0111-KDIB2-2.4014.121.2020.2.MZ - Wyłączenie z PCC czynności w zakresie gospodarki nieruchomościami publicznymi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-2.4014.121.2020.2.MZ Wyłączenie z PCC czynności w zakresie gospodarki nieruchomościami publicznymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 15 czerwca 2020 r. (data wpływu 17 czerwca 2020 r.), uzupełnionym 26 sierpnia 2020 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zamiany nieruchomości w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zamiany nieruchomości w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 13 sierpnia 2020 r. Znak: 0111-KDIB2-2.4014.121.2020.1.MZ wezwano Wnioskodawczynię do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 26 sierpnia 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Trzy osoby fizyczne, są właścicielami sąsiadujących ze sobą nieruchomości gruntowych położonych w P. Każda z tych osób jest właścicielem jednej z nieruchomości, mianowicie B. K. jest właścicielką niezbudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę ewidencyjną nr (...), o obszarze 0,7095 ha, Wnioskodawczyni J. T. jest właścicielką niezabudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę ewidencyjną nr (...) o obszarze 1,0646 ha, natomiast M. Z. jest właścicielką niezabudowanej nieruchomości gruntowej, w skład której wchodzi między innymi działka ewidencyjna nr (...), o obszarze 1,3302 ha.

Właściciele zamierzają dokonać podziału nieruchomości i zamiany gruntów w oparciu o art. 98b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Właściciele oświadczyli, że planowana zamiana gruntów spowodowana jest ukształtowaniem działek uniemożliwiającym ich racjonalne zagospodarowanie.

Zgodnie z treścią art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami - właściciele albo użytkownicy wieczyści nieruchomości ukształtowanych w sposób uniemożliwiający ich racjonalne zagospodarowanie mogą złożyć zgodny wniosek o ich połączenie i ponowny podział na działki gruntu, jeżeli przysługują im jednorodne prawa do tych nieruchomości. Podziału nieruchomości, o którym mowa powyżej dokonuje się pod warunkiem, że właściciele albo użytkownicy wieczyści dokonają, w drodze zamiany, wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu, w związku z powyższym do wniosku o podział należy dołączyć, złożone w formie aktu notarialnego, zobowiązanie do dokonania takiej zamiany.

Przygotowany został przez uprawnionego geodetę wstępny projekt podziału, do którego jako załącznik dołączono wykaz zmian gruntowych. Właściciele oświadczyli, że w wyniku dokonanego podziału (przeprowadzonego zgodnie z projektem) dojdzie do ukształtowania nowego stanu ewidencyjnego granic, oznaczenia, konfiguracji i wielkości wydzielanych działek gruntu i nieruchomości obejmujących te działki.

Zgodnie ze wstępnym projektem podziału sporządzonym przez uprawnionego geodetę nieruchomości zostaną podzielone w następujący sposób:

- działka nr (...) ulegnie podziałowi na działki:

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0143 ha, przeznaczoną pod drogę dojazdową,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0231 ha, przeznaczoną pod drogę dojazdową,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,622 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,634 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0657 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0645 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0663 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0651 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0668 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0681 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0662 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0672 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0661 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0748 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0728 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0646 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0650 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0284 ha,

- działka nr (...) ulegnie podziałowi na działki:

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0223 ha, przeznaczoną pod drogę dojazdową

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0424 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0630 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0633 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0692 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0615 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0621 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0683 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0609 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0600 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0689 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0676 ha,

- działka nr (...) ulegnie podziałowi na działki:

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0061 ha, przeznaczoną pod drogę dojazdową,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0089 ha, przeznaczoną pod drogę dojazdową,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0113 ha, przeznaczoną pod drogę dojazdową,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,05656 ha, przeznaczoną pod drogę dojazdową,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0266 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0253 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0258 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0250 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0252 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0244 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0247 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0247 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0237 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0241 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0266 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0274 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0294 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0269 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0278 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0312 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0278 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0312 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0285 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0295 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0330 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0299 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0305 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0326 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0353 ha,

* (...) o przybliżonym obszarze 0,0359 ha.

Wskazane powyżej numery stanowią numery robocze, które ulegną zmianie. Wskazane powierzchnie mogą ulec zmianie na skutek dokonania nowych pomiarów.

Strony umowy wyjaśniły, że na skutek dokonania połączenia i ponownego podziału nieruchomości stanowiących działki: nr (...), nr (...) i nr (...) opisane powyżej (zgodnie ze wstępnym projektem podziału):

* ww. działki: nr (...) - będą stanowiły jedną nieruchomość,

* ww. działki: nr (...) - będą stanowiły jedną nieruchomość,

* ww. działki: nr (...) - będą stanowiły jedną nieruchomość,

* ww. działki: nr (...) - będą stanowiły jedną nieruchomość, przeznaczoną pod drogi dojazdowe,

* ww. działka nr (...) - będzie stanowiła jedną nieruchomość, przeznaczoną pod drogę dojazdową.

W Kancelarii Notarialnej zawarto w formie aktu notarialnego przedwstępną umowę zamiany, na podstawie której właścicielki nieruchomości stanowiących działki: nr (...), nr (...) i nr (...) - w związku z treścią art. 98b ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami - zobowiązały się do dokonania zamiany, na podstawie której:

1. Wnioskodawczyni przeniesie na rzecz B. K. wolne od wszelkich obciążeń, roszczeń i praw osób trzecich: ww. działki o położeniu odpowiadającemu gruntowi oznaczonemu numerami: (...), udział wynoszący 1/3 część we współwłasności działki o położeniu odpowiadającemu gruntowi oznaczonemu numerem 1, udział wynoszący 1/3 część we współwłasności działki o położeniu odpowiadającemu gruntowi oznaczonemu numerem (...) (pochodzących z podziału działki nr (...)).

W zamian

B. K. przeniesie na rzecz Wnioskodawczyni wolne od wszelkich obciążeń, roszczeń i praw osób trzecich: działki o położeniu odpowiadającemu gruntowi oznaczonemu numerami: (...), udział wynoszący 1/3 część we współwłasności działki o położeniu odpowiadającemu gruntowi oznaczonemu numerem (...) (pochodzących z podziału działki nr (...)).

2. M. Z. przeniesie na rzecz B. K. wolne od wszelkich obciążeń, roszczeń i praw osób trzecich: działki o położeniu odpowiadającemu gruntowi oznaczonemu numerami: (...), udział wynoszący 1/3 część we współwłasności działki o położeniu odpowiadającemu gruntowi oznaczonemu numerem (...), udział wynoszący 1/3 część we współwłasności działki o położeniu odpowiadającemu gruntowi oznaczonemu numerem (...), udział wynoszący 1/3 część we współwłasności działki o położeniu odpowiadającemu gruntowi oznaczonemu numerem (...), udział wynoszący 7/29 części we współwłasności działki o położeniu odpowiadającemu gruntowi oznaczonemu numerem (...) (pochodzących z podziału działki nr (...)).

W zamian

B. K. przeniesie na rzecz M. Z. wolne od wszelkich obciążeń, roszczeń i praw osób trzecich: działki o położeniu odpowiadającemu gruntowi oznaczonemu numerami: (...), udział wynoszący 1/3 część we współwłasności działki o położeniu odpowiadającemu gruntowi oznaczonemu numerem (...) (pochodzących z podziału działki nr (...)).

3. M. Z. przeniesie na rzecz Wnioskodawczyni wolne od wszelkich obciążeń, roszczeń i praw osób trzecich: działki o położeniu odpowiadającemu gruntowi oznaczonemu numerami:

(...), udział wynoszący 1/3 część we współwłasności działki o położeniu odpowiadającemu gruntowi oznaczonemu numerem (...), udział wynoszący 1/3 część we współwłasności działki o położeniu odpowiadającemu gruntowi oznaczonemu numerem 4, udział wynoszący 1/3 część we współwłasności działki o położeniu odpowiadającemu gruntowi oznaczonemu numerem (...), udział wynoszący 10/29 część we współwłasności działki o położeniu odpowiadającemu gruntowi oznaczonemu numerem (...) (pochodzących z podziału działki nr (...))

W zamian

Wnioskodawczyni przeniesie na rzecz M. Z. wolne od wszelkich obciążeń, roszczeń i praw osób trzecich: działki o położeniu odpowiadającemu gruntowi oznaczonemu numerami: (...), udział wynoszący 1/3 część we współwłasności działki o położeniu odpowiadającemu gruntowi oznaczonemu numerem (...), udział wynoszący 1/3 część we współwłasności działki o położeniu odpowiadającemu gruntowi oznaczonemu numerem (...) (pochodzących z podziału działki nr (...)).

Strony przyrzeczoną umowę zamiany zobowiązały się zawrzeć bez dopłat, po uprawomocnieniu się decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości stanowiących działki: nr (...), nr (...) i nr (...).

W wykonaniu zawartej umowy przedwstępnej zaplanowano zawarcie przed notariuszem umowy zamiany, w której wszyscy właściciele na podstawie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami dokonają wzajemnych zamian części swych nieruchomości, na zasadach opisanych poniżej.

Na skutek dokonania połączenia i ponownego podziału nieruchomości stanowiących działki: nr (...), nr (...) i nr (...):

* ww. działki: nr (...) - będą stanowiły jedną nieruchomość, której właścicielką będzie **,

* ww. działki: nr (...) - będą stanowiły jedną nieruchomość, której właścicielką będzie **,

* ww. działki: nr (...) - będą stanowiły jedną nieruchomość, której właścicielką będzie **,

* ww. działki: nr (...) - będą stanowiły jedną nieruchomość, przeznaczoną pod drogi dojazdowe, której współwłaścicielkami będą Wnioskodawczyni, B. K. i M. Z. w udziałach po 1/3 części,

* ww. działka nr (...) - będzie stanowiła jedną nieruchomość, przeznaczoną pod drogę dojazdową, której współwłaścicielkami będą Wnioskodawczyni w 10/29 częściach, B. K. w 7/9 częściach i M. Z. w 12/29 częściach.

Ponadto strony wyjaśniły, że w przypadku gdyby którakolwiek z nowo powstałych działek została wydzielona pod drogę publiczną i przeszła z mocy prawa (na podstawie art. 98 ustawy o gospodarce nieruchomościami) na własność gminy, powiatu, województwa lub skarbu państwa - działka taka nie będzie stanowić przedmiotu zamiany.

W związku z powyższym opisem zadano (po przeformułowaniu) następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni jest zobowiązana odprowadzić podatek od czynności cywilnoprawnych od umowy zamiany nieruchomości, przeprowadzonej w trybie z art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami?

Zdaniem Wnioskodawczyni (sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), nie jest ona zobowiązana do odprowadzenia na rachunek właściwego organu podatkowego podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy zamiany nieruchomości, przeprowadzonej w trybie z art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Zakres opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych został w sposób enumeratywny wymieniony w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Podatkowi temu podlegają w szczególności - zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a tej ustawy - umowy zamiany rzeczy i praw majątkowych. Art. 2 powołanej wyżej ustawy określa katalog wyłączeń od podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z treścią art. 2 pkt 1 lit. g ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne "w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami". Interpretując zwrot "w sprawach" należy przyjąć, że powyższe wyłączenie dotyczy gospodarki nieruchomościami w szerokim znaczeniu, w związku z czym nie podlegają podatkowi sprawy, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia jest zawarta w przepisach ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Zgodnie z treścią art. 98b ust. 1 ustawy o gospodarce gruntami (winno być: ustawy o gospodarce nieruchomościami):

1. Właściciele albo użytkownicy wieczyści nieruchomości ukształtowanych w sposób uniemożliwiający ich racjonalne zagospodarowanie mogą złożyć zgodny wniosek o ich połączenie i ponowny podział na działki gruntu, jeżeli przysługują im jednorodne prawa do tych nieruchomości. Do wniosku należy dołączyć, złożone w formie aktu notarialnego, zobowiązanie do dokonania zamiany, o której mowa w ust. 3.

2. W sprawach, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 93, art. 94, art. 96, art. 97 ust. 1-2, art. 98, art. 98A oraz art. 99.

3. Podziału nieruchomości, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się pod warunkiem, że właściciele albo użytkownicy wieczyści dokonają, w drodze zamiany, wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu. W razie nierównej wartości zamienianych części nieruchomości stosuje się art. 15.

W doktrynie podkreśla się, że: "w komentowanym przepisie uregulowano szczególny tryb postępowania podziałowego, stanowiącego swoisty rodzaj scalenia i podziału co najmniej kilku odrębnych nieruchomości, dokonywanego decyzją organu orzekającego o zatwierdzeniu połączenia i następczego podziału tych nieruchomości. W ramach tej procedury dochodzi do ukształtowania nowego stanu ewidencyjnego granic, oznaczenia, konfiguracji i wielkości wydzielanych działek gruntu i nieruchomości obejmujących te działki. Przedmiotem połączenia i podziału są odrębne nieruchomości, dlatego też w wyniku połączenia dochodzi do zniesienia ewidencyjnych granic między tymi nieruchomościami, natomiast w wyniku następczego podziału określa się nowy przebieg granic dotychczasowych nieruchomości w obszarze tych nieruchomości. Podział nieruchomości może przy tym polegać nie tylko na wytyczeniu nowych granic pomiędzy dotychczasowymi nieruchomościami, ale także na wydzieleniu w ramach nowych nieruchomości większej liczby działek gruntu, aniżeli odpowiadająca liczba nowych nieruchomości".

Warunkiem zastosowania trybu określonego w art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami są: złożenie zgodnego wniosku przez właścicieli nieruchomości, położenie nieruchomości lub stosunki własnościowe umożliwiające racjonalne zagospodarowanie gruntów, zobowiązanie właścicieli do dokonania zamiany nieruchomości i wzajemnego przeniesienia praw do części nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek.

Procedura uregulowana w art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami ma zastosowanie w niniejszej sprawie. Jej częściami są planowane do zawarcia przez strony: przedwstępna umowa zamiany nieruchomości oraz umowa zamiany nieruchomości objętych podziałem. Oba ww. dokumenty są konieczne do ukończenia procedury. Należy jednocześnie pokreślić, że czynność dokonywana w trybie art. 98b ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami kształtowana jest nie tylko przez strony umowy, jej istotne elementy zostaną określone w decyzji administracyjnej zatwierdzającej podział nieruchomości, wydanej na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Umowa zamiany podlegająca przepisom art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami nie może zostać dokonana bez uwzględnienia treści decyzji administracyjnej wydanej w trybie tego przepisu.

Opisany powyżej tryb jest jedynym możliwym do zastosowania przez właścicieli nieruchomości w celu zmiany dotychczasowej struktury istniejących nieruchomości i poprawy warunków ich racjonalnego zagospodarowania.

Należy zaznaczyć, że przedstawione stanowisko jest zgodne ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach wyrażonym w sprawie Znak: IBPBII-1/436-140/14/MZ z 25 lipca 2014 r. oraz w sprawie Znak: IBPB-2-1/4514-83/16/PM z 26 kwietnia 2016 r., a także w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektorów pozostałych Izb Skarbowych, m.in. Znak: IPPB2/436-541/13-2/LS z 3 grudnia 2013 r., Znak: IPPB2/436-544/13-2/AF z 21 listopada 2013 r., Znak: IPPB2/436-331/13-2/MZ z 27 sierpnia 2013 r., Znak: IPPB2/436 -159/13-2/MK1 z 13 maja 2013 r., Znak: IPPB2/436-96/13-3/AF z 8 kwietnia 2013 r., Znak: IPPB2/436-271/12-2/MZ z 20 sierpnia 2012 r.

Ponieważ opisana umowa zamiany nieruchomości w trybie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do odprowadzenia podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 815, z późn. zm.) - podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 2 ww. ustawy - obowiązek podatkowy przy umowie zamiany ciąży na stronach czynności.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - podstawę opodatkowania przy umowie zamiany:

a.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego na taki lokal lub prawo do lokalu - stanowi różnica wartości rynkowych zamienianych lokali lub praw do lokali,

b.

w pozostałych przypadkach - stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek.

Przepis art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą m.in. od umowy zamiany przy przeniesieniu własności nieruchomości - 2%.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że zamiana nieruchomości podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na stronach czynności.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. g ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami lub przepisom o autostradach płatnych.

Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 65, z późn. zm.) określa zasady scalania i podziału nieruchomości (art. 1 ust. 1 pkt 3).

W myśl art. 98b ust. 1 ww. ustawy - właściciele albo użytkownicy wieczyści nieruchomości ukształtowanych w sposób uniemożliwiający ich racjonalne zagospodarowanie mogą złożyć zgodny wniosek o ich połączenie i ponowny podział na działki gruntu, jeżeli przysługują im jednorodne prawa do tych nieruchomości. Do wniosku należy dołączyć, złożone w formie aktu notarialnego, zobowiązanie do dokonania zamiany, o której mowa w ust. 3.

Zgodnie z treścią art. 98b ust. 2 ustawy - w sprawach, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 93, art. 94, art. 96, art. 97 ust. 1-2, art. 98, art. 98a oraz art. 99.

Stosownie do art. 98b ust. 3 cyt. ustawy - podziału nieruchomości, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się pod warunkiem, że właściciele albo użytkownicy wieczyści dokonają, w drodze zamiany, wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu. W razie nierównej wartości zamienianych części nieruchomości stosuje się art. 15.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że trzy osoby fizyczne, są właścicielami sąsiadujących ze sobą nieruchomości gruntowych położonych w P. Każda z tych osób jest właścicielem jednej z nieruchomości, mianowicie B. K. jest właścicielką niezbudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę ewidencyjną nr (...), o obszarze 0,7095 ha, Wnioskodawczyni J. T. jest właścicielką niezabudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę ewidencyjną nr (...) o obszarze 1,0646 ha, natomiast M. Z. jest właścicielką niezabudowanej nieruchomości gruntowej, w skład której wchodzi między innymi działka ewidencyjna nr (...), o obszarze 1,3302 ha. Właściciele zamierzają dokonać podziału nieruchomości i zamiany gruntów w oparciu o art. 98b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Właściciele oświadczyli, że planowana zamiana gruntów spowodowana jest ukształtowaniem działek uniemożliwiającym ich racjonalne zagospodarowanie. W Kancelarii Notarialnej zawarto w formie aktu notarialnego przedwstępną umowę zamiany, na podstawie której właścicielki nieruchomości stanowiących działki: nr (...), nr (...) i nr (...) - w związku z treścią art. 98b ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami - zobowiązały się do dokonania zamiany. W wykonaniu zawartej umowy przedwstępnej zaplanowano zawarcie przed notariuszem umowy zamiany, w której wszyscy właściciele na podstawie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami dokonają wzajemnych zamian części swych nieruchomości.

Skoro zatem czynność zamiany części nowo wydzielonych nieruchomości (wzajemnego przeniesienia praw do części nieruchomości, które wejdą w skład nowo wydzielonych działek), zostanie dokonana na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami to w przedmiotowej sprawie będzie mieć zastosowanie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a w konsekwencji przedmiotowa czynność zamiany nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl