0111-KDIB2-2.4015.113.2020.2.MM - Zwolnienie z PSD darowizny nieruchomości kościelnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 marca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-2.4015.113.2020.2.MM Zwolnienie z PSD darowizny nieruchomości kościelnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 18 grudnia 2020 r. (data wpływu 23 grudnia 2020 r.), uzupełnionym 24 lutego 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania w drodze darowizny nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania w drodze darowizny nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 18 lutego 2021 r. Znak: 0111-KDIB2-2.4015.113.2020.1.MM wezwano Wnioskodawczynię do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 24 lutego 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W wyniku zdarzenia losowego (spalenie domu) w styczniu 2015 r., w którym zginęła matka czworga dzieci, dzieci pozostały bez dachu nad głową. Początkowo opiekę nad nimi sprawowała babcia, obecnie przebywają w rodzinie zastępczej zawodowej pełniącej również funkcję opiekunów prawnych, która reprezentuje Wnioskodawczynię w niniejszej sprawie.

Instytucja charytatywna Kościoła katolickiego Caritas Archidiecezji X zamierza przekazać w drodze darowizny Wnioskodawczyni oraz pozostałym poszkodowanym dzieciom dom wraz z działką. Dom nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej. W chwili obecnej rodzice zastępczy uzyskali zgodę sądu rodzinno-opiekuńczego na przyjęcie tej darowizny w imieniu małoletnich dzieci i na ich rzecz.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) w przypadku zawarcia umowy darowizny i przekazania domu poszkodowanemu dziecku przez Caritas Archidiecezji X, obdarowany będzie zwolniony od podatku przewidzianego ustawą o podatku od spadków i darowizn?

Zdaniem Wnioskodawczyni, Caritas diecezjalne jest kościelną osobą prawną, co wynika z art. 7 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1347).

Zwolnienia podatkowe od spadku i darowizn dokonanych przez takie podmioty są regulowane na podstawie art. 55 ust. 6 ww. ustawy o stosunku państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej w brzmieniu:

"Nabywanie i zbywanie rzeczy i praw majątkowych przez kościelne osoby prawne w drodze czynności prawnych oraz spadkobrania zapisu i zasiedzenia jest zwolnione od podatku od spadków i darowizn oraz opłaty skarbowej, jeżeli ich przedmiotem są.

1.

rzeczy i prawa nieprzeznaczone do działalności gospodarczej:

2.

sprowadzane z zagranicy maszyny urządzenia i materiały poligraficzne oraz papier.".

Biorąc pod uwagę treść ww. przepisu należy uznać, że zbycie nieruchomości - domu wraz z działką w drodze umowy darowizny na rzecz Wnioskodawczyni i pozostałych dzieci jest zwolnione z podatku od spadków i darowizn i od opłaty skarbowej. Zwolnienie, przewidziane w tym przepisie dotyczy obdarowanych, skoro w przypadku zbycia - darowizny obowiązek podatkowy zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Tym samym zdarzenie przyszłe w postaci darowizny nieruchomości przez Caritas Archidiecezji X na rzecz Wnioskodawczyni i pozostałych poszkodowanych małoletnich dzieci zgodnie z art. 55 ust. 6 cyt. ustawy będzie objęte zwolnieniem z podatku od spadków i darowizn i obdarowane dzieci, nie będą obciążone z tytułu tej darowizny podatkiem od spadków i darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1813) - podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. darowizny.

Jako, że przepisy tej ustawy nie definiują pojęcia "darowizna" należy odwołać się do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.).

Na podstawie art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego - przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie złożone przez obie strony umowy. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia obdarowanego o przyjęciu darowizny.

Stosownie do art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn - obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Zatem w przypadku otrzymania darowizny na obdarowanym ciąży obowiązek podatkowy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że Wnioskodawczyni wraz z rodzeństwem w drodze darowizny otrzymają od instytucji charytatywnej Kościoła Katolickiego Caritas Archidiecezji X dom wraz z działką. Wątpliwość Wnioskodawczyni budzi czy darowizna od Caritas (kościelnej osoby prawnej) spowoduje konieczność zapłacenia podatku od spadków i darowizn.

Jak wynika z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1347) - osobami prawnymi są również:

1. kościoły rektoralne (rektoraty);

2. Caritas Polska;

3. Caritas diecezji;

4. Papieskie Dzieła Misyjne.

Zgodnie natomiast z art. 55 ust. 6 ww. ustawy - nabywanie i zbywanie rzeczy i praw majątkowych przez kościelne osoby prawne w drodze czynności prawnych oraz spadkobrania, zapisu i zasiedzenia jest zwolnione od podatku od spadków i darowizn oraz opłaty skarbowej, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy i prawa nieprzeznaczone do działalności gospodarczej;

2.

sprowadzane z zagranicy maszyny, urządzenia i materiały poligraficzne oraz papier.

Powyższy artykuł stanowi, że nabywanie i zbywanie rzeczy i praw majątkowych przez kościelne osoby prawne w drodze czynności prawnych czyli m.in. w drodze darowizny jest zwolnione od podatku od spadków i darowizn. Ponadto istotą tego przepisu jest zwolnienie konkretnych czynności dokonywanych przez kościelne osoby prawne, a tym samym wszystkich podmiotów dokonujących tych czynności z kościelną osobą prawną.

Wskazane powyżej zwolnienie z podatku od spadków i darowizn ma zatem zastosowanie w sytuacji, gdy stroną czynności cywilnoprawnej, np. umowy darowizny nieruchomości, jest kościelna osoba prawna, a nieruchomość będąca przedmiotem tej umowy nie jest przeznaczona do działalności gospodarczej.

Przenosząc powyższe przepisy na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, że czynność zbycia przez Caritas w drodze darowizny na rzecz Wnioskodawczyni domu wraz z działką będzie zwolniona z podatku od spadków i darowizn. Tym samym Wnioskodawczyni jako obdarowana nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od spadków i darowizn z tytułu opisanej darowizny.

Stanowisko Wnioskodawczyni uznano zatem za prawidłowe.

Końcowo Organ podkreśla, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). A zatem wniosek o wydanie interpretacji może być złożony tylko w indywidualnej sprawie zainteresowanego. Z tych też względów - z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego - zaznacza się, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie Wnioskodawczyni. Jeśli pozostałe obdarowane dzieci - rodzeństwo Wnioskodawczyni chcieliby uzyskać interpretację w powyższej sprawie, koniecznym jest aby złożyli odrębne wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania

opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl