0111-KDIB2-1.4010.614.2019.2.AT - Zwolnienie z CIT darowizny pieniężnej przekazanej osobie fizycznej przez koło gospodyń wiejskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 marca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-1.4010.614.2019.2.AT Zwolnienie z CIT darowizny pieniężnej przekazanej osobie fizycznej przez koło gospodyń wiejskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 18 grudnia 2019 r. (data wpływu do tut. Organu: 24 grudnia 2019 r.), uzupełnionym 19 lutego 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych darowizny pieniężnej przekazanej osobie fizycznej przez Koło Gospodyń Wiejskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2019 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych darowizny pieniężnej przekazanej osobie fizycznej przez Koło Gospodyń Wiejskich. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 10 lutego 2020 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.614.2019.1.AT wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 19 lutego 2020 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Koło Gospodyń Wiejskich X działa na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich. Wnioskodawca 21 grudnia 2018 r. uzyskał wpis do Krajowego Rejestru Kół Gospodyń Wiejskich. Wśród wielu inicjatyw podjętych w ostatnich miesiącach i udokumentowych m.in. na portalu społecznościowym Facebook nie były dotąd przeprowadzane działania o charakterze społecznym. A taki właśnie cel jest wymieniony jako jeden w statucie, na którym opiera się Wnioskodawca.

W związku z powyższym od miesiąca listopada 2019 r., Koło Gospodyń Wiejskich X szukało pomysłu, lub inspiracji na udzielenie pomocy osobie potrzebującej z terenu gminy Wnioskodawcy. Koło Gospodyń Wiejskich X chciało wykorzystać swoją rozpoznawalność lokalną, aby zachęcić innych do współdziałania.

Przewodnicząca Koła Gospodyń Wiejskich X uzyskała informację o nagłej chorobie czteroletniego chłopca uczęszczającego do lokalnego przedszkola. Chłopiec ten w wyniku powikłań po zapaleniu ucha stracił wzrok. Potrzebuje zatem specjalistycznej opieki, rehabilitacji, zakupu zindywidualizowanych zabawek edukacyjnych itp.

Członkowie Wnioskodawcy postanowili zorganizować kiermasz ciasteczek, a pieniądze z ich sprzedaży przeznaczyć na pomoc dla chłopca. Akcja spotkała się z wielkim odzewem, udało się sprzedać produkty za kwotę 3440 zł. Kiermasz ten odbył się... 2019 r. w miejscowości Y. Pieniądze zostały przekazane na konto rodziców chłopca w dniu... 2019 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 17 lutego 2020 r.:

Czy Wnioskodawca ma zapłacić podatek od darowizny przekazanej osobie fizycznej - w tym przypadku rodzicom chorego chłopca?

Ile wyniesie ewentualny podatek?

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie pieniędzy ze sprzedaży ciasteczek w kwocie 3440 zł stanowi realizację jego celu statutowego.

Wnioskodawca rozumie także, że w przeciwnym wypadku, tj. realizacji celu niestatutowego, zapłacenie podatku byłoby jego obowiązkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2212), określa formy i zasady dobrowolnego zrzeszania się w kołach gospodyń wiejskich, tryb ich zakładania oraz organizację kół gospodyń wiejskich działających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy, koło gospodyń wiejskich jest dobrowolną, niezależną od administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego, samorządną społeczną organizacją mieszkańców wsi, wspierającą rozwój przedsiębiorczości na wsi i aktywnie działającą na rzecz środowisk wiejskich. Koło gospodyń wiejskich reprezentuje interesy i działa na rzecz poprawy sytuacji społeczno-zawodowej kobiet wiejskich oraz ich rodzin, a także wspiera wszechstronny rozwój terenów wiejskich (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy, koło gospodyń wiejskich w szczególności:

1.

prowadzi działalność społeczno-wychowawczą i oświatowo-kulturalną w środowiskach wiejskich;

2.

prowadzi działalność na rzecz wszechstronnego rozwoju obszarów wiejskich;

3.

wspiera rozwój przedsiębiorczości kobiet;

4.

inicjuje i prowadzi działania na rzecz poprawy warunków życia i pracy kobiet na wsi;

5.

upowszechnia i rozwija formy współdziałania, gospodarowania i racjonalne metody prowadzenia gospodarstw domowych;

6.

reprezentuje interesy środowiska kobiet wiejskich wobec organów administracji publicznej;

7.

rozwija kulturę ludową, w tym w szczególności kulturę lokalną i regionalną.

Stosownie do treści art. 5 ust. 2 i 3 ww. ustawy, koło gospodyń wiejskich działa na podstawie uchwalonego przez siebie statutu. Statut określa w szczególności:

1.

nazwę i siedzibę koła;

2.

podmiotowy i terytorialny zakres działania koła;

3.

cele i zadania koła oraz środki ich realizacji;

4.

zakres i przedmiot działalności zarobkowej prowadzonej przez koło;

5.

sposób nabywania i utraty członkostwa oraz przyczyny utraty członkostwa w kole;

6.

prawa i obowiązki członków koła;

7.

sposób ustanawiania i regulowania składek członkowskich,

8.

organy koła, ich kompetencje, okres kadencji oraz tryb ich wyboru i odwoływania przed upływem kadencji;

9.

warunki podejmowania i ważności uchwał organów koła;

10.

sposób reprezentowania koła na zewnątrz, w szczególności sposób zaciągania zobowiązań majątkowych;

11.

majątek koła oraz sposób dysponowania tym majątkiem;

12.

zasady tworzenia i wykorzystania kapitałów (funduszy) własnych;

13.

tryb zmiany statutu koła;

14.

tryb likwidacji koła.

Koło gospodyń wiejskich może działać na podstawie wzorcowego statutu, którego treść określa załącznik do ustawy. W każdym czasie koło gospodyń wiejskich działające na podstawie wzorcowego statutu może przyjąć własny statut, zgodny z wymogami określonymi w ust. 2.

W myśl art. 22 ww. ustawy, koło gospodyń wiejskich może prowadzić działalność zarobkową, w tym działalność gospodarczą.

Koła gospodyń wiejskich posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), jako podmioty, które są zwolnione z opodatkowania.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że koła gospodyń wiejskich, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że koła gospodyń wiejskich ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z których dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., wynika z kolei, że dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 39a u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody kół gospodyń wiejskich, działających na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (Dz. U. poz. 2212), w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zwolnienie, o jakim mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 39a u.p.d.o.p., ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k; 2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - Koło Gospodyń Wiejskich X działa na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich. Wnioskodawca 21 grudnia 2018 r. uzyskał wpis do Krajowego Rejestru Kół Gospodyń Wiejskich. Wśród wielu inicjatyw podjętych w ostatnich miesiącach i udokumentowych m.in. na portalu społecznościowym Facebook nie były dotąd przeprowadzane działania o charakterze społecznym. A taki właśnie cel jest wymieniony jako jeden w statucie, na którym opiera się Wnioskodawca. W związku z powyższym od miesiąca listopada 2019 r., Koło Gospodyń Wiejskich X szukało pomysłu, lub inspiracji na udzielenie pomocy osobie potrzebującej z terenu gminy Wnioskodawcy. Koło Gospodyń Wiejskich X chciało wykorzystać swoją rozpoznawalność lokalną, aby zachęcić innych do współdziałania. Przewodnicząca Koła Gospodyń Wiejskich X uzyskała informację o nagłej chorobie czteroletniego chłopca uczęszczającego do lokalnego przedszkola. Chłopiec ten w wyniku powikłań po zapaleniu ucha stracił wzrok. Potrzebuje zatem specjalistycznej opieki, rehabilitacji, zakupu zindywidualizowanych zabawek edukacyjnych itp. Członkowie Wnioskodawcy postanowili zorganizować kiermasz ciasteczek, a pieniądze z ich sprzedaży przeznaczyć na pomoc dla chłopca. Akcja spotkała się z wielkim odzewem, udało się sprzedać produkty za kwotę 3440 zł. Kiermasz ten odbył się... 2019 r. w miejscowości Y. Pieniądze zostały przekazane na konto rodziców chłopca w dniu... 2019 r.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy ustalenia, czy dokonana przez niego darowizna przekazana osobie fizycznej powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych.

Sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i nie budzący wątpliwości by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i stanowiskiem wnioskodawcy.

Statut koła gospodyń wiejskich powinien określać cele i zadania koła oraz środki ich realizacji, zakres i przedmiot działalności zarobkowej prowadzonej przez koło.

Skoro, jak wskazano w opisie stanu faktycznego sprawy, ze statutu Wnioskodawcy wynika, że jednym z jego celów statutowych są działania o charakterze społecznym, to istotnie w sytuacji przekazania darowizny środków pieniężnych pozyskanych ze sprzedaży ciasteczek na zorganizowanym przez Koło kiermaszu ciasteczek tytułem pomocy dla chorego chłopca uzyskany przez Wnioskodawcę dochód korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie w art. 17 ust. 1 pkt 39a u.p.d.o.p.

Wobec powyższego przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Tym samym, odnoszenie się do kwestii, określenia kwoty ewentualnego podatku, ujętej w pytaniu wymienionym we wniosku jako drugie - jest bezprzedmiotowe.

Końcowo, mając na uwadze treść przepisu art. 14b Ordynacji podatkowej, zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie organ wydając interpretację indywidualną prawa podatkowego opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego - dlatego dokumenty dołączone do wniosku nie podlegają ocenie organu. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest jego częścią.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 i 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w...z, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl