0111-KDIB2-1.4010.75.2021.2.AH - Zwolnienie z CIT dochodu przeznaczonego na cele statutowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 czerwca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-1.4010.75.2021.2.AH Zwolnienie z CIT dochodu przeznaczonego na cele statutowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 lutego 2021 r. (data wpływu 19 lutego 2021 r.), uzupełnionym 28 kwietnia 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskany w związku otrzymaniem darowizny w formie nieruchomości będzie zwolniony od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. w części w jakiej nieruchomość będzie wykorzystywana na cele:

* statutowe Wnioskodawcy - jest prawidłowe,

* cele mieszkaniowe darczyńcy (służebność) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2021 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskany w związku otrzymaniem darowizny w formie nieruchomości będzie zwolniony od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Powyższy wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego tez pismem z 13 kwietnia 2021 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.75.2021.1.AH, wezwano do jego uzupełnienia, co tez nastąpiło 28 kwietnia 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od 2011 r. jest organem prowadzącym dla Niepublicznej Szkoły Podstawowej w X. Szkoła została wpisana do prowadzonej przez Starostę ewidencji działalności oświatowej. Władze Stowarzyszenia prowadzą obecnie rozmowy z potencjalnym darczyńcą (dalej: "Darczyńca"), które mogą doprowadzić do tego, że Stowarzyszenie otrzyma od Darczyńcy darowiznę (dalej: "Darowizna") w postaci własności nieruchomości położonej w X. W umowie darowizny zostałaby ustanowiona bezpłatna służebność mieszkania dla Darczyńcy. Otrzymana nieruchomość zostałaby w całości - poza częścią wydzieloną na ustanowioną służebność mieszkania - przekazana na realizację celów statutowych stowarzyszenia, tj. w szczególności celów oświatowych realizowanych poprzez Niepubliczną Szkołę Podstawową w X. Zgodnie z prowadzonymi rozmowami z Darczyńcą, w umowie tej znajdzie się polecenie Darczyńcy w rozumieniu art. 893 kodeksu cywilnego. Darczyńca postanowi, że Stowarzyszenie ma przeznaczyć nieruchomość dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenia poprzez udostępnienie nieruchomości do prowadzenia działalności kulturalnej i oświatowej przez Niepubliczną Szkołę Podstawową w X.

Otrzymanie Darowizny niewątpliwie doprowadzi do powstania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy CIT. Wartość tego przychodu - zgodnie z art. 12 ust. 5 Ustawy CIT - równa będzie wartości rynkowej otrzymanej Nieruchomości. W związku z powyższym otrzymanie Darowizny może doprowadzić do powstania lub powiększenia dochodu do opodatkowania w roku podatkowym, w którym dojdzie do nabycia własności Nieruchomości.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, "wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele Stowarzyszenie nie należy do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c Ustawy o CIT, które nie mogą korzystać z powyższego zwolnienia, a zatem nie dotyczy jej zastrzeżenie, jakie znalazło się w artykule 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

Zapisanym celem działania Stowarzyszenia jest:

1. Wspieranie wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju: społecznego, kulturalnego i gospodarczego wsi:X, X1., i X2, oraz zgłaszających się z prośbą o wsparcie innych wsi i małych miast Regionu,

2. Integracja mieszkańców wsi i małych miast, przeciwdziałanie bezradności i wykluczeniu społecznemu,

3. Wspieranie demokracji i budowanie społeczeństwa obywatelskiego w środowisku lokalnym.

W statucie stowarzyszenia określono również, że Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

1. Prowadzenie odpłatne i nieodpłatne szkoły na zasadach prawem przewidzianych i wspieranie innych szkół;

2. Prowadzenie odpłatne i nieodpłatne przedszkola, grupy lub zespołu przedszkolnego;

3. Prowadzenie odpłatne i nieodpłatne żłobka, grupy lub zespołu żłobków;

4. Prowadzenie odpłatne i nieodpłatne świetlicy środowiskowej, domu ludowego, klubu młodzieży i dla dorosłych mieszkańców wsi i małych miast Regionu;

5. Prowadzenie odpłatne i nieodpłatne (...) lub (...);

6. Organizowanie i prowadzenie odpłatne i nieodpłatne wszelkich form edukacji dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych, kursów, szkoleń, warsztatów, seminariów, konferencji i doradztwa, w tym doradztwa rolniczego;

7. Udzielanie nieodpłatne pomocy dzieciom i młodzieży w wyrównywaniu szans edukacyjnych;

8. Tworzenie nieodpłatne lokalnych systemów stypendialnych;

9. Wspieranie nieodpłatne podnoszenia kwalifikacji zawodowych nauczycieli;

10. Szeroko rozumianą działalność kulturalną odpłatną i nieodpłatną, w tym działania na rzecz zachowania i rozwoju (...);

11. Prowadzenie odpłatnej i nieodpłatnej działalności wydawniczej, w tym wydawanie gazetki lokalnej;

12. Promowanie odpłatne i nieodpłatne działalności Stowarzyszenia poprzez dostępne środki masowego przekazu: radio, TV, Internet itp.;

13. Organizowanie nieodpłatne wsparcia dla rodzin w trudnej sytuacji oraz pomocy i opieki dla osób starszych i niepełnosprawnych, w tym prowadzenie odpłatne i nieodpłatne domów opieki i domów dziennego pobytu;

14. Organizowanie nieodpłatne akcji charytatywnych, festynów, aukcji, odpłatnych i nieodpłatnych koncertów i wystaw;

15. Promocję odpłatną i nieodpłatną zdrowia i zdrowego stylu życia w jak najszerszym rozumieniu tych pojęć;

16. Upowszechnianie nieodpłatne i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich;

17. Działalność nieodpłatną na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

18. Wspieranie nieodpłatne działań społecznych i zawodowych kobiet wiejskich i z małych miast Regionu;

19. Nieodpłatne popieranie i rozwijanie inicjatyw społecznych mieszkańców wsi i małych miast Regionu;

20. Ochronę przyrody i krajobrazu, odpłatne i nieodpłatne wspieranie rozwoju turystyki i agroturystyki;

21. Upowszechnianie sportu, rekreacji oraz aktywnego wypoczynku, odpłatne i nieodpłatne prowadzenie klubów sportowych i organizowanie odpłatnie i nieodpłatnie obozów wypoczynkowych i sportowych;

22. Prowadzenie odpłatne i nieodpłatne schronisk turystycznych i campingów;

23. Organizowanie i prowadzenie odpłatne i nieodpłatne działań na rzecz rozwoju infrastruktury wsi i małych miast Regionu;

24. Odpłatne i nieodpłatne wspieranie przedsiębiorczości i rozwoju gospodarczego wsi i małych miast Regionu oraz tworzenie nowych miejsc pracy;

25. Odpłatne i nieodpłatne organizowanie i prowadzenie wiejskiej kasy zapomogowo-pożyczkowej;

26. Nieodpłatne wprowadzanie w życie i propagowanie zasad rozwoju zrównoważonego i działań na rzecz ekologii;

27. Odpłatne i nieodpłatne popularyzowanie rolnictwa ekologicznego;

28. Odpłatne organizowanie przetwórstwa rolno-spożywczego i produkcji zdrowej żywności;

29. Odpłatne i nieodpłatne promowanie produktów lokalnych;

30. Nieodpłatne wspieranie aktywnego uczestnictwa mieszkańców wsi i małych miast w Unii Europejskiej i przeciwdziałanie negatywnym skutkom integracji europejskiej i globalizacji;

31. Nieodpłatne organizowanie Partnerstw lokalnych i regionalnych dla realizacji projektu L. i innych projektów finansowanych z Unii Europejskiej, i pozyskiwanie środków na realizację celów tych Partnerstw; podejmowanie w ramach obowiązujących przepisów wszelkich przedsięwzięć związanych z rozwojem wsi i małych miast.

32. Prowadzenie odpłatne i nieodpłatne usług w zakresie działalności rachunkowo - księgowej i kadrowej.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 22 kwietnia 2021 r. Wnioskodawca wskazał, że:

1. Spośród celów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, realizuje cele związane z działalnością oświatową, działalnością kulturalną oraz w zakresie kultury fizycznej i sportu. Są one realizowane, zgodnie ze statutem, a to poprzez prowadzenie odpłatnej i nieodpłatnej szkoły na zasadach prawem przewidzianych i wspieraniu innych szkół; organizowanie i prowadzenie odpłatnych i nieodpłatnych wszelkich form edukacji dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych, kursów, szkoleń, warsztatów, seminariów, konferencji i doradztwa, w tym doradztwa rolniczego; udzielanie nieodpłatnej pomocy dzieciom i młodzieży w wyrównywaniu szans edukacyjnych; tworzenie nieodpłatnych lokalnych systemów stypendialnych; upowszechnianie sportu, rekreacji oraz aktywnego wypoczynku, odpłatne i nieodpłatne prowadzenie klubów sportowych i organizowanie odpłatnie i nieodpłatnie obozów wypoczynkowych i sportowych.

2. Nieruchomość będąca przedmiotem przyszłej darowizny, będzie wykorzystywana na cele oświatowe realizowane przez Stowarzyszenie, tj. poprzez przeznaczenie nieruchomości na rozbudowę istniejącej Niepublicznej Szkoły Podstawowej w X. oraz zagospodarowanie niezabudowanej części nieruchomości na boisko szkolne.

3. Stowarzyszenie nie uzyskuje oraz nie będzie uzyskiwać dochodów o których mowa w art. 17 ust. 1a ustawy o p.d.o.p.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dochód uzyskany przez Stowarzyszenie w związku z otrzymaniem Darowizny będzie zwolniony od podatku na podstawie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, biorąc pod uwagę cele wymienione w statucie stowarzyszenia, a także przyszłe udostępnienie nieruchomości do prowadzenia działalności kulturalnej i oświatowej przez Niepubliczną Szkołę Podstawową w X. oraz fakt ustanowienia bezpłatnej służebności mieszkania?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany przez Stowarzyszenie w związku z otrzymaniem Darowizny będzie zwolniony od podatku na podstawie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

Otrzymanie Darowizny doprowadzi do powstania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy CIT. Wartość tego przychodu - zgodnie z art. 12 ust. 5 Ustawy CIT - równa będzie wartości rynkowej otrzymanej Nieruchomości. W związku z powyższym otrzymanie Darowizny może doprowadzić do powstania lub powiększenia dochodu do opodatkowania w roku podatkowym, w którym dojdzie do nabycia własności Nieruchomości

Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, "wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Stowarzyszenie nie należy do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c Ustawy o CIT, które nie mogą korzystać z powyższego zwolnienia, a zatem nie dotyczy jej zastrzeżenie, jakie znalazło się w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.

Biorąc pod uwagę cele statutowe Stowarzyszenia, a także wymienione w statucie sposoby ich realizacji, wskazania wymaga, że cały dochód, jaki zostanie osiągnięty w związku z otrzymaniem Darowizny (w granicach ogólnego dochodu rocznego) będzie przez Stowarzyszenie przeznaczony na jej cele statutowe, wykazane powyżej, które w opinii wnioskodawcy mieszczą się w katalogu celów preferowanych przez Ustawodawcę i wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT. Tym samym spełniony zostanie zasadniczy warunek skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w tym przepisie, a na możliwość zwolnienia nie wpłynie fakt ustanowienia bezpłatnej służebności mieszkania na rzecz Darczyńcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest częściowo prawidłowe, a częściowo nieprawidłowe.

Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm. dalej: "u.p.d.o.p."), stanowi, że przychodem jest m.in. wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy.

Z kolei art. 7 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. (...).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Przepis art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p. stanowi, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k; 2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Przepis art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p. stanowi natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ponadto, zgodnie z brzmieniem przepisu art. 17 ust. 1c ww. ustawy przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1.

przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2.

przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3.

samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, iż zwolnienie przewidziane w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy dotyczy tylko tej części uzyskanych dochodów, która jest przeznaczona na cele wymienione w tym przepisie.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie bowiem z treścią art. 17 ust. 1a pkt 2 u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z powołanych regulacji wynika, iż zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy,

2.

dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,

3.

dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,

4.

podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c wskazanej ustawy,

5.

dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a cytowanej ustawy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenie przyszłego i jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca od 2011 r. jest organem prowadzącym dla Niepublicznej Szkoły Podstawowej w X. Władze Stowarzyszenia prowadzą obecnie rozmowy z potencjalnym darczyńcą, które mogą doprowadzić do tego, że Stowarzyszenie otrzyma od Darczyńcy darowiznę w postaci własności nieruchomości położonej w X. W umowie darowizny zostałaby ustanowiona bezpłatna służebność mieszkania dla Darczyńcy. Otrzymana nieruchomość zostałaby w całości - poza częścią wydzieloną na ustanowioną służebność mieszkania - przekazana na realizację celów statutowych stowarzyszenia, tj. w szczególności celów oświatowych realizowanych poprzez Niepubliczną Szkołę Podstawową w X. Zgodnie z prowadzonymi rozmowami z Darczyńcą, w umowie tej znajdzie się polecenie Darczyńcy w rozumieniu art. 893 kodeksu cywilnego. Darczyńca postanowi, że Stowarzyszenie ma przeznaczyć nieruchomość dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenia poprzez udostępnienie nieruchomości do prowadzenia działalności kulturalnej i oświatowej przez Niepubliczną Szkołę Podstawową w X. Stowarzyszenie nie należy do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c Ustawy o CIT, które nie mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT. Spośród celów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca realizuje cele związane z działalnością oświatową, działalnością kulturalną oraz w zakresie kultury fizycznej i sportu. Są one realizowane, zgodnie ze statutem, a to poprzez prowadzenie odpłatnej i nieodpłatnej szkoły na zasadach prawem przewidzianych i wspieraniu innych szkół. Nieruchomość będąca przedmiotem przyszłej darowizny, będzie wykorzystywana na cele oświatowe realizowane przez Stowarzyszenie, tj. poprzez przeznaczenie nieruchomości na rozbudowę istniejącej Niepublicznej Szkoły Podstawowej w X. oraz zagospodarowanie niezabudowanej części nieruchomości na boisko szkolne. Stowarzyszenie nie uzyskuje oraz nie będzie uzyskiwać dochodów o których mowa w art. 17 ust. 1a ustawy o p.d.o.p.

W świetle wyżej powołanych przepisów stwierdzić należy, że darowizna jest przychodem podatkowym zgodnie z art. 12 ust. 1 u.p.d.o.p., generującym dochód, jednakże w sytuacji gdy podmiot osiągnięty dochód przeznacza na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, z wyłączeniem działalności gospodarczej, dochód ten wolny jest od podatku.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., wymienia jako wolne od podatku dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest m.in. działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów.

Reasumując, biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego tut. Organ stoi na stanowisku, iż dochód, który Wnioskodawca uzyska z tytułu otrzymania nieruchomości w formie darowizny będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych, jednakże wyłącznie w zakresie w jakim nieruchomość będzie wykorzystywana dla realizacji celów statutowych, z wyłączeniem działalności gospodarczej, pokrywających się z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W tym też kontekście zauważyć należy, że przeznaczenia części nieruchomości na cele mieszkaniowe darczyńcy (służebność mieszkania) nie można uznać za realizację celu statutowego Wnioskodawcy. W takim też zakresie otrzymanie darowizny generować będzie dla Wnioskodawcy przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskany w związku otrzymaniem darowizny w formie nieruchomości będzie zwolniony od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. w części w jakiej nieruchomość będzie wykorzystywana na cele:

* statutowe Wnioskodawcy - jest prawidłowe,

* cele mieszkaniowe darczyńcy (służebność) - jest nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

a.

z zastosowaniem art. 119a;

b.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

c.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl