0111-KDIB1-2.4010.46.2020.3.BD - Zaliczenie do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych w związku z realizacją programów w ramach polityki społecznej odpowiedzialności biznesu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.46.2020.3.BD Zaliczenie do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych w związku z realizacją programów w ramach polityki społecznej odpowiedzialności biznesu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) oraz art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 stycznia 2020 r. (data wpływu 31 stycznia 2020 r.), uzupełnionym 8 kwietnia 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki ponoszone w związku z realizacją programów w ramach polityki społecznej odpowiedzialności biznesu stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki ponoszone w związku z realizacją programów w ramach polityki społecznej odpowiedzialności biznesu stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego pismem z 31 marca 2020 r., Znak: 0112-KDIL1-2.4012.49.2020.2.PG, 0111-KDIB1-2.4010.46.2020.3.BD wezwano Wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 8 kwietnia 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką akcyjną. Wnioskodawca podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "Spółka", "Wnioskodawca"). Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Udziałowcami Spółki są: Skarb Państwa, Gmina oraz uprawnieni pracownicy.

Działalność Wnioskodawcy obejmuje:

* zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową,

* prognozowanie, programowanie i planowanie rozwoju portu,

* budowa, rozbudowa, utrzymanie i modernizacja infrastruktury portowej,

* pozyskiwanie nieruchomości na potrzeby rozwoju portu,

* świadczenie usług związanych z korzystaniem z infrastruktury portowej, w szczególności zapewnienie:

* ochrony przeciwpożarowej od strony wody zarządzanych obiektów i terenów,

* ochrony przeciwpożarowej od strony wody statków i innych obiektów pływających znajdujących się na wodach portu, redy lub kotwicowiska portu,

* zapewnienie dostępu do portowych urządzeń odbiorczych odpadów ze statków w celu przekazania ich do odzysku lub unieszkodliwiania.

Główne przychody Spółki pochodzą z dzierżawy (najmu) nieruchomości, których jest użytkownikiem wieczystym oraz świadczenia usług portowych. Jest to działalność opodatkowana VAT.

Sfera działalności, jaką jest eksploatacja, czyli m.in. rozładunek i przeładunek towarów oraz ich składowanie, pozostaje w gestii odrębnych przedsiębiorstw świadczących swoje usługi na terenach portowych (operatorów).

Jedynym podmiotem zarządzającym portem - portem strategicznym, o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej jest Wnioskodawca. Port cechuje ogromna uniwersalność (możliwa jest obsługa zróżnicowanych towarów), która wyróżnia go spośród innych portów Morza Bałtyckiego. Obszar portowy podzielić można na dwie części: Port Wewnętrzny i Port Zewnętrzny.

W Porcie Wewnętrznym znajdują się: terminal kontenerowy, baza i terminal dla promów pasażerskich oraz statków ro-ro, bazy przeładunku samochodów osobowych i owoców cytrusowych, baza do obsługi siarki oraz innych ładunków masowych, baza przeładunku fosforytów.

Pozostałe nabrzeża, z racji zainstalowanych urządzeń i infrastruktury, mają uniwersalny charakter i umożliwiają przeładunek drobnicy konwencjonalnej i towarów masowych, takich jak: wyroby hutnicze, sztuki ciężkie i ponadgabarytowe, zboża, nawozy sztuczne, ruda oraz węgiel.

W pobliżu zachodniej granicy Portu Wewnętrznego położone są zarówno tereny przemysłowe, jak i tereny mieszkaniowo-usługowe.

Port Zewnętrzny funkcjonuje natomiast w oparciu o pirsy, nabrzeża i pomosty przeładunkowe zlokalizowane bezpośrednio w akwenach wodnych Zatoki. W tej części portu znajdują się specjalistyczne bazy przeładunku surowców energetycznych: paliw płynnych, węgla oraz gazu płynnego. Jest to obszar o funkcjach portowych oraz przemysłowo-składowych, pozbawiony zabudowy mieszkaniowej.

W Porcie Zewnętrznym zlokalizowany jest również nowoczesny głębokowodny terminal kontenerowy.

W ramach prowadzonej działalności, Spółka angażuje się w programy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (dalej: "CSR"), której celem jest budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i biznesowymi.

Wnioskodawca tworząc strategię biznesową uwzględnia wpływ, jaki Spółka wywiera na otoczenie, w którym funkcjonuje - biorąc pod uwagę interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności pracownikami i społecznościami lokalnymi. Społeczna odpowiedzialność biznesu jest więc elementem procesu zarządzania przedsiębiorstwem, które wykracza poza obszary dotychczasowych działań, przyczyniając się do pozytywnych zmian w otoczeniu.

Mając powyższe na uwadze, w 2016 r. w Spółce została wdrożona "Polityka dobrych praktyk biznesowych CSR obowiązujących w Spółce".

Na jej bazie powstał drugi już "Raport (...)" (dalej: "Raport").

Raport, podobnie jak wcześniejszy, powstał w oparciu o zaktualizowane Wytyczne Global Reporting Initiative G4.0 (Wytyczne GRI G4) dotyczące raportów zrównoważonego rozwoju. Cel stworzenia Raportu jest postrzegany przez Wnioskodawcę jako czynnik wspierający rozwój firmy. Zwiększa się dzięki niemu transparentność, a co za tym idzie wiarygodność Portu jako podmiotu zaangażowanego w prowadzenie polityki opartej na zrównoważonym rozwoju.

Obszary tematyczne, które uznano za odpowiednie dla działalności Spółki (w oparciu o Normę PN-ISO 26000) i którymi kierowano się w celu właściwego opracowania polityki społecznej odpowiedzialności biznesu to:

* Ład organizacyjny i aspekty pracownicze - zgodność z prawem, transparentność, zasady etyczne, rozpoznanie interesariuszy, zatrudnianie i stosunki pracy, warunki pracy, opieka społeczna, dialog społeczny/pracowniczy, BHP w pracy, rozwój kapitału ludzkiego.

* Kontrahenci i rozwój społeczny - odpowiedzialny marketing, ochrona i bezpieczeństwo danych klientów, przyciąganie klientów i spełnianie ich wymagań poprzez stałe podnoszenie jakości świadczonych usług oraz zaangażowanie w społeczności i udział we wzroście gospodarczym.

* Środowisko, ochrona i monitorowanie limitów zanieczyszczeń - działania podejmowane w celu pozostania firmą proekologiczną.

* Etyka biznesu - uczciwa konkurencja, wspieranie odpowiedzialności społecznej w łańcuchu dostaw, poszanowanie praw własności, zapobieganie defraudacji i korupcji.

Każdemu z obszarów tematycznych przyporządkowano stosowne cele polityki CSR realizowanej przez Wnioskodawcę, za które uznano:

1.

zapewnienie zrównoważonego zarządzania zasobami ludzkimi;

2.

zapewnienie dialogu z interesariuszami;

3.

realizacja działań na rzecz społeczności lokalnej;

4.

promowanie i realizowanie działań proekologicznych;

5.

promowanie zasad "etycznego biznesu".

W ramach wskazanej powyżej polityki społecznej odpowiedzialności biznesu, Spółka zainicjowała realizację następujących wydarzeń, na potrzeby których poniosła wydatki związane z:

Tabela 1.- załącznik PDF - dalej nazywane: "Wydatkami".

Podstawą dokonywanych Wydatków są zawierane przez Wnioskodawcę umowy, faktury lub zamówienia.

Z uzupełnienia wniosku wynika również, że:

Spółka, której największym akcjonariuszem jest Skarb Państwa, zarządza terenami Portu i funkcjonuje na międzynarodowym rynku usług portowych charakteryzującym się ostrą walką konkurencyjną. Na zapleczu spornym konkuruje o ładunki z portami polskimi i zagranicznymi (głównie portami Morza Północnego oraz południowego Bałtyku), a także z transportem lądowym. Ta konkurencja prowadzi do podejmowania ambitnych programów inwestycyjnych, niewątpliwie przyczyniających się do rozszerzenia oferty rynkowej, poprawy jakości usług i dostosowania do oczekiwań klientów.

Każdy z portów, w tym także Port (...), musi budować swoją konkurencyjność, w związku z czym powinien przyjąć strategię nakreślającą działania na najbliższą przyszłość. Ważnym elementem tych strategii są programy inwestycyjne i strategie marketingowe, ale także ciągły monitoring ich realizacji i zmian otoczenia portów, na które trzeba odpowiednio reagować.

Na rynkach usług portowych występuje obecnie stale zaostrzająca się konkurencja. Może ona przybierać różne formy i dotyczyć zarówno portów morskich jako całości, jak i przedsiębiorstw eksploatacyjnych działających w portach.

Można wyróżnić sześć płaszczyzn (rodzajów) konkurencji:

1.

pomiędzy grupami portów różnych stref (obszarów), np. pomiędzy portami południa i północy Europy lub zachodniego i wschodniego wybrzeża Ameryki Północnej,

2.

pomiędzy portami różnych krajów,

3.

pomiędzy poszczególnymi portami tego samego kraju,

4.

pomiędzy przedsiębiorstwami działającymi w różnych portach,

5.

pomiędzy przedsiębiorstwami zajmującymi się eksploatacją w obrębie jednego portu (w warunkach silnej konkurencji zewnętrznej konkurencja wewnątrzportowa może znacznie osłabić pozycję całego portu na rynku usług portowych, natomiast w warunkach ograniczonej konkurencji zewnętrznej taka konkurencja wewnętrzna jest jak najbardziej wskazana),

6.

pomiędzy portami morskimi, a innymi gałęziami transportu, oferującymi możliwość alternatywnych tras przewozowych, omijających porty morskie.

Ponad 80% podmiotów znajdujących się na liście Fortune 500 ma specjalne zakładki na swoich stronach internetowych poświęcone CSR. Międzynarodowe badania pokazują, że około 80% największych światowych koncernów publikuje już specjalne raporty dotyczące społecznej odpowiedzialności, rośnie także liczba finansowych raportów, do których dołącza się dane dotyczące kosztów i zysków wynikających z CSR. Każda giełda papierów wartościowych na świecie ma także indeks firm społecznie odpowiedzialnych.

Wszystko są to dowody nie tylko na wzrost społecznego znaczenia tej formy działalności, ale także na istnienie pozytywnej korelacji między CSR, a konkurencyjnością firm. Okazuje się, że brak takich działań zmniejsza pozycję firmy na rynku, a na pewno wpływa na jej postrzeganie w otoczeniu. Wieloaspektowe podejdzie do CSR sprawia, że w analizie organizacji następuje odejście od postrzegania organizacji, jako źródła korzyści dla inwestorów, zarobków dla pracowników i produktów dla konsumentów, a następuje przejście do analizy firmy jako organizacji odpowiadającej na społeczne i środowiskowe potrzeby i wartości.

Społeczna odpowiedzialność to dzisiaj nie tylko moda na społeczne zaangażowanie, ale przede wszystkim potrzeba przedsiębiorstwa, aby być konkurencyjnym. W dobie globalizacji i powszechnego dostępu do informacji każda firma powinna wytypować te problemy społeczne, w których rozwiązywaniu jest w stanie pomóc, zapewniając sobie jednocześnie przewagę konkurencyjną.

Wnioskodawca jako podmiot zarządzający portem o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, jest przedsiębiorstwem o strategicznym znaczeniu dla funkcjonowania gospodarki i państwa. Przy czym, Spółka funkcjonuje na bardzo wąskim i specyficznym rynku wiążącym się z koniecznością wykonywania zadań także w interesie publicznym. Stosownie do przepisów ustawy o portach i przystaniach morskich świadczy usługi zaspokajające potrzeby elementarne, absolutne, podstawowe i występujące powszechnie.

Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki nie może być prowadzenie innej działalności gospodarczej, niż zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową oraz zapewnienie dostępu do urządzeń portowych, co ma bezpośrednie przełożenie na uzyskiwane przychody. W istocie bowiem Wnioskodawca prowadzi działalność użyteczności publicznej (non profit).

W związku z wyjątkową sytuacją w kraju, w którym wszystkie działania skoncentrowane są na walce z pandemią koronawirusa, Wnioskodawca zobowiązany jest do zapewnienia bezpieczeństwa łańcuchów dostaw.

Jako odpowiedzialny społecznie podmiot, Spółka zobowiązana jest równoważyć interes jej i jej kontrahentów oraz bezpieczeństwo i potrzeby społeczeństwa.

Spółka oferuje użytkownikom nieruchomości i infrastruktury portowej warunki umów, mając na względzie zasady ich równego traktowania i niedyskryminacji oraz racjonalnego gospodarowania. Zgodnie z obowiązującym prawem dzierżawcy/najemcy powinni być wyznaczani zgodnie z procedurą, która zapewnia przejrzystość, równy dostęp oraz efektywne wykorzystanie środków publicznych. Warunki umów muszą pozostać w zgodzie z regułami konkurencji. Takie reguły są stosowane wobec wszystkich kontrahentów Spółki.

Współczesne teorie i podejścia do CSR koncentrują się na pięciu podstawowych aspektach:

1.

korzyściach ekonomicznych (zysku), co jest charakterystyczne dla podejścia ekonomicznego;

2.

budowaniu organizacji i społeczeństwa opartego na zasadach etycznych - podejście etyczne;

3.

wychodzenia naprzeciw społecznym potrzebom i oczekiwaniom - podejście socjologiczne;

4.

zarządzaniu organizacją i jej relacjami z interesariuszami w sposób odpowiedzialny - podejście wynikające z nauk o zarządzaniu;

5.

budowanie reputacji organizacji jako odpowiedzialnej za swoje czyny i działania oraz odpowiedzialnie uczestniczącej w życiu społeczno-gospodarczym - podejście public relations.

W celu osiągania permanentnego rozwoju i zwiększenia konkurencyjności Portu, w 2016 r. została wdrożona długoterminowa "Polityka dobrych praktyk biznesowych CSR obowiązujących w Porcie (...)".

W wyniku szeroko zakrojonych badań w tym zakresie przyjęto cztery obszary tematyczne odpowiednie dla działalności Spółki w oparciu o Normę PN - ISO 26000, są to:

I. Zasoby CSR dotyczące Ładu Organizacyjnego z aspektami pracowniczymi.

Poprzez ich wdrażanie Wnioskodawca zapewnia zrównoważone zarządzenie zasobami ludzkimi, tj. dbałość o pracowników, o ich samopoczucie w miejscu pracy, poczucie identyfikacji ze Spółką, dbanie o podnoszenie kwalifikacji zawodowych.

Podstawowe dokumenty traktujące o ochronie, odpowiedzialności i uprawnieniach/ kompetencjach pracowników, obowiązujące w Spółce to:

1. Statut,

2. Regulamin Pracy,

3. Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy,

4. Kodeks Etyki (w działalności gospodarczej),

5. Kodeks Postępowania Pracownika,

6. Wewnętrzna Polityka Antymobbingowa,

7. Inne Regulaminy i Zarządzenia wewnętrzne.

14 października 2005 r. w trakcie posiedzenia Rady Nadzorczej Wnioskodawcy miało miejsce uroczyste podpisanie dwóch bardzo ważnych kodeksów: Kodeksu Etyki oraz Kodeksu Postępowania Pracownika. Oba dokumenty jasno definiują kluczową wartość Spółki, którą są pracownicy Spółki. To oni poprzez rzetelne, fachowe i sumienne wykonywanie swoich zadań wpływają na jej kondycję i przyczyniają się do jej rozwoju.

Odpowiedzialność Spółki wobec pracowników przejawia się w następujących aspektach:

1.

określenie zakresu odpowiedzialności i kompetencji poszczególnych pracowników,

2.

ustanowienie odpowiedzialności, kompetencji i zadań w zakresie bezpieczeństwa pracy, ochrony zdrowia oraz środowiska dla poszczególnych stanowisk,

3.

potwierdzenie, że w każdej dziedzinie działalności, Spółka działa propracowniczo,

4.

gwarancja bezpiecznych warunków pracy poprzez wyznaczenie osób odpowiedzialnych za trzymanie pieczy nad bezpieczeństwem pracowniczym,

5.

zapewnienie pracownikom możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych poprzez udostępnianie szkoleń o szerokim spektrum tematycznym, tak aby pracownik każdej komórki mógł znaleźć szkolenie odpowiednie dla swoich potrzeb i zgodne z piastowanym stanowiskiem,

6.

gwarancja opieki medycznej pracownikom zaopatrując każdego z nich w szeroki pakiet medyczny (ochrony zdrowia), dostępu do szerokiego grona specjalistów, ponadto umożliwienie rozszerzenia specjalistycznej opieki medycznej na członków rodziny pracowników,

7.

gwarancja pozapłacowych świadczeń na rzecz pracowników w postaci pakietów sportowych obejmujących szeroką ofertę aktywności, co jest przejawem dbałości Spółki o kondycję, relaks i zdrowie kadry pracowniczej,

8.

inicjowanie i propagowanie powstania pracowniczych drużyn sportowych, a także dbanie o działalność prosportową poprzez wynajem sali gimnastycznej oraz boiska w lokalnej szkole, dzięki czemu pracownicy tworzący drużynę piłkarską i koszykarską mają możliwość organizowania meczów dla swoich drużyn, ale też (mając możliwość organizowania treningów) brania udziału w turniejach "zewnętrznych".

Pracownicy Wnioskodawcy to osoby lojalne. Przeważającą większość z nich stanowią osoby, które raz związawszy ze Spółką swoje życie zawodowe, przez długie lata kontynuują u niej swoją ścieżkę zawodową. Pracownicy Spółki cenią sobie rzetelność, jaką wykazuje się Wnioskodawca, przejrzystość działań, bezpieczeństwo i stabilność zatrudnienia. Spółka systematycznie organizuje rekrutację w celu uzupełnienia potrzeb pracowniczych. Przeprowadzając nabory, Wnioskodawca często ma do czynienia z młodym pokoleniem, którego potencjał, świeżość i nowe spojrzenie na pracę, Spółka potrafi docenić i we właściwy sposób wykorzystać. Wiążąc się z danym pracownikiem stosunkiem pracy, intencją Wnioskodawcy jest długoterminowa współpraca. Spółka stawia na kapitał ludzki bo wie, że w tym tkwi jej siła. Odpowiedzialność Spółki względem pracowników Spółki uznaje swoje zobowiązania wobec wszystkich, z którymi prowadzi interesy, a w szczególności: Akcjonariuszy Spółki, Pracowników, Klientów, Dostawców, konkurencji, a także społeczeństwa. Wnioskodawca zatrudnia i pielęgnuje relacje z każdym pracownikiem. Liczą się wyłącznie rzeczywiste kompetencje pracownika oraz jego zaangażowanie w pracę. Polityka szkoleniowa jest jasna, przejrzysta i nastawiona na poszerzanie horyzontów i świadomości pracowników. Oprócz szkoleń zawodowych, stawia się także na zakorzenienie niezbędnej wiedzy wśród kadry i zdobycie umiejętności bezpiecznej pracy, ukształtowanie pozytywnej postawy pracowników wobec zdrowia własnego i zdrowia współpracowników, podnoszenie świadomości ekologicznej oraz kształtowanie właściwej postawy wobec ochrony środowiska naturalnego.

Rozwój osobisty pracowników. Spółka popiera i wspiera, swoich pracowników w dążeniach do rozwoju osobistego. Wnioskodawca zdaje sobie sprawę z tego, że jego działania ukierunkowane na pracownika wpływać mogą na rozbudzenie w nim chęci podnoszenia kwalifikacji, na jego efektywność i kreatywność (warsztaty, programy coachingowe). Do tej pory udało się zorganizować szereg warsztatów z tego zakresu, o takiej tematyce, jak: zarządzanie czasem i radzenie sobie ze stresem, przywództwo i kierowanie zespołem, techniki wywierania wpływu - efektywna komunikacja, skuteczne motywowanie w praktyce, komunikacja interpersonalna.

Kodeks postępowania pracownika jest dokumentem dodatkowo podkreślającym ideę kluczowej dla Spółki wartości, jaką są pracownicy. Zawiera on zobowiązanie do wspierania ich kreatywności, pomagania w rozwoju zawodowym i osobistym, do tworzenia środowiska pracy, którego konkurencyjność przyciąga i zatrzymuje w firmie najlepszych i najbardziej zaangażowanych. Wprowadzenie do stosowania Kodeksu postępowania pracownika stanowi z jednej strony potwierdzenie, że wszyscy pracownicy kierują się w swoich działaniach jego postanowieniami, a z drugiej, dowód na to, że zapewnia się w stosunku do pracowników oraz partnerów biznesowych przejrzystość i wiarygodność reguł postępowania. Jest on pomocny w zachowaniu najwyższych standardów etyki zawodowej i osobistej.

Pracownikom oraz osobom współpracującym z Wnioskodawcą, Spółka gwarantuje komfortowe warunki pracy, jakimi są:

1.

zapewnienie każdemu pracownikowi stanowiska pracy, zorganizowanego w taki sposób, żeby mógł swobodnie wykonywać powierzone mu zadania,

2.

zapewnienie odpowiedniego oświetlenia, temperatury, wentylacji oraz regularnego czyszczenia i sprzątania zajmowanych pomieszczeń,

3.

zapewnienie utrzymania czystości na terenie zakładu pracy poprzez powierzanie tego zadania firmom sprzątającym,

4.

zapewnienie odzieży ochronnej pracownikom pracującym w terenie, która jednocześnie spełnia rolę identyfikacji z firmą poprzez umieszczenie logotypu Portu,

5.

zapewnienie posiłków regeneracyjnych grupie, która ma uprawnienia do tego świadczenia.

Spółka chciałaby, aby jej kadra pracownicza czuła się dobrze i miała sprzyjające warunki pracy, dlatego też zapewnia pracownikom szereg dobrze zorganizowanych i zaopatrzonych punktów socjalnych/sanitarnych. Posiada aneksy kuchenne, pomieszczenia dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, kobiet w ciąży i młodych matek. Dba także o komfort pracowników przyjeżdżających do pracy na rowerach. Dla nich zabezpieczono specjalny, dozorowany parking rowerowy i pomieszczenia wyposażone w prysznice.

Wewnętrzna Polityka Antymobbingowa (WPA) jest wyrazem zobowiązania Spółki do podejmowania starań w celu zagwarantowania środowiska pracy wolnego od mobbingu oraz innych form przemocy psychicznej i nie tylko, zarówno ze strony przełożonych, jak i innych pracowników. Spółka wspiera działania sprzyjające budowaniu pozytywnych relacji między pracownikami, ale także między pracownikami, a organami zarządzającymi firmą. Mobbing, ani żadna inna formy przemocy psychicznej nie jest tolerowana, ale w przypadku pojawienia się takich sytuacji, przewidziane zostały odpowiednie procedury postępowania w celu jak najszybszego i poufnego rozstrzygnięcia sprawy.

II. Zasoby CSR dotyczące kontrahentów i rozwoju społecznego.

Poprzez ich wdrażanie Wnioskodawca chce prowadzić dialog z interesariuszami w celu osiągnięcia prawidłowych relacji z interesariuszami portu.

Tak samo ważne jak utrzymywanie dobrych relacji z własnymi pracownikami, jest zachowanie podobnych relacji z kontrahentami Spółki, ponieważ to ich opinia na temat Wnioskodawcy kształtuje wizerunek przedsiębiorstwa na zewnątrz, daje świadectwo tego, jakimi wartościami kieruje się w prowadzeniu codziennej działalności. Spółka opiera swoje relacje z partnerami handlowymi i kontrahentami na długofalowym partnerstwie, uczciwości i przejrzystości w działaniach handlowych. Współpracę stara się opierać również na wymianie doświadczeń i poszukiwaniu coraz lepszych rozwiązań w celu uzyskania obopólnych korzyści.

W relacjach z partnerami handlowymi i kontrahentami Wnioskodawca zobowiązuje się do:

1.

przestrzegania obowiązującego prawa oraz regulaminów i procedur Spółki,

2.

kierowania się zasadami uczciwej konkurencji przy wyborze dostawców i wykonawców,

3.

działania pozbawionego znamion korupcji,

4.

świadczenia usług na wysokim poziomie, zgodnie ze standardami polskimi, jak i międzynarodowymi,

5.

podawania pełnych i rzetelnych informacji bez wprowadzających w błąd opisów świadczonych usług jak i opisów gruntów oraz infrastruktury portowej znajdującej się we władaniu Spółki,

6.

przestrzegania zasady, że podejmowanie przedsięwzięć reklamowych i przedsięwzięć o podobnym charakterze wolne będzie od informacji nieprawdziwych lub ukrytych,

7.

unikania przez jakiekolwiek przedsięwzięcia marketingowe praktyk zmierzających do sprzedaży niezgodnej z prawem,

8.

niestosowania dumpingu cenowego,

9.

utrzymania w tajemnicy informacji uzyskanych od Klienta.

W relacji z konkurencją Spółka zobowiązuje się do:

1.

aktywnego, ale uczciwego współzawodnictwa,

2.

działania w sposób, który nie niszczy reputacji konkurencji,

3.

pozyskiwania informacji dotyczących konkurencji w sposób legalny,

4.

nieangażowania się w restrykcyjne praktyki handlowe,

5.

niestosowania metod dyskredytujących konkurentów w procesie ubiegania się o klientów.

Rozwój Społeczny.

Realizacja działań na rzecz społeczności lokalnej rozumiane jako aktywne podejmowanie działań na rzecz społeczności lokalnej. Spółka dokłada wszelkich starań, aby pozostać podmiotem gospodarczym wrażliwym społecznie, który będzie służyć społeczności poprzez działalność korzystną zarówno dla firmy, jak i dla społeczeństwa.

Wnioskodawca podejmuje na bieżąco wysiłki, aby w miarę swoich możliwości wspierać społeczność, w której działa. Chce, aby postrzegano go jako dobry, świadomy i odpowiedzialny podmiot społeczności, w której funkcjonuje. Chce dzielić się wiedzą i doświadczeniem, i w miarę możliwości wspierać swoje miasto i region.

Polityka prospołeczna realizowana przez Spółkę przejawia się poprzez:

1.

organizowanie dni otwartych portu dla dzieci i młodzieży,

2.

kształtowanie wiedzy morskiej wśród studentów uczelni wyższych poprzez organizowanie dni otwartych portu połączonych z prelekcjami i prezentacjami o tematyce zgodnej z zainteresowaniami i kierunkiem ich studiów,

3.

prowadzenie wykładów na uczelniach wyższych na temat funkcjonowania Portu,

4.

rozwijanie świadomości o porcie i jego roli w gospodarce, głównie podczas wizyt polskich oraz zagranicznych gości (przedstawicieli innych portów, członków służb dyplomatycznych, organów ministerialnych, kontrahentów itp.),

5.

organizowanie ogólnodostępnych wystaw propagujących wśród społeczeństwa historyczne walory portu i jego miastotwórczy charakter,

6.

organizowanie projektów, do których Spółka zaprasza uczelnie wyższe wraz z kadrą naukową i studentami,

7.

organizowanie nieodpłatnych praktyk studenckich oraz płatnych staży. Doceniając potencjał jaki posiada młode pokolenie oraz mając świadomość konieczności inwestowania w nie, Spółka czynnie bierze udział w edukacji młodzieży oraz w podnoszeniu jakości kształcenia przyszłych kadr poprzez wprowadzanie w teoretyczne działania edukacyjne elementów praktycznej wiedzy z zakresu sektora gospodarki morskiej,

8.

przyjmowanie na staże bezrobotnych, we współpracy z Urzędem Pracy, przy tym niewykluczanie możliwości podjęcia dalszej współpracy ze stażystą (po ukończeniu przez niego stażu),

9.

nawiązywanie dialogu ze społecznością lokalną poprzez utrzymywanie otwartej postawy, słuchanie i reagowanie na nurtujące ją kwestie czy oczekiwania,

10.

aktywizację dobroczynności wśród pracowników, poprzez okresowe organizowanie zbiórek dóbr rzeczowych wśród kadry pracowniczej, celem wspierania osób ubogich, potrzebujących, czy domy dziecka,

11.

udzielanie pozafinansowego wsparcia chorym dzieciom poprzez udział w dedykowanych wydarzeniach,

12.

innowacyjną edukację społeczeństwa,

13.

udostępnianie infrastruktury portowej na potrzeby organizowania eventów,

14.

uczestnictwo w wydarzeniach lokalnych, jednoczących całą społeczność we wspólnym określonym celu,

15.

inicjowanie akcji mających na celu niepieniężną pomoc potrzebującym - wezwanie do oddana krwi, które Wnioskodawca skierował do wszystkich Spółki pracowników, kontrahentów i podmiotów współpracujących,

16.

wynajmowanie sali gimnastycznej i boiska od szkoły podstawowej w Nowym Porcie na potrzeby pracowników Spółki,

17.

udostępnianie infrastruktury portowej niebędącej w bieżącej eksploatacji portu, celem przybliżania społeczeństwa do portu i jego działalności - Wnioskodawca otwiera port na miasto; m.in. do tego rodzaju działań zaliczyć należy: podpisanie z Muzeum umowy o nieodpłatne przekazanie nabrzeża (dążeniem Spółki było stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju turystyki i ekspozycji Twierdzy),

18.

wkład w udostępnienie społeczności Nowego Portu parku rekreacyjnego po drugiej stronie Twierdzy,

19.

rewitalizację Nabrzeża, której towarzyszyła troska o uwzględnienie zabytkowego i reprezentatywnego charakteru tej części portu, która przeobrażona została w ogólnodostępny ciąg spacerowy wzbogacony o stylowe ławeczki i latarnie; powstały w ten sposób bulwar poza reprezentacyjnym charakterem zyskał także aspekt praktyczny, gdyż służy zarazem jako miejsce postojowe dla małych statków, holowników oraz pilotówek,

20.

przekazanie Falochronu Zachodniego w ręce władz miasta i lokalnej społeczności,

21.

realizację projektu "..." którego głównym celem było stworzenie spójnej koncepcji estetycznego zagospodarowania przestrzeni wzdłuż kanału portowego, uwzględniającej uporządkowanie istniejących budowli i instalacji przemysłowych, przy jednoczesnym udostępnieniu mieszkańcom oraz turystom zieleni i obiektów historycznych niebędących w bieżącej eksploatacji portu,

22.

założenie odrębnego partnerstwa w ramach programu inteligentnych specjalizacji P., które sprzyjać ma przekształceniu branży morskiej w swoistą lokomotywę wzrostu dla naszego województwa i całego regionu.

III. Zasoby CSR dotyczące ochrony środowiska i monitorowania limitów zanieczyszczeń.

Poprzez ich wdrażanie Spółka realizuje działania na rzecz środowiska naturalnego i jego ochrony, tj. ograniczanie ryzyka i negatywnego wpływu portu na środowisko, prowadzenie edukacji środowiskowej i badań na rzecz przeciwdziałania zanieczyszczeniom.

Powyższe stanowi zobowiązanie Spółki, które zawarte zostało w Kodeksie Etyki (w działalności gospodarczej) i jest przejawem dbałości nie tylko o środowisko naturalne, ale też o przyszłe pokolenia oraz jest przejawem świadomości i odpowiedzialności wynikającej ze skutków prowadzonej działalności.

Mając to na względzie, Wnioskodawca systematycznie dokonuje przeglądów, pomiarów i ocen występujących, czy też potencjalnych zagrożeń. Chce przeciwdziałać zanieczyszczeniom środowiska naturalnego u źródła ich powstawania. Na bieżąco monitoruje działania legislacyjne w zakresie ochrony środowiska i stosuje się do tego, co stanowią. Przestrzega norm uregulowanych prawnie, powszechnie obowiązujących, ale też samoistnie reguluje tę sytuację poprzez ustawodawstwo wewnętrzne. Dba o to, aby również jego kontrahenci uwzględniali aspekt środowiskowy w swojej działalności, służy informacją oraz działaniem.

W wyniku przeprowadzonej identyfikacji zagrożeń dla środowiska, Wnioskodawca wyszczególnił te, które są dla niego najbardziej uciążliwe:

1. Zanieczyszczenie wody:

a.

zanieczyszczenia do wód akwenów portowych mogą dostawać się w wyniku bezpośrednich zrzutów niepożądanych substancji, w wyniku ich spłukiwania wraz z wodą opadową, wraz ze ściekami (bytowymi czy przemysłowymi),

b.

zanieczyszczenia mogą mieć różnorodne pochodzenie: z działalności przemysłowej, działalności przeładunkowej, mogą być nanoszone wraz ze spływem śródlądowych wód powierzchniowych do wód portowych, Spółka regularnie wykonuje badania poziomu substancji zanieczyszczających w wodach akwenów portowych.

W wodach basenów portowych Spółki, 2 razy w roku badane są takie parametry jak: wskaźnik biologicznego zapotrzebowania tlenu (BZT5) wskaźnik chemicznego zapotrzebowania tlenu (CHZT) odczyn, substancje rozpuszczone, chlorki, zawiesina ogólna, ołów, cynk, kadm, substancje ropopochodne. Z regularnie przeprowadzanych badań wynika, że wody basenów portowych administrowanych przez Spółkę są czyste. Stężenia metali ciężkich podlegających pomiarom (ołów, cynk i kadm) w wodach akwenów portowych są poniżej poziomów oznaczalności. Wszyscy kontrahenci prowadzący działalność na terenach dzierżawionych od Wnioskodawcy spełniają wymagania prawne dotyczące ochrony środowiska, posiadają wymagane zezwolenia i decyzje środowiskowe - pozwolenia wodnoprawne na odprowadzanie ścieków. Przeprowadzane kontrole nie wykazują przekroczeń badanych parametrów.

2. Hałas.

Wypełniając ustawowy obowiązek, Spółka wykonuje pomiary poziomów hałasu od instalacji i urządzeń, w tym ruchu statków na terenie Wnioskodawcy. W badaniach uwzględnione zostają wszelkie formy działalności zlokalizowanej na terenie przez Spółkę administrowanym, a mające wpływ na emisję hałasu do środowiska. Wnioskodawca mierzy hałas emitowany przez jednostki pływające, pojazdy samochodowe czy tabor kolejowy, jak również hałas emitowany w wyniku szeroko pojętej działalności spółek portowych - np. działalność przeładunkowa. Pomiary mają na celu sprawdzenie czy działalność Spółki nie powoduje przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu, a tym samym czy działalność Portu nie jest uciążliwa dla okolicznych mieszkańców i środowiska naturalnego. Wyniki pomiarów uwidaczniają, że poziomy hałasu od instalacji i urządzeń, w tym ruch statków na terenie Wnioskodawcy nie wykazują przekroczeń.

3. Zanieczyszczenie powietrza.

W roku 2003 Spółka zleciła opracowanie "Studium ochrony powietrza dla Portu w (...)", które obejmowało tereny będące w jej władaniu oraz wszystkich kontrahentów dzierżawiących od niej tereny, których działalność powoduje emisję zanieczyszczeń do powietrza. Na podstawie przedłożonej dokumentacji Wojewoda wydał pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza. W wyniku wykonanej analizy uciążliwości źródeł emisji na terenie portu stwierdzono, że na granicy poszczególnych terminali i spółek portowych oraz na granicy Wnioskodawcy nie występują ponadnormatywne wartości pyłu zawieszonego. Kompleksowe kontrole przeprowadzane w latach późniejszych - przeprowadzone ponownie zarówno u nas, jak i w spółkach prowadzących działalność na terenach portowych - nie wykazały nieprawidłowości w zakresie emisji do powietrza.

W latach 1996-2006, Spółka przeprowadziła modernizację systemu ciepłowniczego, w ramach której:

a.

zlikwidowana została centralna kotłownia opalana miałem węglowym,

b.

wybudowano 9 nowych gazowo-olejowych, wysokosprawnych lokalnych kotłowni,

c.

wybudowano pompę ciepła,

d.

wykonano termoizolację kilku budynków.

4. Odpady.

Odbiór odpadów ze statków morskich w Porcie odbywa się zgodnie z ustawą z dnia 12 września 2002 r. o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków (Dz. U. z 2002 r. Nr 166, poz. 1361) oraz zasadami określonymi w "Portowym planie gospodarowania odpadami oraz pozostałościami ładunkowymi ze statków" zatwierdzonym decyzją Wojewody z 9 stycznia 2007 r.

Spółka zapewnia odbiór powstałych w trakcie eksploatacji statku morskiego wymienionych w Konwencji MARPOL 73/78:

a. Odpadów olejowych i ich mieszaniny,

b. Odpadów stałych,

c. Ścieków sanitarnych,

d. Pozostałości z oczyszczania spalin.

Informacje dotyczące formalności związanych z procedurą odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków są dostępne na stronie internetowej. Wszystkie podmioty, biorące udział w procedurze odbioru odpadów ze statków (kapitanowie statków, agenci, odbiorcy odpadów i inni zainteresowani) mogą uzyskać wszelkie informacje jak również zgłosić uwagi czy nieprawidłowości w funkcjonowaniu portowych urządzeń odbiorczych odpowiednim służbom działającym w ramach Spółki. Wnioskodawca służy wiedzą, doświadczeniem i pomocą.

W przypadku stwierdzenia przez kapitana statku zawijającego do portu niewłaściwego funkcjonowania portowych urządzeń odbiorczych lub nieinformowania przez Spółkę o tym fakcie kapitana statku, kapitan ma prawo zgłosić nieprawidłowości do Dyrektora Urzędu Morskiego - przy pomocy odpowiedniego formularza dostępnego na stronie internetowej lub bezpośrednio na stronie Urzędu Morskiego. Nadzór nad przestrzeganiem zasad odbioru odpadów w Porcie na bieżąco pełni Zespół Ochrony Środowiska działający w Spółce.

5. Osady denne.

Badania osadów dennych kanałów portowych. Jednym z naszych wielu zadań jest budowa, rozbudowa, utrzymywanie i modernizacja infrastruktury portowej. W skład tej infrastruktury wchodzą między innymi:

a.

akweny portowe - tory podejściowe,

b.

kanały,

c.

obrotnice i baseny.

Działania związane z utrzymaniem dna nawigacyjnego torów wodnych oraz głębokości przy nabrzeżach jak również z remontami lub odtwarzaniem nabrzeży istniejących oraz budową nowych nabrzeży lub terminali związane są z koniecznością przeprowadzania prac czerpalnych. Usunięcie spłyceń dna powstałych w czasie użytkowania basenów i kanałów portowych oraz torów wodnych, w stosunku do głębokości technicznych (eksploatacyjnych) i nachyleń skarp podwodnych akwenu wymaga okresowego wykonania podczyszczeniowych prac czerpalnych. Z przeprowadzonych badań osadów dennych na większości akwenów będących w zarządzie Wnioskodawcy wynika, iż urobek czerpalny nie jest zanieczyszczony i może być zagospodarowany poprzez odłożenie go w morzu. Wszelkie działania związane ze zwalczaniem zagrożeń i zanieczyszczeń w Porcie odbywają się na podstawie "Planu (...)" zatwierdzonego przez Dyrektora Urzędu decyzją z 2 grudnia 2004 r.

Plan został zaktualizowany w kwietniu 2012 r. i zatwierdzony przez Dyrektora Urzędu decyzją z 22 czerwca 2012 r.

Potencjalnymi źródłami zagrożeń i zanieczyszczeń wód portowych są:

d.

wyloty kanalizacyjne odprowadzające ścieki sanitarne, przemysłowe i opadowe,

e.

procesy przeładunkowe prowadzone na nabrzeżach,

f.

prace budowlane, remontowe lub konserwacyjne,

g.

eksploatacja statków,

h.

odbiór odpadów ze statków.

Mając na względzie najwyższe dobro publiczne jakim jest środowisko, na wszelkie zgłoszone w porcie nieprawidłowości natychmiast reagują odpowiednie służby. Przykładem na zwalczanie przez nas zagrożeń i zanieczyszczeń jest również współpraca naszego portu i Miasta na rzecz ochrony środowiska m.in. w zakresie przebudowy systemu sanitarnego Portu. Aby umożliwić kompleksową przebudowę systemu odprowadzania ścieków sanitarnych z terenów i obiektów znajdujących się w zarządzanej przez nas prawobrzeżnej części Portu Spółka podpisała porozumienie z Infrastrukturą Wodociągowo-Kanalizacyjną Sp. z o.o. - 100-procentową spółką miejską. Zawarte porozumienie zapewnia koordynację inwestycji Wnioskodawcy i Gminy w celu przyłączenia kanalizacji sanitarnej portu do sieci miejskiej.

W chwili obecnej ścieki odprowadzane są głównie do trzech, działających od dawna na terenach portowych, lokalnych oczyszczalni Wnioskodawcy. Mając jednak na względzie dobro środowiska, Spółka nieustannie rozwija i dostosowuje infrastrukturę sieciową w porcie, w tym sieć sanitarną, do aktualnych potrzeb, przepisów i standardów ochrony środowiska. Ww. porozumienie podpisane z gminą jest jednym z przejawów takiego działania Spółki, sprzyjającego dbałości o środowisko i przeciwdziałania zagrożeniom pojawiającym się w otoczeniu.

Innymi działaniami proekologicznymi, które Spółka podejmuje są:

i.

zbiórka makulatury - materiały, których przechowywanie nie jest niezbędne, składowane są w archiwum zakładowym i w odpowiednim czasie przekazywane do recyklingu,

j.

złomowanie materiałów metalowych, które wychodzą z użycia,

k.

zbiórka materiałów uznanych za niebezpieczne - zużyte baterie, sprzęt komputerowy, drukarki,

I.

utylizacja (np. świetlówki).

Konsekwentnie Wnioskodawca dąży do tego, aby liczba zdarzeń niebezpiecznych i szkodliwych była w porcie jak najmniejsza. Spółka zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest prewencja i przygotowanie do działania na wypadek faktycznego nieszczęścia.

W związku z tym podjęto w Spółce decyzję o zakupie dwóch jednostek pływających:

m.

jedna z nich to łódź szybkiego reagowania, która wyposażona jest w armatkę wodno-pianową, osiąga prędkość ponad 40 węzłów i której zadaniem jest między innymi patrolowanie akwenów portowych pod względem zanieczyszczeń ropopochodnych oraz likwidacja nawodnych przeszkód nawigacyjnych.

n.

druga, to łódź hydrograficzno-inspekcyjna, przeznaczona do prac sondażowych w Porcie i Porcie Północnym. Jej podstawowe zadania to: wykonywanie sondaży dna akwenów portowych, poszukiwanie, identyfikacja i lokalizacja przeszkód i obiektów podwodnych, wykrywanie zagrożeń środowiska wodnego - obiektów mechanicznych, zagrożeń fizykochemicznych, monitoring ogólnodostępnych nabrzeży (w tym linii cumowniczo-odbojowych), określanie warunków hydrologicznych w rejonie prac hydrograficznych oraz zbieranie, przetwarzanie i opracowywanie danych z pomiarów hydrograficznych niezbędnych do remontów, modernizacji nabrzeży i produkcji i aktualizacji map akwenów portowych.

IV. Zasoby CSR dotyczące etyki biznesu.

Poprzez ich wdrażanie Spółka realizuje budowanie odpowiedniej postawy wśród pracowników firmy, opinii o Porcie w oczach jej otoczenia społecznego i innych podmiotów. Zależy jej na budowaniu pozytywnego wizerunku firmy i zarządzaniu nią w oparciu o zachowania etyczne, przy uwzględnieniu transparentności prowadzonej działalności oraz otwartości na dialog. W swoich działaniach Wnioskodawca kieruje się zasadami szeroko pojętej etyki. Przejawia się ona w podmiotowym podejściu do interesariuszy, czyli akcjonariuszy, pracowników, kontrahentów, współpracowników i konkurencji w sposób sprawiedliwy, uczciwy, słuszny i z poszanowaniem prawdy.

Postępowanie etyczne Wnioskodawca traktuje jako własne aktywa. Chce i nieustannie dąży do tego, aby być odpowiedzialnym względem interesariuszy - podmiotów, które wpływają na to, że Spółka funkcjonuje, podmiotów, które ją tworzą, jak i względem podmiotów, z którymi współdziała. Wnioskodawca dba o to, aby Kodeks dobrych praktyk Spółki postrzegany był jako znak jakości usług - norm, których przestrzega, którym hołduje i które pielęgnuje. Istotnymi narzędziami w kształtowaniu społecznej odpowiedzialności Spółki w aspekcie etycznym są:

a. Kodeks Etyki, jako wyraz najwyższych wartości,

b. Kodeks Postępowania Pracownika,

c. Wewnętrzna Polityka Antymobbingowa.

Określając obowiązki Spółki, dokumenty te wykraczają daleko poza obowiązki, jakie wynikają z obowiązującego prawa Wnioskodawca świadomy swojej pozycji i roli jaką pełni w otaczającym go środowisku:

a.

uznaje i traktuje uczciwość jako niezbędny element sukcesu i stabilności przedsiębiorstwa, czyniąc tę zasadę naczelną w aspekcie podejścia do Klientów,

b.

kieruje się pozytywnymi wartościami oraz wysoką kulturą osobistą,

c.

świadczy usługi na wysokim poziomie, zgodnie z polskimi i międzynarodowymi standardami,

d.

przestrzega obowiązującego prawa oraz regulaminów i procedur Spółki,

e.

kieruje się zasadami uczciwej konkurencji przy wyborze dostawców i wykonawców,

f.

działa w sposób pozbawiony znamion korupcji,

g.

podaje pełne i rzetelne informacje bez wprowadzających w błąd opisów oferowanych usług jak i gruntów oraz infrastruktury portowej znajdującej się w jego zarządzaniu,

h.

przestrzega zasady, że podejmowanie przedsięwzięć reklamowych i przedsięwzięć o podobnym charakterze wolne będzie od informacji nieprawdziwych, ukrytych lub przesadnych,

i.

unika wszelkich przedsięwzięć marketingowych zmierzających do sprzedaży niezgodnej z prawem,

j.

utrzymuje w tajemnicy informacje uzyskane od Klienta,

k.

szanuje demokratycznie powołane władze lokalne, regionalne i ogólnokrajowe,

I.

traktuje pracowników jak klientów wewnętrznych, kształtując stosunki z nimi w oparciu o szacunek dla ich godności osobistej jednocześnie oczekując od nich zaangażowania i uczciwego wykonywania obowiązków,

m.

wspiera pracowników w poszerzaniu ich umiejętności oraz wspiera ich kariery w ramach przedsiębiorstwa,

n.

zapewnia stabilne miejsca pracy w czystych, zdrowych i bezpiecznych warunkach środowiska pracy,

o.

działa w poszanowaniu tajemnic i ochrony dóbr osobistych,

p.

przyjmuje i awansuje pracowników biorąc pod uwagę kwalifikacje wymagane na danym stanowisku,

q.

nie dyskryminuje pracowników ze względu na rasę, religię, narodowość, kolor skóry, wiek, płeć, stan zdrowia, stan cywilny - czyli wszystkie czynniki, które nie mają wpływu na rezultaty wykonywanej przez nich pracy,

r.

zapewnia czyste, zdrowe i bezpieczne środowisko pracy zgodnie z wymaganymi standardami,

s.

stosuje reguły uczciwej i właściwej polityki wynagradzania, uwzględniającej indywidualny wkład każdego pracownika, jak i wyniki zespołów w jakich pracują - po to, aby docenić wkład poszczególnych pracowników w sukces Spółki,

t.

podejmuje działania w celu wypracowania procedur i rozstrzygania sporów z pracownikami tak, aby mogły one być rozstrzygane w pierwszej kolejności polubownie.

u.

przekazuje pracownikom prawdziwe i aktualne informacji niezbędne do prawidłowego wykonywania obowiązków,

v.

uznaje również swoje obowiązki względem pracowników z długoletnim stażem, a w szczególności tych, którzy w niedalekiej perspektywie czasu przejdą na emeryturę.

Następnie Wnioskodawca wskazał jak rozumie i klasyfikuje wydarzenia CSR wymienione w tabeli. Zdaniem Wnioskodawcy, należy w tym celu, przyjąć jako punkt odniesienia, definicje obu idei, czyli marketingu i CSR.

Według Philipa Kotlera, Marketing jest procesem społecznym i zarządczym, dzięki któremu konkretne osoby i grupy otrzymują to, czego potrzebują i pragną osiągnąć, poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę posiadających wartość produktów.

Natomiast według Komisji Europejskiej, pomimo niejednoznacznego podejścia do definicji CSR osiągnięto porozumienie co do jej głównych cech, a mianowicie:

1.

odpowiedzialność społeczna jest zachowaniem wychodzącym poza wymagania prawne, podejmowanym dobrowolnie ze względu na to, iż przedsiębiorstwa traktują ją jako długoterminową inwestycję;

2.

odpowiedzialność jest powiązana z koncepcją zrównoważonego rozwoju: biznes potrzebuje zintegrowania ekonomicznych, społecznych i ekologicznych aspektów w swojej działalności;

3.

odpowiedzialność nie jest opcją dodatkową do podstawowej działalności firmy, ale sposobem zarządzania przedsiębiorstwem.

Klasyfikowanie, czy dane wydarzenie promujące przedsiębiorstwo jest działaniem marketingowym, czy CSR-owym nie jest procesem jednoznacznym. Obie te idee mogą istnieć równolegle, mogą się też uzupełniać, a czasami mogą się pokrywać. Wszystko zależy od modelu zarządzania i charakterystyki danego przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca jako spółka zarządzająca Portem od wielu lat prowadziła działania marketingowe, których cechą charakterystyczną jest możliwość wyodrębnienia wskaźników (jak np. pytaniach w tabeli nr 5-8). W sytuacji wzrostu konkurencyjności w łańcuchach logistycznych, Spółka chcąc uchodzić za zrównoważony społecznie podmiot gospodarczy, zaczęła realizować politykę dobrych praktyk. Jednakże nawiązując do powyższej definicji tej idei, są to działania prowadzące do długofalowego wzrostu wartości firmy, w których wyodrębnienie wskaźników jest bardzo trudne i mało wiarygodne.

W perspektywie długofalowej działania CSR mają na celu przyniesienie określonych korzyści, takich jak:

1. Wzrost zainteresowania inwestorów. Inwestorzy są jak świadomi klienci, szukają informacji, potwierdzających słuszność wyboru Spółki, odpowiadającej wartościom przez nich wyznawanym. Oczekują długoterminowej gwarancji zysku, a wiarygodność Spółki idzie z parze z wiarygodnością społeczną. Analitycy giełdowi w analizie możliwości długotrwałego wzrostu wartości spółek uwzględniają wyniki społeczne i ekologiczne. Wdrożenie strategii CSR buduje wartość dla udziałowców i inwestorów.

2. Zwiększenie lojalności klientów i interesariuszy. Spółka realizująca założenia CSR buduje zaufanie i umożliwia identyfikację z nią oraz umożliwia poprawę relacji z ważnymi interesariuszami, na których składają się klienci, pracownicy, właściciele, dostawcy, organizacje pozarządowe, społeczności lokalne, inwestorzy, banki, media, rząd. Klienci mają większą skłonność do rekomendacji produktów i usług firm, działających w obszarze społecznej odpowiedzialności.

3. Poprawa relacji ze społecznością i władzami lokalnymi. Społeczna odpowiedzialność biznesu umożliwia zakorzenienie się w społeczności i pozyskanie przychylności mieszkańców oraz zdobycie zaufania władz samorządowych. Prowadzenie dialogu i angażowanie interesariuszy we współpracę daje podstawę do budowania partnerstw międzysektorowych.

4. Wzrost konkurencyjności. Przejrzysta polityka CSR stanowi jeden ze sposobów budowania pozycji na rynkach światowych, które realizują działania społecznej odpowiedzialności w zaawansowanym stopniu. Implementacja strategii CSR sprzyja budowaniu długookresowej przewagi konkurencyjnej.

5. Podnoszenie poziomu kultury organizacyjnej firmy. Poprzez podejmowanie wyzwań społecznej odpowiedzialności firma buduje ład korporacyjny i podnosi swoje standardy postępowania wobec interesariuszy (pracowników, kontrahentów, klientów).

6. Kształtowanie pozytywnego wizerunku Spółki wśród pracowników. Społeczna odpowiedzialność Spółki stanowi jeden z elementów pozafinansowego motywowania pracowników, zwiększenie ich zaangażowania i wzrost lojalności. Świadomość podejmowania przez firmę działań, adresujących istotne społecznie problemy buduje reputację i wiarygodność.

7. Pozyskanie i utrzymanie najlepszych pracowników. Działając w obszarze CSR Spółka buduje wizerunek pożądanego prawodawcy, zwiększając swoją atrakcyjność na rynku pracy. W ten sposób przyciąga potencjalnych pracowników, których wartości są zbieżne z wartościami firmy.

8. Poprawa procesów zarządzania ryzykiem. Wdrożenie strategii CSR pomaga zidentyfikować i zarządzać ryzykami, związanymi z czynnikami społecznymi, środowiskowymi i etycznymi.

9. Zwiększenie wiarygodności Spółki.

Ponadto, w poniższej tabeli Wnioskodawca zawarł informacje dotyczące wyjaśnienia:

4)

które z opisanych wydarzeń stanowią działania marketingowe oraz w czym przejawia się marketingowy charakter każdego z tych wydarzeń; Informacje należy podać odrębnie dla każdego z wydarzeń,

5)

jaki będzie krąg odbiorców tak prowadzonych działań marketingowych, do kogo konkretnie i w jaki sposób działania te są kierowane,

6)

jaka będzie według Wnioskodawcy przewidywana skuteczność ww. działań marketingowych,

7)

w jaki sposób Wydatki ponoszone w ramach realizacji wydarzeń CSR przekładają się na wzrost sprzedaży opodatkowanej Wnioskodawcy,

8)

w jaki sposób opisane we wniosku wydarzenia mają wpływ na ostatecznych kontrahentów Wnioskodawcy oraz potencjalnych (przyszłych) kontrahentów,

9) W przypadku wydarzeń oznaczonych we wniosku nr 13 i 14 (Zamówienie wykonania gry planszowej oraz Zamówienie wykonania Maskotki), Wnioskodawca wskazał komu przekazuje egzemplarze gry oraz maskotki oraz czy przekazanie to jest nieodpłatne czy odpłatne.

Tabela 2.- załącznik PDF

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Wydatki ponoszone w związku z realizacją programów w ramach polityki CSR stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: "uCIT")?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone w związku z realizacją programów w ramach polityki CSR stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 uCIT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 uCIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z powyższym, za koszty uzyskania przychodów uznaje się wydatki spełniające łącznie następujące warunki:

1.

zostały poniesione przez podatnika,

2.

są definitywne (rzeczywiste),

3.

pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

4.

zostały poniesione w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła, lub mogą mieć inny wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

5.

zostały właściwie udokumentowane,

6.

nie zostały wymienione w katalogu wydatków niestanowiących kosztów podatkowych (art. 16 ust. 1 uCIT).

Zdaniem Wnioskodawcy, Wydatki związane z działaniami CSR, które są ponoszone przez Spółkę, spełniają powyższe przesłanki umożliwiające zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów.

Po pierwsze, nie ulega wątpliwości, że Wydatki zostały poniesione przez Wnioskodawcę, mają charakter definitywny (zostały pokryte z zasobów majątkowych Wnioskodawcy i nie zostały mu zwrócone w jakiejkolwiek formie), a także zostały one należycie udokumentowane. Wydatki związane z działaniami CSR nie zostały również wymienione w katalogu wydatków, które nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, tj. w art. 16 ust. 1 uCIT.

Tym samym należy uznać, że przesłanki wymienione w p. 1, 2, 5 i 6 zostały spełnione w odniesieniu do Wydatków.

Najbardziej istotnymi przesłankami umożliwiającymi zakwalifikowanie danego wydatku do kosztów podatkowych jest jednak jego poniesienie w związku z działalnością gospodarczą w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (przesłanki wskazane w p. 3 i 4 powyżej). Warunki te związane są z koncepcją związku przyczynowego pomiędzy czynionymi wydatkami, a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów bądź nie dopuszczeniem do utraty źródła przychodów. W świetle koncepcji związku przyczynowego, koszty uzyskania przychodów stanowią wydatki podatnika, których poniesienie może chociażby potencjalnie wpływać na powstanie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Powyższe oznacza, że koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem dążenia do uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia jego źródła, a nie rezultatu, jaki przyniosły w postaci konkretnego przychodu.

Zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym wykazanie związku przyczynowego między ponoszonymi Wydatkami, a możliwością powstania, zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, wymaga wyjaśnienia istoty i przywołania definicji CSR.

Społeczna odpowiedzialność biznesu w skrócie zwana "CSR" (z ang. Corporate Social Resposobility) posiada wiele definicji. Departament Ekonomii Społecznej i Pożytku Publicznego na stronie internetowej wyjaśnił istotę CSR w następujący sposób: Społeczną odpowiedzialność biznesu określa się jako koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej, należy je zatem traktować jako inwestycję, a nie koszt.

Zgodnie z kolei z definicją prezentowaną przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną ISO 26000, społeczna odpowiedzialność jest rozumiana jako odpowiedzialność organizacji za wpływ podejmowanych decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko, zapewnianą przez przejrzyste i etyczne postępowanie, które:

* przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, w tym zdrowia i dobrobytu społeczeństwa,

* uwzględnia oczekiwania interesariuszy (osób lub grup, które są zainteresowane decyzjami lub działaniami organizacji),

* jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania,

* jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach, które dotyczą działań organizacji podejmowanych w obrębie jej sfery oddziaływań (za dr Magdalena Rojek-Nowosielska, RPEiS 2017, Nr 3).

Kolejna powoływana często definicja wskazuje, że CSR to koncepcja, dzięki której przedsiębiorstwa, na etapie budowania strategii, dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy (http://www.pozytek.gov.pl).

Dnia 15 listopada 2014 r. opublikowano dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE zmieniającą dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy. Kraje członkowskie mają czas na wdrożenie przepisów nowej dyrektywy do 6 grudnia 2016 r. Nowa dyrektywa wprowadza m.in. obowiązek sprawozdawczości w zakresie CSR tzn. wymóg ujawniania w sprawozdaniu z działalności minimum istotnych informacji niefinansowych dotyczących co najmniej kwestii środowiskowych, spraw społecznych i pracowniczych, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji i łapownictwu. Dodatkowo, Wnioskodawca chciałby wskazać, że Komisja Europejska zawarła rekomendację, aby duże europejskie przedsiębiorstwa zobowiązały się do uwzględnienia przy opracowywaniu podejścia do CSR co najmniej jednego z następujących dokumentów zawierających zestaw zasad i wytycznych: inicjatywy ONZ "Global Compact", wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych lub wytycznych zawartych w normie ISO 26000 "Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności", która została wprowadzona przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną aby ułatwiać organizacjom działanie w sposób odpowiedzialny społecznie.

Te konkretne wytyczne należą do najbardziej popularnych jeśli chodzi o raportowanie pozafinansowe i doskonale sprawdzają się przy definiowaniu działań Spółki w zakresie CSR. Powodem jest duża swoboda i elastyczność dostosowania wytycznych do potrzeb Spółki oraz przedstawienie konkretnych wskaźników, które należy zastosować.

Dodatkowo, znaczenie ma spójność wytycznych GRI G4 z innymi ważnymi standardami i inicjatywami, jak: UN Global Compact, norma ISO 26000 (na podstawie której wytypowane zostały obszary tematyczne oraz wyznaczone konkretne cele), czy International Integrated Reporting Framework.

Sporządzeniem raportu podsumowującego działania z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu Spółki w latach 2017-2018 zajęli się specjaliści z dziedziny CSR będący pracownikami Spółki. Dane niezbędne do przygotowania rzeczowego materiału pozyskane zostały od poszczególnych komórek specjalizujących się w danych obszarach działalności. W tworzenie raportu zaangażowali się również przedstawiciele wyższej kadry zarządzającej Wnioskodawcy, którzy czuwają nad prawidłową i płynną realizacją polityki dobrych praktyk biznesowych w Spółce. Raport ten jest zatem wynikiem pracy całej Spółki.

Mając powyższe na uwadze, w Spółce w 2016 r. została wdrożona "Polityka dobrych praktyk biznesowych CSR obowiązujących w (...)". Na jej bazie powstał "Raport podsumowujący działania z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu (...) w latach 2017-2018.", który kompleksowo podsumowuje działania Spółki w zakresie CSR i zrównoważonego rozwoju (z okresu 2017-2018).

Zdaniem Wnioskodawcy, co znalazło wyraz w Raporcie, postępujące zmiany społeczno-gospodarcze oraz związane z nimi szanse i zagrożenia przyczyniły się do wzrostu świadomości związanej z koniecznością szerszego spojrzenia na zagadnienie zrównoważonego rozwoju. Zaspokojenie obecnych potrzeb rozwojowych, zdaniem Spółki, nie może jednocześnie ograniczać możliwości zaspokojenia potrzeb przyszłych pokoleń. Dlatego istotne jest powiązanie celów ekonomicznych z celami ogólnogospodarczymi i społecznymi. Maksymalizacja zysku nie może być zatem jedynym celem funkcjonowania przedsiębiorstw.

W praktyce CSR oznacza budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i z biznesowymi, zarówno z otoczeniem zewnętrznym, jak i wewnętrznym. CSR podnosi wiarygodność firmy w oczach jej pracowników, partnerów handlowych, jak i władz i społeczności lokalnych.

Zdaniem Spółki, w obecnych realiach gospodarczych podejmowanie działań w zakresie CSR staje się wymaganiem społeczeństw na całym świecie, a nie jest tylko sprawą wyboru. Jednocześnie, działalność CSR coraz częściej realizowana jest w oparciu o normy ustanawiane zarówno przez instytucje o zasięgu międzynarodowym, giełdy papierów wartościowych, jak i rządy krajowe. Normy te dotyczą m.in. obszaru transparentności organizacji i obowiązkowego raportowania danych pozafinansowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, postrzeganie Spółki jako społecznie odpowiedzialnej oraz jej rzeczywiste działania w zakresie społecznej odpowiedzialności mają i mogą mieć wpływ, m.in. na:

1.

płynne, bezkonfliktowe i niezakłócone prowadzenie działalności operacyjnej,

2.

reputację Spółki,

3.

zdolność pozyskiwania i zatrzymywania kontrahentów,

4.

zdolność pozyskiwania i zatrzymywania pracowników,

5.

morale, zaangażowanie i wydajność pracowników,

6.

opinie instytucji finansujących,

7.

relacje Spółki z innymi przedsiębiorstwami, instytucjami rządowymi, mediami, organizacjami pozarządowymi oraz społecznością, w obrębie której Spółka funkcjonuje.

Spółka pragnie zwrócić uwagę na fakt, że Wydatki, które są przez nią ponoszone w związku z działalnością CSR są racjonalne i uzasadnione jako zmierzające do osiągania w przyszłości przychodów przede wszystkim, ale nie tylko, z dzierżawy nieruchomości, których jest użytkownikiem wieczystym, jak i zachowania źródła tych przychodów. Brak właściwych relacji z kontrahentami oraz społecznością lokalną uniemożliwiłby Spółce zarówno zrealizowanie inwestycji, jak i późniejsze prowadzenie działalności gospodarczej.

Ponadto, działania te umożliwiły społeczności lokalnej lepsze zrozumienie działalności operacyjnej prowadzonej przez Spółkę.

Przykładem takich działań były projekty: Po pierwsze bezpieczeństwo, Zamówienie wykonania maskotki, Wystawa plenerowa Nabrzeża, Zamówienie wykonania gry planszowej, Spacer fotograficzny.

Wnioskodawca chciałby podkreślić, że ma świadomość wpływu realizowanej działalności operacyjnej na interesariuszy i w związku z tym podejmuje i zamierza kontynuować w przyszłości działania CSR. Podczas podejmowania decyzji i działań Spółka uwzględnia kwestie społeczne i środowiskowe oraz rozlicza się z wpływu podejmowanych decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko. Ponadto, z uwagi na specyfikę prowadzonej przez Spółkę działalności podejmowanie działań CSR prowadzących do integracji z lokalną społecznością i wyrażających troskę Spółki o tę społeczność, jak również dbałość o środowisko naturalne umacnia pozycję Spółki jako silnego i odpowiedzialnego partnera biznesowego w relacjach z kontrahentami.

Należy podkreślić, że zasadniczo kontrahenci Spółki przywiązują istotną rolę do działań CSR, niejednokrotnie angażując się w realizację wielu projektów na rzecz zidentyfikowanych przez nich interesariuszy (w tym również społeczności lokalnych), co bez wątpienia może mieć wpływ na dokonywany przez nich wybór partnerów biznesowych i ocenę Spółki jako potencjalnego kontrahenta. W obecnych realiach rynkowych trudno zidentyfikować podmioty, które jako liderzy branżowi nie propagowaliby prowadzenia biznesu w sposób odpowiedzialny społecznie, a w związku z tym nie uwzględniali tej okoliczności przy nawiązywaniu współpracy z innymi podmiotami.

Nie ulega wątpliwości, że podejmowane przez Wnioskodawcę działania CSR z jednej strony mają na celu budowanie długotrwałych, konstruktywnych i trwałych relacji z interesariuszami (w tym społecznością lokalną), a z drugiej strony umożliwiają Spółce płynne i bezkonfliktowe realizowanie działalności operacyjnej. Ponadto, realizowane przez Spółkę akcje CSR przyczyniają się do zdobycia i utrzymania zaufania oraz przychylności lokalnych władz, instytucji i organizacji pozarządowych.

Wreszcie, aktywność Wnioskodawcy w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu przekłada się na jego przychody podatkowe.

Po pierwsze, poprzez prowadzenie opisanych kampanii i rozpowszechnianie wśród uczestników obrotu gospodarczego wizji i celów CSR, Wnioskodawca promuje swoją działalność i usługi. Informacje o aktywności Wnioskodawcy w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu są zamieszczane w prasie, radio, czy na portalach internetowych. Spółka obecna jest także na profilach społecznościowych kontrahentów. W konsekwencji, opisanych działań Spółka zyskała reputację partnera, który w swojej działalności uwzględnia także aspekt społeczny.

Po drugie, działania CSR czynią Spółkę konkurencyjną na rynku usług dzierżawy (najmu) nieruchomości, nieruchomości portowych, co umożliwia pozyskiwanie realizujących duże obroty klientów i tym samym skutkuje zwiększeniem przychodów podatkowych. Spółka liczy na to, że kontrahenci zamiast skorzystania z usług spółek portowych z innych dużych portów, Spółka realizując swoją politykę CSR, zachęca w większym, niż konkurenci stopniu, do wyboru portu, mając nadzieję na zwiększenie, ale i zabezpieczenie własnego źródła przychodu.

Po trzecie, CSR realizowany jest także poprzez dbałość o pracowników i ich warunki pracy. W ramach działań z zakresu CSR Spółka spełnia na rzecz swoich pracowników świadczenia, które wykraczają poza ustawowe obowiązki pracodawcy. W ramach działań społecznie odpowiedzialnych (w szczególności Dzień dziecka, Ogródek Matyldy, Kino Letnie, Poland Business Run) pracownikom Spółki dostarczane są atrakcje, posiłki, warsztaty, aktywność sportowa. Dzięki takim działaniom Spółka wpływa pozytywnie na zdrowie swoich pracowników, ale także zapewnia im wysoki standard warunków pracy. W efekcie pracownicy przywiązują się do firmy, identyfikują się z jej wartościami, co przekłada się na wydajniejszą ich pracę, a ostatecznie także na wyższe przychody podatkowe Spółki.

Aktywność w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu skutkuje tym, że marka Spółki jest rozpoznawana, a sama Spółka identyfikowana jest jako partner zaangażowany w sprawy społeczne, środowiskowe i bezpieczeństwa pracy. Działalność CSR przynosi wymierne efekty w postaci zwiększania przychodów poprzez poszerzanie grona klientów (także tych działających globalnie) oraz pozyskiwanie i utrzymywanie wykwalifikowanych, doświadczonych i zaangażowanych pracowników. CSR zwiększa przewagę konkurencyjną firm, wyróżniając przedsiębiorstwo na tle innych podmiotów gospodarczych.

Przedstawione wyżej argumenty przemawiają za uznaniem, że Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na aktywną działalność w obszarze CSR pozostają w związku z uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami podatkowymi i z tego względu stanowią koszty uzyskania przychodów.

Naczelny Sąd Administracyjny w wydanym w składzie siedmiu sędziów wyroku z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/1 podkreślił, że celem działań o charakterze reprezentacyjnym jest poprawa lub stworzenie pozytywnego wizerunku podatnika oraz wykreowanie pewnego obrazu jego przedsiębiorstwa na zewnątrz z uwzględnieniem rzeczywistości gospodarczej (to, co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację, do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje).

W wyroku NSA z 13 listopada 2013 r., sygn. akt I FSK 1606/12 wskazano, że:

"Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego usługi związane z wydatkami poniesionymi na organizację konkursu "M." przeprowadzonego w ramach ogólnej strategii firmy działającej w zgodzie z doktryną społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) stanowią wydatki marketingowe. Co do zasady, działania marketingowe przekładają się bezpośrednio na wizerunek firmy, pośrednio więc na generowanie obrotu, w szczególności jeśli się weźmie po uwagę, że spółki energetyczne działają na rynku w warunkach konkurencji. W przywołanym przez Sąd I instancji orzeczeniu TSUE z 8 lutego 2007 r. Investrand BV p-ko Staatssecretaris van Financien C-435/05 Trybunał w tezie 24 wskazał, że prawo do odliczenia zostaje przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenia podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty usług stanowią część kosztów ogólnych podatnika i jako takie stanowią element cenotwórczy dla dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika".

Dodatkowo, Spółka wskazuje, że znane są jej liczne interpretacje indywidualne, które zostały wydane przez organy podatkowe i potwierdzają, że wydatki poniesione w związku z działaniami CSR stanowią koszty uzyskania przychodów.

Przykładowo:

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 20 stycznia 2014 r., znak: IPTPB3/423-419/13-2/IR;

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 lutego 2014 r., znak: IPPB3/423-960/13-2/GJ wydana na wniosek spółki prowadzącej działalność w zakresie dystrybucji i sprzedaży piwa, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym: "(...) w ocenie Spółki ma ona prawo do zaliczenia wydatków związanych z akcjami społecznymi do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT";

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 31 lipca 2014 r., znak: ILPB3/423-200/14-2/PR wydana na wniosek spółki prowadzącej działalność w sektorze wydobywczym, która podejmuje takie działania jak: cykliczne lekcje nauki pływania dla dzieci z regionu miedziowego, turnusy profilaktyczne - tzw. "zielone szkoły" dla dzieci z gmin sąsiadujących z hutami, zajęcia sportowe w zakresie piłki nożnej organizowane na rzecz dzieci i młodzieży z regionu miedziowego, oraz działania w obszarze kultury, które mają na celu zbudowanie marki wnioskodawcy jako mecenasa kultury, utrwalanie tożsamości historycznej i narodowej. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w całości uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym wydatki ponoszone na realizację powyższych działań stanowią koszty uzyskania przychodów, które powinny być rozpoznane w rachunku podatkowym w dacie ich poniesienia;

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 października 2014 r., znak: IPPB5/423-845/14-2/JC wydana na wniosek spółki prowadzącej działalność w branży elektronicznej, która realizuje projekty edukacyjne i naukowe propagujące nowe technologie i edukacją cyfrową dzieci i młodzieży (piknik naukowy, konkursów dla młodych naukowców) oraz projekty i akcje, propagujące zdrowie, zdrowy tryb życia (organizacja biegu) i wspierające placówki ochrony zdrowia i pacjentów (wyremontowanie świetlicy w Centrum Onkologii i wyposażeniu jej w sprzęt). W wydanej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym "Wydatki poniesione przez Spółkę na działania CSR będą stanowić koszty uzyskania przychodu";

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 31 marca 2015 r., znak: ILPB3/423-718/14-3/PR;

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 15 grudnia 2015 r., znak: ILPB3/4510-1-441/15-3/KS;

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 marca 2016 r., znak: IBPB-1-3/4510-92/16/MO;

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 sierpnia 2016 r., znak: IBPB-1-3/4510-690/16-2/JKT, w której czytamy: "realizacja przez Spółkę działań polegających na wdrażaniu procesu CSR jest jednym z elementów efektywnej strategii zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Spółki na poziomie globalnym, i jako pomocna w kształtowaniu warunków dla zrównoważonego, rozwoju społecznego i ekonomicznego jest niezbędna dla osiągnięcia trwałego sukcesu Spółki, to czynniki te przemawiają za uznaniem ponoszonych przez Spółkę wydatków w tym zakresie za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy, w tym w szczególności jej art. 15 ust. 1";

* interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 marca 2018 r., znak: 0111-KDIB2-1.4010.47.2018.1.BJ, gdzie: "celem realizowanego działania Wnioskodawcy (tj. pobudzanie aktywności kulturalno-rekreacyjno-sportowej) jest zaangażowanie Spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego za sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego. Powyższe działania Spółki niewątpliwie wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu. Zatem, wydatki takie mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Nie znajdą się one w negatywnym katalogu art. 16 (...) należy wskazać, że Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na świadczenia z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu na rzecz mieszkańców. Wydatki te są bowiem związane z realizacją polityki CSR".

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Wydatki, które Spółka ponosi w związku z działaniami CSR stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: "uCIT").

W myśl art. 15 ust. 1 uCIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W świetle powyższego przepisu, ocena prawna konkretnego wydatku poniesionego przez podatnika wymaga odniesienia się do kryterium celowości jego poniesienia oraz uwzględnienia wyłączeń z kategorii kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 16 ust. 1 uCIT. Odnosząc się do przesłanki celowości wydatku należy podkreślić, że kosztem uzyskania przychodów są zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia. W każdym przypadku konieczne jest jednak zaistnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem, a uzyskiwaniem, bądź też szansą uzyskiwania przychodów przez podmiot ponoszący ten koszt.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

* został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

* jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

* pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

* poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

* został właściwie udokumentowany,

* nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 uCIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 uCIT. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

Jednocześnie, wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 uCIT.

W tym miejscu wskazać w przedmiotowej sprawie należy na definicję CSR (Corporate Social Responsibility - Społeczna odpowiedzialność biznesu (www.pozytek.gov.pl)).

Społeczną odpowiedzialność biznesu określa się jako koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej, należy je zatem traktować jako inwestycję a nie koszt.

Innymi słowy, odpowiedzialność biznesu to efektywna strategia zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw na poziomie globalnym i jednocześnie kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca angażuje się w programy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (tzw. CSR) polegające na zachęcaniu i angażowaniu do rożnego rodzaju aktywności społeczność lokalną oraz interesariuszy Spółki. W ramach prowadzonej polityki CSR Spółka zainicjowała i sfinansowała realizację szeregu wydarzeń związanych m.in. z aktywnością sportową, edukacyjną, rekreacyjną, czy kulturalną. Cele polityki CSR realizowane przez Wnioskodawcę obejmują takie aspekty, jak promowanie działań proekologicznych, realizacja działań na rzecz społeczności lokalnej, prowadzenie dialogu z interesariuszami, zapewnienie zrównoważonego zarzadzania zasobami ludzkimi, a także promowanie zasad "etycznego biznesu".

W ramach podejmowanych działań prospołecznych Spółka inwestuje w relacje z otoczeniem firmy, co przekłada się na umacnianie relacji z interesariuszami, w tym społecznością lokalną Wnioskodawcy. Działania te służą budowaniu pozytywnego wizerunku Spółki jako podmiotu zaangażowanego w sprawy społeczne, środowiskowe i bezpieczeństwa pracy.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki wydatków poniesionych na działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku opisu sprawy w pierwszej kolejności rozważyć należy, czy działania podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach polityki CSR noszą znamiona reprezentacji.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 uCIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Za wydatki na reprezentację należy bez wątpienia uznać te koszty, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy (czy działalności, etc.), a zatem, wykreowanie pozytywnych relacji z obecnymi czy też potencjalnymi kontrahentami (klientami). Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu.

Słowo "reprezentacja", w rozumieniu omawianego przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu, jego reputacji. Przy tak zdefiniowanym terminie "reprezentacji" kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.

W kontekście powyższego zauważyć jednak należy, że jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, celem ponoszonych przez Spółkę wydatków związanych z realizacją założeń CSR jest budowanie długofalowych, konstruktywnych i trwałych relacji z interesariuszami (w tym społecznością lokalną), co umożliwi Spółce płynne i bezkonfliktowe realizowanie działalności operacyjnej.

Ww. cele są realizowane poprzez zaangażowanie się Spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego. Wobec powyższego stwierdzić należy, że konsekwentne budowanie strategii społecznej odpowiedzialności biznesu uwzględniającej interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy, może wywrzeć faktyczny wpływ na sukces działalności gospodarczej Spółki, co w konsekwencji będzie miało wpływ na osiągane przez Wnioskodawcę przychody.

Powyższe działania Spółki niewątpliwie wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu. Zatem, wydatki takie mogą, stanowić koszty uzyskania przychodów. Ponadto, nie znajdą się one również w negatywnym katalogu art. 16 uCIT.

Tym samym, Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na świadczenia z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu na rzecz społeczności lokalnej oraz interesariuszy, wydatki te, są bowiem związane z realizacją polityki CSR.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem

i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374, z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl