętrzna firma zaangażowana przez Wnioskodawcę. Jej rolą była kompleksowa organizacja wydarzenia "od A do Z". Celem określenia warunków realizacji imprezy, jej programu, zasad korzystania z cateringu oraz warunków finansowych, Spółka zawarła przed organizacją pikniku umowę. Wartość usługi została ustalona na kwotę ryczałtową, ustaloną jednak w oparciu o wycenę każdego z elementów wydarzenia składającego się na tę usługę oraz o prowizję dla organizatora. Przed wykonaniem usługi organizator otrzymał zaliczkę potwierdzoną fakturą zaliczkową. Po realizacji imprezy wystawiona została jedna faktura końcowa za kompleksową usługę, obejmująca jedną pozycję zgodnie z Umową.

Koszty pikniku zostały poniesione w całości przez Wnioskodawcę - pracownicy ani ich rodziny nie byli zobowiązani do poniesienia jakichkolwiek kosztów związanych z udziałem w pikniku. Zainteresowane osoby uczestniczące w pikniku otrzymały kupony na catering dostępny na terenie imprezy, z kolei udział w poszczególnych aktywnościach i atrakcjach był dowolny, zależnie od upodobań uczestników.

W związku z organizacją pikniku Spółka poniosła również dodatkowe koszty w postaci drobnych wydatków, do których należały m.in. naklejki w kształcie serc dla uczestników czy opaski z grawerami. Poniesione zostały również koszty wynajmu autobusów dowożących uczestników na wydarzenie. Autobusy te na co dzień są wykorzystywane do dowozu pracowników do miejsca pracy, jednak w dniu wydarzenia zostały one przeznaczone do dowiezienia uczestników na miejsce pikniku. Spółka posiada faktury dokumentujące te wydatki, nie jest jednak w stanie wskazać (gdyż nie było to przedmiotem rejestrowania), kto dokładnie skorzystał z możliwości transportu autobusem na miejsce wydarzenia.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

Ad.1

Tak, organizacja pikniku rodzinnego dla pracowników wraz z członkami najbliższej rodziny służy prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, gdyż umożliwia integrację pracowników, na co dzień niemożliwą do realizowana w tak dużym przedsiębiorstwie, a która to integracja wpływa na zwiększenie efektywności pracy zespołu, pogłębienie zrozumienia wśród pracowników celów gospodarczych przyświecających Spółce oraz poprawę wyników gospodarczo - ekonomicznych, czyli w ostatecznym rozrachunku zwiększenie przychodów Spółki.

Ad.2

Usługa organizacji pikniku rodzinnego dla pracowników wraz z członkami rodziny związana jest wyłącznie z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych VAT.

Ad.3

Faktury dokumentują następujące wydatki:

a. Zakup kompleksowej usługi organizacji pikniku przez firmę specjalizującą się w organizacji tego typu firmowych "eventów",

b. Wynajem autobusów z kierowcą celem transportu uczestników na teren organizowanego pikniku, c. inne drobne wydatki typu: naklejki serduszka, opaska + grawer.

Ad.4

Podejmowanie przez Spółkę działań integracyjnych, polegających na organizacji pikniku rodzinnego dla pracowników wraz z członkami rodziny ma na celu zintegrowanie pracowników, którzy stanowią kluczowy filar i kapitał przedsiębiorstwa. Jak wskazano w pkt 1 wydarzenie integracyjne skutkuje zwiększeniem efektywności pracy zespołu, pogłębieniem zrozumienia wśród pracowników celów gospodarczych przyświecających Spółce oraz poprawą wyników gospodarczo - ekonomicznych, czyli w ostatecznym rozrachunku zwiększeniem przychodów Spółki. W wyniku pogłębienia relacji między pracownikami podczas spotkania integracyjnego wzrasta motywacja pracowników, usprawnieniu ulega także komunikacja wewnętrzna w Spółce, co z kolei przyspiesza procesy decyzyjne i produkcyjne w Spółce. Powyższe okoliczności ostatecznie wpływają na wzrost osiąganych przez Spółkę przychodów i możliwość dynamicznego rozwoju. Bez aktywnego zaangażowania, pracowników rozwój Spółki byłby bowiem niemożliwy.

Obecność członków rodzin pracowników stanowi dodatkowy czynnik spajający pracowników z firmą, który wpływa na efektywność integracji, a w konsekwencji na motywację pracowników do pracy w miejscu, które tworzy zgrany zespół ludzi. Ponadto udział rodzin pracowników jest również istotny dla zwiększenia akceptacji rodzin dla aktywnego zaangażowania pracowników Spółki w pełnienie swoich obowiązków służbowych. Możliwość udziału członków najbliższej rodziny nie jest podyktowana chęcią udzielenia tym osobom konkretnej korzyści. Ich obecność ma sprawiać, iż integracja pracowników jest efektywniejsza, przez co realizowane są cele gospodarcze Spółki związane z maksymalizacją przychodów ze sprzedaży produktów oraz utrzymywaniem satysfakcjonującego poziomu jakości.

Zorganizowanie dedykowanego pracownikom i ich rodzinom wydarzenia sprawia, że pracownicy czują się docenieni i wyróżnieni oraz mają poczucie pracy w miejscu, które zapewnia pracownikom pożądane obecnie środowisko dla samorozwoju. Ponadto podejmowanie tego rodzaju działań integracyjnych wpisuje się również w obecne tendencje na rynku pracy, gdzie posiadanie zgranego zespołu pracowników, zaangażowanego w sprawy przedsiębiorstwa i lojalnego jest kluczowe dla rozwoju przedsiębiorstwa, a w konsekwencji zwiększania przychodów. Pracodawca chcąc nie tylko utrzymać pracowników w ramach swojej organizacji, ale również podejmować działania mające na celu stały rozwój gwarantujący określoną pozycję na rynku, powinien stwarzać pracownikom warunki, które przyczyniają się do zwiększenia efektywności ich pracy oraz ich motywacji.

Ad.5

Tak, organizowanie pikniku rodzinnego dla pracowników wraz z członkami rodziny jest związane z działalnością gospodarczą Spółki (działalnością opodatkowaną). Związek ten przejawia się w zwiększeniu zaangażowania oraz lojalności pracowników wobec Spółki w wyniku integracji, co będzie miało wpływ na osiągane przez Spółkę przychody ze sprzedaży produktów (a więc przychody opodatkowane VAT). Takie świadczenia na rzecz pracowników (z możliwością uczestnictwa członków rodzin) budują bowiem pozytywne relacje pomiędzy pracownikami, mają również działanie motywujące i wpływające na jakość, wydajność oraz efektywność pracy. Zorganizowanie tego rodzaju wydarzenia integracyjnego wpływa zatem na poprawę jakości i efektywności pracy pracowników Spółki, a w konsekwencji również na wolumen produkcji i sprzedaży wyrobów Spółki, a więc ma wpływ na działalność opodatkowaną VAT.

Ad.6

Koszty organizacji pikniku rodzinnego zostały pokryte ze środków obrotowych Spółki.

W związku z powyższym opisem w zakresie podatku od towarów i usług zadano następujące pytanie (oznaczenie pytania jak we wniosku):

2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wykazanego na fakturze dokumentującej nabycie kompleksowej usługi organizacji pikniku rodzinnego opisanego w stanie faktycznym?

Stanowisko Wnioskodawcy (w zakresie objętym ww. pytaniem nr 2):

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturze zaliczkowej i końcowej dokumentującej zakup kompleksowej usługi organizacji pikniku rodzinnego opisanego w stanie faktycznym.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W celu skorzystania z odliczenia konieczne jest posiadanie faktury dokumentującej nabycie usługi, co wskazane zostało w art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższego możliwe jest odliczenie podatku naliczonego od odpowiednio udokumentowanych nabyć towarów i usług, pod warunkiem, że nabycia te są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Co istotne, dla istnienia prawa do odliczenia wydatki nie muszą być bezpośrednio powiązane z konkretnymi transakcjami sprzedażowymi podatnika - związek z czynnościami opodatkowanymi może mieć również charakter pośredni.

Podkreślane jest to powszechnie w orzecznictwie, np. w wyroku NSA z 9 września 2014 r., sygn. I FSK 1430/13: "Co do zasady, niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Zakupy te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia uwzględnianą w cenie. Pewnym odstępstwem od tej zasady będzie możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z wydatków poniesionych na tzw. koszty ogólne. Wtedy chociaż nie istnieje bezpośredni związek tych wydatków z transakcją opodatkowaną, to wydatki te, jako związane bezpośrednio z działalnością gospodarczą podatnika, stanowią element cenotwórczy świadczenia. Dlatego w związku z poniesieniem tych wydatków, w pewnych sytuacjach, podatnikowi może przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług."

W tym przypadku mamy do czynienia ze związkiem pośrednim z działalnością przedsiębiorcy. O pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Spółka zajmuje się produkcją wyrobów dla motoryzacji. Cała sprzedaż Spółki stanowi transakcje opodatkowane VAT, a więc transakcje co do zasady dające prawo do odliczenia VAT. Jak wskazano wcześniej, organizacja pikniku rodzinnego ma korzystny wpływ na działalność Spółki, lepsze wyniki produkcji i sprzedaży wyrobów Spółki. Bez wątpienia pogłębianie relacji między pracownikami podczas spotkania integracyjnego wywiera pozytywny wpływ na efektywność ich pracy oraz ich motywację.

Usprawnia także komunikację wewnętrzną w Spółce, przyspieszając podejmowanie decyzji oraz procesy produkcyjne. Bez aktywnego zaangażowania pracowników rozwój Spółki jest niemożliwy. Wydarzenie integracyjne w postaci pikniku rodzinnego ma pozytywny wydźwięk, pogłębiając ich wzajemne więzi oraz zwiększając lojalność w stosunku do samej Spółki. Tym sposobem zaangażowanie pracowników w świadczoną pracę rośnie, a atmosfera w miejscu pracy ulega poprawie. Dzięki temu, przewidywanymi długofalowymi skutkami przeprowadzenia przedmiotowego wydarzenia będzie również zwiększenie przychodów Wnioskodawcy, a tym samym zwiększenie sprzedaży opodatkowanej VAT. Dodatkowym czynnikiem spajającym pracowników z firmą jest także obecność członków rodzin pracowników. Wpływa ona pozytywnie na ich motywację do pracy, a jednocześnie zwiększa akceptację rodzin na aktywne zaangażowanie pracowników Spółki w pełnienie swoich obowiązków służbowych. Ponadto takie działania ocieplają wizerunek pracodawcy, tym samym zwiększając poczucie obowiązku pracowników wobec niego. Również obecność osób zarządzających jest istotna dla wywarcia pożądanego efektu. Pozwala ona na skrócenie dystansu w relacjach z pracownikami oraz daje możliwość zaprezentowania pracownikom w mniej formalny sposób celów działalności Spółki oraz zapewnienia ich o wsparciu, jakie osoby zarządzające oferują swoim pracownikom. Niewątpliwie istnieje zatem pośredni, lecz zauważalny związek pomiędzy poniesieniem kosztów nabycia usług polegających na kompleksowej organizacji imprezy integracyjnej, a działalnością opodatkowaną VAT Spółki. Dlatego też zdaniem Wnioskodawcy nabycie usług organizacji pikniku rodzinnego związanych z prowadzoną działalnością daje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W art. 88 ustawy o VAT znajduje się katalog wyłączeń z prawa do odliczenia podatku, m.in. wskazane w ust. 1 pkt 4 usługi noclegowe i gastronomiczne. Przepis ten nie znajduje jednak zastosowania w przedmiotowej sprawie ze względu na dwa aspekty.

Po pierwsze, na gruncie ustawy o VAT usługi gastronomiczne i cateringowe nie są usługami tożsamymi. Świadczyć może o tym na przykład klasyfikacja PKWiU, w której usługi gastronomiczne oraz usługi cateringu opisane są różnymi kodami PKWiU (dla usług gastronomicznych - 56.10.11, z kolei dla cateringu - 56.21.19). Ponieważ żadna z opisanych usług nie została zdefiniowana w ustawie o VAT, w celu wskazania różnicy między nimi Wnioskodawca posłużył się definicją słownikową. Zgodnie z definicją przedstawioną w Słowniku języka polskiego PWN, przez usługę gastronomiczną rozumieć należy działalność produkcyjno - usługową, obejmującą prowadzenie restauracji, barów, itp. Z kolei catering to usługa polegająca na przygotowywaniu i dostarczaniu na zamówienie gotowych potraw lub na organizacji przyjęć. Tym samym powinny być one traktowane jako odrębne usługi. Stanowisko takie wyraził również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, w interpretacji indywidualnej z 4 kwietnia 2016 r., sygn. IBPP1/4512-243/16/AW: "W związku z powyższym stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawca dokonuje zakupu usług gastronomicznych, to w sprawie znajdują zastosowanie postanowienia art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT i wskazane usługi są objęte wyłączeniem w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przewidzianego dla usług gastronomicznych. Natomiast w sytuacji gdy Wnioskodawca dokonuje zakupu usług kateringowych, wówczas postanowienia art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT nie znajdują zastosowania i wskazane usługi nie są objęte wyłączeniem w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przewidzianego dla usług gastronomicznych.". W analizowanej sprawie catering był zorganizowany na terenie imprezy odbywającej się (...). Nie były to więc usługi gastronomiczne, lecz usługi cateringowe.

Drugim aspektem, na który należy zwrócić uwagę jest fakt, że catering opisany w stanie faktycznym stanowi jeden z elementów kompleksowej usługi w postaci organizacji pikniku rodzinnego. Organizacja pikniku bez zapewnienia cateringu nie byłaby możliwa.

Chcąc zapewnić kilku tysiącom osób możliwość komfortowego spędzenia kilku godzin czasu w plenerze, w obszarze zamkniętym, gdzie nie znajdują się żadne stałe lokale gastronomiczne, należy zapewnić możliwość skorzystania z posiłku i napojów. Catering w tym przypadku był zatem nieodłączną częścią świadczenia realizowanego przez organizatora, a nie usługą samodzielną. Catering nie był także świadczeniem głównym przedmiotowej imprezy. Jej celem jest bowiem zorganizowanie integracji, a nie zapewnienie wyżywienia.

Zgodnie z przyjętą praktyką interpretacyjną oraz orzeczniczą w przypadku usług kompleksowych ma miejsce szczególny sposób rozliczenia świadczeń. Pogląd taki został wyrażony również w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, np. w orzeczeniu z 25 lutego 1999 r. w sprawie Card Protection Plan Ltd v Commissioners of Customs and Excise (C-349/96) Trybunał orzekł, że: "Z pojedynczym świadczeniem mamy do czynienia zwłaszcza wtedy, gdy jeden lub więcej elementów uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania jak do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. W takiej sytuacji fakt, iż stosowana jest jedna cena nie ma decydującego znaczenia.".

Zgodnie z przedstawionym stanowiskiem, w przypadku gdy dochodzi do zakupu usługi składającej się na kilka pomniejszych usług, na gruncie podatkowym należy stosować je jako jedną usługę, tę, która spełnia przesłanki do uznania za usługę główną. Na gruncie przedstawionego stanu faktycznego oznacza to, że usługa cateringowa była częścią większej usługi w postaci kompleksowej organizacji pikniku rodzinnego dla pracowników Spółki oraz ich rodzin. Usługa cateringowa nie była celem samym w sobie. Tym samym zakup usługi cateringu stanowi nieodłączną część całej usługi organizacji pikniku i to przez pryzmat tej drugiej powinno podlegać analizie prawo do odliczenia podatku VAT.

Stanowisko Spółki odnośnie prawa do odliczenia VAT od kosztów nabycia usługi związanej z organizacją pikników integracyjnych znajduje potwierdzenie w wydanych licznych interpretacjach indywidualnych, np. przez:

Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 stycznia 2018 r., sygn. 0111-KDIB3- 1.4012.778.2017.1.ICz:" (...) Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach dokumentujących jej nabycie, o ile nie zachodzą przesłanki wykluczające to prawo określone w art. 88 ustawy oraz faktycznie - jak podano we wniosku - organizacja przedmiotowych usług organizacji imprez integracyjnych dla swoich pracowników i podwykonawców ma na celu wzmocnienie pozytywnych relacji w zespole, jak również zwiększenie identyfikacji zespołu ze Spółką, motywację zespołu do wydajnej pracy i wzmocnienie lojalności zespołu wobec Spółki, co przekłada się w dalszej przyszłości na wzrost sprzedaży opodatkowanej produktów Spółki.

Podkreślenia wymaga fakt, że w świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa organizacji Imprez integracyjnych, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne."

Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 kwietnia 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.83.2018.2.WN: "Na podstawie powyższych uregulowań należy stwierdzić, że w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę, nabycie przedmiotowej usługi należy zaliczyć do usług złożonych, składających się z kombinacji różnych czynności. Można bowiem w powyższych okolicznościach mówić o jednym świadczeniu głównym - organizacji jubileuszu, na który składają się inne świadczenia pomocnicze stanowiące elementy usługi kompleksowej, takie jak usługi udostępnienia sali, przygotowania posiłków i obsługa kelnerska. Dlatego też nabywane przez Wnioskodawcę usługi, można uznać za usługę kompleksową, zaś czynności składające się na usługę główną są traktowane jako usługi pomocnicze.".

Mając na uwadze powyższe okoliczności, Spółka stoi na stanowisku, że w opisanym stanie faktycznym przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na podstawie faktury dokumentującej nabycie kompleksowej usługi organizacji pikniku rodzinnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług (pytanie nr 2) jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT - spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Powyższe jest zgodne z utrwalonym już orzecznictwem TSUE dotyczącym prawa do odliczenia podatku naliczonego, np. z wyrokiem TSUE w sprawie C-126/14 (pkt 28), w którym m.in. stwierdzono: "Jednak jak wskazała rzecznik generalna w pkt 33 i 34 opinii, Trybunał przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a transakcją lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy poniesione wydatki należą do kosztów ogólnych tego podatnika i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Tego rodzaju wydatki mają bowiem bezpośredni i ścisły związek z całością działalności gospodarczej podatnika (podobne wyroki: Investrand, C-435/05, EU:C:2007:87, pkt 24, SKF, C 29/08, EU:C:2009:665, pkt 58)".

Z powyższych przepisów wynika, że podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, które zostały przez niego nabyte jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy ich nabyciu a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi. Aby stwierdzić, czy wymieniona wyżej norma art. 88 ustawy znajduje zastosowanie, w pierwszej kolejności ustalenia wymaga czy dana transakcja podlega opodatkowaniu czy też korzysta ze zwolnienia od podatku lub nie podlega opodatkowaniu.

Jak wyjaśniono, odliczeniu powinien podlegać taki podatek naliczony, który zawarty jest w cenie towarów i usług nabytych w celu wykonania czynności opodatkowanych. Należy zaznaczyć, że nie zawsze możliwe jest wskazanie na ścisłe powiązanie podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Ważne jest jednak, by związek ten w chwili dokonywania zakupów był oczywisty, a nabyte towary i usługi muszą w sposób niewątpliwy służyć czynnościom opodatkowanym. Okoliczności towarzyszące konkretnej transakcji zakupu towaru lub usługi powinny wskazywać jednoznacznie, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej lub planowanej przez niego działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem działalności Spółki (...). Wnioskodawca zorganizował piknik jubileuszowy, który odbył się 1 czerwca 2016 r. Piknik został zorganizowany dla wszystkich pracowników Spółki oraz członków ich najbliższej rodziny (małżonek/partner oraz dzieci). Organizacją pikniku zajmowała się zewnętrzna firma zaangażowana przez Wnioskodawcę. Jej rolą była kompleksowa organizacja wydarzenia "od A do Z". Organizacja pikniku rodzinnego dla pracowników wraz z członkami najbliższej rodziny służy prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, gdyż umożliwia integrację pracowników, na co dzień niemożliwą do realizowana w tak dużym przedsiębiorstwie, a która to integracja wpływa na zwiększenie efektywności pracy zespołu, pogłębienie zrozumienia wśród pracowników celów gospodarczych przyświecających Spółce oraz poprawę wyników gospodarczo - ekonomicznych, czyli w ostatecznym rozrachunku zwiększenie przychodów Spółki. Pracownicy różnych działów mieli możliwość nawiązania nowych znajomości lub pogłębienia relacji, co umożliwiało umocnienie więzi zespołu, polepszenie komunikacji wewnętrznej w Spółce oraz poprawę atmosfery pracy. Przez całe wydarzenie dostępny był catering zjedzeniem i napojami, które były wydawane w oparciu o kupony wydawane uczestnikom w ilości jednego kuponu na osobę (kupon obejmował jedzenie i napoje). Wśród napojów było także dostępne piwo, niemniej nie więcej niż 2 kubki na osobę.

Podejmowanie przez Spółkę działań integracyjnych, polegających na organizacji pikniku rodzinnego dla pracowników wraz z członkami rodziny ma na celu zintegrowanie pracowników, którzy stanowią kluczowy filar i kapitał przedsiębiorstwa

Organizacja pikniku rodzinnego dla pracowników wraz z członkami najbliższej rodziny służy prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, gdyż umożliwia integrację pracowników, na co dzień niemożliwą do realizowana w tak dużym przedsiębiorstwie, a która to integracja wpływa na zwiększenie efektywności pracy zespołu, pogłębienie zrozumienia wśród pracowników celów gospodarczych przyświecających Spółce oraz poprawę wyników gospodarczo - ekonomicznych, czyli w ostatecznym rozrachunku zwiększenie przychodów Spółki. Koszty organizacji pikniku rodzinnego zostały pokryte ze środków obrotowych Spółki.

Wartość usługi została ustalona na kwotę ryczałtową, ustaloną jednak w oparciu o wycenę każdego z elementów wydarzenia składającego się na tę usługę oraz o prowizję dla organizatora. Przed wykonaniem usługi organizator otrzymał zaliczkę potwierdzoną fakturą zaliczkową. Po realizacji imprezy wystawiona została jedna faktura końcowa za kompleksową usługę, obejmująca jedną pozycję zgodnie z Umową.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy, w zakresie objętym pytaniem nr 2, dotyczą ustalenia, czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wykazanego na fakturze dokumentującej nabycie kompleksowej usługi organizacji pikniku rodzinnego.

Pośredni charakter związku z prowadzoną działalnością w okolicznościach wskazanych we wniosku nie powinien wpływać w sposób ograniczający na prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, pod warunkiem, że towary i usługi nabywane w tym celu nie mieszczą się w art. 88 ustawy o VAT. Analogicznie jak w przypadku towarów i usług przedstawia się sytuacja nabywanej usługi kompleksowej organizacji pikniku rodzinnego.

Z uwagi na opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej nabycie kompleksowej usługi organizacji pikniku rodzinnego na rzecz pracowników oraz członków rodzin, w sytuacji gdy, jak wskazał Wnioskodawca, nabywane przez niego usługi związane z organizacją kompleksowej usługi organizacji pikniku będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nabywane usługi organizacji pikniku związane są z podstawową działalnością operacyjną Spółki, pomimo, że związek ten ma charakter pośredni.

W tym miejscu należy zauważyć jednak, że świadczenie polegające na zakupie, w ramach nabywanej kompleksowej usługi organizacji pikniku rodzinnego, alkoholu - piwa dla uczestników pikniku rodzinnego nie jest związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę, a jedynie służy celom osobistym, prywatnym uczestników. Zakup alkoholu nie ma związku z wykonanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Wydatki związane z zapewnieniem napojów alkoholowych - piwa uczestnikom ww. pikniku nie są ani wprost, ani pośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy. W odniesieniu do czynności polegających na zakupie napojów alkoholowych (piwa) dla uczestników pikniku nie można uznać, że stanowią one element kompleksowej usługi organizacji tego wydarzenia. Nie stanowią one świadczeń niezbędnych do należytego i właściwego świadczenia usług polegających na organizacji pikniku rodzinnego z okazji jubileuszu spółki. W ocenie Organu nie występuje wystarczający związek pomiędzy nabyciem alkoholu (piwa), a celem realizowanego przedsięwzięcia w postaci organizacji pikniku rodzinnego, np. przez zmotywowanie pracowników do bardziej efektywnej pracy.

W rezultacie, nabycie kompleksowej usługi organizacji pikniku rodzinnego (z wyłączeniem wydatków poniesionych na zakup alkoholu - piwa) będzie wykazywało pośredni związek z prowadzonymi czynnościami opodatkowanymi, tym samym na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturze dokumentującej nabycie kompleksowej usługi organizacji pikniku rodzinnego, o ile nie są one czynnościami wymienionymi w art. 88 ustawy o VAT.

Prawo to nie będzie przysługiwało w części w jakiej nabywana kompleksowa usługa organizacji pikniku rodzinnego dotyczyć będzie wydatków na zakup alkoholu dla uczestników pikniku rodzinnego z uwagi na brak związku (nawet pośredniego) pomiędzy ich poniesieniem a czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem, w ramach nabywanej kompleksowej usługi organizacji pikniku rodzinnego, alkoholu - piwa, należało całościowo uznać za nieprawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Wydana interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego pytania, stąd wszelkie inne kwestie poruszone we wniosku a nie objęte pytaniami nie były przedmiotem interpretacji.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie nr 1) została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl