0111-KDIB1-2.4010.281.2022.4.AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 sierpnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.281.2022.4.AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

19 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 5 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. ustalenia, czy:

- jeżeli Spółka T1, opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek, zostanie poddana podziałowi przez wydzielenie z niej zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki T2 również opodatkowanej ryczałtem, zachowa prawo do tej formy opodatkowania (pytanie oznaczone we wniosku numerem 3);

- jeżeli Spółka T2, która najpierw wybierze formę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, a później przejmie wydzieloną ze Spółki T1 zorganizowaną część przedsiębiorstwa, zachowa prawo do tej formy opodatkowania (pytanie oznaczone we wniosku numerem 4).

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 27 lipca 2022 r. (wpływ 29 lipca 2022 r.).

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1. Zainteresowany będący stroną postępowania:

T1 Sp. z o.o.

2. Zainteresowani niebędący stroną postępowania:

T2 Sp. z o.o., KB, MB

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Zainteresowany będący stroną postępowania - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS (...), NIP (...) (dalej: "Spółka T1") istnieje od 1999 r.

Spółka posiada dwóch udziałowców - osoby fizyczne, które posiadają odpowiednio: 53% i 47% udziałów w zyskach tej Spółki.

Udziałowiec MB posiada 47% udziałów (zainteresowany niebędący stroną postępowania).

Udziałowiec KB posiada 53% udziałów (zainteresowany niebędący stroną postępowania).

Te same osoby fizyczne posiadają również udziały w innej spółce kapitałowej - Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w T. zarejestrowanej w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS (...), NIP (...) (zainteresowany niebędący stroną postępowania) (dalej "Spółka T2"). MB i KB posiadają w niej po 50% udziałów.

Spółka T1, jak i Spółka T2 podlegają na terytorium RP nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Udziałowcy obu Spółek - MB i KB podlegają na terytorium RP nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Żadna ze Spółek nie powstała w wyniku działań o charakterze restrukturyzacyjnym, tj. podziału, łączenia lub wymiany udziałów.

Udziałowcy Spółek T1 i T2 - MB i KB nie nabyli udziałów w ww. Spółkach na skutek podziału, łączenia tych Spółek lub transakcji wymiany udziałów.

Spółka T1 od 1 stycznia 2022 r. opodatkowana jest w formie ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka T1 prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, prowadząc sieć supermarketów o lokalnym zasięgu. Stanowi to główny przedmiot działalności tej Spółki.

Dodatkowo Spółka T1 działa również na rynku nieruchomości - zajmuje się zarządzaniem i wynajmem nieruchomości podmiotom niepowiązanym, którzy w wynajmowanych lokalach prowadzą swoje przedsiębiorstwa. Wynajmowane nieruchomości to pawilony handlowe, lokale użytkowe i magazyny.

Przedmiotem działalności Spółki T2 również jest działalność w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości.

Zarząd Spółki T1 dnia 21 lutego 2022 r. podjął uchwałę (dalej "Uchwała"), w ramach której dokonano wydzielenia z majątku Spółki odrębnego Działu Zarządzania Nieruchomościami - zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej "ZCP").

Uchwała szczegółowo przewiduje wydzielenie z majątku Spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa, stanowiącej wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie w wewnętrznej strukturze organizacyjnej Spółki zespół składników materialnych i niematerialnych służący do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisu art. 551 Kodeksu cywilnego (ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, Dz. U. z 2022 r. poz. 172) w zakresie zarządzania nieruchomościami Spółki obejmujący:

1)

prawo własności nieruchomości gruntowej zabudowanej, stanowiącej działkę gruntu o numerze ewidencyjnym (...), obręb ewidencyjny nr (...) o powierzchni (...) ha, położonej w (...), przy ulicy (...), gmina (...), powiat (...), województwo (...), dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr (...);

2)

prawo użytkowania wieczystego gruntu położonego w (...), przy ulicy (...), gmina (...), powiat (...), województwo (...), obręb ewidencyjny nr (...), oznaczonego numerem działki (...) o powierzchni (...) ha oraz własność posadowionej na tym gruncie części budynku stanowiącego odrębny od gruntu przedmiot własności, dla których to praw Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr (...);

3)

udział wynoszący 1/2 (jedną drugą) części w prawie użytkowania wieczystego gruntu położonego w (...), przy ulicy (...), gmina (...), powiat (...), województwo (...), obręb ewidencyjny nr (...) oznaczonego numerem działki (...) o powierzchni (...) ha oraz we własności posadowionej na tym gruncie części budynku, stanowiącego odrębny od gruntu przedmiot własności, dla których to praw Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr (...);

4)

prawa i obowiązki wynikające z następujących umów najmu oraz umów przejścia i przejazdu szczegółowo wskazane w załączniku nr 1 do uchwały to:

a.

umowa najmu z dnia 4 listopada 2019 r. zawarta z C. wraz z aneksami do umowy, z dnia 13 stycznia 2020 r., z dnia 29 lutego 2020 r., z dnia 1 marca 2020 r., z dnia 8 września 2020 r., z dnia 28 września 2020 r.;

b.

umowa najmu z dnia 28 października 2021 r. zawarta z J.;

c.

umowa najmu z dnia 23 listopada 2021 r. zawarta z k.k. prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą Firma Handlowo Usługowa (...) wraz z aneksem do umowy z dnia 10 stycznia 2022 r.;

d.

umowa najmu z dnia 3 marca 2020 r. zawarta z MK prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą (...) wraz z aneksami do umowy z dnia 5 maja 2020 r., z dnia 28 września 2020 r.;

e.

umowa najmu z dnia 22 listopada 2021 r. zawarta z AT prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą (...) oraz TG prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą (...) działających jako wspólnicy spółki cywilnej pod firmą (...);

f.

umowa najmu z dnia 18 grudnia 2019 r. zawarta z IB Sp. z o.o. z siedzibą w (...) wraz z aneksem do umowy z dnia 1 lipca 2020 r.;

g.

umowa najmu z dnia 10 sierpnia 2020 r. zawarta z IB Sp. z o.o. z siedzibą w (...);

h.

umowa najmu z dnia 23 grudnia 2019 r. zawarta z IS Sp. z o.o. z siedzibą w (...) wraz z aneksem do umowy z dnia 1 lipca 2020 r.;

i.

umowa najmu z dnia 26 czerwca 2020 r. zawarta z T. Sp. jawna z siedzibą w (...) wraz z aneksem do umowy z dnia 28 września 2020 r.;

j.

umowa przejścia i przejazdu z dnia 29 listopada 2019 r. zawarta z JG prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą (...) wraz z aneksem do umowy z dnia 1 września 2021 r.;

k.

umowa przejścia i przejazdu z dnia 29 listopada 2019 r. zawarta z JJ;

I.

umowa najmu z dnia 25 listopada 2014 r. zawarta z M. Sp. z o.o. Sp.j. z siedzibą w (...) wraz z aneksami do umowy: z dnia 6 maja 2020 r., z dnia 2 czerwca 2020 r., z dnia 25 marca 2021 r., z dnia 7 maja 2021 r., z dnia 30 listopada 2021 r.;

m.

umowa najmu z dnia 2 grudnia 2015 r. zawarta z E. Sp. z o.o. z siedzibą w (...) wraz z aneksem z dnia 3 kwietnia 2020 r.;

n.

umowa najmu z dnia 28 kwietnia 2020 r. zawarta z IP Sp. z o.o. z siedzibą w (...) wraz z aneksem do umowy z dnia 24 czerwca 2020 r.;

o.

umowa najmu z dnia 26 lutego 2021 r. zawarta z IP Sp. z o.o. z siedzibą w (...);

p.

umowa najmu z dnia 16 czerwca 2021 r. zawarta z T. Sp. z o.o. z siedzibą w (...);

q.

umowa najmu z dnia 7 września 2021 r. zawarta z MO prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą (...).

Uchwała precyzuje, że wszelkie prawa i obowiązki z umów niewymienionych w Załączniku przypisane są do działalności gospodarczej Spółki nie stanowiącej ZCP. W przypadku powstania wątpliwości, co do przypisania określonej umowy do ZCP bądź do działalności Spółki niestanowiącej ZCP, stosowną decyzję w tej sprawie podejmuje Zarząd Spółki.

W przypadku zawarcia nowych umów Zarząd Spółki dokonuje ich przyporządkowania.

5)

prawa i obowiązki z innych niż wymienione w pkt 4) powyżej umów oraz prawa i obowiązki wynikające ze współpracy z usługodawcami Spółki, zarówno w odniesieniu do stałej jak i doraźnej współpracy wymienione szczegółowo w Załączniku nr 2 do Uchwały to:

a.

prawa i obowiązki z umowy o prace konserwacyjne z dnia 21 sierpnia 2020 r. zawartej z K. Sp. z o.o. z siedzibą w (...);

b.

prawa i obowiązki z umowy najmu i serwisu mat wejściowych z dnia 25 września 2020 r. zawartej z ET. Sp. z o.o. z siedzibą w (...);

c.

prawa i obowiązki z umowy zarządzania miejscami parkingowymi z dnia 21 września 2021 r. zawartej z EP Sp. z o.o. z siedzibą w (...);

d.

prawa i obowiązki z wszelkich umów dotyczących świadczenia usług dystrybucji zawartych z EO SA z siedzibą w (...);

e.

prawa i obowiązki z wszelkich umów dotyczących sprzedaży energii elektrycznej zawartych z F. SA z siedzibą w (...).

Prawa i obowiązki wynikające ze współpracy z usługodawcami Spółki, zarówno w odniesieniu do stałej, jak i doraźnej współpracy:

1.

prawa i obowiązki z tytułu świadczonych usług o sprzątanie klatek schodowych;

2.

prawa i obowiązki z tytułu świadczenia usług serwisowania klimatyzacji;

3.

prawa i obowiązki z tytułu usług konserwacji central wentylacyjnych;

4.

prawa i obowiązki z tytułu usług ochrony obiektu wchodzącego w skład ZCP;

5.

prawa i obowiązki z tytułu usług pomiarów instalacji elektrycznych;

6.

prawa i obowiązki z tytułu usług mycia elewacji budynku wchodzącego w skład ZCP.

Uchwała precyzuje, że wszelkie prawa i obowiązki z umów niewymienionych w Załączniku przypisane są do działalności gospodarczej Spółki niestanowiącej ZCP. W przypadku powstania wątpliwości, co do przypisania określonej umowy do ZCP bądź do działalności Spółki niestanowiącej ZCP stosowną decyzję w tej sprawie podejmuje Zarząd Spółki, a w przypadku zawarcia nowych umów Zarząd Spółki dokonuje ich przyporządkowania.

6) rzeczowe aktywa trwałe związane organizacyjnie i funkcjonalnie z ZCP. Wymienione Załączniku nr 3 do Uchwały to:

a. Instalacja fotowoltaiczna sklasyfikowana w ewidencji środków trwałych jako Maszyny i urządzenia, szt. 1;

b. Biurko AT-22 dąb vicenza sklasyfikowane w ewidencji środków trwałych jako Pozostałe środki trwałe szt. 1;

c. Logo świetlne (...) sklasyfikowane w ewidencji środków trwałych jako Pozostałe środki trwałe, szt. 1;

d. Telefon Apple Iphone Xs 256GB sklasyfikowany w ewidencji środków trwałych jako Maszyny i urządzenia, szt. 1;

e. Macbook Apple Pro 12.1 sklasyfikowany w ewidencji środków trwałych jako Wyposażenie szt. 1;

f. Drabina ujęta jako Wyposażenie bez ewidencji, szt. 1;

g. Zestaw narzędzi ujętych jako Wyposażenie bez ewidencji, szt. 1;

h. Komputer Actina Prime z monitorem sklasyfikowany w ewidencji środków trwałych jako Wyposażenie, szt. 1;

i. Sofa Befame Anton sklasyfikowana w ewidencji środków trwałych jako Wyposażenie szt. 1;

j. Komoda AT-15 ujęta jako Wyposażenie bez ewidencji, szt. 1;

k. Krzesło biurowe ujęte jako Wyposażenie bez ewidencji, szt. 1.

Uchwała precyzuje, że wszelkie rzeczowe aktywa trwałe, niewymienione w Załączniku przypisane są do pozostałej działalności gospodarczej Spółki niestanowiącej ZCP. W przypadku powstania wątpliwości, co do przypisania określonego składnika mienia stosowną decyzję w tej sprawie podejmuje Zarząd Spółki.

W przypadku nabywania nowych składników majątku przez władze Spółki Zarząd Spółki dokonuje przyporządkowania składnika majątku.

7) wartości niematerialne i prawne związane funkcjonalnie i organizacyjnie z ZCP wymienione w Załączniku nr 4 do Uchwały to:

a. Pakiet Microsoft Office 2016 - licencja udzielona w dniu 18 marca 2020 r.,

b. Pakiet Open Office - licencja udzielona w dniu 30 listopada 2016 r.

8)

zobowiązania i wierzytelności (należności i roszczenia) funkcjonalnie związane z działalnością ZCP: w tym wierzytelności z tytułu nakładów poniesionych na obiekt przy ulicy (...), 5 wierzytelności z tytułu umów najmu oraz umów przejścia i przejazdu wskazanych w Załączniku nr 1 do Uchwały;

9)

środki pieniężne na rachunku bankowym wydzielonym dla ZCP funkcjonalnie, organizacyjnie oraz finansowo związane z działalnością ZCP;

10)

prawa i obowiązki pracodawcy, wynikające z umów o prace z pracownikami, których wykaz stanowi załącznik nr 5 do wskazanej Uchwały to:

a.

umowa o pracę z pracownikiem NP - zatrudnionym na stanowisku Pracownik Gospodarczy na podstawie umowy o pracę zawartej dnia 28 lutego 2020 r. na czas określony do dnia 28 lutego 2023 r.

b.

akta osobowe pracownicze oraz inne dokumentacje, księgi i dokumenty, związane z prowadzeniem działalności przez ZCP.

Wskazane w Uchwale prawa własności nieruchomości oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oraz udział w prawie użytkowania nieruchomości są ściśle związane z działalnością ZCP, związane są z osiąganym przez ZCP przychodem, bez którego ZCP nie mógłby samodzielnie realizować działalności zarobkowej.

W związku z powyższym dojdzie do przejścia zakładu pracy w myśl art. 231 ust. 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.

W związku z faktem, że Spółka T1 prowadzi działalność w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami Spółka dokonała finansowego wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w księgach rachunkowych Spółki, poprzez utworzenie następujących kont głównych:

1)

rachunek bankowy ZCP;

2)

rozrachunki z dostawcami ZCP;

3)

rozrachunki z tytułu najmu.

W prowadzonych księgach rachunkowych Spółki T1 z siedzibą w (...) w ramach wymienionych niżej kont głównych dokonuje się wyodrębnienia następujących kont analitycznych dokumentujących zdarzenia związane z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa:

1)

środki trwałe - w ramach konta analitycznego "budynki i lokale" dokonuje się wyodrębnienia na niższym poziomie analitycznym następujących kont analitycznych "pawilon F. (ul....)" i "budynek biurowy ul. (...)";

2)

umorzenie środków trwałych - w ramach konta analitycznego "budynki i lokale" dokonuje się wyodrębnienia na niższym poziomie analitycznym następujących kont analitycznych "pawilon F. (ul....)" i "budynek biurowy ul. (...)";

3)

"środki trwałe w budowie" - dokonuje się wyodrębnienia następujących kont analitycznych "budynek własny ul. (...)", "grunty własne (...)" "nakłady na nabycie - (...)";

4)

"środki pieniężne w drodze" - dokonuje się wyodrębnienia konta analitycznego "środki pieniężne w drodze ZCP";

5)

"rozrachunki publiczno-prawne" - dokonuje się wyodrębnienia następujących kont analitycznych "podatek od nieruchomości" i "opłata za wieczyste użytkowanie gruntu";

6)

"amortyzacja" - dokonuje się wyodrębnienia następujących kont analitycznych: "amortyzacja stanowiąca koszt uzyskania przychodu" i "amortyzacja niestanowiąca kosztu uzyskania przychodu";

7)

"zużycie materiałów - dokonuje się wyodrębnienia następujących kont analitycznych: "materiały do naprawy i konserwacji urządzeń technicznych" i "wyposażenie niskocenne";

8)

"zużycie energii" - dokonuje się wyodrębnienia następujących kont analitycznych "zużycie energii elektrycznej" i "zużycie energii cieplnej";

9)

usługi obce - w ramach konta analitycznego "prowizje bankowe" dokonuje się wyodrębnienia na niższym poziomie analitycznym konta analitycznego "opłaty za prowadzenie rachunku bankowego";

10)

usługi obce" - w ramach konta analitycznego "czynsze najmu i koszty eksploatacji" dokonuje się wyodrębnienia na niższym poziomie analitycznym konta analitycznego "koszty eksploatacji (...)";

11)

usługi obce" - w ramach konta analitycznego "pozostałe usługi obce dokonuje się wyodrębnienia na niższym poziomie analitycznym konta analitycznego "pozostałe usługi stanowiące koszt uzyskania przychodu";

12)

usługi obce" - w ramach konta analitycznego "usługi remontowo-konserwacyjne" dokonuje się wyodrębnienia na niższym poziomie analitycznym konta analitycznego "usługi remontowo-konserwacyjne urządzeń technicznych";

13)

opłaty i podatki" - w ramach konta analitycznego "opłaty" dokonuje się wyodrębnienia na niższym poziomie analitycznym następujących kont analitycznych "podatek od nieruchomości ul. (...)", "podatek od nieruchomości ul. (...)" i "wieczyste użytkowanie gruntów";

14)

wynagrodzenia" - dokonuje się wyodrębnienia konta analitycznego "wynagrodzenia osobowe";

15)

koszty działalności pomocniczej" - dokonuje się wyodrębnienia konta analitycznego "koszty działalności pozostałej ul. (...)";

16)

rozliczenia międzyokresowe kosztów-w ramach konta analitycznego "krótkoterminowe rozliczenia kosztów" dokonuje się wyodrębnienia na niższym poziomie analitycznym następujących kont analitycznych podatek od nieruchomości ul. (...) podatek od nieruchomości ul. (...)" i "wieczyste użytkowanie gruntów ul. (...)";

17)

pozostałe przychody operacyjne" - dokonuje się wyodrębnienia następujących kont analitycznych, "najem lokali własnych", "przychody z refaktury za media" i "przychody ze sprzedaży usług";

18)

pozostałe koszty operacyjne" - dokonuje się wyodrębnienia konta analitycznego "pozostałe koszty operacyjne".

Przepływy finansowe związane z działalnością związaną z nieruchomościami realizowane są przez odrębny, założony do tych celów rachunek bankowy.

Zgodnie z uchwałą Zarządu Spółki T1 z dnia 21 lutego 2022 r. do zakresu działalności wymienionego działu należy zarządzanie nieruchomościami Spółki oraz wynajem nieruchomości Spółki na rzecz podmiotów trzecich.

Uchwała precyzuje, że do kompetencji Działu Zarządzania Nieruchomościami należy:

1)

zarządzanie nieruchomościami Spółki, w tym nieruchomościami przeznaczonymi pod wynajem;

2)

nadzór nad realizacją zawartych umów najmu;

3)

zawieranie bieżących umów w zakresie działalności Działu Zarządzania Nieruchomościami;

4)

obsługa administracyjna nieruchomości Spółki.

Dodatkowo Spółka T1 precyzuje, że z działalnością ZCP nie są związane żadne dodatkowe koncesje, licencje i zezwolenia, bowiem przedmiot działalności realizowany przez ZCP nie wymaga ich posiadania.

Jak wskazuje Zarząd Spółki T1 motywem podjęcia Uchwały w przedmiocie wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest planowane przez Spółkę wyodrębnienie na potrzeby własne Spółki funkcji zarządzania nieruchomościami Spółki przeznaczonymi pod wynajem, niezależnie od działalności prowadzonej przez Spółkę w zakresie sprzedaży detalicznej żywności napojów i wyrobów tytoniowych.

Tym samym celem wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest wprowadzenie uporządkowanej struktury organizacyjnej Spółki o dwóch niezależnych profilach - zarządzania nieruchomościami Spółki oraz profilu działalności handlowej.

Zgromadzenie Wspólników Spółki T1 rozważa możliwość podjęcia w trakcie roku podatkowego 2022 działań o charakterze restrukturyzacyjnym, tj. dokonanie podziału Spółki T1 przez wydzielenie z niej Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa do Spółki T2. Jak wskazano we wniosku - Spółka T2 również prowadzi działalność na rynku zarządzania nieruchomościami.

Transakcja ta jest podyktowana potrzebą dywersyfikacji ryzyka i uczynienia prowadzonych działalności jeszcze bardziej efektywnymi i wydajnymi.

Wydzielenie ZCP ze Spółki T1 do Spółki T2 sprawi, że Spółka kontynuować będzie w dalszym zakresie prowadzenie działalności handlowej na rynku spożywczym. Spółka T2 będzie mogła realizować obsługę rynku nieruchomości poprzez efektywniejsze i pełniejsze zarządzanie nieruchomościami i wynajem ich korzystając z wniesionych do niech składników osobowo-majątkowych.

Oceniając powyższe motywy decyzji Spółki T1 nie można pominąć panującej pandemii COVID-19 oraz sytuacji międzynarodowej (wojna w Ukrainie), które z uwagi na swoje obecne i możliwe w przyszłości skutki dla prowadzenia działalności gospodarczej, wpływa na kondycję finansową wielu przedsiębiorstw. Zapaść rynkowa lub jakiekolwiek ograniczenia działalności związane z obowiązkiem zachowania reżimów sanitarnych dotyczące czy to działalności polegającej na handlu żywnością napojami i wyrobami tytoniowymi, czy związane z rynkiem nieruchomości mogą wpłynąć na kondycję finansową Spółki.

W razie zaistnienia takich zdarzeń udziałowcy obu Spółek ryzykowaliby jedynie kondycją finansową jednego podmiotu (np. spółki handlowej), a nie Spółki w obecnej strukturze. Dzięki temu ograniczeniu ryzyka jest większa szansa, że przynajmniej jedna ze Spółek działających w następstwie podziału osiągać będzie dochody lub będzie osiągać większe dochody.

Efektywność i minimalizacja ryzyka są nierozerwalnie ze sobą powiązane. W następstwie dokonanego podziału przez wydzielenie obie Spółki wraz ze swoimi specjalizacjami będą stanowić dwa w pełni niezależne podmioty. W związku z tym jakiekolwiek zmiany na rynku spożywczym, które mogą wpłynąć negatywnie na Spółkę T1 nie dotkną bezpośrednio Spółki T2 działającej w innej branży i na odwrót.

W związku z tym ewentualna gorsza kondycja finansowa jednej Spółki nie wpłynie na rentowność drugiej - pozwoli to ochronić nie tylko miejsca istniejące pracy, ale także kontrahentów Spółek, którzy są dostawcami i nabywcami usług i towarów oferowanych przez Spółkę.

Nawet, jeżeli planowany podział Spółki T1 zostanie zrealizowany, zespół składników materialnych i niematerialnych, który pozostanie w Spółce służący prowadzeniu działalności w zakresie sprzedaży detalicznej żywności, napojów i wyrobów tytoniowych będzie stanowić samodzielne przedsiębiorstwo kontynuujące prowadzoną już działalność gospodarczą.

Z uwagi na daleko idące funkcjonujące wyodrębnienie działalności związanej z zarządzaniem i wynajmem nieruchomości w ramach Spółki T1 wyodrębnienie tych aktywów i pasywów do odrębnego podmiotu wydaje się być naturalnym krokiem wskazującym na chęć rozwoju obu podjętych przedsięwzięć.

Wydzielenie działalności związanej z nieruchomościami do innej spółki kapitałowej pozwoli też na dynamiczniejszy rozwój tej Spółki poprzez pozyskanie zewnętrznych inwestorów.

W obecnym stanie faktycznym (przed podziałem Spółki T1 przez wydzielenie), jeżeli udziałowcy tej Spółki chcieliby pozyskać inwestora to ten potencjalny inwestor objąłby udziały w Spółce, która zajmuje się również działalnością handlową - a z uwagi na tradycję i przywiązanie do marki - jej udziałowcy MB i KB nie chcą dopuszczać obcych osób do udziału kapitałowego w tej części prowadzonego biznesu. Potencjalny inwestor również może być zniechęcony inwestycją w spółkę działającą w kilku branżach, gdyż niepowodzenie w jednej z branż wpływa na wynik finansowy całej spółki.

Spółka T2 dopuszcza także możliwość skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (powinno być: prawnych - przyp. Organu).

Spółka T2 rozważa dokonanie wyboru tej formy opodatkowania przed dokonaniem podziału Spółki T1, o którym mowa powyżej.

Spółka T2 dopuszczając możliwość skorzystania z formy opodatkowania w ramach ryczałtu zamierza skorzystać z rozwiązania przewidzianego w art. 28j ust. 5 ustawy o CIT tj. złożyć zawiadomienie o wyborze tej formy opodatkowania po zamknięciu ksiąg rachunkowych i sporządzeniu sprawozdania finansowego na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

1). W związku z podziałem przez wydzielenie Spółki T1 zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki T2 udziałowcom Spółki T1 (udziałowcy MB i KB) zostaną przydzielone dodatkowe udziały, a przyjęta przez udziałowców spółki przejmującej wartość udziałów dla celów podatkowych przydzielonych przez spółkę przejmującą nie będzie wyższa niż wartość udziałów (akcji) w spółce przejmowanej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia lub podziału.

2a). Wnioskodawca wskazuje, że majątek pozostający w Spółce T1 będzie niewątpliwie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca wskazuje, że zespół składników osobowych i majątkowych pozostały w Spółce T1 będzie służyć do prowadzenia działalności handlowej w branży spożywczej pod znaną w lokalnie marką (...) działalność ta prowadzona jest w formie sklepów spożywczych (także z możliwością dostawy online).

2b). Majątek, który zostanie wydzielony do Spółki T2 w ramach podziału Spółki T1 również będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca w stanie faktycznym (powinno być: zdarzeniu przyszłym - przyp. Organu) wniosku powołał się na uchwałę zarządu spółki T1 z dnia 21 lutego 2022 r., która ściśle i formalnie przyporządkowywała dane składniki osobowo-majątkowe do działalności związanej z zarządzaniem nieruchomościami.

Podjęta uchwała (precyzyjnie opisana w stanie faktycznym (powinno być: zdarzeniu przyszłym - przyp. Organu) wniosku) stanowi formalne potwierdzenie stanu faktycznego funkcjonującego w Spółce T1 już w przeszłości.

Planowany do wydzielenia Dział Zarządzania Nieruchomościami może samodzielnie i niezależnie realizować określone działania gospodarcze i może stanowić samodzielnie funkcjonujące przedsiębiorstwo czego dowodzi należyte zdaniem Wnioskodawcy wyodrębnienie na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

Wyodrębnienie organizacyjne

Wskazując na wyodrębnienie organizacyjne Działu Zarządzania Nieruchomościami jako zespołu składników mogących funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo Wnioskodawca wskazuje, że Dział Zarządzania Nieruchomościami funkcjonuje (jak sama nazwa wskazuje) jako odrębny dział - odrębny od działu handlowego funkcjonującego w ramach spółki T1. Dział ten został formalnie korporacyjnie wyodrębniony w decyzji - uchwale zarządu Spółki T1.

Wyodrębnienie składników osobowo-majątkowych wypełnia znamiona wyodrębnienia organizacyjnego, ponieważ zmaterializowane jest w postaci wyodrębnienia osobnego działu w ramach istniejącej Spółki, a dział ten został wyodrębniony na podstawie odrębnego dokumentu, w tym przypadku uchwały zarządu.

Wyodrębnienie finansowe

Wskazując na wyodrębnienie finansowe Działu Zarządzania Nieruchomościami jako zespołu składników mogących funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo Wnioskodawca wskazuje, że Dział Zarządzania Nieruchomościami jest należycie wyodrębniony.

Organ wskazuje w wezwaniu, że wyodrębnienie finansowe nie oznacza pełnej samodzielności finansowanej ale możliwość odpowiedniej ewidencji, możliwość przyporządkowania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jak wskazano w stanie faktycznym (powinno być: zdarzeniu przyszłym - przyp. Organu) powołując się na podjętą uchwałę zarządu Spółki T1, Spółka T1 dokonała finansowego wydzielenia Działu Zarządzania Nieruchomościami w prowadzonych księgach rachunkowych, poprzez utworzenie następujących kont głównych:

- "rachunek bankowy ZCP",

- "rozrachunki z dostawcami ZCP",

- "rozrachunki z tytułu najmu".

W prowadzonych księgach rachunkowych Spółki T1 z siedzibą w (...) w ramach wymienionych niżej kont głównych dokonano wyodrębnienia następujących kont analitycznych dokumentujących zdarzenia związane z działalnością Działu Zarządzania Nieruchomościami:

- "środki trwałe" - w ramach konta analitycznego "budynki i lokale" dokonuje się wyodrębnienia na niższym poziomie analitycznym następujących kont analitycznych: "pawilon F. (ul....)" i "budynek biurowy ul....",

- "umorzenie środków trwałych" - w ramach konta analitycznego "budynki i lokale" dokonuje się wyodrębnienia na niższym poziomie analitycznym następujących kont analitycznych: "pawilon F. (ul....)" i "budynek biurowy ul....",

- "środki trwałe w budowie" - dokonuje się wyodrębnienia następujących kont analitycznych: "budynek własny ul....", "grunty własne ul....", "nakłady na nabycie - (...)",

- "środki pieniężne w drodze" - dokonuje się wyodrębnienia konta analitycznego: "środki pieniężne w drodze ZCP",

- "rozrachunki publiczno-prawne" - dokonuje się wyodrębnienia następujących kont analitycznych: "podatek od nieruchomości" i "opłata za wieczyste użytkowanie gruntu",

- "amortyzacja"- dokonuje się wyodrębnienia następujących kont analitycznych: "amortyzacja stanowiąca koszt uzyskania przychodu" i "amortyzacja niestanowiąca kosztu uzyskania przychodu",

- "zużycie materiałów" - dokonuje się wyodrębnienia następujących kont analitycznych: "materiały do naprawy i konserwacji urządzeń technicznych" i "wyposażenie niskocenne",

- "zużycie energii" - dokonuje się wyodrębnienia następujących konta analitycznych: "zużycie energii elektrycznej" i "zużycie energii cieplnej",

- "usługi obce" - w ramach konta analitycznego "prowizje bankowe" dokonuje się wyodrębnienia na niższym poziomie analitycznym konta analitycznego "opłaty za prowadzenie rachunku bankowego",

- "usługi obce" - w ramach konta analitycznego "czynsze, najmy i koszty eksploatacji" dokonuje się wyodrębnienia na niższym poziomie analitycznym konta analitycznego "koszty eksploatacji (...)";

- "usługi obce" - w ramach konta analitycznego "pozostałe usługi obce" dokonuje się wyodrębnienia na niższym poziomie analitycznym konta analitycznego "pozostałe usługi stanowiące koszt uzyskania przychodu",

- "usługi obce" - w ramach konta analitycznego "usługi remontowo-konserwacyjne" dokonuje się wyodrębnienia na niższym poziomie analitycznym konta analitycznego "usługi remontowo-konserwacyjne urządzeń technicznych",

- "opłaty i podatki" - w ramach konta analitycznego "opłaty" dokonuje się wyodrębnienia na niższym poziomie analitycznym następujących kont analitycznych: "podatek od nieruchomości ul. (...)", "podatek od nieruchomości ul. (...)" i "wieczyste użytkowanie gruntów",

- "wynagrodzenia" - dokonuje się wyodrębnienia konta analitycznego "wynagrodzenia osobowe",

- "koszty działalności pomocniczej" - dokonuje się wyodrębnienia konta analitycznego "koszty działalności pozostałej ul. (...)",

- "rozliczenia międzyokresowe kosztów" - w ramach konta analitycznego "krótkoterminowe rozliczenia kosztów" dokonuje się wyodrębnienia na niższym poziomie analitycznym następujących kont analitycznych: "podatek od nieruchomości ul. (...)", "podatek od nieruchomości ul. (...)" i "wieczyste użytkowanie gruntów ul. (...)",

- "pozostałe przychody operacyjne" - dokonuje się wyodrębnienia następujących kont analitycznych: "najem lokali własnych", "przychody z refaktury za media" i "przychody ze sprzedaży usług",

- "pozostałe koszty operacyjne" - dokonuje się wyodrębnienia konta analitycznego: "pozostałe koszty operacyjne".

Przepływy finansowe związane z działalnością związaną z nieruchomościami realizowane są przez odrębny, założony do tych celów rachunek bankowy (odrębny dla Działu Zarządzania Nieruchomościami).

Wnioskodawca bardzo dokładnie wyodrębnił finansowo ewidencję zdarzeń gospodarczych w Spółce T1 przez co niewątpliwie możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Działu Zarządzania Nieruchomościami.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Wskazując na wyodrębnienie funkcjonalne Działu Zarządzania Nieruchomościami jako zespołu składników mogących funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo Wnioskodawca wskazuje, że Dział Zarządzania Nieruchomościami jest należycie wyodrębniony.

Organ wskazuje w wezwaniu, że wyodrębnienie funkcjonalne to przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych, innymi słowy - taki zespół składników musi obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Taki zespół składników osobowo-majątkowych musi posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca w stanie faktycznym (powinno być: zdarzeniu przyszłym - przyp. Organu) powołując się na treść uchwały zarządu Spółki T1 z dnia 21 lutego 2022 r. wskazuje, że Dział Zarządzania Nieruchomościami dysponuje składnikami majątku i zapleczem kadrowym, które pozwala mu na funkcjonowanie jako niezależne przedsiębiorstwo.

Wnioskodawca wskazuje, że w uchwale zarządu z dnia 21 lutego 2022 r. wymienione są wyraźnie zadania Działu Zarządzania Nieruchomościami. Nazwa działu wskazuje, że przedmiotem działalności tego działu i związanego z nim zaplecza osobowego i majątkowego jest:

- zarządzanie nieruchomościami Spółki, w tym nieruchomościami przeznaczonymi pod wynajem,

- nadzór nad realizacją zawartych umów najmu,

- zawieranie bieżących umów w zakresie działalności Działu Zarządzania Nieruchomościami,

- obsługa administracyjna nieruchomości Spółki.

Z Działem Zarządzania Nieruchomościami związany jest majątek, który pozwoli na wykonywanie działalności w zakresie wyżej wskazanym. Wnioskodawca wskazał ten zespół składników osobowych i majątkowych w stanie faktycznym (powinno być: zdarzeniu przyszłym - przyp. Organu) wniosku powołując się na treść uchwały zarządu Spółki T1 z dnia 21 lutego 2022 r.

Celem doprecyzowania Wnioskodawca wskazuje, że z Działem Zarządzania Nieruchomościami związane są między innymi:

- prawo własności nieruchomości gruntowej zabudowanej, stanowiącej działkę gruntu o numerze ewidencyjnym (...), obręb ewidencyjny nr (...), o powierzchni (...), położonej w (...), przy ulicy (...), gmina (...), powiat (...), województwo (...), dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr (...),

- prawo użytkowania wieczystego gruntu położonego w (...) przy ulicy (...), gmina (...), powiat (...), województwo (...), obręb ewidencyjny nr (...), oznaczonego numerem działki (...) o powierzchni (...) oraz własność posadowionej na tym gruncie części budynku stanowiącego odrębny od gruntu przedmiot własności, dla których to praw Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr (...),

- udział wynoszący 1/2 (jedną drugą) części w prawie użytkowania wieczystego gruntu położonego w (...), przy ulicy (...), gmina (...), powiat (...), województwo (...), obręb ewidencyjny nr (...), oznaczonego numerem działki (...) o powierzchni (...) oraz we własności posadowionej na tym gruncie części budynku, stanowiącego odrębny od gruntu przedmiot własności, dla których to praw Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr (...),

- prawa i obowiązki wynikające z następujących umów najmu oraz umów przejścia i przejazdu szczegółowo wskazane w załączniku do uchwały:

a)

umowa najmu z dnia 4 listopada 2019 r. zawarta z C. wraz z aneksami do umowy, z dnia 13 stycznia 2020 r., z dnia 29 lutego 2020 r., z dnia 1 marca 2020 r., z dnia 8 września 2020 r., z dnia 28 września 2020 r.;

b)

umowa najmu z dnia 28 października 2021 r. zawarta z J.;

c)

umowa najmu z dnia 23 listopada 2021 r. zawarta z k.k. prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą Firma Handlowo Usługowa (...) wraz z aneksem do umowy z dnia 10 stycznia 2022 r.;

d)

umowa najmu z dnia 3 marca 2020 r. zawarta z MK prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą (...) wraz z aneksami do umowy z dnia 5 maja 2020 r., z dnia 28 września 2020 r.;

e)

umowa najmu z dnia 22 listopada 2021 r. zawarta z AT prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą (...) oraz TG prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą (...) działających jako wspólnicy spółki cywilnej pod firmą (...);

f)

umowa najmu z dnia 18 grudnia 2019 r. zawarta z IB Sp. z o.o. z siedzibą w (...) wraz z aneksem do umowy z dnia 1 lipca 2020 r.;

g)

umowa najmu z dnia 10 sierpnia 2020 r. zawarta z IB Sp. z o.o. z siedzibą w (...);

h)

umowa najmu z dnia 23 grudnia 2019 r. zawarta z IS Sp. z o.o. z siedzibą w (...) wraz z aneksem do umowy z dnia 1 lipca 2020 r.;

i)

umowa najmu z dnia 26 czerwca 2020 r. zawarta z T. Sp. jawna z siedzibą w (...) wraz z aneksem do umowy z dnia 28 września 2020 r.;

j)

umowa przejścia i przejazdu z dnia 29 listopada 2019 r. zawarta z JG prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą (...) wraz z aneksem do umowy z dnia 1 września 2021 r.;

k)

umowa przejścia i przejazdu z dnia 29 listopada 2019 r. zawarta z JJ;

I)

umowa najmu z dnia 25 listopada 2014 r. zawarta z M. Sp. z o.o. Sp.j. z siedzibą w (...) wraz z aneksami do umowy: z dnia 6 maja 2020 r., z dnia 2 czerwca 2020 r., z dnia 25 marca 2021 r., z dnia 7 maja 2021 r., z dnia 30 listopada 2021 r.;

m)

umowa najmu z dnia 2 grudnia 2015 r. zawarta z E. Sp. z o.o. z siedzibą w (...) wraz z aneksem z dnia 3 kwietnia 2020 r.;

n)

umowa najmu z dnia 28 kwietnia 2020 r. zawarta z IP Sp. z o.o. z siedzibą w (...) wraz z aneksem do umowy z dnia 24 czerwca 2020 r.;

o)

umowa najmu z dnia 26 lutego 2021 r. zawarta z IP Sp. z o.o. z siedzibą w (...);

p)

umowa najmu z dnia 16 czerwca 2021 r. zawarta z T. Sp. z o.o. z siedzibą w (...);

q)

umowa najmu z dnia 7 września 2021 r. zawarta z MO prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą (...).

Podjęta uchwała precyzuje, że wszelkie prawa i obowiązki z umów, niewymienionych w załączniku do uchwały przypisane są do działalności gospodarczej Spółki niestanowiącej Działu Zarządzania Nieruchomościami. W przypadku powstania wątpliwości co do przypisania określonej umowy do Działu Zarządzania Nieruchomościami bądź do działalności Spółki niestanowiącej Działu Zarządzania Nieruchomościami, stosowną decyzję w tej sprawie podejmuje Zarząd Spółki.

W przypadku zawarcia nowych umów, Zarząd Spółki dokonuje ich przyporządkowania.

Dodatkowo, z treści uchwały wynika, że do działalności Działu Zarządzania Nieruchomościami przyporządkowane zostają:

- prawa i obowiązki z innych niż wymienione powyżej umów oraz prawa i obowiązki wynikające ze współpracy z usługodawcami Spółki, zarówno w odniesieniu do stałej, jak i doraźnej współpracy, wymienione szczegółowo w Załączniku do uchwały to:

- prawa i obowiązki z umowy o prace konserwacyjne z dnia 21 sierpnia 2020 r. zawartej z K. Sp. z o.o. z siedzibą w (...),

- prawa i obowiązki z umowy najmu i serwisu mat wejściowych z dnia 25 września 2020 r. zawartej z ET Sp. z o.o. z siedzibą w (...),

- prawa i obowiązki z umowy zarządzania miejscami parkingowymi z dnia 21 września 2021 r. zawartej z EP Sp. z o.o. z siedzibą w (...),

- prawa i obowiązki z wszelkich umów dotyczących świadczenia usług dystrybucji zawartych z EO SA z siedzibą w (...),

- prawa i obowiązki z wszelkich umów dotyczących sprzedaży energii elektrycznej zawartych z F. SA z siedzibą w (...).

Dodatkowo, z treści uchwały wynika, że do działalności Działu Zarządzania Nieruchomościami przyporządkowane zostają prawa i obowiązki wynikające ze współpracy z usługodawcami Spółki, zarówno w odniesieniu do stałej, jak i doraźnej współpracy:

- prawa i obowiązki z tytułu świadczonych usług o sprzątanie klatek schodowych,

- prawa i obowiązki z tytułu świadczenia usług serwisowania klimatyzacji,

- prawa i obowiązki z tytułu usług konserwacji central wentylacyjnych,

- prawa i obowiązki z tytułu usług ochrony obiektu wchodzącego w skład Działu Zarządzania Nieruchomościami,

- prawa i obowiązki z tytułu usług pomiarów instalacji elektrycznych,

- prawa i obowiązki z tytułu usług mycia elewacji budynku wchodzącego w skład Działu Zarządzania Nieruchomościami.

Podjęta uchwała precyzuje, że wszelkie prawa i obowiązki z umów, niewymienionych w załączniku do uchwały przypisane są do działalności gospodarczej Spółki niestanowiącej Działu Zarządzania Nieruchomościami. W przypadku powstania wątpliwości co do przypisania określonej umowy do Działu Zarządzania Nieruchomościami bądź do działalności Spółki niestanowiącej Działu Zarządzania Nieruchomościami, stosowną decyzję w tej sprawie podejmuje Zarząd Spółki.

W przypadku zawarcia nowych umów, Zarząd Spółki dokonuje ich przyporządkowania.

Dodatkowo, z treści uchwały wynika, że do działalności Działu Zarządzania Nieruchomościami przyporządkowane zostają:

- prawa i obowiązki z innych niż wymienione powyżej umów oraz prawa i obowiązki wynikające ze współpracy z usługodawcami Spółki, zarówno w odniesieniu do stałej jak i doraźnej współpracy; wymienione szczegółowo w Załączniku do Uchwały to:

- prawa i obowiązki z umowy o prace konserwacyjne z dnia 21 sierpnia 2020 r. zawartej z K. Sp. z 0.0. z siedzibą w (...),

- prawa i obowiązki z umowy najmu i serwisu mat wejściowych z dnia 25 września 2020 r. zawartej z ET Sp. z o.o. z siedzibą w (...),

- prawa i obowiązki z umowy zarządzania miejscami parkingowymi z dnia 21 września 2021 r. zawartej z EP Sp. z o.o. z siedzibą w (...),

- prawa i obowiązki z wszelkich umów dotyczących świadczenia usług dystrybucji zawartych z EO SA z siedzibą w (...),

- prawa i obowiązki z wszelkich umów dotyczących sprzedaży energii elektrycznej zawartych z F. SA z siedzibą w (...).

Dodatkowo, z treści uchwały wynika, że do działalności Działu Zarządzania Nieruchomościami przyporządkowane zostają prawa i obowiązki wynikające ze współpracy z usługodawcami Spółki, zarówno w odniesieniu do stałej, jak i doraźnej współpracy:

- prawa i obowiązki z tytułu świadczonych usług o sprzątanie klatek schodowych,

- prawa i obowiązki z tytułu świadczenia usług serwisowania klimatyzacji,

- prawa i obowiązki z tytułu usług konserwacji central wentylacyjnych,

- prawa i obowiązki z tytułu usług ochrony obiektu wchodzącego w skład Działu Zarządzania Nieruchomościami,

- prawa i obowiązki z tytułu usług pomiarów instalacji elektrycznych,

- prawa i obowiązki z tytułu usług mycia elewacji budynku wchodzącego w skład Działu Zarządzania Nieruchomościami.

Podjęta uchwała precyzuje, że wszelkie prawa i obowiązki z umów, niewymienionych załączniku do uchwały przypisane są do działalności gospodarczej Spółki nie stanowiącej Działu Zarządzania Nieruchomościami. W przypadku powstania wątpliwości co do przypisania określonej umowy do Działu Zarządzania Nieruchomościami bądź do działalności Spółki nie stanowiącej Działu Zarządzania Nieruchomościami, stosowną decyzję w tej sprawie podejmuje Zarząd Spółki.

Z treści powoływanej uchwały wynika, że do działalności Działu Zarządzania Nieruchomościami przyporządkowane zostają rzeczowe aktywa trwałe związane organizacyjnie i funkcjonalnie z Działem Zarządzania Nieruchomościami:

1. Instalacja fotowoltaiczna sklasyfikowana w ewidencji środków trwałych jako Maszyny i urządzenia, szt. 1

2. Biurko AT-22 dąb vicenza sklasyfikowane w ewidencji środków trwałych jako Pozostałe środki trwałe, szt. 1

3. Logo świetlne " (...)" sklasyfikowane w ewidencji środków trwałych jako Pozostałe środki trwałe, szt. 1

4. Telefon Apple Iphone Xs 256GB sklasyfikowane w ewidencji środków trwałych jako Maszyny i urządzenia, szt. 1

5. Macbook Apple Pro 12,1, sklasyfikowane w ewidencji środków trwałych jako Wyposażenie szt. 1

6. Drabina ujęte jako Wyposażenie bez ewidencji, szt. 1

7. Zestaw narzędzi ujęte jako Wyposażenie bez ewidencji, szt. 1

8. Komputer Actina Prime z monitorem sklasyfikowane w ewidencji środków trwałych jako Wyposażenie, szt. 1

9. Sofa Befame Anton sklasyfikowane w ewidencji środków trwałych jako Wyposażenie, szt. 1

10. Komoda AT-15 ujęte jako Wyposażenie bez ewidencji, szt. 1

11. Krzesło biurowe ujęte jako Wyposażenie bez ewidencji, szt. 1.

Uchwała precyzuje, że wszelkie rzeczowe aktywa trwałe, niewymienione w Załączniku przypisane są do pozostałej działalności gospodarczej Spółki, niestanowiącej Działu Zarządzania Nieruchomościami. W przypadku powstania wątpliwości co do przypisania określonego składnika mienia, stosowną decyzję w tej sprawie podejmuje Zarząd Spółki.

W przypadku nabywania nowych składników majątku przez władze Spółki, Zarząd Spółki dokonuje przyporządkowania składnika majątku.

Z treści powoływanej uchwały wynika, że do działalności Działu Zarządzania Nieruchomościami przyporządkowane zostają wartości niematerialne i prawne związane funkcjonalnie i organizacyjnie z Działem Zarządzania Nieruchomościami:

- Pakiet Microsoft Office 2016 - licencja udzielona w dniu 18 marca 2020 r.

- Pakiet Open Office-licencja udzielona w dniu 30 listopada 2016 r.

Z treści powoływanej uchwały wynika że do Działu Zarządzania Nieruchomościami przyporządkowane są także:

- zobowiązania i wierzytelności (należności i roszczenia) funkcjonalnie związane z działalnością ZCP; w tym wierzytelności z tytułu nakładów poniesionych na obiekt przy ulicy (...), 5, wierzytelności z tytułu umów najmu oraz umów przejścia i przejazdu wskazanych w Załączniku do uchwały;

- środki pieniężne na rachunku bankowym wydzielonym dla ZCP funkcjonalnie, organizacyjnie oraz finansowo związane z działalnością ZCP,

- prawa i obowiązki pracodawcy, wynikające z umów o pracę z pracownikami;

- umowa o pracę z pracownikiem NP - zatrudnionym na stanowisku Pracownik Gospodarczy na podstawie umowy o pracę zawartej dnia 28 lutego 2020 r. na czas określony do dnia 28 lutego 2023 r.

- akta osobowe pracownicze oraz inne dokumentacje, księgi i dokumenty, związane z prowadzeniem działalności przez ZCP.

Wnioskodawca wskazuje, że powyższy zespół składników majątkowych, materialnych i niematerialnych pozwala na stwierdzenie, że warunek wyodrębnienia funkcjonalnego został spełniony. Wnioskodawca wskazuje i precyzuje, że elementem koniecznym, który został spełniony także w przypadku wyodrębnienia funkcjonalnego jest przypisanie odrębnej kadry pracowniczej wyłącznie do zadań realizowanych przez Dział Zarządzania Nieruchomościami.

3). Wnioskodawca precyzuje, że udziały wspólników Spółek T1 i T2 (udziałowcy MB i KB) nie zostały nabyte ani objęte w wyniku wymiany udziałów. Udziały tych udziałowców nie zostały także przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów.

4). Wnioskodawca wskazuje, że przyjęta przez udziałowców spółki przejmującej wartość udziałów dla celów podatkowych przydzielonych przez spółkę przejmującą nie będzie wyższa niż wartość udziałów (akcji) w spółce przejmowanej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia lub podziału Spółki T1.

5). Wnioskodawca precyzuje i podkreśla, że ani głównym, ani jednym z celów podziału Spółki T1 nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Wnioskodawca wskazał we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej obszerne uzasadnienie gospodarcze planowanych transakcji. Wskazując na racjonalność i ekonomiczne uzasadnienie transakcji Wnioskodawca podkreślił aspekt minimalizacji ryzyka działania w dwóch, tak niestabilnych branżach w ramach jednego podmiotu.

Wnioskodawca wskazał w stanie faktycznym (powinno być: zdarzeniu przyszłym - przyp. Organu) wniosku o wydanie interpretacji podatkowej, że celem transakcji jest zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności prowadzonych działalności.

Dokonanie podziału jest niezbędne z uwagi na trudną do przewidzenia sytuację gospodarczą - podział Spółki T1 przez wydzielenie Działu Zarządzania Nieruchomościami do Spółki T2 jest niezbędny dla ochrony tych Spółek ponieważ w następstwie dokonanego podziału przez wydzielenie obie Spółki wraz ze swoimi specjalizacjami będą stanowić dwa w pełni niezależne podmioty. W związku z tym jakiekolwiek zmiany na rynku spożywczym, które mogą wpłynąć negatywnie na Spółkę T1, nie dotkną bezpośrednio Spółki T2 działającej w innej branży i na odwrót. W związku z tym ewentualna gorsza kondycja finansowa jednej Spółki nie wpłynie na rentowność drugiej - pozwoli to ochronić nie tylko miejsca istniejące pracy, ale także kontrahentów Spółek, którzy są dostawcami i nabywcami usług i towarów oferowanych przez Spółkę. Wnioskodawca poprzez trudną do przewidzenia sytuację gospodarczą rozumie trwający nadal i eskalujący konflikt zbrojny na terytorium Ukrainy, co istotnie zdestabilizowało wiele łańcuchów dostaw (kraje Wschodu są istotnymi producentami rolnymi).

Wśród innych ryzyk, które identyfikuje Wnioskodawca należy wskazać widmo kryzysu gospodarczego związanego z nieustannie wzrastającą inflacją, wyższymi stopami procentowymi co szczególnie wpływa na dynamikę rynku nieruchomości, a także zdolności majątkowe obywateli - w efekcie, wysokość środków, które chcą przeznaczać podczas zakupów, a to końcowo oddziałuje na przychody Spółki.

Spodziewany kryzys na rynku nieruchomości może spowodować załamanie się cen obsługi (w tym najmu) nieruchomości, co również przełoży się na sytuację majątkową Spółki.

Tak jak wskazano w stanie faktycznym (powinno być: zdarzeniu przyszłym - przyp. Organu) wniosku Wnioskodawca stoi na stanowisku, że podjęcie działań o charakterze restrukturyzacyjnym to konieczność celem zabezpieczenia funkcjonujących już przedsiębiorstw, a tym samym ochrona miejsc pracy i zabezpieczenia źródła przychodów.

Podsumowując, celem (ani głównym, ani jednym z głównych) planowanych działań restrukturyzacyjnych nie jest unikanie lub uchylanie się od opodatkowania.

6). Wnioskodawca precyzuje, że w wyniku dokonania wydzielenia ze Spółki T1 Działu Zarządzania Nieruchomościami na Spółkę Przejmującą T2 zostaną przeniesione prawa z tytułu najmu, umów przejścia i przejazdu oraz innych umów.

Przez inne umowy Wnioskodawca rozumie między innymi:

- umowy o prace konserwacyjne z dnia 21 sierpnia 2020 r. zawartej z K. Sp. z o.o. z siedzibą w (...),

- umowy najmu i serwisu mat wejściowych z dnia 25 września 2020 r. zawartej z ET Sp. z o.o. z siedzibą w (...),

- umowy zarządzania miejscami parkingowymi z dnia 21 września 2021 r. zawartej z EP Sp. z o.o. z siedzibą w (...),

- umowy dotyczące świadczenia usług dystrybucji zawartych z EO SA z siedzibą w (...),

- umowy dotyczące sprzedaży energii elektrycznej zawartych z F. SA z siedzibą w (...).

Poza tymi umowami na Spółkę T2 w wyniku podziału zostaną przeniesione prawa i obowiązki wynikające ze współpracy z usługodawcami Spółki T1, zarówno w odniesieniu do stałej, jak i doraźnej współpracy:

- prawa i obowiązki z tytułu świadczonych usług o sprzątanie klatek schodowych,

- prawa i obowiązki z tytułu świadczenia usług serwisowania klimatyzacji,

- prawa i obowiązki z tytułu usług konserwacji central wentylacyjnych,

- prawa i obowiązki z tytułu usług ochrony obiektu wchodzącego w skład Działu Zarządzania Nieruchomościami,

- prawa i obowiązki z tytułu usług pomiarów instalacji elektrycznych,

- prawa i obowiązki z tytułu usług mycia elewacji budynku wchodzącego w skład Działu Zarządzania Nieruchomościami

7). Wnioskodawca potwierdza i precyzuje, że składniki majątku przypisane do Działu Zarządzania Nieruchomościami są organizacyjnie wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie.

Dnia 21 lutego 2022 r. na podstawie swoich kompetencji wynikających z brzmienia umowy Spółki zarząd Spółki T1 podjął odrębną pisemną uchwałę w przedmiocie wydzielenia w ramach istniejącej Spółki T1 Działu Zarządzania Nieruchomościami tym samym został formalnie potwierdzony i ukonstytuowany stan rzeczy funkcjonujący już w przeszłości w sposób dorozumiany. Uchwała jest odrębnym dokumentem sporządzonym w formie pisemnej, podpisanym przez Prezesa Zarządu zgodnie z prawem reprezentacji przyznanym w umowie Spółki T1.

8). Wnioskodawca precyzuje, że w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych Spółki T1 utworzył osobne konta główne w ramach ksiąg rachunkowych (konto główne "rachunek bankowy ZCP", konto główne "rozrachunki z dostawcami ZCP" oraz konto główne "rozrachunki z tytułu najmu").

W ramach wymienionych powyżej kont głównych dokonano wyodrębnienia następujących kont analitycznych dokumentujących zdarzenia związane z działalnością Działu Zarządzania Nieruchomościami. Szczegółowo Wnioskodawca wskazał na ten podział w stanie faktycznym (powinno być: zdarzeniu przyszłym - przyp. Organu) wniosku o wydanie interpretacji oraz w odpowiedzi na pytanie nr 2.

Wnioskodawca wskazuje i precyzuje, że do celów kompleksowego ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych, przychodów i kosztów, należności i zobowiązań związanych z Działem Zarządzania Nieruchomościami utworzono odrębny rachunek bankowy dedykowany wyłącznie temu działowi i zdarzeniom z nim związanym.

Oddzielny rachunek bankowy w połączeniu z wyodrębnieniem na gruncie ksiąg rachunkowych (odrębne konta główne i szereg kont analitycznych) Spółki T1 jest dostatecznym działaniem pozwalającym na wyodrębnienie finansowe zdarzeń gospodarczych związanych z działalnością Działu Zarządzania Nieruchomościami.

Dokumentem potwierdzającym takie wyodrębnienie jest uchwała zarządu Spółki T1 z dnia 21 lutego 2022 r.

9). Wyodrębnienie funkcjonalne w ramach Spółki T1 objawia się poprzez przyporządkowanie do działu określonych składników osobowo-majątkowych (składników materialnych i niematerialnych).

Wyodrębnienie to zostało potwierdzone brzmieniem uchwały zarządu Spółki T1 dnia 21 lutego 2022 r.

Uchwała ta przyporządkowała do Działu Zarządzania Nieruchomościami (jeszcze w ramach Spółki T1) prawo własności nieruchomości, prawo użytkowania wieczystego, prawo wynikające z tytułu umów najmu, umów przejścia i przejazdu, a także pozostałych umów związanych z okresową obsługą nieruchomości przyporządkowanych do tego działu.

Poza nieruchomościami i prawami ściśle z nimi związanymi do Działu Zarządzania Nieruchomościami przyporządkowano określone ruchomości, które są niezbędne pracownikowi zatrudnionemu w Dziale Zarządzania Nieruchomościami do wykonywania swojej funkcji.

W skład ruchomości wchodzą między innymi narzędzia, drabina, komputer, telefon komórkowy, biurko, krzesło biurowe i sofa, a także oprogramowanie niezbędne do obsługi ww. elektroniki.

Są to składniki majątkowe niezbędne, by pracownik zatrudniony w tym dziale był wyposażony we wszystkie niezbędne do pracy atrybuty.

Ruchome składniki majątku pozwalają na obsługę administracyjną zawartych umów najmu, ale także bieżące wsparcie w zakresie drobnych napraw i usterek, które mogą się pojawić w wynajmowanych nieruchomościach - należy to do obowiązków pracownika wyłącznie związanego z Działem Zarządzania Nieruchomościami.

Kompletna lista składników majątku związanych z działalnością Działu Zarządzania Nieruchomościami związana wymieniona została w punkcie 2 uzupełnienia wniosku oraz w stanie faktycznym (powinno być: zdarzeniu przyszłym - przyp. Organu) wniosku, dlatego Wnioskodawca odstąpił od powielenia treści.

10. Wnioskodawca wskazał, że działalność Działu Zarządzania Nieruchomościami funkcjonuje przed dokonaniem podziału jako wyodrębniona część Spółki T1.

Wskazać należy, że na dzień 25 lipca 2022 r. podział nie został jeszcze dokonany, a uchwała, która formalizowała ten podział została podjęta 21 lutego 2022 r.

Podjęcie uchwały przez zarząd Spółki T1 legitymizowało stan faktyczny funkcjonujący wcześniej w sposób dorozumiany.

11. Wnioskodawca podał, że - jak wskazano w stanie faktycznym (powinno być: zdarzeniu przyszłym - przyp. Organu) wniosku oraz w punktach 2 i 7-9 uzupełnienia wniosku - działalność Działu Zarządzania Nieruchomościami dzięki przyporządkowanym do niego składnikom osobowym i majątkowym umożliwia funkcjonowanie jako niezależne przedsiębiorstwo mogące realizować określone zadania gospodarcze.

12. Wnioskodawca wskazał, że składniki majątku będące przedmiotem planowanej transakcji podziału Spółki T1 przez wydzielenie Działu Zarządzania Nieruchomościami do Spółki T2 umożliwią kontynuowanie działalności gospodarczej obecnie prowadzonej przez Spółkę T2 (nabywcę).

13. Wnioskodawca precyzuje, że przejmowany Dział Zarządzania Nieruchomościami cechuje się samodzielnością pozwalającą na funkcjonowanie jako odrębne i niezależne przedsiębiorstwo i do realizacji tego celu nie jest konieczne angażowanie jakichkolwiek dodatkowych składników majątkowych poza tymi będącymi przedmiotem transakcji.

14. Wnioskodawca wskazuje i precyzuje, że nie jest konieczne podejmowanie jakichkolwiek dodatkowych działań i angażowanie dodatkowych składników majątkowych, by nabywca (Spółka T2) mogła prowadzić działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami w oparciu o przejęte składniki majątku.

Pytania

1. Czy jeżeli Spółka T1, opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek, zostanie poddana podziałowi przez wydzielenie z niej zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki T2 również opodatkowanej ryczałtem, zachowa prawo do tej formy opodatkowania (pytanie oznaczone we wniosku numerem 3)?

2. Czy jeżeli Spółka T2, która najpierw wybierze formę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, a później przejmie wydzieloną ze Spółki T1 zorganizowaną część przedsiębiorstwa, zachowa prawo do tej formy opodatkowania (pytanie oznaczone we wniosku numerem 4)?

Państwa stanowisko w sprawie

1. Zdaniem Spółki T1 w związku z poddaniem jej podziałowi przez wydzielenie z niej zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki T2 również opodatkowanej ryczałtem od dochodów spółek nie utraci ona prawa do korzystania z formy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

2. Zdaniem Spółki T2 opodatkowanej ryczałtem od dochodów spółek, w związku z przejęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa wydzielonej ze Spółki T1 (również opodatkowanej ryczałtem od dochodu) nie utraci ona prawa do korzystania z formy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

UZASADNIENIE stanowiska własnego Wnioskodawcy

Ad 1. Spółka T1 jest zdania, że korzystając z formy opodatkowania w ramach ryczałtu od dochodów spółek na dzień poddania jej podziałowi przez wydzielenie z niej zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki T2 również opodatkowanej ryczałtem, nie utraci prawa do dalszego korzystania z tej formy opodatkowania.

Ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2122, zwaną dalej "ustawą nowelizującą"), wprowadzone zostały do polskiego systemu podatkowego nowe zasady opodatkowania, tj. ryczałt od dochodów spółek kapitałowych, zwany dalej również: "ryczałtem".

Ten nowy sposób opodatkowania wiążący dochód do opodatkowania z kategoriami prawa bilansowego i polegający na zmianie momentu powstania obowiązku podatkowego, stanowi odejście od dotychczasowych zasad podatkowych i będzie dla podatnika oznaczał przystąpienie do systemu opartego na nowych zasadach opodatkowania, różniących się w istotny sposób od reguł podstawowych. Jednocześnie przyjęty ustawą nowelizującą wprowadzony model opodatkowania ryczałtem jest dla podatnika fakultatywny, co oznacza, że podatnik samodzielnie decyduje, czy chce skorzystać z tej formy opodatkowania swoich dochodów.

Ustawa z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw istotnie zmieniła brzmienie przepisów dotyczących ryczałtu. Zmiany miały charakter deregulacyjny.

Z punktu widzenia Spółki T1, która korzysta z tej formy opodatkowania istotny jest art. 28I ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), który mówi o przesłankach, których spełnienie powodują utratę prawa do ryczałtu.

Zgodnie z tym przepisem:

3. Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:

1)

roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;

2)

(uchylony)

3)

roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;

4)

roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:

a)

podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,

b)

podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,

c)

podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:

- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo

- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,

d)

podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.

4. W przypadku utraty prawa do opodatkowaniem ryczałtem podatnik może złożyć ponowne zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7, po upływie 3 lat podatkowych, jednak nie wcześniej niż po upływie 36 miesięcy, następujących po roku kalendarzowym, w którym podatnik utracił prawo do opodatkowania ryczałtem - przyp. Organu.

Artykuł 28I ust. 1 pkt 4 lit. d u.p.d.o.p. wskazuje, że podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.

W analizowanym przypadku podatnikiem, który będzie dzielony jest Spółka T1, opodatkowana ryczałtem na dzień wydzielenia z niej zorganizowanej części przedsiębiorstwa i w ocenie Spółki T1 nie straci ona prawa do ryczałtu, gdyż podmiot przejmujący zorganizowaną część przedsiębiorstwa wskutek wydzielenia czyli Spółka T2 będzie opodatkowana ryczałtem na dzień dokonania tego podziału przez wydzielenie.

Ad 2. W ocenie Wnioskodawcy, Spółka T2 opodatkowana ryczałtem jako podmiot przejmujący zorganizowaną część przedsiębiorstwa wydzieloną wskutek podziału Spółki T1 (również opodatkowanej ryczałtem) nie utraci prawa do korzystania z tej formy opodatkowania w wyniku tej transakcji.

Spółka T2 w transakcji wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa ze Spółki T1 wskutek podziału przez wydzielenie występuje w roli podmiotu przejmującego.

W ocenie Spółki T2 przejęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa wydzielonej ze Spółki T1 również opodatkowanej ryczałtem nie spowoduje utraty prawa do rozliczania ryczałtem, gdyż nie znajdą tutaj zastosowania wyłączenia podmiotowe określone w art. 28k ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.p., gdyż zgodnie z tym przepisem z ryczałtu nie mogą skorzystać spółki, które zostały utworzone w wyniku określonych zdarzeń - w tym podziału, połączenia lub wniesienia do nich aportu.

Jak stanowi art. 28k ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.p. przepisów rozdziału 6b. Ryczałt od dochodów spółek nie stosuje się do podatników, którzy zostali utworzeni:

a)

w wyniku połączenia lub podziału albo

b)

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia

- przyp. Organu.

W związku z tym, przepis ten nie dotyczy tej Spółki T2, która nie została utworzona w wyniku żadnego z tych zdarzeń, a na czas przejęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa wydzielonego ze Spółki T1 (również opodatkowanej ryczałtem) Spółka T2 będzie już opodatkowana ryczałtem.

Powyższe znajduje oparcie także w objaśnieniach Ministerstwa Finansów z 23 grudnia 2021 r. Objaśnienia podatkowe z 23 grudnia 2021 r. dot. stosowania przepisów ustawy CIT w zakresie nowych zasad opodatkowania, tj. ryczałtu od dochodów spółek w przykładzie nr 41 (strona 53 Objaśnień).

Cytując przykład nr 41: Spółka Y Sp. z o.o. od 2022 r. stosuje opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek.

"W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonała przejęcia innego podmiotu poprzez połączenie (przy czym podmiot przejmowany jest opodatkowany ryczałtem co oznacza, zgodnie z art. 28I ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy o CIT (patrz Rozdział 13 Przewodnika), że nie doszło do utraty prawa do opodatkowania ryczałtem z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym doszło do przejęcia)".

W związku z tym, Spółka T2 uważa, że w sytuacji, gdy będzie korzystać z opodatkowania w ramach ryczałtu od dochodów spółek i przejmie zorganizowaną część przedsiębiorstwa wydzieloną ze Spółki T1 (również opodatkowanej ryczałtem) to sama nie utraci prawa do korzystania z tej formy opodatkowania.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że zarówno majątek pozostały w Spółce T1, jak i majątek wydzielany i przekazywany do Spółki T2 będą spełniać wymogi definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy CIT, w związku z tym po stronie wspólników obu spółek (tj. MB i KB) wskutek podziału przez wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa żadna ze Spółek - T1 i T2 nie utraci prawa do korzystania z tej formy opodatkowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto Organ informuje, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem dotyczącym podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Zainteresowany będący stroną postępowania - art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej - ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl