0111-KDIB3-1.4012.285.2020.1.ABU - Brak możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.285.2020.1.ABU Brak możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 kwietnia 2020 r. (data wpływu 15 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2020 r. (data wpływu 12 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków w związku z realizacją projektu pn.: (...) -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 12 maja 2020 r. (data wpływu 12 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków w związku z realizacją projektu pn.: (...)

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Od 1998 r. Fundacja (...) prowadzi działalność statutową w zakresie pomocy osobom zażywającym i uzależnionym od środków psychoaktywnych, ich rodzinom oraz realizacją programów w dziedzinie profilaktyki uzależnień. Fundacja prowadzi działalność w sferze zadań publicznych w zakresie ochrony i promocji zdrowia i ma status organizacji pożytku publicznego. Swoją działalność pożytku publicznego prowadzi w zakresie:

a. Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 94.99.Z)

b. Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B)

c. Działalność szpitali (PKD 86.10.Z)

d. Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 86.90.E)

e. Pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem (PKD 87.90.Z)

f. Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób z zaburzeniami psychicznymi (PKD 87.20.Z)

g. Działalność organizatorów turystyki (PKD 79.12.Z)

h. Pozostała działalność związana ze sportem (PKD 93.19.Z).

Fundacja obecnie prowadzi w (...) stacjonarny, całodobowy ośrodek dla osób uzależnionych oraz Poradnię Profilaktyki i Terapii Uzależnień. Fundacja ma podpisany kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia na leczenie pacjentów w ośrodku. Z uwagi na brak możliwości dostosowania obecnego budynku do wymogów dla podmiotów leczniczych, w lipcu 2017 r. Fundacja (...) pozyskała od Miasta (...) kompleks budynków, na podstawie umowy dzierżawy, celem przystosowania ich do prowadzenia stacjonarnego ośrodka i poradni. Po wykonaniu prac modernizacyjnych fundacja planuje przenieść swoją obecną działalność do nowej lokalizacji w (...).

W 2018 r. Fundacja (...) złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn.: (...) ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, działanie 4.3.4. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej - konkurs. Umowa o dofinansowanie zostanie zawarta w październiku 2019 r. Prace rozpoczęły się po wyborze wykonawcy i podpisaniu umowy, tj. w lutym 2020.

Przedmiotem projektu jest kompleksowa termomodernizacja budynków Fundacji (...) wraz z modernizacją systemów centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej oraz montażem instalacji fotowoltaicznych. Celem projektu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery, spadek wykorzystania ograniczonych, nieodnawialnych źródeł energii i korzystanie z niekonwencjonalnych źródeł energii.

Majątek powstały w ramach projektu będzie stanowić własność Fundacji (...) Koszty użytkowania infrastruktury również ponosić będzie Fundacja (...) Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej. Wszystkie roboty budowlane i usługi (nadzorów inwestorskich i promocji projektu) zakupione w ramach projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT, których nabywcą będzie Fundacja (...). Efekty projektu nie będą służyły osiąganiu przychodów finansowych. W szczególności Fundacja (...) nie będzie w budynkach wykonywała działalności komercyjnej lub jakiejkolwiek innej działalności gospodarczej. Majątek powstały w ramach projektu nie zostanie zbyty. W związku z tym Fundacja (...) nie będzie wykonywała żadnych czynności opodatkowanych w związku z realizacją projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja (...) będąc podatnikiem posiadającym osobowość prawną, zgodnie z opisem stanu faktycznego i art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dn. 11.03.2004, posiada możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. " (...)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest również niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wyżej wymieniona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wykonane roboty budowlane nie będą służyły do osiągania przychodów przez Fundację (...) ponieważ korzystanie z infrastruktury nie będzie podlegało opłatom. Działalność statutowa w ww. miejscu prowadzona będzie w oparciu o kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia, dotacje i darowizny. W budynkach tych nie jest i nie będzie wykonywana działalności generująca powstawanie przychodów, a więc i podatku należnego. Wobec całości powyższego Fundacja (...) stoi na stanowisku, że nie będzie posiadać możliwości do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy)

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej - na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Fundacja (...) realizuje projekt pn.: (...). Przedmiotem projektu jest kompleksowa termomodernizacja budynków Fundacji (...) wraz z modernizacją systemów centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej oraz montażem instalacji fotowoltaicznych. Majątek powstały w ramach projektu będzie stanowić własność Fundacji (...) Koszty użytkowania infrastruktury również ponosić będzie Fundacja (...). Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej. Wszystkie roboty budowlane i usługi (nadzorów inwestorskich i promocji projektu) zakupione w ramach projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT, których nabywcą będzie Fundacja (...) Efekty projektu nie będą służyły osiąganiu przychodów finansowych. W szczególności Fundacja (...) nie będzie w budynkach wykonywała działalności komercyjnej lub jakiejkolwiek innej działalności gospodarczej. Majątek powstały w ramach projektu nie zostanie zbyty. W związku z tym Fundacja (...) nie będzie wykonywała żadnych czynności opodatkowanych w związku z realizacją projektu.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy posiada możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.: (...)

W omawianej sprawie warunek uprawniający Wnioskodawcę do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją tego projektu nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - (...) nie będzie w budynkach wykonywała działalności komercyjnych lub jakiejkolwiek innej działalności gospodarczej.

Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.: (...)

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl