0111-KDIB1-3.4010.559.2021.1.MBD - Zwolnienie z CIT dochodu z działalności na terenie SSE
Pismo z dnia 23 grudnia 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-3.4010.559.2021.1.MBD Zwolnienie z CIT dochodu z działalności na terenie SSE
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 października 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 października 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy:
- dla celów określenia wysokości dochodu (straty) z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych w oparciu o Zezwolenia, Spółka będzie uprawniona do prowadzenia jednej, łącznej ewidencji dla działalności podlegającej zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych tj. wspólnej dla wszystkich Zezwoleń,
- zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych powinien podlegać dochód uzyskiwany z działalności gospodarczej na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych, na podstawie Zezwoleń, w ten sposób, że w pierwszej kolejności wykorzystany zostanie limit dostępnej pomocy publicznej w ramach zezwolenia wydanego najwcześniej, a po jego wyczerpaniu limity dostępne w ramach zezwoleń wydanych później tj. chronologicznie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
X Sp. z o.o. z siedzibą w Y (dalej jako: "Spółka", "Wnioskodawca") jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą związaną z branżą spożywczą.
W wyniku połączenia w trybie art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h., tj. poprzez przeniesienie na Wnioskodawcę (spółka przejmująca) całego majątku spółek:
- (...) sp. z o.o. z siedzibą w (...) (spółka przejmowana; dalej jako: "E Sp. z o.o.");
- (...) sp. z o.o. z siedzibą w (...) (spółka przejmowana; dalej jako: "M Sp. z o.o.");
- (...) sp. z o.o. z siedzibą w (...) (spółka przejmowana)
w drodze sukcesji uniwersalnej, Spółka nabyła następujące zezwolenia wydane na rzecz E Sp. z o.o. i M Sp. z o.o. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie 1 Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej jako: "1SSE"):
- Zezwolenie nr (...) z 25 kwietnia 2006 r. wydane na rzecz M Sp. z o.o. pod dawną firmą podmiotu (...);
- Zezwolenie nr (...) z 5 grudnia 2006 r. wydane na rzecz E Sp. z o.o.;
- Zezwolenie nr (...) z 14 grudnia 2009 r. wydane na rzecz E Sp. z o.o.;
- Zezwolenie nr (...) z 31 lipca 2013 r. wydane na rzecz E Sp. z o.o.;
- Zezwolenie nr (...) z 23 czerwca 2014 r. wydane na rzecz M Sp. z o.o.;
- Zezwolenie nr (...) z 27 marca 2018 r. wydane na rzecz E Sp. z o.o.
Spółka w drodze sukcesji uniwersalnej nabyła także zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie 2 Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej jako: "2SSE") udzielone A Sp. z o.o. Sp.k., tj.:
- Zezwolenie nr (...) z 28 grudnia 2015 r. wydane na rzecz A Sp. z o.o. Sp.k.;
- Zezwolenie nr (...) z 30 czerwca 2017 r. wydane na rzecz A Sp. z o.o. Sp.k.
- dalej razem jako: "Zezwolenia".
Zezwolenie nr (...) z 5 grudnia 2006 r. obejmuje działalność sklasyfikowaną według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.; dalej jako: "PKWiU 2004"):
- Wody z dodatkiem cukru i innych substancji słodzących lub aromatyzujących, włączając mineralne i gazowane - 15.98.12-30.00,
- Napoje owocowe - 15.98.12-50.10,
- Napoje owocowo-warzywne - 15.98.12-50.20,
- Nektary - 15.98.12-50.30,
- Napoje warzywne - 15.98.12-50.40,
- Napoje bezalkoholowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem zawierających tłuszcz mlekowy - 15.98.12-50.90,
- Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe - 15.98.12-70.00,
- Usługi związane z produkcją soków z owoców i warzyw - 15.32.99-00.00,
- Gotowanie i usługi w zakresie przetwórstwa i konserwowania warzyw i owoców, pozostałe - 15.33.90-00.00,
- Usługi związane z produkcją wód mineralnych i napojów bezalkoholowych - 15.98.99-00.00,
- Usługi w zakresie prac przeładunkowych, magazynowania i przechowywania towarów wspomagające - 63.1,
- Usługi wspomagające transport pozostałe - 63.2,
- Usługi agencji transportowych pozostałe - 63.4,
- Transport lądowy pozostały - 60.2,
- Usługi informatyczne dział - 72,
- Usługi w zakresie badań i analiz technicznych - 74.3,
Zezwolenie nr (...) z 14 grudnia 2009 r. obejmuje działalność sklasyfikowaną według PKWiU 2004:
- Wody z dodatkiem cukru i innych substancji słodzących lub aromatyzujących, włączając mineralne i gazowane - 15.98.12-30.00,
- Napoje owocowe - 15.98.12-50.10,
- Napoje owocowo-warzywne - 15.98.12-50.20,
- Nektary - 15.98.12-50.30,
- Napoje warzywne - 15.98.12-50.40,
- Napoje bezalkoholowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem zawierających tłuszcz mlekowy - 15.98.12-50.90,
- Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe - 15.98.12-70.00,
- Usługi związane z produkcją soków z owoców i warzyw - 15.32.99-00.00,
- Gotowanie i usługi w zakresie przetwórstwa i konserwowania warzyw i owoców, pozostałe - 15.33.90-00.00,
- Usługi związane z produkcją wód mineralnych i napojów bezalkoholowych - 15.98.99-00.00,
- Usługi w zakresie prac przeładunkowych, magazynowania i przechowywania towarów wspomagające - 63.1,
- Usługi wspomagające transport pozostałe - 63.2,
- Usługi agencji transportowych pozostałe - 63.4,
- Transport lądowy pozostały - 60.2,
- Usługi informatyczne - 72,
- Usługi w zakresie badań i analiz technicznych - 74.3,
- Soki - 15.32.10.
Zezwolenie nr (...) z 31 lipca 2013 r. obejmuje działalność sklasyfikowaną według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.; dalej jako: "PKWiU 2008"):
- Sok pomidorowy - 10.32.11.0,
- Sok pomarańczowy - 10.32.12.0,
- Sok grejpfrutowy - 10.32.13.0,
- Sok anansowy - 10.32.14.0,
- Sok winogronowy - 10.32.15.0
- Sok jabłkowy - 10.32.16.0,
- Mieszaniny soków z owoców i warzyw - 10.32.17.0,
- Pozostałe soki z owoców i warzyw - 10.32.19.0,
- Pozostałe warzywa (z wyłączeniem ziemniaków) zakonserwowane w inny sposób niż octem lub kwasem octowym, z wyłączeniem gotowych dań z warzyw - 10.39.17.0,
- Pozostałe owoce przetworzone, suszone lub zakonserwowane - 10.39.25.0,
- Gotowanie owoców i warzyw (z wyłączeniem ziemniaków) oraz pozostałe usługi związane z ich przetwarzaniem i konserwowaniem - 10.39.91.0,
- Usługi podwykonawców związane z przetwarzaniem i konserwowaniem owoców i warzyw, z wyłączeniem ziemniaków - 10.39.99.0,
- Usługi podwykonawców związane z produkcją wyrobów otrzymywanych w wyniku przemiału zbóż - 10.61.99.0,
- Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane - 10.89.19.0,
- Usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych artykułów spożywczych, gdzie indziej niesklasyfikowanych - 10.89.99.0,
- Wody mineralne i wody gazowane, z wyłączeniem słodzonych i aromatyzowanych -11.07.11.0,
- Pozostałe napoje bezalkoholowe - 11.07.19.0,
- Usługi podwykonawców związane z produkcją wód mineralnych i napojów bezalkoholowych - 11.07.99.0,
- Papier falisty i tekstura falista w zwojach lub arkuszach - 17.21.11.0,
- Worki i torby z papieru - 17.21.12.0,
- Kartony, pudła i pudełka z papieru falistego lub tektury falistej - 17.21.13.0,
- Kartony, pudła i pudełka składane, z papieru lub tektury innej niż falista - 17.21.14.0,
- Usługi podwykonawców związane z produkcją papieru falistego i tektury falistej oraz opakowań, z papieru i tektury - 17.21.99.0,
- Worki i torby, włączając stożki, z polimerów etylenu - 22.22.11.0,
- Worki i torby, włączając stożki, z tworzyw sztucznych innych niż polimery etylenu - 22.22.12.0,
- Pudełka, skrzynki i podobne artykuły z tworzyw sztucznych - 22.22.13.0,
- Balony, butelki, kolby i podobne artykuły z tworzyw sztucznych - 22.22.14.0,
- Pozostałe opakowania z tworzyw sztucznych - 22.22.19.0,
- Usługi podwykonawców związane z produkcją opakowań z tworzyw sztucznych - 22.22.99.0,
- Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów - 52.10.19.0,
- Pozostałe usługi przeładunku towarów - 52.24.19.0,
- Pozostałe usługi wspomagające transport, gdzie indziej niesklasyfikowane - 52.29.20.0,
- Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych - 63.11.19.0,
- Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych - 71.20.19.0.
Zezwolenie nr (...) z 27 marca 2018 r. obejmuje działalność sklasyfikowaną według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676.; dale jako "PKWiU 2015"):
- Sok pomidorowy - 10.32.11.0,
- Sok pomarańczowy - 10.32.12.0,
- Sok grejpfrutowy - 10.32.13.0,
- Sok anansowy - 10.32.14.0,
- Sok winogronowy - 10.32.15.0,
- Sok jabłkowy - 10.32.16.0,
- Mieszaniny soków z owoców i warzyw - 10.32.17.0,
- Pozostałe soki z owoców i warzyw - 10.32.19.0,
- Usługi podwykonawców związane z produkcją soków z owoców i warzyw - 10.32.99.0,
- Pozostałe warzywa (z wyłączeniem ziemniaków) zakonserwowane w inny sposób niż octem lub kwasem octowym, z wyłączeniem gotowych dań z warzyw - 10.39.17.0,
- Pozostałe owoce i orzechy przetworzone, zakonserwowane lub suszone - 10.39.29.0,
- Gotowanie i pozostałe usługi związane z przetwarzaniem o konserwowaniem owoców i warzyw (z wyłączeniem ziemniaków) - 10.39.91.0,
- Usługi podwykonawców związane z przetwarzaniem i konserwowaniem owoców i warzyw (z wyłączeniem ziemniaków) - 10.39.99.0,
- Usługi podwykonawców związane z produkcją wyrobów otrzymywanych w wyniku przemiału zbóż - 10.61.99.0,
- Różne artykuły spożywcze (włączając karmel, ekstrakt słodowy), gdzie indziej niesklasyfikowane - 10.89.19.0,
- Usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych artykułów spożywczych, gdzie indziej niesklasyfikowanych - 10.89.99.0,
- Wody mineralne i wody gazowane, z wyłączeniem słodzonych i aromatyzowanych -11.07.11.0,
- Pozostałe napoje bezalkoholowe - 11.07.19.0,
- Usługi podwykonawców związane z produkcją wód mineralnych i napojów bezalkoholowych - 11.07.99.0,
- Papier falisty i tekstura falista w zwojach lub arkuszach - 17.21.11.0,
- Worki i torby z papieru - 17.21.12.0,
- Kartony, pudła i pudełka z papieru falistego lub tektury falistej - 17.21.13.0,
- Kartony, pudła i pudełka składane, z papieru lub tektury innej niż faliste - 17.21.14.0,
- Usługi podwykonawców związane z produkcją papieru falistego i tektury falistej oraz opakowań, z papieru i tektury - 17.21.99.0,
- Worki i torby, włączając stożki, z polimerów etylenu - 22.22.11.0,
- Worki i torby, włączając stożki, z tworzyw sztucznych innych niż polimery etylenu - 22.22.12.0,
- Pudełka, skrzynki i podobne artykuły z tworzyw sztucznych - 22.22.13.0,
- Balony, butelki, kolby i podobne artykuły z tworzyw sztucznych - 22.22.14.0,
- Pozostałe opakowania z tworzyw sztucznych - 22.22.19.0,
- Usługi podwykonawców związane z produkcją opakowań z tworzyw sztucznych - 22.22.99.0,
- Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów - 52.10.19.0,
- Pozostałe usługi przeładunku towarów - 52.24.19.0,
- Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych - 63.11.19.0,
- Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych - 71.20.19.0.
W zakresie Zezwolenia nr (...) z 25 kwietnia 2006 r. wskazane zostały następujące kody PKWiU 2004:
- Usługi w zakresie prac przeładunkowych, magazynowania i przechowywania towarów - 63.1,
- Usługi wspomagające transport pozostałe - 63.2,
- Usługi agencji transportowych pozostałe - 63.4,
- Transport lądowy pozostały - 60.2.
Zezwolenie nr (...) z 23 czerwca 2014 r. obejmuje swym zakresem działalność sklasyfikowaną zgodnie z PKWiU 2008 jako:
- Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów - 52.10.19.0,
- Pozostałe usługi wspomagające transport drogowy - 52.21.29.0,
- Pozostałe usługi przeładunku towarów - 52.24.19.0,
- Pozostałe usługi wspomagające transport, gdzie indziej niesklasyfikowane - 52.29.20.0,
- Pozostałe usługi spedycji towarów - 52.29.12.0,
- Pozostałe usługi towarowych agencji transportowych - 52.29 19.0,
- Pozostałe usługi wspomagające transport, gdzie indziej niesklasyfikowane - 52.29.20.0,
- Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane - 62.09.20.0,
- Usługi w zakresie udostępniania oprogramowania użytkowego - 63.11.13.0,
- Usługi w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowane - 63.99.10.0,
- Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi - 68.20.12.0,
- Usługi zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie - 68.32.12.0,
- Usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją - 70.22.15.0,
- Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem - 70.22.16.0,
- Pozostałe usługi reklamowe - 73.11.19.0.
Zezwolenie nr (...) z 28 grudnia 2015 r. obejmuje działalność sklasyfikowaną według PKWiU 2008, jako:
- Soki z owoców i warzyw - 10.32,
- Pozostałe owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane - 10.39,
- Produkty przemiału zbóż - 10.61,
- Skrobia i wyroby skrobiowe - 10.62,
- Pieczywo, świeże wyroby ciastkarskie i ciastka - 10.71,
- Suchary i herbatniki; konserwowane wyroby ciastkarskie i ciastka - 10.72,
- Makarony, pierogi, kluski, kuskus, i podobne wyroby mączne - 10.73,
- Kakao, czekolada i wyroby cukiernicze - 10.82,
- Kawa i herbata przetworzone - 10.83,
- Przyprawy - 10.84,
- Gotowe posiłki i dania - 10.85,
- Przetwory homogenizowane oraz żywność dietetyczna - 10.86,
- Pozostałe artykuły spożywcze, gdzie indziej nie sklasyfikowane - 10.89,
- Napoje bezalkoholowe, wody mineralne i pozostałe wody butelkowane - 11.07,
- Magazynowanie i przechowywanie towarów - 52.10
oraz w zakresie sprzedaży odpadów poprodukcyjnych powstałych w wyniku prowadzenia ww. działalności gospodarczej, określonych jako: - Odpady inne niż niebezpieczne nadające się do recyklingu - 38.11.5.
Zezwolenie nr (...) z 30 czerwca 2017 r. obejmuje działalność sklasyfikowaną według PKWiU 2015, jako:
- Soki z owoców i warzyw - 10.32,
- Pozostałe owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane - 10.39,
- Produkty przemiału zbóż - 10.61,
- Skrobia i wyroby skrobiowe - 10.62,
- Pieczywo; świeże wyroby ciastkarskie - 10.71,
- Suchary i herbatniki; konserwowane wyroby piekarnicze - 10.72,
- Makarony, kluski, kuskus, i podobne wyroby mączne - 10.73,
- Kakao, czekolada i pozostałe wyroby cukiernicze - 10.82,
- Kawa i herbata przetworzone - 10.83,
- Przyprawy - 10.84,
- Gotowe posiłki i dania - 10.85,
- Przetwory homogenizowane oraz żywność dietetyczna - 10.86,
- Pozostałe artykuły spożywcze, gdzie indziej nie sklasyfikowane - 10.89,
- Napoje bezalkoholowe; wody mineralne i pozostałe wody butelkowane - 11.07,
- Magazynowanie i przechowywanie towarów - 52.10
oraz w zakresie sprzedaży odpadów poprodukcyjnych powstałych w wyniku prowadzenia ww. działalności gospodarczej, określonych jako: - Odpady inne niż niebezpieczne nadające się do recyklingu - 38.11.5.
Wnioskodawca jako następca prawny wstąpił we wszelkie przewidziane w przepisach, prawa i obowiązki przejmowanych spółek na podstawie odpowiednich regulacji prawa podatkowego i prawa handlowego. Konsekwentnie, Spółka stała się również sukcesorem wszystkich Zezwoleń będących w posiadaniu E Sp. z o.o., M Sp. z o.o. oraz A Sp. z o.o. Sp.k.
Pytania
1. Czy dla celów określenia wysokości dochodu (straty) z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych w oparciu o Zezwolenia, Spółka będzie uprawniona do prowadzenia jednej, łącznej ewidencji dla działalności podlegającej zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych tj. wspólnej dla wszystkich Zezwoleń?
2. Czy zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych powinien podlegać dochód uzyskiwany z działalności gospodarczej na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych, na podstawie Zezwoleń, w ten sposób, że w pierwszej kolejności wykorzystany zostanie limit dostępnej pomocy publicznej w ramach zezwolenia wydanego najwcześniej, a po jego wyczerpaniu limity dostępne w ramach zezwoleń wydanych później tj. chronologicznie?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy,
1. Dla celów określenia wysokości dochodu (straty) z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych w oparciu o Zezwolenia, Spółka jest uprawniona do prowadzenia jednej, łącznej ewidencji dla działalności podlegającej zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych tj. wspólnej dla wskazanych Zezwoleń.
2. Zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych powinien podlegać dochód uzyskiwany z działalności gospodarczej na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych, na podstawie Zezwoleń, w ten sposób, że w pierwszej kolejności wykorzystany zostanie limit dostępnej pomocy publicznej w ramach zezwolenia wydanego najwcześniej, a po jego wyczerpaniu limity dostępne w ramach zezwoleń wydanych później tj. chronologicznie.
UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1
Zdaniem Wnioskodawcy, dla celów określenia wysokości dochodu (straty) z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o Zezwolenia, Spółka będzie uprawniona do prowadzenia jednej, łącznej ewidencji dla działalności podlegającej zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: "p.d.o.p."), tj. wspólnej dla wszystkich Zezwoleń.
Zwolnieniu z p.d.o.p., powinien podlegać dochód uzyskiwany z działalności gospodarczej zwolnionej na podstawie Zezwoleń, w ten sposób, że w pierwszej kolejności wykorzystywany jest limit dostępnej pomocy publicznej w ramach zezwolenia wydanego najwcześniej, a gdy limit wynikający z tego zezwolenia nie jest wystraczający do objęcia całości dochodu strefowego zwolnieniem podatkowym (lub gdy zezwolenie utraci ważność) otrzymana pomoc publiczna powinna być rozliczania z dostępnym limitem wynikającym z kolejnych zezwoleń (które nie utraciły ważności) - w kolejności ustalonej zgodnie z datami ich wydania.
Na wstępie należy wskazać, że zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o SSE, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 tej ustawy, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., ustanawiającym zasady korzystania ze zwolnienia z p.d.o.p. przez przedsiębiorców strefowych, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym.
Na kanwie niniejszej sprawy, podkreślić należy, że skutkiem od 30 czerwca 2018 r. wprowadzony został do ustawy o SSE art. 12 ust. 2, który stanowi, że w przypadku, gdy przedsiębiorca posiada co najmniej dwa zezwolenia, o których mowa w art. 16 ust. 1 tej ustawy, przyjmuje się, że rozliczenie pomocy publicznej następuje zgodnie z kolejnością wydawania zezwoleń.
W ocenie Spółki, już samo językowe (gramatyczne, literalne) brzmienie art. 12 ust. 2 ustawy o SSE, wskazuje na możliwość łącznego rozliczania Zezwoleń w przypadku Spółki.
Należy również wskazać, że stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m. Należy przy tym zaznaczyć, że w art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o p.d.o.p., jest mowa o tym, że przy ustalaniu podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych nie uwzględnia się przychodów i kosztów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu lub są wolne od podatku. Podobnie, przy ustalaniu straty podatkowej nie uwzględnia się przychodów i kosztów, o których mowa powyżej. Konsekwentnie, podatnik prowadzący działalność na terenie SSE jest zobowiązany wyłączyć z podstawy opodatkowania (lub ewentualnie z kalkulacji wysokości straty) przychody i koszty powstałe w związku z prowadzeniem tej działalności.
Łączna wykładnia wskazanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że podmiot zobowiązany jest do prowadzenia odrębnej ewidencji rachunkowej dla działalności opodatkowanej na zasadach ogólnych oraz działalności zwolnionej z podatku, w sposób pozwalający na ustalenie wyniku z działalności opodatkowanej zgodnie z ogólnymi zasadami przewidzianymi w przepisach ustawy o p.d.o.p. oraz wyniku z działalności strefowej zwolnionej z opodatkowania, w przypadku kiedy prowadzi działalność zarówno na terenie SSE, jak również poza nim.
Zdaniem Spółki, z powyżej powołanych przepisów bezpośrednio wynika, że dla celów określenia wysokości dochodu (straty) z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE w oparciu o Zezwolenia, będzie ona uprawniona do prowadzenia jednej, łącznej ewidencji dla działalności podlegającej zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych tj. wspólnej dla wszystkich Zezwoleń.
Powyższe rozumienie wynika, w ocenie Wnioskodawcy, wprost z treści art. 12 ust. 2 ustawy o SSE wprowadzonego do ustawy ze skutkiem od 30 czerwca 2018 r., który stanowi, że: "W przypadku gdy przedsiębiorca posiada co najmniej dwa zezwolenia, o których mowa w art. 16 ust. 1, przyjmuje się, że rozliczenie pomocy publicznej następuje zgodnie z kolejnością wydawania zezwoleń."
. Zdaniem Spółki, konieczność odrębnego rozliczania wyniku podatkowego dla każdego zezwolenia osobno powodowałaby brak sensu istnienia niniejszego przepisu, ze względu na fakt, że rozliczanie pomocy publicznej następowałoby osobno dla każdego zezwolenia, a zatem brak byłby możliwości rozliczania tejże pomocy chronologicznie. Przepis ten niesie za sobą relewantną treść tylko w sytuacji, gdy prawidłowym podejściem wynikającym z pozostałych przepisów jest wspólne rozliczanie pomocy publicznej i wtedy, zgodnie z dyspozycją niniejszego przepisu, rozliczanie tej całości pomocy publicznej, w formie niezapłaconego podatku, zgodnie z kolejnością wydawania zezwoleń, tj. wykorzystywanie najpierw limitu chronologicznie pierwszego zezwolenia, a następnie chronologicznie następujących po sobie zezwoleń. Zatem, zgodnie z zasadą racjonalnego prawodawcy, wedle której prawodawca nie uchwala regulacji prawnych nienoszących za sobą żadnej treści normatywnej, należy uznać, że treść ww. przepisu również wskazuje na poprawność podejścia zakładającego wspólne rozliczanie wyniku podatkowego.
Zatem, w ocenie Spółki, wykładnia art. 12 ust. 2 ustawy o SSE, prowadzi do konkluzji, że prawidłowe jest prowadzenie jednej, łącznej ewidencji dla wszystkich Zezwoleń. Przepis ten wyraźnie wskazuje na rozliczanie całości pomocy zgodnie z kolejnością wydawania zezwoleń, nie przewidując wyjątków przewidujących ograniczenie takiej możliwości do terenu tylko jednej SSE. Zdaniem Spółki, wprowadzenie tego przepisu do ustawy o SSE miało rozwiać wątpliwości obecne w ramach interpretacji indywidualnych i wyroków sądów administracyjnych, czy poprawnym jest łączne i chronologiczne rozliczanie działalności zwolnionej.
Wnioskodawca tym bardziej zaznacza, że brak jest jakiejkolwiek podstawy prawnej, która nakładałaby na przedsiębiorców strefowych obowiązek wydzielania organizacyjnego działalności prowadzonej na podstawie różnych zezwoleń strefowych czy prowadzonej w ramach różnych SSE, jak również wyodrębniania wyniku podatkowego osiągniętego w ramach poszczególnych projektów inwestycyjnych, objętych różnymi zezwoleniami. Skoro przedmiotowy obowiązek nie został bezpośrednio sformułowany przez ustawodawcę, nie można go domniemywać i wymagać jego wypełniania przez przedsiębiorców.
Za prawidłową należy zatem uznać metodologię, zgodnie z którą Spółka będzie prowadzić:
- odrębną ewidencję rachunkową dla celów określenia wysokości dochodu (straty) z tytułu prowadzenia działalności opodatkowanej na zasadach ogólnych oraz
- odrębną ewidencję rachunkową dla celów określenia wysokości dochodu (straty) z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych w oparciu o posiadane Zezwolenia, przy czym ewidencja ta będzie prowadzona wspólnie dla wskazanych Zezwoleń.
Wnioskodawca zwraca uwagę, że zaprezentowany powyżej pogląd znajduje potwierdzenie w licznych indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydanych przez DKIS tj. np. w:
interpretacji indywidualnej z 5 maja 2021 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.108.2021.1.IM), w której organ potwierdził stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym dla celów określenia wysokości dochodu (straty) z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE w oparciu o Zezwolenia, Spółka będzie uprawniona do prowadzenia jednej, łącznej ewidencji dla działalności podlegającej zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych tj. wspólnej dla wszystkich Zezwoleń.
interpretacji indywidualnej z 2 września 2020 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.295.2020.1.APO),
interpretacji indywidualnej z 11 maja 2017 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.53.2017.JKT);
interpretacji indywidualnej z 3 lipca 2017 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.150.2017.JKT);
interpretacji indywidualnej z 6 kwietnia 2017 r. (sygn. 2461-IBPB-1-3.4510.82.2017.1.IZ);
interpretacji indywidualnej z 7 grudnia 2017 r. (sygn. 0111-KDIB1- 3.4010.410.2017.1.MST);
interpretacji indywidualnej z 7 listopada 2017 r. (sygn. 0111-KDIB1- 2.4010.239.2017.2.ANK).
Wskazane wyżej stanowisko Wnioskodawcy, potwierdzające wyłącznie obowiązek wyodrębnienia działalności prowadzonej na terenie SSE, przy braku obowiązku wyodrębnienia działalności prowadzonej na podstawie poszczególnych zezwoleń strefowych zostało potwierdzone również w wielu orzeczeniach sądów administracyjnych, przykładowo:
w wyroku NSA z 20 marca 2018 r. sygn. II FSK 696/16, w którym NSA stwierdził, że: (...) Przede wszystkim z przepisów podatkowych nie wynika, aby na podstawie danego zezwolenia wolny od podatku był tylko dochód z działalności gospodarczej osiągnięty z inwestycji zrealizowanej na podstawie tego zezwolenia. Wobec tego spółka może objąć zwolnieniem z podatku dochód z całej działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy, wykorzystując sukcesywnie limity dostępnej pomocy publicznej w ramach kolejno otrzymywanych zezwoleń, dyskontując tym samym uzyskaną pomoc etapami;
w wyroku NSA z 8 listopada 2016 r., sygn. II FSK 2230/14, w którym NSA uznał, że: "(...) żaden z przepisów przywołanych w zarzucie kasacyjnym nie nakładał na podatnika obowiązku wyodrębnienia i przyporządkowania dochodu odpowiednio do każdego zwolnienia. Podatnik w celu ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym obowiązany był jedynie wyłączyć odpowiednio przychody oraz koszty działalności strefowej (uprawniającej do zwolnień podatkowych) od pozastrefowej. Prowadzona przez niego ewidencja księgowa powinna umożliwić ustalenie tych wartości. Nie miał zatem obowiązku ustalenia tych wartości odpowiednio na każde zezwolenie;
w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (dalej: "WSA") we Wrocławiu z 30 marca 2017 r., sygn. I SA/Wr 1309/16, w którym WSA stwierdził, że: (...) z art. 9 ust. 1 u.p.d.o.p. nie wynika obowiązek prowadzenia ewidencji w sposób umożliwiający zapewnienie odrębnego ustalania osiągniętego dochodu lub poniesionej straty w odniesieniu do każdego z posiadanych zezwoleń;
w wyroku WSA w Łodzi z 26 października 2016 r., sygn. I SA/Łd 646/16, w którym WSA uznał, że: Strona zasadnie również przyjęła, że ani przepisy regulujące prowadzenie działalności na terenie SSE, ani też przepisy ustawy o CIT nie wymagają wyodrębnienia wyniku podatkowego dla działalności gospodarczej prowadzonej w oparciu o każde ze zezwoleń z osobna - tak, aby odrębnie dla każdego zezwolenia monitorować poziom wykorzystywania dostępnego limitu. Tym samym podmiot korzystający jednocześnie z kilku zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie SSE, uprawniony jest do równoczesnego korzystania ze zwolnienia podatkowego będącego sumą kilku limitów pomocy publicznej, będąc przy tym uprawnionym do prowadzenia jednej ewidencji i ustalania na jej podstawie dochodu zwolnionego z opodatkowania w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT oraz dochodu z działalności gospodarczej niepodlegającej zwolnieniu;
w wyroku WSA we Wrocławiu z 14 kwietnia 2016 r., sygn. I SA/Wr 70/16, w którym WSA uznał, że: Ponadto z art. 9 ust. 1 u.p.d.o.p. nie wynika obowiązek prowadzenia ewidencji w sposób umożliwiający zapewnienie odrębnego ustalania osiągniętego dochodu lub poniesionej straty w odniesieniu do każdego z posiadanych zezwoleń.
Ponadto wskazać należy, że również art. 9 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., nie przewiduje obowiązku odrębnego rozliczania wyniku Spółki. Przepis ten stanowi, że podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.
Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe odnieść należy także do sytuacji, w której Zezwolenia udzielone są na działalność na terenie różnych SSE. Brak bowiem w przepisach rozróżnienia obu tych sytuacji. Jeżeli więc przepis art. 12 ust. 2 ustawy o SSE, wprost wskazuje, że przedsiębiorca ma prawo do łącznego rozliczania otrzymanych zezwoleń, nie można tego prawa, bez wyraźnego wskazania w przepisach, ograniczać. Opierając się bowiem na literalnej wykładni (która stanowi podstawowy sposób interpretowania przepisów) przywołanego przepisu, odnosi się on do "zezwoleń", bez wskazywania na warunki jakie miałyby dane zezwolenia spełniać. Tym samym ograniczenie takiej możliwości, jedynie do terenu jednej SSE stanowiłoby niedopuszczalną zawężającą wykładnię, sprzeczną z istotą samego przepisu. Także art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, do którego referuje powyżej omawiany przepis, nie nakłada podobnych ograniczeń. Zgodnie z jego treścią "podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej "zezwoleniem". Wskazać należy, że przepis ten nie określa sposobu udzielania pomocy publicznej ani sposobu korzystania z niej, wskazuje on tylko, że zezwolenie na działalność na terenie danej strefy daje możliwość korzystania z pomocy publicznej na całym terenie danej strefy. Jednocześnie, nie ma zakazu posiadania zezwoleń w więcej niż jednej strefie, jednakże by korzystać z pomocy publicznej na terenie innej strefy, należy uzyskać również zezwolenie dla tej konkretnej innej strefy. Z przepisu tego nie można interpretować, że przedsiębiorca ma obowiązek prowadzenia ewidencji odrębnie dla działalności w ramach każdej strefy osobno. Zatem, przepis ten ustala kryterium, żeby korzystać z pomocy publicznej niewystarczające jest prowadzenie działalności na terenie SSE, należy jeszcze posiadać zezwolenie dla tej strefy.
Analogiczne stanowisko znajduje odzwierciedlenie w wyroku WSA w Rzeszowie z 14 lutego 2019 r. (sygn. akt I SA/Rz 1210/18), zgodnie z którym W ocenie Sądu, stanowisko organu nie znajduje uzasadnienia w omawianych przepisach, gdyż żaden z nich nie nakłada na podatników obowiązku prowadzenia odrębnej ewidencji, ani wyodrębnienia i przyporządkowania dochodu odpowiednio do każdego zezwolenia, ani do poszczególnych stref, na terenie których przedsiębiorca prowadzi działalność.
Analizie należy poddać również treść art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., który stanowi, że dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Z 2017 r. poz. 1010 oraz z 2018 r. poz. 650), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Przepis ten nie wskazuje, że zwolnieniu podlegają dochody uzyskane na terenie tylko jednej Strefy. Ustanawia on kryterium terytorialne, zgodnie z którym, dla ustalenia możliwości zwolnienia dochodów z działalności prowadzonej na terenie SSE, należy stwierdzić, że uzyskane zostały na terenie Strefy. Jednocześnie, przepis ten nie limituje wykorzystania zwolnienia tylko do jednej Strefy, zwolnienie to może być wykorzystywane dla wielu Stref, pod warunkiem przewidywanym przez ten przepis, że:
- osiągnięte zostały w lokalizacji znajdującej się na terenie Strefy
- przedsiębiorca posiada zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie tej Strefy, na terenie której uzyskał dochód.
Należy zatem uznać, że brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., nie obliguje przedsiębiorcy do odrębnego rozliczania wyniku na każdą Strefę, ustala jedynie kryteria jakie przedsiębiorca musi spełnić, by skorzystać ze zwolnienia. Zatem fakt, że przepis ten posługuje się pojęciem "strefy" w liczbie pojedynczej nie wpływa na brak możliwości łącznego rozliczania w przypadku posiadania zezwoleń dla więcej niż jednej SSE - statuuje on kryterium, by dochód osiągnięty był na terenie strefy, więc posługiwanie się określeniem "stref" w liczbie mnogiej w przepisie byłoby bezprzedmiotowe.
Wskazać także należy, że to, że opisywana działalność prowadzona jest w różnych zakładach nie powinno stanowić przesłanki negatywnej dla możliwości łącznego i chronologicznego rozliczania pomocy publicznej w ramach ww. Zezwoleń. W tym miejscu należy przywołać m.in. interpretację indywidualną DKIS z 14 marca 2018 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.94.2018.1.MST), gdzie organ przychylił się do stanowiska wnioskodawcy (w opisywanym tamże zdarzeniu przyszłym, miało dojść do połączenia dwóch podmiotów, prowadzących działalność w dwóch odrębnych zakładach), zgodnie z którym: - objęcie zwolnieniem z opodatkowania p.d.o.p. dochodu z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE w ten sposób, że w pierwszej kolejności wykorzystany zostanie limit dostępnej pomocy publicznej w ramach zezwolenia wydanego najwcześniej, a po jego wyczerpaniu - limity dostępne w ramach kolejno wydanych Zezwoleń, tj. chronologicznie.
Nadto w interpretacji indywidualnej DKIS z 14 marca 2018 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.81.2018.1.MST) dot. tego samego zdarzenia przyszłego potwierdzono uprawnienie wnioskodawcy do: - prowadzenia jednej, łącznej ewidencji dla działalności podlegającej zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych, tj. wspólnej dla wszystkich Zezwoleń.
Rzecz jasna, niezależnie od powyższego, Wnioskodawca podkreśla, że jest w pełni świadomy obowiązku wyodrębnienia środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz nowych miejsc pracy, związanych z każdym projektem inwestycyjnym objętym zezwoleniem. Powyższe umożliwi weryfikację, czy spełnione zostały warunki określone w poszczególnych Zezwoleniach.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, dla celów określenia wysokości dochodu (straty) z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych w oparciu o Zezwolenia, Spółka będzie uprawniona do prowadzenia jednej, łącznej ewidencji dla działalności podlegającej zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych tj. wspólnej dla wszystkich Zezwoleń.
UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2
Zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych powinien podlegać dochód uzyskiwany z działalności gospodarczej na terenie SSE, na podstawie Zezwoleń, w ten sposób, że w pierwszej kolejności wykorzystany zostanie limit dostępnej pomocy publicznej w ramach zezwolenia wydanego najwcześniej, a po jego wyczerpaniu limity dostępne w ramach zezwoleń wydanych chronologicznie.
Należy podkreślić, że niniejsze wynika wprost z treści art. 12 ust. 2 ustawy o SSE, który stanowi, że: w przypadku gdy przedsiębiorca posiada co najmniej dwa zezwolenia, o których mowa w art. 16 ust. 1, przyjmuje się, że rozliczenie pomocy publicznej następuje zgodnie z kolejnością wydawania zezwoleń.
Stąd należy uznać, że potwierdzenie prawidłowości zapatrywań Wnioskodawcy wynika bezpośrednio z treści przedmiotowego przepisu (w odniesieniu do odpowiedzi na niniejsze pytanie zastosowanie znajduję również argumentację zawartą w odpowiedzi na pytanie 1).
W niniejszym kontekście należy zauważyć, że pomoc publiczna udzielana jest podatnikowi prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie SSE na podstawie zezwolenia i może ona stanowić pomoc regionalną z tytułu:
- kosztów nowej inwestycji lub
- tworzenia nowych miejsc pracy.
Spółka korzysta ze zwolnienia podatkowego kalkulowanego w oparciu o wartość wydatków inwestycyjnych kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną. W tej sytuacji znajduje zastosowanie przepis § 3 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. W sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach Specjalnych Stref Ekonomicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 121, dalej: "Rozporządzenie SSE"), zgodnie z którym wielkość pomocy z tytułu kosztów nowej inwestycji liczona jest jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 tego rozporządzenia.
Jednocześnie, treść § 7 Rozporządzenia SSE, przewiduje zastosowanie w toku określania wartości poniesionych wydatków inwestycyjnych, jak również otrzymanej pomocy publicznej mechanizmu dyskonta, czego celem jest uwzględnienie w tym procesie zjawiska utraty wartości pieniądza w czasie.
Podsumowując powyższe uwagi, Wnioskodawca wskazuje, że limit dostępnej pomocy określany jest jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy publicznej określonej dla danego obszaru i zdyskontowanej wartości kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą.
Jak wskazano powyżej, na przedsiębiorcy strefowym nie ciąży obowiązek wydzielania organizacyjnego działalności prowadzonej na podstawie różnych zezwoleń strefowych, jak również wyodrębniania wyniku podatkowego osiągniętego w ramach poszczególnych projektów inwestycyjnych, objętych różnymi zezwoleniami.
Konsekwentnie, zdaniem Wnioskodawcy za właściwą należy uznać metodologię polegającą na:
- rozliczeniu otrzymanej pomocy publicznej w pierwszej kolejności z limitem wynikającym z zezwolenia wydanego najwcześniej oraz następnie;
- gdy limit wynikający z tego zezwolenia zostanie w pełni wykorzystany lub zezwolenie utraci ważność, otrzymana pomoc publiczna powinna być rozliczania z limitem wynikającym z kolejnych zezwoleń - w kolejności ustalonej zgodnie z datami ich wydania.
Jednocześnie, z uwagi na treść § 7 Rozporządzenia SSE, które przewidują, że koszty inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania zezwolenia, wartość otrzymanej pomocy publicznej powinna być w pierwszej kolejności dyskontowana na dzień udzielenia zezwolenia wydanego najwcześniej, a następnie po wyczerpaniu limitu pomocy wynikającego z tego zezwolenia lub utraty jego ważności, na dzień wydania kolejnych zezwoleń (chronologicznie).
W odniesieniu zatem do opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zaprezentowanych przez Wnioskodawcę, należy przyjąć założenie, że do dnia wyczerpania limitu pomocy publicznej przysługującej na podstawie zezwolenia najwcześniejszego lub wygaśnięcia tego zezwolenia, Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego przysługującego na podstawie tego zezwolenia. Pomoc publiczna otrzymana przez Spółkę powinna być dyskontowana na dzień jego wydania.
Po wyczerpaniu limitu określonego dla zezwolenia najwcześniejszego, w ocenie Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania p.d.o.p. w ramach zezwoleń wydanych chronologicznie oraz dyskontowania otrzymywanego zwolnienia odpowiednio na dzień ich wydania.
Zaprezentowana powyżej metodologia rozliczania pomocy publicznej w przypadku korzystania z więcej niż jednego zezwolenia strefowego, w ocenie Wnioskodawcy, umożliwi:
- określenie w sposób przejrzysty, w oparciu, o które zezwolenie Spółka korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych oraz
- w którym momencie przekroczony zostanie łączny limit dostępnej pomocy publicznej przysługujący Spółce na podstawie wszystkich zezwoleń.
Powyższe zostało potwierdzone np. w interpretacji indywidualnej DKIS z 3 lipca 2017 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.150.2017.1.JKT), w której organ podatkowy potwierdził stanowisko strony pytającej, zgodnie z którym: w przypadku posiadania przez przedsiębiorcę więcej niż jednego zezwolenia strefowego, za prawidłowe należy uznać objęcie zwolnieniem dochodu z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE w ten sposób, że w pierwszej kolejności wykorzystany zostanie limit dostępnej pomocy publicznej w ramach zezwolenia wydanego najwcześniej, a po jego wyczerpaniu - limity dostępne w ramach kolejno wydanych zezwoleń tj. chronologicznie.
Tym samym, należy uznać, że zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych powinien podlegać dochód uzyskiwany z działalności gospodarczej na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych, na podstawie Zezwoleń, w ten sposób, że w pierwszej kolejności wykorzystany zostanie limit dostępnej pomocy publicznej w ramach zezwolenia wydanego najwcześniej, a po jego wyczerpaniu limity dostępne w ramach zezwoleń wydanych później tj. chronologicznie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej
Specjalne strefy ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach,
a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1670, z późn. zm.). Podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej "zezwoleniem". (art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."):
wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1670), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego Zezwolenia.
Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o u.p.d.o.p., stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy (...).
Z treści cytowanych wyżej przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34 i ust. 4 u.p.d.o.p. wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Zatem, pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek, obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy, na podstawie właściwego zezwolenia.
Zgodnie § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 121 z późn. zm.):
Pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1036, z późn. zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.) stanowi regionalną pomoc inwestycyjną z tytułu:
kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 lub
tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.
Jednocześnie, treść § 7 ww. rozporządzenia, przewiduje zastosowanie w toku określania wartości poniesionych wydatków inwestycyjnych, jak również otrzymanej pomocy publicznej mechanizmu dyskonta, czego celem jest uwzględnienie w tym procesie zjawiska utraty wartości pieniądza w czasie.
Stosownie do § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia:
Maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz 6, wynosi:
50% - na obszarach należących do województw: (...);
35% - na obszarach należących do województw: (...);
25% - na obszarach należących do województw: (...);
20% - na obszarze należącym do podregionu (...);
15% - na obszarze należącym do miasta (...) do dnia 31 grudnia 2017 r.;
10% - na obszarze należącym do miasta (...) od dnia 1 stycznia 2018 r.
Zgodnie z § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia:
Maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej małym lub średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 651/2014, podwyższa się o 20 punktów procentowych brutto w przypadku małych przedsiębiorców oraz o 10 punktów procentowych brutto w przypadku średnich przedsiębiorców, w stosunku do maksymalnej intensywności określonej dla poszczególnych obszarów. Podwyższenia nie stosuje się w przypadku dużych projektów inwestycyjnych.
Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej wydawane jest na wykonywanie ściśle określonej działalności na terenie wyłącznie jednej, konkretnej SSE, co wymaga podkreślenia, gdyż ma istotne znaczenie dla omawianej sprawy. Również dla każdej strefy odrębnie ustalane są limity dopuszczalnej pomocy, tj. maksymalna intensywność udzielanej pomocy. W przypadku zatem prowadzenia działalności gospodarczej na terenie różnych SSE przedsiębiorca powinien oceniać dopuszczalny limit korzystania z pomocy publicznej odrębnie w odniesieniu do każdej strefy, z uwzględnieniem limitu maksymalnej intensywności pomocy publicznej obowiązującego w obszarze (województwie) na którym strefa ta się znajduje, tj. w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych z działalności prowadzonej na terenie danej strefy.
Sumowanie pomocy udzielanej w ramach różnych stref prowadziłoby do "przenoszenia" pomocy między regionami przez przedsiębiorców i tym samym miałoby wpływ na wielkość pomocy publicznej udzielonej dla danego regionu. Byłoby to sprzeczne z celem wydania zezwolenia, które ma przyczyniać się do osiągnięcia celów określonych w planie rozwoju strefy i przyspieszenie rozwoju gospodarczego danego regionu.
Dodatkowo mogłoby dochodzić do sytuacji, w których po spełnieniu warunków przyznania pomocy publicznej, przedsiębiorca obniża intensywność lub zupełnie zaprzestaje prowadzenia działalności gospodarczej w danej strefie, a przyznaną pulę wykorzysta w innej strefie.
Ponadto należy pamiętać, że określona działalność na terenie danej strefy ma wyznaczone w zezwoleniach maksymalne limity korzystania ze zwolnienia, a ich przekraczanie, do czego może prowadzić wspólne rozliczanie pomocy publicznej dla wszystkich stref, jest niedopuszczalne.
Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej na terenie różnych specjalnych stref ekonomicznych, dla każdej z tych działalności wydawane jest odrębne zezwolenie na podstawie którego:
- przedsiębiorca może prowadzić określoną działalność na terenie tej strefy;
- dochody uzyskiwane przez niego z tej ściśle określonej działalności mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym;
- ustalony jest limit intensywności pomocy publicznej, tj. np. limit zwolnienia dochodów z opodatkowania dopuszczalny na terenie danego województwa, z którego korzystać może podatnik.
Oznacza to, że w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej na terenie różnych specjalnych stref ekonomicznych, przedsiębiorca powinien oceniać dopuszczalny limit korzystania z pomocy publicznej (w tym ze zwolnienia dochodów z opodatkowania) odrębnie w odniesieniu do każdej strefy, z uwzględnieniem limitu maksymalnej intensywności pomocy publicznej obowiązującego w województwie/regionie, na terenie którego strefa ta się znajduje, tj. w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych z działalności prowadzonej na terenie danej strefy. W takim przypadku nie jest zatem możliwe prowadzenie jednej łącznej ewidencji oraz dyskontowanie pomocy publicznej wynikającej łącznie ze wszystkich posiadanych zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie różnych specjalnych stref ekonomicznych i chronologiczne wykorzystywanie limitów wynikających w poszczególnych zezwoleń w odniesieniu do sumy dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie wszystkich specjalnych stref ekonomicznych.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą związaną z branżą spożywczą.
W wyniku połączenia w trybie art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h., tj. poprzez przeniesienie na Wnioskodawcę (spółka przejmująca) całego majątku spółek:
- (...) sp. z o.o. z siedzibą w (...) (spółka przejmowana; dalej jako: "E Sp. z o.o.");
- (...) sp. z o.o. z siedzibą w (...) (spółka przejmowana; dalej jako: "M Sp. z o.o.");
- (...) sp. z o.o. z siedzibą w (...) (spółka przejmowana)
w drodze sukcesji uniwersalnej, Spółka nabyła następujące zezwolenia wydane na rzecz E Sp. z o.o. i M Sp. z o.o. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie 1 Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej jako: "1SSE"):
- Zezwolenie nr (...) z 25 kwietnia 2006 r. wydane na rzecz M Sp. z o.o. pod dawną firmą podmiotu (...);
- Zezwolenie nr (...) z 5 grudnia 2006 r. wydane na rzecz E Sp. z o.o.;
- Zezwolenie nr (...) z 14 grudnia 2009 r. wydane na rzecz E Sp. z o.o.;
- Zezwolenie nr (...) z 31 lipca 2013 r. wydane na rzecz E Sp. z o.o.;
- Zezwolenie nr (...) z 23 czerwca 2014 r. wydane na rzecz M Sp. z o.o.;
- Zezwolenie nr (...) z 27 marca 2018 r. wydane na rzecz E Sp. z o.o.
Spółka w drodze sukcesji uniwersalnej nabyła także zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie 2 Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej jako: "2SSE") udzielone A Sp. z o.o. Sp.k., tj.:
- Zezwolenie nr (...) z 28 grudnia 2015 r. wydane na rzecz A Sp. z o.o. Sp.k.;
- Zezwolenie nr (...) z 30 czerwca 2017 r. wydane na rzecz A Sp. z o.o. Sp.k.
- dalej razem jako: "Zezwolenia".
Wnioskodawca jako następca prawny wstąpił we wszelkie przewidziane w przepisach, prawa i obowiązki przejmowanych spółek na podstawie odpowiednich regulacji prawa podatkowego i prawa handlowego. Konsekwentnie, Spółka stała się również sukcesorem wszystkich Zezwoleń będących w posiadaniu E Sp. z o.o., M Sp. z o.o. oraz A Sp. z o.o. Sp.k.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy dla celów określenia wysokości dochodu (straty) z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych w oparciu o Zezwolenia, Spółka będzie uprawniona do prowadzenia jednej, łącznej ewidencji dla działalności podlegającej zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych tj. wspólnej dla wszystkich Zezwoleń oraz czy zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych powinien podlegać dochód uzyskiwany z działalności gospodarczej na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych, na podstawie Zezwoleń, w ten sposób, że w pierwszej kolejności wykorzystany zostanie limit dostępnej pomocy publicznej w ramach zezwolenia wydanego najwcześniej, a po jego wyczerpaniu limity dostępne w ramach zezwoleń wydanych później tj. chronologicznie.
Literalne brzmienie art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych stanowi, że podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, zatem "jednej strefy" a nie "kilku/wielu stref".
Należy zaznaczyć, że w celu ustalenia przychodu (dochodu) na działalności zwolnionej i opodatkowanej Wnioskodawca zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 u.p.d.o.p. Ewidencja ta powinna umożliwiać rozliczenie pomocy publicznej i wyliczenie dochodu zwolnionego z opodatkowania dla każdej ze stref odrębnie.
Biorąc pod uwagę wcześniej powołane przepisy, jak i opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego stwierdza się, że Wnioskodawca powinien ustalać dochód podlegający zwolnieniu dla każdej strefy odrębnie, rozliczając pomoc publiczną zgodnie z kolejnością wydawanych zezwoleń.
Takie rozstrzygnięcie znajduje aprobatę w judykaturze. Tytułem przykładu wskazać należy na wyrok WSA w Poznaniu z 26 czerwca 2015 r., sygn. akt I SA/Po 1235/14, wyrok WSA w Gliwicach z 6 października 2015 r., sygn. akt I SA/Gl 381/15 oraz wyrok NSA z 2 lutego 2018 r., sygn. akt II FSK 133/16.
W wyroku WSA w Gliwicach z 6 października 2015 r., sygn. akt I SA/Gl 381/15 sąd wskazał, że: Spółka przepis dotyczący zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych na terenie konkretnej/danej strefy odniosła do dochodu uzyskiwanego na terenie wszystkich stref, co w ocenie Sądu jest zabiegiem niedopuszczalnym. Taki zabieg interpretacyjny prowadzi do rozszerzającej wykładni tego przepisu i jest niezgodny z literalnym/językowym brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 43 u.p.d.o.p. w związku z art. 16 ust. 1 ustawy o sse. Skład orzekający w sprawie podziela w tej kwestii pogląd WSA w Poznaniu zaprezentowany w wyroku z dnia 26 czerwca 2015 r., sygn. akt I SA/Po 1235/14 (pub. orzeczenia.nsa.gov.pl), który zaakcentował, że "w przepisach tych jest mowa o "dochodach uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy" (jednej), a nie stref (liczby mnogiej). Ustawodawca nie przewidział zatem łączenia dochodów z kilku stref, jak chciałaby tego strona skarżąca i interpretacja rozszerzająca tych przepisów w tym kierunku jest niedopuszczalna".
Ponadto, rozpatrując przedmiotowe zagadnienie nie można pominąć okoliczności, że prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest wyjątkiem od powszechnego opodatkowania. W związku z tym przepisy dotyczące zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową i nie powinny być one przedmiotem wykładni rozszerzającej.
Stanowisko to zgodne jest z wypracowanym przez orzecznictwo i utrwalonym już poglądem, że przepisy dotyczące wszelkiego rodzaju ulg i zwolnień podatkowych - jako odstępstwo od sformułowanej w art. 84 Konstytucji RP zasady równości i powszechności opodatkowania - powinny być interpretowane ściśle. Wykładnia przepisów zawierających takie normy winna być precyzyjna, aby mogła doprowadzić do prawidłowego jej odczytania, wykluczone jest dokonywanie wykładni rozszerzającej, czy zawężającej mogącej spowodować skutki o charakterze prawotwórczym, przy czym organy podatkowe obowiązane są do stosowania przepisów prawa, zaś sądy do badania poprawności realizowania tego procesu (por. wyrok WSA w Gdańsku z dnia 8 lipca 2014 r., I SA/Gd 538/14; wyrok NSA z dnia 25 lutego 2014 r. sygn. akt II FSK 94/12).
W związku z powyższym, Wnioskodawca nie może prowadzić łącznej ewidencji oraz wykorzystywać chronologicznie pomoc publiczną dla zezwoleń wydanych na działalność prowadzoną na terenie różnych stref ekonomicznych.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy:
- dla celów określenia wysokości dochodu (straty) z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych w oparciu o Zezwolenia, Spółka będzie uprawniona do prowadzenia jednej, łącznej ewidencji dla działalności podlegającej zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych tj. wspólnej dla wszystkich Zezwoleń, należy uznać za nieprawidłowe,
- zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych powinien podlegać dochód uzyskiwany z działalności gospodarczej na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych, na podstawie Zezwoleń, w ten sposób, że w pierwszej kolejności wykorzystany zostanie limit dostępnej pomocy publicznej w ramach zezwolenia wydanego najwcześniej, a po jego wyczerpaniu limity dostępne w ramach zezwoleń wydanych później tj. Chronologicznie, należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji
* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
z zastosowaniem art. 119a;
w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):
* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo
* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).