0111-KDIB3-1.4012.432.2019.2.ASY - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 sierpnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.432.2019.2.ASY Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 lipca 2019 r. (data wpływu 11 lipca 2019 r.) uzupełnionym pismem z 14 sierpnia 2019 r. (data wpływu 16 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją operacji: "(...)" -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją operacji: "(...)".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 14 sierpnia 2019 r. (data wpływu 16 sierpnia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 7 sierpnia 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.432.2019.1.ASY.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie (...) z siedzibą w (...) działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 713). Na podstawie statutu stowarzyszenie może prowadzić odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 688). Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, nie składa deklaracji VAT-7. Działalność jaką prowadzi to nieodpłatna działalność statutowa, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie osiąga przychodów. Stowarzyszenie utrzymuje się ze składek członkowskich, darowizn, dotacji, zapisów i spadków. W statucie przewidziano również wpływy z: majątku, wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia oraz innych wpływów przewidzianych przez prawo. Stowarzyszenie nie posiada majątku. W związku z realizacją umowy z dnia 7 lutego 2018 r. o przyznanie pomocy nr (...) zawartej pomiędzy Województwem (...) z siedzibą w (...) a Stowarzyszeniem (zmienioną aneksem nr 1 z dnia 7 lutego 2018 r.) na podstawie art. 34 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2017 r. poz. 562, 624, 892,935 i 1475) strony określiły, prawa i obowiązki związane z realizacją operacji w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach działania " (...)" objętego Programem w zakresie: budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej. Stowarzyszenie w myśl zapisów umowy zobowiązuje się do realizacji operacji: "(...)", której zakres rzeczowy i finansowy określono w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji stanowiącym załącznik nr 1 do umowy. Realizowana przez Stowarzyszenie operacja, o której mowa wyżej, prowadzi do osiągnięcia celu szczegółowego głównego dla poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", tj. wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich. W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: stworzenie infrastruktury rekreacyjnej, która pozwoli na wykorzystanie czasu, aktywizację wszystkich grup społecznych, rozwijanie indywidualnych zainteresowań, prowadzenie czynnego wypoczynku oraz integracja mieszkańców Lokalnej Grupy Działania " (...)" poprzez wskaźniki wymienione w umowie. Stowarzyszeniu (beneficjentowi) na mocy umowy została przyznana na podstawie złożonego wniosku o przyznanie pomocy oraz na warunkach określonych w ustawie o wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, o których mowa w art. 1 pkt 1 ustawy oraz przepisach rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2017 r. poz. 772 i 1588), pomoc w wysokości 55 000,00 zł, jednak nie większej niż 82% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji. Stowarzyszenie podkreśla, że po zrealizowaniu operacji przedmiotowa infrastruktura rekreacyjna zostanie udostępniona bezpłatnie mieszkańcom (nie będą pobierane żadne opłaty za wstęp).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszeniu - pomimo tego, że nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT - przysługiwać będzie prawo odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją operacji w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach działania " (...)" objętego Programem w zakresie: budowa bieżni lekkoatletycznej w miejscowości (...), jako miejsca aktywności i integracji mieszkańców, której zakres rzeczowy i finansowy określono w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji (objętego programem obszarów wiejskich na lata 2014-2020), którą to bezpłatnie udostępni mieszkańcom?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy Stowarzyszenie, nie będąc zrejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, nie prowadzące działalności gospodarczej nie będzie działało w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, w sytuacji nabywania przez Stowarzyszenie towarów i usług w związku z realizacją umowy o przyznanie pomocy (...) zawartej pomiędzy Województwem (...) z siedzibą w (...), a Stowarzyszeniem (zmienioną aneksem nr 1 z dnia 7 lutego 2018 r.) na podstawie art. 34 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Stowarzyszenie uważa, że w sprawie nie będzie przysługiwać mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z uwagi na fakt, że nabywając towary i usługi nie będzie działać jako podatnik podatku od towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje bowiem co do zasady podatnikowi, o którym mowa w art. 15, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Zgodnie w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie zaś do ust. 2 analizowanego przepisu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Realizowana przez Stowarzyszenie operacja, o której mowa wyżej, prowadzi do osiągnięcia celu szczegółowego głównego dla poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", tj. wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich. W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: stworzenie infrastruktury rekreacyjnej, która pozwoli na wykorzystanie czasu, aktywizację wszystkich grup społecznych, rozwijanie indywidualnych zainteresowań, prowadzenie czynnego wypoczynku oraz integracja mieszkańców Lokalnej Grupy Działania " (...)" poprzez wskaźniki wymienione w umowie. Po zrealizowaniu operacji przedmiotowa infrastruktura rekreacyjna zostanie udostępniona bezpłatnie mieszkańcom (nie będą pobierane żadne opłaty za wstęp).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego, w świetle przywołanych regulacji prawnych, prowadzi do wniosku, że Stowarzyszenie (...) nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją operacji " (...)", gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny. Zatem nie będą spełnione w tej sytuacji przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące możliwość odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego w związku z realizacją wskazanego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl