0111-KDIB2-2.4015.71.2021.4.PB - Skutki podatkowe otrzymania tytułem darowizn napiwków i wirtualnych kartek świątecznych za wystawianie online autorskich pokazów/spektakli na portalu internetowym

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 września 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-2.4015.71.2021.4.PB Skutki podatkowe otrzymania tytułem darowizn napiwków i wirtualnych kartek świątecznych za wystawianie online autorskich pokazów/spektakli na portalu internetowym

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 7 czerwca 2021 r. (data wpływu 9 czerwca 2021 r.), uzupełnionym 15 września 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania tytułem darowizn napiwkóww.irtualnych kartek świątecznych za wystawianie online autorskich pokazów/spektakli na portalu internetowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania tytułem darowizn napiwkóww.irtualnych kartek świątecznych za wystawianie online autorskich pokazów/spektakli na portalu internetowym.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 1 września 2021 r. Znak: 0113-KDIPT1-3.4012.445.2021.4.ALN, 0111-KDIB2-2.4015.71.2021.3.PB, 0115-KDWT.4011.119.2021.3.DS, wezwano Wnioskodawczynię do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 15 września 2021 r.

We wniosku, po jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni zamierza otworzyć działalność gospodarczą jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą o wiodącym PKWiU 90.01.Z Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych oraz 55.10.Z, 55.20.Z, 59.11.Z, 59.13.Z, 59.14.Z, 63.12.Z, 63.91.Z, 74.20.Z, 74.90.Z, 78.10.Z, 90.02.Z, 90.03.Z. Do tej pory nie prowadziła żadnej działalności gospodarczej ani nie była zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawczyni nie korzysta ani nie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy o podatku od tworów i usług. Nie zamierza też dostarczać towarów ani świadczyć usług wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Nie osiąga żadnych przychodów ani w części ani w całości z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Nie wytwarza, nie sprzedaje żadnych wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Nie podejmowała ani nie zamierza podejmować też po zmianie działalności wykonywanej, działalności wykonywanej samodzielnie na wspólnie z małżonkiem, ani też nie podejmowała ani nie będzie podejmowała się działalności w formie spółki z małżonkiem oraz zmiany na spółkę prowadzoną z małżonkiem, ani zmiany działalności samodzielnej lub prowadzonej przez Wnioskodawczynię na prowadzoną przez małżonka ani teraz ani w przyszłości. Nie planuje zmiany w zakresie prowadzenia działalności małżonka oraz odwrotnie. Wnioskodawczyni nie będzie osiągała przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy zarówno z czynności wykonywanych w poprzednim roku podatkowym ani obecnym, ani też w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Aktualnie oraz w poprzednim roku podatkowym Wnioskodawczyni nie jest zatrudniona w ramach stosunku pracy. Opodatkowanie jakie zamierza wybrać Wnioskodawczyni w celu rozliczania podatku dochodowego od osiąganych przychodów ma mieć formę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%. Nie opłaca podatku od przychodów w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdz. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie korzysta na podstawie odrębnych przepisów ze zwolnienia okresowego od podatku dochodowego. Zamierza świadczyć usługi kulturalne polegające na wystawianiu za pomocą Internetu, portalu do tego specjalnie przeznaczonego, online, spektakli/pokazów artystycznych o tematyce erotycznej. Usługi te nie należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, nie będą się też wiązały ze sprzedażą/dostawą produktów cyfrowych, sprzedażą ich modyfikacji a także aktualizacji. Wartość prognozowanych przychodów z tej działalności w ujęciu rocznym będzie przekraczać kwotę 20 000 zł. W celu świadczenia zamierzonych usług Wnioskodawczyni zatrudni na umowę o dzieło aktorów. Planowana działalność nie będzie agencją. Wnioskodawczyni nie będzie pośrednikiem pomiędzy aktorami a zleceniami aktorskimi, aktorzy będą jedynie wystawiać stworzone i wyreżyserowane w całości przez Wnioskodawczynię spektakle/pokazy online, w czasie rzeczywistym. W niektórych pokazach/spektaklach Wnioskodawczyni również będzie występować jako aktorka, samodzielnie a czasem z innymi aktorami. Każdy pokaz/spektakl, nawet ten, w którym Wnioskodawczyni nie będzie uczestniczyć jako aktorka, będzie przez nią osobiście reżyserowany, nadzorowany, prowadzony wg jej ścisłych wytycznych przekazywanych w czasie rzeczywistym. Na ekranie każdego usługobiorcy, w czasie świadczenia usług, będzie widniał podpis w postaci imienia i nazwiska bądź pseudonimu Wnioskodawczyni jako jego autora.

Wnioskodawczyni będzie artystą z racji artystycznych wykonań, które zamierza świadczyć poprzez grę aktorską, tworzenie indywidualnych scenariuszy, choreografii, scenerii itp. co poskutkuje powstawaniem indywidualnych utworów. Każdy spektakl/pokaz będzie efektem twórczej działalności Wnioskodawczyni, będzie indywidualny i niepowtarzalny. Wszystkie scenariusze, kostiumy, choreografia będą stworzone samodzielnie przez Wnioskodawczynię. Będą to zarówno utwory sceniczne oraz utwory sceniczno-taneczne, rzadziej sceniczno-muzyczne. Erotyka zawarta w pokazach/spektaklach będzie erotyką artystyczną i teatralną o konkretnej tematyce zawierającej elementy erotyki różnych kultur oraz życia codziennego, często wzbogacone tańcem. Efektem działań Wnioskodawczyni będą indywidualne artystyczne utwory wynikające z jej działalności twórczej o charakterze indywidualnym (scenariusze, reżyseria, całkowita oprawa spektaklu, gra aktorska) co z zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych czyni te działania utworami w rozumieniu prawa autorskiego. Nie będą to filmy, ani działalność Wnioskodawczyni nie będzie nosiła znamion produkcji i elementów związanych z produkcją filmów itp. będzie to sztuka wystawiana w czasie rzeczywistym za pośrednictwem Internetu poprzez specjalny portal. Ponadto wystawianie spektakli/pokazów nie będzie się wiązało z ogólną dostawą produktów cyfrowych (oprogramowanie jego modyfikacje oraz aktualizacje), środek przekazu świadczonych usług zapewnia właściciel portalu. Nie będzie to stanowić także usług wyszczególnionych w załączniku I rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011. Każdy występ będzie artystycznym wykonaniem, poprzez twórcze działania wpływające na powstanie utworów, takie jak reżyseria, choreografia, charakterystyka oraz aktorstwo. Dzięki tym działaniom Wnioskodawczyni będzie zarówno artystką twórcą jak i artystką wykonawcą, poprzez co będzie posiadać prawa autorskie i prawa pokrewne do stworzonych utworów, które zamierza zbywać na rzecz każdego usługobiorcy. Podmiotem posiadającym konto na portalu, zobligowanym do odpowiedzialności za przestrzeganie regulaminu portalu oraz do podpisywania wszelkich stosownych umów związanych z zamierzaną działalnością będzie Wnioskodawczyni. Podmiotem zawierającym umowy z portalem, odpowiedzialnym za świadczone usługi oraz za przestrzeganie regulaminu portalu będzie przedsiębiorczyni. Umowa zawarta z portalem będzie się odnosić i dotyczyć tylko i wyłącznie posiadania konta na portalu. Serwis udostępni możliwość przekazywania obrazu w czasie rzeczywistym Wnioskodawczyni na posiadanym koncie. Inne usługi nie będą świadczone przez Wnioskodawczynię na rzecz portalu. Świadczenie usług wymaga wykorzystania technologii informacyjnej, którą zapewnia portal, ze względu chociażby na fakt, iż są to przedstawienia wystawiane online w czasie rzeczywistym, dlatego niezbędny jest środek umożliwiający ten przekaz. Za każdy spektakl Wnioskodawczyni będzie otrzymywać honorarium zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, którego wysokość ustali samodzielnie. Każdy użytkownik któremu Wnioskodawczyni będzie świadczyć usługi, będzie musiał wpłacić na jej konto portalowe ustaloną ilość żetonów, które stanowią wirtualną walutę portalu, które poleceniem spieniężenia można zamienić na złotówki i przelać na konto bankowe. Sprzedaż usług kulturalnych o charakterze erotycznym, które zamierza świadczyć Wnioskodawczyni nie będzie zautomatyzowana. Potencjalny usługobiorca w rozmowie będzie ustalać czy chce skorzystać z usług i dopiero po takim uzgodnieniu, zaakceptowaniu warunków umowy w formie ustnej i na czacie, po zakończeniu świadczenia usług zapłata wpływa na konto portalowe Wnioskodawczyni, czyli wymagany jest tutaj udział człowieka. W trakcie trwania pokazu/spektaklu Wnioskodawczyni posiada pełne prawa autorskie i pokrewne do utworu, sprzedaż następuje po zakończeniu świadczenia usług. Oprócz honorariów portal zakłada możliwość przekazywania napiwków i w okresach świątecznych kartek świątecznych. Przekazanie napiwków/kartek nie jest związane ze świadczeniem usług, ale z indywidualną, dobrowolną decyzją każdego użytkownika. Regulamin portalu określa: "Użytkownik może również przekazać określone kwoty pieniężne bez chęci otrzymania żadnego ekwiwalentu z tego tytułu od Wykonawcy pod postacią napiwków, np. celem wyrażenia sympatii dla danego Wykonawcy. W związku z takim charakterem przekazywanych kwot są one darem dla Wykonawcy. Użytkownik nie może domagać się od wykonawcy niczego w zamian i środki takie przekazywane są bezzwrotnie." Napiwki stanowią więc świadczenie majątkiem użytkownika na rzecz Wnioskodawczyni, bez chęci otrzymania nic w zamian. Za napiwki/kartki dany użytkownik nie będzie otrzymywać nic. Regulamin nie kwalifikuje bezpośrednio kartek i napiwków jako darowizny, ale podaje ich definicję, która jest tożsama z definicją darowizn zawartą w art. 888 k.c. Zgodnie z charakterem i opisem regulaminowym dary te stanowią darowizny zgodnie z art. 888 Kodeksu cywilnego. Napiwki i kartki świąteczne będą przekazywane na rzecz właściciela konta portalu, ponieważ są one wynikiem posiadania konta a nie działalności, którą zamierza prowadzić Wnioskodawczyni, dlatego też będą przekazywane na rzecz Wnioskodawczyni, a nie aktorów. W umowach z aktorami będzie istniał odpowiedni zapis, iż są świadomi, że napiwki i kartki świąteczne są przekazywane na rzecz Właściciela konta, ponieważ nie wynikają z wystawiania pokazów/spektakli. Z racji tego, że napiwki nie są otrzymywane w zawiązku z wystawianiem pokazów/spektakli, mogą one być przekazywane przez użytkowników w każdym momencie, przed oraz po świadczeniu usługi, w trakcie. Wnioskodawczyni będzie na bieżąco otrzymywać wszelkie informacje o wszystkich przekazywanych żetonach na jej konto, nawet w trakcie pokazu/spektaklu.

Wspomniany regulamin zabrania też udostępniania ani posiadania wszelkich danych innych użytkowników, poza ich nickiem profilowym. Napiwki te będą się zasadniczo różnić od tych, które dostają np. kelnerzy i barmani, ponieważ jak już to zostało podkreślone, nie są wynikiem prowadzonej działalności, nie wynikają ze świadczonych zarobkowo usług, ale są efektem ubocznym posiadania konta w serwisie. Napiwki i kartki świąteczne będą przekazywane przez użytkowników portalu, którzy w znacznej mierze nie będą usługobiorcami Wnioskodawczyni, informacje o koncie taki użytkownik zdobywa ze spisu kont w serwisie oraz losowym pokazywaniem profilu na stronie głównej portalu. Wartość darowizn będzie bardzo niska, jeden dar przewidywany jest o wartości kilku złotych, w ujęciu rocznym od jednego użytkownika zakłada się, że wartość darowizn będzie na poziomie kilkunastu złotych. Brak darowizn i kartek świątecznych nie będzie mieć wpływu na zaprzestanie prowadzenia działalności, ze względu na ich niewielką wysokość. Przekazanie napiwków oraz kartek nie będzie wynikiem umowy prawnej, ale w momencie otrzymania daru umowa stawała się wiążąca, zgodnie z art. 890 § 1 k.c. Spieniężanie żetonów będzie się odbywać kilka razy w miesiącu na konto założonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej. Wartość danego przelewu będzie ogólna, będzie składała się zarówno z wartości darów jak i honorariów otrzymanych w ustalonym czasie kliku dni sumarycznie. Do każdego przelewu Wnioskodawczyni będzie posiadać ewidencję pozwalająca na rozdzielnie wartości honorariów i darów. Ewidencja ta będzie zawierać nick użytkownika, wartość przekazanych przez niego żetonów, za co je przekazał oraz datę ich przekazania. Przedsiębiorca będzie posiadać dowody dokumentujące świadczone usługi, którymi będzie ewidencja konta na portalu. W tej ewidencji działalności na portalu wykazane będą wszelkie wpływy i wypływy żetonów/tokenów z konta portalowego, oraz spieniężenia ich na konto bankowe. W ewidencji będzie wyszczególnione za co jest dana zapłata, od jakiego użytkownika (w ewidencji tej elementem identyfikującym danego usługobiorcę będzie jego nick portalowy, nie będzie posiadać jego imienia, nazwiska czy danych adresowych, ponieważ tego zabrania polityka portalu). Jednakże nick jest tak samo daną identyfikującą daną osobę jak imię czy nazwisko), dokładna data i czas zapłaty. Wnioskodawczyni nie planuje sprzedawać licencji do swoich autorskich spektakli/pokazów, planuje sprzedawać prawa autorskie. Przed rozpoczęciem świadczenia usługi, co odbywa się w trakcie transmisji prywatnych, potencjalny usługobiorca musi zaakceptować umowę, której zapis pojawia się w czacie prywatnym, dotyczącą sprzedaży praw autorskich. Bez tego akceptu nie będzie możliwe świadczenie usługi. Wystawianie spektakli/pokazów będzie miało charakter zarobkowy, chociaż jego głównym przesłaniem i zamierzeniem (misja przedsiębiorstwa) będzie edukacja erotyczna, uwolnienie od erotycznych barier wywołanych postrzeganiem erotyki jako tematu tabu wśród społeczeństwa. Wnioskodawczyni zakłada regularne świadczenie usług, z początku kilka razy w tygodniu, z czasem jeśli pojawi się zwiększony popyt, który zakłada, planuje wystawianie spektakli/pokazów codziennie.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku, jako drugie):

Czy prawidłowym będzie nie odprowadzanie podatku od napiwków i kartek świątecznych stanowiących darowizny, jeśli ich wartość od jednego użytkownika w okresie 5 lat nie przekroczy kwoty 4902 zł?

Zdaniem Wnioskodawczyni (sformułowanym ostatecznie w uzupełnieniu wniosku), zgodnie z definicją zawartą w art. 888 k.c. dary, które będzie otrzymywać Wnioskodawczyni będą stanowić darowizny. Wnioskodawczyni na podstawie analizy definicji napiwków w regulaminie oraz faktycznego charakteru dokonała ich klasyfikacji jako darowizn. Będą to wartości przekazane nieodpłatnie, stanowiące własność użytkownika, na rzecz Wnioskodawczyni, bez oczekiwań na jakiekolwiek świadczenie w zamian. Darowizny te nie będą związane ze świadczonymi usługami, nie będą stanowić dodatku do wynagrodzenia/honorarium za świadczone usługi, ale będą przekazane według indywidualnych chęci danego użytkownika. Dlatego nie są to napiwki takie jak otrzymują kelnerzy lub barmani, bo nie wynikają z zarobkowej działalności usługowej, ale są efektem ubocznym posiadania konta. O fakcie, iż napiwki nie są wynikiem świadczenia usług i nie są od tego zależne świadczy, iż większość z nich będzie otrzymywana od użytkowników portalu, a nie od usługobiorców. W zawiązku z darowiznami nie będzie podpisywana żadna umowa prawna, ale w momencie otrzymania daru umowa staje się wiążąca, zgodnie z art. 890 § 1 k.c. Art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówi, że darowizny nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, podlegają natomiast opodatkowaniu uregulowanym w ustawie o podatku od spadków i darowizn. Zgodnie z art. 14 ust. 2 oraz art. 14 ust. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn Wnioskodawczyni zaklasyfikowała potencjalnych darczyńców do 3 grupy podatkowej. Aby poprawnie rozliczyć i opodatkować otrzymane darowizny Wnioskodawczyni będzie prowadzić szczegółową, w której zawarty będzie nick użytkownika (inne dane identyfikujące są niemożliwe do zdobycia ze względu na wewnętrzną politykę portalu oraz regulamin, który zakazuje udostępniania jakichkolwiek danych osobowych), wartość przekazanych żetonów, datę przekazania oraz rodzaj darowizny, czyli napiwek lub kartka świąteczna. Zgodnie z opinią Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych nazwa użytkownika podlega ochronie prawnej na takiej samej podstawie jak nazwisko, dlatego nick - i można uznać za jednoznaczne dane identyfikujące konkretna osobę, więc sporządzenie wykazu darczyńców posługując się nickami będzie prawidłowe. Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 wolne od podatku są darowizny, których wartość od jednego użytkownika nie przekroczy 4902 zł w ciągu 5 lat, dlatego poprawne będzie nieopodatkowywanie takich darowizn jeśli ich wartość od jednego użytkownika nie przekroczy kwoty 4902 zł w ciągu 5 lat.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część uzasadnienia stanowiska Wnioskodawczyni, która odnosi się do podatku od spadków i darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawczyni wyłącznie w zakresie podatku od spadków i darowizn. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług, zostaną/zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043) - podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej m.in. tytułem darowizny.

Jako, że przepisy tej ustawy nie definiują pojęcia "darowizna" należy odwołać się do odpowiednich przepisów Kodeksu cywilnego.

Na podstawie art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.) - przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Darowizna jest więc czynnością, której celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego (świadczenie musi wzbogacić obdarowanego), a zobowiązanie darczyńcy musi być zamierzone jako nieodpłatne.

Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie złożone przez obie strony umowy. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia obdarowanego o przyjęciu darowizny. Należy zaznaczyć, że ustawodawca nie wymaga żadnej szczególnej formy oświadczenia obdarowanego o przyjęciu darowizny. Natomiast z treści art. 890 § 1 Kodeksu wynika, że oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Stosownie do art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn - obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Artykuł 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy stanowi, że - obowiązek podatkowy powstaje przy nabyciu w drodze darowizny - z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

W myśl art. 7 ust. 1 zdanie pierwsze ww. ustawy - podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn - opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej 4.902 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy - jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.

Artykuł 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że - wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca. Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe (art. 14 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 14 ust. 3 ww. ustawy - do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

1.

do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

2.

do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

3.

do grupy III - innych nabywców.

Z przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn wynika, że podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku, od nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej:

* do 10.278 zł - 12%,

* od 10.278 zł do 20.556 zł - 1233 zł 40 gr i 16% od nadwyżki ponad 10 278 zł,

* powyżej 20.556 zł - 2877 zł 90 gr i 20% od nadwyżki ponad 20 556 zł.

Jeżeli wartość darowizny od jednego darczyńcy przekroczy kwotę wolną od podatku w okresie wskazanym powyżej wówczas w myśl art. 17a ust. 1 cyt. ustawy - podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że Wnioskodawczyni zamierza świadczyć usługi kulturalne polegające na wystawianiu za pomocą Internetu, portalu do tego specjalnie przeznaczonego, online, spektakli/pokazów artystycznych o tematyce erotycznej. Oprócz honorariów portal zakłada możliwość przekazywania napiwków i w okresach świątecznych kartek świątecznych, które Wnioskodawczyni zaklasyfikowała jako darowizny. Napiwki i kartki świąteczne będą przekazywane przez użytkowników portalu, którzy w znacznej mierze nie będą usługobiorcami Wnioskodawczyni, informacje o koncie taki użytkownik zdobywa ze spisu kont w serwisie oraz losowym pokazywaniem profilu na stronie głównej portalu. Wartość darowizn będzie bardzo niska, jeden dar przewidywany jest o wartości kilku złotych, w ujęciu rocznym od jednego użytkownika zakłada się, że wartość darowizn będzie na poziomie kilkunastu złotych. Do każdego przelewu Wnioskodawczyni będzie posiadać ewidencję pozwalająca na rozdzielnie wartości honorariów i darów. W ewidencji będzie wyszczególnione za co jest dana zapłata, od jakiego użytkownika (w ewidencji tej elementem identyfikującym danego usługobiorcę będzie jego nick portalowy, nie będzie posiadać jego imienia, nazwiska czy danych adresowych, ponieważ tego zabrania polityka portalu). Wątpliwości Wnioskodawczyni budzi to, czy darowizny, które będą stanowić napiwki i kartki świąteczne zgodnie z ustawą o podatku od spadków i darowizn otrzymane od jednego użytkownika nieprzekraczające wysokości 4.902 zł w ciągu 5 lat, nie podlegają opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku od spadków i darowizn.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, że wpłaty jakie będą dokonywane przez osoby trzecie (osoby fizyczne zaliczone do III grupy podatkowej względem Wnioskodawczyni), skoro - jak wskazała Wnioskodawczyni - stanowią darowizny, to podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn (chyba, że wynikają one jednoznacznie z innych niż darowizna stosunków zobowiązaniowych). Darczyńcą w tym przypadku jest każda osoba trzecia (użytkownik portalu), przekazująca napiwki oraz wirtualne kartki świąteczne na rzecz Wnioskodawczyni. Jeżeli natomiast w istocie suma darowizn w postaci napiwków oraz wirtualnych kartek świątecznych, otrzymana przez Wnioskodawczynię od jednej osoby w okresie pięciu lat nie przekroczy kwoty określonej w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn (tj. 4.902 zł), to w świetle powołanych przepisów nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn. W takiej sytuacji Wnioskodawczyni nie będzie miała obowiązku zgłoszenia faktu nabycia tych napiwkóww.irtualnych kartek świątecznych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. W sytuacji natomiast, gdy suma darowizn w postaci napiwków oraz wirtualnych kartek świątecznych, otrzymana przez Wnioskodawczynię od jednej osoby w okresie pięciu lat przekroczy kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn (tj. 4.902 zł), to wówczas powstanie u Wnioskodawczyni obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn i Wnioskodawczyni będzie miała obowiązek złożenia zeznania (druk SD-3) o nabyciu tych darowizn właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Wnioskodawczyni winna dysponować dowodami na potwierdzenie, że darowizny miały miejsce. Dowodem takim może być prowadzona przez Wnioskodawczynię ewidencja, w której - jak wskazała Wnioskodawczyni - zawarte będą takie informacje jak to od jakiego użytkownika otrzymała darowizny (napiwek lub kartkę świąteczną), kiedy oraz jaka jest wysokość darowizn od konkretnego użytkownika.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Końcowo podkreślić należy, że rolą Organu działającego na podstawie art. 14b Ordynacji podatkowej nie jest rozstrzyganie jaka czynność prawna (jaki będzie tytuł nabycia) będzie miała miejsce lecz ocena skutków podatkowych wskazanej czynności. Jeżeli zatem Wnioskodawczyni twierdzi, że nabycie napiwków oraz wirtualnych kartek świątecznych nastąpi tytułem darowizn, to Organ przyjął tę informację jako element opisu zdarzenia przyszłego i dokonał oceny skutków podatkowych nabycia tytułem darowizn, mimo tego, że Wnioskodawczyni sformułowała w tym zakresie stanowisko.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl