0111-KDIB2-2.4015.141.2022.1.PB - Ustalenie skutków podatkowych darowizny środków pieniężnych od matki i babki - obywatelek Ukrainy

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 stycznia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-2.4015.141.2022.1.PB Ustalenie skutków podatkowych darowizny środków pieniężnych od matki i babki - obywatelek Ukrainy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od spadków i darowizn jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 listopada 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 31 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych darowizny środków pieniężnych od matki i babki - obywatelek Ukrainy. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani obywatelką Ukrainy, która mieszka na stałe w Polsce od 2015 r., posiada Pani zezwolenie na pobyt czasowy wydane przez wojewodę i pracuje Pani w Polsce na podstawie umowy o pracę od 15 lutego 2021 r.

Spodziewa się Pani otrzymać darowiznę pieniężną od Pani matki i babki, które także są obywatelkami Ukrainy, ale mieszkają na stałe na Ukrainie. Darowizna ma być zrealizowana bez formy aktu notarialnego, w dwóch formach:

1)

przelewu bankowego w walucie dolar amerykański (USD) z konta bankowego na Ukrainie lub banku EU na konto bankowe w Polsce;

2)

wpłaty gotówki przez Pani matkę (babkę) na rachunek bankowy Pani - córki (wnuczki) w oddziale banku, w którym jest otwarty rachunek bankowy Pani - córki (wnuczki) w Polsce.

Wartość darowizny to kwota 150 000 USD.

Pytanie

Czy darowizna będzie opodatkowana w Polsce według polskiego prawa i czy może Pani skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 4a polskiej ustawy o podatku od spadków i darowizn?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, aby móc skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 4a polskiej ustawy o podatku od spadków i darowizn spełnia Pani wszystkie warunki:

- w chwili zawarcia umowy darowizny ma Pani miejsce stałego pobytu na terytorium RP (posiada Pani kartę czasowego pobytu) i przestrzega Pani art. 2 polskiej ustawy o podatku od spadków i darowizn;

- darowizna będzie zrealizowana w formie przelewu bankowego w walucie dolar amerykański (USD) z konta bankowego na Ukrainie lub innego banku UE na konto bankowe w Polsce lub wpłaty gotówki przez Pani matkę (babkę) na rachunek bankowy Pani - córki (wnuczki) w oddziale banku, w którym jest otwarty rachunek bankowy Pani - córki (wnuczki) w Polsce;

- zgłosi Pani właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego nabycie tytułem darowizny środków pieniężnych w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1043 z późn. zm.):

Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem: darowizny, polecenia darczyńcy.

W myśl art. 2 ww. ustawy:

Nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą podlega podatkowi, jeżeli w chwili otwarcia spadku lub zawarcia umowy darowizny nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do art. 3 pkt 1 ww. ustawy:

Podatkowi nie podlega: nabycie własności rzeczy ruchomych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych podlegających wykonaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli w dniu nabycia ani nabywca, ani też spadkodawca lub darczyńca nie byli obywatelami polskimi i nie mieli miejsca stałego pobytu lub siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak z powyższych przepisów wynika, nabycie przez osobę fizyczną rzeczy i praw majątkowych tytułem darowizny podlega podatkowi od spadków i darowizn, jeżeli:

- nabywane rzeczy znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub nabywane prawa majątkowe wykonywane są na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub

- nabywane rzeczy znajdują się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane są za granicą; jednakże w chwili zawarcia umowy darowizny nabywca jest obywatelem polskim lub ma miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast nabycie przez osobę fizyczną rzeczy i praw majątkowych tytułem darowizny nie podlega podatkowi od spadków i darowizn, jeżeli:

- nabywane rzeczy znajdują się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane są za granicą, jednakże w chwili zawarcia umowy darowizny nabywca nie jest obywatelem polskim lub nie ma miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub,

- nabywane rzeczy ruchome znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub nabywane prawa majątkowe wykonywane są na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ale w dniu nabycia zarówno darczyńca jak i obdarowany nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu lub siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Uogólniając, należy stwierdzić, że ustawodawca w ustawie o podatku od spadków i darowizn określił dwa samoistne stany prawne - normujące odmienne zdarzenia - w zakresie przysporzenia majątkowego, z którymi prawo wiąże powstanie obowiązku podatkowego.

Pierwszy, określony w treści art. 1 ww. ustawy, odnosi się do nabycia rzeczy lub praw na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od obywatelstwa czy też miejsca zamieszkania uprawnionej osoby fizycznej.

Drugi stan prawny, określony w art. 2 cyt. ustawy, odnosi się do posiadania obywatelstwa polskiego lub miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawodawca jako wiodącą przyjął zasadę domicylu, zgodnie z którą obowiązek podatkowy ciąży na osobie mającej stałe miejsce zamieszkania w Polsce, nawet gdy chodzi o nabycie rzeczy lub praw majątkowych za granicą. Drugą zaś z zasad w zakresie przedmiotu opodatkowania jest zasada obywatelstwa i miejsca stałego pobytu, stosownie do której obowiązek podatkowy powstaje z momentem otwarcia spadku lub zawarcia umowy darowizny, jeżeli nabywca jest obywatelem polskim lub ma miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że jest Pani obywatelką Ukrainy, która mieszka na stałe w Polsce od 2015 r., posiada Pani zezwolenie na pobyt czasowy wydane przez wojewodę i pracuje Pani w Polsce na podstawie umowy o pracę od 15 lutego 2021 r. Spodziewa się Pani otrzymać darowiznę pieniężną od Pani matki i babki, które także są obywatelkami Ukrainy, ale mieszkają na stałe na Ukrainie. Wartość darowizny to kwota 150 000 USD.

Dokonując analizy przedmiotowej sprawy w pierwszej kolejności należy zauważyć, że przedmiot darowizny, który będą stanowiły środki pieniężne, w chwili zawarcia umowy nie będzie znajdował się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Z treści wniosku jasno wynika, iż darowana Pani suma pieniężna zostanie przekazana w formie przelewu bankowego w walucie dolar amerykański (USD) z konta bankowego na Ukrainie lub innego banku UE na konto bankowe w Polsce lub wpłaty gotówki przez Pani matkę (babkę) na rachunek bankowy Pani - córki (wnuczki) w oddziale banku, w którym jest otwarty rachunek bankowy Pani - córki (wnuczki) w Polsce. Pani matka i babka mieszkają na stałe na Ukrainie. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zatem zastosowania art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Przepis ten bowiem dotyczy rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Należy jednak wskazać, że na mocy art. 2 ww. ustawy, przedmiotem ustawy o podatku od spadków i darowizn objęte jest również nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą. Jednakże, powołany przepis ma zastosowanie tylko wówczas, gdy w chwili zawarcia umowy darowizny (lub otwarcia spadku) nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak wynika z treści wniosku, jest Pani obywatelką Ukrainy, która mieszka na stałe w Polsce od 2015 r., posiada Pani zezwolenie na pobyt czasowy wydane przez wojewodę.

Zatem, nie można zgodzić się z Panią, że w chwili zawarcia umowy darowizny będzie miała Pani miejsce stałego pobytu na terytorium RP (posiada Pani kartę czasowego pobytu).

Podkreślić bowiem należy, iż przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy - nie można utożsamiać z miejscem stałego pobytu.

Kwestie stałego pobytu cudzoziemców reguluje ustawa z 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 2354). Warunki udzielania zezwolenia na pobyt stały zostały wymienione w art. 195 i nast. ustawy o cudzoziemcach.

Podsumowując powyższe wskazać należy, że nabycie przez Panią środków pieniężnych od matki i babki na podstawie umowy darowizny nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, z uwagi na treść art. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn - o ile w chwili zawarcia umowy darowizny nie będzie Pani miała miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nadal będzie Pani posiadała wyłącznie zezwolenie na pobyt czasowy. Tym samym, skoro nabycie środków pieniężnych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, to nie będzie mogło więc korzystać ze zwolnienia.

Pomimo, że nie będzie Pani zobowiązana do zapłaty podatku od spadków i darowizn, Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe ze względu na przedstawioną argumentację. Brak opodatkowania otrzymanej darowizny podatkiem od spadków i darowizn nie będzie wynikał z możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, lecz faktu, iż darowizna środków pieniężnych od Pani matki i babki - obywatelek Ukrainy nie będzie podlegała w ogóle opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn w Polsce.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w.. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl