0111-KDIB3-1.4012.204.2018.1.WN - Odwrotne obciążenie usług wykonywanych zamiatarką oraz usług najmu zamiatarek.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 23 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.204.2018.1.WN Odwrotne obciążenie usług wykonywanych zamiatarką oraz usług najmu zamiatarek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2018 r. (data wpływu 23 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismem z 20 marca 2018 r. (data wpływu 20 marca 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do:

* usług zamiatarką z operatorem zaliczonych przez Wnioskodawcę do PKWiU 81.39.12.0 oraz

* usługi najmu zamiatarek zaliczonych przez Wnioskodawcę do PKWiU 77.39.19.0 lub usługi najmu ciągnika rolniczego zaliczonych przez Wnioskodawcę do PKWiU 77.31.10.0

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z 20 marca 2018 r. (data wpływu 20 marca 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do usług zamiatarką z operatorem zaliczonych przez Wnioskodawcę do PKWiU 81.39.12.0 oraz usługi najmu zamiatarek zaliczonych przez Wnioskodawcę do PKWiU 77.39.19.0 lub usługi najmu ciągnika rolniczego zaliczonych przez Wnioskodawcę do PKWiU 77.31.10.0.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach tej działalności podatnik wykonuje lub może podjąć wykonanie, pomocnicze roboty budowlane przy inwestycjach budowy dróg 1 autostrad, hal stalowych i innych podobnych inwestycji. Roboty te polegają na:

* wykonywaniu nasypów spycharką,

* wykonywaniu usług ładowarką,

* wykonywaniu usług zamiatarką (zamiatanie placów robót),

* usługi wykonywane ciągnikiem rolniczym z osprzętem tj. z przyczepą bądź z zamiatarką bądź z beczką na wodę (transport na placu budowy, zamiatanie, przywóz wody). Ciągnik w tym przypadku występuje jako pojazd do napadu.

Usługi wykonywane są w zdecydowanej większości przy pomocy własnych operatorów, zdarzają się tez przypadki wynajmu sprzętu bez operatora.

Usługi wykonywane są dwojako niekiedy bezpośrednio na rzecz inwestora ale także w układzie gdzie Wnioskodawca występuje jako podwykonawca, na podstawie zawartych umów lub na podstawie jednorazowych zleceń.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Kontrahenci Wnioskodawcy są czynnymi podatnikami VAT.

Wykonywane powyższych usług Wnioskodawca zaliczył do następujących ugrupowań PKWiU stosowanej do celów podatkowych

* Usługi spycharką i ładowarką wraz z operatorem przy pracach budowlanych - PKWIU 43.99.90.0.

* Usługi zamiatarką wraz z operatorem - PKWIU 81.29.12.0

* Wynajem spycharki, ładowarki bez operatora - PKWiU 77.32.10.0

* Wynajem ciągnika rolniczego bez operatora - PKWIU 77.31.10.0

* Wynajem zamiatarek bez operatora - PKWIU 77.39.19.0

Klasyfikacja usług dokonana przez Wnioskodawcę jest zgodna ze stanowiskiem Urzędu Statystycznego z dnia 18 lipca 2017 r.

Zdarzenia przyszłe

1. Wykonywanie usług zamiatarką z obsługą bezpośrednio na rzecz inwestora lub jako podwykonawca.

2. Wynajem zamiatarek lub ciągnika rolniczego bez obsługi bezpośrednio inwestorowi lub wykonawcy usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie przyjęte z pisma z 20 marca 2018 r.):

1. Czy świadczenie usług zamiatarką z operatorem zaliczone do PKWiU 81.39.12.0 jest opodatkowane na zasadach ogólnych, bez stosowania tzw. odwrotnego obciążenia, bez względu na odbiorcę usług?

2. Czy świadczenie usług wynajmu zamiatarek PKWiU 77.39.19.0 lub ciągnika rolniczego PKWiU 77.31.10.0 jest opodatkowane na zasadach ogólnych, bez stosowania tzw. odwrotnego obciążenia, bez względu na odbiorcę usług?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przyjęte z pisma z 20 marca 2018 r.).

Stany przyszłe:

Ad. 1

Świadczenie usług zamiatarką z operatorem zaliczone do PKWiU 81.39.12.0 jest opodatkowane na zasadach ogólnych, bez stosowania tzw. odwrotnego obciążenia, bez względu na odbiorcę usług. Wynika to z faktu, że tego rodzaju usługa nie jest wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy VAT.

Ad. 2

Świadczenie usług wynajmu zamiatarek PKWiU 77.39.19.0 lub ciągnika rolniczego - PKWiU 77.31.10.0 jest opodatkowane na zasadach ogólnych, bez stosowania tzw. odwrotnego obciążenia, bez względu na odbiorcę usług. Wynika to z faktu, że tego rodzaju usługa nie jest wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: "PKWiU", zaliczanie danego produktu lub usługi do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 7 i art. 8 ustawy.

Jednocześnie, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wskazuje, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego (art. 17 ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 17 ust. 1h ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Ww. załącznik nr 14 do ustawy, zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), podlegających mechanizmowi odwróconego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Zatem art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana lub budowlano-montażowa, wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy w poz. 2-48, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Przy czym, zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy, mechanizm ten ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Jednocześnie zauważyć należy, że przy każdej z usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, podano również symbol klasyfikacji statystycznej PKWiU, co wskazuje, że tylko konkretne usługi sklasyfikowane pod danym symbolem, wymagają rozliczania podatku na zasadzie odwróconego obciążenia.

W świetle powyższego nabywca usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenia podatku VAT od tych usług.

Natomiast transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług budowlanych, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora, podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), zaś inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

Wskazać w tym miejscu należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "podwykonawca", w związku z tym dla prawidłowego rozumienia tego terminu należy posłużyć się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego: "podwykonawca - to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy".

Pojęcie to wprowadza zatem na grunt analizowanych przepisów następujące podmioty:

* podwykonawcę - jako zleceniobiorcę wykonującego podzleconą pracę,

* głównego wykonawcę - jako podmiot podzlecający podwykonawcy wykonanie częściowe lub całościowe danej inwestycji oraz

* inwestora - jako podmiot zlecający na rzecz głównego wykonawcy wykonanie danej inwestycji.

W konsekwencji należy stwierdzić, że powyższe uregulowania prawne dowodzą, że aby zaistniał mechanizm odwrotnego obciążenia dla transakcji w zakresie usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, to ich przedmiotem muszą być wyłącznie usługi budowlane, które są wykonywane w następującej relacji: podwykonawca - główny wykonawca.

W związku z powyżej przedstawionym schematem podmiotów występujących przy świadczeniu usługi budowlanej, należy wskazać, że podwykonawca to dalszy wykonawca prac (częściowych lub całościowych) w ramach zleconej przez inwestora na rzecz głównego wykonawcy inwestycji. A zatem podwykonawca jest podatnikiem działającym na zlecenie głównego wykonawcy.

Natomiast każde dalsze podzlecenie usługi przez generalnego wykonawcę kolejnym usługodawcom jest już podzleceniem i usługi te będą już rozliczone zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia.

Podsumowując przywołane wyżej regulacje należy stwierdzić, że mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie przy rozliczaniu podatku z tytułu świadczenia usług budowlanych wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi w tym załączniku symbolami PKWiU, przez podwykonawcę. Podwykonawcą będzie każdy podmiot będący usługodawcą, który nie jest generalnym wykonawcą w ramach danej inwestycji budowlanej, przyjmującym zlecenie wykonania tej inwestycji bezpośrednio od inwestora.

Fakt zgłoszenia, lub nie, głównemu inwestorowi powierzenia prac podwykonawcy, pozostaje bez wpływu na posiadanie statusu podwykonawcy w rozumieniu ustawy o VAT. Status podwykonawcy wynika bowiem bezpośrednio z zawartych umów, a w przypadku ich braku - świadczą o tym statusie okoliczności i charakter wykonywanych usług.

Zatem, rozliczanie podatku na zasadzie mechanizmu odwróconego obciążenia ma zastosowanie jeśli spełnione są następujące warunki:

* usługodawca i usługobiorca są podatnikami VAT czynnymi,

* usługodawca jest podwykonawcą usługobiorcy,

* świadczenie dotyczy usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi tam symbolami PKWiU.

Powołane regulacje ustawy wprowadzają mechanizm polegający na przeniesieniu obowiązku rozliczania podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego wykonana została ściśle określona usługa.

Przy dalszych "podzleceniach" przyjąć należy podejście, zgodnie z którym podwykonawca zlecający jest - w stosunku do swojego podwykonawcy - głównym wykonawcą swojego zakresu prac.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentująca sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, w przypadku dostawy towarów i wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi, faktura powinna zawierać wyrazy "odwrotne obciążenie".

Z kolei zgodnie z art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy, w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca, faktura nie zawiera - danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca ramach działalności gospodarczej wykonuje lub może podjąć wykonanie, pomocnicze roboty budowlane przy Inwestycjach budowy dróg i autostrad, hal stalowych i innych podobnych inwestycji. Usługi wykonywane są w zdecydowanej większości przy pomocy własnych operatorów, zdarzają się tez przypadki wynajmu sprzętu bez operatora. Usługi wykonywane są dwojako niekiedy bezpośrednio na rzecz inwestora ale także w układzie gdzie Wnioskodawca występuje jako podwykonawca, na podstawie zawartych umów lub na podstawie jednorazowych zleceń. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Kontrahenci Wnioskodawcy są czynnymi podatnikami VAT.

Wnioskodawca przedstawił następujące zdarzenia przyszłe:

1. Wykonywanie usług zamiatarką z obsługą bezpośrednio na rzecz inwestora lub jako podwykonawca.

2. Wynajem zamiatarek lub ciągnika rolniczego bez obsługi bezpośrednio inwestorowi lub wykonawcy usług.

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy świadczenie usług zamiatarką z operatorem zaliczone do PKWiU 81.29.12.0 jest opodatkowane na zasadach ogólnych, bez stosowania tzw. odwrotnego obciążenia, bez względu na odbiorcę usług.

Ustalenie, czy dana usługa podlega rozliczeniu zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku - ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdym konkretnym przypadku należy zbadać w pierwszej kolejności czy dana usługa jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy oraz czy jest świadczona przez podwykonawcę.

Okoliczności opisane we wniosku jednoznacznie wskazują, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę zaliczone do PKWiU 81.29.12.0 nie zostały wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o VAT.

Wskazać zatem należy, że skoro usługa zamiatarką z operatorem o symbolu PKWiU 81.29.12.0 nie została wymieniona w żadnej poz. od 2 do 48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT, to rozliczanie podatku nie odbywa się na zasadzie odwróconego obciążenia.

W związku z powyższym, wykonywana przez Wnioskodawcę usługa zamiatarką z operatorem o symbolu PKWiU 81.29.12.0 nie wpisuje się w mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego jest realizowana. Zatem to na Wnioskodawcy będzie spoczywać obowiązek rozliczenia podatku wg stawki właściwej dla wykonywanej usługi, na zasadach ogólnych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi również kwestia opodatkowania wynajmu zamiatarek sklasyfikowanych do PKWiU 77.39.19.0 lub ciągnika rolniczego sklasyfikowanego do PKWiU 77.31.10.0 na zasadach ogólnych, bez stosowania tzw. odwrotnego obciążenia.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę zaliczone do PKWiU 77.39.19.0 oraz PKWiU 77.31.10.0, nie zostały wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o VAT.

Wskazać zatem należy, że skoro usługi wynajmu zamiatarek PKWiU 77.39.19.0 oraz wynajmu ciągnika rolniczego PKWiU 77.31.10.0 nie zostały wymienione w żadnej poz. od 2 do 48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT, to rozliczanie podatku nie odbywa się na zasadzie odwróconego obciążenia.

W związku z powyższym, wykonywana przez Wnioskodawcę usługa wynajmu zamiatarek PKWiU 77.39.19.0 oraz wynajmu ciągnika rolniczego PKWiU 77.31.10.0 nie będą objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia. Zatem to na Wnioskodawcy będzie spoczywać obowiązek rozliczenia podatku wg stawki właściwej dla wykonywanej usługi, na zasadach ogólnych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań dotyczących stanu faktycznego zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl