0111-KDIB2-2.4015.38.2020.4.PB - Zwolnienie z podatku od spadków i darowizn dla osób najbliższych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-2.4015.38.2020.4.PB Zwolnienie z podatku od spadków i darowizn dla osób najbliższych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 9 marca 2020 r. (data wpływu 9 marca 2020 r.), uzupełnionym 17 kwietnia 2020 r., 20 i 25 maja 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości nabytej tytułem darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości nabytej tytułem darowizny.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 13 maja 2020 r. Znak: 0112-KDIL2-1.4011.307.2020.2.PW, 0111-KDIB2-2.4015.38.2020.3.PB, wezwano Wnioskodawczynię do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 20 i 25 maja 2020 r.

Ponadto wniosek został również uzupełniony przez Wnioskodawczynię 17 kwietnia 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W lipcu 2016 r. Wnioskodawczyni otrzymała od rodziców tytułem darowizny nieruchomość. Darowizna przekazana aktem notarialnym była zwolniona z podatku na podstawie art. 4a ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Rodzice Wnioskodawczyni, którzy mieszkali w darowanej nieruchomości zmarli. Wnioskodawczyni chce sprzedać nieruchomość, gdyż jej centrum życiowych interesów znajduje się w Holandii. Wnioskodawczyni chce przeznaczyć przychód uzyskany ze sprzedaży na zakup nieruchomości przeznaczonej na własne cele mieszkaniowe na terenie Holandii.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy sprzedając nieruchomość przed upływem 5 lat Wnioskodawczyni zachowa ulgę wspomnianą powyżej (zwolnienie z podatku od spadków i darowizn)?

Zdaniem Wnioskodawczyni, kwota uzyskana ze sprzedaży będzie zwolniona z podatku. Obowiązuje całkowite zwolnienie z podatku od darowizny na podstawie art. 4a ust. 1 i ust. 4, nawet w przypadku sprzedaży nieruchomości przed upływem 5 lat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawczyni wyłącznie w zakresie podatku od spadków i darowizn. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1813) - podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:

1.

dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego;

2.

darowizny, polecenia darczyńcy;

3.

zasiedzenia;

4.

nieodpłatnego zniesienia współwłasności;

5.

zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;

6.

nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.

Ponadto, zgodnie z art. 1 ust. 2 ww. ustawy - podatkowi podlega również nabycie praw do wkładu oszczędnościowego na podstawie dyspozycji wkładem na wypadek śmierci oraz nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn określony w art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn jest katalogiem zamkniętym. Wobec tego wymienione w nim tytuły nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych stanowią jedyne przypadki podlegające opodatkowaniu tym podatkiem.

W myśl art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn - obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Równocześnie na mocy art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn - zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5, 7 i 8 oraz ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia - w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4.

W myśl art. 4a ust. 4 ww. ustawy obowiązek zgłoszenia nie obejmuje przypadków, gdy:

1.

wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, nie przekracza kwoty określonej w art. 9 ust. 1 pkt 1 lub

2.

nabycie następuje na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego albo w tej formie zostało złożone oświadczenie woli jednej ze stron.

Przepis art. 4a ww. ustawy nie nakłada na nabywcę (obdarowanego) żadnych innych warunków poza tymi, które są w nim wymienione. Wśród warunków ww. art. 4a tejże ustawy ustawodawca nie zawarł warunku dotyczącego okresu posiadania przez obdarowanego nabytego w drodze darowizny majątku. Ustawodawca nie nałożył bowiem na podatnika, który skorzystał z ww. zwolnienia jakichkolwiek dodatkowych warunków, koniecznych do spełnienia dla zachowania prawa do zwolnienia. Przyznane zwolnienie jest zatem bezwarunkowe. Tym samym, obdarowany bez utraty zwolnienia określonego w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, może w każdej chwili dokonać sprzedaży przedmiotu nabytego tytułem darowizny.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w lipcu 2016 r. Wnioskodawczyni otrzymała od rodziców tytułem darowizny nieruchomość. Darowizna przekazana aktem notarialnym była zwolniona z podatku na podstawie art. 4a ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Rodzice Wnioskodawczyni, którzy mieszkali w darowanej nieruchomości zmarli. Wnioskodawczyni chce sprzedać nieruchomość, gdyż jej centrum życiowych interesów znajduje się w Holandii. Wnioskodawczyni chce przeznaczyć przychód uzyskany ze sprzedaży na zakup nieruchomości przeznaczonej na własne cele mieszkaniowe na terenie Holandii.

Wątpliwości Wnioskodawczyni budzi fakt, czy w związku ze sprzedażą nieruchomości, nabytej tytułem darowizny od rodziców, zachowa prawo do zwolnienia, z którego skorzystała na podstawie art. 4a ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Jak już wcześniej wskazano, opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlega nabycie na podstawie tytułów ściśle wymienionych w art. 1 ust. 1 i 2 ww. ustawy. Tym samym sprzedaż przez Wnioskodawczynię nieruchomości nie spowoduje utraty prawa do ulgi z art. 4a ww. ustawy. Równocześnie należy zauważyć, że sprzedaż nabytych przedmiotów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Opodatkowaniu podlega nabycie na podstawie tytułów wymienionych w ustawie.

Reasumując, w związku z planowaną sprzedażą nieruchomości po stronie Wnioskodawczyni nie powstanie obowiązek zapłaty podatku od spadków i darowizn.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl