0111-KDIB3-1.4012.3.2017.2.BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.3.2017.2.BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy we wniosku z 24 lutego 2017 r. (data wpływu 8 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 9 maja 2017 r. (data wpływu 12 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania przez Wnioskodawcę mechanizmu odwrotnego obciążenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2017 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania przez Wnioskodawcę mechanizmu odwrotnego obciążenia Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 9 maja 2017 r. (data wpływu 12 maja 2017 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 26 kwietnia 2017 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.3.2017.1.BW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą (...). W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje głównie roboty związane z budową oraz konserwacją sieci energetycznych.

W związku z organizacją przetargu przez "X" na wykonanie prac pt. "Realizacja prac związanych z przyłączeniem odbiorców IV i V grupy przyłączeniowej na terenie działalności X na obszarze Regionu (...) - Jednostka Terenowa (...)" zlecanych od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., Wnioskodawca w dniu 20 września 2016 r. zawarł umowę konsorcjum celem zgłoszenia wspólnego udziału w organizowanym przetargu w charakterze oferenta. Stronami umowy są: K- Zakład Elektryczno-Budowlany (lider konsorcjum), C - Zakład Elektroinstalacyjny (...) oraz M - Firma Handlowo-Usługowo (...) oraz Wnioskodawca. Stosownie do treści § 1 oraz § 6 umowy konsorcjum, konsorcjanci prowadzą sprawy wspólnie, natomiast podmiotem uprawnionym do reprezentacji członków konsorcjum wobec "X", jest lider.

W rezultacie wyboru oferty stron ww.sk. umowy konsorcjum w przeprowadzonym postępowaniu przetargowym nr 2016/XXX/XXX/03443/X/X w dniu 5 stycznia 2017 r. między "X" a K - Zakład Elektryczno-Budowlany, M - Firma Produkcyjno-Usługowo-Handlowa, C Zakład Elektroinstalacyjny (...) oraz M - Firma Handlowo-Usługowa (...)" została zawarta umowa nr XXX/XX/XX/XXX na Realizację prac związanych z przyłączeniem odbiorców IV i V grupy przyłączeniowej na terenie działalności "X" (...). na obszarze Regionu (...) - Jednostka Terenowa (...). Zgodnie z treścią umowy nr XXX/XX/XX/XXX z dnia 5 stycznia 2017 r., każda ze stron umowy konsorcjum posiada status wykonawcy.

Do dnia wysłania niniejszego wniosku, strony umowy konsorcjum nie zawarły umowy z żadnym podwykonawcą na realizację prac objętych umową numer... z dnia 5 stycznia 2017 r.

Realizacja przedmiotu umowy zawartej z "X" przebiega w następujący sposób:

1. Zamawiający przedstawia Wykonawcy (stronom umowy konsorcjum) pisemne zlecenie wykonania prac,

2. Wykonawcy dokonują między sobą podziału zleceń proporcjonalnie w stosunku do wynagrodzenia przysługującego za wykonanie poszczególnego zlecenia;, za wykonanie poszczególnego zlecenia w stosunku do pozostałych stron umowy konsorcjum odpowiada tylko jeden wykonawca,

3. Wykonawca opracowuje dokumentację projektową,

4. Wykonawca wykonuje prace objęte zleceniem,

5. Wykonawca opracowuje dokumentację powykonawczą,

6. Zamawiający dokonuje odbioru wykonanych prac,

7. Lider konsorcjum, jako sprzedawca usługi wystawia fakturę VAT na Zamawiającego, jako nabywcę usługi,

8. Wnioskodawca (jedna ze stron umowy konsorcjum, która samodzielnie wykonała przedmiot zlecenia), jako sprzedawca usługi wystawia fakturę VAT na Lidera konsorcjum, jako nabywcę usługi na kwotę wynikającą z wartości wykonanego przez Wnioskodawcę zlecenia powiększoną o stawkę wynikającą z podatku od towarów i usług.

Natomiast w piśmie z 9 maja 2017 r. Wnioskodawca wskazał:

1. Wszyscy członkowie Konsorcjum wymienieni w opisie sprawy, w tym Lider i Wnioskodawca są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

2. "X" jako Zamawiający jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

3. Usługi wykonywane przez członków Konsorcjum na rzecz Zamawiającego "X". w tym Wnioskodawcę, są wymienione w załączniku nr 14 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.)

4. Lider Konsorcjum będzie wystawiał faktury sprzedaży na rzecz Zamawiającego, które będą obejmować zlecania wykonane przez Wnioskodawcę, jednakże nie będzie on uczestniczył w tych pracach, ani świadczył usług na rzecz Wnioskodawcy, nie będzie również osiągał korzyści finansowych z prac wykonywanych przez Wnioskodawcę.Zadaniem Lidera jako Firmy będzie reprezentacja członków Konsorcjum przed Zamawiającym (X) z uwagi na warunki przetargowe postawione przez Zamawiającego (jeden reprezentant w przypadku konsorcjum).

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca, który wykonał zlecenie, po wystawieniu faktury VAT przez Lidera konsorcjum, jako sprzedawcę usługi Zamawiającemu, jako nabywcy usługi - jest uprawniony do wystawienia faktury VAT, jako sprzedawca usługi Liderowi konsorcjum, jako nabywcy usługi na kwotę wynikającą z wartości wykonanego przez Wnioskodawcę zlecenia powiększoną o stawkę wynikającą z podatku od towarów i usług, czy też jest obowiązany wystawić fakturę VAT z odwróconym obciążeniem?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle wyżej przedstawionego stanu faktycznego brak jest podstaw do zastosowania mechanizmu odwróconego obciążenia. Wnioskodawca zarówno w świetle istniejącego stosunku zobowiązaniowego wynikającego z zawartej umowy konsorcjum z dnia 20 września 2016 r., jak również umowy nr XXX/XX/XX/XXX z dnia 5 stycznia 2017 r. zawartej z "X" posiada status samodzielnego wykonawcy, który świadczy usługi bezpośrednio na rzecz zamawiającego. Okoliczność reprezentowania Wnioskodawcy przez Lidera Konsorcjum wobec Zamawiającego (inwestora) ma na celu usprawnienie procesu inwestycyjnego poprzez dokonywanie przez/wobec Lidera konsorcjum czynności prawnych i faktycznych mających skutek względem wszystkim członków konsorcjum. Powyższe nie uprawnia zatem do twierdzenia, że Lider konsorcjum do wykonania zaciągniętych przez wszystkich członków konsorcjum zobowiązań posługuje się pozostałymi członkami konsorcjum, jako podwykonawcami. Odmienna ocena przedmiotowego stanu faktycznego prowadziłaby do ominięcia treści § 3 umowy nr XXX/XX/XX/XXX z dnia 5 stycznia 2017 r., a także przepisów Kodeksu cywilnego, w szczególności art. 6471 § 2 zd. 1 k.c., zgodnie z którym: Do zawarcia przez wykonawcę umowy o roboty budowlane z podwykonawcą jest wymagana zgoda inwestora.

Wobec powyższego, sprzedaż towarów i usług przez Wnioskodawcę Liderowi konsorcjum, w związku z wykonaniem przez Wnioskodawcę zlecenia wystawionego przez Zamawiającego na podstawie umowy nr XXX/XX/XX/XXX z dnia 5 stycznia 2017 r. zawartej przez wszystkich członków konsorcjum, jako wykonawców (w tym Wnioskodawcę), podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na ogólnych zasadach. Wnioskodawca jest zatem obowiązany do udokumentowania faktu wykonania usługi fakturą VAT, co uprawnia z kolei Wnioskodawcę do rozliczenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 7 i art. 8 ustawy.

Jednocześnie, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika. Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej ora osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wskazuje, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego (art. 17 ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 17 ust. 1h ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Ww. załącznik nr 14 do ustawy, obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r., zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), podlegających mechanizmowi odwróconego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Zatem art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana lub budowlano-montażowa, wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy w poz. 2-48, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy, mechanizm ten ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Oznacza to, że nabywca usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenia podatku VAT od tych usług.

Natomiast transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług budowlanych, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), zaś inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "podwykonawcy", zatem dla prawidłowego rozumienia tego terminu wystarczające jest posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego, podwykonawca to "firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy".

Z kolei przy dalszych "podzleceniach" przyjąć należy podejście, zgodnie z którym podwykonawca zlecający jest - w stosunku do swojego podwykonawcy - głównym wykonawcą swojego zakresu prac (i w konsekwencji rozliczy "podzlecone" usługi budowlane na zasadzie odwróconego obciążenia).

Trzeba przy tym zaznaczyć, że fakt zgłoszenia, lub nie, głównemu inwestorowi powierzenia prac podwykonawcy, pozostaje bez wpływu na posiadanie statusu podwykonawcy w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Status podwykonawcy wynika bowiem bezpośrednio z zawartych pisemnych umów, a w przypadku ich braku - świadczą o tym statusie okoliczności i charakter wykonywanych usług.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentująca sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, w przypadku dostawy towarów i wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi, faktura powinna zawierać wyrazy "odwrotne obciążenie.

Z kolei zgodnie z art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy, w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca, faktura nie zawiera - danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą. W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje głównie roboty związane z budową oraz konserwacją sieci energetycznych. Wnioskodawca w dniu 20 września 2016 r. zawarł umowę konsorcjum celem zgłoszenia wspólnego udziału w organizowanym przetargu w charakterze oferenta. Stronami umowy są: K - Zakład Elektryczno-Budowlany (lider konsorcjum), C - Zakład Elektroinstalacyjny (...)", M - Firma Handlowo-Usługowo (...)" oraz Wnioskodawca. Stosownie do treści § 1 oraz § 6 umowy konsorcjum, konsorcjanci prowadzą sprawy wspólnie, natomiast podmiotem uprawnionym do reprezentacji członków konsorcjum wobec "X", jest lider. W rezultacie wyboru oferty stron wyżej wskazanej umowy konsorcjum w przeprowadzonym postępowaniu przetargowym w dniu 5 stycznia 2017 r. między "X". została zawarta umowa na realizację prac związanych z przyłączeniem odbiorców IV i V grupy przyłączeniowej na terenie działalności "X". Lider konsorcjum, jako sprzedawca usługi wystawia fakturę VAT na Zamawiającego, jako nabywcę usługi. Wnioskodawca (jedna ze stron umowy konsorcjum, która samodzielnie wykonała przedmiot zlecenia), jako sprzedawca usługi wystawia fakturę VAT na Lidera konsorcjum, jako nabywcę usługi na kwotę wynikającą z wartości wykonanego przez Wnioskodawcę zlecenia powiększoną o stawkę wynikającą z podatku od towarów i usług. Wszyscy członkowie Konsorcjum wymienieni w opisie sprawy, w tym Lider i Wnioskodawca oraz Zamawiający są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT. Usługi wykonywane przez członków, w tym przez Wnioskodawcę, są wymienione w załączniku nr 14 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Lider Konsorcjum będzie wystawiał faktury sprzedaży na rzecz Zamawiającego, które będą obejmować zlecania wykonane przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy w okolicznościach przedstawionych we wniosku jest zobowiązany wystawić fakturę VAT z odwrotnym obciążeniem.

Odnosząc się do powyższego należy na wstępie wskazać, że w praktyce gospodarczej bardzo często inwestycje budowlane realizowane są przez wykonawców funkcjonujących w formie konsorcjum, które jest związkiem kilku przedsiębiorstw zawartym w celu dokonania wspólnego przedsięwzięcia. Występują różne modele konsorcjów, z których każde może mieć indywidualny charakter. To z postanowień konkretnej umowy konsorcjum wynika sposób jego organizacji i rozliczeń pomiędzy jego członkami a inwestorem, jak również zakres usług świadczonych przez poszczególnych członków konsorcjum.

W prawie cywilnym ani w prawie podatkowym nie występuje definicja konsorcjum, jednakże przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459), w ramach tzw. swobody umów. W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcyjną podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (może to być także osoba trzecia). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą konsorcjum.

Konsorcjum nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Oznacza to, że relacji zachodzących pomiędzy stronami umowy konsorcjum (podatnikami VAT), dla potrzeb podatku od towarów i usług, nie należy oceniać na zasadach wewnętrznych rozliczeń konsorcjum, a przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT. W konsekwencji działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do niej.

Odnosząc się do kwestii zastosowania mechanizmu odwróconego obciążenia do usług budowlanych świadczonych w ramach konsorcjum trzeba mieć na uwadze, że wprowadzane zmiany w zakresie reverse charge dla usług budowlanych generalnie nie powodują zmiany sposobu opodatkowania tych usług (np. w zakresie stawki VAT), w określonych przypadkach będzie dochodzić jedynie do przeniesienia obowiązku rozliczenia podatku VAT z usługodawcy na usługobiorcę.

Ustalenie, czy dana usługa podlega rozliczeniu zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku, ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdym konkretnym przypadku należy zbadać, czy dana usługa jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy oraz czy usługa ta jest świadczona przez podwykonawcę.

W przedstawionej sprawie, skoro Lider Konsorcjum będzie wystawiał faktury na rzecz Zamawiającego, które będą obejmować zadania wykonane przez Wnioskodawcę (partnera), należy uznać, że Wnioskodawca jako partner Konsorcjum będzie w tym schemacie występować w charakterze podwykonawcy Lidera Konsorcjum, działającego w takim przypadku jako generalny wykonawca względem Zamawiającego. W świetle obowiązujących przepisów prawa oznacza to, że obowiązek rozliczenia podatku VAT od wykonanych przez Wnioskodawcę usług w tej sytuacji ciążył na - Liderze konsorcjum.

W konsekwencji, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy, Wnioskodawca jako Partner Konsorcjum świadcząc usługi budowlane wymienione w załączniku nr 14 do ustawy będzie zobowiązany do wystawienia na rzecz Lidera Konsorcjum faktury bez podatku VAT, tj. z zastosowaniem mechanizmu odwróconego obciążenia, jako "podwykonawcy" robót budowlanych. Natomiast Lider będzie podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT z tytułu części robót budowlanych zrealizowanych przez Partnerów (w tym Wnioskodawcę) udokumentowanych fakturą wystawioną na niego (w tym przypadku - nabywcę tych usług).

Wobec powyższego przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie pytania, stąd wszelkie inne kwestie poruszone w stanowisku nie objęte pytaniem nie były przedmiotem interpretacji

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl