0111-KDIB1-3.4010.878.2022.1.JG - Zwolnienie z CIT sprzedaży nieruchomości gospodarstwa rolnego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 stycznia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-3.4010.878.2022.1.JG Zwolnienie z CIT sprzedaży nieruchomości gospodarstwa rolnego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 grudnia 2022 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy dochód ze sprzedaży działki rolnej opisanej w stanie faktycznym będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X sp. z o.o. (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca"), jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, prowadzącym działalność gospodarczą, której przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej jest sprzedaż hurtowa owoców i warzyw (PKD 46.31.Z).

W dniu (...) 2022 r. Spółka zawarła umowę sprzedaży nieruchomości gruntowej sklasyfikowanej (dalej również jako: "działka rolna") jako grunt rolny zabudowany, (nr Księgi Wieczystej: (...)) stanowiącej działkę oznaczoną numerem (...) o powierzchni 0,0850 ha (ośmiuset pięćdziesięciu metrów kwadratowych).

Wnioskodawca zaznacza, że ww. nieruchomość, była przez Spółkę wykorzystywana zgodnie z jej przeznaczeniem - wyłącznie na cele rolnicze - od momentu jej zakupu do momentu sprzedaży.

Na przedmiotowej działce Wnioskodawca nie prowadził działalności innej niż rolnicza.

Wyżej wymieniona działka została sprzedana po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Ponadto, Spółka na moment dokonania sprzedaży działki rolnej była właścicielem gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o Podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 333 z późn. zm., dalej: "ustawa o podatku rolnym"), o obszarze łączonym 3,2184 ha gruntów rolnych.

Pytanie

Czy dochód ze sprzedaży działki rolnej opisanej w stanie faktycznym będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, opisana sprzedaż nieruchomości rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego objęta jest zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT").

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego.

Zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.

Natomiast, przez gospodarstwo rolne ustawa o CIT nakazuje rozumieć gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, co zostało wyrażone w art. 2 ust. 4 ustawy o CIT.

Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przy czym łączna powierzchnia tych gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, a stanowią one własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Ponadto, za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb (art. 2 ust. 2 ustawy o podatku rolnym).

Z powyższych regulacji wynika, iż dla uznania, danej nieruchomości za gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym - a tym samym również w rozumieniu ustawy o CIT - muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

1)

grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu, m.in. osoby prawnej,

2)

łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,

3)

grunty muszą być sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,

4)

grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Natomiast, w celu możliwości zastosowania zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, sprzedaż nieruchomości lub jej części wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego możliwa jest po spełnieniu powyższych warunków oraz jeżeli sprzedaż odbywa się po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie zbywanej nieruchomości lub jej części.

Odnosząc się do niniejszej sprawy wskazać należy, iż w pierwszej kolejności trzeba ustalić: - czy przedmiotowa nieruchomość jest nieruchomością wchodzącą w skład gospodarstwa rolnego. Decydujące znaczenie dla tej oceny jest to, czy grunt stanowi użytek rolny. Zgodnie z orzecznictwem sądowym, m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy (wyrok z 3 listopada 2021 r., sygn. akt I SA/Bd 530/21), "Wykładnia mającego zastosowanie w niniejszej sprawie art. 17 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., powinna zostać dokonana w oparciu o ustalenie, czy wobec przywołanych we wniosku oznaczeń podanych działek, przedmiotem sprzedaży będą nieruchomości wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, a zatem czy są one sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne."

Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1390 z późn. zm., dalej: "Rozporządzenie"), do użytków rolnych zalicza się:

a)

grunty orne, oznaczone symbolem R,

b)

łąki trwałe, oznaczone symbolem Ł,

c)

pastwiska trwałe, oznaczone symbolem Ps,

d)

sady, oznaczone symbolem S,

e)

grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem Br,

f)

grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr,

g)

grunty pod stawami, oznaczone symbolem Wsr,

h)

grunty pod rowami, oznaczone symbolem W.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego sprzedawana nieruchomość stanowi działkę gruntów rolnych zabudowanych (Br-R).

W związku z tym powyższa działka bez wątpienia stanowi grunt zaliczony do użytków rolnych.

Analizując dalej przesłanki zwolnienia z CIT należy podkreślić, że przedmiotowa nieruchomość od momentu nabycia do momentu sprzedaży wykorzystywana była wyłącznie na cele działalności rolniczej.

Ponadto, w ocenie Spółki, nie wyłącza zwolnienia przedmiotowego z CIT fakt, że sprzedawana nieruchomość nie przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego.

Ważne, że przedmiotowa nieruchomość wcześniej wchodziła w skład gospodarstwa rolnego przekraczającego limit 1 ha gruntów rolnych.

Przekładając powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy stwierdzić również należy, że:

1) Sprzedawana "Działka rolna" była własnością Spółki,

2) Na moment sprzedaży "Działka rolna" była częścią gruntów rolnych o powierzchni 3,2184 ha gruntów rolnych,

3) Sprzedawana działka stanowiła użytki rolne,

4) Na sprzedawanej "działce rolnej" nie była prowadzona żadna działalność gospodarcza, inna niż działalność rolnicza,

5) Sprzedaż nastąpiła po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Mając powyższe na względzie, opisana sprzedaż nieruchomości rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego objęta jest zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych, przewidzianym w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT"):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.

Z postanowień zawartych w art. 2 ust. 4 ustawy o CIT wynika, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 333, dalej: "ustawa o podatku rolnym"),

za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przy czym łączna powierzchnia tych gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, a stanowią one własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Natomiast opodatkowaniu podatkiem rolnym w myśl art. 1 ww. ustawy podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym - a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

- grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu m.in. osoby prawnej,

- łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,

- grunty muszą być sklasylifikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,

- grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Pozbawienie podatnika prawa do zwolnienia nie jest uzależnione od faktu utraty przez nieruchomość charakteru rolnego po dokonaniu sprzedaży, lecz od okresu, jaki upłynął od chwili nabycia sprzedawanej nieruchomości. Podkreślenia wymaga w tym miejscu fakt, że datę nabycia nieruchomości należy utożsamiać z chwilą przeniesienia jej własności w rozumieniu cywilnoprawnym. Zatem pięcioletni termin, wskazany w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości przez Wnioskodawcę.

Z tego też względu zasadne jest wskazanie, iż jak wynika z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 276) podstawę do wymiaru podatków stanowią dane wynikające z ewidencji gruntów i budynków.

Zasady dokonywania wpisów w ewidencji, wprowadzanie zmian i aktualizacji ewidencji określa rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 393; dalej: "rozporządzenie w sprawie ewidencji gruntów i budynków").

Zgodnie z § 67 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 393; dalej: "rozporządzenie w sprawie ewidencji gruntów i budynków") użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

1)

grunty rolne;

2)

grunty leśne;

3)

grunty zabudowane i zurbanizowane (...).

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia, grunty rolne dzielą się na:

1.

użytki rolne, do których zalicza się:

a.

grunty orne, oznaczone symbolem - R,

b.

sady, oznaczone symbolem - S,

c.

łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,

d.

pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,

e.

grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem - Br,

f.

grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,

g.

grunty pod rowami, oznaczone symbolem - W,

h.

grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem - Lzr.

2.

nieużytki, oznaczone symbolem - N.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym, pojawiły się po stronie Wnioskodawcy wątpliwości, czy dochód ze sprzedaży działki rolnej opisanej w stanie faktycznym będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że w okolicznościach przedstawionych we wniosku, aby dochód ze sprzedaży wskazanych przez Spółkę gruntów podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustaw o CIT, muszą być spełnione określone w tym przepisie warunki, m.in. sprzedawane grunty muszą wchodzić w skład gospodarstwa rolnego oraz sprzedaż musi nastąpić po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości. Warunki te muszą być spełnione łącznie.

W związku z powyższym zauważyć należy, że z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika m.in., że w dniu (...) 2022 r. Spółka zawarła umowę sprzedaży nieruchomości gruntowej sklasyfikowanej jako grunt rolny zabudowany, stanowiącej działkę o powierzchni 0,0850 ha (ośmiuset pięćdziesięciu metrów kwadratowych).

Wnioskodawca zaznacza, że ww. nieruchomość, była przez Spółkę wykorzystywana zgodnie z jej przeznaczeniem - wyłącznie na cele rolnicze - od momentu jej zakupu do momentu sprzedaży.

Na przedmiotowej działce Wnioskodawca nie prowadził działalności innej niż rolnicza.

Wyżej wymieniona działka została sprzedana po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Ponadto, Spółka na moment dokonania sprzedaży działki rolnej była właścicielem gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o Podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 333 z późn. zm., dalej: "ustawa o podatku rolnym"), o obszarze łączonym 3,2184 ha gruntów rolnych. Z wniosku wynika również, że działka sprzedana wchodziła w skład gospodarstwa rolnego.

Zatem sprzedaż ww. działki korzysta ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy dochód ze sprzedaży działki rolnej opisanej w stanie faktycznym będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będący przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl