0111-KDIB1-3.4010.113.2017.1.JKT - Zwolnienie z CIT sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie SSE.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-3.4010.113.2017.1.JKT Zwolnienie z CIT sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie SSE.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 19 maja 2017 r. (data wpływu 24 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy dochody uzyskane ze sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, które czasowo przechowywane będą w magazynie zlokalizowanym poza strefą, będą podlegać w całości zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2017 r., wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody uzyskane ze sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, które czasowo przechowywane będą w magazynie zlokalizowanym poza strefą, będą podlegać w całości zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: "Wnioskodawca" lub "Spółka") prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji wyrobów dla elektrotechniki i automatyki. Aktualnie, działalność Spółki wykonywana jest w zakładzie produkcyjnym zlokalizowanym w X. Dodatkowo, Spółka jest w trakcie budowy nowego zakładu produkcyjnego w Y, na działce, która została włączona do granic Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

W dniu 9 lutego 2016 r. Spółka uzyskała zezwolenie (dalej: "Zezwolenie") na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej także: "Strefa" lub "SSE"). Zezwolenie zostało Spółce wydane na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy (dalej: "Wyroby strefowe").

Mając na uwadze powyższe, docelowo Spółka będzie prowadziła działalność gospodarczą w dwóch zakładach:

* w zakładzie w X, który w dalszej części niniejszego zapytania będzie nazywany Zakładem pozastrefowym, oraz

* w zakładzie we Y, który w dalszej części wniosku będzie nazywany Zakładem strefowym.

Dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy na podstawie Zezwolenia będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm., dalej: "ustawa o p.d.o.p."), podczas gdy dochody generowane m.in. ze sprzedaży wyrobów wytworzonych poza terenem Strefy (tj. w Zakładzie pozastrefowym) czy też ze sprzedaży towarów będą opodatkowane na zasadach ogólnych.

Tym samym, Spółka będzie uzyskiwała przychody z dwóch źródeł: zwolnionego z opodatkowania (przychody ze sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie Strefy (w Zakładzie strefowym na podstawie Zezwolenia) oraz opodatkowanego na zasadach ogólnych (m.in. przychody ze sprzedaży wyrobów wytworzonych w Zakładzie pozastrefowym).

Ze względów biznesowych, w szczególności biorąc pod uwagę rozwój prowadzonej działalności gospodarczej oraz ograniczoną powierzchnię zakładu Wnioskodawcy, Spółka nie wyklucza, że w przyszłości będzie zmuszona do składowania wyprodukowanych na terenie Strefy wyrobów gotowych oraz surowców (materiałów) wykorzystywanych do produkcji Wyrobów strefowych (dalej: "Surowce") w magazynach zlokalizowanych poza terenem SSE, w szczególności:

* w magazynie/magazynach Zakładu pozastrefowego Spółki oraz/lub

* w magazynie/magazynach zewnętrznych podmiotów (dalej także: "Usługodawcy"), od których Spółka będzie nabywała usługi najmu powierzchni magazynowej oraz/lub

* w magazynie/magazynach prowadzonych w ramach składów konsygnacyjnych klientów Spółki.

Spółka nie wyklucza również sytuacji, w której najmować będzie jeden lub kilka magazynów należących do zewnętrznych usługodawców, ulokowanych na terenie objętym statusem specjalnej strefy ekonomicznej (tj. na terenie Strefy lub na terenie innych stref, na których Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej na podstawie Zezwolenia).

Wszystkie wskazane wyżej rodzaje magazynów będą w dalszej części niniejszego wniosku nazywane łącznie Magazynami, a w liczbie pojedynczej - Magazynem.

Wnioskodawca podkreśla, że na terenie Magazynów nie będzie realizowany żaden etap procesu produkcyjnego. W przypadku magazynowania Wyrobów strefowych poza terenem SSE, proces produkcyjny będzie w całości zakończony w zakładzie Spółki na terenie Strefy (w Magazynach mogą być realizowane wyłącznie takie funkcje jak: przyjęcie dostawy, komisjonowanie (konfekcjonowanie), tj. kompletowanie Wyrobów strefowych do zamówień, odliczenie, pakowanie (m.in. w kartony), przygotowanie do odbioru, załadowanie na pojazdy klientów lub pojazdy Spółki oraz sprawdzenie zgodności z dokumentami transportowymi i innymi towarzyszącymi dostawie oraz spedycja). Podobnie, w odniesieniu do Surowców - w Magazynach mogą być realizowane wyłącznie takie funkcje jak: przyjęcie na magazyn, pakowanie i przygotowanie do wysyłki do Zakładu strefowego. W związku z powyższym, Spółka nie będzie uzyskiwała przychodów z tytułu działalności magazynowej prowadzonej poza SSE.

Spółka nie wyklucza przy tym sytuacji, że w Magazynie zlokalizowanym w Zakładzie pozastrefowym lub Magazynach będących przedmiotem najmu czy Magazynach w postaci składów konsygnacyjnych (we wszystkich Magazynach lub w części Magazynów), oprócz Wyrobów strefowych lub Surowców, przechowywane będą także Wyroby pozastrefowe (tj. wytwarzane w Zakładzie pozastrefowym Spółki) oraz/lub towary handlowe nabywane przez Spółkę od podmiotów trzecich i podlegające dalszej odsprzedaży (dalej: "Towary handlowe"). Sprzedaż Wyrobów pozastrefowych oraz Towarów handlowych jako prowadzona poza terenem SSE oraz/lub nieobjęta zakresem Zezwolenia, będzie przez Spółkę uznawana za działalność pozastrefową, i w konsekwencji, dla celów podatkowych wynik na transakcji sprzedaży Wyrobów pozastrefowych oraz Towarów handlowych (odpowiednio dochód lub strata) będzie uwzględniany w wyniku z działalności opodatkowanej na zasadach ogólnych.

Wnioskodawca nie wyklucza również, że po zakończeniu procesu wytwarzania Wyrobów strefowych, a przed wysyłką do Magazynów, Wyroby strefowe zostaną przetransportowane pomiędzy Zakładem strefowym a Zakładem pozastrefowym.

Spółka będzie ponosiła określone koszty związane z korzystaniem z powierzchni magazynowej:

* koszty utrzymania własnego magazynu (własnych magazynów) poza terenem SSE, w szczególności takie jak: koszty amortyzacji, koszty podatku od nieruchomości, koszty remontów etc.

* koszty najmu magazynów od podmiotów zewnętrznych, w szczególności koszty w postaci opłat na rzecz Usługodawców za świadczone usługi magazynowe, na których wartość będą się składały czynsz najmu oraz ewentualne koszty dodatkowych usług magazynowych,

* koszty korzystania z Magazynów w ramach składów konsygnacyjnych klientów Spółki, w szczególności w postaci opłat na rzecz klientów Spółki z tytułu udostępnienia powierzchni magazynowej.

W przypadku, gdy w Magazynach będą przechowywane wyłącznie Wyroby strefowe oraz Surowce Spółka będzie miała możliwość bezpośredniego przypisania kosztów związanych z korzystaniem z Magazynów do przychodów z działalności zwolnionej z opodatkowania. Natomiast w przypadku przechowywania w Magazynach zarówno

* Wyrobów strefowych oraz/lub Surowców, jak i

* Towarów handlowych oraz/lub Wyrobów pozastrefowych Spółka nie będzie mogła w jednoznaczny i precyzyjny sposób przyporządkować ww. kosztów odpowiednio do działalności zwolnionej oraz do działalności opodatkowanej na zasadach ogólnych.

W związku z powyższym Spółka powzięła wątpliwości co do możliwości oraz zakresu korzystania przez Spółkę ze zwolnienia podatkowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie Strefy oraz alokacji kosztów związanych z korzystaniem z Magazynów (odpowiednio kosztów utrzymania Magazynów własnych oraz kosztów najmu Magazynów zewnętrznych) do wyniku zwolnionego oraz opodatkowanego na zasadach ogólnych.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Czy fakt wykorzystywania przez Spółkę Magazynów zlokalizowanych poza terenem SSE (Magazynów własnych Spółki stanowiących część Zakładu pozastrefowego oraz/lub Magazynów zewnętrznych usługodawców oraz/lub Magazynów w ramach składów konsygnacyjnych klientów Spółki) do magazynowania Wyrobów strefowych oraz/lub Surowców, będzie miał jakikolwiek wpływ na możliwość oraz zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p.? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, fakt wykorzystywania przez Spółkę Magazynów zlokalizowanych poza terenem SSE (Magazynów własnych Spółki stanowiących część Zakładu pozastrefowego oraz/lub Magazynów zewnętrznych usługodawców oraz/lub Magazynów w ramach składów konsygnacyjnych klientów Spółki) do magazynowania Wyrobów strefowych oraz/lub Surowców nie będzie miał żadnego wpływu na możliwość oraz zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (...). Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34 przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Przy określaniu, czy dany dochód uzyskany przez podatnika korzysta ze zwolnienia opisanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., należy zatem wziąć pod uwagę dwa kryteria wynikające z tego przepisu:

* dochód taki musi pochodzić z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,

* dochód taki musi pochodzić z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie stosownego zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.

Dopiero kumulatywne spełnienie obu tych warunków uprawnia podatnika do rozpoznania dochodu pochodzącego z takiej działalności jako dochodu zwolnionego z opodatkowania p.d.o.p. Jednocześnie, w polskim systemie prawa nie występują żadne dodatkowe obostrzenia, od których wypełnienia zależy możliwość skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p.

Jak wskazano w zaprezentowanym wyżej opisie zdarzenia przyszłego w przypadku Spółki jedynymi czynnościami wykonywanymi poza terenem SSE w związku z magazynowaniem Wyrobów strefowych będą przyjęcie dostawy, komisjonowanie (konfekcjonowanie), tj. kompletowanie Wyrobów strefowych do zamówień, odliczenie, pakowanie (m.in. w kartony), przygotowanie do odbioru, załadowanie na pojazdy klientów lub pojazdy Spółki oraz sprawdzenie zgodności z dokumentami transportowymi i innymi towarzyszącymi dostawie oraz spedycja. Podobnie, Wnioskodawca nie będzie wykonywać w Magazynach jakichkolwiek czynności w zakresie procesu produkcyjnego na składowanych Surowcach.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że czynności związane z magazynowaniem Wyrobów strefowych oraz/lub Surowców będą miały charakter jedynie czynności pomocniczych względem działalności podstawowej Spółki, tj. działalności produkcyjnej i nie będą wpływać na wzrost wartości sprzedawanych następnie Wyrobów strefowych. Zdaniem Spółki, bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, czy Wyroby strefowe będą przechowywane w Magazynie (Magazynach) zlokalizowanym poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej (w tym na terenie Zakładu pozastrefowego) czy w Magazynie (Magazynach) znajdującym się na terenie SSE (lecz poza zakładem Spółki), czy też na terenie innej specjalnej strefy ekonomicznej. W każdym z wymienionych przypadków czynności związane z magazynowaniem będą miały charakter pomocniczy w stosunku do podstawowej działalności gospodarczej Spółki (tj. produkcji Wyrobów strefowych).

W konsekwencji, zdaniem Spółki, dochody, jakie Spółka będzie osiągać ze sprzedaży Wyrobów strefowych, w przypadku których po zakończeniu procesu produkcji wyroby te zostaną umieszczone, a następnie wysłane do odbiorców z Magazynów znajdujących się poza SSE, w tym z Magazynów na terenie Zakładu pozastrefowego Spółki (lub na terenie Strefy, lecz poza zakładem Spółki) należy uznać za pochodzące w całości z działalności prowadzonej na terenie Strefy na podstawie Zezwolenia, tj. działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Należy podkreślić, że przechowywanie Wyrobów strefowych oraz/lub Surowców w Magazynach zlokalizowanych poza Zakładem strefowym Spółki (tj. w Magazynie/Magazynach na terenie Zakładu pozastrefowego Spółki oraz/lub w Magazynie/Magazynach zewnętrznych podmiotów oraz/lub w Magazynie/Magazynach w ramach składów konsygnacyjnych klientów Spółki) nie będzie pozbawiało tych wyrobów gotowych wytworzonych w Zakładzie strefowym przymiotu produktów strefowych. Należy podkreślić, że w odniesieniu do wskazanych Wyrobów strefowych, to czynności wykonywane w ramach procesu produkcyjnego przesądzają o wartości dodanej danego produktu, zaś czynności, które mają miejsce w trakcie magazynowania po zakończeniu procesu produkcyjnego, nie zwiększają wartości produktu dla kupującego. Czynności te będą pełniły jedynie funkcję pomocniczą wobec głównej działalności Spółki.

Powyższe stanowisko znajduje zastosowanie również w odniesieniu do Surowców składowanych w Magazynach. Zdaniem Spółki, fakt, że Surowce przechowywane będą poza terenem Zakładu strefowego Spółki w jakikolwiek sposób nie wpływa na możliwość uznania produktów wytworzonych przy użyciu Surowców za Wyroby strefowe. Podobnie jak w przypadku magazynowania Wyrobów strefowych, przechowywanie Surowców nie stanowi odrębnej działalności Spółki oraz nie zwiększa wartości produktu dla kupującego. W konsekwencji, składowanie Surowców również należy uznać za działalność pomocniczą wobec głównej działalności Spółki.

Działalność pomocnicza, jako wspomagająca podstawową działalność wykonywaną przez podmioty strefowe, nie została zdefiniowana w tzw. przepisach strefowych. Organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych powszechnie akceptują przesłanki zaczerpnięte z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. z 2007 r. poz. 251.1885 z późn. zm., dalej: "Rozporządzenie PKD"). Zgodnie z pkt 10 Załącznika do tego Rozporządzenia: działalność jest działalnością pomocniczą, jeżeli spełnia wszystkie następujące warunki:

* służy wyłącznie jednostce

* nakłady na działalność pomocniczą stanowią koszt jednostki

* efekt końcowy (zazwyczaj usługi, rzadziej wyroby) nie stanowi części produktu finalnego jednostki i nie generuje nakładów brutto na środki trwałe.

Tym samym za działalność pomocniczą powszechnie uznaje się działalność, która spełnia kumulatywnie wszystkie powyższe warunki.

Magazynowanie Surowców służących do produkcji Wyrobów strefowych oraz magazynowanie gotowych Wyrobów strefowych wytworzonych przez Spółkę będzie spełniać wszystkie powyżej wskazane przesłanki. Będzie ono bowiem służyć wyłącznie Spółce, nie przynosząc korzyści żadnym podmiotom zewnętrznym. W szczególności, czynności związane z magazynowaniem dokonywane przez Spółkę nie będą wiązać się z powstaniem przychodów po stronie Spółki, ponieważ będą one realizowane wyłącznie na jej własne potrzeby. Nakłady, które będą ponoszone przez Spółkę w związku ze składowaniem Surowców oraz/lub Wyrobów strefowych (koszty użytkowania Magazynów własnych albo koszty usług magazynowych w odniesieniu do Magazynów zewnętrznych (w tym koszty użytkowania Magazynów w ramach składów konsygnacyjnych klientów Spółki)) będą stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodów.

Ponadto, należy wskazać, że magazynowanie Wyrobów strefowych nastąpi dopiero po zakończeniu procesu produkcyjnego, co oznacza, że Wyroby strefowe nie będą w trakcie ich składowania poddawane żadnym czynnościom, które mogłyby przyczynić się do wzrostu ich wartości. Podobnie, magazynowanie Surowców będzie miało miejsce przed rozpoczęciem procesu produkcyjnego Wyrobów strefowych - w trakcie składowania Surowców poza Zakładem strefowym nie będą one poddawane jakimkolwiek procesom produkcyjnym, dopiero po ich przewiezieniu do Zakładu strefowego Spółki, Surowce będą wykorzystywane w procesie produkcyjnym Wyrobów strefowych. Pracownicy realizujący czynności związane z magazynowaniem będą wykonywać jedynie prace związane z odpowiednim przechowywaniem Wyrobów strefowych oraz/lub Surowców. Powyższe wskazuje na brak konieczności wyodrębnienia z całokształtu działalności Spółki działalności polegającej na magazynowaniu, gdyż będzie ona miała wyłącznie charakter pomocniczy (subsydiarny) w stosunku do działalności produkcyjnej prowadzonej w SSE i nie będzie miała bezpośredniego wpływu na generowanie jakichkolwiek przychodów Spółki. Jednocześnie, w ocenie Spółki zidentyfikować można ścisły, funkcjonalny i nierozerwalny związek pomiędzy czynnościami podstawowymi wykonanymi na terenie Strefy a czynnościami wykonanymi poza SSE (tj. magazynowanie Wyrobów strefowych oraz/lub Surowców), a te ostatnie mają akcesoryjny charakter wobec czynności produkcyjnych wykonanych na terenie Strefy.

Analogiczna definicja działalności pomocniczej zawarta została w przepisach unijnych. Zgodnie z pkt 6 sekcji II lit. C załącznika do rozporządzenia Rady (EWG) Nr 696/93 w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie (Dz. U.UE.L93.76.1 z późn. zm., dalej: "Załącznik do rozporządzenia") działalność pomocnicza w ramach danej jednostki prowadzona jest w celu umożliwienia lub ułatwienia produkcji określonych towarów i usłuż przez danej jednostkę na rzecz stron trzecich. Produkty działalności pomocniczej nie są jako takie dostarczane stronom trzecim.

Jednocześnie, zgodnie z treścią pkt 1 sekcji IV lit. B Załącznika do rozporządzenia za działalność pomocniczą uznaje się taką działalność, która spełnia wszystkie następujące warunki:

* służy tylko jednostce, do której się odnosi; innymi słowy wytworzone towary lub usługi nie mogą być sprzedawane w obrocie:

* porównywalna działalność na podobną skalę realizowana jest w podobnych jednostkach produkcyjnych;

* wytwarza usługi lub, wyjątkowo, dobra nietrwale, które nie wchodzą w skład produktu końcowego jednostki (np. drobne narzędzia lub rusztowania);

* wpływa na koszty bieżące samej jednostki, tzn. nie powoduje tworzenia środków trwałych brutto.

Działalność pomocnicza na gruncie przepisów unijnych została zdefiniowana w sposób zbliżony do definicji zawartej w Rozporządzeniu PKD, w szczególności przesłanki zawarte w literach a, c oraz d punktu 1 sekcji IV litery B Załącznika do rozporządzenia są zbieżne z warunkami określonymi w punkcie 10 załącznika do Rozporządzenia PKD (wskazanymi powyżej). Ponadto, działalność w zakresie magazynowania produktów wytworzonych przez przedsiębiorcę strefowego w ramach prowadzonej działalności w specjalnej strefie ekonomicznej czy też magazynowania surowców służących do produkcji wypełnia również kryterium określone w ramach litery b ww. Załącznika do rozporządzenia - porównywalna działalność dotycząca przechowywania produktów wytworzonych w ramach prowadzonej działalności oraz przechowywania surowców produkcyjnych realizowana jest w podobnych jednostkach produkcyjnych, co pośrednio potwierdza między innymi znaczna ilość interpretacji indywidualnych wydanych w tym zakresie.

Nabywanie usług magazynowania dokonywane jest bowiem w celu ułatwienia lub w niektórych przypadkach nawet umożliwienia przechowania określonej ilości surowców oraz/lub produktów, których wytwarzanie stanowi podstawową działalność poszczególnych jednostek produkcyjnych. Produkty działalności pomocniczej w zakresie magazynowania nie są również zbywane na zewnątrz. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, magazynowanie Wyrobów strefowych oraz/lub Surowców przez Spółkę należy uznać za działalność pomocniczą również na gruncie Załącznika do rozporządzenia.

W tym miejscu Wnioskodawca ponownie podkreśla, że fakt magazynowania oraz wysyłki Wyrobów strefowych z Magazynów zlokalizowanych poza SSE nie pozbawia przechowywanych Wyrobów strefowych przymiotu produktu strefowego, wytworzonego na podstawie i w zakresie Zezwolenia.

W związku z powyższym, w ocenie Spółki, wszelkie dochody uzyskiwane z tytułu sprzedaży magazynowanych poza SSE Wyrobów strefowych, które zostaną w wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie Zezwolenia, będą w całości podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (z uwzględnieniem limitu przysługującej Spółce pomocy publicznej). Czynności związane z magazynowaniem Surowców służących do produkcji Wyrobów strefowych oraz czynności związane z magazynowaniem samych Wyrobów strefowych nie będą bowiem stanowiły etapu produkcji Wyrobów strefowych, ani też w żaden sposób nie będą wpływać na ich wartość.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, magazynowanie Wyrobów strefowych oraz/lub Surowców poza terenem Strefy (w tym na terenie Zakładu pozastrefowego Spółki) lub na terenie Strefy, lecz poza Zakładem strefowym Spółki, nie będzie miało wpływu na korzystanie przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób praw nych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p.

Stanowisko takie potwierdzane jest w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego oraz w orzeczeniach sądów administracyjnych, przykładowo w:

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 stycznia 2017 r.; sygn. 2461-IBPB-1-3.4510.1036.2016.1.JKT: (...) fakt sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przez Spółkę na terenie strefy ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem poprzez magazyn poza terenem strefy, nie pozbawia tych wyrobów przymiotu "produktu strefowego". Korzystanie z magazynu zewnętrznego, nie stanowi częściowego "przeniesienia" działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Zatem, o ile sprzedawane wyroby będą wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem, dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

* wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 września 2015 r., sygn. II FSK 1766/13: Z uwagi na fakt, że art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. ustanawia warunek zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej w postaci prowadzenia jej "na terenie specjalnej strefy ekonomicznej", to zasadnicze znaczenie dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy miała ta okoliczność, że sporne usługi miały jedynie charakter pomocniczy w stosunku do zasadniczego procesu produkcyjnego wyrobów gotowych wskazanych w zezwoleniu, co we wniosku uwypukliła skarżąca. (...) W konsekwencji nie istnieją przeszkody, by wydatki poniesione poza strefą na usługi subsydiarne w celu prowadzenia przez skarżącą działalności gospodarczej w K-SSSE, uznać za koszty uzyskania przychodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p.

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach 15 lipca 2015 r., sygn. IBPB-1 -2/4510-212/15/SD: (...) stwierdzić należy, że przychody ze sprzedaży wyrobów gotowych wyprodukowanych w strefie objętych zakresem zwolnienia i koszty surowców zużytych do produkcji wyrobów gotowych, w przypadku gdy surowce zużyte do produkcji tych wyrobów oraz wyroby przechowywane są w magazynach należących do podmiotów trzecich, nieposiadających zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Spółka może zaliczyć do przychodów i kosztów działalności zwolnionej i w związku z tym dochód osiągnięty z takiej działalności będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 20 grudnia 2012 r., sygn. ITPB3/423-611/12/DK: Korzystanie z magazynów zewnętrznych należących do podmiotów trzecich, nie stanowi częściowego "przeniesienia" działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Zatem, o ile sprzedawane wyroby będą wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem, dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż dochód ze sprzedaży wyrobów strefowych przez magazyny usytuowane poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 sierpnia 2015 r., sygn. IBPB-1-2/4510-115/15/AnK,

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 lipca 2015 r., sygn. IBPB-1-2/4510- 213/15/SD.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 282 z późn. zm.). Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 282 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 u.p.d.o.p. stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Tak więc warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że zwolnienie od podatku przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z prowadzonej na terenie strefy działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku, gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy wówczas dochód z takiej działalności również nie będzie podlegał zwolnieniu.

Odnosząc się do kwestii zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodu ze sprzedaży wyrobów strefowych przechowywanych w magazynach usytuowanych poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej należy stwierdzić, że fakt sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przez Spółkę na terenie strefy ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem przechowywanych i magazynowanych poza terenem strefy, nie pozbawia tych wyrobów przymiotu "produktu strefowego". Korzystanie z magazynu zewnętrznego, nie stanowi częściowego "przeniesienia" działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Zatem, o ile sprzedawane wyroby będą wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem, dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Również, magazynowanie Surowców służących do produkcji Wyrobów strefowych nie będzie pozbawiało tych Wyrobów przymiotu produktów strefowych.

Mając powyższe na względzie, magazynowanie Wyrobów strefowych oraz/lub Surowców poza terenem Strefy (w tym na terenie Magazynów własnych Spółki stanowiących część Zakładu pozastrefowego oraz/lub Magazynów zewnętrznych usługodawców oraz/lub Magazynów w ramach składów konsygnacyjnych klientów Spółki), nie będzie miało wpływu na korzystanie przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p.,

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku numerami 2 i 3 zostanie/zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl