0111-KDIB2-2.4015.50.2021.1.PB - Opodatkowanie dobrowolnych wpłat otrzymywanych w związku z prowadzeniem portalu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 czerwca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-2.4015.50.2021.1.PB Opodatkowanie dobrowolnych wpłat otrzymywanych w związku z prowadzeniem portalu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku (data wpływu 21 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym 21 kwietnia i 11 maja 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych z dobrowolnych wpłat od Patronów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych z dobrowolnych wpłat od Patronów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od stycznia 2020 r. prowadzi kanał na portalu (...), na którym prezentuje (...) Produkcja kolejnych odcinków jest cykliczna, amatorska i nieregularna. Tygodniowo powstaje od jednego do trzech filmów różnej długości. Wszystkie filmy na kanale dostępne są za darmo i dla każdego internauty. W celu uzyskania dodatkowych środków pieniężnych na realizację tego kanału, Wnioskodawca założył w sierpniu 2020 r. swój profil w portalu internetowym Patronite. Serwis ten umożliwia twórcom ogłaszanie się w celu zebrania wsparcia finansowego od darczyńców, nazywanych Patronami. Osoby te, chętne dobrowolnie wspierać różnego rodzaju inicjatywy, dokonują wpłat za pośrednictwem portalu Patronite i mogą zadeklarować wsparcie w postaci równych, miesięcznych wpłat lub jednorazowej pomocy finansowej. Osoba korzystająca z tego serwisu - twórca może samodzielnie ustanowić progi wpłat (np. 3 zł miesięcznie, 10 zł miesięcznie, 40 zł miesięcznie itp.). Wspierający, dokonujący wpłat na rzecz twórcy za pomocą platformy Patronite, mają pełną dowolność w wyborze progów wpłat oraz nie są zobowiązani do stałego, cyklicznego przekazywania zadeklarowanych wpłat. Portal po pobraniu prowizji dokonuje przelewu zebranych środków na rachunek bankowy twórcy, w tym przypadku Wnioskodawcy. Wnioskodawca ustanowił następujące progi wpłat od darczyńców, zwanych na portalu Patronami, którzy zdecydują się na wspieranie działalności Wnioskodawcy: 3 zł, 10 zł, 40 zł i 100 zł miesięcznie. Ponadto Wnioskodawca wskazał na swoim profilu na portalu Patronite, że w zależności od kwot wpłat dokonanych na jego rzecz za pośrednictwem portalu, wpłacający otrzymają podziękowania, czy też symboliczne wyrażenie wdzięczności Wnioskodawcy w następującej postaci. Każdy wyższy próg zawiera także podziękowanie z niższego progu.

a) W przypadku wsparcia na poziomie 3 złotych wspierający zostaje wymieniony na specjalnej, dziękczynnej tablicy w każdym nowym filmie na kanale (...)

b) W przypadku wsparcia na poziomie 10 złotych wspierający dodatkowo otrzymuje od Wnioskodawcy prywatny adres e-mail, na który można się kontaktować i zadawać pytania na tematy, związane z tematyką kanału na portalu (...)

c) W przypadku wsparcia na poziomie 40 złotych wspierający dodatkowo otrzyma książkę, której autorem jest Wnioskodawca wraz z autografem i dedykacją

d) W przypadku wsparcia na poziomie 100 złotych wspierający dodatkowo może zaproponować temat odcinka, który pojawi się na kanale Wnioskodawcy na portalu (...).

Brak jest ścisłego powiązania pomiędzy decyzją Wnioskodawcy o produkcji kolejnych odcinków filmów na jego kanale (...), a wysokością wpłat uzyskanych od Patronów za pośrednictwem portalu Patronite. Innymi słowy, Wnioskodawca prowadził, prowadzi i będzie prowadzić kanał niezależnie od wysokości wsparcia od Patronów. Tym samym środki pieniężne otrzymywane od Patronów nie są jakimkolwiek rodzajem składki na konkretny odcinek programu, którego produkcja wymagałaby zebrania określonej kwoty pieniędzy.

Wnioskodawca traktuje wpłaty od Patronów w wysokości progów 3 zł, 10 zł, 40 zł i 100 zł jako darowizny w rozumieniu art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145, z późn. zm.), zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dobrowolne wpłaty od Patronów zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn są zwolnione z opodatkowania, jeżeli suma datków od jednego Patrona nie przekroczy w ciągu 5 lat kwoty 4.902 zł?

Zdaniem Wnioskodawcy, wpłaty od Patronów uznaje za darowizny mieszczące się w kwocie wolnej od podatku do momentu, w którym nie przekroczą one kwoty 4 902 złotych w ciągu 5 lat od jednego Patrona. W każdym miesiącu Wnioskodawca otrzymuje od portalu Patronite listę Patronów wraz z wysokością dokonanych przez nich wpłat. W związku z tym, Wnioskodawca na bieżąco zna wysokości wpłat narastająco od każdego Patrona. Wnioskodawca ocenia czy wpłaty od danego Patrona mieszczą się w limicie nieopodatkowanych darowizn, których wysokość zależy od zaliczenia danego Patrona do jednej z grup podatkowych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2019 r. poz. 1813 z późn. zm.) - podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. darowizny.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera pojęcia "darowizna", dlatego w tym zakresie odwołać się należy do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego - przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Z treści art. 890 § 1 ww. ustawy wynika natomiast, iż oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Zatem daną czynność można uznać za darowiznę, jeżeli posiada cechy tegoż zobowiązania, tzn. gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu, a ponadto czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego, pod warunkiem, że czynność ta nie została wymieniona w treści art. 889 ustawy.

Przepis art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy - obowiązek podatkowy powstaje - przy nabyciu w drodze darowizny - z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Wysokość podatku od spadków i darowizn ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca. Zaliczenie do jednej z trzech grup podatkowych odbywa się w zależności od jego stopnia pokrewieństwa albo powinowactwa z osobą, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn - do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

1.

do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

2.

do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

3.

do grupy III - innych nabywców.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ww. ustawy - opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

1.

9.637 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;

2.

7.276 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;

3.

4.902 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie (art. 9 ust. 2 zdanie pierwsze ustawy o podatku od spadków i darowizn).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy - podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku. Podatek naliczany jest zależnie od wartości otrzymanej darowizny, według tabeli określonej w tym przepisie.

Jeżeli wartość darowizny od jednego darczyńcy przekroczy kwotę wolną od podatku w okresie wskazanym powyżej wówczas w myśl art. 17a ust. 1 ww. ustawy, podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od stycznia 2020 r. prowadzi kanał na portalu (...), na którym prezentuje (...). W celu uzyskania dodatkowych środków pieniężnych na realizację tego kanału, Wnioskodawca założył w sierpniu 2020 r. swój profil w portalu internetowym Patronite. Serwis ten umożliwia twórcom ogłaszanie się w celu zebrania wsparcia finansowego od darczyńców, nazywanych Patronami. Portal po pobraniu prowizji dokonuje przelewu zebranych środków na rachunek bankowy twórcy, w tym przypadku Wnioskodawcy. Wnioskodawca ustanowił następujące progi wpłat od darczyńców, zwanych na portalu Patronami, którzy zdecydują się na wspieranie działalności Wnioskodawcy: 3 zł, 10 zł, 40 zł i 100 zł miesięcznie. Ponadto Wnioskodawca wskazał na swoim profilu na portalu Patronite, że w zależności od kwot wpłat dokonanych na jego rzecz za pośrednictwem portalu, wpłacający otrzymają podziękowania, czy też symboliczne wyrażenie wdzięczności Wnioskodawcy. Wnioskodawca traktuje wpłaty od Patronów w wysokości progów 3 zł, 10 zł, 40 zł i 100 zł jako darowizny w rozumieniu art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145, z późn. zm.), zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi to, czy wpłaty otrzymywane od Patronów są zwolnione z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn jeżeli suma datków otrzymanych od jednego Patrona w ciągu 5 lat nie przekroczy kwoty 4.902 zł.

W tym miejscu należy wskazać, że wpłaty w wysokości 5 zł, 10 zł, 40 zł i 100 zł dokonywane przez tzw. Patronów, skoro - jak wskazał Wnioskodawca - stanowią darowizny, to podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Darczyńcą w tym przypadku jest każda osoba wspierająca, przekazująca środki pieniężne na rzecz Wnioskodawcy (za pośrednictwem serwisu Patronite) w wysokości 5 zł, 10 zł, 40 zł i 100 zł.

Opodatkowanie otrzymywanych darowizn kształtuje się w zależności od przyporządkowania Patrona do odpowiedniej grupy podatkowej oraz od wysokości darowanej przez Patrona kwoty (o czym stanowi ww. art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn).

Z uwagi na fakt, że Patroni mogą dokonywać na rzecz Wnioskodawcy darowiznę 5 zł, 10 zł, 40 zł i 100 zł wielokrotnie, zastosowanie znajdzie ww. art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, zgodnie z którym jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie.

Wnioskodawca jest zatem zobowiązany do składania zeznania podatkowego z tytułu otrzymania darowizny od każdej osoby fizycznej odrębnie, w terminie miesiąca od dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli od dnia otrzymania darowizny, w sytuacji, w której kwota otrzymana od jednej osoby przekroczy 4.902 zł jednorazowo, lub też sumarycznie w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. W przeciwnym wypadku, tj. w sytuacji, gdy otrzymana od jednej osoby kwota nie przekroczy 4.902 zł, otrzymana darowizna nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Reasumując, jeżeli zatem kwota otrzymanej darowizny od poszczególnego Patrona sumarycznie w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie otrzymanie darowizny nie przekroczy 4.902 zł, to wartość tej darowizny (od każdej z tych osób z osobna) mieści się w kwocie wolnej i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl