0111-KDIB3-1.4012.304.2019.2.MSO - Brak prawa do całkowitego lub częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zamiarem realizacji projektu - zagospodarowanie przestrzeni miejskich wraz z kompleksowym remontem budynków mieszkalnych wielorodzinnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.304.2019.2.MSO Brak prawa do całkowitego lub częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zamiarem realizacji projektu - zagospodarowanie przestrzeni miejskich wraz z kompleksowym remontem budynków mieszkalnych wielorodzinnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 kwietnia 2019 r. (data wpływu 16 maja 2019 r.), uzupełnionym pismem z 11 czerwca 2019 r. (data wpływu 17 czerwca 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do całkowitego lub częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zamiarem realizacji projektu pn.: "(...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do całkowitego lub częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zamiarem realizacji projektu pn.: "(...)".

Pismem z 11 czerwca 2019 r. (data wpływu 17 czerwca 2019 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w związku z wezwaniem Organu z 7 czerwca 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.304.2019.1.MSO.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (...), realizując zadanie własne, określone w art. 7 ust. 1 pkt 1, 7 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.), tj. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach gospodarki nieruchomościami, jak również utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, będzie realizowała projekt pn.: "(...)" dofinansowany w ramach (...). Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna; dla działania: 10.3. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych; dla poddziałania: 10.3.4. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych - OSI.

Projekt obejmuje zagospodarowanie przestrzeni miejskich wraz z kompleksowym remontem budynków mieszkalnych wielorodzinnych w (...) przy ul. (...) w tym m.in. zagospodarowanie terenu osiedla wraz z wyposażeniem go w odpowiednią infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu i niezbędnymi wyburzeniami, remontem części wspólnych i lokali mieszkalnych, podłączeniem do sieci gazowej i przeniesieniem sanitariatów do lokali. Realizacja projektu pozwoli na zapewnienie odpowiedniej infrastruktury mieszkaniowej i przestrzeni publicznej i półpublicznej dla mieszkańców obszaru rewitalizacji objętych aktywną integracją społeczną, zawodową i usługami społecznymi, w tym w ramach (...). Projekt będzie realizowany w systemie zaprojektuj i wybuduj. Łączna wartość projektu to (...) zł brutto, a okres realizacji inwestycji to (...) r. - (...) r.

Projekt obejmuje (...) ha przestrzeni oraz (...) budynków położonych przy:

* ul. (...), rozległy centralny dziedziniec osiedlowy, obecnie urządzony w formie skweru;

* ul. (...), zazieleniony dziedziniec kwartału familoków - w całości mieszkalnych;

* ul. (...), częściowo zazieleniony, częściowo nieurządzony dziedziniec kwartału budynków publicznych (dawny (...);

* ul. (...), kwartał mieszkaniowy z zielenią osiedlową;

* ul. (...), kwartał mieszkaniowy;

* ul. (...) - budynki/zabudowania gospodarcze, oficyny do wyburzenia.

Wszystkie budynki są własnością Gminy (...) i zarządzane są przez miejską jednostkę budżetową - (...). Są to budynki wolnostojące, sąsiadujące ze sobą i zamieszkałe. Część lokali to pustostany, które zostaną dostosowane do wymogów mieszkalnictwa.

Gmina (...) - miasto na prawach powiatu jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.). Gmina (...) od dnia 1 stycznia 2017 r. prowadzi scentralizowane rozliczenie z tytułu podatku od towarów i usług obejmujące jednostki budżetowe Gminy, w tym m.in. (...).

Projekt pod nazwą: "(...)" skierowany jest do mieszkańców (...), a jego celem jest remont budynków mieszkalnych wraz z terenami przyległymi. W efekcie wszystkie czynności, które będą wykonywane w ramach powyższego projektu związane będą wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną z VAT.

Pismem z 11 czerwca 2019 r. (data wpływu 17 czerwca 2019 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje:

Ad. 1)

Czy towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu pn.: "(...)" będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT?

Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu pn.: "(...)" będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT?

Ad. 2)

Czy efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku?

Efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT.

Ad. 3)

1. Czy wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu będą wystawiane na Gminę?

Wszystkie faktury dotyczące realizacji ww. projektu będą wystawiane na Gminę (...).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do całkowitego lub częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "(...)"?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT wnioskodawcy nie przysługuje prawo do całkowitego ani częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług w ramach projektu, ponieważ budynki objęte projektem są lub będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług tj. wyłącznie na potrzeby mieszkaniowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów wynika, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek wszelkie czynności, które mają charakter cywilnoprawny i spełniają ww. definicję działalności gospodarczej.

W świetle przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie zaś z art. 7 ust. 1 tej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy dotyczące m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1), gminnego budownictwa mieszkaniowego (art. 7 ust. 1 pkt 7), utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina zamierza zrealizować zadanie inwestycyjne pn.: "(...)". Projekt skierowany jest do mieszkańców (...), a jego celem jest remont budynków mieszkalnych wraz z terenami przyległymi. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu, jak również jego efekty będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT. Wszystkie faktury dotyczące realizacji ww. projektu będą wystawiane na Gminę (...).

Wnioskodawca ma wątpliwości czy w odniesieniu do realizowanego projektu Gminie przysługuje prawo do całkowitego lub częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wcześniej wskazano odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego i powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w cytowanym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT - gdyż jak wynika z treści uzasadnienia wniosku - wyremontowane w ramach projektu budynki mieszkalne wraz z terenami przyległymi będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT. Skoro towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu, będą służyły wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku VAT, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zamiarem realizacji przedmiotowego projektu.

Ponadto, jak wskazano we wniosku realizacja opisanej inwestycji należy do zakresu zadań własnych, do realizacji których Gmina jest zobowiązana przepisami ustawy o samorządzie gminnym.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia w całości ani w części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją projektu pn.: "(...)".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo zastrzega się, iż w niniejszej interpretacji nie analizowano spełnienia przez Wnioskodawcę uwarunkowań prawnych umożliwiających zwolnienie od podatku świadczonych usług w oparciu o normę art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie było to przedmiotem zapytania oraz nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska w sprawie.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...),za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl