0111-KDIB2-1.4017.6.2022.4.DD - Wystawianie rachunków przez zarządcę wynajmowanej nieruchomości objętej egzekucją

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 października 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-1.4017.6.2022.4.DD Wystawianie rachunków przez zarządcę wynajmowanej nieruchomości objętej egzekucją

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w Ordynacji podatkowej jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. Ordynacji podatkowej w zakresie ustalenia:

- czy Zarządca powinien wystawiać we własnym imieniu i na własną rzecz rachunki dotyczące najmu lub dzierżawy na podstawie art. 87 § 1 o.p.,

- czy Zarządca najem lub dzierżawę powinien dokumentować w inny sposób, tj. np. za pomocą wezwania Komornika Sądowego przy Sądzie Rejonowym, tj. na podstawie art. 122 i 180 o.p. w zw. z art. 934 k.p.c.

Z uwagi na braki formalne wniosku, wezwaliśmy Pana, pismem z 4 października 2022 r., o ich uzupełnienie. Wezwanie zostało odebrane 10 października 2022 r., uzupełnienie ww. wniosku wpłynęło 17 października 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej również jako Zarządca) 5 październiku 2021 r. wziął udział w licytacji wieczystego użytkowania nieruchomości stanowiącej prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami transportu i łączności, silosami, zbiornikami oraz budynkami biurowymi, handlowo-usługowymi oraz innymi niemieszkalnymi, działka numer (...), prawo użytkowania do 5 grudnia 2089 r. należącej do X sp. z o.o. (dalej: Dłużnik) położonej w (...) (dalej: Nieruchomość).

Wnioskodawca zaoferował najwyższą cenę za Nieruchomość, w związku z czym Sąd Rejonowy dla (...), II Wydział Cywilny - Sekcja Egzekucyjna (dalej: Sąd Rejonowy) postanowieniem z 12 października 2021 r. udzielił przybicia prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy.

Wobec uprawomocnienia się ww. postanowienia o udzieleniu przybicia Sąd Rejonowy postanowieniem z 7 czerwca 2022 r. przysądził prawo użytkowania wieczystego Nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy oraz stwierdził, że Dłużnik ma obowiązek wydać prawo użytkowania wieczystego Nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy. Postanowienie o przybiciu według stanu aktualnego na dzień złożenia niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oczekuje na uprawomocnienie się.

Równolegle do powyższego, mając na uwadze prawidłowe sprawowanie zarządu nad Nieruchomością, Sąd Rejonowy postanowieniem z 6 czerwca 2022 r. w sprawie o nadzór nad egzekucją z Nieruchomości prowadzoną przez Komornika Sądowego przy tym Sądzie z wniosku Miasta (...) oraz Y S.A. w celu egzekucji należności pieniężnych na skutek wniosku nabywcy licytacyjnego, tj. Wnioskodawcy o odebranie Dłużnikowi zarządu Nieruchomością i ustanowienia nowego zarządcy odjął Dłużnikowi zarząd nad prawem użytkowania wieczystego Nieruchomości oraz ustanowił nad tym prawem zarządcę w osobie Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie posiada podpisanej umowy na zarządzanie Nieruchomością, a swoją funkcję sprawuje wyłącznie na podstawie ww. postanowienia Sądu Rejonowego z 6 czerwca 2022 r.

Na Nieruchomości położone są budynki transportu i łączności, silosy, zbiorniki oraz budynki biurowe, handlowo-usługowe oraz inne niemieszkalne. Niektóre z tych obiektów są wynajmowane bądź wydzierżawiane przez Dłużnika podmiotom trzecim. Umowy najmu lub dzierżawy obiektów zawarte przed ustanowieniem Wnioskodawcy zarządcą miały charakter długoterminowy i w wielu przypadkach nadal obowiązują. Wnioskodawca nie zamierza wypowiadać tych umów. Jako zarządca Nieruchomości Wnioskodawca w przyszłości może zawierać nowe umowy najmu lub dzierżawy.

Stosownie do obowiązujących przepisów postępowania cywilnego, Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym wezwał najemców (dzierżawców) do uiszczania czynszu i opłat wynikających z tych umów do rąk Wnioskodawcy, który ma prawo pobierać je zamiast Dłużnika i prowadzić sprawy, które przy wykonywaniu zarządu okażą się konieczne.

W związku z powyższym Wnioskodawca pobiera czynsz najmu lub dzierżawy Nieruchomości i opłaty wynikające z tych umów. Ponadto, Wnioskodawca w związku z pełnioną funkcją zarządcy Nieruchomości nabywa media oraz inne usługi i towary niezbędne do prowadzenia prawidłowej gospodarki oraz utrzymania Nieruchomości w stanie niepogorszonym, tj. np. energię elektryczną itp., usługi ochrony czy np. dokonał wymiany zamków drzwiowych. W takim wypadku Wnioskodawca otrzymuje faktury VAT z wykazanym podatkiem od towarów i usług.

Czynsz najmu lub dzierżawy Nieruchomości i opłaty wynikające z tych umów odbierane przez Wnioskodawcę wydatkowane są na wydatki ściśle wskazane w art. 940 k.p.c. i w tym zakresie zarządca jest zobowiązany wydatkować te środki wyłącznie w sposób zgodny z przepisami prawa. Przychód ten nie jest więc przychodem zarządcy sądowego, gdyż nadwyżkę przychodów nad kosztami zobowiązany jest przekazać do depozytu sądowego (art. 941 k.p.c.). Wskazać jednak należy, że zarządca może żądać wynagrodzenia oraz zwrotu wydatków, które w związku z zarządem poniósł z własnych funduszy. Roszczenie o wynagrodzenie za sprawowanie zarządu wygasa w ciągu miesiąca po ustąpieniu z zarządu lub po jego ustaniu (art. 939 § 1 i 4 k.p.c.). Według stanu na dzień złożenia niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca nie składał wniosku o przyznanie wynagrodzenia za zarząd Nieruchomością i w chwili obecnej takiego wynagrodzenia nie otrzymuje.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a co za tym idzie nie prowadzi także księgowości. Z kolei Dłużnik według stanu na dzień złożenia niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej widnieje w wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT (podatki.gov.pl) jako podatnik VAT czynny. Dłużnik jest także podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

W piśmie z 17 października 2022 r., przesłanym za pośrednictwem platformy ePUAP, stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że

1. Wnioskodawca posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.).

2. Przedmiotem najmu/dzierżawy jest nieruchomość, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą numer (...) składająca się z działki gruntu o nr ewidencyjnym: (...) o sposobie korzystania: tereny przemysłowe oznaczone symbolem "BA" (obszar całej nieruchomości) zabudowana 7 budynkami o łącznej powierzchni najmu/dzierżawy: 1.781,69 m2.

3. Wnioskodawca nie jest zarządcą innych nieruchomości poza nieruchomością opisaną w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

4. Wnioskodawca nie zamierza w przyszłości brać udziału w licytacjach kolejnych nieruchomości.

5. Postanowienie Sądu Rejonowego - Sekcja Egzekucyjna przy II Wydziale Cywilnym z 12 października 2021 r. o udzieleniu przybicia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości uprawomocniło się 20 października 2021 r.

Natomiast, postanowienie Sądu Rejonowego - Sekcja Egzekucyjna przy II Wydziale Cywilnym z 7 czerwca 2022 r. o przysądzeniu prawa użytkowania wieczystego nieruchomości jeszcze się nie uprawomocniło.

6. W stosunku do nieruchomości nie realizował czynności o charakterze komercyjnym.

7. Wnioskodawca sprawuje funkcję zarządcy na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego - Sekcja Egzekucyjna przy II Wydziale Cywilnym z 6 czerwca 2022 r.

Wnioskodawca został ustanowiony zarządcą nieruchomości w celu zapewnienia prawidłowego sprawowania zarządu nad nieruchomością wobec jego przymusowego odebrania przez Sąd Dłużnikowi.

Uiszczane przez najemców/dzierżawców opłaty nie są należne Wnioskodawcy, lecz są należne wyłącznie Dłużnikowi, tj. ich beneficjentem jest Dłużnik. Opłaty te są jedynie uiszczane do rąk Wnioskodawcy co wynika z przepisu art. 934 k.p.c. Uiszczane do rąk Wnioskodawcy kwoty wydatkowane są na wydatki ściśle wskazane w art. 940 k.p.c. i w tym zakresie zarządca jest zobowiązany wydatkować te środki wyłącznie w sposób zgodny z przepisami prawa.

Natomiast, stosownie do powyższego najemcy/dzierżawcy są zobowiązani uiszczać do rąk Wnioskodawcy jako zarządcy należne kwoty związane z najmem/dzierżawą od 6 czerwca 2022 r.

8. Postanowienie Sądu Rejonowego - Sekcja Egzekucyjna przy II Wydziale Cywilnym z 7 czerwca 2022 r. o przysądzeniu prawa użytkowania wieczystego nieruchomości jeszcze się nie uprawomocniło. Konsekwentnie Wnioskodawca wskazuje, iż nie stał się jeszcze użytkownikiem wieczystym nieruchomości.

9. Nie jest właścicielem budynków i budowli znajdujących się na nieruchomości.

10. Postanowienie Sądu Rejonowego - Sekcja Egzekucyjna przy II Wydziale Cywilnym z 7 czerwca 2022 r. o przysądzeniu prawa użytkowania wieczystego nieruchomości jeszcze się nie uprawomocniło. Wnioskodawca nie stał się jeszcze użytkownikiem wieczystym nieruchomości. Wnioskodawca nie jest właścicielem budynków i budowli znajdujących się na nieruchomości.

Wnioskodawca funkcję zarządcy sprawuje na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego - Sekcja Egzekucyjna przy II Wydziale Cywilnym z 6 czerwca 2022 r. Wnioskodawca został ustanowiony zarządcą nieruchomości w celu zapewnienia prawidłowego sprawowania zarządu nad nieruchomością wobec przymusowego odebrana zarządu Dłużnikowi przez Sąd.

11. Umowy z najemcami/dzierżawcami są kontynuowane albowiem brak jest podstaw prawnych lub faktycznych do zawarcia nowych umów najmu/dzierżawy.

Jednocześnie z art. 934 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1805 z późn. zm., dalej: k.p.c.) wprost wynika obowiązek uiszczania pożytków z zajętej nieruchomości do rąk zarządcy. Stosownie do tego przepisu "po ustanowieniu zarządcy komornik wzywa wskazane przez wierzyciela osoby, aby przypadające od nich tak zaległe, jak i przyszłe świadczenia, które stanowią dochód z nieruchomości, uiszczały do rąk zarządcy. W wezwaniu należy uprzedzić, że uiszczenie do rąk dłużnika będzie bezskuteczne w stosunku do wierzyciela".

12. Uiszczane przez najemców/dzierżawców opłaty nie są należne Wnioskodawcy, lecz są należne wyłącznie Dłużnikowi. Opłaty te są jedynie uiszczane do rąk Wnioskodawcy co wynika z przepisu art. 934 k.p.c.

Jednocześnie najemcy/dzierżawcy są zobowiązani uiszczać do rąk Wnioskodawcy jako zarządcy należne kwoty związane z najmem/dzierżawą od 6 czerwca 2022 r.

13. Należności, o których mowa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w tym należności, o których mowa w pytaniu nr 4 i nr 5 lit. b i lit. d dotyczą:

- czynszu najmu,

- opłat wynikających z umów najmu, tj. media i usługi ochrony,

- czynszu dzierżawy,

- opłat wynikających z umów dzierżawy, tj. media i usługi ochrony.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1. Czy Zarządca powinien wystawiać we własnym imieniu i na własną rzecz rachunki dotyczące najmu lub dzierżawy na podstawie art. 87 § 1 o.p.?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 6)

2. Czy Zarządca najem lub dzierżawę powinien dokumentować w inny sposób, tj. np. za pomocą wezwania Komornika Sądowego przy Sądzie Rejonowym, tj. na podstawie art. 122 i 180 o.p. w zw. z art. 934 k.p.c.?

(pytanie oznaczone wniosku Nr 8)

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Pana zdaniem, nie jest i nie będzie Pan uprawniony do wystawiania we własnym imieniu i na własną rzecz rachunków w rozumieniu art. 87 § 1 o.p. dotyczących najmu lub dzierżawy Nieruchomości i opłat wynikających z tych umów.

Uważa Pan również, że udokumentowanie najmu lub dzierżawy Nieruchomości i opłat wynikających z tych umów powinno nastąpić w trybie art. 122 i 180 o.p. w zw. z art. 934 k.p.c., tj. za pomocną wezwania Komornika Sądowego przy Sądzie Rejonowym. Obowiązkiem komornika jest wezwanie dłużników nieruchomości do tego, aby świadczenia podlegające zajęciu wraz z nieruchomością, zarówno zaległe jak i przyszłe, stanowiące dochód z nieruchomości, wypłacali do rąk zarządcy. Zarządca obowiązany jest jedynie do odbioru świadczeń oraz zarządzenia tymi przychodami.

Uzasadniając własne stanowisko wskazał Pan, że zarząd nad Nieruchomością sprawuje na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego z 6 czerwca 2022 r. oraz pobiera (otrzymuje) od najemców lub dzierżawców czynsz najmu lub dzierżawy Nieruchomości i opłaty wynikające z tych umów stosownie do wezwania Komornika Sądowego przy Sądzie Rejonowym. Zarządca działa wobec osób trzecich we własnym imieniu, ale na rzecz Dłużnika.

W Pana ocenie, Zarządca Nieruchomości w zakresie sprawowanego zarządu nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 u.p.t.u. w zakresie należności z tytułu czynszu najmu lub dzierżawy Nieruchomości i opłat wynikających z tych umów oraz nie jest obowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Pana zdaniem podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 u.p.t.u. w zakresie należności z tytułu czynszu najmu lub dzierżawy Nieruchomości i opłat wynikających z tych umów, pomimo że zostały/zostaną one pobrane przez Zarządcę jest Dłużnik.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie tego w jaki sposób powinien jako Zarządca dokumentować najem lub dzierżawę Nieruchomości. Z tego punktu widzenia Wnioskodawca identyfikuje cztery potencjalne możliwości dokumentacji opisanych wyżej czynności, tj.:

a)

wystawienie w imieniu i na rzecz Dłużnika faktury VAT dotyczące najmu lub dzierżawy w rozumieniu art. 106c lub art. 106d ust. 2 u.p.t.u.,

b)

wystawienie we własnym w imieniu i na własną rzecz rachunków dotyczących najmu lub dzierżawy w rozumieniu art. 87 o.p.,

c)

wystawienie noty obciążeniowej dotyczącej najmu lub dzierżawy na podstawie art. 24 ust. 1 u.p.d.o.f. w zw. z art. 21 u.r.,

d)

dokumentowanie w inny sposób, tj. za pomocą wezwania Komornika Sądowego przy Sądzie Rejonowym, tj. na podstawie art. 180 o.p. w zw. z art. 934 k.p.c.

W świetle powyższego poniżej zaprezentował Pan swoje stanowisko w zakresie prawidłowego sposobu dokumentowania najmu lub dzierżawy Nieruchomości.

Ad. 6

Stosownie do art. 87 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm., dalej: o.p.) jeżeli z odrębnych przepisów nie wynika obowiązek wystawienia faktury, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą są obowiązani, na żądanie kupującego lub usługobiorcy, wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

Obowiązek wystawiania rachunków na żądanie spoczywa na podatnikach prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 pkt 9 o.p. Przez działalność gospodarczą rozumie się każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca nie jest świadczącym usługi najmu lub dzierżawy Nieruchomości, lecz jedynie pobiera czynsz najmu lub dzierżawy Nieruchomości i opłaty wynikające z tych umów. Na skutek ustanowienia zarządu Dłużnik nie traci prawa własności swego majątku i prawa pobierania z niego pożytków. Zarządca jedynie zarządza tymi przychodami będąc niejako pośrednikiem w świadczeniu usług najmu, które to usługi nadal świadczy Dłużnik. Ponadto, w odniesieniu do najmu lub dzierżawy Nieruchomości nie sposób uznać, że Wnioskodawca jest podatnikiem prowadzącym działalność gospodarczą.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca nie będzie uprawniony do wystawiania rachunków w rozumieniu art. 87 § 1 o.p. dotyczących najmu lub dzierżawy Nieruchomości i opłat wynikających z tych umów.

Ad. 8

W przepisie art. 122 o.p. została uregulowana zasada prawdy obiektywnej, uważana za naczelną zasadę postępowania podatkowego. Treścią tej zasady jest obowiązek podejmowania przez organy podatkowe z urzędu wszelkich działań niezbędnych do wyjaśnienia wszystkich okoliczności faktycznych sprawy oraz ustalenia na tej podstawie stanu faktycznego zgodnego ze stanem rzeczywistym i uzyskanie w ten sposób podstawy do prawidłowego zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Zasadę prawdy obiektywnej realizuje szereg przepisów procesowych, a w szczególności regulacje postępowania dowodowego (A. Kabat (w:) S. Babiarz, B. Dauter, R. Hauser, M. Niezgódka-Medek, J. Rudowski, A. Kabat, Ordynacja podatkowa. Komentarz, wyd. XI, Warszawa 2019, art. 122).

Stosownie do art. 180 o.p. jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Przez dowód, zgodnie z art. 180 § 1, należy rozumieć środek dowodowy, który w określonych sytuacjach może być równocześnie źródłem dowodowym, np. dokument (treść dokumentu lub sam dokument) czy dowód rzeczowy (protokół oględzin dowodu rzeczowego lub sam dowód załączony do akt sprawy) (B. Dauter (w:) S. Babiarz, R. Hauser, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, J. Rudowski, B. Dauter, Ordynacja podatkowa. Komentarz, wyd. XI, Warszawa 2019, art. 180).

Przekładając powyższe na sytuację prawną Wnioskodawcy, a w szczególności odrzucone powyżej przewidziane przez przepisy prawa możliwości dokumentowania najmu lub dzierżawy Nieruchomości, uważa Pan, że w świetle przytoczonych powyżej regulacji Ordynacji podatkowej udokumentowanie najmu lub dzierżawy powinno nastąpić w trybie art. 122 i 180 o.p. w zw. z art. 934 k.p.c., tj. za pomocą wezwania Komornika Sądowego Sądzie Rejonowym. Jak już bowiem wyżej wskazano do obowiązków komornika należy wezwanie wskazanych przez wierzyciela dłużników nieruchomości do tego, aby świadczenia podlegające zajęciu wraz z nieruchomością, zarówno zaległe jak i przyszłe, stanowiące dochód z nieruchomości, wypłacali oni do rąk zarządcy. Zarządca obowiązany jest jedynie do odbioru świadczeń oraz zarządzania tymi przychodami zgodnie z art. 940 k.p.c.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tę część Pana stanowiska, która odnosi się jedynie do zagadnień dotyczących Ordynacji podatkowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Jednocześnie zauważyć należy, że Pana stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej z 20 października 2022 r. znak: 0113-KDIPT1-3.4012.369.2022.3.ALN. W interpretacji tej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał m.in., że jako Zarządca nieruchomości nie ma Pan obowiązku wystawiać w imieniu i na rzecz Dłużnika faktur VAT dotyczących najmu lub dzierżawy na podstawie art. 106c lub art. 106d ust. 2 ustawy.

Z kolei Pana stanowisko w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało potwierdzone w interpretacji indywidulanej z 24 października 2022 r. znak: 0113-KDIPT2-1.4011.614.2022.4.AP. W ww. interpretacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny Pana stanowiska, które wskazywało w szczególności, że w przedstawionej we wniosku sytuacji brak jest możliwości wystawienia przez Zarządcę noty obciążeniowej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Pana stanowiska jedynie w zakresie Ordynacji podatkowej (pytania oznaczone we wniosku Nr 6 i Nr 8).

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem, wydane zostały/zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.) albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urząd-skarbowy/ (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.) będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym,

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl