0111-KDIB2-3.4015.224.2023.3.MD - Kwota wolna w przypadku darowizny od dwóch spółek

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lutego 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-3.4015.224.2023.3.MD Kwota wolna w przypadku darowizny od dwóch spółek

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od spadków i darowizn jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 października 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 10 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania darowizny od dwóch spółek. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwania - w pismach z 10 stycznia 2024 r. (wpływ 10 stycznia 2024 r.) i z 7 lutego 2024 r. (wpływ 7 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Zwraca się Pani z prośbą o interpretację indywidualną w sprawie ustalenia zobowiązania podatkowego w podatku od spadków i darowizn z tytułu nabycia środków pieniężnych (...) roku w kwocie (...) zł w drodze darowizny od (...) Sp. z o.o. Mianowicie, w treści umowy jest zapis, iż organizatorzy: (...) Sp. z o.o. oraz (...) Sp. z o.o. darują obdarowanemu kwotę pieniężną w wysokości (...) zł. Przelew darowizny zrealizowany został z rachunku bankowego jednego z darczyńców - (...) Sp. z o.o.

W uzupełnieniu wniosku z 10 stycznia 2024 r. doprecyzowała Pani opis stanu faktycznego. Wskazała Pani, że:

W dniu (...) r. została zawarta umowa darowizny w ramach programu wsparcia inicjatyw lokalnych " (...)". Pomiędzy:

(...) Sp. z o.o. z siedzibą (...) wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy (...) - Krajowego Rejestru Sądowego pod nr (...)

oraz

(...) Sp. z o.o. z siedzibą (...), wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy (...) Krajowego Rejestru Sądowego pod nr (...)

zwanymi dalej: "Organizatorami",

a

(...), zam. (...), zwaną dalej: "Obdarowanym",

zwanymi dalej łączeni "Stronami", a każde z nich z osobna nadto "Stroną".

Zgodnie ze wskazanym przedmiotem umowy w § 1.:

1. Organizatorzy niniejszym oświadczają, że darują Obdarowanemu kwotę pieniężną w wysokości (...) zł (słownie: (...)) ("Darowizna").

2. Obdarowany niniejszym oświadcza, że Darowiznę przyjmuje.

3. Darowizna przekazywana jest w celu realizacji Programu Wsparcia Inicjatyw Lokalnych " (...)" ("Program").

Zgodnie ze wskazanym zapisem dot. przekazania darowizny w § 2:

1. Przekazanie Darowizny nastąpi w drodze przelewu na rachunek bankowy należący do Obdarowanego w terminie 30 dni od podpisania Umowy.

2. Organizatorzy oświadczają, iż przelew zostanie dokonany przez jednego spośród nich.

W konsekwencji zawartej powyższej umowy, (...) r. otrzymała Pani wpłatę tytułem "Darowizna w ramach programu (...) zgodnie z umową darowizny (...)" od (...) SP. z.o.o. (...).

Z treści zawartej umowy darowizny wynika, iż (...) Sp. z o.o. oraz (...) Sp. z o.o. oświadczają, że darują Obdarowanemu ((...)) kwotę pieniężną w wysokości (...) zł i jednocześnie oświadczają, iż przelew zostanie dokonany przez jednego spośród nich.

W uzupełnieniu wniosku z 7 lutego 2024 r. wskazała Pani, co następuje:

(...) r. otrzymała Pani informację od (...) Sp. z o.o., że darowana Pani kwota została rozliczona między darczyńcami w proporcji 63% do 37%, czyli:

a)

(...) Sp. z o.o. darowało Pani kwotę (...) zł,

b)

(...) Sp. z o.o. darowało Pani kwotę (...) zł.

Pytania (przeformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z 7 lutego 2024 r.)

Czy zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, pomimo otrzymania darowizny (zgodnie z umową) od dwóch darczyńców, tj. (...) Sp. z o.o. (darowizna przekazana jednorazowo, po raz pierwszy) oraz (...) Sp. z o.o. (darowizna przekazana jednorazowo, po raz pierwszy) dla obdarowanego (Pani) - kwoty pieniężnej w wysokości (...) zł, przekazanej przelewem od jednego spośród darczyńców - (...) Sp. z o.o., rozliczenie darowizny jest traktowane jako nabycie od każdego zbywcy (darczyńcy) z osobna kwot, według umownego udziału każdej ze spółek dokonanego między tymi spółkami (63% udziału (...) Sp. z o.o. oraz 37% udziału (...) Sp. z o.o.)? Czy w związku z tym, darowizna od (...) Sp. z o.o. wynosi (...) zł (nie przekracza kwoty wolnej 5733 zł) nie podlega opodatkowaniu (nabywca osobą zaliczoną do III grupy podatkowej), natomiast darowizna od (...) Sp. z o.o. podlega opodatkowaniu w wysokości przekraczającą kwotę wolną ponad 5733 zł i opodatkowaniu podlega kwota przekraczająca: (...) zł. Podatek 12% od tej kwoty wynosi (...) zł?

Pani stanowisko w sprawie (zajęte ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z 7 lutego 2024 r.)

Pani zdaniem, pomimo otrzymania darowizny (zgodnie z umową) od dwóch darczyńców (...) Sp. z o.o. (darowizna przekazana jednorazowo, po raz pierwszy) oraz (...) Sp. z o.o. (darowizna przekazana jednorazowo, po raz pierwszy) dla obdarowanego (Pani) - kwoty pieniężnej w wysokości (...) zł, przekazanej przelewem od jednego spośród darczyńców - (...) Sp. z o.o., rozliczenie darowizny jest traktowane jako nabycie, od każdego zbywcy (darczyńcy) z osobna kwot, według umownego udziału każdej ze spółek dokonanego między tymi spółkami (63% udziału (...) Sp. z o.o. oraz 37% udziału (...) Sp. z o.o.).

W związku z tym, darowizna od (...) Sp. z o.o. wynosi (...) zł (nie przekracza kwoty wolnej 5733 zł) nie podlega opodatkowaniu (nabywca jest osobą zaliczoną do III grupy podatkowej), natomiast darowizna od (...) Sp. z o.o. podlega opodatkowaniu w wysokości przekraczającą kwotę wolną ponad 5733 zł i opodatkowaniu podlega kwota przekraczająca: (...) zł. Podatek 12% od tej kwoty wynosi (...) zł.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1043 z późn. zm.):

Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie definiuje pojęcia darowizny. W tym zakresie konieczne jest sięgnięcie do ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.).

Jak stanowi art. 888 § 1 ww. Kodeksu:

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Z art. 890 § 1 cyt. Kodeksu wynika, że:

Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Umowa darowizny ma charakter umowy zobowiązującej (konsensualnej) - do zawarcia umowy dochodzi z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia woli - jednostronnej, jako nie przynoszącej darczyńcy żadnej opłaty. Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli przez obie strony umowy. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny.

W myśl art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 4 i ust. 4 cyt. ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje - przy nabyciu w drodze darowizny - z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma; jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia. W przypadku gdy nabycie nie zostało zgłoszone do opodatkowania, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą powołania się przez podatnika przed organem podatkowym na fakt nabycia.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 ww. ustawy:

Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej 5 733 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Jeżeli nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych od tego samego zbywcy następuje więcej niż jeden raz, do czystej wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się czystą wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych dotychczas od tego samego zbywcy w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.

W myśl art. 14 ust. 1-3 cyt. ustawy:

Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.

Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

1)

do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

2)

do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

3)

do grupy III - innych nabywców.

Z kolei w myśl art. 17 ust. 4 omawianej ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych ustala, w drodze rozporządzenia, kwoty wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnione od podatku i niepodlegające opodatkowaniu, o których mowa w art. 9 ust. 1, oraz skale podatkowe, o których mowa w art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem zasad określonych w ust. 1-3.

Zgodnie z powyższym przepisem, Minister Finansów zmienił określone w art. 15 ust. 1 skale podatkowe. Aktualne skale podatkowe znajdują się w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2023 r. w sprawie ustalenia kwot wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnionych od podatku od spadków i darowizn i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem oraz skal podatkowych, według których oblicza się ten podatek (Dz. U. z 2023 r. poz. 1226).

Stosownie do § 2 pkt 3 ww. rozporządzenia:

Skale podatkowe, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, wynoszą:

Kwoty nadwyżki w zł

Podatek wynosi

ponad

do

3) od nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej

11 833

12%

11 833

23 665

1420 zł i 16% od nadwyżki ponad 11 833 zł

23 665

3313 zł 20 gr i 20% od nadwyżki ponad 23 665 zł

Jeżeli wartość darowizny od jednego darczyńcy przekroczy kwotę wolną od podatku w okresie wskazanym powyżej, wówczas w myśl art. 17a ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, (...) r. otrzymała Pani - w wykonaniu umowy darowizny z (...) r. - środki pieniężne od dwóch podmiotów, spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Zgodnie z treścią umowy, choć środki zostały przekazane przez jednego z darczyńców, obydwie spółki są darczyńcami. W uzupełnieniu wniosku z 7 lutego 2024 r. wskazała Pani, że otrzymała darowiznę w wysokości (...) zł od spółki (...) Sp. z o.o. oraz w wysokości (...) zł od spółki (...) Sp. z o.o. Z treści wniosku wynika także, że były to darowizny przekazane po raz pierwszy od ww. podmiotów.

Pani wątpliwości budzi, w jaki sposób powinna Pani opodatkować otrzymane środki.

Stoi Pani na stanowisku, że nabycie środków winno być traktowane jako nabycie od dwóch darczyńców kwot odpowiednio (...) i (...) zł, z czego (...) zł mieści się w przewidzianej w ustawie o podatku od spadków i darowizn kwocie wolnej, natomiast dla kwoty (...) zł opodatkowaniu podlega nadwyżka ponad kwotę wolną, tj. (...) zł.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że darowizny, co do zasady, podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Darczyńcą w tym przypadku będzie każdy podmiot wskazany w umowie darowizny jako darczyńca. Jak Pani wyjaśniła w uzupełnieniu wniosku, umowa wprost przewiduje dwóch osobnych darczyńców, pomimo dokonania jednej, wspólnej wpłaty na Pani rzecz.

Darowizna od spółki (...) Sp. z o.o. mieści się w kwocie wolnej przewidzianej w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Darowizna ta nie podlega zatem opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn i nie wymaga zgłoszenia właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego.

Jest Pani natomiast zobowiązana do złożenia zeznania podatkowego w sytuacji, w której kwota otrzymana od jednego z darczyńców przekracza kwotę 5733 zł (skoro darczyńcą jest podmiot zaliczony do III grupy podatkowej). Darowizna od spółki (...) Sp. z o.o. przekroczyła kwotę wolną od podatku, z tego względu nadwyżka ponad kwotę wolną podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn; w zeznaniu złożonym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, na druku SD-3, wymaga zgłoszenia natomiast cała otrzymana od (...) Sp. z o.o. kwota. Na podstawie złożonego zeznania, naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję, w której ustali wysokość podatku od spadków i darowizn.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie posiada kompetencji do przeprowadzenia postępowania dowodowego, niezbędnego do dokonania wyliczeń (obliczenia podatku). Takie postępowanie jest zastrzeżone dla organów ku temu uprawnionych (Naczelnika Urzędu Skarbowego). W związku z tym, w interpretacji zostały zawarte tylko informacje na temat złożenia zeznania o nabyciu tytułem darowizny i sposobu ustalenia podatku, bez dokonania konkretnych wyliczeń kwotowych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja jest zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl