0111-KDIB1-2.4010.88.2022.1.BD - Opodatkowanie spółek holdingowych

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.88.2022.1.BD Opodatkowanie spółek holdingowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca będzie spełniał warunki do uznania Go za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która podlega (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie podlegać) w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w CIT od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Wnioskodawca na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku nie będzie należał do podatkowej grupy kapitałowej oraz nie będzie korzystał ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT. Spółka prowadzi (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie prowadzić) prowadzić rzeczywistą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 24a ust. 18 ustawy o CIT.

Jedynym akcjonariuszem Spółki jest spółka (Societe anonyme - odpowiednik polskiej spółki akcyjnej) z siedzibą na terytorium Luksemburga (dalej: "Akcjonariusz"). Tym samym, akcji Spółki nie posiada (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku nie będzie posiadał) pośrednio lub bezpośrednio akcjonariusz mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Spółka planuje w przyszłości dokonywać wypłat dywidendy na rzecz Akcjonariusza. W odniesieniu do planowanych płatności dywidendowych, Spółka będzie rozważać zastosowanie:

- zwolnienia przewidzianego w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT albo

- zasad opodatkowania przewidzianych w art. 10 ust. 2 lit. a Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Luksemburgu dnia 14 czerwca 1995 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527 ze. zm., dalej: "UPO PL-LUX")

- po spełnieniu warunków wskazanych w ww. przepisach.

Na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, Wnioskodawca będzie posiadał akcje lub udziały w spółkach, które będą spełniały łącznie następujące warunki:

- co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tych spółek Wnioskodawca posiadał będzie bezpośrednio na podstawie tytułu własności, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

- nie będą posiadały więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

- nie będą posiadały tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

- nie będą spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową,

- nie będą korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT

- dalej łącznie: "Spółki Zależne".

Część Spółek Zależnych na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce oraz będzie prowadzona w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki akcyjnej.

Z kolei, Spółki Zależne podlegające na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów (bez względu na miejsce ich osiągania) i niekorzystające ze zwolnienia z tego opodatkowania:

- będą posiadać osobowość prawną oraz

- nie będą mieć siedziby ani zarządu, nie są, ani nie będą, zarejestrowane ani położone na terytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Wnioskodawca na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie również udziałowcem (akcjonariuszem) spółek niespełniających definicji krajowej spółki zależnej przewidzianej w art. 24m pkt 1 ustawy o CIT lub zagranicznej spółki zależnej przewidzianej w art. 24m pkt 4 ustawy o CIT (dalej łącznie: "Spółki A") - w szczególności spółek posiadających więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki.

Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości dokona odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

W przypadku wykonania rozważanych transakcji zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych oraz podjęcia decyzji o skorzystaniu z regulacji Rozdziału 5b ustawy o CIT, Wnioskodawca co najmniej 5 dni przed dniem zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych, złoży właściwemu dla niego naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 24o ust. 2 ustawy o CIT.

Spółki Zależne, w odniesieniu do których Wnioskodawca złoży oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w rozumieniu art. 24o ust. 2 ustawy o CIT nie będą stanowiły, spółek, wskazanych w art. 24o ust. 3, tj. których co najmniej 50% wartości aktywów bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

Pytania

1. Czy Wnioskodawca będzie spełniał warunki do uznania za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT w sytuacji, gdy Wnioskodawca w odniesieniu do wypłacanych na rzecz Akcjonariusza dywidend zastosuje zwolnienie wskazane w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT?

2. Czy Wnioskodawca będzie spełniał warunki do uznania za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT w sytuacji, gdy w odniesieniu do dywidend wypłacanych na rzecz Akcjonariusza, Wnioskodawca zastosuje zasady przewidziane w art. 10 ust. 2 lit. a UPO PL-LUX?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

W ocenie Spółki, Wnioskodawca będzie spełniał warunki do uznania za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT w sytuacji, gdy Wnioskodawca w odniesieniu do wypłacanych na rzecz Akcjonariusza dywidend zastosuje zwolnienie wskazane w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.

Ad. 2

W ocenie Spółki, Wnioskodawca będzie spełniał warunki do uznania za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT w sytuacji, gdy w odniesieniu do dywidend wypłacanych na rzecz Akcjonariusza, Wnioskodawca zastosuje zasady przewidziane w art. 10 ust. 2 lit. a UPO PL-LUX.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1

Od 1 stycznia 2022 r., na mocy ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm.; dalej: "Ustawa zmieniająca") do ustawy o CIT został dodany Rozdział 5b pt. "Opodatkowanie spółek holdingowych", który umożliwił spółkom holdingowym skorzystanie z preferencji podatkowych w postaci:

- zwolnienia z CIT w wysokości 95% kwoty dywidend otrzymanych przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej (art. 24n ust. 1 ustawy o CIT);

- zwolnienia z CIT zysków ze zbycia udziałów lub akcji krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego (art. 24o ust. 1 ustawy o CIT).

Warunki uznania spółki za spółkę holdingową

Stosownie do art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, za spółkę holdingową uznaje się spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 (spółka podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), spełniającą łącznie następujące warunki:

a)

posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b)

nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)

nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,

d)

prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)

udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Odnosząc powyższe do zaprezentowanego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego należy wskazać, że na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku:

a) Spółka będzie posiadała, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej (spółek zależnych),

b) Spółka prowadzona będzie w formie spółki akcyjnej;

c) Spółka nie będzie spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową;

d) Spółka nie będzie korzystała ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT;

e) Spółka w odniesieniu do dywidend otrzymywanych od danej Spółki Zależnej, w relacji z którą będzie chciała skorzystać z preferencji Reżimu Holdingowego - w okresie od 1 stycznia 2022 r. do dnia skorzystania z niniejszych preferencji - nie będzie korzystała ze zwolnień podatkowych przewidzianych w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT;

f) Spółka prowadziła będzie rzeczywistą działalność gospodarczą;

g) Akcjonariuszem Spółki nie będzie pośrednio lub bezpośrednio podmiot mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

W tym kontekście, Wnioskodawca pragnie wskazać, że warunek wskazany w art. 24m pkt 2 lit. c ustawy o CIT, tj. niekorzystanie ze zwolnień podatkowych, o których mowa art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, należy w ocenie Spółki odnosić do otrzymywanych przez spółkę holdingową dywidend. Nie powinien mieć w tym zakresie znaczenia fakt, czy w odniesieniu do wypłaconych przez spółkę holdingową dywidend na rzecz jej udziałowca (akcjonariusza) stosowane będą jakiekolwiek zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe znajduje potwierdzenie w uzasadnieniu do Ustawy zmieniającej, w świetle której: "Oznacza to, że nie przewiduje się, w odniesieniu do danej spółki zależnej, możliwości łączenia zwolnień z wymienionych powyżej w pkt (i) ze zwolnieniami wskazanymi w pkt (ii) - tj. jeśli spółka holdingowa w odniesieniu do dochodów z danej spółki zależnej stosuje zwolnienie z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT, to wówczas nie może przy zbyciu udziałów lub akcji tej spółki zależnej zastosować zwolnienia z projektowanego art. 24o" (podkreślenie własne).

W konsekwencji, warunek niekorzystania ze zwolnień dywidendowych (art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT) powinien być rozpatrywany w odniesieniu do dywidend otrzymywanych przez spółkę holdingową. Ten sposób interpretacji ww. przepisu uzasadnia także wykładnia celowościowa - w ocenie Wnioskodawcy, zakaz korzystania ze zwolnień określonych w art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT ma na celu uniknięcie sytuacji, w której w odniesieniu do tych samych wypłat miałoby dojść do równoległego zastosowania niniejszych zwolnień oraz zwolnień przewidzianych w art. 24o ust. 1 i 24n ustawy i CIT (dalej: "Reżim Holdingowy"). Natomiast okoliczność, czy i jakie zwolnienie zostanie zastosowane przez spółkę w odniesieniu do dokonywanych przez nią wypłat, powinno pozostawać bez wpływu z perspektywy oceny możliwości uznania jej za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT.

Prawidłowość zaprezentowanej powyżej argumentacji potwierdza również fakt, że tylko jeden przepis Rozdziału 5b ustawy o CIT odnosi się do warunków dotyczących udziałowca (akcjonariusza) spółki holdingowej, tj. w art. 24m pkt 2 lit.e.

Poza wyżej wskazanym przepisem ustawodawca nie określił warunków, jakie powinny zostać spełnione w zakresie relacji "spółki holdingowej" z jej udziałowcem (akcjonariuszem). W szczególności, w żadnym przepisie Rozdziału 5b ustawy o CIT nie wskazano, że sytuacją wykluczającą zastosowanie Reżimu Holdingowego jest otrzymywanie przez udziałowca (akcjonariusza), od spółki holdingowej, dywidendy korzystającej ze zwolnienia przewidzianego w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, nie należy rozciągać warunku przewidzianego w art. 24m pkt 2 lit. c ustawy o CIT tj. niekorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT na udziałowca (akcjonariusza) spółki holdingowej.

Zgodnie z przedstawionym powyżej opisem zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawcy spełnia on przesłanki do uznania za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, także przy założeniu wypłaty na rzecz Akcjonariusza dywidendy korzystającej ze zwolnienia przewidzianego w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenie przyszłego, jako alternatywę do skorzystania z regulacji art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, w odniesieniu do wypłacanej do Akcjonariusza dywidendy, Wnioskodawca rozważa zastosowanie zasad opodatkowania przewidzianych w UPO PL-LUX.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 UPO PL-LUX, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Równocześnie, w myśl art. 10 ust. 2 lit. a UPO PL-LUX, dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli właściciel dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak ustalony nie może przekroczyć 0 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli właścicielem jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10 procent i posiadała ona ten udział przez nieprzerwany 24 miesięczny okres poprzedzający dzień wypłaty dywidend.

W ocenie Wnioskodawcy, zastosowanie powołanych powyżej regulacji do wypłaty dywidend na rzecz Akcjonariusza, nie powinno mieć znaczenia z perspektywy możliwości uznania Wnioskodawcy za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT.

W tym kontekście należy zaznaczyć, że warunek określony w art. 24m pkt 2 lit. c ustawy o CIT referuje jedynie do niestosowania zwolnień określonych w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, nie odnosząc się do ewentualnych preferencyjnych zasad opodatkowania wynikających z zawartych przez Polskę umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. W rezultacie, wskazany powyżej przepis stanowi wyczerpujący katalog zwolnień podatkowych, których zastosowanie wyklucza możliwość uznania podmiotu za spółkę holdingową. A contrario, jeśli do wypłacanej dywidendy (przez spółkę holdingową do jej udziałowca (akcjonariusza)) zostaną zastosowane zasady opodatkowania przewidziane w UPO PL-LUX, okoliczność ta nie powinna mieć znaczenia z perspektywy możliwości uznania Spółki za spółkę holdingową w rozumieniu ww. przepisu.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka będzie spełniać definicję spółki holdingowej określoną w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT w przypadku zastosowania zasad przewidzianych w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania w odniesieniu do dywidend wypłacanych Akcjonariuszowi przez Wnioskodawcę.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm.) od 1 stycznia 2022 r. wprowadzone zostały nowe zasady opodatkowania holdingów. Do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze. zm.: "ustawa o CIT") dodany został nowy rozdział 5b dotyczący opodatkowania spółek holdingowych. W rozdziale tym zamieszczone zostały definicje spółki holdingowej, spółki zależnej, krajowej spółki zależnej oraz zagranicznej spółki zależnej.

I tak, zgodnie z art. 24m pkt 2 ustawy o CIT:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o spółce holdingowej - oznacza to spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:

a)

posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b)

nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)

nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,

d)

prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)

udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Z powyższego przepisu wynika, że od dnia 1 stycznia 2022 r. spółka holdingowa oznaczać będzie spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, która musi spełniać łącznie następujące warunki:

1)

posiadać, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej;

2)

nie być spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową;

3)

nie korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 (odliczenie kwoty podatku od dochodów uzyskanych za granicą) oraz art. 22 ust. 4 (zwolnienie od podatku dochodowego przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych po spełnieniu określonych warunków);

4)

prowadzić rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 (warunki, które bierze się pod uwagę przy ocenie, czy zagraniczna jednostka kontrolowana prowadzi rzeczywistą działalność) stosuje się odpowiednio;

5)

udziały (akcje) w tej spółce nie będzie posiadał, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

a)

wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

b)

wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa,

c)

z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Ponadto, z art. 24m pkt 3 ustawy o CIT wynika, że:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o spółce zależnej - oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a)

co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

b)

nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

c)

nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d)

nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

e)

nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.

Z powyższego przepisu wynika, ze od dnia 1 stycznia 2022 r. na potrzeby nowego rozdziału 5b przez spółkę zależną będzie się rozumieć spółkę, która spełnia następujące warunki:

1)

co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku;

2)

nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki;

3)

nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze;

4)

nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową;

5)

nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.

Na mocy ustawy zmieniającej od dnia 1 stycznia 2022 r. weszły w życie również nowe zasady opodatkowania holdingów. Ten reżim opodatkowania opiera się na dwóch podstawowych założeniach:

1)

zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych 95% kwoty dywidend otrzymywanych przez spółkę holdingową od spółek zależnych (art. 24n ust. 1 ustawy o CIT);

2)

pełnego zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zysków ze zbycia udziałów (akcji) w spółkach zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia (art. 24o ust. 1 ustawy o CIT).

Warunkiem zastosowania powyższych preferencji jest posiadanie przez spółkę holdingową co najmniej 10% udziałów (akcji) w spółce zależnej przez okres minimum 1 roku (art. 24m pkt 3 lit. a ustawy o CIT).

Z danych zawartych w opisie zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Polski, podlegającym obowiązkowi podatkowemu w CIT od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Jedynym akcjonariuszem Spółki jest spółka z siedzibą na terytorium Luksemburga. Tym samym, akcji Spółki nie posiada pośrednio lub bezpośrednio akcjonariusz mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

W przyszłości Spółka planuje dokonywać wypłat dywidendy na rzecz Akcjonariusza, a w odniesieniu do planowanych płatności dywidendowych, Spółka będzie rozważać zastosowanie zwolnienia przewidzianego w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT albo zasad opodatkowania przewidzianych w art. 10 ust. 2 lit. a Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Luksemburgu dnia 14 czerwca 1995 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527 z późn. zm., dalej: "UPO PL-LUX") - po spełnieniu warunków wskazanych w ww. przepisach.

Na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, Wnioskodawca będzie posiadał akcje lub udziały w Spółkach Zależnych, które będą spełniały łącznie następujące warunki:

- co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tych spółek Wnioskodawca posiadał będzie bezpośrednio na podstawie tytułu własności, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

- nie będą posiadały więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

- nie będą posiadały tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

- nie będą spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową,

- nie będą korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT.

Część Spółek Zależnych na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce oraz będzie prowadzona w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki akcyjnej.

Natomiast, Spółki Zależne podlegające na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów (bez względu na miejsce ich osiągania) i niekorzystające ze zwolnienia z tego opodatkowania:

- będą posiadać osobowość prawną oraz

- nie będą mieć siedziby ani zarządu, nie są, ani nie będą, zarejestrowane ani położone na terytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Wnioskodawca na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie również udziałowcem (akcjonariuszem) spółek niespełniających definicji krajowej spółki zależnej przewidzianej w art. 24m pkt 1 ustawy o CIT lub zagranicznej spółki zależnej przewidzianej w art. 24m pkt 4 ustawy o CIT - w szczególności spółek posiadających więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki.

Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości dokona odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy będzie spełniał on warunki do uznania za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT w sytuacji, gdy Spółka w odniesieniu do wypłacanych na rzecz Akcjonariusza dywidend zastosuje zwolnienie wskazane w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT lub zasady przewidziane w art. 10 ust. 2 lit. a UPO PL-LUX.

Odnosząc się do powyższego zauważyć należy, że dla uznania Spółki za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT Wnioskodawca musi spełniać warunki określone w tym przepisie.

Jak wskazano w opisie sprawy na moment złożenia wniosku Spółka:

- będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT,

- prowadzona będzie w formie spółki akcyjnej,

- posiadała będzie, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale Spółek Zależnych,

- nie będzie należała do podatkowej grupy kapitałowej,

- nie będzie korzystała ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT,

- będzie prowadzić rzeczywistą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 24a ust. 18 ustawy o CIT,

- będzie posiadać jedynego akcjonariusza - spółkę z siedziba na terytorium Luksemburga, a tym samym udziałów (akcji) w tej spółce nie będzie posiadał, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Odnosząc się do powyższego zauważyć należy, że wątpliwości Wnioskodawcy w głównej mierze dotyczą ustalenia, czy w związku z prowadzoną działalnością można uznać, że korzysta On ze zwolnień określonych w przepisach art. 20 ust. 3 i 22 ust. 4 ustawy o CIT.

W związku z powyższym, w tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 20 ust. 3 ustawy o CIT:

Zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) uzyskiwane przez podatników, o których mowa w ust. 1, z tytułu dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1)

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

2)

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

3)

spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

4)

spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT wynika, że:

Zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1)

wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2)

uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

3)

spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

4)

spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Akcjonariuszem Wnioskodawcy jest spółka posiadająca siedzibę na terytorium Luksemburga, dlatego w tym miejscu zasadne jest odwołanie się do postanowień Konwencji miedzy Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Luksemburgu 14 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527 z późn. zm., dalej: "UPO PL-LUX") zmienionej Protokołem sporządzonym w Luksemburgu dnia 7 czerwca 2012 r. (dalej: "Protokół zmieniający"), zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę i Luksemburg dnia 7 czerwca 2017 r. (dalej: "Konwencja MLI").

I tak, zgodnie z art. 10 ust. 1 UPO PL-LUX:

Dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. a UPO PL-LUX:

Jednakże dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli właściciel dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak ustalony nie może przekroczyć 0 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli właścicielem jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10 procent i posiadała ona ten udział przez nieprzerwany 24 miesięczny okres poprzedzający dzień wypłaty dywidend.

Jak już wcześniej wskazano brak korzystania ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT jest jednym z obligatoryjnych warunków do uznania Spółki za spółkę holdingową, o której mowa w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT.

W kontekście przedstawionego opisu sprawy uznać należy, że Wnioskodawca spełnia pozostałe warunki uznania go za spółkę holdingową. Do rozstrzygnięcia pozostaje natomiast kwestia ustalenia, czy Wnioskodawca wypłacając dywidendy na rzecz Akcjonariusza i korzystając przy tym ze zwolnień wskazanych w art. 22 ust. 4 i art. 10 ust. 2 lit. a UPO PL-LUX, nie spełni jednego z warunków uznania go za spółkę holdingową.

Tym samym, istotne jest ustalenie, czy zwolnienia określone w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT odnoszą się również do wypłaconych przez Wnioskodawcę dywidend na rzecz Akcjonariusza.

Odnosząc się do powyższego zauważyć należy, że w uzasadnieniu do ustawy nowelizującej wskazano iż:

"Nowy reżim będzie również alternatywą wobec obecnie funkcjonujących zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT. Podatnik, będący spółką holdingową, będzie miał zatem możliwość:

- skorzystania ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT; albo

- skorzystania ze zwolnień w ramach projektowanego reżimu holdingowego, tj. w odniesieniu do danej spółki zależnej, do skorzystania ze zwolnienia dla dywidend

(projektowany art. 24n) oraz zwolnienia dochodów ze zbycia udziałów lub akcji tej spółki zależnej (projektowany art. 24o)".

Ponadto, z art. 24n ust. 1 ustawy o CIT wynika, że:

Zwalnia się od podatku dochodowego przychody z dywidend, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, uzyskane przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, w części odpowiadającej 95% kwoty tych dywidend.

Z powyższego wynika, że wprowadzona regulacja wynikająca z art. 24n ust. 1 ustawy o CIT zakłada zwolnienie od opodatkowania otrzymywanej przez spółkę holdingową od spółki zależnej dywidendy. Tym samym, zwolnienie to odnosi się do kwot uzyskanych przez spółkę holdingową, a nie wypłaconych dywidend.

Zauważyć zatem należy, że skoro wprowadzone zwolnienie z art. 24n ustawy o CIT jest alternatywą dla korzystania ze zwolnień z art. 20 ust. 3 i art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, to automatycznie zwolnienia te powinny odnosić się do przychodów z dywidend otrzymanych przez spółkę, a nie dywidend wypłaconych na rzecz Akcjonariusza.

Tym samym, warunek dotyczący braku korzystania ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT należy uznać za spełniony.

W konsekwencji, stwierdzić należy, że Wnioskodawca spełnia warunki przewidziane w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, a tym samym może On zostać uznany za spółkę holdingową, pomimo stosowania zwolnień wskazanych w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT i art. 10 ust. 2 lit. a UPO PL-LUX w związku z wypłatą dywidendy na rzecz Akcjonariusza.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące ustalenia czy Wnioskodawca będzie spełniał warunki do uznania za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.09

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl