0111-KDIB1-2.4010.424.2022.1.EJ - Wydatki na festyn lokalny jako koszt podatkowy

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 września 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.424.2022.1.EJ Wydatki na festyn lokalny jako koszt podatkowy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktyczngo w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 czerwca 2022 r. za pośrednictwem platformy e-PUAP wpłynął Państwa wniosek

z 15 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy wydatki poniesione na pokrycie kosztów organizacji Festynu stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawcą jest A spółka akcyjna (dalej: "Spółka", "Wnioskodawca", "Sponsor") z siedzibą w (...), będąca podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Zgodnie z informacją widniejącą w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest produkcja szkła gospodarczego (PKD: 23.13.Z). Jako przedmiot pozostałej działalności wskazać należy m.in. produkcję wyrobów z tworzyw sztucznych (PKD: 22.2), produkcję pozostałych gotowych wyrobów metalowych (PKD: 25.9).

Spółka należy do międzynarodowej grupy B.

W ramach prowadzonej działalności, Spółka realizuje cele przewidziane w zakresie zrównoważonego rozwoju, budując strukturę ESG (environmental, social and corporate governance), w tym angażuje się w programy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), jako jeden z największych pracodawców w regionie.

Wobec powyższego, Wnioskodawca podejmuje różne inicjatywy, aktywnie wspierając lokalną społeczność. Wnioskodawca podejmuje konkretne działania mające na celu zrównoważony rozwój ekosystemu, umacniając przy tym pozytywny wizerunek firmy. Podejmowane w obszarze środowiska naturalnego, społeczeństwa oraz ładu korporacyjnego aktywności, wspierają zrównoważony rozwój znajdujący się w centrum strategii biznesowej Spółki.

Mając na celu budowanie pozytywnego wizerunku, rozpowszechnianie przedmiotu działalności gospodarczej Spółki wśród społeczności lokalnej, a w konsekwencji pozyskiwanie nowych klientów oraz pracowników produkcyjnych, Wnioskodawca podjął decyzję o pokryciu kosztów festynu w (...), organizowanego w dniu 4 czerwca 2022 r. przez (...) (dalej: "Sponsorowany"), połączonego z Dniem Dziecka (dalej: "Festyn").

W realizacji powyższego, w dniu 20 maja 2022 r., między Sponsorem, a Sponsorowanym została zawarta umowa sponsoringu (dalej: "Umowa"), na mocy której Sponsor zobowiązał się do pokrycia kosztów zorganizowania Festynu w terminie do 26 maja 2022 r., w kwocie (...) zł (dalej: "Wydatki na Festyn"). Płatność została dokonana w dniu 24 maja 2022 r. na rachunek bankowy Sponsorowanego.

Program Festynu obejmuje m.in. animacje dla dzieci, piknik karaoke z grillem i potańcówką. Festyn organizowany jest przede wszystkim dla społeczności lokalnej, na terenie lokalnej szkoły.

Na mocy Umowy, Sponsorowany zobowiązał się do działań reklamowych i promocyjnych na rzecz Spółki, w tym do:

- zamieszczenia oznaczeń firmowych Sponsora (logo) na plakatach dotyczących Festynu,

- zamieszczenia oznaczeń firmowych Sponsora (logo) na stronie internetowej Sponsorowanego w zakresie dotyczącym Festynu,

- przesłania na adres mailowy Sponsora zdjęć plakatu, strony internetowej z informacją o wydarzeniu oraz zdjęć z tego wydarzenia.

Plakaty zostały zamieszczone na tablicach ogłoszeniowych w (...), tj. miejscowości w której organizowany jest Festyn oraz w której prowadzona jest działalność przez Sponsora.

Wobec odmiennych postanowień umownych, Spółka przyjmuje, iż wartość "usługi reklamowej" świadczonej przez Sponsorowanego jest w tym przypadku równa wartości kwoty zapłaconej przez Sponsora (jest równa wydatkom na Festyn w kwocie (...) zł).

Pytanie

Czy Wydatki poniesione na pokrycie kosztów organizacji Festynu (Wydatki na Festyn) stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, wydatki poniesione na pokrycie kosztów organizacji Festynu (Wydatki na Festyn) stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm.; dalej "Ustawa CIT").

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z powyższym, za koszty uzyskania przychodów uznaje się zatem wydatki spełniające łącznie następujące warunki:

1.

zostały poniesione przez podatnika,

2.

są definitywne (rzeczywiste),

3.

pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

4.

zostały poniesione w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła, lub mogą mieć inny wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

5.

zostały właściwie udokumentowane,

6.

nie zostały wymienione w katalogu wydatków niestanowiących kosztów podatkowych (art. 16 ust. 1 Ustawy CIT).

Zdaniem Spółki, Wydatki na Festyn poniesione w ramach polityki CSR, spełniają powyższe przesłanki, umożliwiające zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów.

Wydatki na Festyn zostały poniesione przez Wnioskodawcę, mają charakter definitywny (zostały pokryte z zasobów majątkowych Wnioskodawcy i nie zostały mu zwrócone w jakiejkolwiek formie) oraz zostały należycie udokumentowane. Wskazać przy tym należy, iż wydatki związane z działaniami CSR nie zostały wskazane w katalogu wydatków, które nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT).

Najistotniejsze znaczenie dla kwalifikacji wydatku do kosztów uzyskania przychodów ma charakter ponoszonego wydatku - poniesienie wydatku w związku z działalnością gospodarczą w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Konieczne jest wykazanie związku przyczynowego pomiędzy czynionymi wydatkami, a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów bądź nie dopuszczeniem do utraty źródła przychodów.

W świetle koncepcji związku przyczynowego, koszty uzyskania przychodów stanowią wydatki podatnika, których poniesienie może chociażby potencjalnie wpływać na powstanie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem dążenia do uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia jego źródła, a nie rezultatu, jaki przyniosły w postaci konkretnego przychodu.

Za koszty uzyskania przychodów należy zatem uważać takie wydatki, których poniesienie przez podatnika było spowodowane racjonalnym dążeniem i obiektywną możliwością osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia tego źródła i które nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT. Użycie w art. 15 ust. 1 Ustawy CIT zwrotu "w celu" oznacza, że nie zawsze wydatek przynieść musi skutek w postaci osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia jego źródła. Sytuacje, w których ów związek przyczynowy nie jest jednoznaczny, należy rozwiązywać według zasad racjonalnego rozumowania, odrębnie w odniesieniu do każdego przypadku. Kosztami uzyskania przychodu będą więc zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty. Oznacza to, że ponoszone koszty powinny cel realizować lub co najmniej zakładać realnie jego osiągnięcie.

Za koszt podatkowy mogą zostać uznane wydatki, które przynajmniej potencjalnie mogą mieć wpływ na uzyskanie przez podatnika przychodu (wyrok WSA w Warszawie z 2 lutego 2017 r., sygn. akt III SA/Wa 3451/15).

Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000, w myśl której społeczna odpowiedzialność jest rozumiana jako odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:

- przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;

- bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;

- jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;

- jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami.

Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie.

Zaufanie konsumentów, obywateli przyszłych i obecnych pracowników ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów.

Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek, ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który potencjalnie przełoży się na skutki finansowe (Pismo z dnia 18 sierpnia 2021 r., wydane przez: Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Znak: 0111-KDIB1-2.4010.226.2021.1.MZA).

W praktyce CSR oznacza budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i z biznesowymi, zarówno z otoczeniem zewnętrznym, jak i wewnętrznym. CSR - również w mikroskali, na poziomie lokalnym - podnosi wiarygodność firmy w oczach jej pracowników, partnerów handlowych, jak i władz i społeczności lokalnych.

Zdaniem Spółki, dofinansowanie lokalnego Festynu niewątpliwie wpływa na wizerunek Spółki zarówno wśród lokalnych władz jak również kontrahentów, jak również wśród obecnych i przyszłych pracowników.

Przede wszystkim jednakże, Wydatki na Festyn - organizowany w miejscowości, gdzie Wnioskodawca prowadzi swą działalność - mają na celu kształtowanie dobrego wizerunku Sponsora wśród lokalnej społeczności, dla której organizowany jest Festyn.

Wnioskodawca zabiega bowiem o pozyskanie nowych pracowników produkcyjnych, których niedobory odczuwa branża produkcyjna.

Promowanie Spółki jako sponsora, rozpowszechnianie jej wizerunku wśród potencjalnych nowych pracowników, bezsprzecznie ma na celu zachęcić lokalną społeczność do współpracy, co przełożyć się ma na uzyskiwanie przychodów, zabezpieczenie źródła przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone w ramach Umowy spełniają definicję kosztów uzyskania przychodów, niezależnie od tego, czy finalnie będą one miały rzeczywisty wpływ na zatrudnienie nowych pracowników.

Wśród działań podejmowanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, mających na celu kształtowanie popytu na oferowane przez nie towary, usługi bądź markę wskazać należy sponsoring. Jest on powszechnie definiowany jako "finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności".

Skutki podatkowe sponsoringu są uzależnione od treści tego stosunku prawnego.

Umowy sponsoringu należą do kategorii umów nienazwanych - przepisy nie zawierają bowiem ich definicji. Możliwość ich zawarcia wynika z reguły ogólnej zawartej w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740, z późn. zm. - winno być: Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.), który przewiduje swobodę umów w obrocie gospodarczym.

Sponsoring stanowi formę promocji, polegającą na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom lub działaniom sponsorowanej osoby lub instytucji. Sponsoring uznawany jest za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie ma także popularyzować nazwę spółki na rynku. Zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na wzrost uzyskiwanych przez nią przychodów.

Umowa sponsoringu może przybrać formę tzw. sponsoringu właściwego (wzajemność świadczeń) lub sponsoringu niewłaściwego (który swoim charakterem zbliżony jest do darowizny, gdyż zawiera się w jednostronnym zobowiązaniu się sponsora do finansowania sponsorowanego).

Gdy umowa zawarta między stronami przewiduje, że w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych, wartości rzeczowych lub świadczeń, sponsor otrzyma od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym, mowa jest o tzw. sponsoringu właściwym. W istocie stanowi on odpłatne nabycie usług reklamowych.

Koszty sponsoringu właściwego stanowią w takim przypadku w całości koszty uzyskania przychodów sponsora. Gdy sponsor nie otrzymuje żadnego świadczenia wzajemnego od podmiotu sponsorowanego, poniesione przez niego wydatki mają charakter darowizny (tzw. sponsoring niewłaściwy).

W tym przypadku należy mieć na względzie art. 16 ust. 1 pkt 14 Ustawy CIT, zgodnie z którym, darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju - z zastrzeżeniem wyjątków wskazanych w tym przepisie - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. Oznacza to w praktyce, że do kosztów mogą być zaliczone jedynie wydatki stanowiące ekwiwalent za uzyskany towar czy usługę.

Może się również zdarzyć, iż umowa sponsoringu przewiduje obustronne świadczenia sponsora i sponsorowanego, jednak nie są one ekwiwalentne. Wydatki na sponsoring są wówczas kosztami uzyskania przychodów tylko do wysokości wartości usług reklamowych świadczonych przez sponsorowanego. W pozostałej części powinny być traktowane jak darowizna.

Mając na względzie, iż w przepisach brak jest regulacji odnoszących się do umowy sponsoringu, koniecznym jest, aby strony sformułowały w umowie w sposób szczegółowy wzajemne prawa i obowiązki.

Przede wszystkim przedmiotowa umowa musi być umową o świadczenie wzajemne tego typu, że sponsor zobowiąże się do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, a sponsorowany zobowiąże się do podjęcia działań popularyzujących przedsiębiorcę (np. reklamowania nazwy sponsora, logo czy prowadzonej przez niego działalności).

W szczególności istotne jest, aby w sposób jak najbardziej precyzyjny zostały określone wzajemne świadczenia stron oraz jeżeli jest to możliwe, wartość tych świadczeń.

W przypadku tego typu umów występuje bowiem zasada ekwiwalentności świadczeń w odniesieniu do kosztów podatkowych.

Oznacza to, iż wyłącznie takie ukształtowanie w umowie obowiązków sponsorowanego daje podatnikowi korzyści, które pozwalają stwierdzić związek przyczynowo-skutkowy z przychodem, a tym samym możliwość zaliczenia wydatku poniesionego na sponsoring do kosztów uzyskania przychodów w myśl ww. art. 15 ust. 1 Ustawy CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowym stanie faktycznym nie znajdzie zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 14 Ustawy CIT, zgodnie z którym, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Zawarta przez Spółkę Umowa jest umową sponsoringu, a nie jest umową darowizny.

Jest to umowa nienazwana, dwustronnie zobowiązująca, wzajemna i odpłatna. Sponsoring to umowa przysparzająca dla obu stron, co ma miejsce w przedmiotowym stanie faktycznym.

W odniesieniu do Sponsora, poniesienie Wydatków na Festyn wypełnia cel CSR, a w zamian za sponsoring Spółka nabywa usługi reklamowe od Sponsorowanego. Brak jest zatem świadczenia o charakterze darmowym.

Zdaniem Spółki, Wydatków na Festyn nie należy również kwalifikować jako kosztów reprezentacji. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 Ustawy CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Wyłączając z kosztów podatkowych koszty reprezentacji ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje jednak terminu "reprezentacja". NSA w wyroku z dnia 17 czerwca 2013 r. (sygn. akt II FSK 702/1) dokonał następującej wykładni pojęcia "reprezentacja": jest to działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. NSA stwierdził, że oceny czy dany wydatek ma charakter reprezentacyjny, należy dokonać przez pryzmat celu, w jakim ten wydatek jest ponoszony. Jeżeli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie pozytywnego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. W ocenie Spółki, powyższe wskazuje, iż reprezentacja to przede wszystkim działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osób trzecich w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku Spółki dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. A zatem, wydatki na reprezentację należy interpretować jako koszty, jakie ponosi podatnik w celu kreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwidocznienia profesjonalizmu. Zdaniem Wnioskodawcy, w odróżnieniu od wydatków związanych z CSR, wydatki na reprezentację są ukierunkowane na konkretny podmiot i są podejmowane bezpośrednio w celu uzyskania przychodów z tytułu np. zawarcia umowy z konkretnym kontrahentem. W działalności CSR występuje szerokie grono odbiorców związanych co do zasady z danym regionem, w tym przypadku jest to miejscowość (...), w której Spółka prowadzi swą działalność. Wydatki na Festyn nie są ukierunkowane wprost na osiągnięcie bezpośredniego efektu, lecz mają na celu kształtowanie pozytywnych relacji zarówno z władzami gminy, kontrahentami i ludnością lokalną przez Spółkę - jako społecznie odpowiedzialnego partnera biznesowego.

W celu rozpowszechniania pozytywnego wizerunku firmy (reklamy), Spółka zawarła 20 maja 2022 r. Umowę Sponsoringu, na mocy której - w zamian za poniesienie Wydatków na Festyn - Sponsorowany zobowiązał się do działań reklamowych i promocyjnych na rzecz Spółki, w tym do:

- zamieszczenia oznaczeń firmowych Sponsora (logo) na plakatach dotyczących Festynu,

- zamieszczenia oznaczeń firmowych Sponsora (logo) na stronie internetowej Sponsorowanego w zakresie dotyczącym Festynu,

- przesłania na adres mailowy Sponsora zdjęć plakatu, strony internetowej z informacją o wydarzeniu oraz zdjęć z tego wydarzenia.

Plakaty zostały zamieszczone na tablicach ogłoszeniowych w (...), tj. miejscowości w której organizowany jest Festyn oraz w której prowadzona jest przez Sponsorowanego działalność.

Wobec odmiennych postanowień umownych, Spółka przyjmuje, iż wartość "usługi reklamowej" świadczonej przez Sponsorowanego jest w tym przypadku równa wartości kwoty zapłaconej przez Sponsora (jest równa wydatkom na Festyn w kwocie (...) zł).

Świadczenia stron na podstawie Umowy mają zatem charakter ekwiwalentny.

Program Festynu obejmuje m.in. animacje dla dzieci, piknik karaoke z grillem i potańcówką. Festyn orgaznizowany jest przede wszystkim dla społeczności lokalnej, na terenie lokalnej szkoły.

Jak już zostało wyżej wskazane, sponsoring jest formą reklamy, promocji, której przedmiotem jest firma i jej produkty, ma kształtować pozytywny wizerunek firmy i ją popularyzować. Wydatki z nim związane stanowić więc mogą koszty uzyskania przychodu, sponsoring przyczyniać się ma bowiem do uzyskania nowych przychodów. Potwierdzają to liczne interpretacje przepisów prawa podatkowego, m.in. pismo z dnia 28 lipca 2021 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.181.2021.4.BS, pismo z dnia 27 lutego 2020 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.

548.2019.3.OK.

W przedmiotowym stanie faktycznym odbiorcą reklamy będzie przede wszystkim ludność lokalna. Wskazać jednakże należy, iż w obecnych realiach rynkowych przedsiębiorcy propagują prowadzenie biznesu w sposób odpowiedzialny społecznie, a okoliczność wspierania lokalnych inwestycji, wydarzeń czy organizacji, dbanie o prawidłowe relacje ze społecznością i władzami lokalnymi mogą być uwzględnianie przez kontrahentów przy podejmowaniu decyzji o nawiązywaniu współpracy ze spółką (umacniają pozycję spółki jako silnego i odpowiedzialnego partnera biznesowego, co może wpływać na zawierane kontrakty handlowe). Wszelka aktywność przedsiębiorcy wpływa na wizerunek firmy, co niewątpliwe ma wpływ na pozyskiwanie nowych kontrahentów oraz pracowników.

Zdaniem Spółki, mając na względzie wskazane wyżej okoliczności, w tym przede wszystkim charakter i cel ponoszonych Wydatków na Festyn, wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodów Wnioskodawcy, w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zadanego pytania jest uzasadnione.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz orzeczeń sądów administracyjnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl