0111-KDIB2-1.4010.133.2024.1.AJ - Przesłanki 9% stawki CIT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 marca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB2-1.4010.133.2024.1.AJ Przesłanki 9% stawki CIT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawytwch w zakresie ustalenia, czy Spółka począwszy od 2024 r. będzie uprawniona do zastosowania stawki 9% podatku dochodowego od osób prawnych, o której mowa w przepisie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawcą (dalej: spółka) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka została założona w 2022 r. Pierwszy rok obrotowy spółki zakończył się z dniem 31 grudnia 2022 r. Spółka posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Do dnia 2 stycznia 2024 r. do spółki nie wnoszono żadnych aportów, a spółka była uprawniona do stosowania stawki podatku cit, o której mowa w przepisie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o cit, tj. stawki 9%. Na skutek zmiany umowy spółki z dniem 2 stycznia 2024 r. polegającej na podwyższeniu kapitału zakładowego poprzez wniesienie do spółki aportem przez dotychczasowych, jak i nowych udziałowców zorganizowanej części przedsiębiorstwa w spadku, do spółki na pokrycie kapitału zakładowego i kapitału zapasowego wniesiono zorganizowaną część przedsiębiorstwa w spadku o wartości 633.000,00 złotych, tj. wartości przekraczającej 10.000 tysięcy euro.

Nadto na marginesie należy dodać, że wnoszona zorganizowana część przedsiębiorstwa w spadku była dotychczas prowadzona w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, dla której z dniem 21 grudnia 2021 r. (data śmierci przedsiębiorcy) ustanowiony został zarząd sukcesyjny, który następnie wygasł z dniem 23 grudnia 2023 r. Natomiast wniesienia aportu do spółki w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa w spadku z dniem 2 stycznia 2024 r. dokonali spadkobiercy zmarłego przedsiębiorcy, będący osobami fizycznymi posiadającymi pełną zdolność do czynności prawnych.

Tym samym udziałowcami spółki są wyłącznie osoby fizyczne posiadające nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Spółka nie działa w ramach podatkowej grupy kapitałowej.

Wartość przychodu spółki ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednich latach podatkowych (zarówno w roku podatkowym zakończonym w dniu 31 grudnia 2022 r., jak również w roku podatkowym zakończonym z dniem 31 grudnia 2023 r.) wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro (dokonując przeliczenia według średniego kursu euro ogłaszanego przez narodowy bank polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł).

Przychody spółki w 2024 r. nie powinny przekroczyć wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez narodowy bank polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Spółka spełniała i spełniać będzie nadal warunek do uznania jej za małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm. dalej: "ustawa o cit"), a także do zastosowania wobec niej 9% stawki podatkowej wynikające z art. 19 ust. 1 pkt 2) ustawy o cit.

Pytanie

Czy Spółka począwszy od 2024 r. będzie uprawniona do zastosowania stawki 9% podatku dochodowego od osób prawnych, o której mowa w przepisie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o cit?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka w roku podatkowym, który rozpoczął się z dniem 1 stycznia może zastosować 9% stawkę podatkową przewidzianą w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o cit.

Spółka utworzona została w roku 2022, a jej pierwszy rok podatkowy zakończył się z dniem 31 grudnia 2022 r. Drugi rok podatkowy rozpoczął się z dniem 1 stycznia 2023 r. i zakończył się z dniem 31 grudnia 2023 r.

Do wniesienia aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa przez udziałowców spółki doszło więc w trakcie trzeciego roku podatkowego, tj. w dniu 2 stycznia 2024 r.

Zgodnie z brzmieniem art. 19 ust. 1a pkt 2 ustawy o cit, w takim przypadku, stawka 9% może zostać zastosowana w roku podatkowym rozpoczynającym się z dniem 1 stycznia 2024 r., mimo iż udziałowcy wnieśli w tym roku do spółki aportem zorganizowaną część przedsiębiorstwa w spadku.

Przepis art. 19 ust. 1a pkt 5 ustawy o cit wyraźnie przewiduje bowiem, że wyłączenie możliwości zastosowania 9% stawki podatkowej dotyczy wyłącznie nowo utworzonych podmiotów i sytuacji, gdy aportem wnoszona jest zorganizowana część przedsiębiorstwa w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Spółka spełniała do tej pory i powinna również nadal spełniać przesłanki z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o cit (w szczególności próg maksymalnego przychodu w kwocie będącej równowartością 2.000.000 euro) i będzie posiadać status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o cit, wobec czego od dnia 1 stycznia 2024 r. możliwe będzie opodatkowanie według stawki 9% podatku cit.

Stanowisko przedstawione powyżej potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 31 października 2022 r. (Znak: 0114-KDIP2-2.4010.74. 2022.3.ASK) oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 kwietnia 2023 r. (Znak: 0111-KDIB1-1.4010.130.2023.1.RH).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Wysokość stawki podatku określona została w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm., dalej: "Ustawa CIT").

Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy CIT:

Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:

1)

19% podstawy opodatkowania;

2)

9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

W myśl art. 19 ust. 1d ustawy CIT:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Według art. 4a pkt 10 ustawy CIT:

Ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Stosownie do art. 19 ust. 1e ustawy CIT:

Warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności.

Zgodnie z art. 19 ust. 1a ustawy CIT:

Podatnik, który został utworzony:

1)

w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo

2)

w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo

3)

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo

4)

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

5)

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

W świetle art. 19 ust. 1c ustawy CIT:

Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:

1)

spółki dzielonej,

2)

podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

a)

uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

b)

składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka została założona w 2022 r. Pierwszy rok obrotowy spółki zakończył się z dniem 31 grudnia 2022 r. Spółka posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

2 stycznia 2024 r. zmieniona została umowa spółki, podwyższono kapitał zakładowy poprzez wniesienie do spółki aportem przez dotychczasowych, jak i nowych udziałowców zorganizowanej części przedsiębiorstwa w spadku o wartości 633.000,00 złotych, tj. wartości przekraczającej 10.000 tysięcy euro. Wartość przychodu spółki ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednich latach podatkowych (zarówno w roku podatkowym zakończonym w dniu 31 grudnia 2022 r., jak również w roku podatkowym zakończonym z dniem 31 grudnia 2023 r.) wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro.

Państwa wątpliwość budzi kwestia, czy począwszy od 2024 r. będą Państwo uprawnieni do zastosowania stawki 9% podatku dochodowego od osób prawnych.

Z literalnego brzmienia art. 19 ust. 1a ustawy CIT wynika, że odnosi się on do nowo utworzonych podatników, przy czym ustawodawca uznaje za "rozpoczynającego działalność" także podatnika, który powstał w wyniku przekształcenia, połączenia czy podziału, pomimo że nie zawsze taka działalność faktycznie jest rozpoczynana, gdyż podatnik powstały w wyniku przekształcenia, połączenia czy podziału podatników kontynuuje działalność swojego poprzednika.

W katalogu sytuacji powodujących wyłączenie możliwości stosowania obniżonej stawki podatku (pomimo spełnienia pozostałych wymogów, tj. nieprzekroczenia wysokości przychodów w roku podatkowym w kwocie 2.000.000 euro i posiadania statusu małego podatnika) znajdują się m.in. zapisy wykluczające podatnika, który został utworzony:

- przez podmioty, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo (art. 19 ust. 1a pkt 3 ustawy CIT) albo

- jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo (art. 19 ust. 1a pkt 5 ustawy CIT).

Odnosząc powyższe uregulowania do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że transakcja wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki nie spowoduje zakwalifikowania Państwa jako podmiotu określonego w art. 19 ust. 1a pkt 5 ustawy CIT. Przepis ten odnosi się do podatników, którzy zostali utworzeni przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro.

Z uwagi na fakt założenia Państwa spółki w 2022 r., który był jednocześnie rokiem jej rozpoczęcia, kolejnym rokiem podatkowym w Państwa przypadku i zarazem bezpośrednio następującym po roku utworzenia działalności gospodarczej jest 2023 r. W omawianej sprawie na skutek zmiany umowy spółki w 2024 r. dokonano podwyższeniu kapitału zakładowego poprzez wniesienie do spółki aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa w spadku. Zdarzenie to nie będzie miało miejsca w roku podatkowym, w którym spółka została utworzona, ani w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym. Tym samym należy stwierdzić, że nie znajdzie u Państwa zastosowania art. 19 ust. 1a pkt 5 ustawy o CIT.

W związku z powyższym mogą Państwo w roku podatkowym 2024 stosować obniżoną stawkę opodatkowania 9% wobec braku negatywnych przesłanek wyłączających taką możliwość przewidzianych w art. 19 ust. 1a pkt 5 ustawy o CIT.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. J. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl