0111-KDIB1-2.4010.244.2023.2.DP - Skutki podatkowe związane ze sprzedażą udziałów darowanych fundacji rodzinnej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 listopada 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.244.2023.2.DP Skutki podatkowe związane ze sprzedażą udziałów darowanych fundacji rodzinnej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 maja 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Pani wniosek wspólny z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy skutków podatkowych związanych z sprzedażą udziałów darowanych fundacji rodzinnej. Wniosek został uzupełniony pismem z 24 maja 2023 r. (wpływ do Organu 29 maja 2023 r.) oraz pismem z 17 sierpnia 2023 r. (wpływ do Organu 18 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1) Zainteresowana będąca stroną postępowania: Pani A

2) Zainteresowana niebędąca stroną postępowania: Pani B

Opis zdarzenia przyszłego

Zainteresowane są osobami fizycznymi podlegającymi w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz wspólnikami M Sp. z o.o. z siedzibą w X (dalej: "M"). Zainteresowane jako córka i matka są wspólnie właścicielkami 100% udziałów "M" (dalej: "Udziały") - odpowiednio Pani A jest właścicielką 25,05% Udziałów, a Pani B jest właścicielką 74,95% Udziałów.

Począwszy od 1 kwietnia 2001 r. "M" jest zarejestrowana jako podmiot wykonujący działalność (...) pod Nr (...). "M" posiada dwa centra (...) "M" w X oraz "M" w Y (...).

W dniu 22 maja 2023 r. wejdą w życie przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326 wraz z późn. zm. wynikającymi z Dz. U. z 2023 r. poz. 825; dalej: "Ustawa o fundacji rodzinnej") regulujące organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, tj. osoby prawnej utworzonej w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów.

Stosownie do art. 17 w zw. z art. 12 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej, Zainteresowane jako fundatorzy planujący utworzenie fundacji rodzinnej, zamierzają ustanowić fundację rodzinną (dalej: "Fundacja Rodzinna"), a w konsekwencji wnieść mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie tej Fundacji Rodzinnej. Mieniem na pokrycie funduszu założycielskiego będzie 10001 udziałów spółce "T." sp. z o.o. z siedzibą w X oraz własność nieruchomości gruntowej położonej w Y. Celem założenia Fundacji Rodzinnej przez Zainteresowane jest zabezpieczenie rodziny oraz majątku rodzinnego Zainteresowanych.

Po utworzeniu Fundacji Rodzinnej i wniesieniu na pokrycie funduszu założycielskiego mienia, Zainteresowane zamierzają zawrzeć umowę darowizny z Fundacją Rodzinną (dalej: "Darowizna"). Przedmiotem Darowizny będą Udziały. Na skutek Darowizny, Fundacja Rodzinna stanie się właścicielem 100% Udziałów.

Następnie, po Darowiźnie Udziałów na rzecz Fundacji Rodzinnej, Fundacja Rodzinna dokona odpłatnego zbycia Udziałów na gruncie umowy sprzedaży udziałów. Fundacja Rodzinna sprzeda 100% Udziałów do podmiotu niepowiązanego. Zainteresowane zakładają, że do sprzedaży Udziałów przez Fundację Rodzinną dojdzie w ciągu około 12 miesięcy od dnia wpisu Fundacji Rodzinnej do rejestru fundacji rodzinnych. Transakcja zakładająca sprzedaż Udziałów nie obejmie mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego Fundacji Rodzinnej.

Pytania

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanych, że odpłatne zbycie (sprzedaż) przez Fundację Rodzinną Udziałów darowanych Fundacji Rodzinnej na podstawie Darowizny, nie podlega opodatkowaniu stawką podatku, o której mowa w art. 24r. ust. 1 ustawy o CIT?

2. Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanych, że przychód uzyskany przez Fundację Rodzinną z tytułu odpłatnego zbycia (sprzedaży) Udziałów darowanych Fundacji Rodzinnej na podstawie Darowizny, będzie zwolniony z CIT na gruncie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT?

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

1. Zdaniem Zainteresowanych, prawidłowe jest stanowisko, że odpłatne zbycie (sprzedaż) przez Fundację Rodzinną Udziałów darowanych Fundacji Rodzinnej na podstawie Darowizny, nie podlega opodatkowaniu stawką podatku, o której mowa w art. 24r. ust. 1 ustawy o CIT.

2. Zdaniem Zainteresowanych, prawidłowe jest stanowisko, że przychód uzyskany przez Fundację Rodzinną z tytułu odpłatnego zbycia (sprzedaży) Udziałów darowanych Fundacji Rodzinnej na podstawie Darowizny, będzie zwolniony z CIT na gruncie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Wniosek dotyczy konsekwencji podatkowych sprzedaży Udziałów przez Fundację Rodzinną na podstawie przepisów ustawy o CIT w brzmieniu mającym obowiązywać od 22 maja 2023 r., tj. interpretowane we Wniosku przepisy uwzględniają zmiany wprowadzone przez ustawę z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326 z późn. zm.) oraz ustawę z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, ustawy o obligacjach, ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 825).

Opodatkowanie CIT Fundacji Rodzinnej

Zgodnie z art. 2 ust. 1 zd. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundacja rodzinna jest zwolniona podmiotowo z CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Wspomniane zwolnienie podmiotowe nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej (zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT). W takiej sytuacji, fundacja rodzinna rozlicza się z CIT na zasadach ogólnych. Niemniej, stosownie do art. 24r. ust. 1 ustawy o CIT, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej, stawka CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 3-4 Ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221; dalej: "Prawo przedsiębiorców") w zakresie m.in. zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia, przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach, oraz nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.

Stosownie do art. 5 ust. 3 Ustawy o fundacji rodzinnej, wskazany powyżej przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o fundacji rodzinnej nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 (tj. papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze).

Zgodnie z przepisami ustawy o CIT przychodem z odpłatnego zbycia praw majątkowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. W konsekwencji, co do zasady, podatnik CIT powinien wykazać dla potrzeb opodatkowania CIT przychód z tytułu sprzedaży udziałów w wysokości odpowiadającej cenie wynikającej z właściwej transakcji.

W tym zakresie, zobowiązanie do wykazania przez Fundację Rodzinną ewentualnych zysków (przychodu) z tytułu sprzedaży Udziałów jako podlegających opodatkowaniu CIT stawką podatku, o której mowa w art. 24r. ust. 1 ustawy o CIT, pozostaje zależne od zakwalifikowania sprzedaży Udziałów jako czynności wpisującej się w działalność gospodarczą wchodzącą lub wykraczającą poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej.

Mając na uwadze treść powyższych regulacji wskazujących zasady opodatkowania fundacji rodzinnych, istnieją zasadniczo trzy możliwości zakwalifikowania przychodu jaki Fundacja Rodzinna uzyska z tytułu sprzedaży Udziałów na gruncie ustawy o CIT:

1. Jeżeli sprzedaż Udziałów nie powinna być kwalifikowana jako działalność gospodarcza w rozumieniu Prawa przedsiębiorców, przychód z tego tytułu będzie zwolniony z CIT na gruncie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT (a contrario art. 6 ust. 7 ustawy o CIT, jeśli Fundacja Rodzinna nie prowadzi działalności gospodarczej w tym zakresie);

2. Jeżeli sprzedaż Udziałów wpisuje się zakres działalności gospodarczej jaką Fundacja Rodzinna może prowadzić na gruncie art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej - przychód z tego tytułu będzie zwolniony z CIT na gruncie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT;

3. Jeżeli sprzedaż Udziałów należy traktować jako działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej - przychód z tego tytułu będzie opodatkowany stawką, o której mowa w art. 24r. ust. 1 ustawy o CIT, na gruncie art. 6 ust. 7 ustawy o CIT.

Innymi słowy, jeśli sprzedaż Udziałów wpisuje się w zakres działalności gospodarczej jaki Fundacja Rodzinna może wykonywać na gruncie art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej, to przychód z tego tytułu będzie zwolniony z CIT, bez względu na to, czy w danej sytuacji transakcja sprzedaży zostanie uznana przez Fundację Rodzinną za czynność wykonaną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czy też za czynność pozostającą poza zakresem działalności gospodarczej Fundacji Rodzinnej.

Zdaniem Zainteresowanych, sprzedaż Udziałów wpisuje się w zakres działalności gospodarczej jaką Fundacja Rodzinna może prowadzić na gruncie art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej, w konsekwencji czego, przychód z tego tytułu będzie zwolniony z CIT na gruncie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT i nie będzie opodatkowany stawką, o której mowa w art. 24r. ust. 1 ustawy o CIT. Zatem, stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytań zawartych w niniejszym wniosku jest prawidłowe, co Zainteresowane wykazują w szczegółach poniżej.

Zbywanie Udziałów jako działalność gospodarcza Fundacji Rodzinnej

Artykuł 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o fundacji rodzinnej wskazuje, że fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia.

Z kolei art. 5 ust. 3 Ustawy o fundacji rodzinnej mówi, że przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o fundacji rodzinnej nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4. Na gruncie tego przepisu, art. 5 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej nie stosuje się m.in. do uczestnictwa w spółkach handlowych, tj. do posiadania udziałów w spółkach prawa handlowego, a także do papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.

Zdaniem Zainteresowanych, relacje pomiędzy powołanymi przepisami na gruncie wykładni literalnej należy rozumieć w taki sposób, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych, a także papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, nawet jeśli takie prawa i składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.

Ustawa o fundacji rodzinnej wskazuje bowiem, że ograniczenie zakresu działalności gospodarczej fundacji rodzinnych polegające na zasadniczym braku prawa do zbywania mienia, jeśli mienie to zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia, nie dotyczy określonych kategorii mienia, tj.:

1. Praw wynikających z przystąpienia do określonych podmiotów, w tym spółek handlowych;

2. Papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.

Literalna oraz celowościowa wykładnia ww. przepisów wskazuje wbrew wszelkiej wątpliwości, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność gospodarczą polegającej na zbywaniu mienia, a w przypadku mienia wskazanego w pkt 1 i 2 wyżej, może prowadzić działalność gospodarczą polegająca na zbywaniu takich rodzajów mienia, nawet jeśli mienie to zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia.

W ocenie Zainteresowanych, wskazywane przepisy należy odczytywać zgodnie z ich wykładnią literalną uwzględniającą referencje pomiędzy art. 5 ust. 1 pkt 1 wobec pkt 3 oraz pkt 4 Ustawy o fundacji rodzinnej, do czego wprost nawiązuje ust. 3 tego przepisu określający wzajemne odwołanie. Wskazane odwołanie oznacza w istocie, iż Fundacja Rodzinna może nabyć określone składniki mienia ściśle w celu ich dalszego zbycia, a działalność gospodarcza w tym zakresie wchodzi w zakres art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej, tj. przychód z tego tytułu będzie zwolniony z CIT na gruncie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

W tym zakresie, uzasadnienie do rządowego projektu ustawy o fundacji rodzinnej (Sejm IX kadencji, druk nr 2798) podkreśla, że: "Fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców. Wyjątek ma stanowić działalność polegająca na: zbywaniu mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia, najmie, dzierżawie lub udostępnianiu mienia do korzystania na innej podstawie, przystępowaniu i uczestnictwie w spółkach handlowych, (...) nabywaniu i zbywaniu papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze (...)".

W konsekwencji, stosownie do właściwej wykładni literalnej oraz celowościowej, Ustawa o fundacji rodzinnej dopuszcza możliwość prowadzenia działalności gospodarczej polegającej m.in. na zbywaniu ograniczonego zakresu mienia nabytego w celu jego zbycia w szczególności poprzez regulacje umożliwiające przystępowanie do spółek handlowych, a także uczestnictwo w tych spółkach (tj. Ustawa o fundacji rodzinnej nie wyklucza zastosowania zwolnienia podmiotowego z CIT w tym zakresie dla Fundacji Rodzinnej bowiem jakiekolwiek ograniczenie w zbywaniu mienia nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do spółek prawa handlowego). Wskazane w art. 5 ust. 3 Ustawy o fundacji rodzinnej ograniczenie zastosowania art. 5 ust. 1 pkt 1 powinno w istocie umożliwiać zbycie mienia w postaci praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 (m.in. udziałów w spółkach handlowych takich jak Udziały) i uczestnictwa w tych podmiotach, niezależnie od celu ich nabycia, tj. także w przypadku nabycia w celu dalszego zbycia.

Zatem, nie ulega wątpliwości, że w analizowanej sprawie, Fundacja Rodzinna może nabywać określone składniki mienia w celu ich dalszego zbycia, jeżeli wskazane mienie stanowi prawa wynikające z przystąpienia do podmiotów takich jak spółki handlowe (tj.m.in. takimi prawami są Udziały), fundusze inwestycyjne, spółdzielnie oraz podmioty o podobnym charakterze, jak również papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze (stosownie do art. 5 ust. 3 Ustawy o fundacji rodzinnej) - i taka działalność wpisuje się w zakres działalności gospodarczej, jaką Fundacja Rodzinna może prowadzić zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej.

Skoro ustawodawca wprost umożliwia Fundacji Rodzinnej przystępowanie oraz uczestnictwo w spółkach handlowych, jak również nabywanie i zbywanie papierów wartościowych, to zdaniem Zainteresowanych, tym bardziej przepisy nie sprzeciwiają się zbywaniu mienia w postaci Udziałów przez Fundację, nawet jeśli zostały one nabyte w celu dalszego zbycia, co powinno również pozostawać w zakres działalności gospodarczej Fundacji Rodzinnej objętej zwolnieniem podmiotowym z CIT i co jest zgodne z literalną wykładnią wskazanych wyżej przepisów - co Zainteresowane w szczegółach wykazały wyżej.

Mając na uwadze całość wskazanych okoliczności, przenosząc powyższe rozważania na grunt omawianego zdarzenia przyszłego, nawet w przypadku nabycia Udziałów w celu ich dalszego zbycia, odpłatne zbycie przez Fundację Rodzinną Udziałów darowanych Fundacji Rodzinnej na podstawie Darowizny, nie będzie podlegało opodatkowaniu stawką podatku, o której mowa w art. 24r. ust. 1 ustawy o CIT, bowiem przychód uzyskany przez Fundację Rodzinną z tytułu odpłatnego zbycia tych Udziałów wchodzi w zakres działalności gospodarczej określonej w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej, tj. będzie zwolniony z CIT na gruncie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Na marginesie, niezależnie od powyższych konkluzji, w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o fundacji rodzinnej ustawodawca posługuje się pojęciem "nabycia" mienia. Zdaniem Zainteresowanych, czynność polegająca na Darowiźnie Udziałów na rzecz Fundacji Rodzinnej nie powinna być utożsamiana z nabyciem tych Udziałów przez Fundację Rodzinną, bowiem Darowizna powinna być równoznaczna z przystąpieniem Fundacji Rodzinnej do spółki handlowej, o czym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 Ustawy o fundacji rodzinnej. W szczególności należy zaznaczyć, iż Fundacja Rodzinna w żaden sposób nie płaci ani nie przekazuje Zainteresowanym jakiegokolwiek ekwiwalentu pieniężnego w zamian za wspomniane Udziały, co wyklucza stwierdzenie, że Udziały zostały nabyte. W konsekwencji, nie sposób twierdzić, aby Fundacja Rodzinna w jakikolwiek sposób nabyła wspomniane Udziały, do czego referuje art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o fundacji rodzinnej in fine. W konsekwencji, ograniczenie dla odpłatnego zbycia udziałów tym bardziej nie powinno mieć zastosowania w tym zakresie.

Również w przypadku przyjęcia, że sprzedaż Udziałów nie będzie dokonana przez Fundację Rodzinną w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, analogicznie zdarzenie to nie będzie podlegało opodatkowaniu stawką podatku, o której mowa w art. 24r. ust. 1 ustawy o CIT i będzie zwolnione z CIT na gruncie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Podsumowując, sprzedaż Udziałów nie będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku, o której mowa w art. 24r. ust. 1 ustawy o CIT, a przychód uzyskany przez Fundację Rodzinną z tego tytułu będzie zwolniony z CIT na gruncie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, bez względu na to, czy Fundacja Rodzinna sprzeda Udziały jako czynność wykonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czy też jako czynność pozostającą poza zakresem działalności gospodarczej Fundacji Rodzinnej.

Zatem, stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytań zawartych w wniosku powinno zostać uznane za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Panią we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Pani zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: "ufr"):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Artykuł 4 ust. 1 ufr stanowi, że:

Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

Stosownie do art. 1 ust. 1 u.p.d.o.p.:

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 u.p.d.o.p.:

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.

Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 u.p.d.o.p.

W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p., który stanowi, że:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-10 u.p.d.o.p.:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.

10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:

1)

złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz

2)

zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Z powołanych przepisów wynika zatem, że co do zasady fundacje rodzinne są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jednakże - jak wskazano powyżej - są pewne wyjątki.

Wątpliwości Zainteresowanych dotyczą ustalenia, czy odpłatne zbycie (sprzedaż) przez Fundację Rodzinną Udziałów darowanych Fundacji Rodzinnej na podstawie Darowizny, nie podlega opodatkowaniu stawką podatku, o której mowa w art. 24r. ust. 1 u.p.d.o.p., a przychód uzyskany przez Fundację Rodzinną z tego tytułu będzie zwolniony z CIT na gruncie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy zwrócić uwagę na przepisy art. 24 r.u.p.d.o.p., stanowiące, że:

1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.

Wskazać należy, że fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 221). Wyjątek ma stanowić działalność o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr, zgodnie z którym:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1)

zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2)

najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3)

przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4)

nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5)

udzielania pożyczek:

a)

spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b)

spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c)

beneficjentom;

6)

obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7)

produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8)

gospodarki leśnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:

Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Biorąc pod uwagę powyższe, dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie, czy fundacja ta prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Zgodnie bowiem z art. 24 r.u.p.d.o.p. w zakresie, w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.

W przedmiotowej sprawie należy zatem zbadać, czy sprzedaż udziałów darowanych fundacji rodzinnej na podstawie darowizny, mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr.

W uzasadnieniu do projektu ustawy o fundacji rodzinnej (Druk nr 2798) wskazano, że majątek fundacji rodzinnej, rozumiany jako aktywa, będzie stanowić mienie w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Wyposażenie fundacji rodzinnej w początkowe aktywa będzie zadaniem fundatora, który przeniesie mienie przeznaczone na realizację celów fundacji rodzinnej i tym samym zasili początkowo fundusz założycielski. Wartość aktywów fundacji rodzinnej nie powinna być niższa niż 100 000 zł.

Jak wskazano we wniosku, mieniem wnoszonym na pokrycie funduszu założycielskiego będzie 10001 udziałów w spółce "T." sp. z o.o. oraz własność nieruchomości gruntowej położonej w Y. Po utworzeniu Fundacji Rodzinnej i wniesieniu na pokrycie funduszu założycielskiego mienia, Zainteresowane zamierzają zawrzeć umowę darowizny z Fundacją Rodzinną, której przedmiotem będą Udziały "M". Na skutek Darowizny, Fundacja Rodzinna stanie się właścicielem 100% Udziałów. Następnie Fundacja Rodzinna dokona odpłatnego zbycia Udziałów na gruncie umowy sprzedaży udziałów.

Jak wynika z art. 5 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe (tj. art. 5 ust. 1 pkt 1 ufr) nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Mając bowiem na względzie przepis art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych, a także papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze, nawet jeśli takie prawa i składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.

Wobec powyższego, zdaniem Organu, odpłatne zbycie (sprzedaż) udziałów darowanych fundacji na podstawie darowizny mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr. A zatem, w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 24r. ust. 1 u.p.d.o.p.

Mając na względzie powyższe, po stronie Fundacji Rodzinnej sprzedaż udziałów darowanych fundacji na podstawie darowizny nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem CIT, ponieważ przychód uzyskany ze sprzedaży tych udziałów będzie zwolniony z podatku CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p.

Stanowisko Zainteresowanych zgodnie z którym, sprzedaż udziałów nie będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku, o której mowa w art. 24r. ust. 1 u.p.d.o.p., a przychód uzyskany przez Fundację Rodzinną z tego tytułu będzie zwolniony z CIT na gruncie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p., należało uznać więc za prawidłowe.

Z uwagi na to, że stwierdzenie, że sprzedaż udziałów darowanych przez fundatorów fundacji mieści się w katalogu dozwolonej działalności wymienionej w art. 5 ufr, Organ nie odniósł się, ani też nie dokonał oceny Państwa pozostałych rozważań w zakresie sposobu opodatkowania działań fundacji rodzinnej kwalifikowanych jako działalność gospodarcza bądź nie, czy też nieuznawania za nabycie udziałów otrzymanych w drodze darowizny, bowiem to sformułowane przez Państwa pytanie/a wyznacza/ją zakres wniosku i inne kwestie poruszane przez Państwa we własnym stanowisku nie mogły zostać rozpatrzone.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowaną, która jest stroną postępowania

Pani A (Zainteresowana będąca stroną postępowania - art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl