0111-KDIB1-3.4010.216.2021.2.JKU - Ustalanie podmiotu powiązanego

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 26 sierpnia 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-3.4010.216.2021.2.JKU Ustalanie podmiotu powiązanego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 maja 2021 r. (data wpływu 13 maja 2021 r.), uzupełnionym 2 sierpnia 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.:

* Fundacja stanowi podmiot powiązany w rozumieniu art. 11 ust. 4 u.p.d.o.p. z Fundacją 2 i Fundacją 3 (w okresie od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r.),

* Fundacja stanowi podmiot powiązany w rozumieniu art. 11 ust. 4 u.p.d.o.p. z Fundacją 2 i Fundacją 3 (w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r.)

- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2021 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.:

* Fundacja stanowi podmiot powiązany w rozumieniu art. 11 ust. 4 u.p.d.o.p. z Fundacją 2 i Fundacją 3 (w okresie od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r.),

* Fundacja stanowi podmiot powiązany w rozumieniu art. 11 ust. 4 u.p.d.o.p. z Fundacją 2 i Fundacją 3 (w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r.)

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego tez pismem z 16 lipca 2021 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.216.2021.1.JKU wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 2 sierpnia 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Fundacja z siedzibą w X (dalej: "Fundacja" lub "Wnioskodawca") jest fundacją w rozumieniu ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2167, dalej: "u.o.f.") i działa na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057). Zgodnie z art. 1 u.o.f., fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Zgodnie natomiast ze statutem Fundacji, celem Fundacji jest działalność na rzecz wspierania i rozwoju edukacji, oświaty i wychowania, w tym w szczególności m.in. podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności wiedzy, młodzieży i dorosłych, promocja i organizacja wolontariatu, działalność na rzecz międzynarodowej integracji społeczno-kulturowej, wspomaganie działalności placówek oświatowych, w spieranie zmniejszania różnic w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między dziećmi, młodzieżą i dorosłymi czy promocją kształcenia przez całe życie.

Fundacja została ustanowiona przez J.Ł. działającego w imieniu własnym w drodze oświadczenia złożonego w formie aktu notarialnego 9 sierpnia 2016 r. (dalej jako: "Fundator").

Jak wynika ze statusu, działalność statutowa Fundacji może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna w rozumieniu ustawy przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego. Obie te formy działalności są rachunkowo wyodrębnione w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników przy uwzględnieniu przepisów dotyczących rachunkowości. Fundacja nie działa w celu osiągnięcia zysku, a osiągany dochód przeznacza na realizację celów ustawowych. Nadzór nad Fundacją sprawuje z kolei Minister Edukacji Narodowej.

Dochody z Fundacji pochodzą z:

a.

funduszu założycielskiego,

b.

zbiórek i innych społecznych akcji organizowanych przez lub na rzecz Fundacji,

c.

darowizn, spadków, zapisów-i innego rodzaju przysporzeń majątkowych poczynionych na rzecz Fundacji przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,

d.

odsetek od lokat kapitałowych i papierów wartościowych,

e.

dywidend z tytułu uczestnictwa Fundacji w spółkach prawa handlowego,

f.

subwencji, dotacji, krajowych i zagranicznych,

g.

dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego oraz z praw majątkowych, w szczególności papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych dostępnych na rynkach kapitałowych, zarówno w obrocie publicznym, jak i poza nim,

h.

dochodów z prowadzenia placówek oświatowych i kulturalnych, w tym szkół, ognisk, klubów i świetlic.

Organem Fundacji jest Zarząd Fundacji, który składa się z 1-3 członków, w tym Prezesa powoływanego przez Kolegium Elektorów. Kadencja członka Zarządu trwa trzy lata, a ustaje ona z chwilą upływu kadencji, rezygnacji, śmierci albo w skutek odwołania przez Fundatora. Odwołanie członka Zarządu przez Fundatora może nastąpić w każdym czasie i nie wymaga uzasadnienia konkretną przyczyną. Zarząd Fundacji kieruje jej działalnością i reprezentuje Fundację na zewnątrz, a do reprezentowania Fundacji upoważniony jest każdy członek Zarządu działając samodzielnie. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składają członkowie Zarządu jednoosobowo. W przypadku Zarządu wieloosobowego zaciąganie zobowiązań powyżej kwoty 20.000 zł oraz rozporządzania majątkiem Fundacji o wartości rynkowej (wg. stanu na dzień rozporządzenia) wyższej niż 20.000 zł, a także obciążenia majątku Fundacji o wartości wyższej niż 20.000 zł wymagają łącznego działania dwóch członków Zarządu.

Organem Fundacji nie jest Kolegium Elektorów. Składa się ono z trzech członków, tzw. Elektorów, wybieranych i powoływanych przez Fundatora. Fundator:

* wybiera i powołuje Elektorów nie później niż w terminie 14 dni od daty odwołania członka Zarządu lub powzięcia informacji o śmierci członka Zarządu, rezygnacji członka Zarządu, lub upływu kadencji członka Zarządu - jeżeli w następstwie odwołania członka Zarządu, śmierci członka Zarządu, rezygnacji członka Zarządu lub upływu kadencji członka Zarządu Zarząd Fundacji nie jest obsadzony,

* może wybrać i powoływać Elektorów w każdym czasie, jeżeli wg stanu na dzień powołania Elektorów w Zarządzie Fundacji będzie mniej niż trzech członków Zarządu.

Elektorem może być osoba fizyczna, która nie jest członkiem Zarząd Fundacji, nie pozostaje z członkiem Zarządu Fundacji w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, lub podległości służbowej, nie została skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej ścigane z oskarżenia publicznego lub za przestępstwo skarbowe. Oświadczenia o spełnianiu tych wymogów przez Elektorów są odbierane przez Fundatora przed powołaniem takiej osoby na Elektora. Fundator, po powołaniu Elektorów, określa liczbę członków Zarządu powoływanych przez Kolegium Elektorów. Fundator może wskazać kandydatów na członków Zarządu, przy czym Kolegium Elektorów nie jest związane tym wskazaniem. Kolegium Elektorów podejmuje decyzję w sprawie powołania członka Zarządu w drodze pisemnej uchwały, która jest podejmowana zwykłą większością głosów w obecności wszystkich Elektorów. Elektor traci swój status z chwilą:

1.

rezygnacji, śmierci, albo odwołania przez Fundatora,

2.

w jakiej Elektor zawrze związek małżeński z członkiem Zarządu, lub będzie we wspólnym pożyciu z członkiem Zarządu lub zostanie skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej ścigane z oskarżenia publicznego lub za przestępstwo skarbowe,

3.

powstania po stronie Elektora stanu podległości służbowej wobec członka Zarządu,

4.

złożenia przez osoby powołane przez Kolegium Elektorów do Zarządu Fundacji oświadczenia o przyjęciu wyrobu.

W przypadkach, o których mowa w pkt 1-3, Fundator wybiera i powołuje nowego Elektora.

Czynności wykonawczo-zarządzające w stosunku do uchwał Zarządu Fundacji pełni Dyrektor Fundacji. Dyrektor Fundacji jest powoływany przez Zarząd Fundacji, a może nim być wyłącznie osoba fizyczna, w szczególności Fundator.

Zmiany statutu są dokonywane przez Zarząd Fundacji z własnej inicjatywy albo na wniosek Fundatora. Zmiana statutu następuje w drodze jednomyślnej uchwały podjętej w obecności wszystkich członków Zarządu. W przypadku Zarządu wieloosobowego, zmiana statutu dla swej skuteczności wymaga zgody Fundatora wyrażonej na piśmie. Zmiany statutu dotyczące celów określonych w akcie założycielskim wymagają dla swej skuteczności uprzedniej pisemnej zgody Fundatora.

Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektownego realizowania swoich celów, do czego właściwy jest Zarząd Fundacji, podejmujący taką decyzję w drodze jednomyślnej uchwały podjętej w obecności wszystkich członków Zarządu. W przypadku jednoosobowego Zarządu Fundacji, decyzja o połączeniu z inną fundacją dla swej skuteczności wymaga uprzedniej zgody Fundatora wyrażonej na piśmie.

Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów lub w przypadku niemożności realizacji celów, dla których została powołana. Decyzja o likwidacji Fundacji wymaga jednomyślnej uchwały Zarządu Fundacji, a w przypadku jednoosobowego Zarządu Fundacji, uchwała o likwidacji Fundacji wymaga dla swej skuteczności uprzedniej zgody Fundatora wyrażonej na piśmie. Likwidatora Fundacji powołuje Zarząd Fundacji, lecz w przepadku jednoosobowego Zarządu Fundacji, likwidatora powołuje Fundator. Likwidator Fundacji może być odwołany w każdym czasie przez Zarząd Fundacji lub Fundatora. Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji zostaną przekazane podmiotowi związanemu z celami działania Fundacji.

Fundator jest uprawniony wyłącznie do:

1.

odwoływania członka Zarządu na zasadach wskazanych wyżej,

2.

wnioskowania o dokonanie zmian w statucie,

3.

wyboru, powoływania i odwoływania Elektorów na zasadach wskazanych wyżej,

4.

wskazywania kandydatów na członków Zarządu,

5.

decydowania o połączeniu Fundacji, na zasadach wskazanych wyżej,

6.

decydowania o likwidacji Fundacji, na zasadach wskazanych wyżej,

7.

powoływania i odwoływania likwidatora na zasadach wskazanych wyżej.

Fundacja została postawiona w stan likwidacji w drodze uchwały Zarządu Fundacji z 1 września 2020 r. Na likwidatora wyznaczono J.P.

Drugim podmiotem jest "Fundacja Y" (dalej: "Fundacja 2"). Jej założycielami są trzy podmioty:

* Fundacja Z, która została ustanowiona przez J.Ł.

* J.Ł.

* P.Ł., będący synem J.Ł.

W Radzie Fundacji znajduje się A.P., a Prezesem Zarządu Fundacji jest M.I.

Zgodnie ze statutem Fundacji 2, jej organami są Rada Fundacji i Zarząd Fundacji. Rada Fundacji składa się od 1-4 członków, a członkami Rady Fundacji mogą być osoby fizyczne mające pełną zdolność do czynności prawnych lub osoby prawne. Członkowie Rady Fundacji są powoływani przez Organ Statutowy. Rada Fundacji wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Rady, a w przypadku jednoosobowej Rady Fundacji nie dokonuje się wyboru Przewodniczącego Rady. Członkowie Rady Fundacji:

* nie mogą być członkami Zarządu Fundacji, ani członkiem Organu Statutowego, ani też pozostawać z członkiem Zarządu Fundacji lub z członkiem Organu Statutowego w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, lub podległości służbowej,

* nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,

* za wykonanie funkcji członka Rady Fundacji oraz za udział w posiedzeniach członkowie Rady Fundacji mogą otrzymywać wynagrodzenie.

Pracą Rady Fundacji kieruje oraz reprezentuje ją na zewnątrz i wobec Zarządu Fundacji Przewodniczący Rady Fundacji. Przewodniczący zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady Fundacji. Kadencja Rady Fundacji wynosi 5 lat, a osoba przystępująca do Rady Fundacji w trakcie trwania kadencji, kończy swą działalność w Radzie Fundacji z dniem upływu jej kadencji. Nie wyklucza to możliwości wybrania tej osoby do Rady na czas trwania następnej kadencji. Ustanie członkostwa w Radzie Fundacji następuje z chwilą upływu kadencji, złożenia rezygnacji z pełnienia tej funkcji, odwołania, utraty osobowości prawnej albo śmierci osoby fizycznej pełniejącej te funkcję. Członek Rady Fundacji może być odwołany przez:

a. Przewodniczącego Rady - z ważnych przyczyn,

b. Radę Fundacji - uchwałą podjętą większością 3/4 głosów, w głosowaniu tajnym,

c. Organ Statutowy - na uzasadniony wniosek Zarządu.

Rada Fundacji jest organem kontroli i nadzoru, odrębnym od organu zarządzającego i niepodlegającym mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru oraz posiada uprawnienia inicjatywne i opiniodawcze. Do zadań Rady Fundacji należy w szczególności:

1. Powoływanie członka Organu Statutowego.

2. Powoływanie pełnomocnika do zawierania umów z członkami Zarządu Fundacji.

3. Wytyczne głównych kierunków działania Fundacji.

4. Zatwierdzenia opracowywanych przez Zarząd programów działania Fundacji.

5. Ocena prawidłowości wykorzystania majątku i środków finansowych Fundacji.

6. Rozpatrzenie i zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego Fundacji wymaganego przepisami rachunkowości oraz rocznego sprawozdania z działalności Fundacji zgodnie z ustawą o fundacjach i ustawą o działalności pożytku publicznego.

7. Uchwalenie i zmiany Regulaminu Rady Fundacji oraz zatwierdzenie proponowanego przez Zarząd Regulaminu Zarządu Fundacji i jego zmian.

8. Podejmowanie uchwał o połączeniu lub likwidacji Fundacji oraz o utworzeniu oddziału Fundacji.

9. Ustalenie wynagrodzeń członków Zarządu Fundacji oraz wytycznych, co do wysokości wynagrodzeń pracowników Fundacji oraz innych osób współpracujących z Fundacją na podstawie umów cywilnoprawnych,

10. Wyrażenie opinii w sprawach przedłożonych jej przez Zarząd.

Zarząd Fundacji składa się z 1-3 członków, w tym Prezesa powoływanego przez Organ Statutowy. Członkowie Zarządu Fundacji nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe. Kadencja członków Zarządu trwa 3 lata, a członkostwo w Zarządzie ustaje z chwilą upływu kadencji bądź rezygnacji, albo śmierci członka Zarządu, albo w skutek odwołania przez Organ Statutowy. Odwołanie członka Zarządu może nastąpić w razie:

a.

wykonywania działalności, której charakter uniemożliwia należyte wykonywanie funkcji członka Zarządu.

b.

choroby, ułomności lub utraty sił - powodujących trwałą niezdolność do sprawowania tej funkcji,

c.

niespełniania obowiązków członka Zarządu przez okres dłuższy niż 2 miesiące.

d.

nienależytego wypełniania funkcji członka Zarządu.

e.

prawomocnego skazania za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

f.

istotnego naruszenia postanowień statutu.

Zarząd Fundacji kieruje jej działalnością i reprezentuje Fundację na zewnątrz, a do reprezentowania Fundacji upoważniony jest każdy członek Zarządu działający samodzielnie. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składają członkowie Zarządu jednoosobowo, a w przypadku Zarządu wieloosobowego zaciąganie zobowiązań powyżej kwoty 20 000 zł oraz rozporządzenie majątkiem Fundacji o wartości rynkowej wyższej niż 20 000 zł, a także obciążenia majątku Fundacji o wartości wyższej niż 20 000 zł wymagają łącznego działania dwóch członków Zarządu. Zarząd odpowiada przed Radą Fundacji za realizację celów statutowych Fundacji oraz za prawidłowość i celowość działań podejmowanych przez Fundację.

Do kompetencji Zarządu Fundacji należy:

1.

kierowanie bieżącą działalnością Fundacji oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,

2.

zarządzanie majątkiem i funduszami Fundacji,

3.

ustalenie wielkości zatrudnienia,

4.

w ramach wytycznych Rady Fundacji ustalenie zasad wynagrodzenia, wielkości środków na wynagrodzenie i nagrody dla pracowników Fundacji oraz osób współpracujących z Fundacją na podstawie umów cywilnoprawnych,

5.

realizacja programów działania Fundacji,

6.

sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego Fundacji wymaganego przepisami rachunkowości oraz rocznego sprawozdania z działalności Fundacji zgodnie z ustawą o fundacjach i ustawą o działalności pożytku publicznego, a następnie przedkładanie ich do rozpatrzenia i zatwierdzania przez Radę Fundacji oraz podawanie sprawozdania do publicznej wiadomości poprzez jego publikację na stronach internetowych Fundacji,

7.

realizacja szczególnych decyzji darczyńców, o ile nie są one sprzeczne z celami Fundacji bądź z postanowieniami statutu,

8.

uchwalanie regulaminów i aktów wewnętrznych nieprzewidzeniach statutem do kompetencji Rady Fundacji,

9.

występowanie z wnioskami w sprawie zmian w statucie, połączenia, utworzenia oddziału Fundacji lub likwidacji Fundacji.

Czynności wykonawczo-zarządzające w stosunku do uchwał Zarządu pełni Dyrektor Fundacji, który jest powoływany przez Zarząd Fundacji. Dyrektorem Fundacji może być wy łącznie osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych, w szczególności członek Zarządu lub Fundator. Warunki pracy i płacy Dyrektora Fundacji określa Zarząd Fundacji.

Organ statutowy składa się z 1 członka wybieranego i powoływanego przez Radę Fundacji. Organ Statutowy nie jest organem Fundacji. Członkiem Organu Statutowego może być osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych, która nie jest członkiem Zarządu Fundacji, ani członkiem Rady Fundacji oraz nie pozostaje z członkiem Zarządu Fundacji, ani z członkiem Rady Fundacji w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, lub podległości służbowej. Członek Organu Statutowego traci swój status z chwilą rezygnacji lub śmierci lub z chwilą, w jakiej zawrze związek małżeński z członkiem Zarządu Fundacji, albo z członkiem Rady Fundacji, lub będzie we wspólnym pożyciu z członkiem Zarządu albo członkiem Rady Fundacji. Do kompetencji Organu Statutowego należy:

a.

powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Fundacji,

b.

dokonywanie zamian statutu,

c.

podejmowanie decyzji o likwidacji Fundacji oraz powoływanie i odwoływanie likwidatora,

d.

odwoływanie członków Rady Fundacji na zasadach przewidzianych w statucie.

Członkami Organu Statutowego są Fundacja Z, J.Ł. oraz P.Ł.

Zmian w statucie dokonuje Organ Statutowy z własnej inicjatywy po uprzednim zasięgnięciu opinii Zarządu Fundacji i Rady Fundacji albo na wniosek Zarządu Fundacji albo na wniosek Rady Fundacji. Organ Statutowy nie jest związany opiniami i wnioskami, o których mowa powyżej. Zmiany Statutu dotyczące celów Fundacji określonych w akcie założycielskim wymagają dla swej skuteczności uprzedniej jednomyślnej zgody Fundatorów wyrażonej w formie pisemnej.

Fundacja może połączyć się z inną fundacją dla efektownego realizowania swoich celów, w której to sprawie Zarząd występuje do Rady Fundacji z wnioskiem o podjęcie stosownej uchwały, przy czym wniosek Zarządu wymaga jednomyślnej uchwały. We wniosku Zarząd wskazuje fundację z jaką ma się połączyć fundacja, numer pod jakim fundacja jest wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego i załączając aktualny status tej fundacji oraz zasadnicze warunki na jakich połączenie ma nastąpić. Jeżeli w terminie 21 dni od daty otrzymania wniosku Zarządu Rada Fundacji nie podejmie uchwały, o której mowa wyżej, uznaje się. że Rada Fundacji nie wyraziła zgody na połączenie Fundacji na zasadach określonych w przedłożonym przez Zarząd wniosku.

Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów lub w przypadku niemożności realizacji celów, dla których została powołana, niezależnie od przyczyn takiej niemożności, ani też czasookresu jej trwania. Uchwała o likwidacji Fundacji wymaga jednomyślnej uchwały Rady Fundacji. Likwidatorem Fundacji jest Prezes Zarządu, a jeżeli w dacie podjęcia uchwały o likwidacji funkcja Prezesa Zarządu nie jest obsadzona, albo Prezes Zarządu nie wyrazi zgody na powołanie go na likwidatora, likwidatora powołuje Rada Fundacji. Likwidator Fundacji może być odwołany w każdym czasie przez Radę Fundacji w drodze jednomyślnej uchwały. Jeżeli w dacie zaistnienia okoliczności uzasadniających likwidację Fundacji. Rada Fundacji nie jest obsadzona i nie zostanie obsadzona w ciągu 14 dni od tej daty, decyzję w sprawie likwidacji Fundacji podejmuje Organ Statutowy.

Trzecim podmiotem jest "Fundacja A" (dalej: "Fundacja 3"). Jej założycielami są trzy podmioty:

* Fundacja Z, która została ustanowiona przez J.Ł.,

* J.Ł.,

* P.Ł., będący synem J.Ł.

W Radzie Fundacji znajduje się A.P., a Prezesem Zarządu Fundacji jest M.I. Treść statutu Fundacji 3 jest analogiczna do treści statutu Fundacji 2. Członkami Organu Statutowego są Fundacja Z, J.Ł. oraz P.Ł.

Tytułem uzupełnienia, pismem z 27 lipca 2021 r., Wnioskodawca wskazał, że oczekuje wydania interpretacji indywidualnej za okres od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. oraz za okres od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r.

Wnioskodawca wskazał skład osobowy organów kontrolnych, stanowiących lub zarządzających Fundacji, Fundacji 2 i Fundacji 3 w ww. okresie:

Okres od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r.

Fundacja

a. Organ zarządzający - zarząd

Osoba wchodząca w skład organu: J.P. - Członek Zarządu

b. Organ kontrolny - brak

c. Organ stanowiący - fundator

Osoby wchodzące w skład organu: J.Ł.

Fundacja 2

a. Organ zarządzający - zarząd

Osoba wchodząca w skład organu: M.I. - Prezes Zarządu,

b. Organ kontrolny - rada fundacji

Osoba wchodząca w skład organu: A.P.

c. Organ stanowiący - fundatorzy

Osoby wchodzące w skład organu:

* Fundacja Z, która została ustanowiona przez J.Ł.,

* J.Ł.,

* P.Ł.

Fundacja

a. Organ zarządzający - zarząd

Osoba wchodząca w skład organu: M.I. - Prezes Zarządu,

b. Organ kontrolny - rada fundacji

Osoba wchodząca w skład organu: A.P.

c. Organ stanowiący - fundatorzy

d. Osoby wchodzące w skład organu:

* Fundacja Z, która została ustanowiona przez J.Ł.,

* J.Ł.,

* P.Ł.

Okres od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r.

Fundacja

a. Organ zarządzający - zarząd do 1 września 2020 r.

Osoba wchodząca w skład organu: J.P. - Członek Zarządu

Organ zarządzający - likwidator od 1 września 2020 r.

Osoba wchodząca w skład organu: J.P. - Likwidator

b. Organ kontrolny - brak

c. Organ stanowiący - fundator

Osoby wchodzące w skład organu: J.Ł.

Fundacja 2

a. Organ zarządzający - zarząd

Osoba wchodząca w skład organu: M.I. - Prezes Zarządu.

b. Organ kontrolny - rada fundacji

Osoba wchodząca w skład organu: A.P.

c. Organ stanowiący - fundatorzy

Osoby wchodzące w skład organu:

* Fundacja Z, która została ustanowiona przez J.Ł.,

* J.Ł.,

* P.Ł.

Fundacja 3

a. Organ zarządzający - zarząd

Osoba wchodząca w skład organu: M.I. - Prezes Zarządu.

b. Organ kontrolny - rada fundacji

Osoba wchodząca w skład organu: A.P.

c. Organ stanowiący - fundatorzy

Osoby wchodzące w skład organu:

* Fundacja Z, która została ustanowiona przez J.Ł.

* J.Ł.,

* P.Ł.

W okresie od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. oraz w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r.:

a. M.I. nie pozostaje w związku małżeńskim albo stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia z J.Ł., P.Ł., A.P., J.P.

b. A.P. nie pozostaje w związku małżeńskim albo stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia z.Ł., P.Ł., M.I., J.P.

c. J.Ł. nie pozostaje w związku małżeńskim albo stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia z M.I., A.P., J.P.

J.Ł. jest ojcem P.Ł.

d. P.Ł. nie pozostaje w związku małżeńskim albo stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia z M.I., A.P., J.P.

P.Ł. jest synem J.Ł.

e. J.P. nie pozostaje w związku małżeńskim albo stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia z J.Ł., P.Ł., A.P., M.I.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 27 lipca 2021 r.):

1. Czy w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. Fundacja stanowi podmiot powiązany w rozumieniu art. 11 ust. 4 u.p.d.o.p. z Fundacją 2 i Fundacją 3 (w okresie od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r.)?

2. Czy w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. Fundacja stanowi podmiot powiązany w rozumieniu art. 11 ust. 4 u.p.d.o.p. z Fundacją 2 i Fundacją 3 (w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r.)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z ogólną definicją zawartą w art. 11a ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. przez cenę transferową należy rozumieć rezultat finansowy warunków ustalonych lub narzuconych w wyniku istniejących powiązań, w tym cenę, wynagrodzenie, wynik finansowy lub wskaźnik finansowy.

Podmiotami powiązanymi są z kolei:

a.

podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b.

podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

* ten sam inny podmiot lub

* małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c.

spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub

d.

podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b. rozumie się:

1.

posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a.

udziałów w kapitale lub

b.

praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c.

udziałów-lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów, lub

2.

faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

3.

pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Jak z kolei stanowi art. 11a ust. 3 u.p.d.o.p., posiadanie pośrednio udziału lub prawa, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, oznacza sytuację, w której jeden podmiot posiada w drugim podmiocie udział lub prawo za pośrednictwem innego podmiotu lub większej liczby podmiotów, przy czym wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa odpowiada:

1.

wielkości udziału albo prawa łączącego dowolnie dwa podmioty spośród wszystkich podmiotów uwzględnianych przy ustaleniu posiadania pośrednio udziały lub prawa - w przypadku, gdy wszystkie wielkości udziałów lub praw łączących te podmioty są równe;

2.

najniższej wielkości udziału lub prawa łączącego podmioty, pomiędzy którymi wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawa jest ustalana - w przypadku gdy wielkości udziałów - lub praw łączących te podmioty są różne;

3.

sumie wielkości posiadanych pośrednio udziałów lub praw - w przypadku gdy podmioty, pomiędzy którymi wielkość posiadanego pośrednio udziału lub prawda jest ustalana, łączy więcej niż jeden posiadany pośrednio udział lub prawo.

Analizując wyżej przedstawione przepisy, należy rozpocząć od przedstawionego wyżej art. 11a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. regulującego kto może być podmiotem powiązanym. Nie może mieć zastosowania lit. a analizowanego przepisu, jako że Fundacja nie wywiera znaczącego wpływu na Fundację 2 i Fundację 3 z uwagi na brak kapitałowych połączeń. Przedmiotowy wniosek dotyczy fundacji, w związku z czym nie może mieć zastosowania lit.c. jako dotycząca spółki niemającej osobowości prawnej. Wreszcie w związku z przedstawionym stanem faktycznym, zastosowania nie będzie miała lit.d. regulująca przypadek istnienia podatnika i jego zagranicznego zakładu oraz podatkowej grupy kapitałowej.

Zastosowanie mógłby mieć zatem art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. b u.p.d.o.p., zgodnie z którym podmiot powiązany oznacza podmioty, na które wywiera znaczący wpływ ten sam inny podmiot lub małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot. Jak zaznaczono wyżej, pojęcie "znaczącego wpływu" zostało doprecyzowane w ust. 2, z czego zastosowanie mógłby mieć pkt 2 i 3 tego przepisu.

W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym nie może być mowy o faktycznej zdolności osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną przez ten sam podmiot. Należy bowiem podkreślić, że Fundator ustanowił zarówno Fundację, jak i Fundację 2 i Fundację 3, lecz nie ma on wpływu na podejmowanie decyzji przez Fundacje 2 i Fundację 3. Jak wynika z opisanego stanu faktycznego. Fundator posiada wpływ na podejmowanie decyzji Fundacji z uwagi na szereg uprawnień takich jak wskazywania kandydatów na członków Zarządu, odwoływania członków Zarządu czy wnioskowania o zmianę statutu czy powoływanie Elektorów. Statut Fundacji 2 i Fundacji 3 nie przewiduje analogicznych uprawnień dla fundatorów. Fundatorzy nie mają wpływu na podejmowanie decyzji przez Fundację 2 i Fundację 3, a wszystkie kluczowe decyzje gospodarcze podejmowane są przez Zarząd i Rade Fundacji. Faktu tego nie zmienia okoliczność, że Fundator jest członkiem Organu Statutowego w Fundacji 2 i Fundacji 3, jako że nie jest to organ fundacji oraz nie podejmuje żadnych decyzji gospodarczych. W świetle tych okoliczności nie można uznać, że Fundator ma faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez Fundację 2 i Fundację 3.

Powyższe rozważenia należy przenieść również na grunt analizy art. 11a ust. 2 pkt 3 up.d.o.p., tj. pojmowanie znaczącego wpływu jako pozostawania w związku małżeńskim albo występowania pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia. Drugim fundatorem Fundacji 2 i Fundacji 3 jest bowiem syn Fundatora, tj. P.Ł., a więc osoba spokrewniona w pierwszym stopniu z Fundatorem. Jeżeli jednak Fundator, który również był fundatorem Fundacji 2 i Fundacji 3, nie ma wpływu na funkcjonowanie tych fundacji, tym bardziej nie ma ich P.Ł. W konsekwencji, sam fakt pokrewieństwa - w świetle braku wpływu na podejmowanie decyzji - nie uprawnia do konkluzji, że Fundacja jest podmiotem powiązanym z Fundacją 2 i Fundacją 3. Jednocześnie, w organach Fundacji 2 i Fundacji 3 zasiadają A.P. oraz M.I., które nie są pozostają w związku małżeńskim z Fundatorem ani likwidatorem ani nie występuje pomiędzy nimi pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia.

Zastosowania nie może mieć również art. 11a ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.p. Uzależnia on wywieranie znaczącego wpływu od formalnego kryterium. tj. posiadania bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25% udziałów w kapitale lub prawa głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających lub udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy.

Z uwagi na istotę prawną fundacji, tj. nieposiadanie udziałów w kapitale oraz niedziałanie w celu osiągnięcia zysku, pierwsza i trzecia przesłanka nie mogą mieć zastosowania. Z kolei jak wskazano wyżej. Fundator nie znajduje się w organach Fundacji 2 i Fundacji 3, w związku z czym nie może być również spełniona trzecia przesłanka.

W związku z niespełnianiem wyżej opisanych przesłanek, przy zamkniętej liście przypadków kreujących podmioty powiązane na gruncie u.p.d.o.p., w ocenie mojego Mocodawcy Fundacja nie jest podmiotem powiązanym z Fundacją 2 i Fundacją 3.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Z dniem 1 stycznia 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193, dalej: "ustawa nowelizująca"). Przedmiotowa ustawa uchyliła art. 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm.; dalej: "u.p.d.o.p.") i w jego miejsce wprowadziła nowe zasady określania cen transferowych w art. 11a-11j.

Co istotne nowelizacja wprowadziła nową definicję podmiotu powiązanego.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., przez podmioty powiązane rozumie się:

a.

podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b.

podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

* ten sam inny podmiot lub

* małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c.

spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub

d.

podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Jako jedną z przesłanek ustawodawca wskazał wywieranie znaczącego wpływu na co najmniej jeden inny podmiot.

Zgodnie z art. 11a ust. 2 u.p.d.o.p., przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

1.

posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a.

udziałów w kapitale lub

b.

praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c.

udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub

2.

faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

3.

pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

W myśl art. 11a ust. 4 u.p.d.o.p., jeżeli pomiędzy podmiotami występują relacje, które nie są ustanawiane lub utrzymywane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, w tym mające na celu manipulowanie strukturą właścicielską lub tworzenie cyrkularnych struktur właścicielskich, to podmioty, pomiędzy którymi występują takie relacje, uznaje się za podmioty powiązane.

Stosownie do art. 11a ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.p., ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o powiązaniach - oznacza to relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Fundacje działają na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2164 z późn. zm., dalej: "uf"). Zgodnie z art. 1 uf, fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego. W konsekwencji, na podstawie art. 1 ust. 1 u.p.d.o.p., jest ona podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

W uzasadnieniu do ustawy nowelizującej, wprowadzającej m.in. nowe definicje podmiotu powiązanego, projektodawca wskazał, że uwzględnienie tego (tj. wywierania znaczącego wpływu przez osobę fizyczną) aspektu ma na celu rozszerzenie katalogu powiązań o sytuację, w której istnieje osoba fizyczna, mogąca w istotny sposób wpływać na kluczowe decyzje gospodarcze podejmowane przez podmiot, nawet pomimo braku formalnego umocowania w organach stanowiących lub kontrolnych. Decyzje te mogą obejmować np. wskazywanie przez osobę fizyczną członków organów zarządzających lub nadzorujących u podatnika, podejmowanie decyzji o rezygnacji z części działalności, wprowadzeniu na rynek nowego produktu lub przejęciu pewnego zakresu działalności od podmiotu powiązanego (Druk sejmowy Nr 2860).

Analiza regulacji prowadzi do wniosku, że ustawodawca za podmioty powiązane uważa takie podmioty, z których jeden zarządza (wywiera znaczący wpływ) innym podmiotem.

Biorąc pod uwagę treść przepisów o podmiotach powiązanych oraz ich celowość, należy stwierdzić, że nie chodzi wyłącznie o uprawnienia o charakterze formalnym (np. udział w zarządzie, radzie nadzorczej spółki lub innego podmiotu), ale również o faktyczny wpływ na kształtowanie decyzji gospodarczych lub kontrolę powiązanego podmiotu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. Wnioskodawca oraz Fundacja 2 i Fundacja 3 spełniają przesłanki uznania ich za podmioty powiązane stosownie do przepisów art. 11a u.p.d.o.p. w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 r. oraz w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r.

Z treści wniosku wynika, że Fundacja 2 i Fundacja 3 posiadają analogiczne treści statutu. Fundacja 2 i Fundacja 3 posiadają w swoich strukturach Organ statutowy, który zdaniem Wnioskodawcy nie jest organem Fundacji 2 i Fundacji 3, ale do jego kompetencji należy:

a.

powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Fundacji,

b.

dokonywanie zamian statutu,

c.

podejmowanie decyzji o likwidacji Fundacji oraz powoływanie i odwoływanie likwidatora,

d.

odwoływanie członków Rady Fundacji na zasadach przewidzianych w statucie.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że Organ statutowy posiada szerokie uprawnienia zarządcze i kontrolne wobec Zarządu Fundacji oraz Rady Fundacji, które to stanowią kolejno organ kontroli i nadzoru oraz organ kierujący działalnością fundacji i reprezentujący ją na zewnątrz. Powyższe wskazuje na możliwość wywarcia znaczącego wpływu na działalność Fundacji 2 i Fundacji 3, bowiem Organ statutowy uprawniony jest również do samodzielnego dokonywania zmian w statucie fundacji lub podejmowania decyzji o jej likwidacji. W skład Organu statutowego wchodzą Fundacja Z, J.Ł. oraz P.Ł.

Odnosząc się natomiast do Wnioskodawcy wskazać należy, że jego fundatorem jest J.Ł. Fundator posiada względem Wnioskodawcy m.in. następujące kompetencje:

a.

odwoływania członka Zarządu na zasadach wskazanych wyżej,

b.

wnioskowania o dokonanie zmian w statucie,

c.

wyboru, powoływania i odwoływania Elektorów na zasadach wskazanych wyżej,

d.

wskazywania kandydatów na członków Zarządu,

e.

decydowania o połączeniu Fundacji, na zasadach wskazanych wyżej,

f.

decydowania o likwidacji Fundacji, na zasadach wskazanych wyżej,

g.

powoływania i odwoływania likwidatora na zasadach wskazanych wyżej.

Jak wynika z powyższego, J.Ł. - założyciel i fundator Wnioskodawcy, współzałożyciel i członek Organu Statutowego Fundacji 2 i Fundacji 3 - ma faktyczną zdolność do wpływania na funkcjonowanie i zarządzanie Wnioskodawcą oraz Fundacją 2 i Fundacją 3. Skoro "faktyczna zdolność" oznacza możliwość wpływania na kluczowe decyzje gospodarcze zarówno poprzez sprawowanie formalnych funkcji w podmiocie powiązanym, jak również rzeczywistą możliwość takiego wpływu bez formalnego umocowania, to w analizowanej sytuacji zostanie spełniona przesłanka z art. 11a ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.p.

Zatem należy uznać, że Wnioskodawca poprzez osobę J.Ł. wywiera znaczący wpływ na Fundację 2 i Fundację 3 w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. a u.p.d.o.p. (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.).

Nie można zatem uznać, że takie decyzje jak odwołanie Zarządu: Wnioskodawcy, Fundacji 2 i Fundacji 3, podejmowanie decyzji o likwidacji: Wnioskodawcy, Fundacji 2 i Fundacji 3 oraz powołania i odwołania likwidatora, nie stanowią wyrazu zarządzania podmiotami.

Wszystkie powyższe przesłanki spełniają definicję "wywierania znaczącego wpływu". Jak już wskazano, przez udział w zarządzaniu i kontroli należy bowiem uznać możliwość wpływu na decyzje gospodarcze jednostki. W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. (a konkretnie w art. 11a ust. 2 u.p.d.o.p.) wyraźnie zostało natomiast wskazane, że podmioty należy uznać za podmioty powiązane, jeżeli osoba fizyczna posiada faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

W opisanej sprawie J.Ł. posiada faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez Wnioskodawcę, Fundację 2 i Fundację 3. Faktyczna zdolność oznacza możliwość wpływania na kluczowe decyzje gospodarcze zarówno poprzez sprawowanie formalnych funkcji w podmiocie powiązanym (np. rola fundatora, członkostwo w Organie statuującym), jak również rzeczywistą możliwość takiego wpływu bez formalnego umocowania.

W ocenie tut. Organu, biorąc pod uwagę powyższe przesłanki, Wnioskodawcę oraz Fundację 2 i Fundację 3 należy uznać za podmioty powiązane w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.:

* Fundacja stanowi podmiot powiązany w rozumieniu art. 11 ust. 4 u.p.d.o.p. z Fundacją 2 i Fundacją 3 (w okresie od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r.),

* Fundacja stanowi podmiot powiązany w rozumieniu art. 11 ust. 4 u.p.d.o.p. z Fundacją 2 i Fundacją 3 (w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r.)

należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl