0111-KDIB2-3.4014.67.2019.2.PM - Określenie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości zabudowanej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-3.4014.67.2019.2.PM Określenie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości zabudowanej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 grudnia 2019 r. (data wpływu - 12 grudnia 2019 r.), uzupełnionym 16 grudnia 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości zabudowanej. Wniosek uzupełniono 16 grudnia 2019 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - spółka komandytowa - zamierza nabyć od spółki z siedzibą w N. (dalej: "Cypryjski sprzedawca") nieruchomość położoną w Polsce w mieście W. stanowiącą działkę ewidencyjną (dalej: "Nieruchomość"). Nieruchomość zabudowana jest murowanym dwukondygnacyjnym budynkiem mieszkalnym o powierzchni całkowitej około 300 m2 oraz garażem wolnostojącym (dalej: "Budynki"). Nieruchomość położona jest na terenie, który nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W stosunku do Nieruchomości wydana została decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Budynki istniały już w chwili zakupu nieruchomości przez Cypryjskiego sprzedawcę w 2009 r. Wedle najlepszej wiedzy Wnioskodawcy Nieruchomość nie była wynajmowana lub w jakikolwiek inny sposób udostępniana w ramach czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przed nabyciem Nieruchomości przez Cypryjskiego sprzedawcę była ona zamieszkiwana przez osoby fizyczne, które były jej poprzednimi właścicielami.

Cypryjski sprzedawca nabył Nieruchomość od osoby fizycznej. Sprzedaż Nieruchomości na rzecz Cypryjskiego sprzedawcy nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Jak wynika z przekazanych Wnioskodawcy informacji, również osoba, która sprzedała Nieruchomość Cypryjskiemu sprzedawcy nabyła nieruchomość od osoby fizycznej.

Cypryjski sprzedawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie Budynków w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Cypryjski sprzedawca nie prowadzi i na dzień sprzedaży Nieruchomości nie będzie prowadził w Polsce działalności gospodarczej, nie jest i na dzień sprzedaży Nieruchomości nie będzie podmiotem zarejestrowanym jako podatnik podatku od towarów i usług w Polsce.

Zawierając umowę sprzedaży Wnioskodawca działać będzie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca złożył 25 listopada 2019 r. zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R, w którym zrezygnował ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku od towarów i usług. W zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R wskazano, że Wnioskodawca złoży pierwszą deklarację VAT-7 za listopad 2019 r.

Na dzień składania wniosku o interpretację Strony nie zamierzają składać oświadczenia o wyborze opodatkowania zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wskazać należy, że z uwagi na fakt, iż Cypryjski sprzedawca nie posiada i na moment transakcji nie będzie posiadał w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, nie jest też i na moment transakcji nie będzie podmiotem zarejestrowanym jako podatnik podatku od towarów i usług w Polsce, w przypadku ewentualnego opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży Nieruchomości, podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu przedmiotowej transakcji będzie - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług - Wnioskodawca. Jednocześnie, w przypadku zwolnienia sprzedaży Nieruchomości z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca zobowiązany będzie uiścić podatek od czynności cywilnoprawnych.

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie wskazać, że intencją Wnioskodawcy nie jest uzyskanie jakichkolwiek preferencji w zakresie rozliczeń w podatku od towarów i usług, czy podatku od czynności cywilnoprawnych, a jedynie pewność, że prawidłowo ocenił konsekwencje podatkowe planowanej transakcji i wywiąże się ze obowiązków nakładanych na Wnioskodawcę odpowiednio przepisami ustawy o podatku od towarów i usług lub przepisami ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy planowana w ramach przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego sprzedaż Nieruchomości będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 1 pkt 1 lit. a w związku z art. 2 pkt 4 lit. a i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jeżeli Strony nie skorzystają z możliwości wyboru opodatkowania transakcji w podatku od towarów i usług, wynikającej z art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)?

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli Strony nie skorzystają skutecznie z wynikającego z art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług prawa do wyboru opodatkowania podatkiem od towarów i usług planowanej w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego sprzedaży Nieruchomości, wówczas będzie ona podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 1 pkt 1 lit. a w związku z art. 2 pkt 4 lit. a i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Na podstawie art. 2 pkt 4 nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zamiany:

a.

w zakresie, w jakim są opodatkowanie podatkiem od towarów i usług - art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych;

b.

jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach - art. 2 pkt 4 lit. b ustawy podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wskazać należy, że z uwagi na objęcie planowanej transakcji zwolnieniem z podatku od towarów i usług, przepis art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie będzie miała zastosowania. Jednocześnie przedmiotem wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego transakcji będzie Nieruchomość, w konsekwencji transakcja ta nie będzie również objęta wyłączeniem, o którym mowa w art. 2 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Objęcie planowanej w ramach przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego sprzedaży Nieruchomości zwolnieniem z podatku od towarów i usług (niezależnie, czy będzie to zwolnienie z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, a Strony nie skorzystają z wynikającej z art. 43 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług możliwości wyboru opodatkowania planowanej sprzedaży Nieruchomości podatkiem od towarów i usług, czy też będzie to zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 10a ustawy o podatku od towarów i usług) skutkować będzie jej opodatkowaniem podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy - obowiązek podatkowy - przy umowie sprzedaży - ciąży na kupującym. W konsekwencji Wnioskodawca zobowiązany będzie uiścić podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego transakcji.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Wnioskodawcy, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie - interpretacja indywidualna z 3 lutego 2020 r., znak: 0114-KDIP1-3.4012.610.2019.2.k.k.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1519, z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy - podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy - obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a.

w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b.

jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość. Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w takim zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (spółka komandytowa) zamierza nabyć od spółki z siedzibą w N. ("Cypryjski sprzedawca") nieruchomość położoną w Polsce stanowiącą działkę ewidencyjną ("Nieruchomość"). Nieruchomość zabudowana jest murowanym dwukondygnacyjnym budynkiem mieszkalnym o powierzchni całkowitej około 300 m2 oraz garażem wolnostojącym ("Budynki"). Nieruchomość położona jest na terenie, który nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zawierając umowę sprzedaży Wnioskodawca działać będzie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Na dzień składania wniosku o interpretację Strony nie zamierzają składać oświadczenia o wyborze opodatkowania zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja sprzedaży - dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami - będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia transakcji sprzedaży nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności opodatkowaniem w podatku od towarów i usług skutkuje bowiem wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Sprzedaż Nieruchomości w ramach opisanej we wniosku umowy podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i będzie z tego podatku zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług - co zostało potwierdzone interpretacją indywidualną wydaną 3 lutego 2020 r., znak: 0114-KDIP1-3.4012.610. 2019.2.k.k., w której wskazano, że:

* sprzedaż nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym i garażem wraz z gruntem będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług;

* Stronom nie będzie przysługiwała możliwość skorzystania z opcji opodatkowania dostawy przedmiotowych Budynków przy zachowaniu warunków określonych w przepisach art. 43 ust. 10 i art. 43 ust. 11 ustawy o podatku od towaru i usług. W konsekwencji Wnioskodawca i sprzedający nie mogą złożyć oświadczenia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług i wybrać opodatkowania tej transakcji, w związku z tym dostawa Nieruchomości zostanie zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

A zatem, skoro sprzedaż Nieruchomości podlegać będzie regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług (i będzie z tego podatku zwolniona) oraz Stronom nie przysługuje możliwość rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu planowanej umowy sprzedaży w ww. zakresie.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. , poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl