0111-KDIB1-2.4010.24.2020.2.MZA - 9% stawka CIT dla nowo powstałej spółki z o.o.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 marca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.24.2020.2.MZA 9% stawka CIT dla nowo powstałej spółki z o.o.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 21 stycznia 2020 r. (data wpływu 21 stycznia 2020 r.), uzupełnionym 4 marca 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania stawki 9% podatku do osiągniętych przez nowo powstałą spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością dochodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2020 r. do Organu wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania stawki 9% podatku do osiągniętych przez nowo powstałą spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością dochodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 3 marca 2020 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.24.2020.1.MZA, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia w związku z powyższym wezwaniem dokonano 4 marca 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą od 1 marca 2019 r. działalność gospodarczą w zakresie działalności rachunkowo-księgowej - kod PKD 69.20.Z. Przychody z tytułu prowadzenia biura rachunkowego rozlicza według skali podatkowej. Wnioskodawca planuje od 1 kwietnia 2020 r. założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z inną osobą fizyczną, również w zakresie działalności rachunkowo-księgowej (kod PKD 69.20.Z). W konsekwencji prowadzona działalność gospodarcza zostanie zamknięta, aby rozpocząć współpracę ze wspólnikiem w nowo otwartej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że w ramach planowanego założenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie zamierzam wnieść aportem do nowo powstałej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzonego przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwa (jednoosobowej działalności gospodarczej) ani też jego zorganizowanej części a także nie zamierzam wnieść aportem składników majątku mojego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość 10 000 euro. Do nowo powstałej spółki Wnioskodawca nie będzie wnosić aportu. Kapitał zakładowy tej spółki wynosić będzie 5000,00 zł wniesiony przez wspólników w formie pieniężnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nowo powstała spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może zastosować do osiąganych w przyszłości dochodów stawkę 9% podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, może zastosować stawkę 9% podatku, ponieważ spółka nie powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lecz nowo powstałej spółki z drugą osobą fizyczną niezwiązaną wcześniej z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W tym miejscu należy wskazać, że w art. 7b ust. 1 u.p.d.o.p. ustawodawca zawarł zamknięty katalog przychodów, które należy zakwalifikować do przychodów z zysków kapitałowych. Wskazane zostały w nim konkretne transakcje gospodarcze kreujące przychód podatkowy z zysków kapitałowych co oznacza, że wszelkie inne przychody niewymienione w tym przepisie nie będą zaliczane do tej kategorii przychodów.

Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 u.p.d.o.p., podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

1.

19% podstawy opodatkowania;

2.

9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł.

Na podstawie art. 19 ust. 1a u.p.d.o.p., podatnik, który został utworzony:

1.

w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo

2.

w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo

3.

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14,

albo

4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

5. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14 - nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Stosownie do art. 19 ust. 1b u.p.d.o.p., przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

W myśl art. 19 ust. 1c u.p.d.o.p., przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:

1.

spółki dzielonej,

2.

podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

a.

uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

b. składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników - w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d u.p.d.o.p., podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Z art. 19 ust. 1e u.p.d.o.p. wynika, że warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności.

Natomiast ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł (art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p.).

Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady, podatek dochodowy od osób prawnych jest obliczany według stawki 19% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. Niektórzy podatnicy mogą jednak korzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym według stawki 9%. Jest tak w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro (art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p.), o ile podatnicy ci posiadają status małego podatnika (art. 19 ust. 1d u.p.d.o.p.) lub rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej (art. 19 ust. 1e u.p.d.o.p.).

Z możliwości tej nie mogą jednak korzystać wszyscy podatnicy. Wyłączenia stosowania stawki 9% określa art. 19 ust. 1a-1d u.p.d.o.p. Nie ma możliwości zastosowania przepisu art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. wprowadzającego obniżoną stawkę 9% podatku przez podatników utworzonych w wyniku działań restrukturyzacyjnych określonych w art. 19 ust. 1a pkt 1-5.

W niniejszej sprawie szczególną uwagę należy zwrócić na dwa rodzaje wyłączeń a mianowicie zawarte w art. 19 ust. 1a pkt 2 i pkt 3 u.p.d.o.p.

Z treści wniosku i jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca, będący osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą planuje z inną osobą fizyczną założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. W związku z tym prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza zostanie zamknięta, aby rozpocząć współpracę ze wspólnikiem w nowo otwartej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. W ramach planowanego założenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Wnioskodawca nie zamierza wnieść aportem do nowo powstałej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa (jednoosobowej działalności gospodarczej) ani też jego zorganizowanej części a także nie zamierza wnieść aportem składników majątku swojego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość 10 000 euro. Ponadto do nowo powstałej spółki Wnioskodawca nie będzie wnosić aportu. Kapitał zakładowy tej spółki wynosić będzie 5000,00 zł i wniesiony zostanie przez wspólników w formie pieniężnej.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego i jego uzupełnienia należy zauważyć, że jedno z wyłączeń, o których wcześniej była mowa dotyczy podatników, którzy zostali utworzeni w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną (art. 19 ust. 1a pkt 2 u.p.d.o.p.). Wyłączenie to nie będzie jednak mieć zastosowania w przedstawionej sytuacji, gdyż z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z inną osobą fizyczną. W związku z tym prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza zostanie zamknięta po to, aby rozpocząć współpracę ze wspólnikiem w nowo otwartej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

Oznacza to, że nowo powstała spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie powstanie w wyniku przekształcenia prowadzonego przez Wnioskodawcę jako osobę fizyczną przedsiębiorstwa w trybie określonym w art. 551 § 5 oraz art. 5841-58413 Kodeksu spółek handlowych. W analizowanej sprawie nie dojdzie więc do przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą, Wnioskodawca nie dokona przekształcenia formy prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową, lecz w wyniku założenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która będzie prowadzona przez Wnioskodawcę wraz z drugą osobą fizyczną powstanie zupełnie nowa spółka kapitałowa niezwiązana z prowadzoną wcześniej przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Wyłączeniu podlegają również podatnicy, którzy zamierzają wnieść na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo jego zorganizowaną część lub też składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość 10 000 euro (art. 19 ust. 1a pkt 3 u.p.d.o.p.).

Tymczasem Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku zaznaczył, że do nowo powstałej spółki nie będzie wnosić aportu, tzn. nie zamierza wnieść aportem do nowo powstałej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa (jednoosobowej działalności gospodarczej) ani też jego zorganizowanej części, a także nie zamierza wnieść aportem składników majątku jego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość 10 000 euro. Tym samym wyłączenie, o którym mowa art. 19 ust. 1a pkt 3 u.p.d.o.p., nie będzie mieć w rozpatrywanej sprawie zastosowania.

Zatem, skoro w przedstawionej sytuacji nie będą mieć zastosowania wyżej omówione wyłączenia ani też żadne z pozostałych wyłączeń wymienionych w art. 19 ust. 1a-1d u.p.d.o.p., to wnioskować należy, że nowo utworzona spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będzie mogła skorzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym według stawki 9%. Stawkę 9% podatku dochodowego od osób prawnych Wnioskodawca będzie mógł zastosować w roku podatkowym, w którym nowo utworzona spółka kapitałowa rozpocznie działalność.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl