0111-KDIB3-1.4012.346.2022.7.ICZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.346.2022.7.ICZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przeniesienia Tokenów NFT w zamian za walutę wirtualną.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 8 sierpnia 2022 r. (data wpływu - 19 sierpnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Zdarzenie przyszłe ws. NFT.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Wspólnicy Wnioskodawcy są obywatelami polskimi, posiadającymi rezydencję na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Wnioskodawca planuje prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, a następnie udostępnienia niewymienialnych Tokenów NFT (ang. non-fungible token). W celu wytworzenia Tokenów NFT Wnioskodawca nabył sprzęt komputerowy o dużej mocy obliczeniowej. Tokeny NFT stanowią treść cyfrową, więc nie są rzeczami w rozumieniu art. 45 kodeksu cywilnego. Transakcja udostępnienia Tokenów NFT będzie następowała na podstawie umowy nienazwanej, której ekonomiczny charakter zbliżony będzie do umowy sprzedaży. Tokeny NFT nie są walutą wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 Ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Tokeny NFT to niewymienialne Tokeny oparte na technologii blockchain, które są unikalnym elementem kodu blockchain. Token NFT jest oparty na sieci blockchain, ale nie jest kryptowalutą, ponieważ jest niewymienialny. NFT to cyfrowe zapisy, które przedstawiają daną wartość i mogą być jedynie kupione i sprzedane na blockchainie danej kryptowaluty, którą użytkownicy protokołu mogą między sobą handlować. Tokeny NFT reprezentują jednostkę danych, która jest przechowywana na blockchainie. Tokeny NFT to unikatowa cyfrowa wartość, która reprezentuje konkretną jednostkę danych. Dzięki temu, że Token NFT jest przypisany do kodu na sieci blockchain gwarantuje unikalność kopii danego dzieła i służy jako cyfrowy certyfikat własności. Wnioskodawca planuje wyemitować Tokeny NFT stanowiące cyfrowy certyfikat własności dzieł graficznych, w postaci obrazów.

Mechanizm sprzedaży Tokenów NFT.

Działalność Wnioskodawcy będzie polegać na pierwotnym stworzeniu Tokenów, czyli ich wyemitowaniu poprzez "zmintowanie" (ang. minting) i ich dalszemu przeniesieniu na nabywców. Wnioskodawca będzie przenosił własność Tokenu, które mogą być przenoszone na inne podmioty, podobnie jak usługi lub prawa majątkowe. Wnioskodawca będzie emitował Token na adres anonimowego użytkownika. Nabycie Tokenu będzie odbywać się bezpośrednio, to znaczy żadna giełda nie będzie pośredniczyć w transakcji, w związku z tym to Wnioskodawca będzie ewidencjonował wszystkie transakcje. Tokeny zostaną przelane bezpośrednio na portfel elektroniczny uczestników wymiany. Portfel elektroniczny stanowi odpowiednik rachunku, na którym przechowywane są kryptowaluty. Nabywcą Tokena może być dowolna osoba fizyczna, osoba prawna lub osoba niemająca osobowości prawnej, której odrębne przepisy tą osobowość prawną nadają z Polski, krajów UE lub innych krajów, która może, lecz nie musi, być zarejestrowana na VAT w Polsce lub UE. Wnioskodawca nie będzie przyjmował od nabywców walut fiducjarnych (np. polskich złotych lub dolarów amerykańskich), jedynym sposobem zapłaty za przeniesienie NFT będzie zapłata w kryptowalucie.

Na moment składania wniosku Wnioskodawca planuje przyjmowanie zapłaty jedynie w formie kryptowaluty o nazwie X na Blockchainie Y. Wnioskodawca po otrzymaniu środków za sprzedaż Tokenów otrzymuje je na swój portfel. Portfel daje użytkownikowi dostęp do posiadanych przez niego kryptowalut. Wnioskodawca może następnie otrzymane środki w postaci kryptowaluty wymienić lub sprzedać oraz zamienić na inną kryptowalutę lub na walutę fiducjarną.

Pismem z 8 sierpnia 2022 r. uzupełnili Państwo opis sprawy w następujacy sposób:

a) Czy Token NFT jest pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 659 z późn. zm.)?

Zgodnie z art. 2 pkt 21a ustawy o usługach płatniczych z dnia 19 sierpnia 2011 r., (Dz. U. z 2019 r. poz. 659 z późn. zm.) pieniądz elektroniczny to wartość pieniężna

przechowywana elektronicznie, w tym magnetycznie, wydawana, z obowiązkiem jej wykupu, w celu dokonywania transakcji płatniczych, akceptowana przez podmioty inne niż wyłącznie wydawca pieniądza elektronicznego.

Należy zatem stwierdzić, że pieniądzem elektronicznym jest pieniądz sieciowy, który jest przechowywany na nośnikach informacji takich jak np. karty płatnicze.

Pieniądz elektroniczny posiada określoną wartość pieniężną, jest przechowywany elektronicznie oraz wydawany przez podmioty, które uzyskały pozwolenie na prowadzenie tego typu działalności i jest akceptowany również przez podmioty inne niż wydawca pieniądza elektronicznego.

Token NFT w odróżnieniu od pieniądza elektronicznego ma unikalną wartość i nie podlega wymianie tak jak kryptowaluty. Token NFT jest oparty na sieci blockchain, ale nie jest kryptowalutą, ponieważ jest niewymienialny więc nie jest walutą wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 Ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. W związku z tym nie można stwierdzić, że Token NFT jest pieniądzem elektronicznym i tym samym nie jest prawnym środkiem płatniczym.

b) Czy Token NFT wpisuje się w definicje tzw. "kryptowaluty?

Token NFT nie wpisuje się w definicję tzw. "kryptowaluty".

Kryptowaluta jest walutą wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Waluta wirtualna w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. O przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:

- prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej;

- międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące;

- pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych;

- instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

- wekslem lub czekiem; - oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.

Z przywołanego przepisu wynika, że kryptowaluta jest cyfrowym odwzorowaniem wartości. Ponadto kryptowaluta jest wymienialna na prawne środki płatnicze i zgodnie z definicją może być przechowywana cyfrowo oraz uznawana za przedmiot handlu elektronicznego.

Tokeny NFT to natomiast niewymienialne Tokeny oparte na technologii blockchain, które są unikalnym elementem kodu blockchain. Token NFT jest niewymienialny w takim znaczeniu, że nie ma ustalonego kursu wymiany Tokenów NFT na inne aktywa.

Token NFT jest oparty na sieci blockchain, ale nie jest kryptowalutą, ponieważ jest niewymienialny. NFT to cyfrowe zapisy, które przedstawiają daną wartość i mogą być jedynie kupione i sprzedane na blockchainie danej kryptowaluty, którą użytkownicy protokołu mogą między sobą handlować.

Każdy Token NFT ma swój indywidualny numer seryjny, dlatego każdy z nich jest unikalny, bo jest indywidualnie oznaczony.

c) Czy Token NFT jest walutą wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 Ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2022 r. poz. 539 z późn. zm.)?

Biorąc pod uwagę, że kryptowaluta to waluta wirtualna w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, a Token NFT nie jest kryptowalutą to w konsekwencji nie można uznać, że Token NFT jest walutą wirtualną.

Token NFT na którym zapisywane jest dzieło graficzne w postaci obrazów ma wartość głównie kolekcjonerską.

d) Czy Token NFT jest międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące?

Międzynarodowe jednostki rozrachunkowe stanowią punkt odniesienie w rozliczeniach organizacji międzynarodowych i są jednostką rozrachunkową Międzynarodowego Funduszu Walutowego.

Międzynarodowe jednostki rozrachunkowe nie spełniają funkcji pieniądza w sektorze prywatnym i nie mogą być wykorzystywane przez prywatne podmioty. Z takiej jednostki może korzystać wyłączenie Międzynarodowy Fundusz Walutowy, państwa należące do Międzynarodowego Funduszu Walutowego oraz wybrane organizacje międzynarodowe.

W związku z tym nie można uznać, że Token NFT mintowany przez prywatną firmę i sprzedawany anonimowym użytkownikom głównie w celach kolekcjonerskich jest międzynarodową jednostką rozrachunkową.

e) Czy Token NFT jest instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 861 z późn. zm.)?

Token NFT nie jest instrumentem finansowym w rozumieniu stawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi z dnia 29 lipca 2005 r. są:

1)

papiery wartościowe;

2)

niebędące papierami wartościowymi:

b)

tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,

c)

instrumenty rynku pieniężnego,

d)

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności, uprawnienie do emisji lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia 2017/565,

e)

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,

opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, pod warunkiem że są dopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi, z wyłączeniem produktów energetycznych będących przedmiotem obrotu hurtowego na OTF, które muszą być wykonywane przez dostawę,

f)

niedopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, a które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,

g)

instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,

h)

kontrakty na różnicę,

i)

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także instrumenty pochodne, o których mowa w art. 8 rozporządzenia 2017/565, i inne, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,

j)

uprawnienia do emisji.

Zgodnie z dominującym poglądem w doktrynie prawa jeśli dane prawo podmiotowe nie zostało zakwalifikowane jako kategoria instrumentów finansowych przez prawodawcę unijnego, to nie może również mieć takiego charakteru w świetle prawa krajowego państw członkowskich Unii Europejskiej. Katalog instrumentów finansowych przyjęty w ustawodawstwie poszczególnych państw musi bowiem pozostawać w zgodności z Sekcją C Załącznika 1 do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r.

Token NFT nie należy do żadnej z wymienionych w powyżej kategorii. Rynek Tokenów NFT jest tylko częścią rynku krypto aktywów, który z kolei jest częścią szeroko pojętego rynku kapitałowego.

f) Czy będą przenoszone prawa autorskie do wytworzonego przez Państwa "dzieła" w rozumieniu ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1062 z późn. zm.)?

Transfer NFT nie przenosi sam w sobie żadnych praw własności intelektualnej do aktywa, które może stanowić przedmiot własności intelektualnej (np. grafiki). Nie daje też licencji na korzystanie z takiego utworu-aktywa. Podkreślić należy, iż umowy przenoszące prawa autorskie wymagają zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności, a co za tym idzie przeniesienie praw autorskich na podstawie smart contractu nie jest możliwe. W chwili obecnej NFT nie mieszczą się w jednej, zdefiniowanej kategorii prawnej.

W związku z tym Token NFT należy traktować jako dowód nabycia egzemplarza oryginalnego utworu, który ma wartość kolekcjonerską.

g) Czy w momencie emisji przedmiotowego Tokenu będą Państwo dysponowali informacją jaki podmiot jest nabywcą, gdzie posiada siedzibę działalności lub miejsce zamieszkania i jaką kwotę zapłaci za nabyte "dzieło"

W momencie emisji Tokenu nie będziemy dysponowali informacją jaki podmiot jest nabywcą.

Wnioskodawca będzie emitował Token na adres anonimowego użytkownika więc tożsamość, siedziba działalności czy miejsce zamieszkania nabywcy nie będą znane Wnioskodawcy.

Nabywcą Tokena może być dowolna osoba fizyczna, osoba prawna lub osoba niemająca osobowości prawnej, której odrębne przepisy tą osobowość prawną nadają z Polski, krajów UE lub innych krajów, która może, lecz nie musi, być zarejestrowana na VAT w Polsce lub UE.

Tokeny zostaną przelane bezpośrednio na portfel elektroniczny uczestników wymiany. Portfel elektroniczny stanowi odpowiednik rachunku, na którym przechowywane są kryptowaluty.

h) W jaki sposób Państwo będą pozyskiwali swoich kontrahentów (tzn. w jaki sposób będą Państwo oferowali do sprzedaży swoje "dzieła", w jaki sposób będą Państwo przyjmowali zamówienia?

Wnioskodawca sprzedaje Tokeny NFT za pośrednictwem swojej strony internetowej, na której dostępne są wszystkie utwory oferowane przez Wnioskodawcę. Aby realizować zamówienie użytkownik klika w ikonkę "Kup" na stronie Wnioskodawcy i następnie przechodzi do kolejnych etapów realizacji zamówienia. W momencie akceptacji dokonania transakcji przez użytkownika Wnioskodawca "mintuje" Token przez sieć blochchain i w tym momencie Token NFT z wybranym utworem pojawia się w portfelu użytkownika.

i) W jakim momencie nastąpi przeniesienie prawa własności do Tokenu NFT na kontrahenta?

Przeniesienie prawa własności Tokenu NFT na użytkownika nastąpi w momencie przesłania Tokenu na portfel elektroniczny użytkownika.

Pytania w zakresie podatku od towarów i usług (ostatecznie sformułowane w piśmie uzupełniajacym z dnia 19 sierpnia 2022 r.)

Zdarzenie przyszłe dot. NFT:

Pytania 1. Czy czynność przeniesienia Tokenów NFT w zamian za walutę wirtualną stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT?

Państwa stanowisko

Stanowisko dot. NFT

Ad.1.

Tokeny NFT nie są walutą wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 Ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca będzie przenosił Token NFT w zamian za kryptowaluty. Transfer NFT nie przenosi sam w sobie żadnych praw własności intelektualnej do aktywa, które może stanowić przedmiot własności intelektualnej (np. grafiki). Nie daje też licencji na korzystanie z takiego utworu-aktywa. Podkreślić należy, iż umowy przenoszące prawa autorskie wymagają zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności, a co za tym idzie przeniesienie praw autorskich na podstawie smart contractu nie jest możliwe. W chwili obecnej NFT nie mieszczą się w jednej, zdefiniowanej kategorii prawnej.

Przedmiotowy zakres opodatkowania podatkiem VAT został bowiem określony w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym przepis ten w sposób wyczerpujący wskazuje na czynności i zdarzenia, do których zastosowanie znajdują przepisy ustawy o VAT.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

1)

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2)

eksport towarów,

3)

import towarów na terytorium kraju,

4)

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5)

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Powyższe czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli są wykonywane przez podatnika tego podatku.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zdaniem Wnioskodawcy analiza okoliczności zdarzenia przyszłego w odniesieniu do obowiązujących w tym zakresie przepisów pozwala stwierdzić, że czynności przeniesienia Tokenów NFT w zamian za walutę wirtualną nie stanowią dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, ponieważ w opisanym zdarzeniu Tokeny NFT nie stanowią towaru.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to - co do zasady - niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę).

Odnośnie odpłatności za ww. świadczenia należy zauważyć, że ustawa nie definiuje co należy rozumieć przez czynność odpłatną. Jednak dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest "odpłatność" za daną czynność, co wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Odpłatność oznacza wykonanie czynności za wynagrodzeniem. Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Wynagrodzenie (zapłata) może mieć postać zarówno świadczenia pieniężnego, jak i rzeczowego (określonego w naturze), np. w przypadku dostawy towaru w zamian za świadczenie usługi, czy też w sytuacji zamiany towarów bądź usług.

Zatem odpłatną dostawę towaru (odpłatne świadczenie usług) identyfikuje się zarówno w sytuacji klasycznej transakcji (pieniądze za towar/usługę), jak również w sytuacji np. wymiany barterowej.

W przedmiotowej sprawie, w przypadku sprzedaży Tokenów NFT w zamian za walutę wirtualną nie będziemy mieli do czynienia ze świadczeniem za wynagrodzeniem, gdyż kryptowaluty nie są prawnym środkiem płatniczym, towarem, usługą czy prawem majątkowym. Obecnie obowiązujące przepisy prawa nie pozwalają na przyjęcie kryptowaluty jako prawny środek płatniczy w Polsce.

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim, NBP przysługuje wyłączne prawo emitowania znaków pieniężnych w Rzeczpospolitej Polskiej. Zgodnie zaś z art. 31 ustawy o NBP "znakami pieniężnymi Rzeczypospolitej Polskiej są banknoty i monety opiewające na złote i grosze".

Ponadto zgodnie z art. 32 ww. ustawy "znaki pieniężne emitowane przez NBP są prawnymi środkami płatniczymi na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej".

Zgodnie z powyższymi przepisami traktowanie określonego środka płatniczego jako prawnego środka płatniczego uzależnione jest od jego emisji przez Narodowy Bank Polski.

Wytworzenie i obrót wirtualną walutą odbywa się poza jakimikolwiek oficjalnymi strukturami publicznymi, w szczególności poza bankami centralnymi, a co za tym idzie nie może ona zostać uznana z prawny środek płatniczy.

Kryptowaluta nie spełnia również wymogów na gruncie prawa polskiego do uznania jej za walutę obcą, nie jest ona bowiem uznawana za prawny środek płatniczy w Polsce i poza jej granicami. Bitcoin nie posiada również postaci banknotów czy też monet.

Zgodnie z komunikatem Narodowego Banku Polskiego i Komisji Nadzoru Finansowego z 7 lipca 2017 r. "<<waluty>> wirtualne nie są emitowane ani gwarantowane przez bank centralny państwa, nie są pieniądzem, tj. nie są prawnym środkiem płatniczym, ani walutą, nie mogą być wykorzystane do spłaty zobowiązań podatkowych oraz nie spełniają kryterium powszechnej akceptowalności w punktach handlowo-usługowych. <<Waluty>> wirtualne nie są pieniądzem elektronicznym, nie mieszczą się w zakresie ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych oraz ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi."

Zgodnie z definicją określoną w wirtualnej z art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, waluta wirtualna to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:

a)

prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,

b)

międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,

c)

pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,

d)

instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,

e)

wekslem lub czekiem oraz jest wymienialna w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowana jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywana lub przeniesiona albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.

Zatem opisane przez Wnioskodawcę świadczenia, polegające na transakcji wymiany jednostek Tokenów NFT za walutę wirtualną nie wypełnia definicji odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.

W ocenie Wnioskodawcy nie może być uznane za odpłatne przyjęcie w rozliczeniu waluty wirtualnej stanowiącej cyfrowe odwzorowanie wartości, która nie stanowi środka płatniczego, usługi czy też towarów. Zwrócić należy uwagę, iż ustawodawca zdecydował się na wycinkową regulację problemu kryptowalut i dochodu z nimi związanego. Mimo tego, że zauważa, iż kryptowaluta jest nośnikiem pewnej wartości zdecydował, że dopiero w chwili jej wymiany na dobro "konwencjonalne" nastąpi moment uzyskania przychodu. Należy zatem uznać, że w świetle aktualnie obowiązujących przepisów uzyskiwanie kryptowaluty w zamian za określone świadczenie nie jest przychodem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a co za tym idzie nie może ono spełniać definicji odpłatności. Taki pogląd można wyinterpretować z przepisu art. 12 ust. 4 pkt 27 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Skoro nabycie waluty wirtualnej w zamian za inną walutę wirtualną nie jest przychodem, to podobnie takim przychodem nie będzie nabycie waluty w zamian za innego rodzaju świadczenie. Z kolei z przepisu art. 7b ust. 1 pkt 6 pkt f wynika, iż przychód z tytułu nabycia kryptowalut następuje dopiero w momencie ich wymiany na inne dobro.

A co za tym idzie planowane działanie Wnioskodawcy jako takie nie będzie stanowić czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 2 ust. 22 ustawy wskazano, że:

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.

Muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Przy czym oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji stwierdzić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie, w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Warto w tym miejscu wskazać, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. I tak, przykładowo w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise, TSUE uznał, że określoną czynność można uznać za wykonaną odpłatnie, jeśli istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto gdy odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miała być opodatkowana VAT.

Na uwagę zasługuje także orzeczenie z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 R. J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, gdzie podkreślono, że usługi świadczone są za wynagrodzeniem, wyłącznie jeżeli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez świadczącego usługę stanowi wartość przekazywaną w istocie w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zauważyć należy, że samo stwierdzenie, że podmiot dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu (w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy) nie jest wystarczającą przesłanką, aby daną czynność opodatkować podatkiem od towarów i usług. Istotnym jest, aby w ramach określonych transakcji podmiot działał w charakterze podatnika, a więc osoby prowadzącej działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że planują Państwo prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, a następnie udostępnienia niewymienialnych Tokenów NFT. W celu wytworzenia Tokenów NFT nabyli Państwo sprzęt komputerowy o dużej mocy obliczeniowej. Tokeny NFT stanowią treść cyfrową, więc nie są rzeczami w rozumieniu art. 45 kodeksu cywilnego. Transakcja udostępnienia Tokenów NFT będzie następowała na podstawie umowy nienazwanej, której ekonomiczny charakter zbliżony będzie do umowy sprzedaży. Tokeny NFT nie są walutą wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 Ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Przedstawili Państwo, że Tokeny NFT to niewymienialne Tokeny oparte na technologii blockchain, które są unikalnym elementem kodu blockchain. Token NFT jest oparty na sieci blockchain, ale nie jest kryptowalutą, ponieważ jest niewymienialny. NFT to cyfrowe zapisy, które przedstawiają daną wartość i mogą być jedynie kupione i sprzedane na blockchainie danej kryptowaluty, którą użytkownicy protokołu mogą między sobą handlować. Tokeny NFT reprezentują jednostkę danych, która jest przechowywana na blockchainie. Tokeny NFT to unikatowa cyfrowa wartość, która reprezentuje konkretną jednostkę danych. Dzięki temu, że Token NFT jest przypisany do kodu na sieci blockchain gwarantuje unikalność kopii danego dzieła i służy jako cyfrowy certyfikat własności. Planują Panstwo wyemitować Tokeny NFT stanowiące cyfrowy certyfikat własności dzieł graficznych, w postaci obrazów.

Na tle przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy czynność przeniesienia Tokenów NFT w zamian za walutę wirtualną stanowi czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze cytowany stan prawny oraz przedstawiony opis sprawy należy wyjaśnić co następuje:

Dla stwierdzenia, czy dana transakcja jest, czy nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług (VAT) kluczowe są kryteria/przesłanki, które decydują czy określona transakcja powinna zostać opodatkowana lub wyłączona z opodatkowania.

To, czy podatnik wytworzy dany towar (usługę) samodzielnie, czy też nabędzie go od innego podmiotu, co do zasady, nie będzie miało znaczenia dla opodatkowania VAT dostawy towaru (usługi). Również sposób wejścia w posiadanie (nabycia) towaru lub usługi nie ma zasadniczo znaczenia dla opodatkowania VAT, w przypadku dokonywanej przez podatnika dostawy towaru lub świadczenia usługi.

W kontekście tematyki handlu Tokenami NFT (krypto aktywami), należy przede wszystkim określić, jakie czynności wykonuje podatnik i czy czynności te powodują obowiązek zapłaty podatku VAT. W tym celu dla potrzeb podatku VAT należy brać pod uwagę w szczególności dwa czynniki:

- czy istnieje wynagrodzenie; oraz

- czy świadczenie usług jest dokonywane przez podatnika działającego w takim charakterze.

W zakresie omawianej transakcji podmioty dokonujące tych czynności, w uproszczeniu, dokonują czynności które polegają na wykorzystaniu mocy obliczeniowej komputera do przetwarzania danych polegających na wykonywaniu obliczeń kryptograficznych, za co podmioty dokonujące przetwarzania tych danych mogą otrzymać wynagrodzenie.

Tym samym jeżeli podmiot dokonujący przetwarzania danych (dokonujący eksploracji systemu) będzie otrzymywać wynagrodzenie od innych podmiotów, to taka czynność będzie podlegać opodatkowaniu.

Zatem w przypadku opodatkowania czynności polegających na wytwarzaniu Tokenów NFT istotna jest kwestia odpłatności tej czynności, jak i działania w danego podmiotu w charakterze podatnika. Kwalifikacja prawnopodatkowa takich czynności zależy bowiem od tego, czy pozyskiwana kryptowaluta będzie stanowić wynagrodzenie z tytułu świadczenia usługi wytworzenia Tokenu NFT.

Następnie należy dokonać oceny, czy w omawianej sprawie mamy do czynienia z działaniem podmiotu prawa w charakterze podatnika w ramach tej czynności. Aby podmiot mógł dokonywać czynności wytworzenia Tokenu NFT, musi posiadać sprzęt o określonej wydajności i sprzęt ten (majątek rzeczowy) musi wykorzystywać sposób ciągły w celu uzyskania z tego tytułu obrotu.

W sytuacji zatem, gdy powyższe przesłanki będą spełnione, tj. zaistnieje bezpośrednie powiązanie pomiędzy wynagrodzeniem a usługą a podmiot dokonujący tych czynności będzie działał w charakterze podatnika, należy przyjąć, że czynność taka wchodzi w zakres opodatkowania podatkiem VAT.

Jeszcze raz należy podkreślić, że określony w ustawie o podatku od towarów i usług, zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności działa jako podatnik.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnika" te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Zatem analiza przedstawionych przez Państwa okoliczności prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do planowanych czynności polegających na wytwarzaniu Tokenów NFT, będą Państwo działali w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Powyższą tezę potwierdzają przedstawione przez Państwa okoliczności:

- w celu wytworzenia Tokenów NFT nabyli Państwo sprzęt komputerowy o dużej mocy obliczeniowej;

- będą Państwo sprzedawać Tokeny NFT za pośrednictwem swojej strony internetowej, na której dostępne są wszystkie utwory oferowane przez Państwa. Wskazaliście Państwo, aby realizować zamówienie, użytkownik klika w ikonkę "Kup" na Państwa stronie i następnie przechodzi do kolejnych etapów realizacji zamówienia. W momencie akceptacji dokonania transakcji przez użytkownika Państwo "mintują" token przez sieć blochchain i w tym momencie Token NFT z wybranym utworem pojawia się w portfelu użytkownika;

- jak wyjaśniliście Państwo transakcja udostępnienia tokenów NFT będzie następowała na podstawie umowy nienazwanej, której ekonomiczny charakter zbliżony będzie do umowy sprzedaży;

- nabycie Tokena NFT należy traktować jako dowód nabycia egzemplarza oryginalnego utworu (cyfrowego certyfikatu własności).

Należy zatem przyjąć, iż wymóg Państwa działania w charakterze podatnika, tj. podmiotu, który w sposób ciągły wykorzystuje majątek rzeczowy w celu uzyskania z tego tytułu sprzedaży, jest spełniony.

Ponadto należy wskazać, że czynność wytwarzania przez Państwa Tokenów NFT będzie wpisywać się w czynność podlegającą opodatkowaniu.

Przy określeniu, czy będzie mieć miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest określenie, czy wykonywano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonywania tego świadczenia miało być wypłacone. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

§ w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa (dostawa towaru) jest świadczona a druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

§ świadczonej usłudze (dostawie towaru) odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy przy tym podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy danym świadczeniem, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną czynność świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Jednakże dla prawidłowości kwalifikacji czynności na gruncie przepisów prawa podatkowego bez znaczenia jest określenie przez Strony Umowy jej nazwy lub sposobu rozliczenia wynagrodzenia.

Jak wynika z opisu sprawy planują Państwo wyemitować Tokeny NFT stanowiące cyfrowy certyfikat własności dzieł graficznych, w postaci obrazów. Jak wyjaśniliście Państwo NFT to cyfrowe zapisy, które przedstawiają daną wartość i mogą być kupione i sprzedane na blockchainie danej kryptowaluty, którą użytkownicy protokołu mogą między sobą handlować. Tokeny NFT reprezentują jednostkę danych, która jest przechowywana na blockchainie. Tokeny NFT to unikatowa cyfrowa wartość, która reprezentuje konkretną jednostkę danych. Dzięki temu, że Token NFT jest przypisany do kodu na sieci blockchain gwarantuje unikalność kopii danego dzieła i służy jako cyfrowy certyfikat własności.

Przedstawili Państwo mechanizm sprzedaży Tokenów NFT, który będzie polegać na pierwotnym stworzeniu Tokenów, czyli ich wyemitowaniu poprzez "zmintowanie" i ich dalszemu przeniesieniu na nabywców. Będa Państwo przenosić własność Tokenu, które mogą być przenoszone na inne podmioty, podobnie jak usługi lub prawa majątkowe. Nabycie Tokenu będzie odbywać się bezpośrednio, to znaczy żadna giełda nie będzie pośredniczyć w transakcji, w związku z tym to Państwo będą ewidencjonować wszystkie transakcje. Tokeny zostaną przelane bezpośrednio na portfel elektroniczny uczestników wymiany. Portfel elektroniczny stanowi odpowiednik rachunku, na którym przechowywane są kryptowaluty. Nabywcą Tokena może być dowolna osoba fizyczna, osoba prawna lub osoba niemająca osobowości prawnej, której odrębne przepisy tą osobowość prawną nadają z Polski, krajów UE lub innych krajów, która może, lecz nie musi, być zarejestrowana na VAT w Polsce lub UE. Sposobem zapłaty za przeniesienie NFT będzie zapłata w kryptowalucie. Państwo po otrzymaniu środków za sprzedaż Tokenów otrzymuja je na swój portfel. Portfel daje użytkownikowi dostęp do posiadanych przez niego kryptowalut. Zatem mogą Państwo następnie otrzymane środki w postaci kryptowaluty wymienić lub sprzedać oraz zamienić na inną kryptowalutę lub na walutę fiducjarną.

Charakter wykonywanych przez Państwa czynności polegających na stworzeniu (mintowaniu) Tokenów NFT, nie będzie miał znaczenia dla opodatkowania wykonanych czynności. Czynności te w istocie będą świadczeniem usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, za które będą Państwo otrzymywać wynagrodzenie, które z kolei będzie stanowiło korzyść jaką Państwo otrzymają od Nabywców.

Analiza przedstawionego opisu sprawy prowadzi do stwierdzenia, że w przedmiotowej sprawie pomiędzy stronami istnieje ekwiwalentność świadczeń. W rezultacie podjęte, przez obie Strony (Państwa oraz Nabywcę), działania mają charakter wzajemnych świadczeń, między działaniami Państwa a działaniami Nabywcy występuje bezpośredni związek prawny (zakup Tokenu NFT) oraz ekwiwalentność i wzajemność świadczeń (zapłata w kryptowalucie).

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie wystąpią przesłanki stanowiące podstawę uznania Państwa za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, a czynności sprzedaży Tokenów NFT będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1, jako odpłatne świadczenia usług, polegające na przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Ocena Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja podatkowa to odpowiedź na konkretne pytanie dotyczące podatków; dlatego wywołuje ona wyłącznie skutki w sferze podatkowej, a nie żadnej innej. Zgodnie z przepisami organ podatkowy jest przy tym związany treścią wniosku; nie ma uprawnień ani nawet możliwości badania prawdziwości faktów czy stwierdzeń, podawanych przez wnioskodawcę. Formułując odpowiedź organ podatkowy polega więc wyłącznie na tym, co pisał podatnik we wniosku i nie sprawdza legalnych aspektów działalności wnioskodawcy. Uzyskanie interpretacji podatkowej nie rozstrzyga więc o legalności danej działalności.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musicie się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl