0111-KDIB1-2.4010.374.2024.2.END - Zwolnienie z VAT składek członkowskich organizacji samorządu zawodowego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 sierpnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.374.2024.2.END Zwolnienie z VAT składek członkowskich organizacji samorządu zawodowego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy przychody z tytułu składek członkowskich organizacji samorządu zawodowego korzystały i czy będą korzystały w przyszłości ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części przeznaczonej na finansowanie wydatków wskazanych przez Wnioskodawcę.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - 13 sierpnia 2024 r. oraz pismem z 18 sierpnia 2024 r. (wpływ 23 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Izba (...) (dalej także: (...) "Wnioskodawca") została powołana do działania uchwałą (...) na podstawie art. 49 ust. 3 ustawy z 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (dalej także: "ustawa"). Zgodnie z art. 5 ust. 2 ww. ustawy Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną samorządu zawodowego posiadającą osobowość prawną. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku CIT i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe zgodnie z ustawą o rachunkowości.

Charakterystyka działalności Izby (...) jak i innych Izb wynika z ustawy z 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych.

Zgodnie z art. 5 ustawy:

1. Radcowie prawni zorganizowani są na zasadach samorządu zawodowego, zwanego dalej "samorządem".

2. Jednostkami organizacyjnymi samorządu posiadającymi osobowość prawną są okręgowe izby radców prawnych i Krajowa Izba Radców Prawnych.

3. Minister Sprawiedliwości sprawuje nadzór nad działalnością samorządu w zakresie i formach określonych ustawą.

Artykuł 40 ustawy stanowi zaś:

1. Samorząd jest niezależny w wykonywaniu swych zadań i podlega tylko przepisom prawa.

2. Przynależność radców prawnych i aplikantów radcowskich do samorządu jest obowiązkowa.

Zgodnie z art. 42 ustawy:

1. Organami samorządu są:

- Krajowy Zjazd Radców Prawnych,

- Krajowa Rada Radców Prawnych,

- Wyższa Komisja Rewizyjna,

- Wyższy Sąd Dyscyplinarny, Główny Rzecznik Dyscyplinarny,

- zgromadzenie okręgowej izby radców prawnych,

- rada okręgowej izby radców prawnych,

- okręgowa komisja rewizyjna,

- okręgowy sąd dyscyplinarny oraz rzecznik dyscyplinarny.

2. Członkami organów samorządu mogą być tylko radcowie prawni.

Natomiast art. 49 ust. 1 i 3 ustawy stanowi:

1. Radcowie prawni i aplikanci radcowscy zamieszkali na terenie danego okręgu tworzą okręgową izbę radców prawnych.

2. Uchwałę o utworzeniu i terenie działania okręgowej izby radców prawnych podejmuje Krajowa Rada Radców Prawnych, biorąc pod uwagę zasadniczy podział terytorialny państwa.

Kwestie dotyczące finansowania działalności Izby oraz innych Izb określa art. 63 ustawy zgodnie z którym:

Działalność samorządu jest finansowana:

1)

ze składek radców prawnych i aplikantów radcowskich, opłat związanych z postępowaniem w sprawie wpisu na listę radców prawnych i aplikantów radcowskich oraz kar pieniężnych;

2)

z dochodów z innych źródeł, a w szczególności z dotacji i subwencji oraz darowizn i spadków.

Stosownie do art. 41 ww. ustawy do zadań samorządu (a zatem również do zadań Wnioskodawcy) należy w szczególności:

1)

udział w zapewnianiu warunków do wykonywania ustawowych zadań radców prawnych,

2)

reprezentowanie radców prawnych i aplikantów radcowskich oraz ochrona ich interesów zawodowych,

3)

współdziałanie w kształtowaniu i stosowaniu prawa,

4)

przygotowywanie aplikantów radcowskich do należytego wykonywania zawodu radcy prawnego oraz doskonalenie zawodowe radców prawnych,

5)

nadzór nad należytym wykonywaniem zawodu przez radców prawnych i aplikantów radcowskich,

6)

prowadzenie badań w zakresie funkcjonowania pomocy prawnej.

Niezależnie od powyższego wskazać należy, że z uchwały (...) wynikało, że również cele integracyjne stanowiły zadania samorządów. Z pkt VII tej uchwały (wytyczne w zakresie integracji środowiska) wynika, cyt.: (...) konieczność zwiększenia integracji środowiska (...).

Z pkt IX tej uchwały (wytyczne w zakresie polityki socjalnej) wynika, cyt.: "(...) prowadzenie szerokiej akcji informacyjnej wśród członków samorządu dotyczącej możliwości korzystania ze środków samorządowych przeznaczonych na wsparcie socjalne dla członków samorządu pozostających w trudnej sytuacji materialnej, (...).

Poza kosztami realizacji zadań, o których mowa wprost w art. 41 ustawy, Wnioskodawca ponosi także wydatki związane z integracją członków samorządu oraz przeznacza środki na Fundusz Pomocy Koleżeńskiej, z którego członkom samorządu wypłacane są zapomogi przyznawane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci.

Zgodnie § 2 ust. 1 Regulaminu działalności finansowej (...) gospodarka finansowa jest narzędziem realizacji zadań statutowych, przez co rozumie się zadania samorządu radców prawnych określone w ustawie z 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych, przepisach wykonawczych do ustawy oraz uchwałach organów samorządu zawodowego radców prawnych (...).

Paragraf 3 tego regulaminu stanowi, że Krajowa Izba i okręgowe izby prowadzą samodzielną gospodarkę finansową ustalając wydatki według zasad samofinansowania działalności wpływami ze składek i innych źródeł w granicach obowiązujących przepisów. Co bardzo istotne § 5 ust. 3 regulaminu stanowi: "do kosztów działalności zalicza się w szczególności koszty związane z realizacją zadań samorządu radców prawnych określonych w § 2, koszty związane z promocją zawodu, integracją członków samorządu, koszty administracyjne, wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia na rzecz pracowników oraz innych osób, koszty zakupu materiałów, energii i usług obcych.

Ponadto w § 8 regulaminu działalności finansowej samorządu radców prawnych zawarto zapisy dotyczące tworzenia funduszy celowych, cytuję: "w ramach posiadanych środków Krajowa Izba i okręgowe izby mogą tworzyć fundusze celowe przeznaczone na finansowanie działalności określonej odrębnymi regulaminami, wskazując jednocześnie źródło finansowania".

Rada Izby podjęła w dniu (...) 2021 r. uchwałę (...) w sprawie Funduszu Pomocy Koleżeńskiej Izby (...). Zgodnie z powyższą uchwałą celem Funduszu jest udzielanie radcom prawnym i aplikantom radcowskim (...) pomocy socjalnej w formie zapomóg przyznawanych w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci.

Pomoc jest udzielana na podstawie wniosku zgłoszonego przez radcę prawnego albo aplikanta radcowskiego. Wniosek o udzielenie pomocy zawiera uzasadnienie, należy również dołączyć dokumenty potwierdzające zasadność udzielenia pomocy. Złożenie wniosku oznacza zapoznanie się z treścią regulaminu Funduszu Pomocy Koleżeńskiej i potwierdzenie stosowania się do jego postanowień. Pomoc może zostać udzielona nie częściej niż raz w roku kalendarzowym.

Uchwała (...) w sprawie Funduszu Pomocy Koleżeńskiej Izby (...) została podjęta na podstawie § 1 ust. 2 uchwały (...) oraz § 8 Regulaminu działalności finansowej samorządu (...), stanowiącego załącznik do uchwały Nr (...) w sprawie Regulaminu działalności finansowej samorządu (...). Załącznikiem do uchwały Nr (...) jest Regulamin Funduszu Pomocy Koleżeńskiej Izby. W załączniku zostało wskazane między innymi, że:

§ 1.

Celem Funduszu Pomocy Koleżeńskiej Izby, zwanego dalej "Funduszem", jest udzielanie radcom prawnym oraz aplikantom radcowskim, wpisanym na listy prowadzone przez Radę Izby (...), zwaną dalej "Radą", pomocy socjalnej w formie zapomóg przyznawanych w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci, zwanej dalej "pomocą".

§ 2.

1. Środki Funduszu pochodzą ze składek członkowskich przeznaczanych w wysokości określanej corocznie uchwałą Rady.

2. Środki Funduszu niewykorzystane w danym roku przechodzą na następny rok kalendarzowy.

3. Środki Funduszu są przechowywane na wydzielonym rachunku bankowym Izby. (...)

§ 6.

1. Pomoc jest udzielana do wyczerpania posiadanych środków Funduszu.

2. Udzielenie pomocy oraz jej wysokość uzależnione są od posiadanej wysokości środków Funduszu oraz w szczególności od: sytuacji materialnej, życiowej (zdrowotnej) i rodzinnej wnioskodawcy. Podstawę do zróżnicowania wysokości udzielanej pomocy stanowi kryterium socjalne.

3. Pomoc z Funduszu nie ma charakteru świadczeń należnych. Wnioskodawcy nie przysługuje odwołanie ani jakiekolwiek roszczenie. Odmowa udzielenia pomocy lub udzielenie pomocy w wysokości niższej od wnioskowanej jest ostateczne i nie wymaga uzasadnienia.

4. Pomoc może zostać udzielona nie częściej niż raz w roku kalendarzowym.

§ 7.

1. Zespół składa Radzie, w terminie do dnia 15 stycznia każdego roku, projekt sprawozdania rocznego z działalności w zakresie udzielonej pomocy.

2. Rada składa Krajowej Radzie Radców Prawnych, w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku, sprawozdanie roczne z działalności w zakresie udzielonej pomocy.

W latach 2019-2023 w ww. zakresie Izba poniosła między innymi następujące rodzaje wydatków:

1. Wydatki związane z działalnością integracyjno-sportową, w tym:

- najem sal i obiektów na treningi sportowe,

- koszty organizacji turniejów sportowych (nagrody, artykuły spożywcze, najem obiektów),

- zakup strojów sportowych dla drużyn,

- koszty udziału przedstawicieli Izby w turniejach sportowych organizowanych przez inne podmioty,

- koszty organizacji spotkań integracyjnych sportowców.

2. Wydatki związane z działalnością Klubu, w tym:

- zakup artykułów spożywczych, dekoracji oraz usług gastronomicznych i cateringowych na spotkania klubowe,

- upominki dla jubilatów (kwiaty, artykuły spożywcze),

- bilety na spektakle i wystawy,

- wynagrodzenia osób prowadzących spotkania klubowe (wykładowcy, artyści, sędziowie turniejów brydżowych),

- koszty organizacji wycieczek,

- wynagrodzenie pracownika, którego zakres czynności obejmuje organizację działalności Klubu,

- usługi telekomunikacyjne związane z funkcjonowaniem Klubu (koszty bramki SMS, koszt używania telefonu służbowego przez pracownika).

3. Wydatki związane ze spotkaniami integracyjnymi aplikantów (usługi gastronomiczne, organizacja gry paintball, organizacja spływu kajakowego),

4. Zakup paczek świątecznych dla seniorów,

5. Zakup paczek mikołajkowych dla dzieci,

6. Organizacja seansu filmowego (wynajem sali, obsługa, catering),

7. Koszty organizacji wydarzeń integracyjnych (...).

Izba (...) planuje w przyszłości również ponosić wyżej wskazane wydatki, jak również inne wydatki o charakterze sportowo-rekreacyjnym, integracyjnym, socjalnym i kulturalnym. Wydatki te będą ponoszone na podobnych zasadach jak wydatki powyżej opisane, a więc będą związane z szeroko rozumianą integracją i promocją zawodu radcy prawnego. W tym zakresie Wnioskodawca będzie działał w oparciu o ustawę oraz stosowane uchwały organów samorządu radców prawnych. Ponadto Wnioskodawca ponosi wydatki nieuznawane w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych za koszty uzyskania przychodów (np. wpłaty na PFRON w części finansowanej ze składek członkowskich, darowizny, odsetki budżetowe). Wydatki te dotyczą działalności Wnioskodawcy do której jest uprawniony na podstawie ustawy oraz podjętych uchwał.

Pytanie

Czy przychody z tytułu składek członkowskich Izby korzystały w latach 2019-2023 jak również czy będą korzystały w przyszłości ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części przeznaczonej na finansowanie opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku wydatków a więc:

- wydatków związanych z działalnością Funduszu Pomocy Koleżeńskiej oraz

- wydatków związanych z działalnością integracyjno-sportową,

- wydatków związanych z działalnością Klubu,

- wydatków związanych ze spotkaniami integracyjnymi aplikantów (usługi gastronomiczne, organizacja gry paintball, organizacja spływu kajakowego),

- zakupów paczek świątecznych dla seniorów,

- zakupy paczek mikołajkowych dla dzieci,

- organizacja seansu filmowego (wynajem sali, obsługa, catering),

- kosztów organizacji wydarzeń integracyjnych (...),

- wydatków nieuznawanych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych za koszty uzyskania przychodów (np. wpłaty na PFRON w części finansowanej ze składek członkowskich, darowizny),

- a także innych wydatków o charakterze sportowo-rekreacyjnym, integracyjnym, socjalnym i kulturalnym ponoszone na podobnych zasadach jak wydatki opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy przychody z tytułu składek członkowskich Izby korzystały w latach 2019-2023 jak również będą korzystały w przyszłości ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części przeznaczonej na finansowanie opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku wydatków a więc: wydatków związanych z działalnością Funduszu Pomocy Koleżeńskiej oraz wydatków związanych z działalnością integracyjno-sportową, wydatków związanych z działalnością Klubu, wydatków związanych ze spotkaniami integracyjnymi aplikantów (usługi gastronomiczne, organizacja gry paintball, organizacja spływu kajakowego), zakupów paczek świątecznych dla seniorów, zakupy paczek mikołajkowych dla dzieci, organizacja seansu filmowego (wynajem sali, obsługa, catering), kosztów organizacji wydarzeń integracyjnych (...), wydatków nieuznawanych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych za koszty uzyskania przychodów (np. wpłaty na PFRON w części finansowanej ze składek członkowskich, darowizny), a także innych wydatków o charakterze sportowo-rekreacyjnym, integracyjnym, socjalnym i kulturalnym ponoszone na podobnych zasadach jak wydatki opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku.

Powyższe wynika z następujących okoliczności:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku dochodowego są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.

Aby zastosować powyższe zwolnienie muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

1. Zwolnienie dotyczy szczególnej kategorii przychodów to jest: składek członkowskich,

2. Ze zwolnienia mogą skorzystać tylko organizacje polityczne, społeczne i zawodowe,

3. Składki członkowie nie mogą być przeznaczone na działalność gospodarczą organizacji z pkt b) (winno być: "pkt 2").

W ocenie Wnioskodawcy wszystkie powyżej wskazane warunki zostały spełnione.

Ad 1)

Składki członkowskie uiszczane przez radców prawnych i aplikantów radcowskich spełniają definicję "składki członkowskiej" w rozumieniu ww. zwolnienia.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia: "składka członkowska". W związku z powyższym w związku z regułami wykładni aktów prawnych zasadnym jest sięgnięcie do definicji słownikowej, interpretacji indywidualnych i utrwalonego orzecznictwa. W interpretacji z dnia 29 października 2014 r. Izby Skarbowej w Łodzi znak: IPTPB3/423-291/14-2/KC wskazano: "Zgodnie z definicją słownikową "składka członkowska" to 'kwota pieniężna wpłacana, zwykle regularnie i obowiązkowo przez jedną osobę do wspólnej kasy, na jakiś wspólny cel, wkład jednej osoby we wspólny fundusz" - (Uniwersalny słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003). Z powyższej definicji wynika, że składka członkowska nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym pomiędzy opłacającym składkę, a podmiotem pobierającym składkę. Ponadto podnieść należy, że składka członkowska wynika z faktu przystąpienia do organizacji i jest związana z pozostawaniem jej członkiem."

Naczelny Sąd Administracyjny w Gdańsku w orzeczeniu z dnia 30 sierpnia 2000 r., sygn. akt I SA/Gd 947/98 orzekł, że składka członkowska wynika z faktu przystąpienia do stowarzyszenia i jest związana z pozostawaniem członkiem stowarzyszenia. Nie można uznać, zdaniem Sądu, za składkę członkowską, objętą stosownym przepisem podatkowym (art. 17 ust. 1 pkt 13 - obecnie pkt 40 - ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), opłaty za przyszłe korzystanie z konkretnej rzeczy.

Podobne rozstrzygnięcie podjął Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w orzeczeniu z dnia 13 czerwca 2003 r., sygn. akt III SA 3245/01, który stwierdził, że jeżeli stowarzyszenie pobiera od swoich członków opłatę, która - co do istoty - nie odbiega od opłaty za korzystanie z usług oferowanych przez stowarzyszenie jego członkom, to tego rodzaju opłaty nie korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego, które dotyczy składek członkowskich.

Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 25 marca 2014 r. sygn. akt. I SA/Gd 1641/13:

1. Składka członkowska nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym pomiędzy opłacającym składkę, a podmiotem pobierającym składkę.

2. To nie nazwa wpłaty decyduje o tym, czy przychód z jej tytułu może zostać przez stowarzyszenie uznany za składkę członkowską, lecz charakter tej zapłaty.

3. Jeżeli wpłaty członków nie miały jednej wspólnej dla wszystkich członków wysokości, a na przykład zależała ona od wartości ubezpieczenia, jakiego udzielano w związku z tą wpłatą, świadczenia tego nie można poczytać za składkę członkowską.

4. Możliwość opodatkowania składek członkowskich nie jest uzależniona od ustalenia, czy stowarzyszenie prowadziło działalność gospodarczą.

"Składka członkowska, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 u.p.d.o.p., nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym pomiędzy opłacającym składkę a podmiotem pobierającym składkę" (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 kwietnia 2018 r. sygn. akt. II FSK 2427/17). W orzeczeniu tym Sąd wskazał, cytuję: "Sąd pierwszej instancji nie kwestionował prawa strony do ewentualnego zastosowania tego zwolnienia. Uznał jednak, wbrew odmiennemu stanowisku strony skarżącej, że w toku postępowania podatkowego (kontrolnego) stwierdzono istnienie bezpośredniego związku pomiędzy wniesionymi składkami członkowskimi a otrzymanymi w zamian za te składki świadczeniami, przynoszącymi bezpośrednie korzyści otrzymującym je członkom stowarzyszenia, w postaci m.in. niższych opłat za szkolenia (str. 10 protokołu kontroli), warsztaty (str. 10 protokołu kontroli), studia podyplomowe (str. 14 protokołu kontroli). Nie jest to, jak twierdzi strona skarżąca, ustalenie sądu pierwszej instancji dokonane na etapie postępowania sądowoadministracyjnego, lecz akceptacja tego co zostało ustalone w toku postępowania podatkowego. To ustalenie zasadnie eliminuje możliwość zastosowania w takim przypadku przedmiotowego zwolnienia. W orzecznictwie sądów administracyjnych pogląd, że składka członkowska nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym pomiędzy opłacającym składkę, a podmiotem pobierającym składkę jest niesporny (zob. wyrok WSA w Gdańsku z 25 marca 2014 r., I SA/Gd 1641/13)".

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że składki członkowskie samorządu radców prawnych są obowiązkowe i wynikają z faktu przynależności do samorządu zawodowego. Ustawa o radcach prawnych wprost posługuje się pojęciem: "składek członkowskich". Art. 63 ust. 1 ustawy o radcach prawnych wprost wskazuje, że "działalność samorządu jest finansowana ze składek radców prawnych i aplikantów radcowskich, opłat związanych z postępowaniem w sprawie wpisu na listę radców prawnych i aplikantów radcowskich oraz kar pieniężnych".

Natomiast z art. 29 pkt 4a ustawy o radcach prawnych wynika, że nieuiszczanie składek członkowskich jest jednym z powodów skreślenia z listy radców prawnych. Przepis ten bowiem stanowi, cyt.: "skreślenie z listy radców prawnych następuje w wypadku:

4a) nieuiszczania składek członkowskich za okres dłuższy niż jeden rok.

Zatem spełniony jest opisany w interpretacjach i orzecznictwie warunek obowiązkowej przynależności do organizacji, z którym skorelowane jest obligo zapłaty składek członkowskich. Wnioskodawca zrzesza również radców prawnych i aplikantów zgodnie ze swoim zasięgiem terytorialnym. Brak realizacji obowiązku zapłaty składek przez radców prawnych czy aplikantów radcowskich może wiązać się z odpowiedzialnością dyscyplinarną, w tym nawet z wykluczeniem z zawodu.

Ponadto wskazać należy, że świadczenia realizowane przez Wnioskodawcę, a opisane w stanie faktycznym niniejszej sprawy realizowane są tylko dla radców prawnych czy aplikantów radcowskich. W niektórych przypadkach dotyczą członków ich rodzin (np. przy pikniku radcowskim). Nie są jednakże to świadczenia dostępne ogólnie dla ludności. Nie można więc zapłacić za te świadczenia w ramach ogólnodostępnej usługi nie będąc radcą prawnym czy aplikantem radcowskim. Okoliczność ta również potwierdza fakt, że zapłata przez radców prawnych czy aplikantów radcowskich składek członkowskich nie wiąże się z otrzymaniem wzajemnego świadczenia, które można wycenić. Nie jest ono porównywalne z ogólnodostępnymi usługami świadczonymi przez inne podmioty.

Ponadto składki członkowskie są takie same dla określonych grup radców prawnych i aplikantów radcowskich. Od 1 stycznia 2023 r. wysokość składki członkowskiej dla radców prawnych wynosi (...) zł, dla radców prawnych będących emerytami lub rencistami lub pobierających świadczenie przedemerytalne wykonujących zawód radcy prawnego - (...) zł, aplikantów radcowskich - (...) zł, prawników zagranicznych z Unii Europejskiej (...) zł, prawników zagranicznych spoza UE - (...) zł. Przed 1 stycznia 2023 r. składki były niższe, ale zasady ich różnicowania były takie same (zróżnicowanie wysokości składek ze względu na różne grupy). Zatem wysokość składek jest taka sama dla określonych grup radców prawnych czy aplikantów. Wysokość składek nie jest różnicowana ze względu na świadczenia wzajemne. Powyższa okoliczność również potwierdza tezy wynikające z przedstawionego orzecznictwa i interpretacji z których wynika, iż brak zróżnicowania wysokości składek potwierdza, że są to składki członkowskie w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto świadczenia które zostały opisane we wniosku nie są gwarantowane i mogą mieć różny charakter w różnym czasie. Świadczenia realizowane w ramach Funduszu Pomocy Koleżeńskiej przyznawane są na podstawie decyzji Rady Wnioskodawcy na wniosek Zespołu do spraw Funduszu Pomocy Koleżeńskiej, który weryfikuje i opiniuje wnioski. Świadczenia te są przyznawane i wypłacane do limitu środków posiadanych w ramach funduszu. Złożenie wniosku nie gwarantuje uzyskania pomocy z funduszu. Podobnie wydatki na integrację nie zawsze są gwarantowane. Uzależnione są od decyzji Wnioskodawcy co do realizacji określonych przedsięwzięć integracyjnych w danym roku.

Pogląd, że składki członkowskie wnoszone na poczet Izby przez jej członków spełniają definicję składek członkowskich korzystających ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT można poprzez analogię wywieść z interpretacji indywidualnej wydanej przez Izbę Skarbową w Warszawie dla Krajowej Izby Biegłych Rewidentów (Pismo z dnia 16 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB5/423-151/09-4/AS), cyt.: "wnioskodawca jest samorządem zawodowym zrzeszającym biegłych rewidentów, powołanym mocą ustawy z dnia 19 października 1991 r. o badaniu i ogłaszaniu sprawozdań finansowych oraz biegłych rewidentach i ich samorządzie (Dz. U. Nr 111, poz. 480 z roku 1991). 13 października 1994 r. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił odrębną ustawę o biegłych rewidentach i ich samorządzie, poświęconą wyłącznie sprawom samorządu zawodowego. Zgodnie z przepisami powyższej ustawy, Krajowa Izba jest niezależna w wykonywaniu swoich zadań i działa na podstawie przepisów ustawy oraz postanowień statutu. Przynależność do Krajowej Izby jest obowiązkowa i powstaje po wpisaniu do rejestru biegłych rewidentów (...) Zgodnie z zasadami gospodarki finansowej przychodami Krajowej Izby są m.in.: składki członkowskie (...). Przychody z tytułu składek członkowskich Wnioskodawca traktuje jako zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych." W zakresie powyższej interpretacji Dyrektor Izby Administracji Skarbowej uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Z powyższych okoliczności wynika, że składki członkowskie radców i aplikantów spełniają definicję składek członkowskich, które korzystają ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad 2)

Po drugie Izba może być uznana za organizację zawodową. Jak wynika z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - wolne od podatku dochodowego są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą. Ustawodawca nie definiuje w ww. ustawie podatkowej pojęć organizacji politycznych, społecznych i zawodowych. Pojęcia te zatem należy definiować w oparciu o językowe reguły wykładni. Powyższe potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 czerwca 2018 r., 0111-KDIB2-3.4010.93.2018.1.HK, w której czytamy, że "ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęć organizacji politycznej, społecznej i zawodowej. Odnosząc się do znaczenia tych terminów w języku powszechnym, należy wskazać, że "organizacja" to "grupa podmiotów mających ustaloną strukturę i działających razem, aby osiągnąć wspólne cele". Przymiotnik "polityczny" oznacza "dotyczący zagadnień ustroju państwa, działalności rządu, partii, stosunków między państwami", związany z polityką, tj. "działalnością władz państwowych, bądź z działalnością jakiejś grupy społecznej lub partii mającą na celu zdobycie i utrzymanie władzy państwowej lub wywieranie na nią określonych wpływów". "Społeczny" to "odnoszący się do społeczeństwa lub jego części, tworzący się w społeczeństwie, dotyczący postaw lub działań większości członków społeczeństwa, przeznaczony dla społeczeństwa", natomiast "zawodowy" - "związany z jakimś zawodem, przygotowujący do zawodu".

Choć zdarzają się przypadki kwestionowania przytoczonego wyżej stanowiska, to jednak generalnie jest ono potwierdzane przez orzecznictwo sądów administracyjnych. Wyznacznikiem sądowej linii orzeczniczej w tym zakresie jest w szczególności uchwała NSA w składzie siedmiu sędziów z 12 grudnia 2005 r., II OPS 4/05.

W interpretacji z dnia 29 października 2014 r. Izby Skarbowej w Łodzi znak: IPTPB3/423-291/14-2/KC wprost wskazano, że samorządy zawodowe to organizacje zawodowe, cyt.: "z kolei mając na uwadze fakt, że organizacje polityczne, społeczne i zawodowe zostały określone w analizowanym przepisie w sposób ogólny, zasadnym jest odwołanie się do kryterium celu powołania danej organizacji i przedmiotu jej działania. I tak:

- organizacje polityczne to organizacje działające w celu osiągnięcia założonych celów poprzez zdobycie władzy lub wywieranie na nią określonych wpływów, np. partie polityczne;

- organizacje społeczne - zrzeszają podmioty w celu realizacji określonych celów społecznych, działania na rzecz spraw społecznych;

- organizacje zawodowe to podmioty zrzeszające przedstawicieli danego zawodu lub grup zawodowych, reprezentujące ich interesy, np. związki zawodowe, samorządy zawodowe."

Jak wskazała autorka komentarza do ustawy o radcach prawnych (Kwapisz Krystyna, Ustawa o radcach prawnych. Komentarz. Opublikowano: LexisNexis 2011) "każdy radca prawny i aplikant radcowski mają zaś obowiązek przynależeć do samorządu radców prawnych, który jest niezależny w wykonywaniu swych zadań i podlega tylko przepisom prawa (art. 40). Jego najważniejsze zadania są uregulowane w otwartym katalogu zawartym w art. 41". "Nie może budzić wątpliwości obligatoryjna (obowiązkowa, przymusowa w tym sensie, że nie można odmówić udziału w samorządzie bez uprzedniego pozbycia się prawa do wykonywania zawodu) przynależność do samorządu osób będących w rozumieniu ustawy o radcach prawnych, radcami prawnymi, bowiem stanowi to conditio sine qua non wykonania zadań samorządu określonych w ustawie." (Śniegucki Marek, Rec.: Z. Klatka, Ustawa o radcach prawnych. Komentarz, Warszawa 1999. Opublikowano: Radca Prawny 2000/2/122).

Zgodnie z uchwałą NSA z 22 września 2014 r. II GPS 1/145 "samorząd zawodowy nie jest administracją publiczną w znaczeniu ustrojowym. Nie jest organem państwa, nie wykonuje kompetencji podlegających zarachowaniu na rzecz państwa. Cechą tego samorządu jest jego podmiotowość prawna, wynikająca z nadania mu osobowości prawnej, z którą wiąże się możliwość bycia podmiotem praw i obowiązków. Jego osobowość prawna obejmuje sferę prawa publicznego i sferę prawa prywatnego."

Jak więc wynika z powyższych interpretacji i komentarzy organizacja zawodowa to podmioty zrzeszające przedstawicieli danego zawodu lub grup zawodowych, reprezentujące ich interesy, np. związki zawodowe, samorządy zawodowe." Niewątpliwie Wnioskodawca spełnia cechy organizacji zawodowej, ponieważ jest rodzajem samorządu zawodowego. Wnioskodawca ma osobowość prawną, a więc jest odrębnym podmiotem prawa od Krajowej Izby Radców Prawnych i pozostałych Okręgowych Izb Radców Prawnych. Wnioskodawca zrzesza na zasadzie terytorialności radców prawnych i aplikantów. Jak wynika z art. 5 ust. 1 i 2 ustawy o radcach prawnych: radcowie prawni zorganizowani są na zasadach samorządu zawodowego, zwanego dalej "samorządem". Jednostkami organizacyjnymi samorządu posiadającymi osobowość prawną są okręgowe izby radców prawnych i Krajowa Izba Radców Prawnych. Ponadto art. 40 ustawy o radcach prawnych stanowi, że samorząd jest niezależny w wykonywaniu swych zadań i podlega tylko przepisom prawa. Przynależność radców prawnych i aplikantów radcowskich do samorządu jest obowiązkowa. Zatem Wnioskodawca zrzesza przedstawicieli zawodu: "radca prawny", jak również osoby przyuczające się do tego zawodu. Działa również w interesie tej grupy zawodowej.

Przynależność radców prawnych i aplikantów radcowskich do samorządu jest obowiązkowa. Dotyczy to również Wnioskodawcy. Niewątpliwie zatem Wnioskodawca jest organizacją zawodową w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad 3)

Odnosząc się do trzeciego ze wskazanych warunków, a więc tego aby przychody ze składem nie były przeznaczone na działalność gospodarczą, wskazać należy że również ten warunek jest spełniony w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do wszystkich wydatków opisanych w stanie faktycznym wniosku oraz w pytaniu.

W latach 2019-2023 w ww. zakresie Izba poniosła m.in. następujące rodzaje wydatków:

1. Wydatki związane z działalnością integracyjno-sportową, w tym:

- najem sal i obiektów na treningi sportowe,

- koszty organizacji turniejów sportowych (nagrody, artykuły spożywcze, najem obiektów),

- zakup strojów sportowych dla drużyn,

- koszty udziału przedstawicieli Izby w turniejach sportowych organizowanych przez inne podmioty,

- koszty organizacji spotkań integracyjnych sportowców.

2. Wydatki związane z działalnością Klubu, w tym:

- zakup artykułów spożywczych, dekoracji oraz usług gastronomicznych i cateringowych na spotkania klubowe,

- upominki dla jubilatów (kwiaty, artykuły spożywcze),

- bilety na spektakle i wystawy,

- wynagrodzenia osób prowadzących spotkania klubowe (wykładowcy, artyści, sędziowie turniejów brydżowych),

- koszty organizacji wycieczek,

- wynagrodzenie pracownika, którego zakres czynności obejmuje organizację działalności Klubu,

- usługi telekomunikacyjne związane z funkcjonowaniem Klubu (koszty bramki SMS, koszt używania telefonu służbowego przez pracownika).

3. Wydatki związane ze spotkaniami integracyjnymi aplikantów (usługi gastronomiczne, organizacja gry paintball, organizacja spływu kajakowego);

4. Zakup paczek świątecznych dla seniorów (...);

5. Zakup paczek mikołajkowych dla dzieci;

6. Organizacja seansu filmowego (wynajem sali, obsługa, catering);

7. Koszty organizacji wydarzeń integracyjnych (...).

Wnioskodawca również w przyszłości planuje ponosić wyżej wskazane wydatki. W latach 2019-2023 Wnioskodawca ponosił również wydatki nieuznawane w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych za koszty uzyskania przychodów (np. wpłaty na PFRON w części finansowanej ze składek członkowskich). Wydatki te dotyczyły działalności Wnioskodawcy do której był uprawniony na podstawie ustawy oraz podjętych uchwał. Wnioskodawca planuje je również ponosić w przyszłości.

Wnioskodawca w przyszłości planuje ponosić również inne wydatki o charakterze integracyjnym, o charakterze sportowo-rekreacyjnym, socjalnym i kulturalnym. Wydatki te będą ponoszone na podobnych zasadach jak wydatki powyżej opisane, a więc będą związane z szeroko rozumianą integracją i promocją zawodu radcy prawnego. W tym zakresie Wnioskodawca będzie działał w oparciu o ustawę oraz stosowane uchwały organów samorządu radców prawnych. W zakresie powyższych wydatków wskazać należy, że Wnioskodawca był uprawniony do ponoszenia takich wydatków. Katalog zadań wskazanych w art. 41 ustawy o radcach prawnych zawiera bowiem otwarty katalog zadań samorządu zawodowego. Powyższe potwierdza doktryna, m.in. z komentarza do ustawy o radcach prawnych wynika, że "Przepis art. 41 zawiera otwarty katalog zadań samorządu" (Kwapisz Krystyna, Ustawa o radcach prawnych. Komentarz Opublikowano: LexisNexis 2011, LEX).

Niezależnie od powyższego wskazać należy, że fakt, iż wnioskodawca był uprawniony do ponoszenia takich wydatków wynika również z podjętych uchwał. Zgodnie z § 2 ust. 1 Regulaminu działalności finansowej samorządu radców prawnych gospodarka finansowa jest narzędziem realizacji zadań statutowych, przez co rozumie się zadania samorządu radców prawnych określone w ustawie z 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych, przepisach wykonawczych do ustawy oraz uchwałach organów samorządu zawodowego radców prawnych (...). Jak wynika z powyższego regulaminu gospodarka finansowa ma służyć również realizacji zadań wynikających z uchwał organów, a nie tylko tych wynikających z ustawy.

Ponadto § 5 ust. 3 ww. regulaminu stanowi: "do kosztów działalności zalicza się w szczególności koszty związane z realizacją zadań samorządu radców prawnych określonych w § 2, koszty związane z promocją zawodu, integracją członków samorządu, koszty administracyjne, wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia na rzecz pracowników oraz innych osób, koszty zakupu materiałów, energii i usług obcych. Zatem koszty szeroko rozumianej integracji również są dopuszczalne w działalności wnioskodawcy. Co więcej Wnioskodawca uprawniony był do powołania Funduszu Pomocy Koleżeńskiej jako funduszu celowego zgodnie z § 8 Regulaminu działalności finansowej samorządu radców prawnych.

Niezależnie od powyższego wskazać należy, że z uchwały (...) wynikało, że również cele integracyjne stanowiły zadania samorządów. Z pkt VII tej uchwały (wytyczne w zakresie integracji środowiska) wynika, cyt.: (...) konieczność zwiększenia integracji środowiska (...).

Z pkt IX tej uchwały (wytyczne w zakresie polityki socjalnej) wynika, cyt.: "(...) prowadzenie szerokiej akcji informacyjnej wśród członków samorządu dotyczącej możliwości korzystania ze środków samorządowych przeznaczonych na wsparcie socjalne dla członków samorządu pozostających w trudnej sytuacji materialnej, (...).

Uznając za komentatorem, że art. 41 ustawy o radcach prawnych - nie stanowi zamkniętego katalogu działań i jest on uszczegóławiany w uchwałach organów samorządu to niewątpliwie działania które podjęła Izba były dopuszczalne i wynikały z zadań Izby. Po drugie wskazać należy, że wyżej wymienione działania nie są związane z działalnością gospodarczą Izby. Co bardzo istotne zarówno działanie Funduszu Pomocy Koleżeńskiej, jak również Klubu oraz wydatki integracyjne, w tym świąteczne, nie mają charakteru zarobkowego. Ponoszenie takich wydatków ma charakter pomocowy lub integracyjny i nie przekłada się na uzyskiwane dodatkowych przychodów przez Wnioskodawcę. Nie można więc ich uznać za związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Działania te nie służą uzyskiwaniu przez Wnioskodawcę zysków. Można je uznać za działania non profit na rzecz członków Wnioskodawcy, czyli radców prawnych i aplikantów radcowskich. To samo dotyczy przychodów z tytułu składek członkowskich, w części przeznaczonej na wydatki nieuznawane w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym za koszty uzyskania przychodów (np. wpłaty na PFRON w tej części gdzie są finansowane ze składek lub innych wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodu.

Należy podkreślić, że art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyklucza jedynie wydatki dotyczące działalności gospodarczej. W żaden inny sposób wydatki nie są ograniczane czy limitowane przez powyższe zwolnienie. Przepis ten w żaden sposób nie ogranicza możliwość zastosowania zwolnienia poza odniesieniem do wydatków dotyczących działalności gospodarczej. Jeżeli zatem wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów nie stanowią wydatków dotyczących działalności gospodarczej - wówczas istnieje możliwość zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wskazuje w znaczeniu pozytywnym na co mają być przeznaczone środki ze składek członkowskich. Wprowadza jedynie ograniczenie dotyczące zakazu ich przeznaczania na działalność gospodarczą, aby możliwe było skorzystanie z powyższego zwolnienia. Dotyczyć on więc może wszelakich wydatków, byleby nie były one związane z działalnością gospodarczą. Dlatego też przychody z tytułu składek członkowskich, w części przeznaczonej na wydatki nieuznawane w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym za koszty uzyskania przychodów (np. wpłaty na PFRON w tej części gdzie są finansowane ze składek, darowizny) również mogą korzystać z powyższego zwolnienia.

Konkludując Wnioskodawca uważa, że przychody z tytułu składek członkowskich Izby korzystały w latach 2019-2023, jak również będą korzystały w przyszłości ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w części przeznaczonej na finansowanie opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku wydatków a więc:

- wydatków związanych z działalnością Funduszu Pomocy Koleżeńskiej oraz

- wydatków związanych z działalnością integracyjno-sportową,

- wydatków związanych z działalnością Klubu (...),

- wydatków związanych ze spotkaniami integracyjnymi aplikantów (usługi gastronomiczne, organizacja gry paintball, organizacja spływu kajakowego),

- zakupów paczek świątecznych dla seniorów,

- zakupy paczek mikołajkowych dla dzieci, organizacja seansu filmowego (wynajem sali, obsługa, catering),

- kosztów organizacji wydarzeń integracyjnych,

- wydatków nieuznawanych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych za koszty uzyskania przychodów (np. wpłaty na PFRON w części finansowanej ze składek członkowskich),

- a także innych wydatków o charakterze sportowo-rekreacyjnym,

- integracyjnym, socjalnym i kulturalnym ponoszone na podobnych zasadach jak wydatki opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT"):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Niektóre jednak dochody podlegają zwolnieniu od opodatkowania. Ustawodawca przewidział przy tym dwa rodzaje zwolnień od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:

- podmiotowe, przewidziane w art. 6 ustawy o CIT, których istota polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wszystkich dochodów osiąganych przez wymienione w tym przepisie podmioty,

- przedmiotowe, regulowane przepisami art. 17 ustawy o CIT, polegające na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wymienionych w tym przepisie dochodów.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęć organizacji politycznej, społecznej i zawodowej. Odnosząc się do znaczenia tych terminów w języku powszechnym, należy wskazać, że "organizacja" to "grupa podmiotów mających ustaloną strukturę i działających razem, aby osiągnąć wspólne cele". Przymiotnik "polityczny" oznacza "dotyczący zagadnień ustroju państwa, działalności rządu, partii, stosunków między państwami", związany z polityką, tj. "działalnością władz państwowych, bądź z działalnością jakiejś grupy społecznej lub partii mającą na celu zdobycie i utrzymanie władzy państwowej lub wywieranie na nią określonych wpływów". "Społeczny" to "odnoszący się do społeczeństwa lub jego części, tworzący się w społeczeństwie, dotyczący postaw lub działań większości członków społeczeństwa, przeznaczony dla społeczeństwa", natomiast "zawodowy" - "związany z jakimś zawodem, przygotowujący do zawodu".

Są Państwo Izbą, która została powołana na podstawie ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 499).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ww. ustawy:

Ustawa określa zasady wykonywania zawodu radcy prawnego oraz zasady organizacji i działania samorządu radców prawnych.

Jak wynika z art. 5 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy:

1. Radcowie prawni zorganizowani są na zasadach samorządu zawodowego, zwanego dalej "samorządem".

2. Jednostkami organizacyjnymi samorządu posiadającymi osobowość prawną są okręgowe izby radców prawnych i Krajowa Izba Radców Prawnych.

W myśl art. 41 ww. ustawy:

Do zadań samorządu należy w szczególności:

1)

udział w zapewnianiu warunków do wykonywania ustawowych zadań radców prawnych;

2)

reprezentowanie radców prawnych i aplikantów radcowskich oraz ochrona ich interesów zawodowych;

3)

współdziałanie w kształtowaniu i stosowaniu prawa;

4)

przygotowywanie aplikantów radcowskich do należytego wykonywania zawodu radcy prawnego oraz doskonalenie zawodowe radców prawnych;

5)

nadzór nad należytym wykonywaniem zawodu przez radców prawnych i aplikantów radcowskich;

5a) współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego w zapewnianiu udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, o której mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 945); 6) prowadzenie badań w zakresie funkcjonowania pomocy prawnej.

Zatem Izba niewątpliwie jest organizacją zawodową radców prawnych i tym samym jest adresatem normy prawnej wynikającej z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji "działalności gospodarczej". Zgodnie z zasadami wykładni systemowej należy posiłkować się w tym zakresie definicjami przyjętymi na potrzeby innych ustaw. I tak, zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 236):

Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Natomiast ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.) - w art. 3 pkt 9 - przyjęła, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej - rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221, 641, 803, 1414 i 2029), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.

Pojęcie "składka członkowska" zgodnie z definicją słownikową to kwota pieniężna wpłacana, zwykle regularnie i obowiązkowo przez jedną osobę do wspólnej kasy, na jakiś wspólny cel, wkład jednej osoby we wspólny fundusz (Uniwersalny słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003).

W odniesieniu do kwestii możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT podkreślić należy, że jednym ze źródeł finansowania organizacji politycznych, społecznych i zawodowych, są składki członkowskie płacone przez członków tych organizacji. Składka członkowska wynika z faktu przystąpienia do niej i jest związana z pozostawaniem członkiem takiej organizacji.

Warunkiem zwolnienia z opodatkowania dochodu pochodzącego ze składek członkowskich na podstawie przywołanego przepisu jest przeznaczenie ich przez organizację na dowolny cel, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Przepis ten nie przewiduje innych ograniczeń, zarówno odnośnie przeznaczenia uzyskanych w ten sposób środków, jak i co do terminu ich wydatkowania.

W przypadku zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT nie ma wymogu przeznaczenia składek na cele statutowe, co oznacza, że dla skorzystania z tego zwolnienia wystarczające jest wypełnienie przesłanek zawartych w tym przepisie, tj. składki członkowskie muszą dotyczyć członków organizacji politycznej, społecznej lub zawodowej oraz nie mogą być przeznaczone na działalność gospodarczą.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że dochód uzyskany z tytułu otrzymywanych przez Izbę składek członkowskich, w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą, korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT.

W analizowanej sprawie są spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT, bowiem Wnioskodawca jest organizacją zawodową radców prawnych, która otrzymuje składki członkowskie od radców prawnych i aplikantów radcowskich z tytułu przynależności do Izby, które zostaną wydatkowane na cele inne niż działalność gospodarcza.

Zatem należy zgodzić się z Państwem, że przychody z tytułu składek członkowskich Izby korzystały w latach 2019-2023 jak również będą korzystały w przyszłości ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT skoro pozyskane z nich środki przeznaczane były/będą na:

- działalnością Funduszu Pomocy Koleżeńskiej oraz

- wydatków związanych z działalnością integracyjno-sportową,

- wydatków związanych z działalnością Klubu,

- wydatków związanych ze spotkaniami integracyjnymi aplikantów (usługi gastronomiczne, organizacja gry paintball, organizacja spływu kajakowego),

- zakupów paczek świątecznych dla seniorów,

- zakupy paczek mikołajkowych dla dzieci,

- organizacja seansu filmowego (wynajem sali, obsługa, catering),

- kosztów organizacji wydarzeń integracyjnych,

- wydatków nieuznawanych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych za koszty uzyskania przychodów (np. wpłaty na PFRON w części finansowanej ze składek członkowskich, darowizny),

- inne wydatki o charakterze sportowo-rekreacyjnym, integracyjnym, socjalnym i kulturalnym,

bowiem stanowią one wydatki przeznaczone na działalność inną niż gospodarcza.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako "PPSA").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl