0111-KDIB1-3.4010.474.2019.1.IZ - Zwolnienie z CIT dochodu z działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-3.4010.474.2019.1.IZ Zwolnienie z CIT dochodu z działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 października 2019 r. (data wpływu 29 października 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

* przychód ze sprzedaży oprzyrządowania wykorzystywanego do produkcji Wyrobów strefowych, w sytuacji, gdy w trakcie realizacji projektu oprzyrządowanie nie opuszcza obszaru SSE (oraz terenu określonego w Decyzji) i jest wykorzystywane do realizacji projektu produkcyjnego wyłącznie przez Spółkę, Spółka powinna traktować jako przychód objęty zwolnieniem z opodatkowania na podstawie uzyskanych Zezwoleń i Decyzji (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe,

* przychód ze sprzedaży oprzyrządowania wykorzystywanego do produkcji Wyrobów strefowych, w sytuacji, gdy oprzyrządowanie jest przekazywane poza teren SSE (teren określony w Decyzji) i wykorzystywane przez poddostawców lub dostawców surowców bądź komponentów do realizacji części działań produkcyjnych (w wyjątkowych sytuacjach m.in. ze względu na awarię maszyn, chwilowe braki mocy produkcyjnych, potrzeby klienta), Spółka powinna traktować jako przychód objęty zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie uzyskanych Zezwoleń/Decyzji (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest nieprawidłowe,

* Spółka powinna traktować jako przychód objęty zwolnieniem z opodatkowania na podstawie uzyskanych Zezwoleń/Decyzji przychód ze sprzedaży usług polegających na modyfikacji oprzyrządowania na zlecenie klienta, w sytuacji gdy:

* oprzyrządowanie nie opuszcza terenu SSE/terenu objętego Decyzją o wsparciu - jest prawidłowe,

* ww. usługa dotyczy oprzyrządowania udostępnionego podmiotom spoza SSE/spoza terenu objętego Decyzją (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

* przychód ze sprzedaży oprzyrządowania wykorzystywanego do produkcji Wyrobów strefowych, w sytuacji, gdy w trakcie realizacji projektu oprzyrządowanie nie opuszcza obszaru SSE (oraz terenu określonego w Decyzji) i jest wykorzystywane do realizacji projektu produkcyjnego wyłącznie przez Spółkę, Spółka powinna traktować jako przychód objęty zwolnieniem z opodatkowania na podstawie uzyskanych Zezwoleń i Decyzji,

* przychód ze sprzedaży oprzyrządowania wykorzystywanego do produkcji Wyrobów strefowych, w sytuacji, gdy oprzyrządowanie jest przekazywane poza teren SSE (teren określony w Decyzji) i wykorzystywane przez poddostawców lub dostawców surowców bądź komponentów do realizacji części działań produkcyjnych (w wyjątkowych sytuacjach m.in. ze względu na awarię maszyn, chwilowe braki mocy produkcyjnych, potrzeby klienta), Spółka powinna traktować jako przychód objęty zwolnieniem z opodatkowania p.d.o.p. na podstawie uzyskanych Zezwoleń/Decyzji,

* przychód ze sprzedaży usług polegających na modyfikacji oprzyrządowania na zlecenie klienta, Spółka powinna traktować jako przychód objęty zwolnieniem z opodatkowania na podstawie uzyskanych Zezwoleń/Decyzji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

G Sp. z o.o. (dalej: "Wnioskodawca", "Spółka") jest spółką kapitałową podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: "SSE"). Spółka posiada kilka zezwoleń strefowych, tj.:

* Zezwolenie nr (...) z dnia 21 maja 2008 r.,

* Zezwolenie nr (...) z dnia 28 czerwca 2011 r.,

* Zezwolenie nr (...) z dnia 17 grudnia 2013 r.,

* Zezwolenie nr (...) z dnia 19 grudnia 2013 r.,

* Zezwolenie nr (...) z dnia 27 kwietnia 2017 r.

(dalej łącznie: "Zezwolenia").

Spółka posiada również Decyzję o Wsparciu nr (...) z dnia 29 maja 2019 r. (dalej: "Decyzja") wydaną na podstawie Ustawy o WNI.

Spółka należy do grupy kapitałowej (dalej: "Grupa").

Zezwolenia oraz Decyzja zostały wydane na prowadzenie działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie określonych wyrobów (dalej: "Wyroby strefowe") wymienionych w Zezwoleniach oraz Decyzji, poprzez wskazanie odpowiednich pozycji PKWiU.

Spółka realizuje projekty produkcyjne, które są jej przyznawane w związku z pozytywnie rozstrzygniętymi dla Grupy konkursami ofert organizowanych przez klientów Grupy.

W celu realizacji przez Spółkę konkretnych projektów produkcyjnych niezbędne jest posiadanie zindywidualizowanego oprzyrządowania, które umożliwia:

* wytworzenie produktów o określonych cechach wymaganych przez odbiorców (oprzyrządowanie umożliwia wykonywanie określonych czynności produkcyjnych takich jak tłoczenie, zgrzewanie czy spawanie, nadających wytwarzanym produktom cechy wymagane przez odbiorców) lub

* sprawdzenie jakości wytwarzanych produktów (oprzyrządowanie tego typu jest określane jako tzw. "sprawdzian").

Bez zakupu zindywidualizowanego oprzyrządowania, Spółka nie miałaby możliwości prowadzenia działalności polegającej na produkcji konkretnych detali wytwarzanych produktów. W konsekwencji, każdorazowo po pozytywnie rozstrzygniętym dla Grupy konkursie oraz decyzji o przekazaniu Spółce danego projektu produkcyjnego, Spółka nabywa oprzyrządowanie niezbędne do realizacji tego projektu. Ze względu na istotne dostosowanie oprzyrządowania do celów produkcji danego typu, zasadniczo, nie istnieje możliwość wykorzystania oprzyrządowania do innej działalności/w innym procesie produkcyjnym.

Oprzyrządowanie jest wytwarzane poza granicami SSE/poza terenem określonym w Decyzji. Spółka nie wytwarza oprzyrządowania samodzielnie.

Zdarza się natomiast, że Spółka dokonuje modyfikacji oprzyrządowania na zlecenie odbiorcy. W takiej sytuacji Spółka następnie obciąża odbiorcę kosztami dokonania przedmiotowych modyfikacji oprzyrządowania.

Przed rozpoczęciem produkcji przy wykorzystaniu oprzyrządowania, podlega ono zbyciu na rzecz podmiotu, dla którego realizowany jest dany projekt produkcyjny. Fizycznie oprzyrządowanie pozostaje jednak (co do zasady) w zakładzie Spółki znajdującym się na terenie SSE (oraz tym samym terenie objętym Decyzją) - nie dochodzi do jego przemieszczenia na rzecz nabywcy. Oprzyrządowanie jest wykorzystywane przez Spółkę na zasadzie użyczenia przy realizacji produkcji na terenie SSE (oraz terenie objętym Decyzją).

W większości przypadków w trakcie realizacji projektu oprzyrządowanie nie opuszcza obszaru SSE (oraz tym samym terenu określonego w Decyzji) i jest wykorzystywane do realizacji projektu produkcyjnego wyłącznie przez Spółkę. Niemniej w wyjątkowych sytuacjach (m.in. ze względu na awarię maszyn, chwilowe braki mocy produkcyjnych, potrzeby klienta) oprzyrządowanie może w początkowej fazie produkcji być przekazywane do dostawców surowców lub komponentów (poza trenem SSE/terenem określonym w Decyzji) w celu wykonania z jego wykorzystaniem części działań produkcyjnych (np. przycinanie, formowanie surowców lub komponentów) lub być przekazywane podwykonawcom poza teren SSE (i tym samym teren określony w Decyzji) w celu odpowiedniego przygotowania zakupywanych przez Spółkę surowców bądź komponentów. Zapewnienie przez Spółkę możliwości wykorzystania oprzyrządowania przez poddostawców lub dostawców surowców bądź komponentów, ma na celu zabezpieczenie ciągłości produkcji oraz specyficznych wymagań klienta w stosunku do procesu produkcji i jest wymagane przez klientów. Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że nawet w sytuacjach kiedy oprzyrządowanie jest przekazywane poza teren SSE (oraz teren określony w Decyzji), podstawowy (główny) proces produkcyjny jest realizowany w zakładzie Wnioskodawcy na terenie SSE (terenie określonym w Decyzji), a działania wykonywane przez podwykonawców/dostawców surowców mają w stosunku do działalności głównej (objętej Zezwoleniami/Decyzją) charakter wyłącznie służebny, pomocniczy.

Produkty wytwarzane przy użyciu opisywanego oprzyrządowania stanowią produkty powstające w wyniku działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie Zezwolenia oraz Decyzji (Wyroby strefowe), a zatem ich sprzedaż generuje przychody alokowane do przychodów korzystających ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Taki, a nie inny sposób obrotu oprzyrządowaniem wynika z powszechnie przyjętego w biznesie i służy realizacji działalności podstawowej Spółki. Analogiczna sytuacja dotyczy usług, odnoszących się do oprzyrządowania (wykonywane są one przez podwykonawców, usługi nabywa Spółka, a następnie odsprzedaje je podmiotowi, któremu wcześniej odsprzedała oprzyrządowanie).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy przychód ze sprzedaży oprzyrządowania wykorzystywanego do produkcji Wyrobów strefowych, w sytuacji, gdy w trakcie realizacji projektu oprzyrządowanie nie opuszcza obszaru SSE (oraz terenu określonego w Decyzji) i jest wykorzystywane do realizacji projektu produkcyjnego wyłącznie przez Spółkę, Spółka powinna traktować jako przychód objęty zwolnieniem z opodatkowania na podstawie uzyskanych Zezwoleń i Decyzji?

2. Czy przychód ze sprzedaży oprzyrządowania wykorzystywanego do produkcji Wyrobów strefowych, w sytuacji, gdy oprzyrządowanie jest przekazywane poza teren SSE (teren określony w Decyzji) i wykorzystywane przez poddostawców lub dostawców surowców bądź komponentów do realizacji części działań produkcyjnych (w wyjątkowych sytuacjach m.in. ze względu na awarię maszyn, chwilowe braki mocy produkcyjnych, potrzeby klienta), Spółka powinna traktować jako przychód objęty zwolnieniem z opodatkowania p.d.o.p. na podstawie uzyskanych Zezwoleń/Decyzji?

3. Czy przychód ze sprzedaży usług polegających na modyfikacji oprzyrządowania na zlecenie klienta, Spółka powinna traktować jako przychód objęty zwolnieniem z opodatkowania na podstawie uzyskanych Zezwoleń/Decyzji?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Przychód ze sprzedaży oprzyrządowania wykorzystywanego do produkcji Wyrobów strefowych, w sytuacji, gdy w trakcie realizacji projektu oprzyrządowanie nie opuszcza obszaru SSE (oraz terenu określonego w Decyzji) i jest wykorzystywane do realizacji projektu produkcyjnego wyłącznie przez Spółkę, Spółka powinna traktować jako przychód objęty zwolnieniem z opodatkowania na podstawie uzyskanych Zezwoleń i Decyzji.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm., dalej: "ustawa o p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów.

Jak wynika natomiast z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 482, z późn. zm., dalej: "ustawa o SSE"), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne łub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z natomiast z art. 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1162, dalej: "ustawa o WNI"), wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej "wsparciem", jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości zgodnie z odrębnymi przepisami.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 34a ww. ustawy stanowi, że dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1162), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o p.d.o.p., zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

W konsekwencji, zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu. Warunkami skorzystania ze zwolnienia podatkowego są zatem:

* posiadanie zezwolenia na prowadzenie określonego rodzaju działalności na terenie SSE/decyzji o wsparciu oraz

* uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej objętej zakresem tego zezwolenia/decyzji o wsparciu prowadzonej fizycznie na terenie SSE/terenie określonym w decyzji o wsparciu.

A contrario, działalność gospodarcza, która nie spełnia kumulatywnie ww. przesłanek stanowi działalność opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zaprezentowanego w niniejszym wniosku, należy zauważyć, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie SSE/terenie określonym w Decyzji na podstawie Zezwoleń oraz Decyzji. Zezwolenia i Decyzja zostały wydane na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE/terenie określonym w Decyzji, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie Wyrobów strefowych wymienionych w Zezwoleniach i Decyzji poprzez wskazanie odpowiednich pozycji PKWiU. W realizowanych przez Spółkę projektach produkcyjnych niezbędne jest posiadanie oprzyrządowania, które umożliwia:

* wytworzenie Wyrobów strefowych o określonych cechach wymaganych przez odbiorców (oprzyrządowanie umożliwia wykonywanie określonych czynności produkcyjnych takich jak tłoczenie, zgrzewanie czy spawanie nadających wytwarzanym produktom cechy wymagane przez odbiorców) lub

* sprawdzenie jakości wytwarzanych Wyrobów strefowych (oprzyrządowanie tego typu jest określane jako tzw. "sprawdzian").

Jednocześnie, Spółka podkreśla, że zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym:

* Bez zakupu zindywidualizowanego oprzyrządowania, Spółka nie miałaby możliwości prowadzenia działalności polegającej na produkcji konkretnych detali wytwarzanych produktów (nabycie oprzyrządowania, a następnie jego odsprzedaż jest warunkiem koniecznym do realizowania działalności produkcyjnej podlegającej zwolnieniu).

* Ze względu na istotne dostosowanie oprzyrządowania do celów produkcji danego typu, zasadniczo, nie istnieje możliwość wykorzystania oprzyrządowania do innej działalności/w innym procesie produkcyjnym.

* Nabycie i odsprzedaż oprzyrządowania odbiorcom, pozostają w funkcjonalnym związku z działalnością produkcyjną Spółki. Produkty wytwarzane przy użyciu opisywanego oprzyrządowania stanowią bowiem produkty powstające w wyniku działalności prowadzonej na terenie SSE/terenie określonym w Decyzji) na podstawie Zezwoleń i Decyzji (Wyroby strefowe), a zatem ich sprzedaż generuje przychody alokowane do przychodów korzystających ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

* Oprzyrządowanie jest nabywane i odsprzedawane zgodnie z potrzebami odbiorców wyłącznie w celu umożliwienia Spółce prowadzenia jej podstawowej działalności polegającej na wytwarzaniu Wyrobów strefowych.

* Zbycie klientom oprzyrządowania wykorzystywanego do działalności prowadzonej na terenie SSE/terenie określonym w Decyzji, które zostało zakupione na ich zlecenie w celu wykorzystania go do produkcji wyrobów objętych Zezwoleniami/Decyzją, stanowi normalne następstwo prowadzenia działalności gospodarczej i jest ściśle związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę na terenie SSE (i terenie określonym w Decyzji o wsparciu) na podstawie Zezwoleń i Decyzji. Na podkreślenie zasługuje również fakt, że zbycie lub modyfikacja takiego oprzyrządowania jest typowym zjawiskiem występującym w branży przemysłu, w której działa Spółka i wiąże się z jego specyfiką.

* Obrót oprzyrządowaniem służy realizacji działalności podstawowej Spółki.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, działalność Spółki polegająca na nabyciu, a następnie odsprzedaży oprzyrządowania jest ściśle związana z działalnością korzystającą ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych i ma wobec niej pomocniczy charakter, a w konsekwencji przychód z tej działalności powinien podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie, należy zauważyć, że w orzecznictwie organów podatkowych wykształciło się jednolite stanowisko, zgodnie z którym pomimo, że pewne aktywności nie są objęte wyraźnie zezwoleniem na prowadzenie działalności na terenie SSE, to jednak przychód z tych działań podlega zwolnieniu ze względu na ich ścisły, pomocniczy charakter względem działalności prowadzonej na terenie SSE objętej zezwoleniem. Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane poniżej rozstrzygnięcia organów podatkowych potwierdzają również stanowisko Spółki w odniesieniu do działalności prowadzonej na podstawie decyzji o wsparciu (z uwagi na analogiczne brzmienie przepisów podatkowych).

Stanowisko potwierdzające wnioski Spółki, w odniesieniu do analogicznych stanów faktycznych, zostało zaprezentowane przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 września 2019 r. o sygn. 0111-KDIB1-1.4010.300.2018.1.SG, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym: "zbycie klientom oprzyrządowania wykorzystywanego do działalności prowadzonej na terenie Strefy, które zostało zakupione lub wykonane na ich zlecenie w celu wykorzystania go do produkcji wyrobów objętych Zezwoleniami, stanowi normalne następstwo prowadzenia działalności gospodarczej i jest ściśle związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę na terenie SSE na podstawie Zezwoleń. Na podkreślenie zasługuje również fakt, że zbycie, wykonanie lub modyfikacja, bądź rozbudowanie takiego oprzyrządowania jest typowym zjawiskiem występującym w przemyśle samochodowym i wiąże się z jego specyfiką. Wydatki poniesione na zakup, bądź wytworzenie we własnym zakresie oprzyrządowania stanowią zatem wydatki dokonane w związku z prowadzoną działalnością w Strefie. W konsekwencji, wynik na sprzedaży takiego oprzyrządowania dokonanej na rzecz odbiorcy produktów strefowych Spółki, wykonywanych przy jego wykorzystaniu, powinien zostać alokowany do działalności strefowej (tj. zwolnionej z p.d.o.p.)."

Również do podobnych wniosków doszedł Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 20 grudnia 2018 r. o sygn. 0111-KDIB1-1.4010.437.2018.1.BK, w której organ odstąpił od uzasadnienia, tym samym uznając stanowisko za prawidłowe podatnika, zgodnie z którym "Uwzględniając opisany powyżej związek ze strefową działalnością produkcyjną Wnioskodawcy należy wskazać, że opisywane w niniejszym wniosku transakcje obejmujące opracowanie, nabycie i modyfikacje oprzyrządowania stanowi działalność pomocniczą w stosunku do działalności głównej, w związku z którą Spółka uzyskała Zezwolenia Strefowe. W związku z powyższym, w ocenie Spółki, wynik podatkowy z tego typu działalności powinien zostać uwzględniony w kalkulacji dochodu podlegającego zwolnieniu z CIT".

Analogiczne stanowisko zostało ponadto potwierdzone w:

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 czerwca 2019 r. o sygn. 0111-KDIB1-2.4010.207.2019.1.ANK,

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 czerwca 2017 r. o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.94.2017.1.IZ,

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 lutego 2017 r. o sygn. 2461-IBPB-1-3.4510.1102.2016.1.PC.

Analizując treść zaprezentowanych powyżej rozstrzygnięć organów podatkowych, można wskazać na następujące warunki, których spełnienie pozwala przyjąć, że dana działalność ma charakter pomocniczy względem działalności objętej zezwoleniem strefowym/decyzją o wsparciu, a w konsekwencji przychód z tej działalności powinien podlegać zwolnieniu:

* jest to działalność konieczna dla prowadzenia działalności głównej (objętej zezwoleniem strefowym/decyzją o wsparciu),

* działalność ta pozostaje z działalnością główną (objętą zezwoleniem strefowym/decyzją o wsparciu) w funkcjonalnym związku,

* działalność ta ma w stosunku do działalności głównej (objętej zezwoleniem strefowym/decyzją o wsparciu) charakter służebny, pomocniczy.

Odnosząc powyższe do sytuacji Spółki, należy stwierdzić, że działalność polegająca na nabyciu a następnie odsprzedaży oprzyrządowania, spełnia powyższe warunki. W szczególności:

* zakup, a następnie odsprzedaż oprzyrządowania, jak również jego modyfikacja, umożliwia realizację przez Spółkę projektów produkcyjnych polegających na wytwarzaniu Wyrobów strefowych, a zatem nie ulega wątpliwości, że nabycie oprzyrządowania i jego ewentualna modyfikacja (tzn. nabycie usług, które następnie są odsprzedawane) jest warunkiem koniecznym do realizowania działalności produkcyjnej podlegającej zwolnieniu,

* wykorzystanie oprzyrządowania przez Spółkę umożliwia wytworzenie produktów o cechach wymaganych przez odbiorców, a zatem nabycie i odsprzedaż oprzyrządowania odbiorcom, jak również wymagane modyfikacje oprzyrządowania, pozostają w funkcjonalnym związku z działalnością produkcyjną Spółki,

* oprzyrządowanie jest nabywane i odsprzedawane oraz modyfikowane zgodnie z potrzebami odbiorców wyłącznie w celu umożliwienia Spółce prowadzenia jej głównej działalności polegającej na wytwarzaniu Wyrobów strefowych.

Reasumując, zdaniem Spółki, przychód ze sprzedaży oprzyrządowania, należy traktować jako przychód z działalności pomocniczej względem działalności Spółki objętej Zezwoleniami/Decyzją, a zatem również jako przychód objęty zwolnieniem z opodatkowania na podstawie uzyskanych Zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie SSE/Decyzji.

Ad. 2.

Przychód ze sprzedaży oprzyrządowania, wykorzystywanego do produkcji Wyrobów strefowych, w sytuacji, gdy oprzyrządowanie jest przekazywane poza teren SSE (teren określony w Decyzji) i wykorzystywane przez poddostawców lub dostawców surowców bądź komponentów do realizacji części działań produkcyjnych, Spółka powinna również traktować jako przychód objęty zwolnieniem z opodatkowania p.d.o.p. na podstawie uzyskanych Zezwoleń/Decyzji.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, oprzyrządowanie może być przekazywane poza teren SSE/teren określony w Decyzji i wykorzystywane przez poddostawców lub dostawców surowców bądź komponentów do realizacji części działań produkcyjnych. Niemniej jednak, Wnioskodawca podkreśla, że do takich przypadków może dojść wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach (m.in. ze względu na awarię maszyn, chwilowe braki mocy produkcyjnych, potrzeby klienta). Ponadto, zapewnienie przez Spółkę możliwości wykorzystania oprzyrządowania przez poddostawców, ma na celu zabezpieczenie ciągłości produkcji wyrobów strefowych i jest wymagane przez klientów.

Spółka podkreśla, że fakt, że w wyjątkowych przypadkach oprzyrządowanie może być przekazywane poza teren SSE/teren określony w Decyzji i wykorzystywane przez poddostawców do realizacji części działań produkcyjnych, nie zmienia pomocniczego charakteru obrotu oprzyrządowaniem. W szczególności nadal jest to działalność konieczna dla prowadzenia działalności głównej (objętej Zezwoleniami/Decyzją), działalność ta pozostaje z działalnością główną (objętą Zezwoleniami/Decyzją) w funkcjonalnym związku oraz działalność ta ma w stosunku do działalności głównej (objętej Zezwoleniami/Decyzją) charakter służebny, pomocniczy. Jednocześnie, Wnioskodawca podkreśla, że nawet w sytuacjach kiedy oprzyrządowanie jest przekazywane poza teren SSE (oraz teren określony w Decyzji), podstawowy (główny) proces produkcyjny jest realizowany w zakładzie Wnioskodawcy na terenie SSE (terenie określonym w Decyzji), a działania wykonywane przez podwykonawców/dostawców surowców mają w stosunku do działalności głównej (objętej Zezwoleniami/Decyzją) charakter wyłącznie pomocniczy.

W konsekwencji, mając na uwadze powyższe oraz argumenty przedstawione w odpowiedzi na pytanie 1, zdaniem Spółki, przychód ze sprzedaży oprzyrządowania wykorzystywanego do produkcji Wyrobów strefowych, w sytuacji, gdy oprzyrządowanie jest przekazywane poza teren SSE/teren określony w Decyzji i wykorzystywane przez poddostawców lub dostawców surowców bądź komponentów do realizacji części działań produkcyjnych, Spółka powinna również traktować jako przychód strefowy, tj. przychód objęty zwolnieniem z opodatkowania na podstawie uzyskanych Zezwoleń/Decyzji na prowadzenie działalności na terenie SSE.

Ad. 3.

Przychód ze sprzedaży usług polegających na modyfikacji oprzyrządowania na zlecenie klienta, Spółka powinna traktować jako przychód objęty zwolnieniem z opodatkowania na podstawie uzyskanych Zezwoleń/Decyzji.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, zdarza się, że Spółka dokonuje modyfikacji oprzyrządowania na zlecenie odbiorcy. W takiej sytuacji Spółka następnie obciąża odbiorcę kosztami dokonania przedmiotowych modyfikacji oprzyrządowania. Modyfikacje wykonywane są przez podwykonawców, usługi nabywa Spółka, a następnie odsprzedaje je podmiotowi, któremu wcześniej odsprzedała oprzyrządowanie.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, działalność Spółki polegająca na nabyciu usług modyfikacji oprzyrządowania, a następnie ich odsprzedaży odbiorcom Wyrobów strefowych (podobnie do nabycia a następnie odsprzedaży oprzyrządowania) jest ściśle związana z działalnością zwolnioną z podatku dochodowego od osób prawnych i ma wobec niej pomocniczy charakter. W szczególności podobnie do nabywania i odsprzedaży oprzyrządowania, dokonywanie modyfikacji oprzyrządowania jest działalnością:

* konieczną dla prowadzenia działalności głównej (objętej Zezwoleniami/Decyzją),

* pozostającą z działalnością główną (objętą Zezwoleniami/Decyzją) w funkcjonalnym związku,

* mającą w stosunku do działalności głównej (objętej Zezwoleniami/Decyzją) charakter służebny, pomocniczy.

W konsekwencji, uwzględniając argumenty przedstawione w odpowiedzi na pytanie 1, zdaniem Spółki, przychód ze sprzedaży usług polegających na modyfikacji oprzyrządowania na zlecenie klienta, Spółka powinna traktować jako przychód objęty zwolnieniem z opodatkowania na podstawie uzyskanych Zezwoleń oraz Decyzji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 ze późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p.).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Z kolei, stosownie do art. 17 ust. 4 u.p.d.o.p., zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na których możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 482, z późn. zm., dalej: "ustawa o SSE"). Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej specjalnej strefy ekonomicznej, uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o SSE). Zgodnie z art. 12 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych (...).

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cyt. powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności.

Powyższe regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności gospodarczej, jaką jest niezapłacony przez przedsiębiorcę strefowego podatek dochodowy.

Zasadniczym elementem stosowania tej ulgi jest więc łączne wystąpienie dwóch warunków:

* prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,

* uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu.

Powyższe warunki, jak każdy wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, należy interpretować ściśle, zgodnie z wykładnią językową danej regulacji.

Dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy wskazać, że wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku, gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również dochody z takiej działalności nie będą podlegały zwolnieniu.

Warto podkreślić również, że zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., nie ma charakteru podmiotowego. Nie obejmuje ono wszystkich dochodów podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą na terenie strefy na podstawie zezwolenia, lecz tylko dochody uzyskane z działalności prowadzonej w ramach zezwolenia, a więc działalności określonej w tym zezwoleniu. Zwolnieniem podatkowym objęty jest zatem dochód wygenerowany bezpośrednio z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wymienionej wprost w zezwoleniu. Zwolnieniem nie będą natomiast objęte dochody związane z działalnością gospodarczą na terenie strefy.

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1162, dalej: "ustawa o WNI"), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o WNI, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Na podstawie art. 17 ust. 4 u.p.d.o.p., zwolnienie podatkowe, o którym mowa w pkt 34a do ust. 1, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 3 i 4 ustawy o WNI, podstawą do korzystania z regionalnej pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym), udzielanej zgodnie z ustawą, jest wsparcie na realizację nowej inwestycji, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

Wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję w drodze decyzji, zwaną dalej "decyzją o wsparciu" (art. 13 ust. 1 ustawy o WNI).

Przedmiotem decyzji o wsparciu, w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI, jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu. Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Z okoliczności przedstawionych w sprawie wynika, że oprzyrządowanie jest wytwarzane poza granicami SSE/poza terenem określonym w Decyzji. Spółka nie wytwarza oprzyrządowania samodzielnie. Zdarza się natomiast, że Spółka dokonuje modyfikacji oprzyrządowania na zlecenie odbiorcy. W takiej sytuacji Spółka następnie obciąża odbiorcę kosztami.

Przed rozpoczęciem produkcji przy wykorzystaniu oprzyrządowania, podlega ono zbyciu na rzecz podmiotu, dla którego realizowany jest dany projekt produkcyjny. Fizycznie oprzyrządowanie pozostaje jednak (co do zasady) w zakładzie Spółki znajdującym się na terenie SSE (oraz tym samym terenie objętym Decyzją) - nie dochodzi do jego przemieszczenia na rzecz nabywcy. Oprzyrządowanie jest wykorzystywane przez Spółkę na zasadzie użyczenia przy realizacji produkcji na terenie SSE (oraz terenie objętym Decyzją).

W większości przypadków w trakcie realizacji projektu oprzyrządowanie nie opuszcza obszaru SSE (oraz tym samym terenu określonego w Decyzji) i jest wykorzystywane do realizacji projektu produkcyjnego wyłącznie przez Spółkę. Niemniej w wyjątkowych sytuacjach (m.in. ze względu na awarię maszyn, chwilowe braki mocy produkcyjnych, potrzeby klienta) oprzyrządowanie może w początkowej fazie produkcji być przekazywane do dostawców surowców lub komponentów (poza trenem SSE/terenem określonym w Decyzji) w celu wykonania z jego wykorzystaniem części działań produkcyjnych (np. przycinanie, formowanie surowców lub komponentów) lub być przekazywane podwykonawcom poza teren SSE (i tym samym teren określony w Decyzji) w celu odpowiedniego przygotowania zakupywanych przez Spółkę surowców bądź komponentów. Zapewnienie przez Spółkę możliwości wykorzystania oprzyrządowania przez poddostawców lub dostawców surowców bądź komponentów, ma na celu zabezpieczenie ciągłości produkcji oraz specyficznych wymagań klienta w stosunku do procesu produkcji i jest wymagane przez klientów. Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że nawet w sytuacjach kiedy oprzyrządowanie jest przekazywane poza teren SSE (oraz teren określony w Decyzji), podstawowy (główny) proces produkcyjny jest realizowany w zakładzie Wnioskodawcy na terenie SSE (terenie określonym w Decyzji), a działania wykonywane przez podwykonawców/dostawców surowców mają w stosunku do działalności głównej (objętej Zezwoleniami/Decyzją) charakter wyłącznie służebny, pomocniczy.

Ad. 1.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest kwestia ustalenia, czy sprzedaż oprzyrządowania wykorzystywanego do produkcji Wyrobów wytworzonych na terenie SSE/terenie określonym w Decyzji o wsparciu, w sytuacji gdy oprzyrządowanie to nie opuszcza obszaru SSE/terenu określonego w Decyzji, podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 i pkt 34a u.p.d.o.p.

Odnosząc powołane wyżej przepisy na grunt analizowanego zagadnienia, Organ w pierwszej kolejności zwraca uwagę na specyfikę branży, w której działa Wnioskodawca oraz fakt, że prowadzenie działalności polegającej na produkcji konkretnych detali wytwarzanych produktów wymusza nabycie specjalistycznego oprzyrządowania, które, co do zasady, jest dostosowane i przeznaczone do celów produkcji danego typu produktu (wyrobów objętych Zezwoleniami/Decyzją o wsparciu), a zatem nie istnieje możliwość wykorzystania oprzyrządowania do innej działalności/w innym procesie produkcyjnym.

Tym samym, należy przyjąć, że przychody ze sprzedaży oprzyrządowania wykorzystywanego do produkcji Wyrobów strefowych, w sytuacji gdy w trakcie realizacji projektu oprzyrządowanie:

* nie opuszcza terenu SSE, podlegają zwolnieniu zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p.,

* nie opuszcza terenu określonego w Decyzji o wsparciu i jest wykorzystywane do realizacji projektu produkcyjnego wyłącznie przez Spółkę,

podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest zatem prawidłowe.

Ad. 2.

W odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 2 dotyczącego możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodów ze sprzedaży oprzyrządowania wykorzystywanego do produkcji Wyrobów strefowych, w sytuacji, gdy w trakcie realizacji projektu oprzyrządowanie opuszcza teren SSE/teren określony w Decyzji o wsparciu, tut. Organ wskazuje, że zastosowanie zwolnienia jest możliwe przy łącznym wystąpieniu dwóch warunków:

* prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE/terenie określonym w Decyzji o wsparciu oraz

* uzyskiwania dochodu z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu/Decyzji o wsparciu.

Użytkowanie oprzyrządowania przez inny podmiot jak ma to miejsce zarówno w sytuacji, gdy w trakcie realizacji projektu oprzyrządowanie jest udostępniane dostawcy lub podwykonawcy i opuszcza teren objęty Decyzją o wsparciu, jak i gdy oprzyrządowanie jest przekazywane poza teren SSE, służy w istocie wytwarzaniu określonych produktów nie przez Wnioskodawcę ale przez jego Kontrahenta. Wyprodukowanie określonego dobra (produktu), którego odbiorcą jest Wnioskodawca nie jest dokonane przez Spółkę w ramach posiadanych Zezwoleń/Decyzji o wsparciu, które precyzują warunki zwolnienia wskazując na konkretny rodzaj działalności gospodarczej objętej tymi Zezwoleniami/Decyzją o wsparciu, a także miejsce jej prowadzenia.

Tym samym, jeśli wykorzystanie oprzyrządowania nie wiąże się/nie będzie wiązało się z produkcją na terenie strefy/terenie określonym w Decyzji o wsparciu, ale z produkcją poza strefą/poza terenem określonym w Decyzji o wsparciu, to nie ma możliwości, aby przychód z jego sprzedaży stanowił dla Wnioskodawcy przychód zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 i pkt 34a u.p.d.o.p.

Jednocześnie nadmienia się, że bez znaczenia pozostaje powód, dla którego Wnioskodawca przekazał oprzyrządowanie poza teren SSE/teren objęty Decyzją (np. awaria, braki mocy produkcyjnych, potrzeby klienta). Takie stwierdzenie wynika z wyroku WSA w Gorzowie Wielkopolskim sygn. akt I SA/Go 679/14 z 28 stycznia 2015 r., który stwierdził: "Przemieszczanie oprzyrządowania poza teren strefy i wykorzystywanie go przez podwykonawców, choćby tylko do realizacji części działań produkcyjnych zleconych skarżącej, nie jest realizacją celu, dla którego utworzono specjalne strefy ekonomiczne. Należy zgodzić się z organem interpretacyjnym, że oprzyrządowanie udostępnione przez skarżącą podwykonawcy służy działalności gospodarczej prowadzonej przez tego podwykonawcę. Czas trwania takiej sytuacji bądź jej wyjątkowość nie ma tutaj znaczenia, ponieważ podstawowym warunkiem korzystania ze zwolnienia jest prowadzenie działalności objętej zezwoleniem na terenie strefy a przepisy wyjątków o tego warunku nie przewidują. Na marginesie należy zauważyć, że skarżąca wskazała, iż ta wyjątkowość sytuacji może polegać m.in. na awarii maszyn, chwilowych brakach mocy produkcyjnych i potrzebach klienta. Zatem nawet sama skarżąca nie jest w stanie przewidzieć na jak długi okres oprzyrządowanie będzie musiało służyć podwykonawcy do realizacji części działań produkcyjnych spółki, a tym samym jak długo podwykonawca będzie prowadził swoją działalność gospodarczą poza terenem strefy w oparciu o udostępnione mu oprzyrządowanie".

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 wskazujące, że przychód ze sprzedaży oprzyrządowania, wykorzystywanego do produkcji Wyrobów strefowych, w sytuacji, gdy oprzyrządowanie jest przekazywane poza teren SSE (teren określony w Decyzji) i wykorzystywane przez poddostawców lub dostawców surowców bądź komponentów do realizacji części działań produkcyjnych, Spółka powinna również traktować jako przychód objęty zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie uzyskanych Zezwoleń/Decyzji uznaje się za nieprawidłowe.

Ad. 3.

Powyższe wyjaśnienia znajdą zastosowanie również przy udzieleniu odpowiedzi na pytanie oznaczone we wniosku nr 3 dotyczącym ustalenia, czy przychód ze sprzedaży usług polegających na modyfikacji oprzyrządowania na zlecenie klienta, Spółka powinna traktować jako przychód objęty zwolnieniem z opodatkowania na podstawie uzyskanych Zezwoleń/Decyzji.

Jak już wyżej wspomniano, podstawowym warunkiem przyznania pomocy publicznej, jaką jest zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym, jest fakt prowadzenia danej działalności gospodarczej na terenie SSE/terenie określonym w decyzji w zakresie wskazanym w zezwoleniu/decyzji o wsparciu.

Zatem, usługi polegające na modyfikacji oprzyrządowania na zlecenie klienta, w sytuacji gdy oprzyrządowanie nie opuszcza terenu SSE terenu objętego Decyzją o wsparciu należy uznać za działalność mieszczącą się w działalności określonej w Zezwoleniu lub Decyzji o wsparciu. W konsekwencji, przychód z tytułu zbycia ww. usług korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 i analogicznie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p.

Natomiast, zdaniem Organu, w sytuacji, gdy ww. usługa dotyczy oprzyrządowania udostępnianego podmiotom spoza SSE/spoza terenu objętego Decyzją o wsparciu, przychód z tytułu zbycia ww. usług należy uznać (analogicznie jak w odpowiedzi na pytanie nr 2) za działalność, która nie korzysta ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 lub pkt 34a u.p.d.o.p.

W zakresie pytania nr 3 stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej ustalenia, czy Spółka powinna traktować jako przychód objęty zwolnieniem z opodatkowania na podstawie uzyskanych Zezwoleń/Decyzji przychód ze sprzedaży usług polegających na modyfikacji oprzyrządowania na zlecenie klienta, w sytuacji gdy:

* oprzyrządowanie nie opuszcza terenu SSE/terenu objętego Decyzją o wsparciu - jest prawidłowe,

* ww. usługa dotyczy oprzyrządowania udostępnionego podmiotom spoza SSE/spoza terenu objętego Decyzją jest nieprawidłowe.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy:

* przychód ze sprzedaży oprzyrządowania wykorzystywanego do produkcji Wyrobów strefowych, w sytuacji, gdy w trakcie realizacji projektu oprzyrządowanie nie opuszcza obszaru SSE (oraz terenu określonego w Decyzji) i jest wykorzystywane do realizacji projektu produkcyjnego wyłącznie przez Spółkę, Spółka powinna traktować jako przychód objęty zwolnieniem z opodatkowania na podstawie uzyskanych Zezwoleń i Decyzji jest prawidłowe,

* przychód ze sprzedaży oprzyrządowania wykorzystywanego do produkcji Wyrobów strefowych, w sytuacji, gdy oprzyrządowanie jest przekazywane poza teren SSE (teren określony w Decyzji) i wykorzystywane przez poddostawców lub dostawców surowców bądź komponentów do realizacji części działań produkcyjnych (w wyjątkowych sytuacjach m.in. ze względu na awarię maszyn, chwilowe braki mocy produkcyjnych, potrzeby klienta), Spółka powinna traktować jako przychód objęty zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie uzyskanych Zezwoleń/Decyzji jest nieprawidłowe,

* Spółka powinna traktować jako przychód objęty zwolnieniem z opodatkowania na podstawie uzyskanych Zezwoleń/Decyzji przychód ze sprzedaży usług polegających na modyfikacji oprzyrządowania na zlecenie klienta, w sytuacji gdy:

* oprzyrządowanie nie opuszcza terenu SSE/terenu objętego Decyzją o wsparciu jest prawidłowe,

* ww. usługa dotyczy oprzyrządowania udostępnionego podmiotom spoza SSE/spoza terenu objętego Decyzją jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl