0111-KDIB2-3.4015.129.2022.2.BB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 listopada 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-3.4015.129.2022.2.BB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 września 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 16 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania środków pieniężnych zebranych w ramach zbiórki na pomoc obywatelom (...). Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 28 października 2022 r. (wpływ 28 października 2022 r.) oraz pismem z 4 listopada 2022 r. (wpływ 7 listopada 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Od początku (...) pomogła Pani bezpośrednio (wraz z innymi osobami) ponad (...) osobom (i ich zwierzętom). Była to prywatna inicjatywa. Pomoc trwa nadal tak, aby tymczasowo pomóc jak największej liczbie osób ale i pomóc się usamodzielnić i żyć dalej, mimo sytuacji, która spotkała opisane osoby (...). Powyższe działania mają pomóc w swobodnym pójściu tych osób do pracy tak, aby z czasem zaczęły żyć "normalnie".

Część z tych osób wróciła już (...), część pojechała dalej, a największa część została w Polsce.

Udostępniacie Państwo (Pani wraz z innymi osobami) (...). Wielu z nich nie ma już jak korzystać z pomocy Polaków, którym rząd pomaga z programu "40" zł. Organizujecie Państwo dla nich prywatne (...) (jeśli w państwowych nie ma miejsca), naukę języka polskiego i inne zajęcia, które pomogą im podjąć pracę i szkołę (naukę). Pomagacie ze wszystkim co potrzebne, ma to sens, a Państwo macie na to możliwości. Wysyłacie także pomoc (...).

W związku z bardzo szeroko świadczoną pomocą otrzymujecie także pomoc finansową od innych osób (...).

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że:

Otrzymana dotychczas pomoc finansowa nie stanowi darowizny na Pani potrzeby i na Pani rzecz. Pani jedynie dysponuje dalej tymi środkami w celu pomocy osobom, które uciekły z powodu (...). Dokonuje Pani zakupów dla nich (...), czasami przekazuje Pani także na ich potrzeby konkretne kwoty, (...), płaci za (...).Wykonuje Pani bardzo różne zadania, zależnie od tego, czego te osoby potrzebują w danym momencie i co możecie Państwo dla nich zorganizować. Staracie się, aby stopniowo dzięki temu mogli zamieszkać w mieszkaniach, pracować, uczyć się i w miarę normalnie żyć.

Zdarza się, że tym, którzy wracają (...) przekazuje Pani także gotówkę na tzw. "trudny czas" na (...), a także przelewa Pani pieniądze rodzinom, (...) i nie mają na jedzenie czy leki oraz nie mają możliwości pracy tam, a tym bardziej wydostania się stamtąd.

Można powiedzieć, że występuje Pani jako "pośrednik" w przekazywaniu darowizn na rzecz osób z (...) lub opłat za ich potrzeby.

Pisząc "pomagamy", "wysyłamy" ma Pani na myśli siebie, swojego męża, sąsiadów, itp. Po prostu czasami ktoś Pani jeszcze pomaga w poszczególnych czynnościach i dlatego nie napisała Pani w liczbie pojedynczej tylko mnogiej. Nie jesteście Państwo zorganizowaną grupą. Po prostu prywatnie Pani pomaga, a że robi to Pani dobrze to niektórzy uznali, że warto Pani pomóc pomagać i zebrali pieniądze na dalszą pomoc.

Pieniądze ofiarowane na ten cel trafiły na Pani rachunek - osobny. Założony jako osobny numer konta aby się nie myliło oraz w gotówce do Pani rąk.

Pyta Pani o sytuację prawno-podatkową związaną z Pani osobą. Otrzymane pieniądze były przekazane Pani przez darczyńców, z intencją pomocy ludziom z (...), którzy uciekli (...) i do takich trafiają poprzez Pani działania i Pani osobę.

Ewentualne kwoty przekazywane w gotówce czy przelewem (nie konkretne opłaty za naukę, szkołę, leki, leczenia, materiały, mieszkania, jedzenie, itp., a po prostu pieniądze) są niższe niż 4902 zł na jedną osobę.

Pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu

Czy z tytułu opisanego zdarzenia ciąży na Pani obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn?

Pani stanowisko w sprawie sformułowane w uzupełnieniu

Pani zdaniem, biorąc pod uwagę sytuację, której dotyczy sprawa - czyli pomoc osobom, które uciekły przed (...), uważa Pani, że pieniądze, które Pani otrzymuje jako darowizna na rzecz pomocy tym osobom, powinny być zwolnione z podatku.

Powołując art. (...) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.), zgodnie z którym: "Zwalnia się od podatku dochodowego pomoc humanitarną otrzymaną w okresie (...) przez podatników będących obywatelami (...), którzy w tym okresie przybyli z terytorium (...), na skutek toczących się na tym terytorium działań (...), na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej", stwierdziła Pani, że w ramach tego zapisu pomoc, którą świadczy Pani uciekinierom z (...) jest zwolniona z podatku. Docelowo to oni korzystają z tych pieniędzy.

W dalszej części stanowiska wskazała Pani dodatkową argumentację dlaczego nie powinna Pani płacić podatku.

Opisała Pani osoby, którym pomagali Państwo bezpośrednio, bo zdarzały się także akcje krótkie, zbiórki na coś konkretnego: (...), itp.

Osoby, którym Państwo pomagają można podzielić na pięć grup:

1. Osoby, którym Państwo pomogli i wróciły (...) - im pomagaliście Państwo gdy byli w Polsce we wszystkim z czym byliście w stanie, tak jak pozostałym, plus dodatkowo większości (gdy mieliście jeszcze kontakt) dawaliście dolary, chrywny, euro na czarną godzinę, gdy wrócą na tereny (...).

2. Osoby, którym pomogliście i pojechały dalej - inne kraje. Pomoc szeroka jak pozostałym plus pomoc z dotarciem do docelowego miejsca.

3. Osoby, które pozostały w Polsce ale nie są w stanie (z różnych powodów: braku radzenia sobie, choroby, ciąży, bardzo małych dzieci, wieku, itp.) na razie żyć samodzielnie na swój rachunek. Pomoc jak pozostałym plus pomoc z poszukaniem miejsca na dalszy pobyt tam, gdzie mogą jeszcze korzystać z pomocy naszego państwa czy instytucji i osób prywatnych bezpłatnie (nocleg czy jedzenie).

4. Osoby, które pozostały w Polsce i chcą i są zmotywowane do tego, aby jak najszybciej: usamodzielnić się, zamieszkać w wynajętych mieszkaniach, podjąć pracę, kontynuować naukę także w polskich szkołach, podjąć naukę języka polskiego, rozwój talentów i pasji, zadbanie o swoje rodziny ale także wspieranie tych, co zostali (...), a jest im tam trudniej.

Od samego początku - czuliście Państwo i rozumieliście, że będzie potrzebna pomoc długofalowa. Słowa uciekinierów, że "oni zaraz wrócą do domów" wydawały się Państwu nierealne w połączeniu z tym co obserwowaliście w mediach. Dlatego bardzo szybko zaczęliście pomagać tak, aby zadbać o nich indywidualnie.

Pomagaliście od strony bytowej, żywieniowej, psychologicznej. Pomagaliście poszukać miejsca na dłużej, pracy, nauki języka polskiego, rozwoju, szkół, ogarnięcia dokumentów, lekarzy i leków wierząc, że to najlepsza droga.

Zdarzyło się Państwu nawet pomóc z (...) i (...) - choć docelowo mama znalazła pracę w swoim zawodzie w (...) i tam się udali.

To największa grupa spośród już ponad (...) osób - grupa osób ciągle rośnie, bo cały czas pojawiają się nowe osoby potrzebujące.

Jest też grupa szczególna: Oprócz ludzi zdarzają się także zwierzęta - od początku często do Państwa trafiały rodziny ze zwierzakami, bo rzadko kto chciał ich przygarnąć. Państwo to robili i pomagali także z karmą, leczeniem, dokumentami dla zwierzaków, itp. To około (...).

Pomagacie ogarniać także sprawy i koszty: umów, tłumaczy, notariuszy, wynajmu mieszkań, dokumentów, płatności, itp. Robicie to tak aby docelowo dana rodzina czy jednostka mogła stopniowo sama płacić za dalsze życie. A co za tym idzie, także płacić podatki w naszym kraju i mieć wkład w naszą gospodarkę.

Wynajmuje Pani (...) albo podaje Pani swój adres w (...), gdy wymaga tego właściciel mieszkania. Czyli oprócz pomocy (...) pomagacie Państwo na rynku mieszkań - łączycie potrzebujących z tymi, którzy chcą wynająć mieszkania.

Staracie się Państwo znajdować prace w zawodach danych osób, co jest trudne w związku z barierą językową, ale udało Wam się pomóc skojarzyć potrzeby polskich pracodawców z (...) pracownikami: (...).

Liczy Pani na to, że z czasem i kolejnymi kursami języka polskiego, które Państwo wykupujecie i organizujecie (dostosowując też do harmonogramów pracy Państwa gości (...)) uda się więcej osób przysposobić w ich zawodach wyuczonych, bo przydają się także w naszym kraju. Inni trafiają do mniej atrakcyjnych prac ale są często zadowoleni, że mogą pracować. Macie Państwo pod opieką (...) i po kilku miesiącach wróciły do naszego kraju bo tam nie miały gdzie podjąć pracy i brakowało miejsc w szkołach.

Ponieważ wiele rodzin trafia bez dwóch rodziców do Polski, niektórym mamom bardzo trudno podjąć pracę, a wręcz staje się to niemożliwe, zważywszy na konieczność opieki nad małymi dziećmi. Niestety w Polsce przedszkola państwowe są często przepełnione więc w takich sytuacjach opłacacie Państwo przedszkola, aby rodzice mogli iść do pracy.

Zdarza się także opłacić pomoc jednej (...) aby pozostałe mamy mogły iść szukać pracy i pracować. Czyli znowu docelowo stają się samodzielni i zaczynają płacić sami podatki poprzez swoje zakupy czy pracę.

W międzyczasie (...) starała się Pani o pomoc gminy, urzędników, urzędów, a nawet centrum kryzysowego w (...) - bezskutecznie, oprócz ogólnodostępnych opcji. Mimo, że wynajęliście Państwo obiekty, które mogły otrzymać dodatkowe kwoty za pomoc Uciekinierom (o statucie hotelowym). Niestety w związku z bardzo specyficznymi przepisami ustawy i nieprzychylnym nastawieniem gminy nie udało się to na czas. Tuż przed wakacjami udało się Pani z Dyrektorem (...) uzyskać w końcu deklarację, że na dane obiekty możecie otrzymać wyższe kwoty pomocy (...). To był już czas kiedy mało kto chciał zostać na wsi gdzie te obiekty były. A to dlatego, że były tam kłopoty komunikacyjne (brak odpowiednich środków transportu do miast), brak pracy po sezonie, kłopoty z miejscami w szkołach czy przedszkolach, dostęp do sklepów, itp. Uważa Pani, że życie na wsi bez auta i odpowiedniej pracy aby starczyło na dojazdy jest bez sensu.

Prosiła Pani także o wsparcie z transportem do pracy czy miejsca do spania przygotowane przez gminę z urzędu w mieście, gdzie znalazła Pani pracę dla uciekinierów, ale odmówiono. Cieszyła się Pani, że ludzie prywatni zechcieli pomóc, bo inaczej dość szybko musielibyście zaprzestać pomocy lub robić to na mniejszą skalę i nie aż tak dobrze.

Kupili Państwo także auto do dyspozycji, aby dać większą możliwość transportu, ale mało kto ma prawo jazdy i samochód przydał się głównie gdy osoby żyły u Państwa w większych grupach. Obecnie przyjmuje Pani (...) rodziny, aby na początku im pomóc, ogarnąć dokumenty, zaopatrzyć w potrzebne rzeczy, poznać, aby docelowo pomóc znaleźć im najlepsze miejsce na dalszy pobyt z opcją pracy, szkół i przedszkoli. Potem także pomagacie i macie kontakt aby rodziny mogły zacząć żyć samodzielnie.

(...).

Wierzycie Państwo, że to pomoc na dłużej i z zyskiem dla nich ale i także dla naszego kraju. Jak wszyscy wiemy pomoc zwykłych obywateli w tym między innymi Pani, Pani znajomych i nieznajomych była ogromna i jest nadal względem (...) i tych wydarzeń. Nie potrzebuje Pani podziękowań ale będzie wdzięczna za zrozumienie i zgodę na to, aby pieniądze, które otrzymuje na tę pomoc nie były opodatkowane. "Robicie Państwo kawał dobrej roboty", nierzadko trudnej bardzo (musiała Pani sama korzystać z pomocy psychologa, tak bardzo są to obciążające psychicznie tematy, czy wielowątkowe i aby móc pomagać innym trzeba to umieć robić), pracochłonnej (to ogromna ilość godzin pomocy świadczonej), zaskakującej (to wiele trudnych pełnych emocji i wątków historii), pełnej wyzwań a i ryzykownych decyzji (to nowa sytuacja dla wszystkich i rzadko spotykana) i wiary w drugiego człowieka (mimo tylu okropności świata).

Zdarza się także, że osoby, którym Państwo pomagają, pomagają także tym którzy zostali (...) a jest im tam trudniej. Wysyłają Państwo czasami pieniądze, np. tam gdzie Państwo wiedzą, że są już (...) i brakuje jedzenia, pracy i nie mam możliwości wydostać się teraz stamtąd. Organizują Państwo rzeczy do wysyłki w tereny gdzie brakuje wielu rzeczy.

Wierzy Pani, że dzięki Państwa działaniom rząd może ciut mniej pomagać, bo Państwo to robicie i to mądrze.

Od początku miała Pani pomagać (...) i na mniejszą skalę. Potem dzięki temu, że inni pomogli, mogła Pani pomagać dalej. Rozmyśla Pani nad założeniem (...) bo czuje, że jest Pani bardzo dobra w tym pomaganiu i sprawi to Pani ogromną radość i satysfakcję ale to pomysł, który się rozwija. Jeśli uda się go wdrożyć to pojawi się dodatkowo wartość tej pomocy i historii - coś na dłużej co będzie służyło innym.

Chęć pomocy (...) wynikała z potrzeby serca i działa na Panią wręcz terapeutycznie, bo ma Pani choć taki wpływ na te okropne wydarzenia i nie jest obojętna. W domu od dziecka słyszała Pani, że (...) to najgorsze zło. (...) jest niestety także "naszą" (...). To nie czas na opodatkowanie pieniędzy służących pomocy ludziom (...) uciekającym.

Jako obywatel, który czuje, że ta (...) jest także "nasza", jako człowiek, który wierzy, że nie wolno być obojętnym, a wydarzenia te są tak blisko i można mieć na nie wpływ, jest Pani przekonana, że warto zwolnić te pieniądze z podatku, bo posłużą dalej w dobrym celu, a co za tym idzie nam wszystkim.

Jeśli uda się nie zapłacić podatku od tych darowizn będzie Pani mogła jeszcze więcej pomóc. Uważa Pani, że to kluczowy argument tej całej historii i Pani przekonania, że pieniądze te powinny być zwolnione z podatku. Przecież wykonuje Pani, czy inni którzy pomagają, pracę którą - jeśli nie Państwo - musiałby wykonać ktoś inny. A, że stara się Pani robić to mądrze to z korzyścią także dla gospodarki naszego kraju.

Zawodowo (...) i płaci podatki i wszelkie opłaty, rozumie Pani sens tego, ale wierzy, że pieniądze darowane na taki cel nie będą musiały być opodatkowane.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043 z późn. zm.):

Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera pojęcia "darowizna", dlatego w tym zakresie odwołać się należy do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.).

W myśl art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Z treści art. 890 § 1 ww. ustawy wynika natomiast, iż:

Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Przepis art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że:

Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że od początku (...) pomogła Pani bezpośrednio (wraz z innymi osobami) ponad (...). Nie są Państwo zorganizowaną grupą. Była to prywatna inicjatywa. Pomoc trwa nadal, tak aby tymczasowo pomóc jak największej liczbie osób. W związku z bardzo szeroką świadczoną pomocą otrzymują Państwo także pomoc finansową od innych osób (gotówka i przelew). Otrzymana dotychczas pomoc finansowa nie stanowi darowizny na Pani potrzeby i na Pani rzecz. Pani jedynie dysponuję dalej tymi środkami w celu pomocy osobom, które uciekły z powodu (...). Dokonuje Pani zakupów dla nich, opłat, czasami przekazuję także na ich potrzeby konkretne kwoty, opłaca lekarzy, prace remontowe czy inne prace związane z ich potrzebami, itp. Występuje Pani jako pośrednik w przekazywaniu darowizn na rzecz osób z (...) lub opłat za ich potrzeby. Pieniądze ofiarowane na ten cel trafiły na Pani rachunek - osobny, założony jako osobny numer konta, aby się "nie myliło" oraz w gotówce do Pani rąk. Otrzymane pieniądze były przekazane Pani przez darczyńców z intencją pomocy ludziom z (...), którzy uciekli (...) i do takich trafiają poprzez Pani działania i Pani osobę. Kwoty przekazywane w gotówce czy przelewem (nie konkretne opłaty za naukę, szkołę, leki, itp., a pieniądze) są niższe niż 4902 zł na jedną osobę.

W związku z powyższym opisem stwierdzam, że Pani jako podmiot pośredniczący w przekazaniu środków, nie jest i nie będzie z tytułu opisanej sytuacji podlegała opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

W związku z zajętym stanowiskiem informuję, że w opisanym przypadku nie można zastosować zwolnienia od podatku od spadków i darowizn, ponieważ aby skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania opisane zdarzenie musi podlegać regulacjom ustawy o podatku od spadków i darowizn. Opisana we wniosku sytuacja, w której jest Pani pośrednikiem w przekazaniu zebranych środków nie rodzi dla Pani w ogóle skutków podatkowych w podatku od spadków i darowizn, gdyż jak wynika z opisu nie nabyła Pani środków pieniężnych na własność (dla siebie). Skoro środki pieniężne - przekazane na Pani konto oraz bezpośrednio w gotówce - nie są dla Pani przysporzeniem majątkowym to nie ma "nabycia", o którym mowa w ustawie o podatku od spadków i darowizn. Tym samym nie ma także możliwości zastosowanie zwolnienia.

Na Pani - z tytułu wpływu na konto środków pieniężnych jak również otrzymania ich w formie gotówkowej - nie ciążą żadne obowiązki w podatku od spadków i darowizn.

Dodatkowe informacje

Informuję, że przedmiotem tej interpretacji - zgodnie z zakresem wskazanym we wniosku - jest ocena Pani stanowiska tylko w zakresie ustawy o podatku od spadków i darowizn. W związku z powyższym nie odniosłem się w niej do zacytowanego przez Panią art. (...) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże informuję, że przepis ten odnosi się wprost do obywateli (...) (do pomocy humanitarnej, którą otrzymali), zatem nie może mieć zastosowania do Pani w Pani sprawie.

Końcowo informuję, że nie jestem uprawniony do prowadzenia postępowania podatkowego - interpretacja wyjaśnia jedynie treść przepisów w odniesieniu do opisanego stanu sprawy. Zatem wydając tą interpretacje opieram się wyłącznie na opisie zdarzenia podanego przez Panią we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego może odbyć się jedynie podczas ewentualnego postępowania podatkowego. W takiej sytuacji to na Pani, jako podatniku, będzie spoczywał obowiązek przedstawienia w toku tego postępowania właściwego udokumentowania przekazania środków na rzecz obdarowanych.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia/Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl