0111-KDIB3-1.4012.386.2019.1.KO - Stawka VAT dla usług związanych z odkażaniem i czyszczeniem gleby i wód gruntowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 sierpnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.386.2019.1.KO Stawka VAT dla usług związanych z odkażaniem i czyszczeniem gleby i wód gruntowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 czerwca 2019 r. (data wpływu 13 czerwca 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług w zakresie zaprojektowania i wykonania robót budowlanych projektu pn.: "..." w wysokości 8% dla usług sklasyfikowanych w PKWiU:

* 39.00.11.0 - Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem gleby i wód gruntowych,

* 39.00.12.0 - Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem gleby i wód powierzchniowych,

* 39.00.23.0 - Pozostałe usługi specjalistyczne związane z kontrolą zanieczyszczeń,

* 38.21.22 - Usługi związane z pozostałymi składowiskami odpadów,

* 38.12.12 - Usługi związane ze zbieraniem pozostałych niebezpiecznych odpadów przemysłowych,

* 38.22.19.0 - Usługi związane z przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych,

* 39.00.2 - Pozostałe usługi związane z rekultywacją oraz specjalistyczne usługi w zakresie kontroli zanieczyszczeń,

* 81.30.10.0 - Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni

natomiast dla pozostałych robót i usług w wysokości 23% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2019 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług w zakresie zaprojektowania i wykonania robót budowlanych projektu pn.: "..." w wysokości 8% dla usług sklasyfikowanych w PKWiU:

* 39.00.11.0 - Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem gleby i wód gruntowych,

* 39.00.12.0 - Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem gleby i wód powierzchniowych,

* 39.00.23.0 - Pozostałe usługi specjalistyczne związane z kontrolą zanieczyszczeń,

* 38.21.22 - Usługi związane z pozostałymi składowiskami odpadów,

* 38.12.12 - Usługi związane ze zbieraniem pozostałych niebezpiecznych odpadów przemysłowych,

* 38.22.19.0 - Usługi związane z przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych,

* 39.00.2 - Pozostałe usługi związane z rekultywacją oraz specjalistyczne usługi w zakresie kontroli zanieczyszczeń,

* 81.30.10.0 - Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni

natomiast dla pozostałych robót i usług w wysokości 23%.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Sp. z o.o. jako Wnioskodawca m.in. uczestniczy w nieograniczonych zamówieniach publicznych dotyczących rekultywacji organizowanych przez państwowe jednostki organizacyjne i samorządowe jednostki organizacyjne. Zamówienia opierają się na przepisach dotyczących ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 -tekst jednolity).

Spółka pragnie przystąpić do przetargu, który będzie ogłoszony przez Gminę dot.: Realizacji, w formule zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, Projektu nr... pn.: "...", w ramach Programu Operacyjnego... 2014-2020, oś priorytetowa II Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, działanie 2.5 Poprawa jakości środowiska miejskiego.

Gmina dokonała zmiany opisu przedmiotu zamówienia w stosunku do przetargu ogłoszonego w 2018 r. (przetarg z uwagi na brak ofert unieważniono).

Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia po dokonanych zmianach.

Przedmiotem zamówienia jest wykonanie, w formule zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, dokumentami projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego oraz wykonanie robót i usług na działkach w obrębie 3 Ś w dzielnicy. Zgoda, zgodnie z wykonaną dokumentacją i obowiązującymi przepisami prawa oraz wytycznymi Zamawiającego, remediacji terenów zdegradowanych i zanieczyszczonych działalnością człowieka oraz przywrócenia biologicznej aktywności zdegradowanego i zanieczyszczonego zbiornika (stawu) "K", wraz z docelowym zagospodarowaniem tych terenów jako biologicznie czynne, nasadzeniami i utworzeniem całorocznego akwenu.

Realizacja zamówienia ma doprowadzić, z chwilą jego ukończenia, do remediacji na cele środowiskowe terenów zanieczyszczonych, skutkującej usunięciem zagrożenia z ich strony dla zdrowia i życia ludzi oraz środowiska, w tym do ich doprowadzenia do standardów jakości gruntów rodzimych jak dla obszarów B (tj. terenów zadrzewionych i zakrzewionych, nieużytków, a także gruntów zabudowanych i zurbanizowanych z wyłączeniem terenów przemysłowych, użytków kopalnych oraz terenów komunikacyjnych), zgodnie z wymaganiami uchylonego rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 września 2002 r. w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi (Dz. U. Nr 165, poz. 1359 z późn. zm.), zwanego dalej w skrócie rozporządzeniem Ministra Środowiska w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi.

Ważnym elementem przedmiotu zamówienia jest wykonanie nowej i modernizacja już istniejącej infrastruktury technicznej, która ma zapewnić w przyszłości zachowanie trwałości osiągniętych efektów remediacji i efektu ekologicznego.

Podstawowym celem Projektu jest remediacja terenów zdegradowanych i zanieczyszczonych działalnością człowieka, usunięcie i zmniejszenie ilości substancji powodujących ryzyko do stopnia gwarantującego osiągnięcie efektu ekologicznego oraz przywrócenie biologicznej aktywności zdegradowanego i zanieczyszczonego zbiornika (stawu) K, zgodnie z uwarunkowaniami Programu Operacyjnego... 2014-2020, w tym:

a.

przeprowadzenie remediacji środowiska gruntowo-wodnego zgodnie z decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w... z dnia 16 maja 2016 r., nr decyzji..., ustalającą plan remediacji historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi na działkach o nr ewidencyjnych 3821/1, 3819, 3816 i 1133/14 (dalej w skrócie decyzja Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w... ustalająca plan remediacji),

b.

osiągnięcie wartości docelowych założonych celów określonych wskaźnikami produktu oraz rezultatu bezpośredniego Projektu, zestawionych w załączniku nr 12 do umowy o dofinansowanie nr... zawartej dnia 31 sierpnia 2017 r. (dalej w skrócie umowa o dofinansowanie).

Wykonawca przedmiotu zamówienia zobowiązany będzie do wykonania, na podstawie i zgodnie z posiadanym przez Zamawiającego programem funkcjonalno-użytkowym pn. "..." wraz z przywróceniem jego biologicznej aktywności", dokumentacji projektowej oraz do wykonania na podstawie opracowanej dokumentacji projektowej robót budowlanych i usług wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego nad realizacją w 3 kierunkach:

* I KIERUNEK - odcięcie wpływu zanieczyszczeń z rejonu hałdy poprzez budowę ścian szczelnych wokół podstawy hałdy w celu wyeliminowania dalszego napływu zanieczyszczeń,

* II KIERUNEK - usuwanie osadu dennego (namułów) i bioremediacja wód zbiornika dla wyeliminowania możliwości wtórnego zanieczyszczenia gruntu wodami ze zbiornika,

* III KIERUNEK - prowadzenie remediacji gruntu z zastosowaniem metod in-situ, bioremediacji i fitoremediacji.

Realizując przedmiot zamówienia Wykonawca zobowiązany będzie, zgodnie z programem funkcjonalno-użytkowym, do następujących działań:

1.

sporządzenia szczegółowego harmonogramu rzeczowo-finansowego realizacji zamówienia (Projektu),

2.

wykonania niezbędnych inwentaryzacji, analiz i ekspertyz (w tym inwentaryzacji oraz ekspertyz wraz z oceną stanu technicznego istniejących obiektów w terenie, inwentaryzacji oraz ekspertyzy stanu technicznego istniejących na terenie inwestycji rurociągów niedokończonych kanalizacji oraz drenażu odcieków pod kątem możliwości ich wykorzystania w Projekcie, inwentaryzacji istniejącego uzbrojenia podziemnego i naziemnej infrastruktury technicznej, inwentaryzacji i oceny stanu technicznego istniejących piezometrów, inwentaryzacji zieleni oraz elementów zagospodarowania terenu),

3.

sporządzenia aktualnej mapy do celów projektowych,

4.

sporządzenia pełnego opisu stanu istniejącego wraz z dokumentacją fotograficzną przed przystąpieniem do wykonywania zasadniczych prac projektowych,

5.

wykonania badań i opracowań geologiczno-inżynierskich i geotechnicznych, w tym ustalenie geotechnicznych warunków posadowienia obiektów budowlanych,

6.

przeprowadzenia aktualizacji badań oraz bieżącego badania (zanieczyszczenia gleby i ziemi, wód powierzchniowych, powietrza, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w zakresie niezbędnym do prawidłowej realizacji Projektu oraz do prawidłowego udokumentowania osiągnięcia wartości docelowych założonych celów określonych wskaźnikami produktu oraz rezultatu bezpośredniego Projektu..., w tym opracowanie modeli hydrologicznych i hydrogeologicznych,

7.

pobierania próbek, wykonywania pomiarów i badań przez laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 799), monitorowania, przed rozpoczęciem inwestycji oraz w trakcie jej trwania, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności przeprowadzenia pomiarów w okresie największego spodziewanego narażenia na czynniki chemiczne w trakcie wydobywania osadów, stężeń substancji chemicznych takich jak: fenol, cyjanki, siarczany, benzen, toluen, ksylen oraz WWA, a także innych zidentyfikowanych szkodliwych substancji chemicznych, bieżącego badania składu wód, ścieków i odcieku:

a.

wód pompowanych z odwodnień wykopów,

b.

wód/ścieków/odcieku z drenażu i wypompowań ze studni tworzących barierę odwadniającą,

c.

wód/ścieków z komory mieszania odprowadzanych do oczyszczalni K,

d.

monitoring ww. wód/ścieków należy prowadzić zgodnie z warunkami i wytycznymi uzyskanymi od Sp. z o.o.;

e.

wód zbiornika (stawu) K,

f.

wód podziemnych i gruntowych;

Monitoring ww. wód należy prowadzić zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa tj. rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 19 lipca 2016 r. w sprawie form i sposobu prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1178), przeprowadzania w okresie realizacji przedmiotu zamówienia, w sposób zgodny z wymogami rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 8 czerwca 2018 r. w sprawie dokonywania oceny poziomów substancji w powietrzu (Dz. U. z 2018 r. poz. 1119), cotygodniowych pomiarów zanieczyszczeń powietrza w najbliższej okolicy stawu K, tj. w pobliżu zabudowy mieszkaniowej w rejonie ulic A, L, T i N oraz bezpośrednio przy stawie, w co najmniej 3 punktach pomiarowych ustalonych z Inżynierem kontraktu, a w przypadku stwierdzenia przekroczenia poziomów substancji w powietrzu w związku z emisją zanieczyszczeń do powietrza w wyniku realizacji robót i usług w ramach zamówienia (Projektu), w odniesieniu do wymogów rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. Nr 16, poz. 87) oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2012 r. poz. 1031), nie rzadziej niż 1 raz na 1 dobę, przeprowadzania w okresie realizacji zamówienia bieżących, codziennych badań stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy w sposób zgodny z wymogami rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 2 lutego 2011 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz. U. Nr 33, poz. 166), a w przypadku ich przekroczenia w stosunku do wymogów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 6 czerwca 2014 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1348), niezwłocznego wycofania pracowników ze stanowisk pracy i przyjęcie właściwych środków organizacyjnych i technicznych celem ich ograniczenia do stężeń i natężeń dopuszczalnych lub do zabezpieczenia pracowników przed ich szkodliwym wpływem.

Przeprowadzania bieżących badań szczegółowych zanieczyszczenia gleby i ziemi substancjami powodującymi ryzyko, zgodnie z obowiązującymi w dniu wydania decyzji.... Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w... z dnia 16 maja 2016 r. ustalającej plan remediacji historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi na działkach o nr ew. 3821/1, 3819, 3816 oraz 1133/14 wymaganiami rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 września 2002 r., w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi; w zakresie obszaru oraz głębokości zgodnie z pismem RDOŚ sygn.... z 13 marca 2019 r. badania prowadzić należy w obszarze oraz w przedziale głębokości, na których stwierdzono konieczność przeprowadzenia remediacji historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi w związku z przekroczeniem dopuszczalnych stężeń substancji w glebie i ziemi; w zakresie ilościowym Zamawiający uzna za wystarczający monitoring prowadzony w oparciu o zasady oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi zawarte w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 1 września 2016 r. w sprawie sposobu prowadzenia oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi (Dz. U. z 2016 r. poz. 1395); natomiast pod pojęciem bieżące badania szczegółowe należy rozumieć takie, które przypadają w danym wymaganym czasie (np. określonym przepisami prawa, normami, wymaganiami Zamawiającego, technologią prowadzenia robót i usług lub wymaganiami projektowymi) i są aktualne na potrzeby celów, których mają służyć.

Prowadzenia w sposób ciągły analiz chemicznych wywożonych odpadów (tj. odpadów przewidzianych do przekazania do spalania lub współspalania) w zakresie zawartości metali ciężkich takich jak arsen, chrom i rtęć, z częstotliwością jedno badanie na 10 samochodów (analiza uproszczona) oraz poboru uśrednionej próby i przeprowadzenia w akredytowanym laboratorium w ilości nie mniejszej niż 1 próba na każde 1000 Mg wywiezionego do unieszkodliwienia odpadu.

Przeprowadzenia wymaganych badań niezbędnych do potwierdzenia i udokumentowania usunięcia i zmniejszenia ilości substancji powodujących ryzyko do stopnia gwarantującego osiągnięcie efektu ekologicznego oraz przywrócenia biologicznej aktywności zdegradowanego i zanieczyszczonego zbiornika "K", w tym wartości docelowych założonych celów określonych wskaźnikami produktu oraz rezultatu bezpośredniego Projektu...:

g.

badania zanieczyszczenia gleby i ziemi substancjami powodującymi ryzyko, wykonanych przez laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 519), potwierdzające doprowadzenie gruntów na terenie o powierzchni co najmniej 10,44 ha, w ramach działek o nr ew. 3821/1, 3819, 3816 i 1133/14, w wyniku remediacji w Projekcie, do standardów jakości gruntów rodzimych jak dla obszarów B, zgodnie z wymaganiami rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi;

h.

pomiarów geodezyjnych powykonawczych potwierdzających utworzenie na działek o nr ew. 3821/1, 3819, 3816 i 1133/14 terenu biologicznie czynnego o powierzchni nie mniejszej niż 9,23 ha,

i.

badania zanieczyszczenia wód zbiornika wykonane, wykonanych przez laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 519), potwierdzające przywrócenie biologicznej aktywności zdegradowanego i zanieczyszczonego stawu "K" do poziomu umożliwiającego rozpoczęcie procesu samo odradzania życia biologicznego stawu.

8.

niezwłocznego, najpóźniej w następnym dniu roboczym od pozyskania wyników przeprowadzanych badań, przekazywania ich inżynierowi kontraktu i Zamawiającemu,

9.

przedstawiania. przed rozpoczęciem ciągłych pompowań wód oraz w trakcie okresowych pompowań do oczyszczalni K, wyników badań wód wraz z ustalonymi wielkościami przepływu inżynierowi kontraktu i Zamawiającemu, w celu uzyskania zaleceń i obowiązków dotyczących zasad pompowania ścieków do oczyszczalni,

10.

wykonywania codziennych badań warunków atmosferycznych na terenie inwestycji, w szczególności pomiarów temperatury, siły i kierunku wiatru oraz rodzaju opadów atmosferycznych i analizy ich nasilenia, w trakcie jej realizacji o godzinie 70.00, 12.00 i 15.00 każdego dnia, a w przypadku, gdy prace będą prowadzone po godzinie 16.00 wykonywanie dodatkowego pomiaru o godzinie 18.00,

11.

uzyskania niezbędnych warunków dostaw i odbioru mediów, warunków przyłączenia, przebudowy oraz usunięcia kolizji istniejącego uzbrojenia podziemnego i naziemnej infrastruktury technicznej (np. sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, teletechnicznych, itp.) wraz z przygotowaniem stosownych dokumentów do wniosków i opracowaniem wniosków wymaganych przez poszczególne podmioty w powyższym zakresie,

12.

wykonania wszelkich niezbędnych opracowań wynikających z wytycznych podmiotów biorących udział w wydawaniu warunków dostaw i odbioru mediów, warunków przyłączenia, przebudowy oraz usunięcia kolizji istniejącego uzbrojenia podziemnego i naziemnej infrastruktury technicznej, niezbędnych do realizacji inwestycji,

13.

opracowania, wielobranżowej koncepcji projektowej przeprowadzenia remediacji terenu zdegradowanego oraz koncepcji zagospodarowania terenu,

14.

opracowania szczegółowych dokumentacji technologii remediacji technicznej i biologicznej oraz fitoremediacji. gleby, ziemi i wód gruntowych terenów zdegradowanych i zanieczyszczonych o powierzchni nie mniejszej niż 10,44 ha, zapewniających ochronę powietrza atmosferycznego, wód i ziemi przed zanieczyszczeniem, z obowiązkiem przyjęcia do realizacji możliwie najmniej uciążliwej akustycznie technologii prowadzenia robót oraz ograniczenia uciążliwości zapachowej podczas realizacji inwestycji, w tym stworzenie systemu umożliwiającego ciągły monitoring jakości ścieków zafenołowanych odprowadzanych na Oczyszczalnię Ścieków K i skuteczności podjętych działań oraz odtworzenie istniejących piezometrów i zabudowę nowych piezometrów kontrolnych (w tym opracowanie projektu prac geologicznych, modelu hydrologicznego i hydrogeologicznego wraz z modelem migracji zanieczyszczeń),

15.

opracowania (na podstawie sporządzonych przez wykonawcę oraz uzgodnionych przez inżyniera kontraktu i zatwierdzonych przez Zamawiającego koncepcji projektowych przeprowadzenia remediacji, zagospodarowania terenu i szczegółowej dokumentacji technologii remediacji) wielobranżowego projektu budowlanego,

16.

opracowania informacji o wymaganiach bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,

17.

opracowania na podstawie sporządzonej dokumentacji aktualnej karty informacyjnej przedsięwzięcia zgodnej z wymaganiami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1405 z późn. zm.),

18.

w przypadku konieczności, opracowania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,

19.

wystąpienia o wydanie i uzyskanie w imieniu i na rzecz Zamawiającego wszelkich decyzji administracyjnych, uzgodnień, pozwoleń i zezwoleń niezbędnych do rozpoczęcia i wykonania robót budowlanych oraz realizacji pozostałych usług (w tym m.in. tj. pozwolenia wodnoprawne, pozwolenia zintegrowane oraz na wytwarzanie odpadów, decyzja o pozwoleniu na budowę, zgoda na wycinkę drzew lub krzewów kolidujących z inwestycją decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia - jeżeli będzie konieczna), niezbędnych do realizacji inwestycji, wraz z przygotowaniem stosownych dokumentów do wniosków i opracowaniem wniosków wymaganych przepisami obowiązującego prawa oraz wymaganymi przez poszczególne podmioty w powyższym zakresie,

20.

wykonania wszelkich niezbędnych opracowań wynikających z wytycznych podmiotów biorących udział w wydawaniu decyzji administracyjnych, uzgodnień, pozwoleń i zezwoleń niezbędnych do realizacji inwestycji,

21.

opracowania na podstawie sporządzonego przez wykonawcę oraz uzgodnionego przez Inżyniera kontraktu i zaakceptowanegc przez Zamawiającego projektu budowlanego, wielobranżowego projektu wykonawczego wraz z zestawieniem przewidywanych do wykonania robót podstawowych i prac towarzyszących, w kolejności technologicznej ich wykonania wraz z ich szczegółowym opisem (w tym pod względem ilości i wymogów jakościowych) z uwzględnieniem przyjętego w szczegółowym zbiorczym zestawieniu kosztów stopnia scalenia robót, w sposób umożliwiający ilościowy i jakościowy odbiór robót i prac towarzyszących,

22.

przedłożenia Inżynierowi kontraktu oraz Zamawiającemu, zezwoleń na wytwarzanie odpadów, zezwoleń na zbieranie i przetwarzanie odpadów (a w przypadku ewentualnego wywozu odpadów poza teren kraju zezwoleń na międzynarodowe przemieszczanie odpadów), wydanych przez właściwe organy, posiadanych przez wykonawcę i/lub podmioty przyjmujące i przetwarzające odpady w ramach realizacji Projektu, obowiązujących w okresie od dnia rozpoczęcia do dnia zakończenia ich przetwarzania i utylizacji,

23.

zapewnienia przez cały okres realizacji zamówienia ważności wszelkich warunków, decyzji, uzgodnień, pozwoleń i zezwoleń niezbędnych do realizacji zamówienia,

24.

przedłożenia Inżynierowi kontraktu oraz Zamawiającemu oświadczenia/oświadczeń podmiotów przyjmujących i przetwarzających odpady w ramach realizacji zamówienia (Projektu), w których podmioty te zobowiążą się do termicznej utylizacji osadów dennych/namułów oraz skażonej ziem powstałych w trakcie realizacji przedmiotu zamówienia (Projektu) w ich pełnej ilości,

25.

pełnienia nadzoru autorskiego,

26.

wykonania robót przygotowawczych i zabezpieczających, w tym m.in. wygrodzenia całego terenu budowy ogrodzeniem pełnym, o wysokości minimum 2,0 m,

27.

zapewnienia i urządzenia zaplecza budowy,

28.

zapewnienia pomieszczeń dla inżyniera kontraktu (z wyłączeniem mebli, wyposażenia kuchennego, komputerów, telefonów komórkowych, samochodów oraz innego typu wyposażenia i sprzętu dla inżyniera kontraktu),

29.

zapewnienia stałego całodobowego dozoru terenu inwestycji i zaplecza budowy,

30.

pozyskania ze strefy brzegowej zbiornika kłącza trzony pospolitej,

31.

zapewnienia obsługi geotechnicznej i geodezyjnej łącznie z założeniem osnowy realizacyjnej, geodezyjnym wytyczeniem obiektów w terenie,

32.

wykonania niezbędnych rozbiórek,

33.

wykonania robót ziemnych, w tym niwelacji terenu,

34.

wyprofilowania korony hałdy w sposób umożliwiający swobodny spływ wód opadowych po jej zboczach,

35.

budowy bariery fizycznej wraz z drenażem odcieków spływających z hałdy odpadów poprodukcyjnych Zakładów Chemicznych oraz z zasypanego małego stawu, o długości ok. 1000 mb (w tym dobom materiału i rozwiązań szczelnej przegrody oraz systemu odprowadzenia piętrzących się wód gruntowych wraz z odciekami spod hałdy na pompownię, w sposób gwarantujący trwałość wykonanej przegrody przez okres minimum 50 lat - zastosowane sposoby izolacji i zabezpieczeń antykorozyjnych muszą uwzględniać chemizm zanieczyszczonego środowiska gruntowego i wodnego w otoczeniu hałdy),

36.

budowy szczelnego rowu opaskowego,

37.

wiercenia otworów pod zabudowę piezometrów,

38.

zabudowy piezometrów,

39.

przebudowy przelewów burzowych wraz z montażem urządzeń do mechanicznego podczyszczania ścieków deszczowych, regulujących przepływ, oraz układów opomiarowania i sterowania,

40.

przebudowy mnichów hydrotechnicznych wraz z montażem urządzeń do regulacji przepływu oraz układów sterowania poziomem wody w stawie,

41.

budowy pompowni głównej odcieków (zlokalizowanej u podnóża hałdy),

42.

budowy rurociągu tłocznego odcieków (kierującego odcieki do komory mieszania z pompowni głównej odcieków, zlokalizowanej u podnóża hałdy),

43.

budowy nowej komory retencyjnej/komory mieszania o pojemności nie mniejszej niż 3000 m3 składającej się z trzech zbiorników (w tym jednego o pojemności ok. 200 m3) wraz z zabudową przykrycia komory, montażem urządzeń regulujących odpływ z komory, montażem układów opomiarowania i sterowania automatyką, zabudową kraty mechaniczni na wylocie z komory oraz przebudową infrastruktury bezpośrednio związanej z komorą mieszania, w tym istniejących wlotów do komory,

44.

rozbiór istniejącej komory retencyjnej/komory mieszania,

45.

rozbudowy pompowni o układ pomp dozujących wraz z montażem układów pomiarowych, monitoringu i sterowania, mających za zadanie przetłaczanie odcieków fenolowych do oczyszczalni ścieków,

46.

budowy stanowiska dyspozytorskiego pompowni do monitorowania oraz sterowania zainstalowanymi układami automatyki wyposażonego w odpowiednie oprogramowanie,

47.

wykonania systemu sterowania i monitoringu pomp odcieków fenolowych gwarantującego ograniczenie maksymalnej wielkości wysyłanego ładunku fenolowego do oczyszczalnie ścieków do ilości wynoszącej nie więcej niż 30 kg/dobę,

48.

zabudowy i uruchomienia systemu umożliwiającego ciągły (nieprzerwany, wykonywany w zakresie i z częstotliwością wskazaną przez odbiorcę ścieków tj. Sp. z o.o.) monitoring jakości ścieków zafenołowanych odprowadzanych na Oczyszczalnię Ścieków "K",

49.

budowy grobli zaopatrzonych w przepusty, dzielących staw na trzy komory (w tym doboru materiału i rozwiązań systemu grobli z uwzględnieniem chemizmu zanieczyszczonego środowiska gruntowego i wodnego, gwarantującego trwałość wykonanej przegrody na minimum 50 lat),

50.

budowy wygrodzeń stałych wraz z wykonaniem bram wjazdowych i furt z kontrolą dostępu, w tym m.in. ogrodzeń terenu pompowni, przepompowni,

51.

montażu układu przesiewaczy i pras filtracyjnych,

52.

wykonania robót czerpalnych, tj. wydobycie całości zanieczyszczonych osadów dennych/namułów pogłębiarkami refulującymi w ilości szacunkowej urobku ok. 25700 m3,

53.

transportu wydobytego urobku przy użyciu rurociągu refulującego do układu przesiewaczy i pras filtracyjnych,

54.

odwodnienia i komprymacji wydobytego osadu (namułów),

55.

załadunku i przewiezieniu całości odwodnionych i poddanych komprymacji osadów dennych (namułu) do utylizacji (po odwodnieniu i komprymacji),

56.

unieszkodliwienia całości osadów dennych (namułu),

57.

budowy, poza terenem stawu urządzenia napowietrzającego - kaskady, jako docelowego elementu zagospodarowania terenu i wystroju przestrzeni (napowietrzenie kaskadą jest minimum wymaganym przez Zmawiającego. Zamawiający dopuszcza stosowanie wspomagającego napowietrzania poza minimalnym wymaganym np. za pośrednictwem wieź strippingowych);

58.

budowy instalacji fotowoltaicznej,

59.

budowy instalacji solarnej,

60.

budowy niezbędnych sieci i przyłączy do sieci,

61.

remediacji gleby, ziemi i wód gruntowych terenów zdegradowanych i zanieczyszczonych na terenie o powierzchni nie mniejszej niż 10,44 ha, w tym bioaugmentacja,

62.

doprowadzenia terenów wokół stawu do standardów jakości gruntów rodzimych jak dla obszarów B (tj. terenów zadrzewionych i zakrzewionych, nieużytków, a także gruntów zabudowanych i zurbanizowanych z wyłączeniem terenów przemysłowych, użytków kopalnych oraz terenów komunikacyjnych), zgodnie z wymaganiami rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi, w tym poprzez bioremediację wykorzystującą gotowy biopreparat składający się z mieszaniny różnych szczepów mikroorganizmów, w tym grzybów i bakterii, związanych na nośnikach mineralnych o wysokiej enzymatycznej aktywności biodegradacji związków organicznych, w tym związków pochodzących z przerobu ropy naftowej,

63.

zastosowania gotowych odżywek wspomagających preparaty bakteryjne,

64.

doprowadzenia ww. gruntów, tj. gleby, ziemi i wód gruntowych, do stanu umożliwiającego rozpoczęcie i zachowanie procesów samooczyszczenia gruntów i wód,

65.

stworzenia warunków tlenowych w wodach stawu, umożliwiających rozwój mikroorganizmów utleniających zanieczyszczenia,

66.

wprowadzenia do zbiornika szczepów bakterii wraz z substancjami biogennymi z jednoczesnym prowadzeniem monitoringu i kontroli procesów oczyszczania,

67.

bioremediacji ok. 315000 m3 wód zbiornika oraz płytkich wód gruntowych,

68.

przywrócenia biologicznej aktywności zdegradowanego i zanieczyszczonego stawu "K" do poziomu umożliwiającego rozpoczęcie procesu samo odradzania życia biologicznego stawu,

69.

utworzenia całorocznego akwenu z wodą nie konserwowaną chemicznie (Zamawiający dopuszcza chemiczne podczyszczenie wody na etapie realizacji, z zastrzeżeniem, iż po zakończeniu prac woda w zbiorniku nie będzie wodą konserwowaną chemicznie),

70.

wykonania robót ziemnych polegających na makroniwelacji terenu z uzupełnieniem czystą ziemią o parametrach gruntów co najmniej jak dla grupy B,

71.

wykonania robót związanych z docelowym zagospodarowaniem terenu poza wodami na powierzchni ok. 5,56 ha,

72.

agrotechnicznego przygotowania terenu oraz wykonania nasadzeń roślinności drzewiastej i krzewiastej, a także szuwarowej wraz z odbudową wartości przyrodniczej terenu, w tym rrun. z wykorzystaniem rodzimych gatunków roślin,

73.

utworzenia dodatkowej powierzchni biologicznie czynnej terenu o powierzchni nie mniejszej niż 9,23 ha,

74.

zapewnienia osiągnięcia wymaganego wskaźnika TBC (terenu biologicznie czynnego), obliczonego jako stosunek nowopowstałej powierzchni biologicznie czynnej do powierzchni ogółem terenu będącego przedmiotem remediacji na poziomie nie mniejszym niż 88,4%,

75.

budowy ścieżek pieszych oraz rowerowych, ścieżek dla rolkarzy, ścieżek przyrodniczo-edukacyjnych, pozostałej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej (w tym m in.: boiska do piłki nożnej, boiska wielofunkcyjnego, siłowni plenerowej, placu zabaw),

76.

budowy placów manewrowych dla funkcji technicznych,

77.

budowy trzech podziemnych budynków technicznych,

78.

zapewnienia rezerwy terenu o powierzchni ok. 450 m2 na obiekty usługowe związane z planowanym udostępnieniem terenu mieszkańcom,

79.

zabudowy obiektów małej architektury,

80.

bieżącego przekazywania oryginałów kart przekazania/odbioru odpadów zawierających określenie ilości odpadów przekazanych do unieszkodliwienia, podpisanych zarówno przez wykonawcę jak i podmiot, który unieszkodliwi odpady,

81.

przedstawienia dokumentów potwierdzających zakończenie procesu spalania i/lub współspalania całości osadów dennych/namułu,

82.

przekazania wszelkich innych odpadów powstałych w trakcie i/lub w wyniku realizacji zamówienia do odzysku, zagospodarowania lub unieszkodliwienia zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,

83.

sporządzenia geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej,

84.

opracowania pełnej dokumentacji powykonawczej,

85.

uzyskania decyzji administracyjnych pozwalających na użytkowanie obiektów budowlanych i/lub instalacji zgodnie z ich przeznaczeniem,

86.

wykonania wszelkich innych robót budowlanych i usług opisanych w programie funkcjonalno-użytkowym w tym wynikających z wykonanych w ramach opracowania programu funkcjonalno-użytkowego inwentaryzacji terenów zdegradowanych i zanieczyszczonych oraz z analiz degradacji i zanieczyszczenia terenu wraz ze zbiornikiem, a także wynikających z obowiązujących przepisów prawa,

87.

osiągnięcia z końcem realizacji zamówienia redukcji ilości i stężeń substancji powodujących ryzyko do stopnia gwarantującego osiągnięcie efektu ekologicznego oraz przywrócenie biologicznej aktywności zdegradowanego i zanieczyszczonego zbiornika "K", w tym spełnienie wymagań decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w... ustalającej plan remediacji oraz wartości docelowych założonych celów określonych wskaźnikami produktu oraz rezultatu bezpośredniego Projektu...,

88.

przygotowania i złożenia w imieniu Zamawiającego, sprawozdania do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w... z przeprowadzenia remediacji wraz z wynikami badań zanieczyszczenia gleby i ziemi substancjami powodującymi ryzyko wykonanych przez laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 519), dokumentującego osiągnięcie zamierzonego efektu ekologicznego,

89.

udokumentowania geodezyjną dokumentacją powykonawczą oraz wynikami badań zanieczyszczenia gleby i ziemi substancjami powodującymi ryzyko wykonanych przez laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 519) osiągnięcia wartości docelowych założonych celów określonych wskaźnikami produktu oraz rezultatu bezpośredniego Projektu...,

90.

zapewnienia w rozwiązaniach projektowych oraz podczas realizacji zamówienia zachowania trwałości osiągniętych efektów remediacji i efektu ekologicznego w czasie, lecz nie krótszym niż okres wymaganej gwarancji i rękojmi.

Zakres zaprojektowanych i zrealizowanych robót i usług musi obejmować wszystkie działania, czynności, opracowania, roboty i usługi opisane w programie funkcjonalno-użytkowym oraz w projekcie planu remediacji środowiska gruntowo-wodnego, zatwierdzonego decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w..., ustalającą plan remediacji.

Spółka chcąc przystąpić do przetargu pragnie ustalić cenę, która obejmowała będzie podatek od towarów i usług wg stawki 8% oraz 23%.

W postępowaniu realizowanym w formule "zaprojektuj i wybuduj", czyli w postępowaniu gdzie zamawiający wskazując przedmiot zamówienia zakreśla ramy wymagań, które wykonawca winien najpierw ująć w sporządzanym projekcie, a następnie je wykonać, to na wykonawcy spoczywa określenie poszczególnych robót i usług wykonywanych w ramach zamówienia, właściwe ich sklasyfikowanie i przyporządkowanie właściwej stawki podatku VAT.

Klasyfikacja poszczególnych robót i usług w zakresie zamówienia opisanego wyżej w 90 punktach to:

* 41.00.21.0 Budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków - budynki przemysłowe,

* 42.11.10.0 Autostrady, drogi, ulice i inne drogi dla pojazdów lub pieszych oraz pasy startowe,

* 42.21.13.0 Systemy irygacyjne (kanały); magistrale i linie wodociągowe, obiekty do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, stacje pomp,

* 42.21.23.0 Roboty ogólnobudowlane związane z budową systemów irygacyjnych (kanałów), magistrali i linii wodociągowych, obiektów do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz stacji pomp,

* 42.99.19.0 Pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowane,

* 43.13.10.0 Roboty związane wykonywaniem wykopów i wierceń geologiczno-inżynierskich,

* 43.12.11.0 Roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę, z wyłączeniem robót ziemnych,

* 43.11.10.0 Roboty związane z rozbiórką i burzeniem obiektów budowlanych,

* 43.99.30.0 Roboty związane z fundamentowanie, włączając wbijanie pali,

* 43.29.19.0 Pozostałe roboty instalacyjne, gdzie indziej niesklasyfikowane,

* 43 grudnia 12 R roboty ziemne: roboty związane z kopaniem rowów i wykopów oraz przemieszczaniem ziemi,

* 43.21.10.2 Roboty związane z wykonaniem pozostałych instalacji elektrycznych,

* 43.22.12.0 Roboty związane z wykonaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych,

* 43.22.11.0 Roboty związane z wykonaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających,

* 71.12.15.0 Usługi projektowania technicznego obiektów związanych z gospodarowaniem odpadami niebezpiecznymi i innymi niż niebezpieczne,

* 71.12.35.0 Usługi sporządzania map,

* 71.12.34.0 Usługi wykonywania pomiarów geodezyjnych,

* 71.12.20.0 Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej,

* 39.00.11.0 Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem gleby i wód gruntowych,

* 39.00.12.0 Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem gleby i wód powierzchniowych,

* 39.00.23.0 Pozostałe usługi specjalistyczne związane z kontrolą zanieczyszczeń,

* 38.21.22 Usługi związane z pozostałymi składowiskami odpadów,

* 38.12.12 Usługi związane ze zbieraniem pozostałych niebezpiecznych odpadów przemysłowych,

* 39.00.2 Pozostałe usługi związane z rekultywacją oraz specjalistyczne usługi w zakresie kontroli zanieczyszczeń,

* 38.22.19.0 Usługi związane z przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych,

* 81.30.10.0 Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni,

Z przedstawionego powyżej zestawienia wynika, że do robót i usług sklasyfikowanych jako:

* 39.00.11.0 Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem gleby i wód gruntowych,

* 39.00.12.0 Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem gleby i wód powierzchniowych,

* 39.00.23.0 Pozostałe usługi specjalistyczne związane z kontrolą zanieczyszczeń,

* 38.21.22 Usługi związane z pozostałymi składowiskami odpadów,

* 38.12.12 Usługi związane ze zbieranym pozostałych niebezpiecznych odpadów przemysłowych,

* 38.22.19.0 Usługi związane z przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych,

* 39.00.2 Pozostałe usługi związane z rekultywacją oraz specjalistyczne usługi w zakresie kontroli zanieczyszczeń,

* 81.30.10.0 usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni

zastosowanie ma stawka podatku VAT w wysokości 8%.

Natomiast dla pozostałych wyżej wymienionych robót i usług właściwą stawką podatku VAT będzie 23%.

W ramach zamówienia pn. "..." w ramach Programu Operacyjnego... 2014-2020, oś priorytetowa II Ochrona Środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, działanie 2.5 Poprawa jakości środowiska miejskiego, świadczone usługi będą wykonywane przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z projektem umowy będącej załącznikiem do Specyfikacji istotnych Warunków Zamówień (SIWZ). Zamawiający powierza a Wykonawca przyjmuje do wykonania zadanie pn. "...", w ramach Programu Operacyjnego... 2014-2020, oś priorytetowa II Ochrona Środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, działanie 2.5 Poprawa jakości środowiska miejskiego.

Zgodnie z dokumentacją przetargową: SIWZ oraz decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony środowiska w... ustalającej plan remediacji oraz wartości docelowych założonych celów określonych wskaźnikami produktu oraz rezultatu bezpośredniego Projektu... - świadczeniem wiodącym w przedmiotowym zamówieniu jest "..."

Realizacja zamówienia obejmuje również usługi i roboty dodatkowe prowadzące do poprawy i przywrócenia biologicznej aktywności zdegradowanego i zanieczyszczonego stawu "K" z wykluczeniem działań mających na celu zmiany jego pierwotnego naturalnego charakteru brzegów i dna na sztuczny (np. betonowy lub kamienny), z wodą nie konserwowaną chemicznie oraz utrzymaniu tego stanu po zakończonym procesie remediacji.

Usługi wskazane w SIWZ oraz ujęte w projekcie umowy nie są ze sobą ściśle związane. Zgodnie z wolą Zamawiającego w przedmiocie zamówienia należy zaprojektować i wykonać takie działania aby:

* realizacja zamówienia doprowadziła, z chwilą jego ukończenia, do remediacji na cele środowiskowe terenów zanieczyszczonych, skutkującej usunięciem zagrożenia z ich strony dla zdrowia i życia ludzi oraz środowiska, w tym do ich doprowadzenia do standardów jakości gruntów rodzimych jak dla obszarów B (tj. terenów zadrzewionych i zakrzewionych, nieużytków a także grantów zabudowanych i zurbanizowanych z wyłączeniem terenów przemysłowych, użytków kopalnych oraz terenów komunikacyjnych), zgodnie z wymaganiami uchylanego rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi,

* stworzyć zaplecze techniczne niezbędne do utrzymania elektów remediacji na przyszłość.

Z powyższego wynika, że wykonanie usług ramediacji ma charakter komplementarny wobec robót i usług budowlanych mających na celu stworzenie i modernizację infrastruktury technicznej niezbędnej do utrzymania skutków procesu remediacji na przyszłość - świadczyć ma o tym między innymi budowa stanowiska dyspozytorskiego do minitoringu i kontroli przepływu wód gruntowych, ścieków, modernizacja przepompowni z rozbiórką starych i budową nowych zbiorników, mnichów.

Z ekonomicznego punktu widzenia roboty i usługi wykonywane w ramach remediacji stanowią zdarzenie odrębne w stosunku do pozostałych robót budowanych, które mają charakter samoistny i należy je potraktować jako oddzielną usługę i opodatkować wskazaną dla niej stawką podatkową.

Zgodnie z SIWZ oraz projektem umowy dot. zamówienia wynagrodzenie stanowi cenę ryczałtową kompletną, ostateczną dla całego zadania objętego zamówieniem. Wykonawca podaje cenę obejmującą kwotę netto, podatek od towarów i usług, i kwotę brutto.

Wykonawca będzie rozliczany z całego zadania kompleksowo.

Cena określona w umowie obejmuje całość świadczenia pn.: "...".

Wnioskodawca wykona większość prac i usług objętych zamówieniem samodzielnie. Prace związane z wykonaniem projektu oraz z robotami budowlanymi zostaną wykonane przez podwykonawców.

Przedmiot wniosku o wydanie interpretacji, na dzień składania wniosku nie były i nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy usługi wymienione w opisie stanu faktycznego w formule zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, Projektu nr... pn.: "...", w ramach Programu Operacyjnego... 2014-2020, oś priorytetowa II Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, działanie 2.5 Poprawa jakości środowiska miejskiego - podlegają opodatkowaniu stawką VAT 8% przewidzianą w załączniku nr 3 do Ustawy dla usług:

* 39.00.11.0 Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem gleby i wód gruntowych

* 39.00.12.0 Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem gleby i wód powierzchniowych

* 39.00.23.0 Pozostałe usługi specjalistyczne związane z kontrolą zanieczyszczeń

* 38.21.22 Usługi związane z pozostałymi składowiskami odpadów

* 38.12.12 Usługi związane ze zbieraniem pozostałych niebezpiecznych odpadów przemysłowych

* 38.22.19.0 Usługi związane z przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych

* 39.00.2 Pozostałe usługi związane z rekultywacją oraz specjalistyczne usługi w zakresie kontroli zanieczyszczeń

* 81.30.10.0 Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni

natomiast dla pozostałych robót i usług właściwą stawką podatku VAT będzie 23%?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zamówienie publiczne polegające na realizacji, w formule zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych Projektu nr... pn.: "...", w ramach Programu Operacyjnego... 2014-2020, oś priorytetowa II Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, działanie 2.5 Poprawa jakości środowiska miejskiego, Zdaniem Wnioskodawcy składa się z szeregu usług pozostających między sobą w relacji komplementarności ale nie kompleksowości.

W związku z powyższym, Wykonawca nie może przyjąć, iż istnieją podstawy uzasadniające przyjęcie jednolitej stawki podatku VAT w wysokości 23% dla wszystkich usług objętych zamówieniem w sytuacji, gdy część z tych usług z uwagi na ich charakter opodatkowana jest podatkiem VAT w stawce 8%, ponieważ dokumentacja ta nie wskazuje na kompleksowy charakter zamówienia.

Niejednorodny charakter usług oraz niemożność wskazania usługi głównej implikuje zastosowanie stawek podatku VAT w wysokości 8% i 23%. W przeciwnym przypadku stanowiłoby to naruszenie fundamentalnych zasad opodatkowania podatkiem VAT tzn. że każda usługa co do zasady dla celów opodatkowania podatkiem VAT powinna by traktowana jako odrębna. Traktowanie szeregu usług jako jednej usługi kompleksowej dla celów opodatkowania podatkiem VAT jest wyjątkiem od reguły i w przypadku przedmiotowego zamówienia nie ma zastosowania. Wykonanie robót i usług w zakresie remediacji nie można połączyć z wykonaniem nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej niezbędnej do utrzymanie efektu ekologicznego uzyskanego po przeprowadzonej remediacji w przyszłości.

Z powyższego wynika, że wykonanie usług remediacji ma charakter komplementarny wobec robót i usług budowlanych mających na celu stworzenie i modernizację infrastruktury technicznej niezbędnej do utrzymania skutków procesu remediacji na przyszłość - świadczyć ma o tym miedzy innymi budowa stanowiska dyspozytorskiego do monitoringu i kontroli przepływu wód gruntowych, ścieków, modernizacja przepompowni z rozbiórką starych i budową nowych zbiorników, mnichów.

Poza świadczeniem wiodącym w przedmiotowym zamówieniu, którym jest "Realizacja zamówienia mająca doprowadzić, z chwilą jego ukończenia, do remediacji na cele środowiskowe terenów zanieczyszczonych, skutkującej usunięciem zagrożenia z ich strony dla zdrowia i życia ludzi oraz środowiska, w tym do ich doprowadzenia do standardów jakości gruntów rodzimych jak dla obszarów B (tj. terenów zadrzewionych i zakrzewionych, nieużytków, a także gruntów zabudowanych i zurbanizowanych z wyłączeniem terenów przemysłowych, użytków kopalnych oraz terenów komunikacyjnych), zgodnie z wymaganiami uchylonego rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi realizacja zamówienia obejmuje również działania prowadzące do poprawy i przywrócenia biologicznej aktywności zdegradowanego i zanieczyszczonego stawu "K" z wykluczeniem działań mających na celu zmiany jego pierwotnego naturalnego charakteru brzegów i dna na sztuczny (np. betonowy lub kamienny), z wodą niekonserwowaną chemicznie - stworzenie infrastruktury technicznej niezbędnej do zachowania efektu uzyskanego po przeprowadzonej remediacji w przyszłości.

To na wykonawcy ciąży obowiązek zastosowania odpowiedniej stawki podatku VAT, bowiem zgodnie z przepisami podatkowymi wystawca faktury odpowiada za jej prawidłowość. Zauważania wymaga fakt, że w przedmiotowym zamówieniu łącznie występuje kilka świadczeń, z których każde mogłoby mieć samodzielny charakter, to znaczy mamy do czynienia z usługami złożonymi albo kompleksowymi. Usługę kompleksową powinien cechować związek czasowy miedzy poszczególnymi jej elementami, tak aby stanowiły one całość i chodzi o relacje miedzy głównym, podstawowym elementem usługi, a czynnościami dodatkowymi. Elementy powinny pozostawać w nierozerwalnym związku. Ich rozdzielanie miałoby sztuczny charakter (por. wyrok ETS z 27 października 2005 r., C-41/04, Levob Verzekkeringen BV). W usłudze kompleksowej należy dostrzegać jeden przedmiot świadczenia, którego kluczowy charakter przesądzi o pomocniczym, drugorzędnym charakterze pozostałych działać oraz o tym, że są one potrzebne tylko ze względu na wytworzenie takiej gospodarczej całości. Ocena tego, czy mamy do czynienia z usługą kompleksową czy też kilkoma niepowiązanymi usługami, powinna odbywać się w oparciu o to, czy dokonywane czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter czy też nie.

Zdaniem Wnioskodawcy zamówienie publiczne polegające na realizacji, w formule zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, Projektu nr... pn.: "...", w ramach Programu Operacyjnego... 2014-2020, oś priorytetowa II Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, działanie 2.5. Poprawę jakości środowiska miejskiego, składa się z szeregu usług pozostających między sobą w relacji komplementarności, ale nie kompleksowości.

Wykonanie usług remediacji ma charakter komplementarny wobec robót i usług budowlanych mających na celu stworzenie i modernizację infrastruktury technicznej niezbędnej do utrzymania skutków procesu remediacji na przyszłość i winny zostać opodatkowane właściwymi odrębnymi stawkami podatku od towarów i usług.

Dlatego zdaniem Wnioskodawcy w oparciu o dokumentacje związaną z przedmiotowym zamówieniem opodatkowaniu stawką VAT 8% przewidzianą w załączniku nr 3 do Ustawy podlegają usługi

* 39.00.11.0 Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem gleby i wód gruntowych,

* 39.00.12.0 Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem gleby i wód powierzchniowych,

* 39.00.23.0 Pozostałe usługi specjalistyczne związane z kontrolą zanieczyszczeń,

* 38 21.22 Usługi związane z pozostałymi składowiskami odpadów,

* 38.12.12 Usługi związane ze zbieraniem pozostałych niebezpiecznych odpadów przemysłowych,

* 38.22.19.0 Usługi związane z przetwarzanym pozostałych odpadów niebezpiecznych,

* 39.00.2 Pozostałe usługi związane z rekultywacją oraz specjalistyczne usługi w zakresie kontroli zanieczyszczeń,

* 81.30.10.0 Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni

natomiast pozostałe roboty i usługi winny zostać opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie trzeba zauważyć, że podczas określania właściwej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce dostawy lub świadczenia znajduje się na terytorium kraju, istotne jest jej właściwe sklasyfikowanie zgodnie z symbolem PKWiU. Wobec tego, wydając przedmiotową interpretację, tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tzn. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej "PKWiU", zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU 2008, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja, nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W przypadku trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Należy zaznaczyć, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z tym, niniejszą interpretację wydano, opierając się na grupowaniu PKWiU wskazanym przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powyższe, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wskazanych we wniosku czynności), wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii - art. 2 pkt 6 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca wskazuje, że zamierza przystąpić do przetargu ogłoszonego przez Gminę, którego celem będzie poprawa jakości środowiska miejskiego tej Gminy. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie, w formule zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego oraz wykonanie robot i usług na działkach. Ważnym elementem przedmiotu zamówienia jest wykonanie nowej i modernizacja już istniejącej infrastruktury technicznej, która ma zapewnić w przyszłości zachowanie trwałości osiągniętych efektów remediacji i efektu ekologicznego. Wykonanie robót budowlanych i usług wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego nad realizacją projektu polegało będzie m.in. na:

* odcięciu wpływu zanieczyszczeń z rejonu hałdy poprzez budowę ścian szczelnych wokół podstawy hałdy w celu wyeliminowania dalszego napływu zanieczyszczeń,

* usunięciu osadu dennego (namułów) i bioremediacji wód zbiornika dla wyeliminowania możliwości wtórnego zanieczyszczenia gruntu wodami ze zbiornika,

* prowadzeniu remediacji gruntu z zastosowaniem metod in-situ, bioremediacji i fitoremediacji.

Zgodnie z projektem umowy dotyczącej zamówienia wynagrodzenie stanowi cenę ryczałtową, kompletną, ostateczną dla całego zadania objętego zamówieniem. Wykonawca podaje cenę obejmującą kwotę netto, podatek od towarów i usług i kwotę brutto. Wnioskodawca wykona większość prac i usług objętych zamówieniem samodzielnie. Prace związane z wykonaniem projektu oraz robotami budowlanymi będą wykonane przez podwykonawców.

Usługi wskazane w SIWZ oraz ujęte w projekcie umowy nie są ze sobą ściśle związane, maja charakter samoistny.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki podatku dla świadczonych usług.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz regulacje dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) - zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE - nie regulują kwestii czynności złożonych. Jednakże, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podatkiem VAT oraz na podstawie polskiego i europejskiego orzecznictwa można stwierdzić, że świadczenie obejmujące z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia jedną czynność nie powinno być sztucznie dzielone. W przypadku, gdy wykonywana czynność stanowi dla klienta całość, nie należy jej rozbijać na poszczególne elementy składowe, lecz traktować jako jedno świadczenie, zgodnie z elementem, który nadaje całemu świadczeniu charakter dominujący. Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności, a są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną.

Skutkiem powyższego, świadczenie pomocnicze, co do zasady, dzieli los prawny świadczenia głównego m.in. w zakresie stawki podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy wskazać, że na gruncie orzecznictwa podatkowego wielokrotnie podkreślano, że nie należy sztucznie dzielić czynności złożonych. Niemniej orzecznictwo to, w tym przede wszystkim orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, za zasadę przewodnią przyjmuje, że każde świadczenie powinno być uznawane za odrębne i niezależne, zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE, a wcześniej Szóstą Dyrektywą Rady z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. U.UE.L 145 z 13 czerwca 1977 r., str. 1, z późn. zm.). Podstawową zasadę odrębności i niezależności świadczeń Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wywodzi z art. 2 Dyrektywy 2006/112/WE. W tym kontekście - zdaniem TSUE - tylko w pewnych okolicznościach odrębne świadczenia można uznać za jednolitą czynność. Przykładowo w wyroku z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 Ministero dell'Economia e delle Finanze vs. Part Service Srl TSUE stwierdził: "(...) gdy czynność obejmuje kilka świadczeń, powstaje pytanie, czy należy ją uważać za jednolitą czynność, czy też kilka odrębnych i niezależnych świadczeń, które należy oceniać oddzielnie. Kwestia ta ma szczególne znaczenie z punktu widzenia podatku VAT, w szczególności dla zastosowania stawek opodatkowania lub przepisów dotyczących zwolnień przewidzianych przez szóstą dyrektywę (zob. wyroki: z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 CPP oraz z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen i OV Bank). W tym zakresie z jej art. 2 wynika, że każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne (zob. ww. wyroki w sprawach CPP, pkt 29, oraz Levob Verzekeringen i OV Bank, pkt 20)".

Kryterium odrębności często stosowane w kontekście świadczeń złożonych opiera się na weryfikacji, czy poszczególne świadczenia mogą występować w obrocie gospodarczym niezależnie i czy mogą być wykonane przez dowolny inny podmiot. W przypadku odpowiedzi twierdzącej, nie następuje świadczenie złożone, lecz kilka odrębnych świadczeń, które powinny być dla celów opodatkowania VAT traktowane niezależnie od siebie Takie stanowisko wywieźć można również z orzeczenia TSUE z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie RLRE Tellmer Property sro, C-572/07, w którym TSUE stanął na stanowisku, że w przypadku usług najmu oraz usług sprzątania części wspólnych budynków następują dwa odrębne świadczenia dla celów VAT. Swoje stanowisko TSUE oparł na tym, że usługi sprzątania części wspólnych budynku mogą być świadczone na różnych zasadach, to znaczy na przykład przez osoby trzecie wystawiające faktury obejmujące koszt tych usług bezpośrednio lokatorom lub przez wynajmującego zatrudniającego w tym celu własnych pracowników lub posługującego się przedsiębiorstwem zajmującym się sprzątaniem.

Innym często spotykanym w orzeczeniach TSUE kryterium oceny przy identyfikacji charakteru świadczenia jest dokonanie weryfikacji z punktu widzenia odbiorcy świadczenia rozumianego jako przeciętny konsument. Zdaniem TSUE, jeżeli z takiej perspektywy nabywca jest zainteresowany nabyciem jednego (złożonego) świadczenia, a nie zespołu poszczególnych odrębnych czynności, wówczas dla celów VAT należy przyjąć, że dane świadczenie ma charakter złożony. Wskazane kryterium identyfikacji jest zatem zasadniczo zbliżone do kryterium charakteru ekonomicznego. Należy jednak wskazać, że kryterium to nie jest stosowane przez TSUE jednolicie, a czasem nawet jest pomijane przy ocenie skutków podatkowych danej transakcji. W orzeczeniu z dnia 6 lipca 2006 r. w sprawie Talacre Beach Caravan Sales Ltd, C-251/05, TSUE dokonując analizy, czy dostawa przyczep kempingowych wraz z wyposażeniem (szafki, meble, wykładzina podłogowa, firanki itp.) stanowi świadczenie kompleksowe uznał, że dostawa wyposażenia takich przyczep powinna zostać opodatkowana VAT odrębnie od samej przyczepy. W przywołanym orzeczeniu ocena charakteru świadczenia była istotna z uwagi na fakt, że brytyjskie przepisy o VAT przewidywały zwolnienie z VAT z jednoczesnym prawem do odliczenia dla dostaw przyczep kempingowych. TSUE uznał jednak, że wyposażenie takich przyczep nie może korzystać z tej preferencji, gdyż dotyczy ona wyłącznie dostawy przyczep.

Przyjęcie takiego podejścia w omawianej sprawie TSUE argumentował specyfiką art. 28 ust. 2 lit. a Szóstej Dyrektywy Rady UE (77/388/EEC) - obecnie art. 110 Dyrektywy 2006/112/WE - i przesłanką, że Wielka Brytania stosowała preferencyjne zasady opodatkowania VAT wyłącznie do dostaw przyczep kempingowych, a nie wyposażenia. Przez przyjęcie takiej wykładni trudno jest wyraźnie ustalić granicę pomiędzy wyposażeniem dodatkowym przyczepy (niekorzystającym z preferencyjnego opodatkowania) a jej elementami składowymi, w szczególności biorąc pod uwagę specyfikę funkcjonalną tego typu pojazdu.

Dodatkowo, w orzeczeniach z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie Aktiebolaget NN v. Skatteverket, C-111/05, z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie Card Protection Plan Ltd v. Commissioners of Customs & Excise, C-349/96, oraz z dnia 22 października 1998 r. w połączonych sprawach T.P. Madgett i R.M. Baldwin, C-308/96 i C-94/97, TSUE wskazał, że świadczenie pomocnicze występuje w przypadku, gdy nie stanowi ono dla nabywcy celu samego w sobie, lecz służy lepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.

W orzecznictwie TSUE wskazuje się, że dla zastosowania koncepcji świadczeń złożonych konieczne jest występowanie dwóch lub więcej czynności, które są ze sobą powiązane w sposób tak ścisły, że obiektywnie stanowią jedno świadczenie. Niemniej jednak zawsze konieczne jest wyodrębnienie świadczenia wiodącego (głównego) oraz świadczeń pomocniczych. Ponieważ dopiero po dokonaniu takiej identyfikacji możliwe będzie określenie konsekwencji na gruncie VAT całego złożonego świadczenia.

Zatem Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzecznictwie dotyczącym świadczeń złożonych, w zależności od przyjętego przez TSUE kryterium, podejmował różne rozstrzygnięcia. Jednak powołane orzeczenia TSUE zawierają wskazówki pomocne w prawidłowej klasyfikacji danych czynności.

Analiza treści powołanego orzecznictwa TSUE prowadzi więc do stwierdzenia, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę złożoną, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi złożonej. Tym samym, jeżeli świadczenia można rozdzielić tak, że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy - wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej) niezależnie opodatkowane świadczenia.

W przedmiotowej sprawie - w ocenie tutejszego organu - nie są spełnione kryteria, aby usługi ujęte w opisie zamówienia oraz wskazane w SIWZ można było uznać za jedno złożone świadczenie kompleksowe. Każda ze wskazanych w zamówieniu usług ma charakter samoistny i może być wykonywana niezależnie od siebie. Nie występuje między tymi świadczeniami tak ścisły związek, by nie było możliwe ich wyodrębnienie. Powyższe wynika z tego, że każda z usług objętych przedmiotem zamówienia stanowi samodzielne i niezależne świadczenie, które może być odrębnie zlecane i wobec tego nie można wyodrębnić świadczenia głównego oraz świadczeń pomocniczych. Rozłączne traktowanie świadczonych usług nie wpływa na charakter żadnej z nich ani nie sprawia, że wartość świadczeń z punktu widzenia nabywcy jest inna niż gdyby świadczenia te były uznane za jedno świadczenie złożone. Wobec powyższego należy ustalić wysokość stawki podatku odrębnie dla każdej z usług wskazanych w projekcie umowy oraz w SIWZ.

Na podstawie art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia w wielu wypadkach odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Jednakże zgodnie z § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia oraz § 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 grudnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2017 r. poz. 2453 z późn. zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2019 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 146aa ust. 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Należy zaznaczyć, że jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie, oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT:

* w poz. 146 wymieniono sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 38.12.1- Usługi związane ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych,

* w poz. 149 wymieniono sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 38.21.2 - Usługi związane z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne,

* w poz. 150 wymieniono sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 38.22.19.0 - Usługi związane z przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych,

* w poz. 152 wymieniono sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 39.00.1 - Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem,

* w poz. 153 wymieniono sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 39.00.2 - Pozostałe usługi związane z rekultywacją oraz specjalistyczne usługi w zakresie kontroli zanieczyszczeń,

* w poz. 176 wymieniono sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 81.30.10.0 - Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz wskazane przepisy prawa, należy przyjąć, że usługi wymienione w opisie zdarzenia przyszłego w formule zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, Projektu nr... pn.: "...", stanowią odrębne usługi opodatkowane wg stawki właściwej dla każdej z tych usług. Tym samym usługi które sklasyfikowane do poniżej wskazanych grupowań PKWiU, tj.:

* 39.00.11.0 Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem gleby i wód gruntowych

* 39.00.12.0 Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem gleby i wód powierzchniowych

* 39.00.23.0 Pozostałe usługi specjalistyczne związane z kontrolą zanieczyszczeń

* 38.21.22 Usługi związane z pozostałymi składowiskami odpadów

* 38.12.12 Usługi związane ze zbieraniem pozostałych niebezpiecznych odpadów przemysłowych

* 38.22.19.0 Usługi związane z przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych

* 39.00.2 Pozostałe usługi związane z rekultywacją oraz specjalistyczne usługi w zakresie kontroli zanieczyszczeń

* 81.30.10.0 Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni

podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 zał. Nr 3 do ustawy o VAT poz. 146, 149, 150, 152, 153, 176 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 2.

Natomiast dla pozostałych robót i usług wskazanych we wniosku właściwą stawką podatku VAT będzie 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl