0111-KDIB2-3.4015.100.2021.2.BB - Darowizna z Ukrainy na rzecz Ukraińca jako niepodlegająca opodatkowaniu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 sierpnia 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-3.4015.100.2021.2.BB Darowizna z Ukrainy na rzecz Ukraińca jako niepodlegająca opodatkowaniu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 maja 2021 r. (data wpływu - 17 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania darowizny.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych w piśmie z 16 lipca 2021 r. znak: 0111-KDIB2-3.4015.100.2021.1.BB wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 23 lipca 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest obywatelem U. mieszkającym, studiującym i pracującym od wielu lat w P., gdzie przebywa na podstawie karty czasowego pobytu od roku 2013 (zezwolenie na pobyt czasowy). Nie jest obywatelem P., ani nie posiada tutaj miejsca stałego pobytu. W najbliższym czasie planuję przedłużenie pobytu w Polsce, również na podstawie karty czasowego pobytu. Mama Wnioskodawcy mieszka na stałe na U. Na U. mama Wnioskodawcy prowadzi swoją działalność gospodarczą, i chce przekazać mu pieniądze na zakup mieszkania. Kwota ponad (...) USD (w tej walucie zostaną przekazane środki). Mając na uwadze, że przelewy z Ukrainy do Polski są bardzo drogie, a w ciągu najbliższego roku Wnioskodawcę czeka kilka wyjazdów do Ukrainy związanych z koniecznością wymiany dokumentów i innych czynności rodzinnych.

Mama przekaże Wnioskodawcy pieniądze w gotówce (zgodnie z obowiązującymi przepisami do 10 000 euro za jednym razem - odpowiednika w walucie USD), na terytorium U. Wnioskodawca te pieniądze przywiezie do Polski i tu wpłacił na swoje konto w polskim banku.

Drugą z rozpatrywanych opcji przekazania pieniędzy przez mamę Wnioskodawcy, to przekaz pieniężny za pośrednictwem firmy (...), który polegałby na wysyłce pieniędzy z Ukrainy w walucie USD i odebrania tychże pieniędzy w gotówce w Polsce w kilku jednostkowych przekazach, również w walucie USD (planowana kwota to ponad (...) USD - jak wyżej). Odebrane w gotówce pieniądze zostałyby wpłacone na konto bankowe.

Wnioskodawca wskazał, że z przekazanych pieniędzy przez mamę w późniejszym czasie pokryłby opłaty związane z zakupem mieszkania oraz wszelkich czynności prawnych z tym związanych.

W związku z powyższym opisem - po przeformułowaniu - zadano następujące pytania:

Czy planowana darowizna będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn? Czy planowane zdarzenie należy zgłosić do Urzędu Skarbowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, wyżej opisane zdarzenie przyszłe (obie opcje) nie podlega pod konieczność opłacania podatku z tytułu spadków i darowizn w Polsce i nie ma konieczności jej zgłoszenia do Urzędu Skarbowego.

Wnioskodawca przebywa i w najbliższym czasie planuje przebywać na podstawie karty czasowego pobytu (zezwolenie na pobyt czasowy), tym samym nie posiadam stałego miejsca zamieszkania w Polsce.

Podążając za zapisami art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn i art. 888 § 1 ustawy - Kodeks cywilny, mówiących, że zgodnie z przepisami ustawy o podatku od spadków i darowizn nabycie przez osoby fizyczne rzeczy i praw majątkowych tytułem darowizny nie podlega podatkowi od spadków i darowizn, jeżeli nabywane rzeczy znajdują się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane są za granicą i w chwili zawarcia umowy darowizny nabywca nie był obywatelem polskim lub nie miał miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub nabywane rzeczy ruchome znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub nabywane prawa majątkowe wykonywane są na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ale w dniu nabycia zarówno darczyńca jak i obdarowany nie byli obywatelami polskimi i nie mieli miejsca stałego pobytu lub siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W przypadku pierwszej przytoczonej sytuacji: środki pieniężne o których mowa, mama przekaże Wnioskodawcy na terytorium Ukrainy, ponadto w chwili przekazania darowizny Wnioskodawca nie będzie obywatelem Polskim ani nie będzie miał tutaj miejsca stałego pobytu, zatem w ocenie Wnioskodawcy, wyżej opisane zdarzenie przyszłe nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn w Polsce, jak i innym obciążeniom skarbowym, a także zgłaszania zaistnienia wwiezienia środków pieniężnych na terytorium Polski, do odpowiedniego dla miejsca zamieszkania Urzędu Skarbowego.

W przypadku drugiej opisanej sytuacji: środki pieniężne o których mowa, mama przekaże Wnioskodawcy za pośrednictwem przekazu pieniężnego, lecz mając na uwadze, że w chwili przekazania darowizny, nie będzie on obywatelem Polskim, ani nie będzie miał tutaj miejsca stałego pobytu lub siedziby, to wyżej opisane zdarzenie przyszłe nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn w Polsce, jak i innym obciążeniom skarbowym, a także zgłaszania zaistnienia wwiezienia środków pieniężnych na terytorium Polski, do odpowiedniego dla miejsca zamieszkania Urzędu Skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Organ na wstępie podkreśla, że niniejsza interpretacja - zgodnie z kompetencjami Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej - dotyczy wyłącznie kwestii opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn planowanej darowizny. Nie rozstrzyga natomiast kwestii konieczności zgłoszenia odpowiednim służbom wwiezienia do Polski środków pieniężnych.

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043) podatkowi temu podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:

1.

dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego;

2.

darowizny, polecenia darczyńcy;

3.

zasiedzenia;

4.

nieodpłatnego zniesienia współwłasności;

5.

zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;

6.

nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.

W myśl art. 2 tej ustawy, nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą podlega podatkowi, jeżeli w chwili otwarcia spadku lub zawarcia umowy darowizny nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak z powyższych przepisów wynika, nabycie przez osobę fizyczną rzeczy i praw majątkowych tytułem darowizny podlega podatkowi od spadków i darowizn, jeżeli:

* nabywane rzeczy znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub nabywane prawa majątkowe wykonywane są na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub

* nabywane rzeczy znajdują się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane są za granicą; jednakże w chwili zawarcia umowy darowizny nabywca jest obywatelem polskim lub ma miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Uogólniając, należy stwierdzić, że ustawodawca w ustawie o podatku od spadków i darowizn określił dwa samoistne stany prawne - normujące odmienne zdarzenia - w zakresie przysporzenia majątkowego, z którymi prawo wiąże powstanie obowiązku podatkowego.

Pierwszy, określony w treści art. 1 ww. ustawy, odnosi się do nabycia rzeczy lub praw na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od obywatelstwa czy też miejsca zamieszkania uprawnionej osoby fizycznej.

Drugi stan prawny, określony w art. 2 cyt. ustawy, odnosi się do posiadania obywatelstwa polskiego lub miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawodawca jako wiodącą przyjął zasadę domicylu, zgodnie z którą obowiązek podatkowy ciąży na osobie mającej stałe miejsce zamieszkania w Polsce, nawet gdy chodzi o nabycie rzeczy lub praw majątkowych za granicą. Drugą zaś z zasad w zakresie przedmiotu opodatkowania jest zasada obywatelstwa i miejsca stałego pobytu, stosownie do której obowiązek podatkowy powstaje z momentem otwarcia spadku lub zawarcia umowy darowizny, jeżeli nabywca jest obywatelem polskim lub ma miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest obywatelem U. mieszkającym, studiującym i pracującym od wielu lat w Polsce, gdzie przebywa na podstawie karty czasowego pobytu od roku 2013. Nie jest obywatelem Polski, ani nie posiada tutaj miejsca stałego pobytu.

Mama Wnioskodawcy mieszka na stałe na U. (obywatelka U.).

Mama Wnioskodawcy chce przekazać mu pieniądze na zakup mieszkania. Kwota ponad 30.000 USD (w tej walucie zostaną przekazane środki).

Mama przekaże Wnioskodawcy pieniądze w gotówce (zgodnie z obowiązującymi przepisami do 10 000 euro za jednym razem - odpowiednika w walucie USD), na terytorium U. Wnioskodawca te pieniądze przywiezie do Polski i tu wpłacił na swoje konto w polskim banku.

Drugą z rozpatrywanych opcji przekazania pieniędzy przez mamę Wnioskodawcy, to przekaz pieniężny za pośrednictwem firmy (...), który polegałby na wysyłce pieniędzy z U. w walucie USD i odebrania tychże pieniędzy w gotówce w Polsce w kilku jednostkowych przekazach, również w walucie USD (planowana kwota to ponad (...) USD - jak wyżej). Odebrane w gotówce pieniądze zostałyby wpłacone na konto bankowe.

Dokonując analizy przedmiotowej sprawy w pierwszej kolejności należy zauważyć, że przedmiot przysporzenia, który stanowią środki pieniężne, w chwili ich przekazania nie będzie znajdował się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Z treści wniosku jasno wynika, iż opisana we wniosku suma pieniężna zostanie przekazana w gotówce na terenie innego państwa lub przekazana w formie przekazu pieniężnego z innego państwa. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zatem zastosowania art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Przepis ten bowiem dotyczy rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Należy jednak wskazać, że na mocy art. 2 ww. ustawy, przedmiotem ustawy o podatku od spadków i darowizn objęte jest również nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą. Jednakże, powołany przepis ma zastosowanie tylko wówczas, gdy w chwili zawarcia umowy darowizny (lub otwarcia spadku) nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca w chwili otrzymania środków pieniężnych od mamy nie będzie obywatelem polskim, ani nie będzie miał miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Tym samym nabycie przez niego środków pieniężnych od mamy nie podlegało opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn na podstawie art. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Niezależnie od tego czy Wnioskodawca otrzyma środki pieniężne na U., czy otrzyma je przekazem przesłanym z U. to w przedstawionej sytuacji nie wystąpi obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn. Tym samym, bez względu na okoliczności wskazane we wniosku, nie jest również konieczne zgłoszenie do urzędu skarbowego nabycia omawianych środków pieniężnych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. , poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl