0111-KDIB1-3.4010.489.2018.2.AN - Zwolnienie z CIT dochodu ze sprzedaży udziałów w spółkach prowadzących działalność badawczo-rozwojową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 grudnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-3.4010.489.2018.2.AN Zwolnienie z CIT dochodu ze sprzedaży udziałów w spółkach prowadzących działalność badawczo-rozwojową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 września 2018 r. (data wpływu 3 października 2018 r.), uzupełnionym 18 grudnia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy ewentualny dochód ze zbycia przez Wnioskodawcę udziałów (akcji) w Spółkach B+R będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2018 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy ewentualny dochód ze zbycia przez Wnioskodawcę udziałów (akcji) w Spółkach B+R będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z 29 listopada 2018 r. Znak: 0111-KDIB1-3.4010.489.2018.1.AN, wezwano Wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 18 grudnia 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: "Wnioskodawca, "Spółka") jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Spółka została powołana do życia w związku z zaistnieniem możliwości przewidzianych przez ustawę z dnia 25 września 2015 r. o wspieraniu innowacyjności z późn. zm. (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1767 z późn. zm., dalej: "ustawa o innowacyjności"), które to przepisy wprowadziły zachętę fiskalną w postaci odroczenia opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży udziałów w spółkach, które w ramach swojej działalności prowadzą działalność badawczo-rozwojową.

Zgodnie z filozofią działania Spółki, zamierza ona inwestować w nowe spółki (start-upy), które będą prowadzić działalność badawczo-rozwojową przechodząc przez cykl inwestycyjny od nabycia tych spółek, poprzez ich rozwój, aż do momentu ich zbycia do zewnętrznego inwestora. Poza nowo powstałymi podmiotami, Spółka zamierza też inwestować w funkcjonujące od jakiegoś czasu spółki (nie będące start-upami), które zamierza nabywać, rozwijać zgodnie z założoną filozofią inwestycyjną, a następnie sprzedawać do inwestorów zewnętrznych. Tak uzyskane środki Spółka zamierza powtórnie inwestować w nowe przedsięwzięcia gospodarcze (np. poprzez nabywanie udziałów kolejnych spółek lub poprzez dokonywanie inwestycji finansowych).

W związku z powyższym, przedmiotem działalności Spółki jest dokonywanie inwestycji finansowych polegających na nabywaniu udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, a także inwestowanie w instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1768 z późn. zm., dalej: "ustawa o obrocie instrumentami finansowymi") (które to inwestycje są zwane dalej: "Aktywami").

W skład Aktywów Spółki mogą wchodzić nabyte przez Spółkę w latach 2018-2023 na podstawie umowy kupna-sprzedaży lub w drodze otrzymania jako wkład niepieniężny udziały (akcje) w spółkach podlegających w Rzeczypospolitej Polskiej, w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

W spółkach tych Spółka będzie posiadała bezpośrednio, nieprzerwanie przez okres dwóch lat, nie mniej niż 10% udziałów (akcji). Dodatkowo, spółki te w tym okresie spełnią następujące warunki: 

a.

nie będą zagranicznymi spółkami kontrolowanymi w rozumieniu art. 30f ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1059 z późn. zm., dalej: "ustawa o PIT") albo w art. 24a ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1036 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT"),

b.

nie będą prowadzić działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym,

c.

nie będą prowadzić działalności handlowej,

d.

będą prowadzić działalność badawczo-rozwojową,

(zwane dalej: "Spółkami B+R").

Z uwagi na rolę Spółki jako spółki holdingowej, w przypadku występowania nadwyżek środków pieniężnych Wnioskodawca finansuje spółki zależne w drodze pożyczek, przy czym jest to uzależnione od możliwości finansowych Spółki oraz potrzeb finansowych poszczególnych spółek zależnych. Ponadto, Spółka dokonuje inwestycji w postaci nabywania weksli.

W zależności od uwarunkowań gospodarczych oraz planów inwestycyjnych Wnioskodawcy, po okresie dwóch lat od nabycia udziałów (akcji) w spółkach B+R, Spółka może dokonać zbycia udziałów.

Struktura aktywów Wnioskodawcy jest zasadniczo zgodna z warunkami wynikającymi z art. 14 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o innowacyjności, przy czym z uwagi na różnorodność prowadzonej działalności inwestycyjnej, Wnioskodawca posiada należności pożyczkowe oraz weksle. Wartość aktywów Wnioskodawcy jest zgodna z warunkami wynikającymi z art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o innowacyjności, tj. nie przekracza kwoty 50 mln EUR według ceny nabycia, przeliczonej na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia roboczego poprzedzającego dzień nabycia aktywów.

W uzupełnieniu wniosku z 11 grudnia 2018 r. (data wpływu 18 grudnia 2018 r.) Spółka oświadczyła, ze spełni warunek zgodnie z którym ma ona zainwestować co najmniej 75% wartości bilansowej aktywów, ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego, w którym dokonała zakończenia inwestycji, w aktywa inne niż wymienione w art. 14 ust. 1 pkt 1 lit. a, lit. b i lit. c ustawy o innowacyjności.

Ponadto Spółka oświadcza, że wartość aktywów Spółki - innych niż aktywa wymienione w art. 14 ust. 1 pkt 1 lit. a-c - spełni warunek dotyczący ich wartości zawarty w art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o innowacyjności, tj. nie przekroczy 50 000 000 euro według ceny nabycia, przeliczonej na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia roboczego poprzedzającego dzień nabycia aktywów.

Podsumowując, Wnioskodawca poinformował, że w dacie uzyskania dochodów podlegających ewentualnemu zwolnieniu z podatku dochodowego, struktura aktywów Spółki będzie zgodna z art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy o innowacyjności - tj. na ostatni dzień roku podatkowego, w którym Spółka dokona zakończenia inwestycji, Spółka zainwestuje minimum 75% wartości bilansowej aktywów w aktywa inne niż wymienione w art. 14 ust. 1 pkt 1 lit. a, lit. b i lit. c ustawy o innowacyjności, oraz - zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o innowacyjności - wartość tych innych aktywów nie przekroczy kwoty 50 000 000 euro według ceny nabycia, przeliczonej na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia roboczego poprzedzającego dzień nabycia aktywów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, ewentualny dochód ze zbycia przez Wnioskodawcę udziałów (akcji) w Spółkach B+R będzie zwolniony z podatku CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, ewentualny dochód ze zbycia przez Wnioskodawcę udziałów (akcji) w Spółkach B+R będzie zwolniony z podatku CIT.

Przepisy ustawy o innowacyjności wprowadziły zachętę fiskalną w postaci odroczenia opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży udziałów w spółkach, które w ramach swojej działalności prowadzą działalność badawczo-rozwojową. Mianowicie, art. 14 ustawy o innowacyjności, przyznaje spółce kapitałowej lub spółce komandytowo-akcyjnej, której wyłącznym przedmiotem działalności jest dokonywanie inwestycji finansowych, warunkową preferencję podatkową, która polega na zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych dochodu uzyskanego z tytułu zbycia nabytych w latach 2016-2023 udziałów (akcji) w spółkach, po spełnieniu określonych warunków dotyczących spółki zbywającej udziały (akcje) jak i spółki której udziały (akcje) są zbywane.

Warunki zastosowania zwolnienia z podatku CIT dla dochodów z tytułu sprzedaży udziałów (akcji) zgodnie z art. 14 ustawy o innowacyjności:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o innowacyjności, zwalnia się z podatku CIT, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, dochód z tytułu zbycia udziałów (akcji), nabytych w latach 2016-2023 przez spółkę kapitałową lub spółkę komandytowo-akcyjną, której:

1.

wyłącznym przedmiotem działalności jest dokonywanie inwestycji finansowych, i która zainwestowała co najmniej 75% wartości bilansowej aktywów, ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego, w którym dokonała zakończenia inwestycji, w aktywa inne niż:

a.

papiery wartościowe będące przedmiotem publicznej oferty lub papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, chyba że papiery wartościowe stały się przedmiotem publicznej oferty lub zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym po ich nabyciu przez tę spółkę,

b.

instrumenty rynku pieniężnego, chyba że zostały wyemitowane przez spółki niepubliczne, których papiery wartościowe nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub których akcje lub udziały wchodzą w skład portfela inwestycyjnego tej spółki,

c.

nieruchomości, oraz

2.

wartość aktywów, innych niż określone w pkt 1 lit. a-c, nie przekracza 50.000.000 euro według ceny nabycia, przeliczonej na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia roboczego poprzedzającego dzień nabycia aktywów.

Stosownie do art. 14 ust. 2 ww. ustawy, przez inwestycje finansowe, o których mowa w ust. 1, rozumie się inwestycje w instrumenty finansowe określone w art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, oraz nabywanie lub obejmowanie udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o innowacyjności, możliwość zwolnienia z podatku CIT dochodu spółki kapitałowej lub spółki komandytowo-akcyjnej z tytułu zbycia udziałów (akcji) nabytych w latach 2016-2023, wymaga tego, aby spełnione były następujące warunki:

1.

spółka, której udziały (akcje) są zbywane, była spółką podlegającą w Rzeczypospolitej Polskiej, w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania oraz w okresie, o którym mowa w pkt 2, spółka ta:

a.

nie spełniała warunków, o których mowa w art. 30f ust. 3 ustawy o PIT, albo w art. 24a ust. 3 ustawy o CIT, tj. aby nie była zagraniczną spółką kontrolowaną w rozumieniu tych przepisów,

b.

nie prowadziła działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym,

c.

nie prowadziła działalności handlowej,

d.

prowadziła działalność badawczo-rozwojową; 

2.

spółka dokonująca zbycia udziałów (akcji) posiadała bezpośrednio, nieprzerwanie przez okres dwóch lat, nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w spółce, której udziały są zbywane.

Wypełnienie przez Wnioskodawcę warunków zwolnienia z podatku CIT, dochodu związanego ze zbyciem przez Wnioskodawcę udziałów (akcji) w Spółkach B+R:

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, ewentualny dochód ze zbycia przez Wnioskodawcę udziałów (akcji) w Spółkach B+R będzie zwolniony z podatku CIT.

Po pierwsze, Wnioskodawca jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest i nadal będzie spółką kapitałową.

Po drugie, przedmiotem działalności Wnioskodawcy będzie dokonywanie inwestycji finansowych, tj. inwestycje w instrumenty finansowe określone w art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, takie jak akcje Spółek B+R działających w formie spółek akcyjnych, oraz nabywanie udziałów w Spółkach B+R działających w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Ponadto, Wnioskodawca może sporadycznie finansować spółki zależne w drodze pożyczek oraz nabywać weksle.

Po trzecie, udziały i akcje w Spółkach B+R zostaną nabyte w okresie, o którym mowa w art. 14 ustawy o innowacyjności, zaś pojęcie "nabytych w latach 2016-2023" nie ogranicza się wyłącznie do uzyskania własności udziałów (akcji) na podstawie umowy sprzedaży, ale ma znaczenie szersze i obejmuje uzyskanie własności udziałów (akcji) w drodze otrzymania udziałów (akcji) jako wkładu niepieniężnego.

Należy wskazać, że zarówno ustawa o innowacyjności, jak i ustawa o CIT, posługuje się pojęciem "nabycie" w sposób szeroki, obejmując tym pojęciem różne formy uzyskania własności składników majątku, w szczególności uzyskanie przez podatnika własności składników majątku polegającego na otrzymaniu ich jako wkładu niepieniężnego (przykładowo: art. 16 ust. 1 pkt 8e, art. 16g ust. 1 pkt 4, art. 16g ust. 10a ustawy o CIT). W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, przez "nabycie" należy rozumieć uzyskanie własności udziałów (akcji) nie tylko w drodze ich zakupu, ale również w drodze otrzymania wkładu.

Wyrażone przez Wnioskodawcę stanowisko potwierdza również językowa wykładnia sformułowania "nabyć". Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego "nabyć" to:

1.

otrzymać coś no własność, płacąc za to

2.

zyskać coś lub zdobyć

(Słownik Języka Polskiego, www.sjp.pwn.pl).

Odnosząc tę definicję do treści art. 14 ust. 1 ustawy o innowacyjności, w ocenie Wnioskodawcy, wniesienie do Spółki wkładu niepieniężnego w postaci udziałów (akcji) Spółki B+R w zamian za udziały Spółki, spełnia obydwie przesłanki do uznania przeniesienia własności udziałów (akcji) Spółki B+R na rzecz Spółki za "nabycie". Po pierwsze, w wyniku wniesienia wkładu niepieniężnego do Spółki, Spółka stanie się właścicielem udziałów (akcji) Spółki B+R ("otrzyma coś na własność"). Po drugie, za udziały (akcje) Spółki B+R, Spółka "zapłaci" wydając swoje udziały na rzecz wspólników wnoszących aport ("płacąc za to").

Po czwarte, struktura aktywów Wnioskodawcy jest i będzie zasadniczo zgodna z warunkami wynikającymi z art. 14 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o innowacyjności, przy czym z uwagi na różnorodność prowadzonej działalności inwestycyjnej, Wnioskodawca posiada należności pożyczkowe oraz weksle. Wartość posiadanych aktywów jest zgodna z warunkami wynikającymi z art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o innowacyjności.

Po piąte, Spółki B+R będą spółkami podlegającymi w Rzeczypospolitej Polskiej, w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania oraz, przez okres co najmniej dwóch lat, spółki te:

a.

nie będą spełniać warunków uznania ich za zagraniczne spółki kontrolowane w rozumieniu art. 30f ust. 3 ustawy o PIT, albo art. 24a ust. 3 ustawy o CIT,

b.

nie będą prowadziły działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym,

c.

nie będą prowadziły działalności handlowej,

d.

będą prowadziły działalność badawczo-rozwojową.

Po szóste, udziały (akcje) w Spółkach B+R, będą zbywane przez Wnioskodawcę nie wcześniej niż po upływie dwóch lat od ich nabycia. Przez cały ten okres będą stanowiły własność Wnioskodawcy i jednocześnie udziały (akcje) posiadane przez Wnioskodawcę w Spółkach B+R będą stanowiły nie mniej niż 10% udziałów w tych spółkach.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, ewentualny dochód ze zbycia przez Wnioskodawcę udziałów (akcji) w Spółkach B+R będzie zwolniony z podatku CIT.

Punkt widzenia tożsamy ze stanowiskiem Wnioskodawcy potwierdzają interpretacje Ministra Finansów, m.in.:

* interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 3 października 2016 r., sygn. IBPB-1-2/4510-671/16-2/AK i IBPB-1-2/4510-672/16-2/JP, w których organ podzielając stanowisko wnioskodawców uznał, że odpłatne zbycie przez Wnioskodawcę udziałów/akcji Spółki Innowacyjnej nabytych przez Wnioskodawcę w 2016 r., bądź też w 2017 r. w drodze kupna, bądź też w wyniku wniesienia do Spółki przez wspólnikóww.spólnika Wnioskodawcy wkładu niepieniężnego w formie udziałów/akcji Spółki Innowacyjnej po upływie 2 lat od ich nabycia jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 14 ust. 1 Ustawy o innowacyjności;

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 23 sierpnia 2016 r., sygn. IPPB3/4510-792/16-2/AG, w której organ uznał stanowisko podatnika za prawidłowe i zgodził się, że odpłatne zbycie przez Wnioskodawcę udziałów/akcji Spółki Innowacyjnej nabytych przez Wnioskodawcę w 2016 r., bądź też w 2017 r. w drodze kupna, bądź też w wyniku wniesienia do Spółki przez wspólnikóww.spólnika Wnioskodawcy wkładu niepieniężnego w formie udziałów/akcji Spółki Innowacyjnej po upływie 2 lat od ich nabycia jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 14 ust. 1 Ustawy o innowacyjności;

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8 sierpnia 2016 r., sygn. IPPB3/4510-656/16-2/AG, w której organ także podzielił pogląd, że odpłatne zbycie przez Wnioskodawcę udziałów/akcji Spółki Innowacyjnej nabytych przez Wnioskodawcę w 2016 r., bądź też w 2017 r. w wyniku wniesienia do Spółki przez wspólnikóww.spólnika Wnioskodawcy wkładu niepieniężnego w formie udziałów/akcji Spółki Innowacyjnej po upływie 2 lat od ich nabycia jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 14 ust. 1 Ustawy o innowacyjności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1767 z późn. zm., dalej: "ustawa o innowacyjności"), zwalnia się z podatku dochodowego od osób prawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, dochód z tytułu zbycia udziałów (akcji), nabytych w latach 2016-2023 przez spółkę kapitałową lub spółkę komandytowo-akcyjną, której:

1.

wyłącznym przedmiotem działalności jest dokonywanie inwestycji finansowych i która zainwestowała co najmniej 75% wartości bilansowej aktywów, ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego, w którym dokonała zakończenia inwestycji, w aktywa inne niż:

a.

papiery wartościowe będące przedmiotem publicznej oferty lub papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, chyba że papiery wartościowe stały się przedmiotem publicznej oferty lub zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym po ich nabyciu przez tę spółkę,

b.

instrumenty rynku pieniężnego, chyba że zostały wyemitowane przez spółki niepubliczne, których papiery wartościowe nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub których akcje lub udziały wchodzą w skład portfela inwestycyjnego tej spółki,

c.

nieruchomości, oraz

2.

wartość aktywów, innych niż określone w pkt 1 lit. a-c, nie przekracza 50.000.000 euro według ceny nabycia, przeliczonej na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia roboczego poprzedzającego dzień nabycia aktywów.

Jednocześnie ustawa o innowacyjności, zawiera definicję inwestycji finansowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 ustawy o innowacyjności. Zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy o innowacyjności, przez inwestycje finansowe, o których mowa w ust. 1, rozumie się inwestycje w instrumenty finansowe określone w art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1768 z późn. zm.) oraz nabywanie lub obejmowanie udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością.

Ustawa o innowacyjności przewiduje również szereg wymogów w odniesieniu do spółki, której udziały/akcje będą zbywane. Aby odpłatne zbycie udziałów/akcji spółki było zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym, w momencie zbycia spółka powinna spełniać następujące warunki:

1.

spółka, której udziały (akcje) są zbywane, jest spółką podlegającą w Rzeczypospolitej Polskiej, w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania oraz w okresie, o którym mowa w pkt 2, spółka ta:

a.

nie spełniała warunków, o których mowa w art. 30f ust. 3 ustawy wymienionej w art. 1 albo w art. 24a ust. 3 ustawy wymienionej w art. 2,

b.

nie prowadziła działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym,

c.

nie prowadziła działalności handlowej,

d.

prowadziła działalność badawczo-rozwojową;

2.

spółka dokonująca zbycia udziałów (akcji) posiada bezpośrednio, nieprzerwanie przez okres dwóch lat, nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w spółce, o której mowa w pkt 1.

Należy wskazać, że zarówno ustawa o innowacyjności, jak i ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, posługuje się definicją "nabycia" w sposób szeroki, obejmując tym pojęciem różne formy uzyskania własności składników majątku. W ocenie tut. Organu, zarówno nabycie udziałów (akcji) spółek B+R w wyniku umowy sprzedaży, jak i w wyniku otrzymania jako wkład niepieniężny udziałów (akcji) w spółkach mieści się pod pojęciem "nabycia".

Zatem, odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu sprawy stwierdzić należy, że zarówno w przypadku nabycia udziałów (akcji) spółek B+R w wyniku umowy sprzedaży, jak i w wyniku otrzymania jako wkład niepieniężny udziałów (akcji) w spółkach, spełnione zostaną wszystkie warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodów powstałych z tytułu ich sprzedaży wskazanych w art. 14 ustawy o innowacyjności.

Reasumując, skoro jak wynika z wniosku wszystkie warunki wskazane w art. 14 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o innowacyjności zostaną spełnione, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy ewentualny dochód ze zbycia przez Wnioskodawcę udziałów (akcji) w Spółkach B+R będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl