0111-KDIB1-3.4010.252.2020.12.BM - Ulga B+R w firmie świadczącej kompleksowe usługi dla sektora energetycznego

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-3.4010.252.2020.12.BM Ulga B+R w firmie świadczącej kompleksowe usługi dla sektora energetycznego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA po wyroku sądu - stanowisko prawidłowe.

Szanowni Państwo:

1)

ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 1 czerwca 2020 r. o wydanie interpretacji indywidualnej - uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 10 marca 2021 r., sygn. akt I SA/Łd 564/20 oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 7 września 2021 r. sygn. akt II FSK 667/21 i

2)

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 czerwca 2020 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 czerwca 2020 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie ustalenia, czy:

* opisana w stanie faktycznym realizacja projektu pt. (...) stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 uCIT,

* odpisy amortyzacyjne od wskazanych w stanie faktycznym urządzeń zaliczonych do środków trwałych stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 3 uCIT.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 11 sierpnia 2020 r. Znak 0111-KDIB1-3.4010.252.2020.1.MMU wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 27 sierpnia 2020 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest spółką z o.o., świadczącą kompleksowe usługi dla sektora energetycznego, obejmujące m.in.:

- doradztwo techniczne i technologiczne oraz opracowywanie niezbędnej dokumentacji do realizacji inwestycji dla obiektów energetycznych i przemysłowych;

- nadzór i koordynację robót budowlano-montażowych w obszarze instalacji energetycznych i ochrony środowiska;

- prace rozruchowe instalacji energetycznych i instalacji ochrony środowiska.

Kluczową barierą w rozwoju działalności Wnioskodawcy był dotychczas brak zaplecza badawczo-rozwojowego, które byłoby uzupełnieniem działalności w zakresie pomiarów technologicznych, badania i wdrażania innowacyjnych technologii w sektorze energetycznym i ochrony środowiska oraz pozwalałoby na prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej w zakresie nowych rozwiązań optymalizacji procesów, ich udoskonalania i badań nad możliwościami zwiększenia wydajności instalacji energetycznych. Realizacje nowych inwestycji, a także modernizacje istniejących instalacji wymagają często prowadzenia eksperymentalnych prac rozwojowych mających na celu optymalizację procesów, ich udoskonalanie, badania nad możliwościami zwiększenia wydajności instalacji, co minimalizuje często koszty eksploatacyjne, a także umożliwia dotrzymanie standardów emisji zanieczyszczeń.

W powyższym celu, mając na względzie utworzenie możliwości zaoferowania kontrahentom ulepszonych procesów i usług Wnioskodawca utworzył dział handlu i rozwoju realizując w latach 2018-2019 projekt pt. "Energetyczne Laboratorium Badawcze" (dalej: "Laboratorium"). Do działu handlu i rozwoju została przypisana wykwalifikowana kadra pracowników zatrudniona przy realizacji ww. projektu Laboratorium. Oprócz świadczenia usług w zakresie nadzoru, koordynacji robót budowlano-montażowych, opracowywania niezbędnej dokumentacji do prowadzenia budowy obiektów energetycznych i prac rozruchowych instalacji energetycznych i instalacji ochrony środowiska, Wnioskodawca dzięki utworzeniu Laboratorium obecnie świadczy również na zlecenie klientów, dostosowane do ich potrzeb indywidualne specjalistyczne usługi pomiarowe i badania służące do optymalizacji instalacji energetycznych i ochrony środowiska które obejmują przeprowadzenie optymalizacji procesów na:

- instalacjach redukujących zanieczyszczenia do atmosfery,

- kotłach i instalacjach pomocniczych,

- z wykorzystaniem wysoko kwalifikowanej kadry inżynierskiej posiadającej wieloletnie doświadczenie w tym obszarze oraz technologicznie zaawansowanej aparatury kontrolno-pomiarowej (dalej: "Usługi pomiarowe i badania").

Celem ww. Usług pomiarowych i badań jest:

- poprawa, zwiększenie efektywności procesów spalania paliw i odpadów,

- ograniczanie zanieczyszczeń gazów odlotowych przy jednoczesnym dążeniu do ograniczania odpadów procesowych,

- udoskonalanie technologii procesów spalania pozwalających optymalizować instalacje energetyczne i ochrony środowiska.

Usługi pomiarowe i badania na potrzeby klientów posiadają za każdym razem innowacyjny i zindywidualizowany charakter, ponieważ uwzględniają problemy techniczne, technologiczne indywidualnych instalacji energetycznych i ochrony środowiska. Procesy optymalizacji polegają m.in. na wykonaniu szeregu pomiarów z zastosowaniem m.in.: analizatorów gazów, pyłomierzy, przepływomierzy, aspiratorów, sond/rurek spiętrzających, termopar z wykorzystaniem odpowiednich metod referencyjnych. Uzyskane wyniki z pomiarów stanowią podstawę do opracowania i przeprowadzenia optymalizacji procesów wytwarzania energii oraz optymalizacji urządzeń redukujących zanieczyszczenia. Prace optymalizacyjne pozwalają na skonfigurowanie pracy poszczególnych urządzeń biorących udział w procesie spalania, tak że emisja niebezpiecznych związków do atmosfery może się znacząco ograniczyć, a ponadto dojdzie do zmniejszenia zużycia mediów eksploatacyjnych wykorzystywanego do zasilania urządzeń, które są ściśle związane z pracą optymalizowanego układu. Ww. specjalistyczne Usługi pomiarowe i badania są wykonywane przez pracowników Wnioskodawcy zatrudnionych w dziale handlu i rozwoju.

W celu utworzenia Laboratorium Wnioskodawca utworzył harmonogram rzeczowy, który zawierał listę niezbędnej do nabycia aparatury naukowo-badawczej, tj. specjalistycznych urządzeń, które Wnioskodawca zakupił w latach 2018-2019, takich jak: analizator gazów, analizator do pomiaru zanieczyszczeń w tym amoniaku z zastosowaniem metody FTIR, analizator masowego ogólnego gazowego węgla organicznego TVOC, pyłomierz, aspirator, przepływomierz, zestaw do pobierania metali ciężkich, sonda tytanowa, waga analityczna, waga techniczna, suszarka laboratoryjna, zestaw do pobierania dioksyn i furanów, mieszalnik gazów, zestaw do pomiaru trójtlenku siarki, reduktory przeznaczone do gazów specjalnych, błonkowy elektryczny miernik przepływu, sondy aspiracyjne niegrzane, wzorce mas, pH-metr, komplet sit do analizy sitowej wraz ze wstrząsarką, gęstościomierze. Dodatkowo, Wnioskodawca zakupił dwa samochody dostawcze Peugeot Boxer specjalnie przystosowane do wykorzystywania w pracach Laboratorium jako laboratorium mobilne (dalej: "Mobilne Laboratorium") mające charakter aut specjalnego zastosowania. Wszystkie urządzenia badawcze i pomiarowe muszą być transportowane na konkretną instalację w specjalnie do tego przystosowanych pojazdach stanowiących mobilną jednostkę badawczą. Normy branżowe oraz specyfikacje techniczne nakładają obowiązek, aby urządzenia badawcze pracowały w ściśle określonych warunkach, rygorach (nie może dojść do sytuacji, gdy urządzenie pomiarowe pracuje np. w bardzo niskich temperaturach otoczenia albo podczas opadów atmosferycznych). W celu zabezpieczenia urządzeń badawczych konieczne są specjalnie przystosowane do tego celu odpowiednie samochody dostawcze posiadające np. przetwornicę prądu, systemy do ogrzewania powierzchni na których znajdują się urządzenia badawcze. Samochody dostawcze wchodzące w skład Mobilnego Laboratorium cechują się następującymi właściwościami:

a)

przestrzeń ładunkowa jest izolowana termicznie;

b)

w przestrzeni ładunkowej znajduje się instalacja elektryczna wraz z gniazdami elektrycznymi 3,5 kW;

c)

w przestrzeni ładunkowej znajduje się oświetlenie;

d)

w przestrzeni ładunkowej jest zapewniona odpowiednia temperatura (klimatyzacja, webasto);

e)

przestrzeń ładunkowa jest przystosowana do transportu urządzeń badawczych, gazów wzorcowych, sond pomiarowych;

f)

pojazd jest przystosowany do wykonywania badań (odpowiednie wejścia na tory pomiarowe, odpowiednie wyposażenie w przestrzeni ładunkowej w postaci stołów, szaf);

g)

w przestrzeni ładunkowej jest podłoga antypoślizgowa;

h)

jest możliwość przeprowadzenia prostych analiz fizykochemicznych (np. wykonanie miareczkowania, oznaczenia pH).

Powyższe urządzenia specjalistyczne oraz Mobilne Laboratorium zostały zaliczone przez Wnioskodawcę do środków trwałych i dokonywana jest ich amortyzacja. W przypadku, gdy wartość początkowa środka trwałego była niższa niż 3.500 zł, zgodnie ze stosowaną polityką rachunkowości Wnioskodawca na podstawie art. 16f ust. 3 u.p.d.o.p., dokonywał jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego. Część z ww. aktywów została częściowo sfinansowana z dotacji unijnych. Harmonogram rzeczowy stanowił załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 i obejmował specyfikację aktywów niezbędnych do zakupu w celu realizacji projektu Laboratorium, bez wskazania terminów zakupu które były ustalane przez Wnioskodawcę w czasie realizacji projektu. Ww. środki trwałe były wykorzystywanie jedynie w związku projektem Laboratorium, w tym obecnie celem świadczenia Usług pomiarowych i badań, oraz nie są wykorzystywane w innej działalności Wnioskodawcy.

Ostatecznym zakończeniem projektu pt. Laboratorium było potwierdzenie kompetencji utworzonego laboratorium badawczego poprzez:

- wdrożenie systemu jakości dla nowo oferowanych usług zgodnego z normą (...),

- uzyskanie akredytacji Polskiego Centrum Akredytacji, która jest konieczna do funkcjonowania Laboratorium w obszarze regulowanym prawem (pomiar stężeń i emisji zanieczyszczeń do atmosfery) zgodnie z art. 147a Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2011 r. Nr 62, poz. 627 z późn. zm.).

Stosownie do art. 147a ww. ustawy, prowadzący instalację oraz użytkownik urządzenia są obowiązani zapewnić wykonanie pomiarów wielkości emisji lub innych warunków korzystania ze środowiska, w tym pobieranie próbek przez:

1) akredytowane laboratorium w rozumieniu ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2019 r. poz. 155) lub

2) certyfikowane jednostki badawcze, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (Dz. U. z 2019 r. poz. 1225) - w zakresie badań regulowanych prawem.

Wnioskodawca realizując projekt Laboratorium wdrożył system jakości (...), a także uzyskał dla Energetycznego Laboratorium Badawczego akredytację nr (...) na pomiary stężeń i emisji w obszarze gazów odlotowych zgodnie z normą (...). Zakres akredytacji obejmuje:

a)

(...) Badania chemiczne gazów odlotowych,

b)

(...) Badania dotyczące inżynierii środowiska (środowiskowe i klimatyczne),

c)

(...) Badania właściwości fizycznych i pobieranie próbek gazów odlotowych,

d)

(...) Pobieranie próbek gazów odlotowych.

Realizacja projektu Laboratorium skutkowała u Wnioskodawcy:

a)

stworzeniem laboratorium badawczego, które pozwoliło na intensyfikację wykorzystania zasobów wiedzy merytorycznej kadry przedsiębiorstwa, a także zatrudnienie nowej kadry, która nie była wcześniej możliwa bez specjalistycznej aparatury badawczej (zakupionej na potrzeby projektu);

b)

zwiększeniem konkurencyjności przedsiębiorstwa Wnioskodawcy poprzez zwiększenie portfolio świadczonych usług;

c)

możliwością kompleksowego reagowania na potrzeby obszarów związanych z wytwarzaniem energii oraz ochroną środowiska;

d)

wdrożeniem systemu jakości (...), które umożliwiło podwyższenie wiarygodności wyników prowadzonych badań i prac optymalizacyjnych poprzez wykorzystanie metod akredytowanych;

e)

potwierdzeniem kompetencji laboratorium badawczego przez Polskie Centrum Akredytacji.

W ramach projektu Laboratorium Wnioskodawca wdrożył nowe procesy opisane w procedurze świadczenia Usług pomiarowych i badań w ramach energetycznego laboratorium badawczego pt. "Realizacja usługi pomiary i optymalizacja" (dalej: "Procedura"). Celem Procedury jest wykonanie pomiarów i badań służących do optymalizacji instalacji energetycznych i ochrony środowiska oraz wykonanie zamówienia Klienta w warunkach nadzorowanych tak, aby go usatysfakcjonować, potwierdzać spełnianie wymogów prawnych i poprawiać wynik ekonomiczny działalności. Procedura określa warunki wykonywania działalności laboratoryjnej w energetycznym laboratorium badawczym oraz sposób wykonywania badań poza siedzibą energetycznego laboratorium badawczego - w tym celu wykorzystywane jest Mobilne Laboratorium (ww. specjalistyczny pojazd przystosowany do wykonywania pomiarów oraz transportu sprzętu pomiarowego i/lub próbek do analiz). Przykładowy proces realizacji usług pomiarowych i optymalizacji w ramach Procedury wygląda następująco:

1)

klient przedstawia zapotrzebowanie na pomiary i/lub optymalizację instalacji energetycznej (np. klient jest zainteresowany polepszeniem pracy układów technologicznych instalacji odsiarczania spalin poprzez poprawę określonych parametrów),

2)

po akceptacji oferty Wnioskodawcy przez klienta, kierownik Laboratorium przeprowadza planowanie procesu realizacji przedsięwzięcia, które obejmuje:

a)

przeprowadzenie wizji lokalnej dla danego przedsięwzięcia,

b)

przygotowanie planu pomiarów,

c)

opracowanie harmonogramu prac pomiarowych i optymalizacji,

d)

zapewnienie kompetentnego i bezstronnego personelu pracującego zgodnie z systemem zarządzania Laboratorium oraz odpowiedniego wyposażenia pomiarowego,

e)

doprecyzowanie usług dostarczanych z zewnątrz,

f)

przeprowadzenie analizy ryzyk związanych z realizacją zadania w odniesieniu do terminowości, jakości i zagrożeń BHP i środowiska,

3)

pracownicy Laboratorium przeprowadzają analizę uzyskanych wyników pomiarów;

4)

pracownicy Laboratorium przeprowadzają optymalizację instalacji energetycznych i ochrony środowiska na podstawie uzyskanych wyników pomiarów i badań przy wykorzystaniu kompetentnego i bezstronnego personelu;

5)

pracownicy Laboratorium opracowują sprawozdanie z przeprowadzonych czynności pomiarowych i optymalizacyjnych.

Końcowym efektem jest sprawozdanie z przeprowadzonych czynności pomiarowych i optymalizacyjnych. Dokumentem potwierdzającym odbiór i przekazanie sprawozdania jest podpisany przez obie strony protokół zdawczo-odbiorczy.

Procesy pomiarów i optymalizacji pozwalają na:

- realizację usług wewnętrznych w firmie w obrębie kompleksowych prac/kontraktów, których częścią integralną są ruch regulacyjny a w nim optymalizacja procesów,

- realizację usług zewnętrznych badawczo-rozwojowych,

- realizację pomiarów w obszarze regulowanym prawem.

Wnioskodawca planuje ponoszone wydatki na realizację projektu Laboratorium odpisać od podstawy opodatkowania jako koszty kwalifikowane na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zeznaniu za poszczególne lata podatkowe, w których te wydatki stanowiły koszt uzyskania przychodu w danym roku podatkowym - w takim zakresie, w jakim nie zostały zwrócone Wnioskodawcy w jakiejkolwiek formie (w tym w związku z uzyskaniem dofinansowania na podstawie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020), jeżeli realizacja projektu Laboratorium zostanie uznana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jako działalność badawczo-rozwojowa w rozumieniu u.p.d.o.p. Koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu zostaną wyodrębnione w ewidencji rachunkowej w formie ewidencji pomocniczej.

Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnień z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. (na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych Dz. U. z 2019 r. poz. 482) i art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p. (na podstawie decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1162).

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że Projektem badawczo-rozwojowym zrealizowanym przez Wnioskodawcę, w ramach którego Wnioskodawca wykonał czynności wskazane w treści stanu faktycznego jest projekt pt. "Energetyczne Laboratorium Badawcze" zrealizowany w latach 2018-2019 (wskazany w opisie stanu faktycznego). Projekt ten obejmował nabywanie, łączenie i wykorzystywanie dostępnie aktualnej wiedzy i umiejętności, w celu utworzenia nowego rodzaju usług, tj., "Usług pomiarowych i badań", które Wnioskodawca obecnie oferuje swoim klientom. W wyniku zakończenia projektu, oprócz świadczenia usług w zakresie nadzoru, koordynacji robót budowlano-montażowych, opracowywania niezbędnej dokumentacji do prowadzenia budowy obiektów energetycznych i prac rozruchowych instalacji energetycznych i instalacji ochrony środowiska, Wnioskodawca obecnie świadczy również na zlecenie klientów, dostosowane do ich potrzeb indywidualne specjalistyczne usługi pomiarowe i badania (ww. "Usługi pomiarowe i badania") służące do optymalizacji instalacji energetycznych i ochrony środowiska które obejmują przeprowadzenie optymalizacji procesów na:

- instalacjach redukujących zanieczyszczenia do atmosfery,

- kotłach i instalacjach pomocniczych

- z wykorzystaniem wysoko kwalifikowanej kadry inżynierskiej posiadającej wieloletnie doświadczenie w tym obszarze oraz technologicznie zaawansowanej aparatury kontrolno-pomiarowej.

Celem ww. Usług pomiarowych i badań jest:

a)

poprawa, zwiększenie efektywności procesów spalania paliw i odpadów,

b)

ograniczanie zanieczyszczeń gazów odlotowych przy jednoczesnym dążeniu do ograniczania odpadów procesowych,

c)

udoskonalanie technologii procesów spalania pozwalających optymalizować instalacje energetyczne i ochrony środowiska.

Wnioskodawca jest zainteresowany potwierdzeniem, czy ww. projekt spełnia przesłanki wymienione w definicji działalności badawczo-rozwojowej określonej w art. 4a pkt 26-28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm. dalej: "u.p.d.o.p."), i w konsekwencji uprawnia Wnioskodawcę do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków kwalifikowanych ponoszonych w związku z tą działalnością z uwzględnieniem limitów określonych w art. 18d ust. 7 u.p.d.o.p.

Projekt pt. "Energetyczne Laboratorium Badawcze" obejmował:

1)

zakup aparatury pomiarowo-badawczej oraz urządzeń szczegółowo określonych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej - analizator gazów, analizator do pomiaru zanieczyszczeń w tym amoniaku z zastosowaniem metody FTIR, analizator masowego ogólnego gazowego węgla organicznego TVOC, pyłomierz, aspirator, przepływomierz, zestaw do pobierania metali ciężkich, sonda tytanowa, waga analityczna, waga techniczna, suszarka laboratoryjna, zestaw do pobierania dioksyn i furanów, mieszalnik gazów, zestaw do pomiaru trójtlenku siarki, reduktory przeznaczone do gazów specjalnych, błonkowy elektryczny miernik przepływu, sondy aspiracyjne niegrzane, wzorce mas, pH-metr, komplet sit do analizy sitowej wraz ze wstrząsarką gęstościomierze, dwa samochody dostawcze Peugeot Boxer specjalnie przystosowane do wykorzystywania w pracach utworzonego laboratorium;

2)

utworzenie na bazie zakupionej aparatury pomiarowo-badawczej i urządzeń energetycznego laboratorium badawczego, w którym możliwe jest przeprowadzenie pomiarów pracy układów wytwarzających energię elektryczną, parę technologiczną, ciepło i pomiarów pracy układów ochrony środowiska z zastosowaniem m.in. analizatorów gazów, pyłomierzy, przepływomierzy, aspiratorów, sond/rurek spiętrzających, termopar z wykorzystaniem odpowiednich metod referencyjnych. Uzyskane wyniki z pomiarów stanowią podstawę do opracowania i przeprowadzenia optymalizacji procesów wytwarzania energii oraz optymalizacji urządzeń redukujących zanieczyszczenia. Prace optymalizacyjne pozwalają na skonfigurowanie pracy poszczególnych urządzeń biorących udział w procesie spalania, tak że emisja niebezpiecznych związków do atmosfery może się znacząco ograniczyć, a ponadto dojdzie do zmniejszenia zużycia mediów eksploatacyjnych wykorzystywanego do zasilania urządzeń, które są ściśle związane z pracą optymalizowanego układu.

3)

prace koncepcyjne personelu Wnioskodawcy polegające na nauce sposobów wykorzystania zakupionej do laboratorium infrastruktury w celu oferowania nowych rodzajów usług;

4)

wdrożenie systemu jakości dla nowo oferowanych Usług pomiarowych i badań w utworzonym laboratorium zgodnego z normą (...): "Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących",

5)

uzyskanie dla utworzonego laboratorium akredytacji Polskiego Centrum Akredytacji, która jest konieczna do funkcjonowania utworzonego laboratorium w obszarze regulowanym prawem (pomiar stężeń i emisji zanieczyszczeń do atmosfery) zgodnie z art. 147a Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2011 r. Nr 62, poz. 627 z późn. zm.) - nr (...) na pomiary stężeń i emisji w obszarze gazów odlotowych zgodnie z normą (...). Zakres akredytacji obejmował:

- (...) Badania chemiczne gazów odlotowych,

- (...) Badania dotyczące inżynierii środowiska (środowiskowe i klimatyczne),

- (...) Badania właściwości fizycznych i pobieranie próbek gazów odlotowych,

- (...) Pobieranie próbek gazów odlotowych.

6)

opracowanie procedury świadczenia ww. nowych Usług pomiarowych i badań zapisanej w dokumencie pt.: "Realizacja usługi pomiary i optymalizacja" (dalej: "Procedura"). Procedura określa warunki wykonywania działalności laboratoryjnej oraz sposób wykonywania badań poza siedzibą laboratorium - w tym celu wykorzystywane jest Mobilne Laboratorium (specjalistyczny pojazd przystosowany do wykonywania pomiarów oraz transportu sprzętu pomiarowego i/lub próbek do analiz). Przykładowy proces realizacji usług w ramach Procedury wygląda następująco:

I.

klient przedstawia zapotrzebowanie na pomiary i/lub optymalizację instalacji energetycznej (np. klient jest zainteresowany polepszeniem pracy układów technologicznych instalacji odsiarczania spalin poprzez poprawę określonych parametrów),

II.

po akceptacji oferty Wnioskodawcy przez klienta, kierownik laboratorium przeprowadza planowanie procesu realizacji przedsięwzięcia, które obejmuje:

- przeprowadzenie wizji lokalnej dla danego przedsięwzięcia,

- przygotowanie planu pomiarów,

- opracowanie harmonogramu prac pomiarowych i optymalizacji,

- zapewnienie kompetentnego i bezstronnego personelu pracującego zgodnie z systemem zarządzania laboratorium oraz odpowiedniego wyposażenia pomiarowego,

- doprecyzowanie usług dostarczanych z zewnątrz,

- przeprowadzenie analizy ryzyk związanych z realizacją zadania w odniesieniu do terminowości, jakości i zagrożeń BHP i środowiska,

III.

pracownicy laboratorium przeprowadzają pomiary oraz analizę uzyskanych wyników pomiarów;

IV.

pracownicy firmy, w szczególności laboratorium, przeprowadzają optymalizację instalacji energetycznych i ochrony środowiska na podstawie uzyskanych wyników pomiarów i badań przy wykorzystaniu kompetentnego i bezstronnego personelu;

V.

pracownicy laboratorium opracowują sprawozdanie z przeprowadzonych czynności pomiarowych i optymalizacyjnych.

VI. Końcowym efektem jest sprawozdanie z przeprowadzonych czynności pomiarowych i optymalizacyjnych. Dokumentem potwierdzającym odbiór i przekazanie sprawozdania jest podpisany przez obie strony protokół zdawczo-odbiorczy.

Należy dodać, że projekt nie miał charakteru rutynowych bądź okresowych zmian, które miały na celu utrzymanie istniejących usług, już wcześniej oferowanych klientom przez Wnioskodawcę. Dzięki realizacji projektu Wnioskodawca pozyskał możliwość świadczenia na zlecenie klientów dostosowanych do ich potrzeb zupełnie nowych specjalistycznych usług pomiarowych i badań służących do optymalizacji instalacji energetycznych i ochrony środowiska, których wcześniej nie realizował na rzecz klientów.

Wnioskodawca zrealizował ww. projekt w sposób metodyczny zgodnie z określonym harmonogramem, określając niezbędne zasoby konieczne do realizacji projektu i opracowania nowego rodzaju usług.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności przy realizacji projektu pt. Energetyczne Laboratorium Badawcze opracował nowe, opisane wyżej, innowacyjne w skali przedsiębiorstwa Wnioskodawcy usługi, które nie występowały do tej pory w praktyce gospodarczej Wnioskodawcy - tj. Usługi pomiarowe i badania, które w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań funkcjonujących wcześniej u Wnioskodawcy. Przed realizacją projektu, Wnioskodawca świadczył usługi w zakresie nadzoru, koordynacji robót budowlano-montażowych, opracowywania niezbędnej dokumentacji do prowadzenia budowy obiektów energetycznych i prac rozruchowych instalacji energetycznych i instalacji ochrony środowiska, natomiast dzięki realizacji projektu zaczął on oferować klientom dodatkowo Usługi pomiarowe i badania służące do optymalizacji instalacji energetycznych i ochrony środowiska - których wcześniej nie mógł zaoferować klientom. Brak wyspecjalizowanego laboratorium badawczego, w którym wykwalifikowana kadra mogłaby świadczyć specjalistyczne usługi pomiarowe stanowił do tej pory główną barierę rozwojową Wnioskodawcy - nie mógł on prowadzić specjalistycznych usług pomiarowych, które oferuje obecnie swoim klientom. Wnioskodawca nie posiadał bowiem dostępu do odpowiedniej aparatury pomiarowo-badawczej, infrastruktury laboratoryjnej, kadry specjalistycznej w zakresie realizacji pomiarów, ani własnej opracowanej procedury świadczenia ww. usług. Procedura świadczenia ww. usług została wypracowana w wyniku nabycia i wykorzystania dostępnie aktualnej wiedzy i umiejętności u Wnioskodawcy, w tym w wyniku zapoznania z korzystaniem z zakupionej aparatury pomiarowo-badawczej i infrastruktury laboratoryjnej. Ponadto, jej opracowanie wymagało od Wnioskodawcy i jego pracowników kreatywności - Wnioskodawca opracował własny sposób wykorzystania aparatury pomiarowo-badawczej i infrastruktury laboratoryjnej w celu wykonywania pomiarów i prac optymalizacyjnych.

Jak wskazano wyżej, procesy optymalizacji, które wchodzą w skład nowo opracowanych Usług pomiarowych i badań polegają m.in. na wykonaniu szeregu pomiarów z zastosowaniem m.in.: analizatorów gazów, pyłomierzy, przepływomierzy, aspiratorów, sond/rurek spiętrzających, termopar z wykorzystaniem odpowiednich metod referencyjnych. Uzyskane wyniki z pomiarów stanowią podstawę do opracowania i przeprowadzenia na rzecz klienta optymalizacji procesów wytwarzania energii oraz optymalizacji urządzeń redukujących zanieczyszczenia. Prace optymalizacyjne pozwalają na skonfigurowanie pracy poszczególnych urządzeń biorących udział w procesie spalania, tak że emisja niebezpiecznych związków do atmosfery może się znacząco ograniczyć, a ponadto dojdzie do zmniejszenia zużycia mediów eksploatacyjnych wykorzystywanego do zasilania urządzeń, które są ściśle związane z pracą optymalizowanego układu. Oferowanie usług w ww. zakresie nie było wcześniej możliwe bez wyspecjalizowanego laboratorium, które utworzył Wnioskodawca w ramach projektu badawczego pt. "Energetyczne Laboratorium Badawcze".

Wnioskodawca uzyskał dla utworzonego laboratorium (w którym realizuje obecnie "Usługi pomiarowe i badania") - akredytację Polskiego Centrum Akredytacji (...) na pomiary stężeń i emisji w obszarze gazów odlotowych zgodnie z normą (...).

Zakres akredytacji obejmuje:

- (...) Badania chemiczne gazów odlotowych,

- (...) Badania dotyczące inżynierii środowiska (środowiskowe i klimatyczne),

- (...) Badania właściwości fizycznych i pobieranie próbek gazów odlotowych,

- (...) Pobieranie próbek gazów odlotowych.

W procesie akredytacji realizowanym przez Polskie Centrum Akredytacji Wnioskodawca był obowiązany wykazać swoje kompetencje w badaniach biegłości w odniesieniu do wymagań normy (...), co nie byłoby możliwe bez wykwalifikowanej kadry, która potrafi wykorzystać posiadaną infrastrukturę laboratoryjną. W tym zakresie nastąpiło zwiększenie zasobów wiedzy pracowników Wnioskodawcy. Realizując projekt pt. "Energetyczne Laboratorium Badawcze" Wnioskodawca rozwinął specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności, w celu wykorzystania jej do opracowania nowych usług (tj. Usług pomiarowych i badań).

Należy powtórzyć, że projekt nie miał charakteru rutynowych bądź okresowych zmian, które miały na celu utrzymanie istniejących usług, już wcześniej oferowanych klientom przez Wnioskodawcę.

Pytania

1. Czy opisana w stanie faktycznym realizacja projektu pt. "Energetyczne Laboratorium Badawcze" stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p.?

2. Jeżeli odpowiedź na pytanie określone pkt 1 jest twierdząca (projekt stanowi działalność badawczo-rozwojową), czy odpisy amortyzacyjne od wskazanych w stanie faktycznym urządzeń zaliczonych do środków trwałych: analizator gazów, analizator do pomiaru zanieczyszczeń w tym amoniaku z zastosowaniem metody FTIR, analizator masowego ogólnego gazowego węgla organicznego TVOC, pyłomierz, aspirator, przepływomierz, zestaw do pobierania metali ciężkich, sonda tytanowa, waga analityczna, waga techniczna, suszarka laboratoryjna, zestaw do pobierania dioksyn i furanów, mieszalnik gazów, zestaw do pomiaru trójtlenku siarki, reduktory przeznaczone do gazów specjalnych, błonkowy elektryczny miernik przepływu, sondy aspiracyjne niegrzane, wzorce mas, pH-metr, komplet sit do analizy sitowej wraz ze wstrząsarką, gęstościomierze oraz od samochodów dostawczych Peuget Boxer (Mobilne Laboratorium) stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 3 u.p.d.o.p.?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko do pytania nr 1 (ostatecznie sformułowane we wniosku i uzupełnieniu wniosku).

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana w stanie faktycznym realizacja projektu Laboratorium stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p.

Opisana w stanie faktycznym realizacja projektu pt. "Energetyczne Laboratorium Badawcze" wypełnia definicję prac rozwojowych w rozumieniu art. 4a pkt 28 u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p., działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Stosownie do art. 4a pkt 27 u.p.d.o.p., badania naukowe oznaczają:

a)

badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

b)

badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Natomiast, zgodnie z art. 4a pkt 27 u.p.d.o.p., prace rozwojowe oznaczają to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Tym samym, prace rozwojowe na gruncie u.p.d.o.p. oznaczają działalność obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Intepretując definicję działalności badawczo-rozwojowej określoną w wyżej przedstawionych przepisach należy posiłkować się objaśnieniami podatkowymi Ministerstwa Finansów z dnia 15 lipca 2019 r., dotyczącymi preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej - IP BOX, które w pkt 3.2.1 przedstawiają interpretację definicji działalności badawczo-rozwojowej określoną w art. 4a pkt 26-28 u.p.d.o.p. Powołując się na wyżej wymienione objaśnienia podatnik powinien przede wszystkim przeanalizować czy prowadzone przez niego prace stanowią działalność twórczą, obejmują badania naukowe lub prace rozwojowe, które są podejmowane w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. W przedmiotowych objaśnieniach z dnia 15 lipca 2019 r. Ministerstwo Finansów wskazuje, iż działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia, działalność taka posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia i która w minimalnym zakresie odróżnia się od działań wcześniej prowadzonych przez podatnika, wystarczający jest przejaw twórczości na skalę przedsiębiorstwa. Poprzez działalność systematyczną powinniśmy rozumieć, zgodnie z objaśnieniami Ministerstwa Finansów, prace prowadzone w sposób metodyczny, zaplanowany, uporządkowany. Z kolei, "zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań", jak wskazuje Ministerstwo Finansów w przedmiotach objaśnieniach, "zwiększenie zasobów wiedzy odnosi się do prowadzenia badań naukowych natomiast wykorzystanie już istniejącej lub zwiększonej wiedzy do tworzenia nowych zastosowań dotyczy prac rozwojowych", co wskazuje, iż podatnik musi się jedynie czegoś nowego nauczyć, aby prowadzone przez niego prace zakwalifikować do prac rozwojowych. Zgodnie z objaśnieniami Ministerstwa Finansów: (...) działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Z powyższego wynika, że spełnienie kryterium "systematyczności" danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu przez jaki działalność taka ma być prowadzona, ani też od istnienia planu, co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalność w przyszłości. Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. Nie ma również wymogu ciągłego lub długotrwałego prowadzenia działalności przez podatnika, by uznać daną działalność za działalność spełniającą kryterium systematyczności, albo też by podatnik musiał planować tego rodzaju działalność na przyszłość".

Należy zwrócić uwagę, że objaśnienia Ministerstwa Finansów z dnia 15 lipca 2019 r., dotyczące preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej - IP BOX mają walor objaśnień podatkowych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1325). Zgodnie z art. 14n § 4 w przypadku zastosowania się przez podatnika w danym okresie rozliczeniowym do objaśnień podatkowych, stosuje się odpowiednio przepisy art. 14k-14 m tej ustawy dotyczące ochrony wnioskodawcy, który zastosował się do wydanej interpretacji indywidualnej.

Analogiczne stanowisko w zakresie definicji działalności badawczo-rozwojowej zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 13 grudnia 2019 r. (sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.662.2019.1.ST): Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którą (jak już wyżej wskazano) przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Po drugie, z art. 5a pkt 38 ww. ustawy wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Najbardziej właściwą definicją systematyczności prowadzenia działalności B+R jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przeprowadzony projekt Laboratorium opisany w stanie faktycznym niniejszego wniosku stanowi działalność badawczo-rozwojową. Prace związane z wykonaniem Laboratorium opierały się na wykorzystaniu dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności do projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych usług jakimi są Usługi pomiarowe i badania prowadzone przez Wnioskodawcę w ramach energetycznego laboratorium badawczego. Projekt nie miał charakteru rutynowych bądź okresowych zmian, które mają na celu utrzymanie istniejących usług, bowiem Wnioskodawca dzięki realizacji projektu Laboratorium pozyskał możliwość świadczenia na zlecenie klientów dostosowanych do ich potrzeb zupełnie nowych specjalistycznych usług pomiarowych i badań służących do optymalizacji instalacji energetycznych i ochrony środowiska (Wnioskodawca nie posiadał wcześniej ani zasobów, ani kompetencji umożliwiających świadczenie ww. usług). Usługi pomiarowe i badania na potrzeby klientów posiadają za każdym razem innowacyjny i zindywidualizowany charakter, ponieważ uwzględniają problemy techniczne, technologiczne indywidualnych instalacji energetycznych i ochrony środowiska. Wnioskodawca zrealizował projekt w sposób metodyczny zgodnie z określonym harmonogramem, określając niezbędne zasoby konieczne do utworzenia Laboratorium i świadczenia nowych usług. Końcowym efektem projektu było utworzenie energetycznego laboratorium badawczego, wdrożenie systemu jakości (...) oraz potwierdzenie kompetencji laboratorium badawczego przez Polskie Centrum Akredytacji. Wykonanie projektu zwiększyło zasoby wiedzy u Wnioskodawcy. Ponadto, w ramach projektu Laboratorium Wnioskodawca utworzył nowe procedury świadczenia Usług pomiarowych i badań w ramach energetycznego laboratorium badawczego pt. "Realizacja usługi pomiary i optymalizacja". Nie ulega więc wątpliwości, że działalność Wnioskodawcy w ramach projektu Laboratorium miała charakter twórczy.

Stanowisko do pytania nr 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpisy amortyzacyjne od wskazanych w stanie faktycznym urządzeń zaliczonych do środków trwałych stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 3 u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 18d ust. 3 u.p.d.o.p., za koszty kwalifikowane uznaje się także dokonywane w danym roku podatkowym, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, z wyłączeniem samochodów osobowych oraz budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością. Skoro, wskazane w stanie faktycznym środki trwałe, jak wskazał Wnioskodawca, były wykorzystywane jedynie w związku z projektem Laboratorium, w tym obecnie celem świadczenia Usług pomiarowych i badań, oraz nie są wykorzystywane w innej działalności Wnioskodawcy, zdaniem Wnioskodawcy odpisy amortyzacyjne od wskazanych w stanie faktycznym urządzeń zaliczonych do środków trwałych stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 3 u.p.d.o.p.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Rozpatrzyłem Państwa wniosek - 28 września 2020 r. wydałem interpretację indywidualną znak 0111-KDIB1-3.4010.252.2020.2.BM, w której uznałem Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy:

* opisana w stanie faktycznym realizacja projektu pt. "Energetyczne Laboratorium Badawcze" stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 uCIT - za prawidłowe,

* odpisy amortyzacyjne od wskazanych w stanie faktycznym urządzeń zaliczonych do środków trwałych stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 3 uCIT - za nieprawidłowe.

Skarga na interpretację indywidualną

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uchylił interpretację indywidualną w części uznającej stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe, wyrokiem z 10 marca 2021 r., sygn. akt I SA/Łd 564/20.

Pismem z 7 maja 2021 r., Znak: 0110-KWR2.4020.17.2021.2.RS, wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny - wyrokiem z 7 września 2021 r., sygn. akt II FSK 667/21 oddalił skargę kasacyjną Organu.

Wyrok, który uchylił interpretację indywidualną stał się prawomocny od 7 września 2021 r.

Prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 10 marca 2021 r., sygn. akt I SA/Łd 564/20 wraz z aktami sprawy wpłynął do Organu 25 lutego 2022 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku - wykonanie wyroku

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

* uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi i Naczelny Sąd Administracyjny w ww. wyrokach;

* ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej - stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Ad. 1 i 2.

Stanowisko, które przedstawili Państwo w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 i 2 jest prawidłowe. Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny w ww.zakresie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w.. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl