0111-KDIB3-1.4012.175.2020.2.ASY - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w całości lub części w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.175.2020.2.ASY Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w całości lub części w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 lutego 2020 r. (data wpływu 3 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z 16 kwietnia 2020 r. (data wpływu 20 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w całości lub części w związku z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w całości lub części w związku z realizacją projektu pn.: "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 16 kwietnia 2020 r. (data wpływu 20 kwietnia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 15 kwietnia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.175.2020.1.ASY.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina..., jako beneficjent podpisała umowę z Zarządem Województwa... pełniącego rolę Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa... na lata 2014-2020 pn.: "..." o łącznej wartości 5 100 115,35 zł, w tym:

* środki funduszu w kwocie 4 335 098,04 zł

* środki budżetu Gminy 765 017,31 zł,

której celem jest poprawa warunków realizacji zadań edukacyjnych jak również ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług po dokonanej w 2016 r. centralizacji, rozliczającym się wraz z jednostkami budżetowymi. Beneficjentem środków, jak i realizatorem inwestycji będzie Urząd Gminy realizujący to zadanie w imieniu Gminy. Faktury wystawiane będą na Gminę... a odbiorcą będzie Urząd Gminy a nie Zespoły Szkolno-Przedszkolne. Termomodernizacja obejmować będzie dwie jednostki budżetowe:

* Zespół Szkolno-Przedszkolny w... w kwocie 3 222 453,46 zł

* Zespół Szkolno-Przedszkolny w... w kwocie 1 877 661,89 zł.

W ramach zadania wykonane będą między innymi:

* wymiana stolarki drzwiowej,

* wymiana stolarki okiennej,

* ocieplenie dachu,

* ocieplenie ścian zewnętrznych,

* modernizacja kotłowni wraz z instalacją CO,

* instalacje fotowoltaiczne.

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.). Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 ust. 1 ww. ustawy). Gmina podejmując się realizacji inwestycji pn.: "..." ma na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb społeczności lokalnej w zakresie edukacji oraz poprawę warunków bezpieczeństwa w budynkach szkół, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 oraz 15 ww. ustawy (zadania własne gminy). Zespół Szkolno-Przedszkolny w... oraz Zespół Szkolno-Przedszkolny w... są jednostkami, nad którymi nadzór sprawuje Gmina..., która przekazuje im środki na funkcjonowanie zgodnie z planem finansowym jednostek. Budynki Zespołów Szkół są własnością Gminy i zostały przekazane w trwały zarząd na podstawie decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu na podstawie art. 13 ust. 1, art. 43 ust. 1, 2 i 5, art. 44 oraz art. 45 ustawy z dn. 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 65).

Podstawową działalnością Zespołów Szkolno-Przedszkolnych jest działalność publiczna polegająca na wykonywaniu zadań statutowych zgodnych z celem powołania i istnienia placówek. Dodatkowo, w pewnym zakresie, prowadzona jest również działalność gospodarcza zwolniona z podatku VAT (zgodnie z interpretacją indywidualną nr 0113-KDIPT1-1.4012.105.2019.3.WL Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 maja 2019 r.):

* opłaty za pobyt dzieci w przedszkolu powyżej 5 godzin,

* wydawanie duplikatów legitymacji i świadectw,

* usługi stołówkowe:

a.

dla uczniów

b.

dla nauczycieli.

Wyżej wymienione Zespoły Szkolno-Przedszkolne nie prowadzą sprzedaży opodatkowanej.

W piśmie uzupełniającym z 16 kwietnia 2020 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił, że:

1. Towary i usługi nabywane z związku z realizacją projektu pn.: "..." będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz zwolnionych od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina... realizując projekt pn.: "..." ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w całości lub części?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. z 2020 r. poz. 106 z p.zm.) najistotniejszym warunkiem dającym prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest ścisły związek dokonywanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Sprzedaż zwolniona nie warunkuje tego prawa. W opisanej sytuacji dominuje działalność publicznoprawna, niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Występuje tu również w zakresie działalności gospodarczej sprzedaż zwolniona (opłaty za pobyt dzieci w przedszkolu powyżej 5 godzin, duplikaty legitymacji, żywienie w stołówce szkolnej uczniów i nauczycieli). Gmina podejmuje się realizacji projektu pn.: "..." w celu poprawy warunków w budynkach szkół, które służą przede wszystkim zaspokajaniu potrzeb zbiorowych w zakresie edukacji, jak również w celu osiągnięcia efektu ekologicznego poprzez zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Przeprowadzona termomodernizacja budynków szkolnych nie będzie więc miała związku z działalnością opodatkowaną.

Na podstawie powyższego, naszym zdaniem Gmina realizując ww. inwestycję nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej - na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zmiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

O publicznym charakterze działania jednostki samorządu terytorialnego przesądza to, że wykonywanie zadań publicznych odbywa się na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących oraz że przez te działania zaspokajane są zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje projekt pn.: "...". Termomodernizacja będzie obejmować dwie jednostki budżetowe: Zespół Szkolno-Przedszkolny w... oraz Zespół Szkolno-Przedszkolny w.... Zespoły Szkolno-Przedszkolne są jednostkami nad którymi nadzór sprawuje Wnioskodawca. Faktury wystawiane będą na Wnioskodawcę. Wnioskodawca podejmując się realizacji inwestycji ma na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb społeczności lokalnej w zakresie edukacji oraz poprawę warunków bezpieczeństwa w budynkach szkół, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 oraz 15 ustawy o samorządzie gminnym. Podstawową działalnością Zespołów Szkolno-Przedszkolnych jest działalność publiczna polegająca na wykonywaniu zadań statutowych. Dodatkowo w pewnym zakresie, jest prowadzona działalność gospodarcza zwolniona z podatku VAT. Zespoły Szkolno-Przedszkolne nie prowadzą sprzedaży opodatkowanej. Towary i usługi nabywane z związku z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w całości lub części w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane do czynności opodatkowanych, gdyż jak wskazano w opisie sprawy, towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu będą wykorzystywane do wykonywania wyłącznie czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz zwolnionych od podatku od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca realizując przedmiotowe zadanie nie będzie działał w charakterze podatnika VAT.

Reasumując, Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w całości lub części w związku z realizacją projektu pn.: "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy wskazać, że zakres jakiego ma dotyczyć interpretacja, wyznacza Wnioskodawca w formułowanym we wniosku pytaniu. Z uwagi na powyższe niniejsza interpretacja została wydana na podstawie opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i ściśle w zakresie wyznaczonym pytaniem Wnioskodawcy tj. braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją ww. projektu. Interpretacja nie rozstrzyga w zakresie tych okoliczności faktycznych do których nie odnosi się pytanie Wnioskodawcy. Stąd też interpretacja nie rozstrzyga czy działalność Wnioskodawcy w związku z którą realizowany jest opisany projekt faktycznie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatku VAT lub też nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Informacje w powyższym zakresie potraktowano jako element przedstawionego we wniosku opisu sprawy, bez dokonywania oceny jego prawidłowości.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl