0111-KDIB3-1.4012.245.2018.1.BW - Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od ponoszonych przez Gminę wydatków związanych z przygotowaniem bezpłatnej, ogólnodostępnej przestrzeni publicznej w centrum sołectwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 maja 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.245.2018.1.BW Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od ponoszonych przez Gminę wydatków związanych z przygotowaniem bezpłatnej, ogólnodostępnej przestrzeni publicznej w centrum sołectwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 marca 2018 r. (data wpływu 4 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z 6 kwietnia 2018 r. (data wpływu 13 kwietnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od ponoszonych przez Gminę wydatków związanych z realizacją opisanego we wniosku projektu pn. "(...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2018 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z 6 kwietnia 2018 r. (data wpływu 13 kwietnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od ponoszonych przez Gminę wydatków związanych z realizacją opisanego we wniosku projektu pn. "(...)".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Gmina) w 2018 r. będzie realizował projekt pn.: "(...)" dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Realizacja projektu będzie zlokalizowana na terenie Gminy (...), w miejscowości (...). Obszar realizacji projektu graniczy bezpośrednio z budynkiem komunalnym należącym do gminy (...). Znajdują się w nim takie instytucje jak: Świetlica w (...) Filia (...) Centrum Kultury, filia Miejskiej Biblioteki Publicznej w (...), Ośrodek Zdrowia, siedziba OSP w (...), punkt OPS w (...). Przylega do niego boisko z trybunami Ludowego Klubu Sportowego "(...)".

Obszar w otoczeniu miejsca realizacji niniejszego projektu stanowi centrum sołectwa i z uwagi na ilość instytucji ulokowanych w tym obszarze odbywają się tam wszystkie najważniejsze wydarzenia kulturalne, sportowe i rekreacyjne w (...).

Realizacja projektu uzupełni niewykorzystaną powierzchnię w centrum tego sołectwa na potrzeby organizacji dla jego mieszkańców wydarzeń o charakterze społecznym, kulturalnym, czy rekreacyjnym organizowanych zarówno przez Gminę (...) i jej jednostki podległe takie jak: (...) Centrum Kultury, Miejską Bibliotekę Publiczną, Zarząd Mienia Komunalnego, a także przez Ochotniczą Straż Pożarną w (...), KGW (...) i inne grupy i stowarzyszenia.

Zakres projektu obejmuje:

* rozbiórkę istniejącego boiska asfaltowego wraz z urządzeniami sportowymi,

* demontaż ogrodzenia,

* budowę 3 wiat biesiadnych,

* budowę jednej wiaty grillowej,

* budowę zadaszonej sceny,

* wykonanie utwardzenia terenu działki pełniącego funkcję placu wielofunkcyjnego z przeznaczeniem m.in. na miejsce taneczne, miejsca na dodatkowe stoliki biesiadne lub ekspozycje,

* wykonanie dojścia do wyżej wymienionego placu,

* wykonanie nowego ogrodzenia,

* nasadzenia zieleni.

Projekt po zrealizowaniu będzie pełnił funkcję bezpłatnej, ogólnodostępnej przestrzeni publicznej w centrum sołectwa (...). Za utrzymanie jego trwałości, w okresie co najmniej 5 lat będzie odpowiedzialne (...) Centrum Kultury.

Celem projektu jest rozwój oferty czasu wolnego dla wszystkich mieszkańców sołectwa G. poprzez budowę nowej przestrzeni publicznej w rejonie ul. (...) w (...), z przeznaczeniem jej na cele społeczne.

Teren i infrastruktura powstała na skutek realizacji tego projektu wykorzystywana będzie do organizacji imprez okolicznościowych i wydarzeń takich jak: występy KGW (...), spotkania z mieszkańcami organizowane przez OSP (...), spotkania grup nieformalnych takich jak grupy seniorów, biesiady, koncerty oraz liczne wydarzenia organizowane przez (...) Centrum Kultury, Miejską Biblioteką Publiczną w (...) - filię w (...) dla wszystkich mieszkańców sołectwa (...) oraz przybyłych gości i turystów.

Natomiast w piśmie z 6 kwietnia 2018 r. Wnioskodawca wskazał:

* Powstała infrastruktura zostanie nieodpłatnie przekazana do gminnej instytucji (...) Centrum Kultury, która posiada osobowość prawną. LCK jest odrębnym podatnikiem podatku VAT.

* Nieodpłatne przekazanie powstałej w wyniku realizacji zadania infrastruktury do (...) CK związane jest z realizacją zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 9, 10 ustawy o samorządzie gminnym).

* Wszystkie towary i usługi, które będą zakupione w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu (zadania), nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

* Gmina (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym opisem Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy Gmina (...) ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od ponoszonych przez nią wydatków związanych z realizacją projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z 6 kwietnia 2018 r.):

Gmina (...) nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego jako wydatku poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż wydatki te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), dalej jako ustawa lub ustawa o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego, na gruncie podatku od towarów i usług, występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy:

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (pkt 9 ww. ustawy);

* kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (pkt 10 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Gmina w 2018 r. będzie realizowała projekt pn.: "(...)" dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Realizacja projektu będzie zlokalizowana na terenie Gminy (...), w miejscowości (...).

Celem projektu jest rozwój oferty czasu wolnego dla wszystkich mieszkańców sołectwa (...) poprzez budowę nowej przestrzeni publicznej w rejonie ul. (...), z przeznaczeniem jej na cele społeczne.

Powstała infrastruktura zostanie nieodpłatnie przekazana do gminnej instytucji (...) Centrum Kultury, która posiada osobowość prawną. (...) jest odrębnym podatnikiem podatku VAT.

Nieodpłatne przekazanie powstałej w wyniku realizacji zadania infrastruktury do (...) związane jest z realizacją zadań własnych gminy.

Towary i usługi które będą zakupione w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu (zadania) nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą ustalenia, czy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od ponoszonych wydatków związanych z realizacją opisanego wyżej projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi, bowiem jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi, które będą zakupione w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu (zadania) nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "(...)".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl