0111-KDIB3-1.4012.602.2019.2.IK - Rezygnacja ze zwolnienia z VAT transakcji zbycia nieruchomości zabudowanej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.602.2019.2.IK Rezygnacja ze zwolnienia z VAT transakcji zbycia nieruchomości zabudowanej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z 11 września 2019 r. (data wpływu 17 września 2019 r.), uzupełnionym pismem z 6 listopada 2019 r. (data wpływu 12 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji dostawy nieruchomości, rezygnacji ze zwolnienia oraz prawa do odliczenia podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji dostawy nieruchomości, rezygnacji ze zwolnienia oraz prawa do odliczenia podatku.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 6 listopada 2019 r. (data wpływu 12 listopada 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 29 listopada 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.602.2019.1.IK.

We wniosku złożonym przez:

* Zainteresowanego będącego stroną postępowania panią A.B.,

* Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania E. Spółkę Akcyjną

przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

A.B. prowadzi indywidualną działalność gospodarczą podlegającą rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej, jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, posługuje się nr NIP: (...), zamieszkała pod adresem: B.

Spółka E. spółka akcyjna z siedzibą w S. posługuje się nr NIP: (...) i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

A.B. sprzedała E. Spółce Akcyjnej z siedzibą w S. całą zabudowaną nieruchomość objętą księgą wieczystą numer (...).

A.B. oświadczyła, że sprzedaż nieruchomości jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) w związku z art. 29a ust. 8 cytowanej ustawy, jednakże strony zrezygnowały ze zwolnienia od podatku i wybrały opodatkowanie dostawy budynków, składając na podstawie art. 43 ust. 10 cytowanej ustawy Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w dniu 18 lipca 2019 r. zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynków.

A.B. nabyła nieruchomość na podstawie umowy darowizny oraz oświadczenia o ustanowieniu praw użytkowań sporządzonych dnia 29 czerwca 2009 r., przed notariuszem i nieruchomość tę nabyła na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej pod nazwą: P. A.B. A.B. nie miała prawa i nie dokonała odliczenia podatku do towarów i usług w związku z nabyciem nieruchomości.

W księdze wieczystej widnieje prawo własności nieruchomości położonej w B., obejmującej działkę nr..., położoną przy ulicy 1, określoną symbolem "B"- co oznacza tereny mieszkaniowe, o obszarze 869,00 m2. Działka nr... zabudowana jest czterokondygnacyjnym budynkiem o powierzchni zabudowy 474 m2 i zajmuje większość powierzchni działki. Teren poza budynkiem jest w całości utwardzony, jest to droga i plac z miejscami parkingowymi. Nieruchomość posiada pełne uzbrojenie w media miejskie: kanalizację sanitarną, deszczową, wodociągową, gazową, energię energetyczną, sieć teletechniczną oraz posiada prawny dostęp do drogi publicznej.

Budynek został wybudowany w 1930 r., a gruntownie wyremontowany w 2010 r. Od momentu nabycia A.B. ponosiła nakłady zwiększające wartość początkową nieruchomości, jednakże wartość tych nakładów nie przekraczała 30% wartości początkowej obiektu.

Z tytułu poniesionych nakładów naliczony podatek VAT został odliczony.

Od momentu nabycia nieruchomość była oddana do użytku podmiotom zewnętrznym na podstawie umów najmu.

W związku z transakcją sprzedaży nieruchomości na rzecz E. S.A. A.B. nie przenosi na E. S.A. innych praw i obowiązków poza prawami i obowiązkami wynikającymi z umów najmu.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

Ad. 1. Wykaz posadowionych na działce... budynków i budowli:

1.

czterokondygnacyjny budynek o powierzchni zabudowy 474 m2,

2.

droga,

3.

plac z miejscami parkingowymi,

Ad. 2. Pierwsze zasiedlenie w odniesieniu do następujących budynku i budowli nastąpiło:

1.

czterokondygnacyjny budynek o powierzchni zabudowy 474 m2 na podstawie umowy darowizny oraz oświadczenia o ustanowieniu praw użytkowali sporządzonych dnia 29 czerwca 2009 r.

2.

droga na podstawie umowy darowizny oraz oświadczenia o ustanowieniu praw użytkować sporządzonych dnia 29 czerwca 2009 r.

3.

plac z miejscami parkingowymi na podstawie umowy darowizny oraz oświadczenia o ustanowieniu praw użytkować sporządzonych dnia 29 czerwca 2009 r.

Ad. 3. Wyszczególnienie umów najmu dla poszczególnych budynków i budowli:

1.

czterokondygnacyjny budynek o powierzchni zabudowy 474 m2 - jest przedmiotem umów najmu:

* od 14 listopada 2002 r. do nadal

* od 31 stycznia 2008 r. do nadal

* od 12 marca 2014 r. do nadal

* od 4 kwietnia 2014 r. do nadal

* od 23 października 2018 r. do nadal

* od 1 lipca 2019 r. do nadal

2.

droga - nie była przedmiotem umowy najmu

3.

plac z miejscami parkingowymi - wykorzystywany przez najemców w ramach zawartych umów najmu oraz klientów najemców jako miejsca parkingowe.

Ad. 4. oraz ad. 5

1.

czterokondygnacyjny budynek o powierzchni zabudowy 474 m2 - Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wydatki na ulepszenie poniesiono 31 sierpnia 2017 r. Wskazane wydatki były niższe niż 30% wartości początkowej budynku.

2.

budowla w postaci drogi - Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

3.

budowla w postaci placu z miejscami parkingowymi - Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Ad.7 Nie dotyczy. Budynki i budowle będące przedmiotem zapytania wykorzystywane byty wyłącznie na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Ad. 8. Spółka E. spółka akcyjna jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług

Ad. 9. Nabywca nieruchomości spółka.E. S.A. wykorzystuje nabytą nieruchomość wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy dostawa nieruchomości opisanych w stanie faktycznym wniosku podlega w całości zwolnieniu od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?

2. Czy strony opisanej w stanie faktycznym transakcji mogą zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wybrać (w trybie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT) opodatkowanie dostawy nieruchomości opisanych w stanie faktycznym wniosku?

3. Czy w przypadku złożenia wspólnego ze sprzedawcą oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia z podatku VAT o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyboru przez strony opodatkowania dostawy nieruchomości opisanych w stanie faktycznym wniosku zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 ustaw o VAT, kupującemu przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Transakcja sprzedaży opisanej nieruchomości podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT z możliwością jej opodatkowania zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy.

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają przede wszystkim odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Podatnikami są zaś osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy o VAT).

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy o VAT), zatem do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków i budowli trwale z nim związanych, jeżeli dostawa budynków albo budowli korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, to ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym posadowiony jest obiekt.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 można zastosować zwolnienie od opodatkowania podatkiem VAT w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części. Stosownie do powołanej podstawy prawnej zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

* dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

* pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia reguluje art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Zgodnie z definicją wynikającą z ustawy, pod pojęciem pierwszego zasiedlenia należy rozumieć oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich: * wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Należy również zauważyć, iż podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W związku z powyższym zainteresowani uważają, iż transakcja sprzedaży opisanej nieruchomości podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT z możliwością jej opodatkowania zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

Co więcej w myśl przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W niniejszej sprawie transakcja dostawy nieruchomości opisanych w stanic faktycznym wniosku podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, jednak z możliwością jej opodatkowania zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT (złożenie zgodnego oświadczenia stron).

Dodatkowo, przedmiotowe nieruchomości będą wykorzystywane przez nabywcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe, a także brzmienie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w przypadku złożenia oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT (art. 43 ust. 10 ustawy o VAT), nabywca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu przedmiotowej transakcji.

Podsumowując więc zadane pytania:

1. Dostawa nieruchomości opisanych w stanie faktycznym wniosku podlega w całości zwolnieniu od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

2. Strony opisanej w stanie faktycznym transakcji mogą zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wybrać (w trybie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT) opodatkowanie dostawy nieruchomości opisanych w stanie faktycznym wniosku.

3. W przypadku złożenia wspólnego ze sprzedawcą oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wyboru przez strony opodatkowania dostawy nieruchomości opisanych w stanie faktycznym wniosku zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, kupującemu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu przedmiotowej transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustaw o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy - przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%:, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z kolei przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) posługują się pojęciem "pierwszego zasiedlenia", jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających. Zgodnie z art. 12 ust. 2 zdanie drugie ww. Dyrektywy państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a, do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie "gruntu związanego z budynkiem". Tym samym państwa członkowskie mają możliwość określenia szczegółowych zasad stosowania kryterium pierwszego zasiedlenia jedynie w odniesieniu do sprecyzowanej kategorii czynności, tj. przebudowy budynków.

W konsekwencji zarówno zgodnie z przepisami ww. Dyrektywy oraz w świetle utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie należy rozumieć szeroko jako "pierwsze zajęcie budynku, używanie". W efekcie, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że "Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako "pierwsze zajęcie budynku, używanie". Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, stanie się bezzasadne.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt (prawo użytkowania wieczystego gruntu) będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku, jaką opodatkowane są budynki i budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu (prawo użytkowania wieczystego gruntu) korzysta ze zwolnienia od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy - zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy - dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu), których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego i wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać.

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Podkreślić należy, że z uwagi na przywołane uregulowania, rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy, można dokonać wyłącznie w odniesieniu do zwolnienia od podatku określonego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca, zbył nieruchomość składająca się z jednej wyodrębnionej działki gruntu... zabudowanej budynkami i budowlami, tj. czterokondygnacyjny budynkiem, drogą oraz placem z miejscami parkingowymi. Od pierwszego zasiedlenia ww. obiektów do momentu ich dostawy minął okres dłuższy niż dwa lata. Na żaden z ww. obiektów Wnioskodawca - dokonujący dostawy, nie poniósł wydatków na ulepszenie pow. 30% ich wartości początkowej. Zarówno Wnioskodawca jak i nabywca nieruchomości byli na dzień dostawy czynnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT.

Odnosząc się do kwestii zwolnienia z opodatkowania dostawy ww. opisanej nieruchomości stwierdzić należy, że dostawa jest dostawą po pierwszym zasiedleniu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, od którego minął okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym dostawa ww. nieruchomości korzysta ze zwolnienia na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Przy czym, w sytuacji kiedy Sprzedający i Nabywca zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, złożyli przed dniem dokonania dostawy oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT w stosunku do przedmiotowej nieruchomości, której dostawa podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, to dostawa ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla dostawy budynków. W związku z art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług również sprzedaż gruntu, na którym budynki są posadowione będzie opodatkowana taką samą stawką podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że dostawa nieruchomości zabudowanej co do zasady, korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, odbyła się ona w okresie przekraczającym 2 lata od pierwszego zasiedlenia. Jednakże po złożeniu przez Nabywcę i Zbywcę zgodnego oświadczenia woli o rezygnacji ze zwolnienia z VAT dostawy Nieruchomości (w zakresie w jakim dostawa ta podlegałaby zwolnieniu z VAT z możliwością rezygnacji z tego zwolnienia) przed dniem dokonania transakcji, dostawa ta jest opodatkowana właściwą stawką podatku VAT.

Przechodząc do kwestii prawa nabywcy nieruchomości do odliczenia podatku naliczonego wskazać należy, że:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług;

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powołany wyżej przepis wyklucza jednocześnie możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT).

Ustawodawca stworzył tym samym podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych (wskazanych powyżej, tj.m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych), oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegąjących temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonanie czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze wyżej powołane przepisy art. 86 oraz 88 ustawy o VAT, należy zauważyć, że w sytuacji gdy Wnioskodawca i Zainteresowany niebędący stroną postępowania zrezygnują ze zwolnienia z podatku dostawy nieruchomości, to nabywcy - Zainteresowanemu niebędącemu stroną postępowania po nabyciu i otrzymaniu faktury dokumentującej nabycie opisanej nieruchomości przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wnikającego z faktury dokumentującej dostawę pod warunkiem że nabywca wykorzystuje Nieruchomość do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w całości jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl