0111-KDIB1-3.4010.674.2023.1.JKU - Zwolnienie z CIT zbycia udziałów przez spółkę inwestycyjną

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lutego 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-3.4010.674.2023.1.JKU Zwolnienie z CIT zbycia udziałów przez spółkę inwestycyjną

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy ewentualny dochód ze zbycia przez Wnioskodawcę udziałów w Spółce Portfelowej będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna (dalej "Wnioskodawca" lub "Spółka") powstała (...). Spółka posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce i jest opodatkowana w Polsce od całości swoich dochodów.

Spółka jest podmiotem specjalizującym się w działalności inwestycyjnej, powołanym na mocy umowy o udzielenie wsparcia z dnia (...) zawartej między (...) oraz grupą inwestorów prywatnych. Celem Spółki jest inwestowanie w innowacyjne spółki na wczesnym etapie rozwoju i o dużym potencjale wzrostu wartości. Inwestycje Spółki mają prowadzić do rozwoju innowacyjności w polskiej gospodarce, a jednocześnie zapewnić wzrost wartości portfela inwestycyjnego.

Funkcje zarządcze w Spółce sprawuje komplementariusz, którym jest spółka (...).

Spółka dokonywała inwestycji w innowacyjne spółki w ramach programu pomocy (...) wdrożonego przez Polskę (dalej "Program"). (...)

Co istotne, wsparcie finansowe z (...) przewidywało się jedynie pod warunkiem, że fundusz kapitału podwyższonego ryzyka, zobowiąże się między innymi do dokonania inwestycji, w których szczególny nacisk kładzie się na wspieranie technologii innowacyjnych oraz przedsiębiorstw o dużym potencjale rozwoju.

Spółka realizując założenia Programu objęła w 2016 r. pakiet 18% udziałów w spółce (...) Sp. z o.o. z siedzibą na terytorium Polski będącej podatnikiem podatku dochodowego (dalej "Spółka Portfelowa"). Udziały zostały objęte w wyniku dokonania przez Wnioskodawcę wkładu pieniężnego do Spółki Portfelowej, przy czym podwyższenie kapitału Spółki Portfelowej zostało zarejestrowane przez KRS w dniu (...) 2016 r.

Spółka Portfelowa prowadzi główną działalność w pod dwoma markami - (...). (...) to portal, na którym użytkownicy (...) (dalej "Portal"). Na Portalu dostępne są także (...). (...)

Drugą marką jest (...). Jest to aplikacja mobilna, której zadaniem jest (...) (dalej "Aplikacja"). W ramach marki (...) Spółka świadczy usługi nieodpłatnie poprzez udostępnianie ich drogą elektroniczną w ramach aplikacji oprogramowania umożliwiającego m.in.: (...). W ramach marki (...), Spółka Portfelowa oferuje również dodatkowe funkcjonalności Aplikacji odpłatnie.

Spółka Portfelowa nie prowadziła działalność handlowej polegającej na hurtowym czy też detalicznym handlu towarami. Działalność Spółki Portfelowej jest ograniczona do komercjalizacji efektów prac nad rozwojem opisanego powyżej Portalu oraz Aplikacji, która to działalność obejmuje również odpłatne świadczenie usług powiązanych z opisanym Portalem oraz Aplikacją.

Spółka Portfelowa prowadziła działalność badawczo-rozwojową polegającą m.in. na realizacji projektu innowacyjnego obejmującego rozwój opisanej powyżej Aplikacji (dalej "Prace B+R"). Działalność innowacyjna Spółki Portfelowej musiała również wpisywać się w ramy Programu realizowanego przez (...).

Wnioskodawca od 2016 r. konsekwentnie realizował założenia Programu dokonując inwestycji również w inne innowacyjne spółki, w tym w ramach realizowanej polityki inwestycyjnej zapewniał finansowanie dłużne dla spółek portfelowych. Działalność Spółki ograniczona była więc do szeroko rozumianej działalności inwestycyjnej zmierzającej do dokonania inwestycji w MŚP na wczesnym etapie rozwoju innowacyjnej spółki, zapewnienia finansowania dla tej spółki, a następnie do zamknięcia inwestycji w spółce portfelowej poprzez sprzedaż udziałów w tym podmiocie.

Spółka od 2016 r. nie podejmowała innych działań poza działalnością opisaną powyżej (dalej "Działalność Inwestycyjna"). Obecnie Spółka rozważa w ramach Działalności Inwestycyjnej sprzedaż udziałów w Spółce Portfelowej.

Spółka Portfelowa posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce i jest opodatkowana w Polsce od całości swoich dochodów. Do momentu przeniesienia własności udziałów w Spółce Portfelowej Wnioskodawca posiadać będzie bezpośrednio, nieprzerwanie przez okres ponad dwóch lat, nie mniej niż 10% udziałów w tej spółce.

Do momentu przeniesienia własności udziałów Spółka Portfelowa:

a)

nie była i nie będzie zagraniczną spółką (jednostką) kontrolowaną w rozumieniu art. 24a ust. 3 ustawy o CIT;

b)

nie prowadziła i nie będzie prowadzić działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym oraz nie była nigdy zarejestrowana jako podatnik podatku akcyzowego.

Zgodnie z założeniami Wnioskodawcy oraz wstępną prognozą księgowo-finansową, co najmniej 75% wartości bilansowej aktywów Spółki, z wyłączeniem środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych, ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego Spółki, w którym dojdzie do sprzedaży udziałów Spółki Portfelowej, zainwestowane będzie w aktywa inne niż:

a)

papiery wartościowe będące przedmiotem publicznej oferty lub papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, chyba że papiery wartościowe stały się przedmiotem publicznej oferty lub zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym po ich nabyciu przez tę spółkę;

b)

instrumenty rynku pieniężnego, chyba że zostały wyemitowane przez spółki niepubliczne, których papiery wartościowe nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub których akcje lub udziały wchodzą w skład portfela inwestycyjnego tej spółki;

c)

nieruchomości.

Wartość aktywów Wnioskodawcy, w tym aktywów innych niż wymienione powyżej w punktach a-c, nie przekracza kwoty 50 mln EUR według ceny nabycia, przeliczonej na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia roboczego poprzedzającego dzień nabycia aktywów.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, ewentualny dochód ze zbycia przez Wnioskodawcę udziałów w Spółce Portfelowej będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, ewentualny dochód ze zbycia przez Wnioskodawcę udziałów w Spółce Portfelowej będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 Ustawy o innowacyjności, zwalnia się z podatku dochodowego od osób prawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, dochód z tytułu zbycia udziałów (akcji), nabytych w latach 2016-2023 przez spółkę kapitałową lub spółkę komandytowo-akcyjną, której:

1.

wyłącznym przedmiotem działalności jest dokonywanie inwestycji finansowych i która zainwestowała co najmniej 75% wartości bilansowej aktywów, ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego, w którym dokonała zakończenia inwestycji, w aktywa inne niż:

a.

papiery wartościowe będące przedmiotem publicznej oferty lub papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, chyba że papiery wartościowe stały się przedmiotem publicznej oferty lub zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym po ich nabyciu przez tę spółkę,

b.

instrumenty rynku pieniężnego, chyba że zostały wyemitowane przez spółki niepubliczne, których papiery wartościowe nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub których akcje lub udziały wchodzą w skład portfela inwestycyjnego tej spółki,

c.

nieruchomości, oraz

2.

wartość aktywów, innych niż określone w pkt 1 lit. a-c, nie przekracza 50 000 000 euro według ceny nabycia, przeliczonej na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia roboczego poprzedzającego dzień nabycia aktywów.

Jednocześnie ww. ustawa zawiera definicję inwestycji finansowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 ustawy o innowacyjności. Zgodnie z art. 14 ust. 2 ww. ustawy, przez inwestycje finansowe, o których mowa w ust. 1, rozumie się inwestycje w instrumenty finansowe określone w art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94, ze. zm.) oraz nabywanie lub obejmowanie udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością.

Cytowana ustawa przewiduje również szereg wymogów w odniesieniu do spółki, której udziały/akcje będą zbywane. Aby odpłatne zbycie udziałów/akcji spółki było zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym, w momencie zbycia spółka powinna spełniać następujące warunki (art. 14 ust. 3 ww. ustawy):

1.

spółka, której udziały (akcje) są zbywane, jest spółką podlegającą w Rzeczypospolitej Polskiej, w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania oraz w okresie, o którym mowa w pkt 2 poniżej, spółka ta:

a.

nie spełniała warunków, o których mowa w art. 30f ust. 3 ustawy wymienionej w art. 1 albo w art. 24a ust. 3 ustawy wymienionej w art. 2,

b.

nie prowadziła działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym,

c.

nie prowadziła działalności handlowej,

d.

prowadziła działalność badawczo-rozwojową;

2.

spółka dokonująca zbycia udziałów (akcji) posiada bezpośrednio, nieprzerwanie przez okres dwóch lat, nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w spółce, o której mowa w pkt 1.

Podsumowując, art. 14 Ustawy o innowacyjności, przyznaje spółce kapitałowej lub spółce komandytowo-akcyjnej, której przedmiotem działalności jest dokonywanie inwestycji finansowych oraz nabywanie lub obejmowanie udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością warunkową preferencję podatkową. Preferencja ta polega na zwolnieniu z podatku CIT dochodu uzyskanego z tytułu zbycia nabytych udziałów (akcji) w spółkach, po spełnieniu określonych warunków dotyczących spółki zbywającej udziały (akcje), jak i spółki której udziały (akcje) są zbywane. Poprzez mechanizm zwolnienia dochodzi do odroczenia opodatkowania takiego dochodu do momentu wypłaty takiego dochodu przez spółkę kapitałową do wspólników tej spółki.

W opinii Wnioskodawcy, wszystkie przesłanki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 14 ust. 1 Ustawy o innowacyjności zostaną spełnione w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym:

a) Spółka Portfelowa jest podmiotem posiadającym siedzibę działalności w Polsce oraz podlegającą w Rzeczypospolitej Polskiej podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów;

b) Wnioskodawca dokonując zbycia udziałów w Spółce Portfelowej posiadać będzie bezpośrednio, nieprzerwanie przez okres dwóch lat, nie mniej niż 10% udziałów w Spółce Portfelowej;

c) Wnioskodawca nabył udziały w Spółce Portfelowej w 2016 r., tj. w roku mieszczącym się w latach 2016-2023 wskazanych w Ustawie o innowacyjności. Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, poprzez zwrot "nabycie" dla celów tego przepisu rozumieć należy wszystkie formy nabycia własności udziałów, w tym poprzez objęcie udziałów w wyniku dokonania wkładu pieniężnego. Innymi słowy, zdaniem Wnioskodawcy, pojęcie "nabytych w latach 2016-2023", o których mowa w art. 14 ust. 1 Ustawy o innowacyjności, nie ogranicza się wyłącznie do uzyskania własności udziałów (akcji) na podstawie umowy sprzedaży, ale ma znaczenie szersze i obejmuje każdą formę uzyskania własności, w tym także uzyskanie własności udziałów (akcji) w drodze otrzymania udziałów jako wkładu pieniężnego;

d) wyłącznym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest Działalność Inwestycyjna;

e) Spółka Portfelowa nie była i nie będzie zagraniczną spółką (jednostką) kontrolowaną w rozumieniu art. 24a ust. 3 ustawy o CIT;

f) Spółka Portfelowa nie prowadziła i nie będzie prowadzić działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym oraz nie była nigdy zarejestrowana jako podatnik podatku akcyzowego;

g) Spółka Portfelowa nie prowadziła i nie będzie prowadzić działalności handlowej;

h) Spółka Portfelowa prowadziła Prace B+R polegające na realizacji projektu innowacyjnego obejmującego rozwój Aplikacji. Działalność innowacyjna Spółki Portfelowa musiała również wpisywać się w ramy Programu;

i)

zgodnie z założeniami Wnioskodawcy oraz wstępną prognozą księgowo-finansową, co najmniej 75% wartości bilansowej aktywów Spółki, innych niż środki pieniężne skumulowane na rachunkach bankowych, ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego Spółki, w którym dojdzie do sprzedaży udziałów Spółki Portfelowej, zainwestowane będzie w aktywa inne niż:

a)

papiery wartościowe będące przedmiotem publicznej oferty lub papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, chyba że papiery wartościowe stały się przedmiotem publicznej oferty lub zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym po ich nabyciu przez tę spółkę;

b)

instrumenty rynku pieniężnego, chyba że zostały wyemitowane przez spółki niepubliczne, których papiery wartościowe nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub których akcje lub udziały wchodzą w skład portfela inwestycyjnego tej spółki;

c)

nieruchomości.

W opinii Wnioskodawcy, środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych nie stanowią aktywa, które na gruncie art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy o innowacyjności powinno zostać uwzględnione dla potrzeb weryfikacji spełnienia przesłanki zainwestowania co najmniej 75% wartości bilansowej aktywów w aktywa inne niż wskazane w tym przepisie. Środki pieniężne nie są bowiem aktywem zainwestowanym i jako takie powinny być neutralne dla potrzeb obliczania proporcji. Celem przepisu jest zapewnienie inwestycji w określone kategorie aktywów przez spółki takie jak Wnioskodawca - z wyłączeniem tych niepreferowanych przez ustawodawcę. Trudno za rodzaj inwestycji uznać utrzymywanie środków pieniężnych na koncie bankowym, w oczekiwaniu na kolejną inwestycję. Co więcej rozumienie przepisów traktujące środki pieniężne jako aktywo dla potrzeb obliczania odpowiedniej proporcji prowadziłoby do absurdalnego wniosku, że na skutek zakończonego sukcesem wyjścia z inwestycji, spółka inwestycyjna mogłaby utracić prawo do zwolnienia poprzez zaburzenie określonej w ustawie proporcji inwestycji.

Celem ustawodawcy z pewnością nie było karanie podmiotów dokonujących pozytywnych wyjść z inwestycji. Przykładowo jeżeli spółka inwestycyjna dokonałaby inwestycji tylko w jedną spółkę portfelową, a następnie dokonałby sprzedaży tej spółki i nie posiadała na koniec roku żadnych innych składników majątkowych poza środkami pieniężnymi uzyskanymi ze sprzedaży, to przy przyjęciu, że środki pieniężne są aktywem, które powinno być uwzględniane przy kalkulacji wskaźnika 75%, spółka inwestycja nigdy nie mogłaby skorzystać z preferencji określonej w ustawie o innowacyjności. Nie można zatem przyjąć takiej interpretacji przepisów, że samo wyjście z inwestycji generujące dochód, odbiera jednocześnie prawo do zwolnienia na skutek pojawienia się na rachunku bankowym środków pieniężnych z owego wyjścia.

Mając na uwadze powyższe, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, ewentualny dochód ze zbycia przez Wnioskodawcę udziałów w Spółce Portfelowej będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności (Dz. U. z 2015 r. poz. 1767 z późn. zm.; dalej: "ustawa o innowacyjności"),

zwalnia się z podatku dochodowego od osób prawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, dochód z tytułu zbycia udziałów (akcji), nabytych w latach 2016-2023 przez spółkę kapitałową lub spółkę komandytowo-akcyjną, której:

1.

wyłącznym przedmiotem działalności jest dokonywanie inwestycji finansowych i która zainwestowała co najmniej 75% wartości bilansowej aktywów, ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego, w którym dokonała zakończenia inwestycji, w aktywa inne niż:

a.

papiery wartościowe będące przedmiotem publicznej oferty lub papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, chyba że papiery wartościowe stały się przedmiotem publicznej oferty lub zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym po ich nabyciu przez tę spółkę,

b.

instrumenty rynku pieniężnego, chyba że zostały wyemitowane przez spółki niepubliczne, których papiery wartościowe nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub których akcje lub udziały wchodzą w skład portfela inwestycyjnego tej spółki,

c.

nieruchomości, oraz

2.

wartość aktywów, innych niż określone w pkt 1 lit. a-c, nie przekracza 50 000 000 euro według ceny nabycia, przeliczonej na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia roboczego poprzedzającego dzień nabycia aktywów.

Jednocześnie, ww. ustawa zawiera definicję inwestycji finansowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 ustawy o innowacyjności.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 ww. ustawy,

przez inwestycje finansowe, o których mowa w ust. 1, rozumie się inwestycje w instrumenty finansowe określone w art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94, z późn. zm.) oraz nabywanie lub obejmowanie udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością.

Cytowana ustawa przewiduje również szereg wymogów w odniesieniu do spółki, której udziały/akcje będą zbywane.

Aby odpłatne zbycie udziałów/akcji spółki było zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym, w momencie zbycia spółka powinna spełniać następujące warunki (art. 14 ust. 3 ww. ustawy):

1. spółka, której udziały (akcje) są zbywane, jest spółką podlegającą w Rzeczypospolitej Polskiej, w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania oraz

w okresie, o którym mowa w pkt 2, spółka ta:

a.

nie spełniała warunków, o których mowa w art. 30f ust. 3 ustawy wymienionej w art. 1 albo w art. 24a ust. 3 ustawy wymienionej w art. 2,

b.

nie prowadziła działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym,

c.

nie prowadziła działalności handlowej,

d.

prowadziła działalność badawczo-rozwojową;

2.

spółka dokonująca zbycia udziałów (akcji) posiada bezpośrednio, nieprzerwanie przez okres dwóch lat, nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w spółce, o której mowa w pkt 1.

Z uwagi na obowiązującą w polskim systemie podatkowym zasadę powszechności opodatkowania, przepisy dotyczące ulg i preferencji w opodatkowaniu należy interpretować ściśle, zgodnie z zasadami wykładni językowej i w granicach tej wykładni. Podkreślić należy, że celem wprowadzenia art. 14 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności, było umożliwienie rozwoju rynku venture capital w Polsce, tak aby inwestorzy przeznaczali pieniądze na finansowanie przedsiębiorstw, które prowadzą działalność badawczo-rozwojową.

Podsumowując, art. 14 ustawy o innowacyjności, przyznaje spółce kapitałowej lub spółce komandytowo-akcyjnej, której wyłącznym przedmiotem działalności jest dokonywanie inwestycji finansowych oraz nabywanie lub obejmowanie udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością warunkową preferencję podatkową. Preferencja ta polega na zwolnieniu z podatku CIT dochodu uzyskanego z tytułu zbycia nabytych w 2016-2023 udziałów (akcji) w spółkach, po spełnieniu określonych warunków dotyczących spółki zbywającej udziały (akcje), jak i spółki której udziały (akcje) są zbywane. Poprzez mechanizm zwolnienia dochodzi do odroczenia opodatkowania takiego dochodu do momentu wypłaty takiego dochodu przez spółkę kapitałową do wspólników tej spółki.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem wniosku o interpretację zgodzić należy się z Państwem, że spełniają Państwo przesłanki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o innowacyjności.

Bowiem, dla celów ustalenia procentowego udziału wartości bilansowej aktywów, o której mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, należy brać pod uwagę wartość aktywów, które zostały zainwestowane przez spółkę zbywającą udziały. Do tego rodzaju aktywów nie można więc zaliczyć środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych Wnioskodawcy. Nie stanowią one bowiem aktywów zainwestowanych (mogą pozostawać na rachunkach w oczekiwaniu na nowe, przyszłe inwestycje finansowe), co uzasadnia brak ujęcia ich wartości w proporcji wskazanej w art. 14 ust. 1 pkt 1 omawianej ustawy.

Zauważamy, że przyjęcie odmiennego stanowiska, tj. zakładającego konieczność wliczania wartości środków pieniężnych do wskazanej w art. 14 ust. 1 proporcji, mogłoby w pewnych okolicznościach w nieuzasadniony sposób dyskwalifikować podatników inwestujących jedynie w aktywa inne niż wymienione w pkt 1 lit. a-c przepisu, pod kątem możliwości skorzystania z przedmiotowego zwolnienia. W przypadku bowiem zbycia na koniec roku udziałów, nabytych w ramach dokonywanych inwestycji finansowych i otrzymania z tego tytułu środków pieniężnych, które pozostałyby do końca roku na rachunkach bankowych w oczekiwaniu na nową inwestycję, w sytuacji gdy udział tych środków w całkowitej wartości bilansowej aktywów byłby stosunkowo wysoki, zwolnienie nie znalazłoby zastosowania (udział procentowy na podstawie art. 14 ust. 1 liczony jest bowiem na ostatni dzień roku podatkowego, w którym zakończono inwestycję). Przyjęcie takiego stanowiska mijałoby się z celem art. 14 ust. 1 ustawy o innowacyjności, który ma zachęcać małe fundusze venture capital do inwestowania w określonego rodzaju aktywa na nieregulowanym rynku.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, ewentualny dochód ze zbycia przez Wnioskodawcę udziałów w Spółce Portfelowej będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl