0111-KDIB2-1.4010.134.2020.2.AT - Limit przychodów dla małego podatnika CIT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-1.4010.134.2020.2.AT Limit przychodów dla małego podatnika CIT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 25 marca 2020 r., (który w tym samym dniu wpłynął za pośrednictwem platformy e-puap), uzupełnionym 8 oraz 24 czerwca 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania 9% stawki podatkowej do opodatkowania przychodów uzyskanych w 2020 r. przekraczających kwotę 6 284 000 zł brutto - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2020 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania 9% stawki podatkowej do opodatkowania przychodów uzyskanych w 2020 r. przekraczających kwotę 6 284 000 zł brutto.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 12 czerwca 2020 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.134.2020.1.AT wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 24 czerwca 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - spółka z o.o. (dalej jako: "Spółka"), uzyskał w roku podatkowym 2019 wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekraczającą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro. Stosownie zatem do brzmienia art. 4a pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm.) - dalej: u.p.d.o.p., Spółce w roku podatkowym 2020 przysługuje status małego podatnika. Spółka spełnia zatem, określony w art. 19 ust. 1d u.p.d.o.p., jeden z wymogów warunkujących możliwość skorzystania z obniżonej - 9% stawki podatku dochodowego w roku podatkowym 2020. Stosownie do brzmienia art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p., obniżona - 9% stawka podatku dochodowego w roku podatkowym 2020 może być stosowana w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł. W przeciwieństwie do definicji małego podatnika, wskazany przepis nie precyzuje, czy limit przychodów bieżących (w roku podatkowym 2020), jest limitem wskazanym w kwocie netto czy brutto. Spółka, w ramach prowadzonej w roku podatkowym 2020 działalności gospodarczej, zamierza osiągnąć przychód ze sprzedaży nieprzekraczający kwoty 6.284.000,00 zł brutto (1.200.000,00 EUR * 4.2571 PLN/EUR * 1,23 = 6.283.479,60 zł co zaokrąglone w dół do 1000 zł daje 6.284.000,00 zł brutto; gdzie 1.200.000,00 EUR to limit wynikający z art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p., 4,2571 PLN/EUR to średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego 2020 w Tabeli nr 001/A/NBP/2020 z dnia 2 stycznia 2020 r. współczynnik 1,23 to współczynnik pozwalający obliczyć wartość brutto przy stawce podatku VAT równej 23%, zaokrąglenie w dół do pełnego tysiąca zł wynika z brzmienia art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p.).

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 18 czerwca 2020 r. Wnioskodawca wskazał m.in., że rokiem podatkowym Wnioskodawcy jest okres od 1 stycznia do 31 grudnia roku kalendarzowego. Do Wnioskodawcy nie mają zastosowania wyłączenia wynikające z przepisów art. 19 ust. 1a-1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca nie osiąga przychodów z zysków kapitałowych, o których mowa w art. 7b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku osiągnięcia przez Spółkę w roku podatkowym 2020, przychodu przekraczającego kwotę 6.284.000,00 zł brutto, lecz nieprzekraczającego kwoty stanowiącej iloczyn kwoty 2.000.000,00 EUR i kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku 2020 (2.000.000,00 EUR * kurs EUR na pierwszy dzień roboczy października roku 2020), zaokrąglonej do pełnego tysiąca złotych, Spółka będzie mogła skorzystać w tym roku podatkowym z 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku osiągnięcia przez Spółkę w roku podatkowym 2020, przychodu przekraczającego kwotę 6.284.000,00 zł brutto, lecz nieprzekraczającego kwoty stanowiącej iloczyn kwoty 2.000.000,00 EUR i kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku 2020 (2.000.000,00 EUR * kurs EUR na pierwszy dzień roboczy października roku 2020), zaokrąglonej do pełnego tysiąca złotych, Spółka będzie mogła skorzystać w tym roku podatkowym (2020), z 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych. Stanowisko swoje Wnioskodawca opiera na zasadzie racjonalności ustawodawcy, który podwyższając do 2.000.000 EUR brutto limit przychodów, od którego nieprzekroczenia ustawodawca uzależnia przyznanie statusu małego podatnika, miał na celu zachęcenie podatników do rozwijania ich działalności gospodarczej. Mechanizm ten ma uzasadnienie jedynie w przypadku, gdy także preferencyjna 9% stawka podatku dochodowego od osób prawnych, może być zastosowana do każdego małego podatnika, a więc także takiego, który w roku podatkowym 2020 osiągnie przychód ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nieprzekraczający wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro. Tak właśnie było przed nowelizacją ustawy, gdyż limit przychodów w kwocie 1.200.000 EUR dotyczył zarówno uzyskania statusu małego podatnika, jak i możliwości skorzystania z obniżonej stawki podatku dochodowego. Ustawodawca, wychodząc z założenia, iż dla rozwoju gospodarki korzystniejsze będzie zachęcanie mniejszych przedsiębiorców do rozwijania ich działalności, podniósł limit przychodów uprawniający do uzyskania statusu małego podatnika z 1.200.000 EUR do 2.000.000 EUR. Konsekwentnie zatem - taki sam limit przychodów ze sprzedaży, powinien obowiązywać przy ustalaniu kręgu podmiotów uprawnionych do skorzystania z obniżonej - 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych. W innym bowiem przypadku dochodziłoby do sytuacji, w której część podatników, którym przysługuje status małego podatnika, płaciłaby podatek dochodowy od osób prawnych według stawki podstawowej 19%, zaś część według stawki 9%. Nie taki zaś był cel ustawodawcy, o czym świadczy treść:

1)

druku sejmowego nr 2862, zawierającego rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym - wprowadzającej nowy limit przychodów ze sprzedaży uprawniający do uzyskania statusu "małego podatnika" i wynoszący 2 mln euro. W treści uzasadnienia projektu czytamy: "Zmiana polega na podwyższeniu progu przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku VAT uprawniającego do uzyskania statusu "małego podatnika" z obecnego 1,2 mln euro do 2 mln euro. Pozwoli to rozszerzyć krąg podmiotów uprawnionych do wyboru kwartalnego sposobu wpłacania zaliczek (art. 25 ust. 1b), dokonywania jednorazowych odpisów amortyzacyjnych do wysokości 50 tys. euro oraz zastosowania obniżonej 15% stawki podatku (na co wskazuje art. 19 ust. 1 pkt 2 lit. a)."

2)

druku sejmowego nr 2854, zawierającego rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw - zmieniającej stawkę obniżonego podatku z 15% do 9%. W treści uzasadnienia projektu czytamy: "Proponowana zmiana obejmuje kwestię obniżenia wysokości opodatkowania dla grupy małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność."

Uzasadnienia rządowych projektów jasno wskazują na intencję ustawodawcy, aby obniżona wysokość opodatkowania dotyczyła całej grupy małych podatników, a nie jedynie tej ich części, której przychody ze sprzedaży w roku podatkowym nie przekroczą kwoty 1,2 mln euro. Ustawodawca wiąże bowiem w sposób oczywisty możliwość zastosowania obniżonej stawki podatku ze statusem małego podatnika. W tym stanie rzeczy stanowisko Wnioskodawcy - jako małego podatnika, jest w pełni uzasadnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Należy zauważyć, że od 2018 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody podatników zostały rozdzielone na dwa źródła:

* z zysków kapitałowych oraz

* z innych źródeł.

Istotą wprowadzonych zmian jest wyodrębnienie źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych i oddzielenie dochodów uzyskiwanych z tego tytułu od pozostałych dochodów uzyskiwanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Wydzielając odrębne źródło przychodów - z zysków kapitałowych na gruncie u.p.d.o.p. ustawodawca zamieścił w ustawie katalog, w którym określił listę przychodów zaliczanych do tego źródła. Oznacza to, że konieczność rozdzielania źródeł przychodów na "przychody operacyjne" i "zyski kapitałowe" nie ma zastosowania jedynie do określonych podmiotów zajmujących się działalnością finansową. W przypadku takich podmiotów kategorie przychodów ze źródła "zyski kapitałowe" stanowią podstawowy rodzaj działalności (są de facto działalnością operacyjną).

W tym miejscu należy wskazać, że w art. 7b ust. 1 u.p.d.o.p. ustawodawca zawarł zamknięty katalog przychodów, które należy zakwalifikować do przychodów z zysków kapitałowych. Wskazane zostały w nim konkretne transakcje gospodarcze kreujące przychód podatkowy z zysków kapitałowych co oznacza, że wszelkie inne przychody niewymienione w tym przepisie nie będą zaliczane do tej kategorii przychodów.

Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 u.p.d.o.p., podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

1.

19% podstawy opodatkowania;

2.

9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d u.p.d.o.p., podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Natomiast ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro (w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2020 r.); przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł (art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p.).

Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady, podatek dochodowy od osób prawnych jest obliczany według stawki 19% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. Niektórzy podatnicy mogą jednak korzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym według stawki 9%. Jest tak w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro (art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p.), o ile podatnicy ci posiadają status małego podatnika (art. 19 ust. 1d u.p.d.o.p.) lub rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej (art. 19 ust. 1e u.p.d.o.p.).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, uzyskała w roku podatkowym 2019 wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekraczającą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro. Stosownie zatem do brzmienia art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p., Spółce w roku podatkowym 2020 przysługuje status małego podatnika. Spółka spełnia zatem, określony w art. 19 ust. 1d u.p.d.o.p., jeden z wymogów warunkujących możliwość skorzystania z obniżonej - 9% stawki podatku dochodowego w roku podatkowym 2020. Wnioskodawca nie osiąga przychodów z zysków kapitałowych, o których mowa w art. 7b u.p.d.o.p. Do Wnioskodawcy nie mają zastosowania wyłączenia wynikające z przepisów art. 19 ust. 1a-1c u.p.d.o.p. Rokiem podatkowym Wnioskodawcy jest okres od 1 stycznia do 31 grudnia roku kalendarzowego. Spółka, w ramach prowadzonej w roku podatkowym 2020 działalności gospodarczej, zamierza osiągnąć przychód ze sprzedaży nieprzekraczający kwoty 6.284.000,00 zł brutto (1.200.000,00 EUR * 4.2571 PLN/EUR * 1,23 = 6.283.479,60 zł co zaokrąglone w dół do 1000 zł daje 6.284.000,00 zł brutto; gdzie 1.200.000,00 EUR to limit wynikający z art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p., 4,2571 PLN/EUR to średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego 2020 w Tabeli nr 001/A/NBP/2020 z dnia 2 stycznia 2020 r. współczynnik 1,23 to współczynnik pozwalający obliczyć wartość brutto przy stawce podatku VAT równej 23%, zaokrąglenie w dół do pełnego tysiąca zł wynika z brzmienia art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia czy w przypadku osiągnięcia przez Spółkę w roku podatkowym 2020, przychodu przekraczającego kwotę 6.284.000,00 zł brutto, lecz nieprzekraczającego kwoty stanowiącej iloczyn kwoty 2.000.000,00 EUR i kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku 2020 (2.000.000,00 EUR * kurs EUR na pierwszy dzień roboczy października roku 2020), zaokrąglonej do pełnego tysiąca złotych, Spółka będzie mogła skorzystać w tym roku podatkowym z 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych.

Zauważyć należy, że jak słusznie wskazał Wnioskodawca w przeciwieństwie do definicji małego podatnika, przepis art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. nie precyzuje, czy limit przychodów bieżących, jest limitem wskazanym w kwocie netto czy brutto. Wyjaśnić zatem należy, że do wskazanego limitu 1.200.000 euro przychodów zalicza się przychody podatkowe, w tym zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 u.p.d.o.p., a także przychody z zysków kapitałowych określone w art. 7b ww. ustawy. W limicie tym nie uwzględnia się natomiast kwoty należnego podatku od towarów i usług.

Ustalając zatem limit przychodów na potrzeby wyliczenia limitu pozwalającego na zastosowanie zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 stawki 9%, Wnioskodawca winien brać pod uwagę przychody netto uzyskane w roku 2020 r.

Podkreślić jednak należy, że limit małego podatnika określony w art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p. nie jest tożsamy z limitem wskazanym w art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. Bowiem z art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p., wprost wynika, że limit przychodów (dochodów) do uzyskania którego podatnik może korzystać z 9% stawki podatkowej wynosi 1.200.000 euro.

Biorąc pod uwagę powyższe nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że dla celów ustalania obniżonej stawki 9% będzie obowiązywał limit 2.000.000 euro. Jak wynika bowiem z ww. przepisów, aby zastosować stawkę 9% wartość przychodów w 2020 r. nie może przekroczyć 1.200.000 euro. W art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. nie nastąpiła bowiem analogiczna zmiana limitu, tak jak nastąpiło to w art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p.

Wnioskodawca posiadając status małego podatnika, będzie mógł w 2020 r. korzystać z 9% stawki podatkowej do opodatkowania przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych, aż do osiągnięcia limitu 1.200.000 euro. Nie można zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, że dla celów ustalania obniżonej stawki 9% będzie obowiązywał limit 2 mln euro. Jak wynika bowiem z ww. przepisów, aby zastosować stawkę 9% wartość przychodów nie może przekroczyć 1.200.000 euro.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy stwierdzić należy, że w przedstawionej we wniosku sytuacji, zważywszy, że Wnioskodawca jest w 2020 r. małym podatnikiem, o ile jego przychody w tym roku podatkowym nie przekroczą równowartości 1.200.000 euro, to w roku 2020 uzyskane dochody, inne niż z zysków kapitałowych, będzie mógł opodatkować preferencyjną 9% stawką podatku dochodowego od osób prawnych.

W tym miejscu podkreślić jednak należy, że przepis art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. wskazuje, że dotyczy on podatników, u których przychody/dochody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro netto (jak wskazano powyżej).

Brak jest tym samym podstaw prawnych do określania kwoty brutto przychodów, jakie mogą być opodatkowane 9% preferencyjną stawką podatkową bowiem możliwości takiej nie przewidział ustawodawca, a co równie istotne opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegają co do zasady przychody/dochody w kwotach netto, a więc pomniejszonych o podatek VAT. Zauważyć także trzeba, że podatnicy podatku VAT uzyskują obrót, który może być opodatkowany podstawową lub obniżoną stawką podatku VAT. W określonych sytuacjach obrót może również podlegać zwolnieniu od opodatkowania.

Biorąc powyższe pod uwagę, brak jest podstaw prawnych zarówno do określania kwoty przychodu brutto do uzyskania którego przychody uzyskane przez podatnika w roku podatkowym mogą podlegać opodatkowaniu 9% stawką, jak i do twierdzenia, że limit ten w 2020 r. winien odpowiadać równowartości 2.000.000 euro.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 i 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl