0111-KDIB3-1.4012.43.2020.1.AB - Prawo do odliczenia VAT przez przedsiębiorcę w związku z organizacją pikniku rodzinnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.43.2020.1.AB Prawo do odliczenia VAT przez przedsiębiorcę w związku z organizacją pikniku rodzinnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) w zw. z art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 stycznia 2020 r. (data wpływu 21 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z organizacją Pikniku rodzinnego w części dotyczącej pracowników, przedstawicieli dostawców oraz odbiorców towarów,

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z organizacją Pikniku rodzinnego w części dotyczącej członków rodzin odbiorców, członków rodzin dostawców, członków rodzin pracowników,

* prawidłowe - w zakresie opodatkowania organizacji Pikniku rodzinnego.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2020 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania organizacji Pikniku rodzinnego oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z organizacją Pikniku rodzinnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) oraz jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzącym działalności zwolnionej od podatku VAT. Zgodnie z wpisem do CEIDG głównym przedmiotem działalności jest Produkcja (...).

Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą kieruję się koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR od ang. corporate social responsibility), której jednym z założeń jest zwiększanie inwestycji m.in. w zasoby ludzkie i relacje z interesariuszami, a celem - efektywność działalności gospodarczej.

Wnioskodawca jest największym pracodawcą regionu zatrudniającym ok 1 200 osób, w tym kadrę kierowniczą i biurową, fachowców w dziedzinie laminowania i montażu. W firmie pracują zarówno kobiety jak i mężczyźni, a częstym zjawiskiem są powiązania rodzinne między pracownikami. Celem firmy na najbliższe lata jest m.in. budowa najnowocześniejszej i największej hali, zwiększenie liczby osób zatrudnionych oraz rozwój współpracy z ośrodkami akademickimi regionu. Z uwagi na tak dużą liczbę pracowników, fakt iż spora część z nich dojeżdża z różnych miast regionu oraz że głównym sposobem komunikacji w firmie jest forma elektroniczna, na co dzień trudno jest utrzymać bliższe relacje wśród pracowników a przede wszystkim między Pracodawcą a pracownikami, który nie ma możliwości indywidualnego podziękowania pracownikowi za pracę. W celu zacieśnienia relacji między pracownikami i pracodawcą oraz podziękowania pracownikom za zaangażowanie w wykonywaną pracę, korzystając z okazji, iż firma w roku 2019 obchodziła jubileusz 30-lecia swojego istnienia, zorganizowano Piknik rodzinny. Usługa organizacji Pikniku rodzinnego dla zaproszonych gości służyła prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i była związana wyłącznie z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych a związek ten przejawia się w umocnieniu relacji międzyludzkich, zwiększeniu motywacji pracowników oraz poprawie kontaktów biznesowych z kontrahentami. Zaproszenie pracowników wraz ze swoimi rodzinami miało na celu wspomniane budowanie pozytywnych relacji interpersonalnych oraz wzmocnienie potrzeby utożsamiania się pracowników z firmą. Oprócz pracowników i ich rodzin, na Piknik zostali zaproszeni przedstawiciele dostawców materiałów i usług oraz odbiorcy (właściciele marek) wraz z rodzinami. Ich obecność miała na celu umocnienie relacji biznesowych z kontrahentami czego efektem miało być stworzenie płaszczyzny do lepszej współpracy mogącej przynieść wymierne korzyści ekonomiczne oraz umocnienie pozycji firmy na rynku. Kontrahenci mieli możliwość do zapoznania się z produktami, które zamawiają oraz których nie zamawiają, co w tym drugim przypadku ma najistotniejsze znaczenie. Może się to bowiem przełożyć na rozszerzenie współpracy o dodatkowe zamówienia nowych produktów.

Wnioskodawca, dzięki organizacji Pikniku rodzinnego dla pracowników wraz z rodzinami oraz przedstawicielami i odbiorcami towarów i usług wraz z rodzinami osiągnął istotne korzyści, które w odniesieniu do poszczególnych grup osób można przedstawić w następujący sposób:

Pracownicy - dzięki organizacji imprezy pracownicy budują i umacniają relacje między sobą, co przekłada się na ich lepszą współpracę, a tym samym zwiększa się efektywność wykonywanych działań. Większa motywacja pracowników i ich zaangażowanie zapewnia Wnioskodawcy lepsze wyniki produkcyjne, a wzmocnienie lojalności pracowników wobec firmy pomaga Wnioskodawcy utrzymać stabilny poziom zatrudnienia.

Członkowie rodzin pracowników - dzięki organizacji imprezy członkowie rodzin pracowników mają możliwość nawiązania kontaktów z innymi pracownikami i członkami ich rodzin. Ich obecność wywołuje w nich poczucie wartości pracy ich bliskich. Dbanie o dobre relacje z członkami rodzin można uznać za tak samo istotne jak dbanie o dobre relacje z samymi pracownikami. Członkowie rodziny mają bowiem znaczący wpływ na decyzje życiowe swoich bliskich. Umacnianie relacji z członkami rodzin przekłada się na większą lojalność i silniejsze utożsamianie się pracowników z firmą Wnioskodawcy, co wpływa na jakość wykonywanej przez nich pracę. Niewątpliwe decyzja o obecności pracowników w dniu wolnym od pracy na Pikniku rodzinnym była również podyktowana możliwością zabrania ze sobą członków swoich rodzin.

Przedstawiciele dostawców - ich obecność miała na celu umocnienie relacji biznesowych, czego efektem miało być stworzenie płaszczyzny do lepszej współpracy, co niezaprzeczalnie przekłada się na wymierne korzyści ekonomiczne Wnioskodawcy oraz umocnienie pozycji firmy na rynku. Obecność dostawców na Pikniku to również możliwość ich bezpośredniego kontaktu z pracownikami i możliwość wymienienia się spostrzeżeniami związanymi z produkcją co daje Wnioskodawcy istotne informacje pozwalające na dostrzeżenie nowych rozwiązań oraz pomysłów.

Członkowie rodzin dostawców - z racji, że związek Wnioskodawcy z kontrahentami jest bardziej formalny niż z pracownikami, Wnioskodawca by zachęcić ich do uczestnictwa w Pikniku zaprosił swoich dostawców wraz z rodzinami, dzięki czemu odsetek ich obecności był znaczny. Tym samym Wnioskodawca osiągnął swój cel poprzez liczne grono dostawców, którym mógł podziękować za współpracę i stworzyć sobie lepszą płaszczyznę do rozszerzenia dotychczasowej kooperacji

Odbiorcy towarów - ich obecność przełożyła się na lepszą znajomość marki Wnioskodawcy oraz zapoznanie się z wynikiem prac pracowników Wnioskodawcy oraz możliwość bezpośredniego kontaktu z pracownikami, którzy zajmują się wykonywaniem zleceń na ich zamówienie. Co istotne, odbiorcy mieli również możliwość do poznania innych produktów firmy oraz jej możliwości, co dało Wnioskodawcy szanse na zwiększenie liczby zamówień.

Członkowie rodzin odbiorców - z racji, że związek Wnioskodawcy z kontrahentami jest bardziej formalny niż z pracownikami, Wnioskodawca by zachęcić ich do uczestnictwa w Pikniku zaprosił swoich odbiorców wraz z rodzinami, dzięki czemu odsetek ich obecności był znaczny. Członkowie rodzin odbiorców mają istotny wpływ na swoich bliskich i zapoznanie ich z produktami firmy mogło przyczynić się do zwiększenia liczby zamówień na produkty Wnioskodawcy i zbudowanie w nich poczucia lojalności wobec Wnioskodawcy.

Wnioskodawca od zawsze stara się pogłębiać relacje z pracownikami pielęgnując przy tym wartości rodzinne - status pracownika oznacza dla Wnioskodawcy również związek z jego rodziną (wspomaganie w trudnych sytuacjach rodzinnych, wspólny udział w imprezach i przedsięwzięciach firmowych). Podczas Pikniku Wnioskodawca zapewnił jego uczestnikom poczęstunek oraz atrakcje dla dzieci swoich pracowników i kontrahentów, m.in. dmuchane place zabaw oraz trampoliny. Najważniejszym jednak elementem Pikniku dla Wnioskodawcy z racji na pogłębianie relacji między pracownikami, były zorganizowane rywalizacje i konkursy, w których mogli uczestniczyć całe rodziny. Uczestnicy Pikniku mogli również skorzystać z okazji wypróbowania efektu swojej ciężkiej pracy, tj. (...), co stanowiło atrakcję zarówno dla dorosłych jak i dzieci. Zaproszenie przedstawicieli dostawców materiałów i usług oraz odbiorców produktów miało również na celu aktywne wspomaganie rozwoju miasta i regionu poprzez takie akcje jak: sponsorowanie inicjatyw podmiotów edukacyjnych i kulturowych, sponsorowanie inicjatyw sportowych oraz wspomaganie akcji charytatywnych. Z racji, iż związek Wnioskodawcy z kontrahentami jest bardziej formalny niż z pracownikami, Wnioskodawca by zachęcić ich do uczestnictwa w Pikniku zaprosił ich wraz z rodzinami, dzięki czemu odsetek ich obecności był bardzo wysoki.

Wszystkie wydatki, które Wnioskodawca poniósł w związku z organizacją Pikniku rodzinnego pochodziły ze środków obrotowych firmy. Faktury z tytułu nabyć towarów i usług związanych z organizacją Pikniku rodzinnego dla ww. osób dokumentują m.in.: usługę cateringową, owoce, obsługę techniczną imprezy wraz z odpowiednim sprzętem technicznym i zabezpieczającym (barierki, zadaszenie sceny, wynajem agregatu prądotwórczego, banery i plakaty), drobne gadżety dla uczestników (smycze, opaski), tort oraz ubezpieczenie jachtów.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że niniejszy wniosek był już raz złożony w dniu 5 września 2019 r. (opatrzony sygnaturą 0111-KDIB3-1.4012.590.2019.4.AB) jednak z uwagi na niedopełnienie wymogów formalnych przy udzielaniu odpowiedzi na wezwanie organu do jego uzupełnienia, został pozostawiony bez rozpatrzenia. W niniejszym wniosku Wnioskodawca zawarł odpowiedzi na pytania zadane przez organ we wspomnianym wezwaniu do uzupełnienia wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy organizacja Pikniku rodzinnego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych na jego organizację zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (za wyjątkiem usług gastronomicznych i noclegowych, o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, organizacja Pikniku rodzinnego nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych na jego organizację zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (za wyjątkiem usług gastronomicznych i noclegowych, o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT).

Co do zasady, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Rozszerzeniem katalogu czynności opodatkowanych podatkiem VAT jest regulacja wskazana w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, która stanowi, że przez odpłatne świadczenie usług rozumie się nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Oznacza to, że jedynie świadczenia na rzecz osób wskazanych w przepisie, które nie są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Przepis ten wśród podmiotów, na rzecz których nieodpłatne świadczenia nie będą podlegały opodatkowaniu, z zastrzeżeniem powiązania tych usług z działalnością gospodarczą podatnika, wyróżnia wprost pracowników. W odniesieniu zatem do nich, literalne brzmienie przepisu wyklucza opodatkowanie takowych świadczeń na ich rzecz. Katalog podmiotów zawarty w omawianym przepisie nie jest jednak katalogiem zamkniętym. Ostatnia bowiem część przepisu wyraźnie zaznacza, że obok nieodpłatnych świadczeń usług na rzecz wprost wskazanych podmiotów, tj. podatnika, pracowników, byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osoby prawne, członków stowarzyszenia wskazuje się również wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług do celów innych niż działalność gospodarcza. Oznacza to, że wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług na rzecz pozostałych podmiotów, o ile są związane z działalnością gospodarcza nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie ma zatem wątpliwości że nieodpłatne świadczenie usług na rzecz rodzin pracowników, kontrahentów oraz rodzin kontrahentów również nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na ich związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytuł nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. W rozumieniu przywołanego ustępu 2, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o VAT zastrzega jednak, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

W świetle powyższych przepisów należy uznać, że podatnik VAT czynny ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jeżeli towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych oraz nabyte towary i usługi nie są wskazane w katalogu wyłączającym w art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o VAT Ustawa o VAT nie wskazuje jednak rozróżnienia czy związek nabywania towarów i usług z wykorzystywaniem ich do czynności opodatkowanych ma być bezpośredni czy pośredni. Uznać należy, że oba związki będą akceptowane.

Wnioskodawca wskazuje, że zorganizowany Piknik rodzinny (w zakresie pracowników i ich rodzin) miał na celu umocnienie więzi między pracownikami i zwiększenia ich motywacji do pracy i silniejszego utożsamiania się z firmą, co przekłada się na zwiększenie efektywności wykonywanej pracy przez pracowników a tym samym zwiększenie przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę. "O związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości oraz przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów." (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 maja 2018 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.65.2018.2.WN). Z kolei Trybunał Sprawiedliwości w sprawie C-126/14 w wyroku z dnia 22 października 2015 r. wskazał w pkt 28, że: "jak wskazała rzecznik generalna w pkt 33 i 34 opinii, Trybunał przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a transakcją lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy poniesione wydatki należą do kosztów ogólnych tego podatnika i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Tego rodzaju wydatki mają bowiem bezpośredni i ścisły związek z całością działalności gospodarczej podatnika (zob. podobnie wyroki: Investrand, C-435/05, EU:C:2007:87, pkt 24; SKF, C-29/08, EU:C:2009:665, pkt 58)."

Uznać zatem należy, ze nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi w związku z organizacją imprezy okolicznościowej mają związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a więc podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Potwierdza to również interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 stycznia 2018 r.: "Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie kompleksowej usługi organizacji Imprezy integracyjnej dla pracowników i podwykonawców, w takim zakresie w jakim dotyczy ona opodatkowanej działalności Wnioskodawcy." (0111-KDIB3-1.4012.778.2017.1 ICz).

Mając powyższe na względzie nabywane towary i usługi w związki z organizacją Pikniku rodzinnego mają związek z prowadzonymi czynnościami opodatkowanymi, a więc na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup tych towarów i usług. Z kolei nieodpłatne świadczenie usług na rzecz pracowników, rodzin pracowników, kontrahentów oraz rodzin kontrahentów nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na ich związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

* prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z organizacją Pikniku rodzinnego w części dotyczącej pracowników, przedstawicieli dostawców oraz odbiorców towarów,

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z organizacją Pikniku rodzinnego w części dotyczącej członków rodzin odbiorców, członków rodzin dostawców, członków rodzin pracowników,

* prawidłowe - w zakresie opodatkowania organizacji Pikniku rodzinnego.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na istotę prawa do odliczenia podatku w kontekście opodatkowania czynności w podatku od towarów i usług w pierwszej kolejności dokonano analizy w zakresie prawa do odliczenia podatku wydatków poniesionych na organizację Pikniku rodzinnego w części przypadającej na pracowników, członków rodzin pracowników, przedstawicieli dostawców, członków rodzin dostawców, odbiorców towarów i członków rodzin odbiorców.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ((Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT - spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Powyższe jest zgodne z utrwalonym już orzecznictwem TSUE dotyczącym prawa do odliczenia podatku naliczonego, np. z wyrokiem TSUE w sprawie C-126/14 (pkt 28), w którym m.in. stwierdzono: "Jednak jak wskazała rzecznik generalna w pkt 33 i 34 opinii, Trybunał przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a transakcją lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy poniesione wydatki należą do kosztów ogólnych tego podatnika i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Tego rodzaju wydatki mają bowiem bezpośredni i ścisły związek z całością działalności gospodarczej podatnika (podobne wyroki: Investrand, C-435/05, EU:C:2007:87, pkt 24, SKF, C 29/08, EU:C:2009:665, pkt 58)".

Z powyższych przepisów wynika, że podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, które zostały przez niego nabyte jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy ich nabyciu a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi. Aby stwierdzić, czy wymieniona wyżej norma art. 88 ustawy znajduje zastosowanie, w pierwszej kolejności ustalenia wymaga czy dana transakcja podlega opodatkowaniu czy też korzysta ze zwolnienia od podatku lub nie podlega opodatkowaniu.

Jak wyjaśniono, odliczeniu powinien podlegać taki podatek naliczony, który zawarty jest w cenie towarów i usług nabytych w celu wykonania czynności opodatkowanych. Należy zaznaczyć, że nie zawsze możliwe jest wskazanie na ścisłe powiązanie podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Ważne jest jednak, by związek ten w chwili dokonywania zakupów był oczywisty, a nabyte towary i usługi muszą w sposób niewątpliwy służyć czynnościom opodatkowanym. Okoliczności towarzyszące konkretnej transakcji zakupu towaru lub usługi powinny wskazywać jednoznacznie, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej lub planowanej przez niego działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. W celu zacieśnienia relacji między pracownikami i pracodawcą oraz podziękowania pracownikom za zaangażowanie w wykonywaną pracę, korzystając z okazji, iż firma w roku 2019 obchodziła jubileusz 30-lecia swojego istnienia, zorganizowano Piknik rodzinny. Usługa organizacji Pikniku rodzinnego dla zaproszonych gości służyła prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i była związana wyłącznie z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych a związek ten przejawia się w umocnieniu relacji międzyludzkich, zwiększeniu motywacji pracowników oraz poprawie kontaktów biznesowych z kontrahentami. Zaproszenie pracowników wraz ze swoimi rodzinami miało na celu wspomniane budowanie pozytywnych relacji interpersonalnych oraz wzmocnienie potrzeby utożsamiania się pracowników z firmą. Oprócz pracowników i ich rodzin, na Piknik zostali zaproszeni przedstawiciele dostawców materiałów i usług oraz odbiorcy (właściciele marek) wraz z rodzinami. Ich obecność miała na celu umocnienie relacji biznesowych z kontrahentami czego efektem miało być stworzenie płaszczyzny do lepszej współpracy mogącej przynieść wymierne korzyści ekonomiczne oraz umocnienie pozycji firmy na rynku. Kontrahenci mieli możliwość do zapoznania się z produktami, które zamawiają oraz których nie zamawiają, co w tym drugim przypadku ma najistotniejsze znaczenie. Może się to bowiem przełożyć na rozszerzenie współpracy o dodatkowe zamówienia nowych produktów.

Wnioskodawca, dzięki organizacji Pikniku rodzinnego dla pracowników wraz z rodzinami oraz przedstawicielami i odbiorcami towarów i usług wraz z rodzinami osiągnął istotne korzyści, które w odniesieniu do poszczególnych grup osób można przedstawić w następujący sposób:

Pracownicy - dzięki organizacji imprezy pracownicy budują i umacniają relacje między sobą, co przekłada się na ich lepszą współpracę, a tym samym zwiększa się efektywność wykonywanych działań. Większa motywacja pracowników i ich zaangażowanie zapewnia Wnioskodawcy lepsze wyniki produkcyjne, a wzmocnienie lojalności pracowników wobec firmy pomaga Wnioskodawcy utrzymać stabilny poziom zatrudnienia.

Członkowie rodzin pracowników - dzięki organizacji imprezy członkowie rodzin pracowników mają możliwość nawiązania kontaktów z innymi pracownikami i członkami ich rodzin. Ich obecność wywołuje w nich poczucie wartości pracy ich bliskich. Dbanie o dobre relacje z członkami rodzin można uznać za tak samo istotne jak dbanie o dobre relacje z samymi pracownikami. Członkowie rodziny mają bowiem znaczący wpływ na decyzje życiowe swoich bliskich. Umacnianie relacji z członkami rodzin przekłada się na większą lojalność i silniejsze utożsamianie się pracowników z firmą Wnioskodawcy, co wpływa na jakość wykonywanej przez nich pracę. Niewątpliwe decyzja o obecności pracowników w dniu wolnym od pracy na Pikniku rodzinnym była również podyktowana możliwością zabrania ze sobą członków swoich rodzin.

Przedstawiciele dostawców - ich obecność miała na celu umocnienie relacji biznesowych, czego efektem miało być stworzenie płaszczyzny do lepszej współpracy, co niezaprzeczalnie przekłada się na wymierne korzyści ekonomiczne Wnioskodawcy oraz umocnienie pozycji firmy na rynku. Obecność dostawców na Pikniku to również możliwość ich bezpośredniego kontaktu z pracownikami i możliwość wymienienia się spostrzeżeniami związanymi z produkcją co daje Wnioskodawcy istotne informacje pozwalające na dostrzeżenie nowych rozwiązań oraz pomysłów.

Członkowie rodzin dostawców - z racji, że związek Wnioskodawcy z kontrahentami jest bardziej formalny niż z pracownikami, Wnioskodawca by zachęcić ich do uczestnictwa w Pikniku zaprosił swoich dostawców wraz z rodzinami, dzięki czemu odsetek ich obecności był znaczny. Tym samym Wnioskodawca osiągnął swój cel poprzez liczne grono dostawców, którym mógł podziękować za współpracę i stworzyć sobie lepszą płaszczyznę do rozszerzenia dotychczasowej kooperacji

Odbiorcy towarów - ich obecność przełożyła się na lepszą znajomość marki Wnioskodawcy oraz zapoznanie się z wynikiem prac pracowników Wnioskodawcy oraz możliwość bezpośredniego kontaktu z pracownikami, którzy zajmują się wykonywaniem zleceń na ich zamówienie. Co istotne, odbiorcy mieli również możliwość do poznania innych produktów firmy oraz jej możliwości, co dało Wnioskodawcy szanse na zwiększenie liczby zamówień.

Członkowie rodzin odbiorców - z racji, że związek Wnioskodawcy z kontrahentami jest bardziej formalny niż z pracownikami, Wnioskodawca by zachęcić ich do uczestnictwa w Pikniku zaprosił swoich odbiorców wraz z rodzinami, dzięki czemu odsetek ich obecności był znaczny. Członkowie rodzin odbiorców mają istotny wpływ na swoich bliskich i zapoznanie ich z produktami firmy mogło przyczynić się do zwiększenia liczby zamówień na produkty Wnioskodawcy i zbudowanie w nich poczucia lojalności wobec Wnioskodawcy.

Podczas Pikniku Wnioskodawca zapewnił jego uczestnikom poczęstunek oraz atrakcje dla dzieci swoich pracowników i kontrahentów, m.in. dmuchane place zabaw oraz trampoliny. Najważniejszym jednak elementem Pikniku dla Wnioskodawcy z racji na pogłębianie relacji między pracownikami, były zorganizowane rywalizacje i konkursy, w których mogli uczestniczyć całe rodziny.

Wszystkie wydatki, które Wnioskodawca poniósł w związku z organizacją Pikniku rodzinnego pochodziły ze środków obrotowych firmy. Faktury z tytułu nabyć towarów i usług związanych z organizacją Pikniku rodzinnego dla ww. osób dokumentują m.in.: usługę cateringową, owoce, obsługę techniczną imprezy wraz z odpowiednim sprzętem technicznym i zabezpieczającym (barierki, zadaszenie sceny, wynajem agregatu prądotwórczego, banery i plakaty), drobne gadżety dla uczestników (smycze, opaski), tort oraz ubezpieczenie jachtów

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy, dotyczą ustalenia, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wykazanego na fakturach dokumentujących organizację Pikniku rodzinnego.

Pośredni charakter związku z prowadzoną działalnością w okolicznościach wskazanych we wniosku nie powinien wpływać w sposób ograniczający na prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, pod warunkiem, że towary i usługi nabywane w tym celu nie mieszczą się w art. 88 ustawy o VAT.

Z uwagi na opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione na organizację Pikniku rodzinnego na rzecz pracowników, przedstawicieli dostawców, odbiorców towarów w sytuacji gdy, jak wskazał Wnioskodawca, nabywane przez niego usługi/towary związane z organizacją Pikniku rodzinnego będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione na organizację Pikniku rodzinnego związane są z podstawową działalnością operacyjną Spółki, pomimo, że związek ten ma charakter pośredni. Zorganizowanie Pikniku umożliwi zapoznanie się z produktami firmy co przyczyni się do zwiększenia liczby zamówień na produkty Wnioskodawcy. Ponadto w odniesieniu do kontrahentów, Wnioskodawca ma na celu zbudowanie poczucia lojalności wobec Wnioskodawcy, co wpłynie na dalszą współprace a w efekcie na przychody firmy.

W rezultacie, wydatki poniesione na organizację Pikniku rodzinnego w odniesieniu pracowników, przedstawicieli dostawców, odbiorców towarów będą wykazywały pośredni związek z prowadzonymi czynnościami opodatkowanymi, tym samym na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących organizację Pikniku rodzinnego, o ile nie są one czynnościami wymienionymi w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Natomiast odnośnie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług wykazanego na fakturach dokumentujących organizację Pikniku rodzinnego dotyczącego członków rodzin odbiorców, członków rodzin dostawców, członków rodzin pracowników, należy zauważyć, że wydatki na nabycie towarów i usług związanych z organizacją Pikniku rodzinnego w odniesieniu do ww. osób nie mają związku z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Zdaniem Organu obecność na Pikniku rodzinnym członków rodzin odbiorców, członków rodzin dostawców, członków rodzin pracowników, nie przekłada się na poprawę osiąganych przez Wnioskodawcę obrotów. Osoby te nie są związane w żaden sposób z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Trudno więc uznać aby obecność członków rodzin odbiorców, członków rodzin dostawców, członków rodzin pracowników w jakikolwiek sposób przyczyniła się do osiągania korzyści firmy.

Wprawdzie Wnioskodawca wskazał, że obecność tych osób na Pikniku rodzinnym wiąże się z integracją i motywowaniem pracowników, dostawców oraz odbiorców jednak nie sposób stwierdzić jest aby rodziny ww. osób miały w jakikolwiek sposób wpływ na zwiększenie efektywności pracy zatrudnionych osób, odbiorów i dostawców, co mogłoby przyczynić się do wzrostu wyników sprzedażowych Wnioskodawcy.

Zatem w żaden sposób nie można twierdzić, że organizowany Piknik rodzinny w kontekście obecności tych osób miałyby pośredni związek z działalności gospodarczą Wnioskodawcy wyrażający się w poprawianiu relacji pracowników Wnioskodawcy lub zwiększenia przychodów.

W świetle dokonanej analizy należy stwierdzić, że organizacja Pikniku rodzinnego na rzecz pozostałych osób tj., rodzin pracowników Wnioskodawcy, rodzin przedstawicieli dostawców, rodzin odbiorców, którzy uczestniczą w Pikniku rodzinnym nie będzie czynnością pośrednio związaną z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, ponieważ osoby te nie są związane w żaden sposób z prowadzoną działalnością gospodarczą i obecność tych osób nie przyczynia się do wzrostu sprzedaży u Wnioskodawcy.

W rezultacie, wydatki poniesione na organizację Pikniku rodzinnego dotyczącego rodzin pracowników, rodzin dostawców, rodzin odbiorców nie będą wykazywały pośredniego związku z prowadzonymi czynnościami opodatkowanymi, tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących organizację Pikniku rodzinnego dotyczącego rodziny pracowników, rodziny dostawców, rodziny odbiorców.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania podatkiem VAT organizacji Pikniku rodzinnego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów. Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy dla uznania, że świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest "odpłatność" za daną czynność.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym i odbiorcą, a w zamian za wykonanie świadczenia zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem i przekazanym za nie wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Podkreślić jednak należy, że w ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

I tak, w art. 8 ust. 2 ustawy postanowiono, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Przepisy ustawy formułują zatem zasadę, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega co do zasady odpłatne świadczenie usług, a nieodpłatne ich świadczenie traktuje się jako odpłatne w przypadkach określonych w ww. art. 8 ust. 2 ustawy.

Dla stwierdzenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia.

Aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, tj. za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Konsekwentnie opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów. Są to zatem te wszystkie nieodpłatne świadczenia usług, które odbywają się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. W przypadku nieodpłatnych świadczeń realizowanych na rzecz pracowników będą to także świadczenia, które nie są związane ze stosunkiem pracy ale zaspakajają prywatne/osobiste potrzeby pracownika, a ich zaspokojenie przez pracodawcę wynika wyłącznie z jego dobrej woli.

Jeżeli natomiast nieodpłatne świadczenie będzie się wpisywało w cel prowadzonej działalności gospodarczej, tzn. nieodpłatne świadczenie usług będzie wykonane w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podatnika, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona.

W wyroku z dnia 16 października 1997 r. C-258/95 (Julius Fillibeck Söhne GmbH & Co. KG) Trybunał Sprawiedliwości doszedł do wniosku, że co do zasady, pracodawca, organizując dla pracowników dojazd do zakładu, świadczy nieodpłatną usługę na ich prywatny użytek. Pracodawca w normalnych warunkach nie ma obowiązku zapewnienia pracownikom dojazdu do miejsca pracy, a to w jaki sposób pracownik dostanie się do pracy jest jego indywidualną sprawą. Niemniej jednak, jeżeli z okoliczności wynika, że działalność prowadzona przez podatnika wymaga, aby pracodawca zapewnił transport pomiędzy domem a miejscem pracy, wówczas należy przyjąć, że usługa ta świadczona jest w celu nie innym niż działalność gospodarcza podatnika, natomiast prywatne korzyści pracownika wynikające z możliwości skorzystania z transportu mają znaczenie drugorzędne względem potrzeb podatnika.

W świetle powyższego, oceniając, czy dana usługa służy działalności przedsiębiorstwa podatnika, należy zbadać, czy jest ona dla tego celu niezbędna, jak również zważyć, czyja korzyść jest dominująca. Jeżeli korzyść podatnika przeważa nad korzyścią pracownika, wówczas świadczenie to zachowuje swój nieodpłatny charakter i nie podlega opodatkowaniu.

W drugim wyroku z dnia 11 grudnia 2008 r. w sprawie C-371/07 (Danfoss and Astra Zeneca) Trybunał stwierdził, że co do zasady wydawanie pracownikom nieodpłatnych posiłków, służy zaspokojeniu ich prywatnych potrzeb w rozumieniu art. 6 ust. 2 Szóstej Dyrektywy. Jeżeli natomiast ze szczególnych okoliczności wynika, że zapewnienie posiłków przez pracodawcę nie służy zaspokajaniu prywatnych potrzeb tych ostatnich i nie jest dokonywane w celach innych niż związane z działalnością przedsiębiorstwa, wtedy osobista korzyść, jaka wynika z tego dla pracowników, wydaje się mieć jedynie charakter uboczny względem potrzeb przedsiębiorstwa. Podobnie jak w pierwszym powołanym wyroku, także i w tym orzeczeniu Trybunał podkreślił znaczenie ścisłego związku pomiędzy działalnością gospodarczą podatnika, a świadczoną nieodpłatnie usługą. Wskazał ponadto, że usługa ta powinna służyć przede wszystkim interesom podatnika, a korzyść pracownika powinna mieć charakter uboczny.

Zatem za usługi dokonane do celów działalności gospodarczej należy uznać takie, które mają związek z potrzebami tej działalności. Związek z działalnością gospodarczą mają natomiast takie czynności, których wykonanie jest celowe dla osiągnięcia bądź poprawienia efektów tej działalności. Ta celowość istnieć może również wtedy, gdy taka usługa nieodpłatna nie jest niezbędna do osiągnięcia efektu działalności gospodarczej, ale obiektywnie może na te efekty wpływać.

Mając na uwadze kryteria wynikające z powołanego orzecznictwa TSUE można wywieść wniosek, że co do zasady takie usługi, w których zasadniczą korzyść odnoszą pracownicy, należałoby uznać za świadczone na ich osobiste cele, a w konsekwencji usługi te będą podlegały opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy. Z drugiej jednak strony, jeżeli usługa taka nie jest świadczona przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności lub ma z nią nikły związek, to można mówić o świadczeniu usługi nie tyle na cele osobiste, lecz przede wszystkim w ramach innej działalności. W tym przypadku również czynność ta objęta jest opodatkowaniem zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy.

Ponadto należy wskazać, że istotną kwestią dla zastosowania przepisu art. 8 ust. 2 ustawy jest ustalenie, czy występuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Takie podejście znajduje potwierdzenie w opinii Rzecznika Generalnego z dnia 23 października 2008 r. w powołanej wyżej sprawie C-371/07, który stwierdził, że " (...) możliwość odliczenia podatku naliczonego stanowi wyraźną przesłankę jedynie dla zastosowania art. 5 ust. 6 lub art. 6 ust. 2 lit. a, jednakże sądzę, że w art. 6 ust. 2 lit. b ma charakter bezwzględnie dorozumiany. Nie ma w tym przypadku charakteru wyraźnego zasadniczo z uwagi na to, że przepis ten odnosi się głównie do usług świadczonych przez pracowników, a koszty pracowników (w formie wynagrodzenia) nie są obciążone podatkiem VAT. Jednakże w przypadku, gdy kompleksowa dostawa winna być sklasyfikowana, jako dostawa usług, wykorzystane towary zazwyczaj będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, a podstawą opodatkowania w odniesieniu do wszystkich transakcji wymienionych w art. 6 ust. 2 stanowi »suma wydatków poniesionych przez podatnika na wykonanie usług« (art. 11 część A ust. 1 lit. c). Objęcie tą podstawą opodatkowania kosztu dostaw, od których podatek naliczony nie podlegał odliczeniu, byłoby sprzeczne nie tylko z systematyką art. 5 ust. 6 i art. 6 ust. 2 w całości, ale również z fundamentalną zasadą neutralności podatku VAT dla podatników" - vide pkt 40 opinii.

Mając zatem na uwadze powyższe należy uznać, że w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkiego innego nieodpłatnego świadczenia usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wówczas zastosowanie znajdzie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Zatem brak prawa do odliczenia z uwagi na związek wydatków z czynnościami innymi niż działalność gospodarcza podatnika powoduje, że nie występuje obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego świadczenia usług.

Wykonanie przez Wnioskodawcę świadczenia w związku z organizacją Pikniku z okazji 30lecia istnienia firmy na rzecz pracowników, odbiorów i dostawców Wnioskodawcy, pozostaje w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zatem wykonanie tego świadczenia na rzecz ww. osób nie podlega opodatkowaniu w związku z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Natomiast w odniesieniu organizowania Pikniku rodzinnego dla rodzin pracowników, rodzin odbiorców oraz rodzin dostawców nie podlega opodatkowaniu z uwagi na brak prawa do odliczenia z tytułu wydatków poniesionych w tym zakresie.

W konsekwencji, usługi świadczone przez Wnioskodawcę nieodpłatnie na rzecz pracowników, członków rodzin pracowników, przedstawicieli dostawców, członków rodzin dostawców, odbiorców towarów i członków rodzin odbiorców biorących udział w Pikniku rodzinnym nie stanowią odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy jest:

* prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z organizacją Pikniku rodzinnego w części dotyczącej pracowników, przedstawicieli dostawców oraz odbiorców towarów,

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z organizacją Pikniku rodzinnego w części dotyczącej członków rodzin odbiorców, członków rodzin dostawców, członków rodzin pracowników,

* prawidłowe - w zakresie opodatkowania organizacji Pikniku rodzinnego.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl