0111-KDIB3-1.4012.210.2020.2.ICZ - Kwestia stosowania mechanizmu podzielonej płatności w odniesieniu do faktur wystawionych na kwoty poniżej 15.000 zł w ramach umowy zawartej z. Sp. z o.o.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.210.2020.2.ICZ Kwestia stosowania mechanizmu podzielonej płatności w odniesieniu do faktur wystawionych na kwoty poniżej 15.000 zł w ramach umowy zawartej z. Sp. z o.o.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 marca 2020 r. (data wpływu 10 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z 2 czerwca 2020 r. (data wpływu 5 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności w odniesieniu do faktur wystawionych na kwoty poniżej 15.000 zł w ramach umowy zawartej z. Sp. z o.o. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności w odniesieniu do faktur wystawionych na kwoty poniżej 15.000 zł w ramach umowy zawartej z. Sp. z o.o.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 2 czerwca 2020 r. (data wpływu 5 czerwca 2020 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 25 maja 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.210.2020.1.ICZ.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Jako osoba fizyczna Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą wg PKD 2007 Kod 43.22.Z - wykonuje instalacje gazowe. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca wygrał przetarg i podpisał umowę z. Sp. z o.o., która także jest czynnym podatnikiem VAT. Umowa zawiera wynagrodzenie na ogół instalacji gazowych wraz z towarzyszącymi czynnościami m. innymi opracowanie projektów technicznych i czasookres wykonania. W umowie nie ma określonych odcinków instalacji gazowych ani miejscowości, w których te instalacje gazowe mają być wykonywane dlatego Wnioskodawca otrzymuje zlecenia wg pilnych potrzeb. Sp. z o.o. Po otrzymaniu zlecenia przystępuje do wykonywania robót po wykonaniu których odbywa się ich odbiór pojedynczo przez. Sp. z o.o. w jednym dniu. Po podpisaniu protokołu Wnioskodawca informowany jest o możliwości wystawienia faktury do otrzymanego zlecenia. Faktura pojedyncza do jednego zlecenia opiewa na kwotę mniejszą niż 15.000 zł brutto ale suma faktur wystawianych w jednym dniu (do odebranego zlecenia pojedynczego) odebranych zleceń przekracza brutto 15.000 zł. Faktury płatne są przelewem. Na każdej z nich widnieje zapis "mechanizm podzielonej płatności".

Przykładowe treści faktur (jedna pozycja na fakturze):

1.

budowa przyłącza gazu w... ul. Nr umowy na wstępie wymienionej i nr zlecenia,

2.

rozbudowa sieci gazowej wraz z budową przyłącza gazu... ul. (...) nr umowy na wstępie wymienionej i nr zlecenia,

3.

opracowanie projektu technicznego przyłącza gazu... ul. (...) nr umowy na wstępie wymienionej i nr zlecenia.

Pismem z 2 czerwca 2020 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy i wyjaśnił co następuje:

ad.l.

Wnioskodawca na podstawie zawartej umowy z. Sp. z o.o. wykonuje usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. I06 z późn. zm.). Mieszczą się pod pozycją 122 ww. zał. - roboty związane z wykonywaniem instalacji gazowych.

ad. 2.

W jednym dniu wystawia się kilka faktur na roboty wymienione w załączniku nr 15 do ustawy ww.

Na jednej fakturze są roboty wymienione w załączniku nr 15 a kwota brutto wykazana na tej fakturze nie przekracza 15000 zł brutto.

Na jednej innej fakturze jest opracowanie projektu technicznego związanego z robotami wymienionymi w załączniku 15 a kwota brutto wykazana na tej fakturze nie przekracza 15000 zł.

Natomiast suma kwot brutto wykazanych na wszystkich fakturach wystawionych na roboty wymienione w załączniku nr 15 do ustawy ww. w jednym dniu przekracza 15000 zł brutto.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wystawiona faktura pojedyncza do jednego zlecenia opiewająca na kwotę mniejszą niż 15.000 zł brutto opisana w części G niniejszego wniosku podlega obowiązkowemu oznaczeniu "mechanizm podzielonej płatności". Innymi słowy czy obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności obejmuje również płatności należności z faktur, które opiewają na kwotę mniejszą niż 15.000 zł ale dotyczą jednej umowy wymienionej na wstępie (transakcji)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Z uwagi na wymienione pod poz. 122 PKWiU 43.22.20.0 w załączniku nr 15 do ustawy o VAT - roboty związane z wykonywaniem instalacji gazowych i fakt podpisania jednej umowy na ogół instalacji gazowych, której nr jest powtarzany na każdej fakturze a także suma faktur wystawianych w jednym dniu dla jednego nabywcy tj. Spółki... przekracza 15.000 zł, każda faktura dokumentująca transakcję objęta jest obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Ustawą z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 13 września 2019 r., poz. 1751) z dniem 1 listopada 2019 r.m.in. wprowadzono nowy blok przepisów zawartych w rozdziale 1a w art. 108a-108e ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z art. 108a ust. 1 ustawy, podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Natomiast w myśl art. 108a ust. 1a ustawy, obowiązującego od dnia 1 listopada 2019 r., przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności.

W art. 108a ust. 1b ww. ustawy podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności

W art. 108a ust. 1c ustawy wskazano, że przepisy ust. 1-1b stosuje się odpowiednio do płatności, o których mowa w art. 19a ust. 8. W takim przypadku w komunikacie przelewu, o którym mowa w ust. 3, podatnik w miejsce informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 3, wpisuje wyraz "zaliczka".

W myśl art. 108a ust. 2 ustawy - zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

1.

zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;

2.

zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy - podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.

sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

3.

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.

otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Artykuł 2 pkt 31 ustawy stanowi, że ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Zakres informacji jakie powinna zawierać faktura, wskazany został w art. 106e ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy, w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy - faktura powinna zawierać wyrazy "mechanizm podzielonej płatności".

Stosownie do art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 z późn. zm.) dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:

1.

stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz

2.

jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15.000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Załącznik nr 15 do ustawy - stanowiący "Wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy" - zawiera zamkniętą listę towarów i usług, w przypadku których faktura dokumentująca ich dostawę lub świadczenie musi zawierać adnotację "mechanizm podzielonej płatności".

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązek wystawiania faktur z adnotacją "mechanizm podzielonej płatności" będzie istnieć, jeżeli łącznie spełnione będą trzy warunki, tj. faktura:

1.

będzie wystawiana na kwotę należności ogółem (kwotę brutto) przekraczającą 15.000 zł lub jej równowartość (art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców);

2.

będzie dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy,

3.

czynności będą dokonywane na rzecz podatnika.

Jak wynika ze złożonego wniosku, Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą - wykonuje instalacje gazowe. Wnioskodawca wygrał przetarg i podpisał umowę z. Sp. z o.o., która także jest czynnym podatnikiem VAT. Umowa zawiera wynagrodzenie na ogół instalacji gazowych wraz z towarzyszącymi czynnościami m.in. opracowanie projektów technicznych i czasookres wykonania. W umowie nie ma określonych odcinków instalacji gazowych ani miejscowości, w których te instalacje gazowe mają być wykonywane dlatego otrzymuje zlecenia wg pilnych potrzeb. Sp. z o.o. Po otrzymaniu zlecenia przystępuje do wykonywania robót po wykonaniu których odbywa się ich odbiór pojedynczo przez. Sp. z o.o. w jednym dniu. Po podpisaniu protokołu Wnioskodawca informowany jest o możliwości wystawienia faktury do otrzymanego zlecenia.

Wnioskodawca na podstawie zawartej umowy z. Sp. z o.o. wykonuje usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Mieszczą się pod pozycją 122 ww. zał. - roboty związane z wykonywaniem instalacji gazowych.

W jednym dniu wystawia się kilka faktur na roboty wymienione w załączniku nr 15 do ustawy ww. Na jednej fakturze są roboty wymienione w załączniku nr 15 a kwota brutto wykazana na tej fakturze nie przekracza 15.000 zł brutto. Na jednej innej fakturze jest opracowanie projektu technicznego związanego z robotami wymienionymi w załączniku nr 15 a kwota brutto wykazana na tej fakturze nie przekracza 15.000 zł.

Natomiast suma kwot brutto wykazanych na wszystkich fakturach wystawionych na roboty wymienione w załączniku nr 15 do ustawy ww. w jednym dniu przekracza 15.000 zł brutto.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności w sytuacji opisanej powyżej.

Ww. przepisy jednoznacznie odnoszą się do wartości faktury, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców a nie do kwoty zawartej w umowie między kontrahentami.

Należy zauważyć, iż w przypadku, gdy wartość sprzedaży brutto każdej z wystawionych przez Wnioskodawcę faktur, obejmujących swym zakresem usługi wskazane w załączniku nr 15 do ustawy, nie przekroczy 15.000 zł nie będzie obowiązany zastosować mechanizmu podzielonej płatności. Zatem faktury opiewające na kwoty poniżej 15.000 zł podlegają rozliczaniu na ogólnych zasadach.

Bez znaczenia dla zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, w przedmiotowej sprawie pozostaje wysokość wynagrodzenia określonego w umowie dotyczącej wykonania ogółu instalacji gazowych wraz z czynnościami towarzyszącymi.

Zatem obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności będzie dotyczył faktur, w których wartość brutto przekracza 15.000 zł i faktura taka dokumentuje świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 dokonanych na rzecz podatnika.

Wobec powyższego w analizowanej sprawie Wnioskodawca wystawiając fakturę VAT za wykonanie usługi, wymienionej w załączniku nr 15 do ustawy, na rzecz Kontrahenta, w której kwota należności ogółem będzie stanowić kwotę poniżej 15.000 zł nie będzie obowiązany zastosować mechanizmu podzielonej płatności.

W zakresie takich transakcji Wnioskodawca może jednak zastosować mechanizm podzielonej płatności na zasadzie dobrowolności. Należy dodać, że mechanizm podzielonej płatności daje poczucie bezpieczeństwa podatkowego transakcji i świadczy o dochowaniu przez nabywcę należytej staranności przy regulowaniu zapłaty za te transakcje.

Należy przypomnieć, że nabywca regulując swoje zobowiązania w mechanizmie podzielonej płatności uwalnia się od odpowiedzialności solidarnej z dostawcą, czyli nie ponosi konsekwencji jeżeli dostawca nie odprowadzi należnego podatku VAT z tej transakcji. Ponadto może skorzystać z wymienionych w ustawie preferencji adresowanych do podmiotów dokonujących płatności przy zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl