0111-KDIB3-1.4012.212.2024.1.AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 czerwca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.212.2024.1.AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT przeniesienie z mocy prawa przez Państwa Nieruchomości obejmującej działkę nr... na rzecz Gminy w zamian za odszkodowanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zaistniałego stanu faktycznego

1. Województwo (dalej także "Województwo") jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Od dnia 1 stycznia 2017 r. Województwo podjęło rozliczanie podatku VAT wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi, w tym z Zarządem Dróg Wojewódzkich w.

2. Decyzją znak... z dnia (...) 2011 r. wydaną na podstawie art. 60 ust. 1 i 3 w związku z art. 103 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną oraz art. 2a ust. 2 ustawy o drogach publicznych Wojewoda... stwierdził nabycie z mocy prawa z dniem (...) 1999 r. przez Województwo... prawa własności działki nr... (dalej także Decyzja Wojewody z dnia (...) 2011 r.). Nabycie nastąpiło nieodpłatnie. Działka nr... stanowiła fragment pasa drogowego drogi wojewódzkiej nr..., położonego (...). Jak ustalił Wojewoda w Decyzji z (...) 2011 r. działka nr... była przed dniem (...) 1998 r. zajęta pod drogą (...) (jezdnia, pobocze oraz skarpa). Ponadto na podstawie ortofotomapy z lat 1996, 2002/2003, 2009 dostępnym w serwisie... stwierdzono, że przebieg drogi w tym rejonie nie uległ zmianie.

3. Działka nr... objęta była Decyzją nr... z dnia (...) 2011 r. wydaną na podstawie art. 11a ust. 1 oraz 2, art. 17 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pod nazwą "..." - rozbudowa drogi wojewódzkiej nr... od k.m.... (dalej także Decyzja Wojewody z dnia (...) 2011 r.). Decyzję z dnia (...) 2011 r. wydano na wniosek Zarządu Województwa.. Decyzja z dnia (...) 2011 r. stała jest ostateczna z dniem (...) 2012 r.

4. Decyzją Wojewody... nr... z dnia (...) 2016 r. wydaną na podstawie art. 4 ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych Wojewoda udzielił zezwolenia na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowej pn.: "...", (dalej Decyzja Wojewody z dnia (...) 2016 r.). Decyzją Wojewody z dnia (...) 2016 r. objęta została m.in. działka stanowiąca własność Województwa... nr... obręb... w gminie.. Na podstawie Decyzji Wojewody z dnia (...) 2016 r. działka nr... została podzielona na działkę nr... i nr..., przy czym działka nr... została wskazana jako niezbędna do realizacji inwestycji. Własność działki nr... przeszła na Gminę... (działka nr... zwana jest dalej także Nieruchomością). Decyzja Wojewody z dnia (...) 2016 r. stała się ostateczna z dniem (...) 2016 r.

5. Z przywołanych wyżej decyzji Wojewody... z roku 2011 i 2016, wynika, iż Nieruchomość obejmująca działkę..., jako część działki nr... stanowiła własność Województwa... w okresie od (...) 1999 r. do (...) 2016 r. Dlatego też Województwo... uprawnione było do otrzymania odszkodowania za Nieruchomość, w związku z jej przejęciem przez Gminę... na potrzeby budowy budowli przeciwpowodziowej - wałów rzeki..

6. Negocjacje w sprawie ustalenia odszkodowania za utraconą Nieruchomość prowadzone przez Województwo... z Gminą... nie przyniosły porozumienia. W związku z powyższym Wojewoda... wszczął postępowanie dotyczące ustalenia odszkodowania, które zakończyło się wydaniem Decyzji Wojewody... znak... z dnia (...) 2022 r. (dalej Decyzja Wojewody o odszkodowaniu). Decyzja Wojewody o odszkodowaniu ustaliła odszkodowanie w wysokości... zł. Od otrzymanego odszkodowania Województwo... odprowadziło podatek VAT w wysokości... zł (co udokumentowano fakturą VAT... z dnia (...) 2022 r.).

7. Wywłaszczana działka nr... zgodnie z ustaleniami Decyzji Wojewody o odszkodowaniu nie była zabudowana. W momencie wywłaszczenia Nieruchomości niezabudowanej obejmującej działkę nr... nie znajdowały się na niej obiekty stanowiące budynki, budowle lub ich części w rozumieniu Prawa budowlanego. Biegła w operacie sporządzonym w 2021 r. na potrzeby wydania Decyzji Wojewody o odszkodowaniu opisała ją jako działka o kształcie nieregularnym, wąska wydłużona, stanowiła niewielką skarpę wzdłuż drogi wojewódzkiej nr... - wchodząc w skład pasa drogowego drogi publicznej, czyli zajęta była pod drogę publiczną, wykazana w ewidencji gruntów jako droga - dr. (...) bez części składowych przedstawiających wartość użytkową, które podlegałyby wycenie". Z uwagi na długi czas prowadzenia postępowania, w tym odwołanie, dla Nieruchomości sporządzono wcześniej jeszcze 2 operaty. Choć nie stanowią one już podstawy do ustalenia odszkodowania pomocniczo można się nimi posłużyć do ustalenia stanu Nieruchomości. Zgodnie z operatem sporządzonym w roku 2019, "według stanu na dzień wydania decyzji (...) tj. (...) 2016 r. przedmiotowa nieruchomość była niezabudowana, niezagospodarowana i wolna od części składowych przedstawiających wartość użytkową oraz podlegających wycenie". Z kolei w operacie sporządzonym w 2016 r. została opisana jako "stanowiąca teren porośnięty roślinnością trawiastą". Z dostępnych ortofotomap wynika, że w momencie uprawomocnienia się Decyzji Wojewody z dnia (...) 2016 r. działka nr... stanowiła skarpę porośniętą trawą. Opinie biegłych są zbieżne, potwierdzają je także materiały zdjęciowe zarówno z oględzin jak i zdjęć lotniczych (ortofotomapy).

8. Zgodnie z definicją z ustawy o drogach publicznych - art. 4 ust. 1 pas drogowy to wydzielony liniami rozgraniczającymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w którym jest lub będzie usytuowana droga. Rozmiar pasa drogowego wynika z rozmiaru terenu niezbędnego do usytuowania drogi uwzględniającego konieczność zapewnienia widoczności lub stanowiącego rezerwę w celu zmiany jej parametrów użytkowych lub technicznych. Pas drogowy jest pojęciem znacznie szerszym niż sama droga i może obejmować także tereny, które nie są drogą ani urządzeniem z nią związaną - w szczególności chodzi o pas zieleni położony wzdłuż jezdni. Wskazuje na to pkt 16 art. 20 ww. ustawy, który jako jedno z zadań zarządcy drogi wskazuje utrzymywanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów. W niniejszym przypadku, w celu realizacji inwestycji przeciwpowodziowej z działki stanowiącej pas drogowy wyłączono Nieruchomość, która nie była zabudowana. Dlatego też wartość odszkodowania ustalona decyzją o odszkodowaniu dotyczyła jedynie gruntu, tj. nieruchomości niezabudowanej.

9. Do czasu wywłaszczenia, Nieruchomość pozostawała w trwałym zarządzie Zarządu Dróg Wojewódzkich, który sprawuje zarząd nad drogą nr.. Działalność statutowa Zarządu Dróg Wojewódzkich w... jest działalnością niezwiązaną z wykonywaniem czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT). W związku z czym w zakresie wydatków na pas drogowy tej drogi nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego ani odliczenia podatku z tytułu poniesionych nakładów. Przy czym jak wskazano wyżej nakłady te nie dotyczą Nieruchomości, gdyż ta jest niezabudowana, w związku z czym na ten konkretny teren żadne nakłady nie były ponoszone, z wyjątkiem ewentualnego bieżącego utrzymania zieleni. Zarząd Dróg Wojewódzkich nie wykorzystywał także Nieruchomości na cele inne niż statutowe, w szczególności nie wykorzystywał na działalność opodatkowaną podatkiem VAT.

10. Jak ustalił Wojewoda w Decyzji o odszkodowaniu z (...) 2022 r., na dzień wydania Decyzji Wojewody dnia z (...) 2016 r. Nieruchomość nie była objęta obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Nieruchomość nie była przedmiotem decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, biegli rzeczoznawcy nie ustali bowiem w oparciu o nie przeznaczenia planistycznego Nieruchomości. Przeznaczenie terenu ustalono zgodnie z art. 134 ustawy o gospodarce nieruchomościami jedynie na podstawie Studium z roku 1998 (zmienionego w 2007 r.), zgodnie z którym działka położona była na terenach oznaczonych jako drogi klasy G 1/2 w granicy (...), a także w obszarze narażonym na niebezpieczeństwo (...). Rzeczoznawca ustalił także, iż Nieruchomość jako część działki) objęta była decyzją z (...) 2011 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (dotyczyła budowy mostu (...)). Należy wskazać, iż braku objęcia Nieruchomości planem czy decyzją o warunkach zabudowy nie kwestionowała także zobowiązana do wypłaty odszkodowania Gmina..., której organy są odpowiedzialne za wydanie tych dokumentów (Rada Gminy - plan miejscowy, Burmistrz - decyzja o warunkach zabudowy).

Pytanie

Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym spełnione zostały przesłanki do skorzystania przez Województwo ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług z tytułu dostawy Nieruchomości obejmującej działkę nr...- to jest nieruchomości gruntowej niezabudowanej, która nie stanowi terenu budowlanego - w zamian za odszkodowanie otrzymane przez Województwo za przeniesienie na Gminę... prawa własności nieruchomości gruntowej niezabudowanej obejmującej działkę nr..., z nakazu władzy publicznej?

Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przeniesienie przez Wnioskodawcę własności nieruchomości gruntowej niezabudowanej na rzecz Gminy..., w celu realizacji inwestycji przeciwpowodziowej w zamian za odszkodowanie, stanowi odpłatną dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W tym przypadku odszkodowanie pełni funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów, czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną i ze względu na przedmiot, czynność taka objęta jest podatkiem od towarów i usług.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega samo odszkodowanie, lecz - stanowiące dostawę towarów - przeniesienie własności nieruchomości w zamian za wynagrodzenie przyjmujące formę odszkodowania.

Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zdaniem Województwa... przysługuje mu prawo do zwolnienia dostawy nieruchomości gruntowej z podatku VAT oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku (...) dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Z kolei zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT przez pojęcie tereny budowlane - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Jak wskazano wyżej teren Nieruchomości nie był objęty w chwili dostawy obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ani decyzją o warunkach zabudowy, o których mowa w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Powyższe wynika z ustaleń biegłego i Wojewody poczynionych w ramach postępowania o wydanie decyzji o odszkodowaniu. Nie zostało to także zakwestionowane przez Gminę..., której organy są władne uchwalić plan miejscowy lub wydać decyzję o warunkach zabudowy.

Zatem z powyższych przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa dotyczy terenu zabudowanego (wtedy ewentualne zwolnienie ma inną podstawę) lub gdy teren jest co prawda niezabudowany, ale stanowi teren budowlany. W omawianej sytuacji doszło do przeniesienia prawa własności Nieruchomości, niezabudowanej, która nie stanowi terenu budowlanego, z nakazu władzy publicznej za odszkodowaniem.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym spełnione zostały przesłanki do skorzystania przez Województwo ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług z tytułu dostawy nieruchomości niezabudowanej tj. Nieruchomości obejmującej działkę nr..., która jest teren niezabudowanym innym niż tereny budowlane - w zamian za odszkodowanie, otrzymane przez Województwo za przejęcie nieruchomości przez Gminę... z mocy prawa, należy uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko Państwa w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumienie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Należy podkreślić, że co do zasady dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest "odpłatność" za daną czynność, co wynika wprost z powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Z przywołanego przepisu art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że czynność polegająca na przeniesieniu z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów (np. nieruchomości) w zamian za odszkodowanie stanowi dostawę towarów. W tej sytuacji bez znaczenia jest fakt, że dostawa nie jest de facto następstwem decyzji właściciela, lecz wynika z nakazu organu władzy publicznej lub z mocy samego prawa. Odszkodowanie w tym przypadku pełni funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów, czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną. W konsekwencji należy stwierdzić, że przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów (w tym np. nieruchomości) w zamian za odszkodowanie - na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 344 z późn. zm.):

Wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu albo ograniczeniu, w drodze decyzji, prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości.

W myśl art. 128 ust. 1 ww. ustawy:

Wywłaszczenie własności nieruchomości, użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego następuje za odszkodowaniem na rzecz osoby wywłaszczonej odpowiadającym wartości tych praw.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl dyspozycji art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Tak więc, przeniesienie z mocy prawa przez Państwa Nieruchomości obejmującej działkę nr... na rzecz Gminy... w zamian za odszkodowanie, stanowi odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W tym przypadku odszkodowanie pełni funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów, czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną. Wyjaśnić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega samo odszkodowanie, lecz stanowiące dostawę towarów - przeniesienie własności nieruchomości w zamian za wynagrodzenie przyjmujące formę odszkodowania.

Czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT właściwą dla przedmiotu świadczenia albo korzystają ze zwolnienia od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - w świetle art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się:

Grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane - są zwolnione od podatku.

Według art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 977 z późn. zm.):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy - jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen - "teren budowlany" oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy - są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Decyzją z dnia (...) 2011 r. Wojewoda... stwierdził nabycie z mocy prawa z dniem (...) 1999 r. przez Państwa prawa własności działki nr.. Nabycie nastąpiło nieodpłatnie. Działka nr... stanowiła fragment pasa drogowego drogi wojewódzkiej nr..., położonego przed mostem na rzece.. Działka nr... objęta była Decyzją nr... z dnia (...) 2011 r. wydaną na podstawie art. 11a ust. 1 oraz 2, art. 17 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pod nazwą "..." - rozbudowa drogi wojewódzkiej nr... od k.m.... (dalej także Decyzja Wojewody z dnia (...) 2011 r.). Decyzję z dnia (...) 2011 r. wydano na wniosek Zarządu Województwa.. Decyzja z dnia (...) 2011 r. stała jest ostateczna z dniem (...) 2012 r. Decyzją Wojewody... z dnia (...) 2016 r. wydaną na podstawie art. 4 ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych Wojewoda udzielił zezwolenia na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowej. Decyzją Wojewody z dnia (...) 2016 r. objęta została m.in. działka stanowiąca własność Państwa nr.. Na podstawie Decyzji Wojewody z dnia (...) 2016 r. działka nr... została podzielona na działkę nr..., przy czym działka nr... została wskazana jako niezbędna do realizacji inwestycji. Własność działki nr... przeszła na Gminę.. Decyzja Wojewody z dnia (...) 2016 r. stała się ostateczna z dniem (...) 2016 r. Wywłaszczana działka nr... zgodnie z ustaleniami Decyzji Wojewody o odszkodowaniu nie była zabudowana. W momencie wywłaszczenia Nieruchomości niezabudowanej obejmującej działkę nr... nie znajdowały się na niej obiekty stanowiące budynki, budowle lub ich części w rozumieniu Prawa budowlanego. Jak ustalił Wojewoda w Decyzji o odszkodowaniu z (...) 2022 r., na dzień wydania Decyzji Wojewody dnia z (...) 2016 r. Nieruchomość nie była objęta obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Nieruchomość nie była przedmiotem decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, biegli rzeczoznawcy nie ustali bowiem w oparciu o nie przeznaczenia planistycznego Nieruchomości. Rzeczoznawca ustalił, iż Nieruchomość jako część działki objęta była decyzją z (...) 2011 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (dotyczyła budowy mostu łukowego, jednoprzęsłowego na rzece...).

W tym miejscu należy raz jeszcze podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega samo odszkodowanie, lecz stanowiące dostawę towarów przeniesienie własności nieruchomości w zamian za wynagrodzenie przyjmujące formę odszkodowania.

Okoliczności sprawy wskazują, że na dzień wywłaszczenia (wydania Decyzji Wojewody z dnia (...) 2016 r.) działka nr..., z której to powstała działka będąca przedmiotem wywłaszczenia (dostawy) nr..., objęta była Decyzją nr... z dnia (...) 2011 r. wydaną na podstawie art. 11a ust. 1 oraz 2, art. 17 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pod nazwą "..." - rozbudowa drogi wojewódzkiej nr... od k.m.... która stała się ostateczna z dniem (...) 2012 r.

Zatem mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że skoro dla działki nr..., z której to powstała działka będąca przedmiotem wywłaszczenia (dostawy) nr... została wydana decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego dotycząca budowy mostu na rzece..., to tym samym działka ta stanowiła teren budowlany, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT i jej dostawa (wywłaszczenie) nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Zatem odszkodowanie za wywłaszczenie niezabudowanej Nieruchomości obejmującej działkę nr..., która w momencie wywłaszczenia była gruntem niezabudowanym usytuowanym na obszarze, który był przeznaczony pod zabudowę tj. zgodnie ze wskazaną opinią rzeczoznawcy wydana była decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego dotycząca budowy mostu na rzece..., nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego pytania i przedstawionego stanowiska.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w.. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl