0111-KDIB2-3.4014.29.2019.2.MD - Wyłączenie z PCC transakcji sprzedaży nieruchomości podlegającej pod podatek VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-3.4014.29.2019.2.MD Wyłączenie z PCC transakcji sprzedaży nieruchomości podlegającej pod podatek VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1, art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 28 listopada 2019 r. (data wpływu - 29 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz własności naniesień - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz własności naniesień.

We wniosku złożonym przez:

* Zainteresowanego będącego stroną postępowania: A Sp. z o.o. (Kupujący, Nabywca);

* Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: B Sp. z o.o. (Sprzedający, Zbywca)

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

(i) Działalność Wnioskodawców i planowana Transakcja.

Zainteresowany niebędący stroną postępowania - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Zbywca") prowadzi działalność na rynku nieruchomości. Działalność Zbywcy polega przede wszystkim na realizacji projektów budowlanych oraz wynajmie nieruchomości na własny rachunek.

Zainteresowany będący stroną postępowania (dalej: "Nabywca") jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Nabywca planuje prowadzić działalność gospodarczą polegającą na wynajmie lokali biurowo-usługowych.

Wniosek dotyczy planowanej transakcji sprzedaży prawa użytkowania wieczystego działki gruntu (Działka 1) wraz z prawem własności budynku biurowego znajdującego się na tej działce ("Transakcja"). Szczegółowy opis przedmiotu Transakcji jest przedstawiony w pkt (iv) poniżej.

Nabywca i Zbywca nie są i na moment Transakcji nie będą podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 32 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W dalszej części wniosku Zbywca i Nabywca są łącznie określani jako "Zainteresowani" lub "Strony". Zarówno Nabywca, jak i Zbywca będą w momencie zawarcia Transakcji zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług i będą spełniać ustawową definicję podatnika zawartą w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

(ii) Opis Nieruchomości.

Nieruchomość będąca przedmiotem Transakcji obejmuje:

* prawo użytkowania wieczystego Działki 1, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą (dalej jako: "Grunt") oraz

* prawo własności budynku biurowo-usługowego (dalej jako: "Budynek") i infrastruktury towarzyszącej w postaci budowli oraz urządzeń zlokalizowanych na powyższej działce gruntu (dalej jako: "Budowle").

W dalszej części wniosku prawo użytkowania wieczystego działki gruntu oraz prawo własności Budynku i Budowli będzie określane łącznie jako "Nieruchomość".

(iii) Okoliczności nabycia Nieruchomości przez Zbywcę.

Prawo użytkowania wieczystego działki Gruntu zostało nabyte przez Zbywcę w drodze transakcji sprzedaży na podstawie aktu notarialnego z 7 marca 2008 r., która była w całości opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Na moment dokonania tej transakcji działka Gruntu była zabudowana budynkiem biuro-administracyjnym (innym niż Budynek).

Po nabyciu Gruntu, Zbywca dokonał rozbiórki dotychczasowej zabudowy i wzniósł Budynek oraz Budowle wchodzące w skład Nieruchomości, które będą obecnie przedmiotem Transakcji. Wydatki poniesione w związku z budową były w całości opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a Zbywcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami. Pozwolenie na użytkowanie Budynku zostało wydane w styczniu 2013 r. Pomieszczenia w Budynku były sukcesywnie przekazywane najemcom w wykonaniu umów najmu podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aktualnie niemal cała powierzchnia Budynku jest wynajęta.

Następnie, Zbywca zawarł umowę leasingu Nieruchomości ze spółką M. Sp. z o.o. Zgodnie z postanowieniami tej umowy, Zbywca w maju 2015 r. zbył Nieruchomość na rzecz spółki M. Sp. z o.o., która następnie wydała Nieruchomość Zbywcy w ramach umowy leasingu finansowego (Zbywca dokonuje odpisów amortyzacyjnych w odniesieniu do przedmiotu leasingu). Zarówno zbycie Nieruchomości na rzecz M. Sp. z o.o. jak i dostawa Nieruchomości w ramach umowy leasingu finansowego na rzecz Zbywcy były w całości opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zbywca w całości odliczył podatek od towarów i usług naliczony w związku z umową leasingu finansowego.

Wraz z zawarciem umowy leasingu finansowego, Zbywca i M. Sp. z o.o. podpisali również dodatkową, przedwstępną umowę sprzedaży Nieruchomości, na podstawie której Zbywca po upływie okresu leasingu będzie uprawniony do wykupu Nieruchomości za ustaloną cenę powiększoną o podatek od towarów i usług.

W celu realizacji Transakcji, której dotyczy wniosek, Zbywca zamierza skorzystać z przysługującego mu prawa wykupu Nieruchomości od M. Sp. z o.o., poprzez wcześniejsze rozwiązanie umowy leasingu za zapłatą całkowitej kwoty spłaty leasingu i nabycie Nieruchomości na podstawie umowy przyrzeczonej ("Wykup"). Dla uniknięcia wątpliwości, Zainteresowani wskazują, że przeniesienie Nieruchomości przez M. Sp. z o.o. na rzecz Zbywcy (działającego w odniesieniu do tej transakcji w charakterze kupującego) w ramach Wykupu nie jest przedmiotem niniejszego wniosku. Planowany Wykup jest opisany przez Zainteresowanych jedynie dla zapewnienia kompletności opisu zdarzenia przyszłego.

Całkowita kwota spłaty leasingu płatna przez Zbywcę na rzecz M. Sp. z o.o. w ramach Wykupu zostanie sfinansowana przez Nabywcę. W tym celu, Zbywca wystawi na Nabywcę fakturę VAT dokumentującą zaliczkę na poczet ceny za Nieruchomość w ramach Transakcji (np. w wysokości 30), powiększoną o podatek od towarów i usług. Zbywca przekaże kwotę zaliczki wynikającą z faktury na rzecz M. Sp. z o.o., tytułem zapłaty całkowitej kwoty spłaty leasingu. Po przeprowadzeniu Wykupu, Zbywca ponownie stanie się prawnym właścicielem Nieruchomości. Następnie zbędzie ją na rzecz Nabywcy za zapłatą pozostałej części ceny (np. w wysokości 70) w ramach Transakcji, która jest przedmiotem wniosku (pozostała część ceny także zostanie powiększona o podatek od towarów i usług). Pozostała część ceny w wysokości 70 również zostanie udokumentowana fakturą VAT wystawioną przez Zbywcę. Tym samym, łączna cena za Nieruchomość w ramach Transakcji w przytoczonym przykładzie wyniesie 100, zostanie powiększona o podatek od towarów i usług i zostanie w całości udokumentowana fakturami VAT (tj. fakturą zaliczkową i fakturą końcową) wystawionymi przez Zbywcę na Nabywcę. Na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, Zainteresowani złożą zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy Budynku oraz Budowli zarówno przed zapłatą zaliczki, jak i przed zapłatą pozostałej części ceny w celu sfinalizowania Transakcji.

W związku z tym, że Nabywca zapłaci ww. zaliczkę, Zainteresowani uzgodnili, że Nabywca otrzyma ekonomicznie udział w czynszach związanych z Nieruchomością za okres od zapłaty zaliczki do momentu dokonania Transakcji. Udział Nabywcy w czynszach zostanie odzwierciedlony w ostatecznej cenie za Nieruchomość w ramach Transakcji, która zostanie zapłacona przez Nabywcę na rzecz Zbywcy.

Dodatkowo, Zainteresowani planują wprowadzenie mechanizmów prawnych zabezpieczających interes Nabywcy, dotyczących nadzorowania działalności Zbywcy po wpłaceniu zaliczki, takich jak np.: powołanie prokurenta wskazanego przez Nabywcę, który na zasadach prokury łącznej będzie działał z członkiem zarządu Zbywcy; umowa zastawów rejestrowych na wszystkich udziałach Zbywcy, w celu zabezpieczenia roszczeń Nabywcy o zwrot zaliczki, gdyby Transakcja nie doszła do skutku; zmiana umowy spółki Zbywcy w zakresie reprezentacji Zbywcy, tj. po zmianie łącznie z prokurentem wskazanym przez Nabywcę.

Zbywca ani spółka M. Sp. z o.o. nie ponosili wydatków na ulepszenie Nieruchomości, o których mowa w art. 2 pkt 14 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług i wydatki takie nie zostaną poniesione do dnia dokonania Transakcji.

Nieruchomość nie jest wyodrębniona w strukturze Zbywcy tzn. nie stanowi odrębnego działu lub oddziału, nie są dla niej prowadzone odrębne księgi rachunkowe, bilans ani rachunek zysków

i strat.

(iv) Składniki majątkowe będące przedmiotem Transakcji.

Przedmiotem Transakcji jest Nieruchomość, którą Nabywca nabędzie na podstawie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego. Jednocześnie, zgodnie z art. 678 Kodeksu cywilnego, Nabywca wstąpi z mocy prawa w miejsce Zbywcy w stosunki najmu wynikające z umów najmu dot. Nieruchomości. Nie można przy tym wykluczyć, że na moment Transakcji wystąpią umowy najmu, które nie zostaną przeniesione na Nabywcę z mocy prawa (np. dotyczące powierzchni Budynku, która nie zostanie jeszcze wydana najemcom lub miejsc parkingowych położonych poza Nieruchomością, których Zbywca jest najemcą, a nie właścicielem) - Zbywca dokona cesji praw i obowiązków z tych umów na Nabywcę (o ile w ogóle wystąpią).

W ramach Transakcji, oprócz Nieruchomości, Nabywca nabędzie od Zbywcy również:

1.

prawo własności wyposażenia związanego z Budynkiem oraz inne ruchomości, które na dzień Transakcji stanowić będą własność Zbywcy oraz będą związane z funkcjonowaniem Nieruchomości;

2.

prawa i obowiązki wynikające z instrumentów zabezpieczenia wykonania zobowiązań najemców na podstawie umów najmu (w tym w formie gwarancji) oraz kaucji zdeponowanych przez najemców;

3.

autorskie i pokrewne prawa majątkowe do dokumentacji projektowej, budowlanej oraz zagospodarowania terenu, związanej z Nieruchomością;

4.

decyzje administracyjne związane z korzystaniem z Nieruchomości (jeśli takie wystąpią);

5.

prawa związane z odpowiedzialnością wykonawców z tytułu jakości i prawidłowości wykonanych prac związanych z budową Budynku i robotami budowlanymi prowadzonymi w budynku, w tym wszystkie prawa wynikające z budowlanych gwarancji jakości oraz gwarancji budowlanych generalnego wykonawcy (jeśli takie wystąpią),

6.

prawa własności nośników, na których utrwalono utwory i dokumentację związane z Nieruchomością,

7.

prawa wynikające z umów licencyjnych lub certyfikatów dla oprogramowania wykorzystywanego w związku z funkcjonowaniem Nieruchomości, w tym licencja do systemu automatycznego zarządzania budynkiem,

8.

dokumentację zarządcy Nieruchomości, w tym raporty z pomiarów Nieruchomości,

9.

instrukcje użytkowania (lub inne) dotyczące obsługi lub utrzymania budynku, instalacji, maszyn, urządzeń związanych z Nieruchomością,

10.

prawa i obowiązki wynikające z porozumienia dotyczącego korzystania z drogi wewnętrznej znajdującej się częściowo na Gruncie.

W ramach Transakcji Nabywca nie nabędzie m.in. następujących elementów majątku Zbywcy:

1.

firmy (nazwy przedsiębiorstwa) Zbywcy,

2.

należności i zobowiązań Zbywcy, z zastrzeżeniem pkt 2 powyżej;

3.

praw i obowiązków wynikających z zawartej przez Zbywcę umowy zarządzania Nieruchomością (property management) i zarządzania aktywami (asset management),

4.

praw i obowiązków wynikających z umowy leasingu finansowego zawartej przez Zbywcę,

5.

praw i obowiązków wynikających z umów na finansowanie działalności Zbywcy (o ile wystąpią na dzień Transakcji),

6.

praw i obowiązków z umów serwisowych, dostawy mediów i ubezpieczenia Nieruchomości (z zastrzeżeniem uwag wskazanych w akapitach poniżej),

7.

praw i obowiązków wynikających z umów związanych z prowadzeniem bieżącej działalności przez Zbywcę, w tym w szczególności umów o prowadzenie rozliczeń księgowo-podatkowych,

8.

ksiąg rachunkowych i innych dokumentów związanych z działalnością operacyjną Zbywcy,

9.

praw i obowiązków wynikających z umowy rachunków bankowych Zbywcy (w tym rachunków bankowych, za pośrednictwem których Zbywca dokonuje rozliczeń z najemcami) oraz środków pieniężnych znajdujących się na rachunkach Zbywcy (za wyjątkiem kaucji zdeponowanych przez najemców),

10.

zobowiązań podatkowych i innych zobowiązań Zbywcy wynikających z tytułu rozliczeń publicznoprawnych,

11.

pracowników ani zakładu pracy Zbywcy - Zbywca nie zatrudnia pracowników.

Nabywca zawrze własne umowy dążące do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Nieruchomości, w szczególności w zakresie zarządzania Nieruchomością, dostawy mediów, zapewnienia czystości i bezpieczeństwa. Nie można wykluczyć, że większość (lub niemal całość) umów (np. na dostawę mediów) zostanie zawarta przez Nabywcę z dotychczasowymi dostawcami usług na rzecz Zbywcy.

Dodatkowo, nie można wykluczyć, że w okresie bezpośrednio po Transakcji, Nabywca będzie korzystał z usług świadczonych na podstawie umów zawartych przez Zbywcę, których koszt zostanie następnie zrefakturowany przez Zbywcę na Nabywcę. Powyższe może mieć miejsce w szczególności wówczas, gdy warunki umów wiążące Zbywcę z dostawcami (w tym umowne okresy wypowiedzenia) nie będą umożliwiały ich szybkiego rozwiązania lub wypowiedzenia bądź Nabywca nie zdąży jeszcze zawrzeć stosownych umów we własnym zakresie.

Zgodnie z ustaleniami komercyjnymi między Stronami, Zbywca będzie miał prawo do wystawienia na najemców faktur i do pobierania wynikających z nich należności za cały miesiąc, w którym dojdzie do Transakcji, tj. także za część danego miesiąca przypadającą po dniu Transakcji. W celu zabezpieczenia interesu ekonomicznego Nabywcy w tym zakresie, należności od najemców w proporcji dotyczącej części danego miesiąca przypadającej po dniu Transakcji zostaną uwzględnione w cenie za Nieruchomość. W ramach Transakcji może również dojść do odpowiedniego rozliczenia między Stronami opłat eksploatacyjnych. W zależności od dalszych negocjacji między Stronami, może okazać się, że zaprezentowane zasady rozliczeń ulegną zmianie lub rozliczenia takie (inne niż obowiązek zapłaty ceny za Nieruchomość) w ogóle nie wystąpią.

(v) Podjęcie własnej działalności przez Nabywcę po nabyciu Nieruchomości.

Po nabyciu Nieruchomości, Nabywca planuje prowadzić działalność gospodarczą polegającą na wynajmie pomieszczeń biurowych i usługowych znajdujących się w Budynku. Działalność ta będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powyższa działalność będzie prowadzona przez Nabywcę przy wykorzystaniu własnych zasobów lub przy pomocy profesjonalnych usługodawców oraz w oparciu o strategię grupy do której należy Nabywca.

Co do zasady, w celu prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem Nieruchomości, Nabywca zamierza, o ile wystąpi taka konieczność, zawrzeć własne umowy z zewnętrznymi dostawcami usług, w tym w szczególności w zakresie zarządzania Nieruchomością (property management) i zarządzania aktywami (asset management). Wybrane usługi w tym zakresie mogą być świadczone przez podmiot powiązany z Nabywcą. Jak wskazano wcześniej, Nabywca zawrze także własne umowy na dostawę mediów do Nieruchomości, ponieważ zamiarem stron jest rozwiązanie przez Zbywcę umów na dostawę mediów, których jest stroną.

Dodatkowo, w ramach Transakcji, Zbywca lub podmiot z nim powiązany (jako najemca), zawrze z Nabywcą (jako wynajmującym) tzw. master lease agreement, w ramach której Nabywca będzie uprawniony do pobierania czynszu i innych opłat związanych z niewynajętą powierzchnią Budynku (o ile taka wystąpi), w celu zapewnienia odpowiedniego dochodu operacyjnego z Nieruchomości dla Nabywcy po Transakcji.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy jeżeli Strony zrezygnują ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy Nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, nabycie Nieruchomości nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Zdaniem Zainteresowanych, jeżeli Strony zrezygnują ze zwolnienia z podatku od towarów i usług dostawy Nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, nabycie Nieruchomości nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi temu podlegają, między innymi, umowy sprzedaży rzeczy, do których zaliczane są również nieruchomości. Niemniej jednak, na mocy art. 2 pkt 4 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie podlegają czynności cywilnoprawne jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części.

Jak wskazano powyżej - zdaniem Zainteresowanych - Transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług w całości, jeżeli strony zrezygnują ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. W takiej sytuacji Transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Zainteresowanych, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych (pytania oznaczonego we wniosku nr 3).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Zainteresowanych tylko i wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie - interpretacja z 28 stycznia 2020 r. znak: 0114-KDIP4-1.4012.30.2019.1.AK.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1519, z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy - podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

O powstaniu obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych decyduje - w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - moment dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy - obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a.

w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b.

jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo wieczystego użytkowania. Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w takim zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania jako Sprzedający zamierza zbyć na rzecz Kupującego (Zainteresowanego będącego stroną postępowania) prawo użytkowania wieczystego gruntu wraz ze znajdującymi się na nich naniesieniami w postaci budynku i budowli. Kwestią do rozstrzygnięcia jest fakt, czy powyższa umowa sprzedaży będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja - planowana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie tej czynności podatkiem od towarów i usług będzie bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej wydanej 28 stycznia 2020 r. znak: 0114-KDIP4-1.4012.30.2019.1.AK, dotyczącej podatku od towarów i usług, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w trybie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej potwierdził stanowisko Zainteresowanych, zgodnie z którym m.in. planowana dostawa Nieruchomości, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie objęta zakresem zwolnienia od podatku od towarów i usług, natomiast na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, Strony będą uprawnione do rezygnacji z tego zwolnienia. Jeśli Strony skutecznie skorzystają z tego uprawnienia, Transakcja będzie w całości opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Zatem, skoro omawiana we wniosku transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie faktycznie w całości opodatkowana podatkiem od towarów i usług (nie będzie z tego podatku zwolniona, ponieważ w zakresie, w jakim zwolnienie to przysługuje, strony złożą oświadczenie o wyborze opodatkowania podatkiem od towarów i usług), to do opisanej transakcji znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takim przypadku opisana transakcja sprzedaży będzie wyłączona z opodatkowania w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, ze. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl