0111-KDIB2-1.4010.399.2020.1.AT - Zakład zagraniczny rezydenta holenderskiego na terytorium Polski w związku z prowadzoną działalnością.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 listopada 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-1.4010.399.2020.1.AT Zakład zagraniczny rezydenta holenderskiego na terytorium Polski w związku z prowadzoną działalnością.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 września 2020 r., który w tym samym dniu wpłynął za pośrednictwem platformy e-puap, uzupełnionym 25 września 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia czy w związku z działalnością przedstawioną w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będący rezydentem holenderskim będzie posiadać na terytorium Polski zagraniczny zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w rozumieniu art. 5 umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Holandią - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia czy w związku z działalnością przedstawioną w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będący rezydentem holenderskim będzie posiadać na terytorium Polski zagraniczny zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w rozumieniu art. 5 umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Holandią.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: "Wnioskodawca" lub "Y B.V.") jest spółką prawa holenderskiego zarejestrowaną dla celów podatku od towarów i usług (dalej: "VAT") na terytorium Holandii. Wnioskodawca jest częścią międzynarodowej grupy (dalej: "Grupa") zajmującej się projektowaniem, sprzedażą, promocją i dystrybucją sprzętu komputerowego. Jedynym wspólnikiem Wnioskodawcy jest spółka prawa holenderskiego A B.V., która ma 100% udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy.

Siedziba Wnioskodawcy położona jest na terytorium Holandii, gdzie znajduje się również biuro Y B.V. oraz cała przynależna do niego infrastruktura. Ponadto większość z członków zarządu Wnioskodawcy na stałe przebywa w Holandii, zaś pozostali w innych krajach Europy Zachodniej (żaden z członków zarządu Y B.V. nie przebywa na terenie Polski). Z tego względu, zebrania zarządu Y B.V. odbywają się na terytorium Holandii, skąd zapadają również wszystkie strategiczne i operacyjne decyzje dotyczące działalności Y B.V. Bieżąca działalność przedsiębiorstwa Y B.V., w tym także negocjowanie i zawieranie umów z dostawcami i kontrahentami Wnioskodawcy, jest prowadzona przez pracowników Y B.V. w Holandii lub inne podmioty, z których usług korzysta Wnioskodawca, zlokalizowane w Holandii lub innych krajach. Y B.V. zatrudnia pracowników, którzy swoją pracę świadczą na terytorium Holandii. Wnioskodawca jest właścicielem towarów handlowych, których sprzedaż stanowi przedmiot działalności Wnioskodawcy.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest handel m.in. sprzętem komputerowym, który Wnioskodawca planuje realizować za pośrednictwem platformy internetowej (dalej: "e-platforma"). Platforma elektroniczna obsługiwana przez Y B.V. będzie działać w oparciu o tak zwaną chmurę obliczeniową, udostępnianą przez podmioty trzecie (spoza Grupy) na podstawie odrębnych umów. W związku z tym, ustalenie jednego (fizycznego, geograficznego) miejsca, w którym znajduje się serwer, przy pomocy którego platforma elektroniczna będzie działać, będzie w praktyce niemożliwe. E-platforma będzie obsługiwana i prowadzona przez Wnioskodawcę z terytorium Holandii. Y B.V. może również korzystać w tym zakresie z usług wyspecjalizowanych podmiotów zewnętrznych, zlokalizowanych w Holandii lub innych krajach.

Klienci Y B.V. mający miejsce zamieszkania/siedziby rozmieszczone w całym regionie Europy (w tym w Polsce), Bliskiego Wschodu i Afryki będą mogli przy pomocy e-platformy nabywać wybrany przez siebie towar. W wyniku złożonego zamówienia. Y B.V. zobowiąże się dostarczyć zamówiony towar w miejsce wskazane przez Klienta. Y B.V. będzie dokonywał sprzedaży wysyłkowej na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT, w ramach której towary będą przemieszczane z Polski do klientów.

W związku z ww. działalnością, Y B.V. dokonywać będzie w szczególności krajowych nabyć towarów, wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów na terytorium Polski, importu towarów na terytorium Polski, krajowych dostaw towarów, wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, eksportu towarów z terytorium Polski, w związku z czym Y B.V. będzie zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT czynny.

Ww. działalność wykonywana z wykorzystaniem e-platformy będzie jedynym rodzajem prowadzonej działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca w ramach zasobów w Grupie, do której przynależy, posiada dostęp do zasobów magazynowych na terytorium Holandii, jednak kierownictwo Grupy uznało, że ich pojemność jest bliska wyczerpania, dlatego też celowym jest znalezienie dodatkowych możliwości w tym zakresie. Z tego względu, Wnioskodawca chce skorzystać z usług innej spółki z Grupy, tj. X sp. z o.o. (dalej: "X Sp. z o.o."), zlokalizowanej na terytorium Polski, która dysponuje wolnymi zasobami magazynowymi, które mogą być wykorzystane w działalności Wnioskodawcy. X Sp. z o.o. posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce i jest zarejestrowany dla celów VAT w Polsce jako podatnik VAT czynny. Jedynym wspólnikiem X Sp. z o.o. jest A B.V. - spółka prawa holenderskiego, która, jak wskazano wyżej, ma również 100% udziałów w kapitale zakładowym Y B.V.

Wnioskodawca ("odbiorca usług") w ramach prowadzonej działalności w zakresie handlu na e-platformie będzie nabywał kompleksowe, niewyłączne usługi logistyczne świadczone przez podmiot zlokalizowany na terytorium Polski, tj. X Sp. z o.o. ("świadczący usługi").

Relacje między Wnioskodawcą a X Sp. z o.o. będą regulowane zawartą pomiędzy nimi umową (dalej: "Umowa"). Umowa zawarta będzie na czas określony, tj. 12 miesięcy z możliwością przedłużenia w zależności od woli stron.

Zgodnie z Umową towary należące do Y B.V. (nabyte krajowo, wewnąrzwspólnotowo lub w ramach importu na terytorium Polski) będą umieszczane w magazynie wykorzystywanym przez X Sp. z o.o. W ramach świadczenia usług na podstawie Umowy, X Sp. z o.o. będzie świadczył na rzecz Y B.V. kompleksowe usługi logistyczne (dalej: "Usługi"), na które będzie w szczególności składać się:

* przyjęcie, przemieszczenie, kontrola i rozładunek towarów należących do Y B.V. na terenie magazynu wykorzystywanego przez X Sp. z o.o.;

* wydanie towaru wraz z wypełnieniem stosownej przy wysyłce dokumentacji takiej jak listy przewozowe, faktury i inne;

* magazynowanie towarów należących do Y B.V.,

* przepakowywanie, etykietowanie oraz inwentaryzowanie w tym zaewidencjonowanie w oprogramowaniu magazynowym;

* przygotowywanie towarów do wysyłki do Klientów w tym przygotowanie dokumentacji celnej;

* transport towarów przy pomocy własnych zasobów lub pozyskanych od podmiotów trzecich na rzecz Klientów;

* przyjmowanie ewentualnych zwrotów towarów i obsługa transportu od klienta.

W tym zakresie wskazać należy, że X Sp. z o.o. nie będzie rozpatrywać składanych reklamacji - X Sp. z o.o. nie świadczy takich usług posprzedażowych, jak również nie dysponuje odpowiednimi zasobami i umiejętnościami, dzięki którym mógłby obsługiwać reklamacje składane przez osoby pochodzące z Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i krajów Beneluksu, które są głównymi Klientami Y B.V. Zadaniem X Sp. z o.o. będzie zorganizowanie, samodzielnie lub za pośrednictwem zewnętrznych dostawców usług logistycznych. X Sp. z o.o. w tych ramach wykonuje czynności odbioru zwracanego towaru od Klienta który składa reklamację do Y B.V. Klient chcąc złożyć reklamację towaru, będzie kontaktował się z serwisem posprzedażowym Y B.V. w celu złożenia reklamacji i zorganizowania zwrotu sprzętu. Jedyny możliwy kontakt, jaki X Sp. z o.o. będzie nawiązywał z Klientami Y B.V., będzie ograniczał się wyłącznie do celu obsługi logistycznej; * usługi dodatkowe (towarzyszące), takie jak rozliczanie podatku VAT w Polsce, naliczanie i korespondencja z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi twórców, naliczanie i rozliczanie opłat związanych z ochroną środowiska, kontrola zapasów i prowadzenie rozliczeń w systemie finansowym.

Okres magazynowania danego towaru będzie uzależniony od złożonych zamówień Klientów. W żadnym momencie ani prawo własności, ani prawo do dysponowania towarem jak właściciel nie będzie przechodziło z Y B.V. na X Sp. z o.o. Prawo do dysponowania towarem jak właściciel będzie przechodziło z Y B.V. bezpośrednio na Klienta.

Zamówienia na zakup określonych produktów składane będą przez Klientów bezpośrednio do Y B.V. za pośrednictwem e-platformy bez pośrednictwa X Sp. z o.o. Następnie towar zostanie wydany z magazynu i dostarczony do Klienta przez X Sp. z o.o. po otrzymaniu instrukcji od Y B.V. Usługi będą świadczone przez X Sp. z o.o. z wykorzystaniem własnych lub kontrolowanych przez siebie zasobów ludzkich i rzeczowych. Y B.V. nie będzie posiadał żadnych zasobów na terytorium Polski ani rzeczowych ani osobowych. W szczególności Y B.V. nie będzie posiadał w Polsce oddziału, przedstawiciela, ani biura. Nie będzie posiadał także na terytorium kraju żadnej infrastruktury - takiej jak pojazdy, narzędzia, wyposażenie, budynki, czy inne nieruchomości. Y B.V. nie będzie wynajmował również żadnego biura, budynku, powierzchni czy infrastruktury w Polsce. Innymi słowy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwał żaden tytuł prawny (własność, najem, leasing) do żadnego z wymienionych powyżej rodzajów infrastruktury w Polsce.

Y B.V. nie będzie posiadał żadnych praw do magazynu ani innych zasobów technicznych wykorzystywanych przez X Sp. z o.o. do świadczenia Usług na rzecz Y B.V. W szczególności X Sp. z o.o. w celu świadczenia Usług nie wyznaczy określonej części magazynu, która zostanie przeznaczona do wyłącznego użytku przez Y B.V. Wnioskodawca nie będzie również sprawował żadnej kontroli nad pracownikami X Sp. z o.o.

Y B.V. nie będzie zatrudniał na terytorium Polski żadnych pracowników, przedstawicieli, czy innych osób fizycznych. Czynności związane z obsługą platformy elektronicznej będą wykonywane przez pracowników Y B.V., którzy nie będą przebywali na terytorium Polski. Ponadto, wszystkie strategiczne decyzje dotyczące działalności Y B.V. (np. dotyczące zaangażowania w nowe kontrakty, negocjacje i wykonanie nowych umów, decyzje dotyczące zakupów i sprzedaży, relacji klienckich, logistyki sprzedaży i zakupów takich jak śledzenie przesyłów i faktur w systemach informatycznych, itp.) również nie będą podejmowane w Polsce.

X Sp. z o.o., świadcząc Usługę, będzie działał samodzielnie i niezależnie, zgodnie z wypracowaną praktyką, posiadanym know-how, wiedzą i doświadczeniem związanym z świadczeniem kompleksowych usług logistycznych. Y B.V. nie będzie miał żadnego wpływu na sposób wykonywania Usługi przez X Sp. z o.o.

Pracownicy Y B.V., będą mieli możliwość zweryfikowania sposobu wykonywania przez X Sp. z o.o. Usług (pod kątem zgodności z wymogami określonymi w Umowie), w szczególności w tym celu będą mieli dostęp do magazynu, jednak jedynie po uzgodnieniu z X Sp. z o.o., pod nadzorem pracowników X Sp. z o.o. Nawet jeśli taka wizyta weryfikacyjna okaże się konieczna, pracownicy Y B.V. nie będą mogli wydawać poleceń i kierować wykonaniem Usług przez X Sp. z o.o., a jedynie będą mogli zapoznać się z podejmowanymi działaniami.

Jednakże dla uniknięcia wątpliwości i bez ograniczania praw Y B.V., wszelkie uwagi, wskazówki i komentarze Y B.V., dotyczące świadczenia usług przez X Sp. z o.o., będą czynione na podstawie i w ramach Umowy o świadczenie usług; co będzie porównywalne z warunkami, które występowałyby pomiędzy podmiotami niezależnymi.

Należy podkreślić, że przez cały czas składowania towarów w magazynie będą one własnością Y B.V. Natomiast tytuł prawny do magazynu oraz urządzeń używanych do świadczenia Usług będzie należał do X Sp. z o.o.

X Sp. z o.o. nie będzie podejmował w imieniu i na rzecz Y B.V. żadnych czynności prawnych i faktycznych. W szczególności nie będzie zawierał w imieniu Y B.V. umów z dostawcami i odbiorcami ani też w sposób faktyczny negocjował warunków umów. Wnioskodawca podkreśla, że dla niego będzie istotne jedynie pozyskanie wyspecjalizowanych usług od podmiotu, który jest w stanie samodzielnie zapewnić odpowiednią powierzchnię i warunki magazynowania, przeszkolony personel magazynowy oraz dostępność tych zasobów, a nie jakiegokolwiek przedstawiciela, który reprezentowałby Y B.V. na terenie Polski.

Oprócz usług nabywanych od X Sp. z o.o., Y B.V. w ograniczonym stopniu korzystał będzie z usług innych niezależnych usługodawców na terytorium Polski, w szczególności jeśli chodzi o wsparcie podatkowe w związku z dokonaną rejestracją dla potrzeb VAT czy też usługi agencji celnej.

Y B.V. nie jest jedynym kontrahentem X Sp. z o.o., w szczególności X Sp. z o.o. wykonuje (poza Usługami) również usługi i dostawy towarów na rzecz innych kontrahentów. W przyszłości X Sp. z o.o. może oferować tego samego typu usługi na rzecz innych podmiotów (tj. innych niż Y B.V.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z działalnością przedstawioną w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będący rezydentem holenderskim będzie posiadać na terytorium Polski zagraniczny zakład w rozumieniu art. 4a ust. (winno być: pkt) 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w rozumieniu art. 5 umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Holandią?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z działalnością przedstawioną w opisie zdarzenia przyszłego, spółka Y B.V. (Wnioskodawca) będąca rezydentem holenderskim nie będzie posiadać na terytorium Polski zagranicznego zakładu w rozumieniu art. 4a ust. (winno być: pkt) 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w rozumieniu art. 5 umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Holandią.

Na podstawie art. 3 ust. 2 Ustawy o CIT (ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm.; dalej: "Ustawa o CIT")), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednocześnie art. 3 ust. 3 pkt 1 Ustawy o CIT stanowi, iż za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.

Z kolei art. 4a ust. 11 Ustawy o CIT stanowi, iż za zagraniczny zakład rozumie się:

a.

stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,

b.

plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,

c. osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje - chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.

Powyższe oznacza, że analizując możliwość ewentualnego powstania zakładu Wnioskodawcy w Polsce, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim postanowienia UPO (Konwencja między Rzeczpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu; dalej: UPO), które w art. 5 ust. 1 wskazuje, iż za zakład należy rozumieć stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność gospodarcza przedsiębiorstwa. Ponadto w rozumieniu UPO zakład obejmuje w szczególności: miejsce zarządu, filię, biuro, fabrykę, warsztat, kopalnie bądź plac budowy (art. 5 ust. 2 i 3 UPO).

UPO w art. 5 ust. 4 UPO przewiduje również katalog okoliczności wykluczających wystąpienie zakładu, który obejmuje:

a.

użytkowanie placówki służącej wyłącznie składowaniu, wystawianiu lub dostarczaniu dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa,

b.

utrzymywanie zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub dostarczania,

c.

utrzymywanie zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu przerobu przez inne przedsiębiorstwo,

d.

utrzymywanie stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo zbierania informacji dla przedsiębiorstwa,

e.

utrzymywanie stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym,

f.

utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia któregokolwiek połączenia rodzajów działalności, o których mowa powyżej, pod warunkiem jednak, że całkowita działalność stałej placówki, wynikająca z takiego połączenia rodzajów działalności, ma charakter przygotowawczy lub pomocniczy.

Z przywołanych wyżej definicji wynika, że dla uznania, iż przedsiębiorstwo prowadzi swoją działalność w formie zakładu (w rozumieniu polskiej Ustawy o CIT jak i UPO) powinny wystąpić łącznie trzy następujące przesłanki:

* istnienie miejsca, gdzie działalność jest prowadzona (placówka),

* stały charakter takiej placówki,

* wykonywanie za pośrednictwem placówki działalności gospodarczej, która nie jest wyłączona z definicji zakładu.

Dodatkowo za zakład zagranicznego przedsiębiorcy w myśl UPO uważa się działalność przedstawiciela, który posiada i wykonuje pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu przedsiębiorcy działającego w drugim Państwie (art. 5 ust. 5 UPO). Za przedstawiciela takiego nie uważa się jednak maklera, komisanta jak i innego niezależnego przedstawiciela, pod warunkiem, że działa w ramach swojej zwykłej działalności (art. 5 ust. 6 UPO).

Powyższą definicję dookreśla również Komentarz do Konwencji Modelowej OECD (dalej: "Komentarz"), który nie stanowi co prawda oficjalnego źródła prawa w Polsce, ale jest powoływany przez organy podatkowe, jak i sądy administracyjne, na potrzeby interpretacji tekstu prawnego.

Zgodnie z pkt 4.1 Komentarza do art. 5 (wersja z dnia 15 lipca 2014 r.) sam fakt, że przedsiębiorstwo "ma do dyspozycji" pewną ilość miejsca wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej, jest wystarczający, aby stanowić miejsce prowadzenia działalności.

Zgodnie z pkt 42 Komentarza do art. 5 (wersja z dnia 15 lipca 2014 r.) miejsce, w którym usługodawca świadczy usługi na rzecz przedsiębiorstwa usługobiorcy, nie stanowi jednak miejsca udostępnionego usługobiorcy "do jego dyspozycji". Miejsca tego nie można uznać za stały zakład usługobiorcy, na rzecz którego świadczone są usługi. W istocie, okoliczność, że własna działalność usługodawcy w danej lokalizacji może być wykonywana z korzyścią dla działalności innego przedsiębiorstwa, nie oznacza, że to inne przedsiębiorstwo prowadzi działalność za pośrednictwem tej lokalizacji.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego, Wnioskodawca nie będzie posiadał żadnych praw do magazynu ani innych zasobów technicznych wykorzystywanych przez X Sp. z o.o. do świadczenia Usług na rzecz Y B.V. W szczególności X Sp. z o.o. w celu świadczenia usług nie wyznaczy określonej części magazynu, która zostanie przeznaczona do wyłącznego użytku przez Y B.V.

Wnioskodawca nie będzie mieć żadnego wpływu na sposób wykorzystania magazynu prowadzonego przez X Sp. z o.o. W szczególności nie będzie możliwe wskazanie, która część magazynu jest wykorzystywana bądź wydzielona przez X Sp. z o.o. na potrzeby magazynowania towarów należących do Wnioskodawcy. X Sp. z o.o. jednocześnie świadczy usługi (w tym usługi logistyczne) na rzecz wielu kontrahentów i samodzielnie decyduje o sposobie wykorzystania magazynu i innych zasobów rzeczowych angażowanych w świadczenie usług. W związku z powyższym brak jest podstaw do uznania, że Wnioskodawca będzie dysponować w Polsce miejscem, w którym może prowadzić działalność. Tym bardziej nie ma możliwości uznać, że miejsce takie będzie miało charakter stały. Stąd w ocenie Wnioskodawcy nie można przyjąć, że będzie miał on do swojej dyspozycji określoną przestrzeń czy stały zakład.

Wnioskodawca nie będzie posiadał żadnych zasobów na terytorium Polski ani rzeczowych, innych niż powierzany do przechowania towar, ani osobowych. Jak wskazano w opisie stanu zdarzenia przyszłego, w szczególności Y B.V. nie będzie posiadał w Polsce oddziału, przedstawiciela, ani biura. Nie będzie posiadał także na terytorium kraju żadnej infrastruktury - takiej jak pojazdy, narzędzia, wyposażenie, budynki, czy inne nieruchomości. Wnioskodawca nie będzie wynajmował również żadnego biura, budynku, powierzchni czy infrastruktury w Polsce. Innymi słowy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwał żaden tytuł prawny (własność, najem, leasing) do żadnego z wymienionych powyżej rodzajów infrastruktury w Polsce.

X Sp. z o.o., świadcząc Usługę, będzie realizował określone działania (procesy) odpowiednio sparametryzowane i skoncentrowane na powierzonym towarze, takie jak przyjmowanie towaru, przechowanie, konfekcjonowanie, przygotowanie do wysyłki, wydanie firmom kurierskim. X Sp. z o.o. samodzielnie zarządza własnymi zasobami w celu realizacji uzgodnionych procesów, zgodnie z wypracowaną praktyką, posiadanym know-how, wiedzą i doświadczeniem związanym z świadczeniem kompleksowych usług logistycznych.

Wnioskodawca ma prawo do weryfikowania (sprawdzania) prawidłowości realizacji procesów (w tym do okresowego wizytowania magazynu w celu ich weryfikacji) lecz nie jest uprawniony do bezpośredniego wydawania poleceń pracownikom i współpracownikom X Sp. z o.o.,

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca nie będzie mieć w Polsce miejsca, gdzie będzie prowadzić działalność gospodarczą.

Wszelka działalność dotycząca towarów sprzedawanych przez Wnioskodawcę na rzecz swoich odbiorców, a prowadzona w Polsce, będzie wykonywana w ramach świadczenia usług przez X Sp. z o.o. Wnioskodawca nie będzie posiadać żadnych, oprócz towarów, zasobów na terytorium Polski, w konsekwencji w szczególności nie będzie posiadać w Polsce również miejsca zarządu, filii, biura, zakładu fabrycznego, warsztatu, kopalni, źródła ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołomu albo innego miejsca wydobywania zasobów naturalnych bądź też placu budowy, o których mowa w powołanych wyżej definicjach.

Zatem w świetle powyższego, planowana przez Spółkę działalność nie będzie spełniać kryteriów powstania stałej placówki, o których mowa w art. 4a pkt 11 lit. a ustawy o CIT, jak również nie będzie spełniać warunków powstania zakładu wskazanych w art. 4 pkt 11 lit. b ustawy o CIT.

Również niespełnione pozostają przesłanki powstania stałej placówki w rozumieniu art. 5 UPO.

W zasadzie jedynym rodzajem aktywów pozostających w dyspozycji Wnioskodawcy będą zapasy powierzone X Sp. z o.o., jednak wszelkie dyspozycje dotyczące tych zapasów będą wydawane z siedziby Wnioskodawcy zlokalizowanej poza Polską.

Tym samym sam fakt utrzymywania zapasów na terytorium Polski nie powoduje powstania stałej placówki, przez którą Wnioskodawca mógłby prowadzić działalność gospodarczą na terytorium Polski, i w związku z tym nie może powodować powstania zakładu.

Wszelkie wątpliwości w tym względzie usuwa art. 5 ust. 4b UPO (winno być: art. 5 ust. 4 lit. b UPO) wykluczający powstanie zakładu wyłącznie z uwagi na utrzymywanie zapasów w celu składowania, wystawiania lub dostarczania.

Zgodnie z art. 4a pkt 11 lit. c ustawy o CIT, zakład przedsiębiorstwa może powstać również wtedy, gdy dana osoba działa na terytorium Polski w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje.

Przepis ten znajduje zastosowanie z zastrzeżeniem odmiennej regulacji w UPO. W myśl art. 5 ust. 5 UPO, jeżeli osoba działa w imieniu przedsiębiorstwa oraz posiada i zwyczajowo wykonuje pełnomocnictwo do zawierania umów w Umawiającym się Państwie (tu: w Polsce) w imieniu przedsiębiorstwa, to uważa się, że przedsiębiorstwo to, niezależnie od przepisów omówionych powyżej, posiada w tym Państwie zakład w rozumieniu UPO w zakresie prowadzenia każdego rodzaju działalności, który osoba ta podejmuje dla przedsiębiorstwa.

Jak wynika z powyższego, zakład może powstać także w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej za pośrednictwem tzw. zależnego przedstawiciela, tj. podmiotu działającego w drugim Państwie w imieniu zagranicznego przedsiębiorstwa.

W tym kontekście wskazać należy, że X Sp. z o.o. nie będzie działał w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.

Ani X Sp. z o.o., ani żaden z jego pracowników nie tylko nie będzie miał pełnomocnictw do działania w imieniu Wnioskodawcy, ale też nie będzie uczestniczył w prowadzeniu rozmów handlowych ani sprzedażowych, ani zakupowych, jako że X Sp. z o.o. będzie działał wyłącznie jako dostawca usług logistyczno-magazynowych.

Zamówienia na zakup określonych produktów składane będą przez Klientów bezpośrednio do Y B.V. za pośrednictwem e-platformy bez pośrednictwa X Sp. z o.o.

Wnioskodawca nie będzie zatrudniał na terytorium Polski żadnych pracowników, przedstawicieli, czy innych osób fizycznych. Czynności związane z obsługą platformy elektronicznej będą wykonywane przez pracowników Y B.V., którzy nie będą przebywali na terytorium Polski. Ponadto, wszystkie strategiczne decyzje dotyczące działalności Wnioskodawcy (np. dotyczące zaangażowania w nowe kontrakty, negocjacje i wykonanie nowych umów, decyzje dotyczące zakupów i sprzedaży, relacji klienckich, logistyki sprzedaży i zakupów takich jak śledzenie przesyłów i faktur w systemach informatycznych, itp.) również nie będą podejmowane w Polsce. Również cała obsługa marketingowa i zarządcza odbywać się będzie przy wykorzystaniu własnych pracowników Wnioskodawcy w Holandii.

W ocenie Wnioskodawcy, działalności X Sp. z o.o. nie będzie można uznać również za działanie przedstawiciela Wnioskodawcy, ponieważ X Sp. z o.o. nie będzie w jego imieniu negocjował żadnych umów, a tym bardziej ich zawierał. X Sp. z o.o. będzie świadczył na rzecz Wnioskodawcy ściśle określone w umowie (i przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego) czynności związane z magazynowaniem i transportem towarów. Wszelkie umowy z kontrahentami Wnioskodawcy będą zawierane drogą elektroniczną poprzez serwery nieznajdujące się na terenie Polski, względnie decyzje dotyczące zawierania umów z kontrahentami Y B.V. będą podejmowane jedynie przez Y B.V. w jego siedzibie w Holandii.

Tym samym, działania X Sp. z o.o. i jego pracowników oraz współpracowników nie można uznać za działania przedstawiciela Wnioskodawcy. X Sp. z o.o. działa wyłącznie we własnym imieniu i na własny rachunek, koncentrując się na realizacji uzgodnionych procesów mających za przedmiot powierzony przez Y B.V. towar.

X Sp. z o.o. nie może zatem zostać uznany za przedstawiciela, a tym bardziej nie może mu być przypisany przymiot zależnego przedstawiciela w rozumieniu art. 5 ust. 5 UPO.

Podsumowując wszystkie argumenty wniosku, Wnioskodawca wskazuje, że jako holenderska spółka nie będzie posiadać na terytorium Polski zakładu podatkowego w związku z nabywaniem od polskiego podmiotu usługi logistycznej.

Nie jest bowiem spełniona żadna przesłanka powstania zakładu, tj. Wnioskodawca nie ma w Polsce placówki, tym bardziej o stałym charakterze, poprzez którą prowadzi w Polsce działalność.

Nie można również stwierdzić, że X Sp. z o.o. będzie działał jako agent zależny, ponieważ nie będzie posiadał ani zwyczajowo wykonywał pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu Wnioskodawcy, jak i nie będzie w imieniu Wnioskodawcy w sposób faktyczny ustalał lub negocjował warunków kontraktów handlowych. Jednocześnie Y B.V. nie będzie miał wpływu na sposób świadczenia usług przez X Sp. z o.o., a dla X Sp. z o.o. Wnioskodawca będzie jednym z wielu klientów, na rzecz których świadczy usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl