0111-KDIB1-2.4010.373.2022.1.EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 sierpnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.373.2022.1.EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 maja 2022 r. za pośrednictwem operatora Poczty Polskiej wpłynął Państwa wniosek z 25 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy od ukradzionych/przywłaszczonych z rachunków bankowych Wnioskodawcy przez ówczesną księgową środków pieniężnych Fundacja winna była uiścić podatek dochodowy od osób prawnych, skoro wskutek przestępczego działania ówczesnej księgowej - dokonanego wbrew woli i wiedzy Wnioskodawcy - środki te zostały zdefraudowane, a nie zostały przeznaczone na cele statutowe.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca - Fundacja (...) - prowadzi działalność statutową skupiającą się na niesieniu pomocy duchowej i materialnej dzieciom i młodzieży ubogiej oraz prowadzeniu działalności wychowawczej, edukacyjnej, a także charytatywnej, która konkretyzuje się w prowadzeniu szkoły publicznej, niesamorządowej, tj. liceum ogólnokształcącego im. (...) w centrum edukacyjnym " (...)" w (...).

Wnioskodawca prowadzi także działalność gospodarczą, z której dochody przeznaczane są na finansowanie ww. działalności statutowej.

Fundacja (...) posiada również status organizacji pożytku publicznego w rozumieniu art. 20 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 z późn. zm.). Zatem dochody wypracowane przez Fundację (...) w zakresie w jakim są przeznaczane na cele statutowe korzystają ze zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 6c) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 1) ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Niestety w kwietniu 2019 r. zarząd Fundacji stwierdził nieprawidłowości w zapisach księgowych dokonanych przez byłą księgową Fundacji - panią (...) w latach 2013-2018 polegające na ujmowaniu w ww. okresie w kosztach działalności Wnioskodawcy wydatków, które nie znajdowały odzwierciedlenia w stanie faktycznym, albowiem wyszło na jaw, iż ówczesna księgowa preparując dokumenty księgowe przywłaszczyła sobie z rachunków Fundacji, a następnie zdefraudowała łącznie kwotę (...) zł. Wobec powyższego Wnioskodawca dnia... maja 2019 r. złożył w prokuraturze okręgowej w (...) zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa przez panią (...). Prokuratura rejonowa (...) prowadziła postępowanie w sprawie pod sygnaturą (...), a dnia... czerwca 2021 r. złożyła w sądzie okręgowym w (...) akt oskarżenia przeciwko (...). Obecnie sprawa toczy się przed sądem okręgowym w (...).

Jednocześnie w związku z zaistniałą sytuacją - zgodnie z wytycznymi otrzymanymi przez Wnioskodawcę od zewnętrznego podmiotu prowadzącego księgowość Fundacji, który twierdził że przywłaszczone kwoty nie mogą być uznane za wydatki związane z prowadzoną przez Fundację działalnością statutową - Fundacja (...) zmuszona była do dokonania korekt kosztów oraz korekt zeznań CIT-8 za lata 2013-2018. Wnioskodawca dokonał stosownych korekt w 2019 r.

Zaś za podstawę do naliczenia podatku dochodowego od osób prawnych za poszczególne lata, przyjęto podsumowanie wartości brutto faktur wycofanych z kosztów.

Z dokonanej weryfikacji wynika, iż była księgowa Fundacji (...) przewłaszczyła i zdefraudowała łącznie w latach 2013-2018 kwotę (...) zł. Przy czym w roku 2013 była to kwota (...) zł, w 2014 r. już kwota (...) zł, w 2015 r. kwota (...) zł, w 2016 r. kwota (...) zł, w 2017 r. rekordowa kwota (...) zł, a w 2018 r. kwota (...) zł.

Od powyższych środków pieniężnych, które padły łupem przestępstwa, a nie zostały przeznaczone na cele statutowe Fundacji, Wnioskodawca zapłacił zaległy podatek dochodowy od osób prawnych w łącznej kwocie (...) zł. Ponadto od zaległości w zapłacie ww. podatku dochodowego od osób prawnych Fundacja zapłaciła również odsetki za zwłokę w łącznej wysokości (...) zł.

W związku z powyższym łączna kwota zapłaconego przez Fundację podatku dochodowego od osób prawnych z odsetkami za lata 2013-2018 od przewłaszczonych przez księgową środków pieniężnych wyniosła (...) zł. Dodatkowo w 2019 r. Fundacja zapłaciła również podatek dochodowy od ww. odsetek za zwłokę w wysokości (...) zł, jako że odsetki nie stanowią wydatku związanego z działalnością statutową Fundacji.

Podsumowując powyższe, wskazać należy, iż w związku z kradzieżą dokonaną przez ówczesną główną księgową Fundacji na szkodę Fundacji (w łącznej kwocie (...) zł) oraz związaną z nią koniecznością dokonania korekt uprzednio złożonych zeznań podatkowych, Wnioskodawca zobowiązany był do uiszczenia tytułem należności publicznoprawnych łącznie dodatkowo kwotę (...) zł.

Jednakowoż zasadność uiszczenia przez Fundację w 2019 r. podatku od przewłaszczonych przez byłą księgową kwot zaczęła budzić daleko idące wątpliwości w toku toczącego się postępowania karnego byłej księgowej i zgłoszenia w toku procesu przez Fundację jako pokrzywdzonego żądania Fundacji naprawienia szkody przez oskarżoną w tym zwrotu uiszczonego podatku.

Pytanie

Czy w świetle powyższych okoliczności faktycznych od ukradzionych/przywłaszczonych w latach 2013-2018 w łącznej kwocie (...) zł z rachunków bankowych Wnioskodawcy przez ówczesną księgową środków pieniężnych Fundacja (...) winna była uiścić podatek dochodowy od osób prawnych, skoro wskutek przestępczego działania ówczesnej księgowej - dokonanego wbrew woli i wiedzy Wnioskodawcy - środki te zostały zdefraudowane, a nie zostały przeznaczone na cele statutowe?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne Fundacji przywłaszczone i zdefraudowane w wyniku przestępstwa przez byłą księgową zostały wykorzystane - wbrew woli i wiedzy fundacji na cele inne niż statutowe - a więc nie może tu być mowy o ich celowym odmiennym od statutowego przeznaczeniu przez ich właściciela, tj. Fundację (...), albowiem powyższe środki były przeznaczone na cele statutowe, tylko zostały Fundacji skradzione.

Innymi słowy zapłata podatku dochodowego od osób prawnych przez Fundację od kwoty (...) zł przywłaszczonej a następnie zdefraudowanej przez byłą księgową Fundacji była niezasadna. Zaś uiszczony przez Fundację podatek winien być zwrócony Fundacji.

Nadmienić należy w tym miejscu, iż Fundacja niezwłocznie po wykryciu nieprawidłowości zawiadomiła dnia... maja 2019 r. prokuraturę okręgową w (...). Zaś prokuratura dnia... czerwca 2021 r. - po przeprowadzeniu postępowania, w którym oskarżona była księgowa Fundacji przyznała się do winy, sygn. (...) - złożyła do sądu okręgowego w (...) akt oskarżenia w sprawie. Obecnie postępowanie w sprawie toczy się przed sądem okręgowym w (...) pod sygnaturą (...).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327 z późn. zm.):

Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Zadania z zakresu sfery publicznej określone zostały w art. 4 ust. 1 ww. ustawy.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2 tej ustawy:

Organizacjami pozarządowymi są:

1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku - osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy:

Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie:

1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

1a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

1aa) tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej;

1b) udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;

2)

działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

3)

działalności charytatywnej;

4)

podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

5)

działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;

5a) działalności na rzecz integracji cudzoziemców;

6)

ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 633, 655, 974 i 1079);

7)

działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;

8)

promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;

9)

działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

10)

działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;

11)

działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

12)

działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;

13)

działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

14)

nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;

15)

działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;

16)

kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

17)

wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;

18)

ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

19)

turystyki i krajoznawstwa;

20)

porządku i bezpieczeństwa publicznego;

21)

obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

22)

upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;

22a) udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;

23)

ratownictwa i ochrony ludności;

24)

pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;

25)

upowszechniania i ochrony praw konsumentów;

26)

działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

27)

promocji i organizacji wolontariatu;

28)

pomocy Polonii i Polakom za granicą;

29)

działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;

29a) działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 2055 oraz z 2022 r. poz. 655);

30)

promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;

31)

działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;

32)

przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;

32a) rewitalizacji; 33) działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a.

Zgodnie z art. 20 ustawy o działalność pożytku publicznego i o wolontariacie:

Organizacją pożytku publicznego może być organizacja pozarządowa oraz podmiot wymieniony w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4, z zastrzeżeniem art. 21, która spełnia łącznie następujące wymagania:

1)

prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;

2)

może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego;

3)

nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1;

4)

ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli lub nadzoru:

a)

nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,

b)

nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,

c)

mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;

5)

członkowie organu zarządzającego nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;

6)

statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4, zabraniają:

a)

udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",

b)

przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,

c)

wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,

d)

zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Z powołanego przepisu wynika, że organizacja pożytku publicznego nie działa dla osiągnięcia zysku. Nawet w sytuacji, gdy prowadzi ona dodatkową działalność gospodarczą, dochody z tej działalności muszą być przeznaczane na realizację celów statutowych. Naruszenie tego wymogu, skutkować będzie utratą statusu organizacji pożytku publicznego.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ww. ustawy:

Organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

1)

podatku dochodowego od osób prawnych,

2)

podatku od nieruchomości,

3)

podatku od czynności cywilnoprawnych,

4)

opłaty skarbowej,

5) opłat sądowych - w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800, z późn. zm. dalej: "u.p.d.o.p.").

Zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p.:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p.:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p.

I tak, zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p.:

Wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ww. ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k; 2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ponadto, w myśl art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p.:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p., tj.:

1.

posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

2.

przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej,

3.

zadania realizowane przez organizację pożytku publicznego (wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie) muszą w sposób jasny i precyzyjny wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Nieistotne jest przy tym źródło tego dochodu, tj. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych z wyjątkiem ograniczenia wynikającego z art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

Podkreślić należy, że z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy podatkowej wynika, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Tym samym, przepis art. 17 ust. 1a ustawy wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 6c tylko do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ale i wydatkuje. Jest istotne to, że samo przeznaczenie dochodu na cele statutowe lub inne społecznie użytecznie i preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie tego dochodu na inny niż statutowy lub społecznie użyteczny cel, to zwolnienie unicestwi.

Odnosząc powyższe uwagi do treści art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p., należy stwierdzić, że ustawodawca zwalnia od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te działają zgodnie z wymogami określonym w art. 20 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz przeznaczają swoje dochody na działalność pożytku publicznego. Nieistotne jest przy tym źródło uzyskanego dochodu (z pewnymi wyjątkami przewidzianymi w art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p.). Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową, w tym na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b ww. ustawy)

W świetle powyższego, zastosowanie powyższego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p. sformułowanie "w części przeznaczonej na działalność statutową" oznacza, że realizacja "innych celów" nie będzie stanowiła podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca - Fundacja - prowadzi działalność statutową skupiającą się na niesieniu pomocy duchownej i materialnej dzieciom i młodzieży oraz prowadzeniu działalności wychowawczej, edukacyjnej, a także charytatywnej. Wnioskodawca prowadzi także działalność gospodarczą, z której dochody przeznaczane są na finansowanie ww. działalności statutowej. Fundacja posiada również status organizacji pożytku publicznego. Dochody wypracowane przez Fundację korzystają ze zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych. W kwietniu 2019 r. Zarząd Fundacji stwierdził nieprawidłowości w zapisach księgowych dokonanych przez była księgową Fundacji polegające na ujmowaniu w kosztach działalności Wnioskodawcy wydatków, które nie znajdowały odzwierciedlenia w stanie faktycznym. Była księgowa preparowała dokumenty księgowe, a następnie zdefraudowała środki pieniężne. Wnioskodawca za przywłaszczone/zdefraudowane środki pieniężne, które nie zostały wydatkowane przez Fundacje na działalność statutową dokonał korekty kosztów oraz korekt zeznań CIT-8.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy w świetle powyższych okoliczności faktycznych od ukradzionych/przywłaszczonych z rachunków bankowych Wnioskodawcy przez ówczesną księgową środków pieniężnych Fundacja winna była uiścić podatek dochodowy od osób prawnych, skoro wskutek przestępczego działania ówczesnej księgowej - dokonanego wbrew woli i wiedzy Wnioskodawczyni - środki te zostały zdefraudowane, a nie zostały przeznaczone na cele statutowe.

Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p. prawnych wprost wynika, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę - tj. cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 17 ust. 1 pkt 6c bezpośrednio odsyła do wymienionej ustawy), przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Zgodnie z przywołanym na wstępie art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Sfera zadań publicznych, o której mowa powyżej obejmuje zadania w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Tylko dochód przeznaczony na cele statutowe pokrywające się z zadaniami w zakresie wymienionym w tym przepisie będzie mógł korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Jeszcze raz należy wskazać, że aby skorzystać, ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c muszą być spełnione następujące warunki, tj.:

a)

posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

b)

przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej,

c)

cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (art. 17 ust. 1 pkt 6c bezpośrednio odsyła do wymienionej ustawy), muszą w sposób niebudzący wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Zatem w omawianej sprawie nie będzie spełniony warunek związany z wydatkowaniem dochodów na działalność statutową. Dochód Wnioskodawcy został przywłaszczony/zdefraudowany przez byłą księgową, w konsekwencji dochód został wydatkowany na cel inny niż cel statutowy.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że dochód Wnioskodawcy, który został przywłaszczony/zdefraudowany przez była księgową, nie został wydatkowany na cele statutowe Fundacji. Wskazać należy, że z przepisów art. 17 u.p.d.o.p. wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe lub cele społecznie użyteczne i preferowane przez ustawodawcę.

Przewłaszczenie/zdefraudowanie przez byłą księgową Wnioskodawcy środków pieniężnych, nie jest objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl