0111-KDIB1-2.4010.238.2020.2.ANK - Zwolnienie z CIT dofinansowania z ZUS.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.238.2020.2.ANK Zwolnienie z CIT dofinansowania z ZUS.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 czerwca 2020 r. (data wpływu 15 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

* czy na gruncie ustawy o CIT otrzymane od ZUS dofinansowanie stanowi przychód zwolniony z podatku dochodowego,

* w jaki sposób ustalić wysokość przychodu w części dotyczącej podlegającego odliczeniu podatku VAT

(pytania oznaczone we wniosku nr 2 i 3) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

* czy na gruncie ustawy o CIT otrzymane od ZUS dofinansowanie stanowi przychód zwolniony z podatku dochodowego,

* w jaki sposób ustalić wysokość przychodu w części dotyczącej podlegającego odliczeniu podatku VAT.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej jako: "Spółka" lub "Wnioskodawca") jest producentem mebli biurowych oraz rozwiązań akustycznych w Polsce. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Spółka podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Spółka znalazła się na liście podmiotów, które uzyskały pozytywną ocenę merytoryczną w konkursie nr (...) - " (...)" (dalej jako: "Konkurs") organizowanym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (dalej jako: "ZUS"). Celem Konkursu jest dofinasowanie projektów, które dotyczyć będą poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy, zmniejszenia zagrożenia wypadkami przy pracy lub chorobami zawodowymi oraz zredukowania niekorzystnego oddziaływania czynników ryzyka. Dofinansowanie projektu nastąpi na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1205 z późn. zm.). W ramach Konkursu Spółka ma otrzymać w 2020 r. dofinansowanie do zakupu środków trwałych na projekty dotyczące utrzymania zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej realizowane w 2020 r. Dofinansowanie będzie obejmowało 60% udziału w kwocie brutto środków trwałych, które Wnioskodawca zamierza nabyć. Spółka ma zamiar przeznaczyć otrzymane z ZUS dofinansowanie na zakup środków trwałych mających na celu poprawę warunków BHP w zakładzie pracy. Przedmiotowe środki trwałe stanowić będą dwie instalacje odpylające. Środki trwałe zostaną wprowadzone przez Spółkę do rejestru środków trwałych. Instalacje zostaną nabyte od podmiotów zewnętrznych (czynnych podatników VAT), które z tego tytułu będą wystawiać Spółce faktury z VAT możliwym do odliczenia przez Spółkę. Spółka zamierza dokonać obniżenia podatku należnego VAT o podatek naliczony VAT wynikający z tych faktur wystawionych przez dostawców ww. środków trwałych. Spółka zawarła już umowę z ZUS na dofinansowanie. Zapłaciła również dostawcom zaliczki na dostawę instalacji, zgodnie z zawartymi umowami. Spółka otrzymała faktury zaliczkowe na dostawę instalacji.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania:

* Czy na gruncie ustawy o CIT otrzymane od ZUS dofinansowanie stanowi przychód zwolniony z podatku dochodowego? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

* W jaki sposób ustalić wysokość przychodu w części dotyczącej podlegającego odliczeniu podatku VAT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota otrzymanej dotacji stanowi przychód w rozumieniu ustawy o CIT, który w części otrzymanej na pokrycie albo zwrot wydatków związanych z zakupem środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16 m (część dotycząca sfinansowania wartości początkowej tych środków trwałych), będzie korzystał ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT. Zwolnieniu nie będzie podlegać natomiast kwota dofinansowania przypadająca na część naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakup przedmiotowych środków trwałych, podlegająca odliczeniu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami (z zastrzeżeniami przewidzianymi w ustawie) są w szczególności otrzymane pieniądze oraz wartości pieniężne. Ponadto, na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT można uznać, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodzącą do majątku podatnika, powiększającą jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną - przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika.

Mając na uwadze powyższe, otrzymane dotacje należy uznać za przychód podatkowy, ponieważ, zgodnie z ogólną zasadą, są to otrzymane pieniądze oraz wartości pieniężne. Zatem w przedstawionym zdarzeniu przyszłym należy uznać, że przedmiotowe dofinansowanie będzie stanowiło przychód podatkowy na gruncie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

W tym kontekście należy jednak rozważyć, czy otrzymana kwota będzie stanowiła przychód opodatkowany czy zwolniony z opodatkowania.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT, wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

Omawiane zwolnienie dotyczy zatem środków, które łącznie spełniają następujące kryteria:

1.

środki muszą mieć postać dotacji, subwencji, dopłaty, innego nieodpłatnego świadczenia,

2.

powyższe środki muszą zostać przekazane na konkretnie określony cel, a mianowicie pokrycie kosztów, zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych,

3.

od powyższych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

Analizując treść powyższego przepisu należy uznać, że co do zasady wszelkie otrzymane dotacje stanowią przychód (jako otrzymane pieniądze), który w części dotyczącej zakupu środków trwałych korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe dofinansowanie przeznaczone na zakup środków trwałych, w części dotyczącej sfinansowania wartości początkowej danego środka trwałego, stanowi przychód podatkowy na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, który korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT.

Zwolnieniu natomiast nie będzie podlegała kwota dofinansowania w części dotyczącej kwoty podatku VAT naliczonego podlegającej odliczeniu przez Spółkę.

Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych przyjmuje się, że kwota taka stanowi przychód podlegający opodatkowaniu jako część niezwiązana bezpośrednio z wydatkiem na zakup środków trwałych. Takie stanowisko zostało zaprezentowane m.in. przez Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 20 stycznia 2016 r., sygn. ILPB1/4511-1-1516/15-2/KF. Organ stwierdził, iż " (...) pokrycie z otrzymanego wsparcia finansowego wydatków na zakup środka trwałego, w części dotyczącej naliczonego podatku VAT, odliczonego w tym podatku, powoduje, że ta część wsparcia nie była związana z zakupem środka trwałego (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy), od którego dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, bowiem pokryty tym wsparciem odliczony podatek VAT nie zwiększa wartości początkowej tego środka trwałego, o której mowa w art. 22g ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 22g ust. 3 ww. ustawy".

Podsumowując, dofinansowanie w części dotyczącej zakupu środków trwałych (ich wartości początkowej) będzie stanowiło przychód podatkowy który będzie zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT. Przychodem podlegającym opodatkowaniu i niekorzystającym ze zwolnienia będzie jednak kwota dotacji w części finansującej podatek VAT naliczony podlegający odliczeniu od faktur dokumentujących nabycie przedmiotowych, dotowanych środków trwałych. Zatem dofinansowanie w części dotyczącej VAT będzie podlegać opodatkowaniu.

Ad 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, wysokość przychodu wynikającego z otrzymanego dofinansowania w części dotyczącej podlegającego odliczeniu podatku VAT powinna zostać ustalona w proporcji do całej kwoty dotacji.

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, dofinansowanie zostało wyliczone jako procentowy udział w kwocie brutto środków, które Wnioskodawca zamierza nabyć i wynosić będzie 60% wartości brutto inwestycji. Zatem przychód podlegający opodatkowaniu (niekorzystający ze zwolnienia) będzie stanowić kwota dotacji w części finansującej podatek VAT naliczony w wysokości 60% naliczonego podatku VAT podlegającego odliczeniu z faktur (w tym faktur zaliczkowych) dotyczących zakupu przedmiotowych urządzeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka znalazła się na liście podmiotów, które uzyskały pozytywną ocenę merytoryczną w Konkursie organizowanym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Celem Konkursu jest dofinasowanie projektów, które dotyczyć będą poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy, zmniejszenia zagrożenia wypadkami przy pracy lub chorobami zawodowymi oraz zredukowania niekorzystnego oddziaływania czynników ryzyka. Dofinansowanie projektu nastąpi na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1205 z późn. zm.). W ramach Konkursu Spółka ma otrzymać w 2020 r. dofinansowanie do zakupu środków trwałych na projekty dotyczące utrzymania zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej realizowane w 2020 r. Dofinansowanie będzie obejmowało 60% udziału w kwocie brutto środków trwałych, które Wnioskodawca zamierza nabyć. Przedmiotowe środki trwałe stanowić będą dwie instalacje odpylające. Środki trwałe zostaną wprowadzone przez Spółkę do rejestru środków trwałych. Instalacje zostaną nabyte od podmiotów zewnętrznych (czynnych podatników VAT), które z tego tytułu będą wystawiać Spółce faktury z VAT możliwym do odliczenia przez Spółkę. Spółka zamierza dokonać obniżenia podatku należnego VAT o podatek naliczony VAT wynikający z tych faktur wystawionych przez dostawców ww. środków trwałych. Spółka zawarła już umowę z ZUS na dofinansowanie. Zapłaciła również dostawcom zaliczki na dostawę instalacji, zgodnie z zawartymi umowami. Spółka otrzymała faktury zaliczkowe na dostawę instalacji.

Na wstępie wskazać należy że zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1205 z późn. zm.) w planie finansowym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych określa się corocznie kwotę wydatków na prewencję wypadkową, pokrywanych ze środków finansowych zgromadzonych w funduszu wypadkowym, w wysokości od 1,00% należnych składek na ubezpieczenie wypadkowe, przewidzianych w planie finansowym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na dany rok budżetowy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, środki, o których mowa w ust. 1, przeznacza się na finansowanie działalności związanej z zapobieganiem wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, z uwzględnieniem zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej w aspekcie jej wpływu na powstawanie tych zdarzeń, w szczególności na dofinansowanie działań skierowanych na utrzymanie zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej, prowadzonych przez płatników składek.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1406; dalej: "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "otrzymane" oznacza, że momentem powstania przychodu jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela.

Na podstawie powołanego art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych można stwierdzić, że podatek dochodowy od osób prawnych obejmuje swoim zakresem wszelkie wpływy majątkowe powstałe przy prowadzeniu działalności gospodarczej, a także otrzymane z innych tytułów. Jednocześnie stwierdzić należy, że podatek dochodowy od osób prawnych posiada cechy podatku powszechnego, tj. podatku, który jest ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem - jako źródłem dochodu - jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną.

Otrzymywane przez podatników dofinansowania spełniają co do zasady warunek uznania ich za przychód.

W art. 17 ww. ustawy, wymienione są dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 21 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m;

Zauważyć należy, że zakres art. 17 ust. 1 pkt 21 u.p.d.o.p. dotyczy dochodów podatników, otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków dotyczących środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, pochodzących z dotacji uzyskanych z innych źródeł niż budżet państwa lub budżety jednostek samorządowych, takich jak środki publiczne, będących w dyspozycji niektórych funduszy celowych czy agencji rządowych, które zgodnie z kreującymi je ustawami mają także prawo udzielania dotacji.

Zwolnienie przedmiotowe obejmuje także subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, pochodzące zarówno z budżetu państwa, jak i budżetów jednostek samorządowych, jeśli nie będą mogły zostać zaliczone do dotacji, jak i otrzymane od innych podmiotów zajmujących się rozdysponowaniem środków publicznych.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów:

a.

podatek naliczony:

* jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,

* w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej,

b.

podatek należny:

* w przypadku importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jeżeli nie stanowi on podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług; kosztem uzyskania przychodów nie jest jednak podatek należny w części przekraczającej kwotę podatku od nabycia tych towarów i usług, która mogłaby stanowić podatek naliczony w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług,

* w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami,

* od nieodpłatnie przekazanych towarów, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami, w przypadku gdy wyłącznym warunkiem ich przekazania jest uprzednie nabycie przez otrzymującego towarów lub usług od przekazującego w określonej ilości lub wartości,

c.

kwota podatku od towarów i usług, nieuwzględniona w wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji zgodnie z art. 16a-16m, lub dotycząca innych rzeczy lub praw niebędących środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi podlegającymi tej amortyzacji - w tej części, w jakiej dokonano korekty powodującej zmniejszenie podatku odliczonego zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług;

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W przypadku środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych sfinansowanych z dotacji przepis art. 16 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p. obliguje do wyłączenia począwszy od momentu otrzymania dotacji z kosztów podatkowych tej części która odpowiada wartości otrzymanego dofinasowania.

Stosownie do art. 16f ust. 1 u.p.d.o.p., podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b.

Jak wynika z powyższego przepisu amortyzacji dokonuje się od wartości początkowej środka trwałego, którą ustala się w zależności od tego w jaki sposób nastąpiło nabycie podlegającego amortyzacji składnika majątkowego.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1-2 u.p.d.o.p., za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się:

1. w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia;

1a. w razie częściowo odpłatnego nabycia, cenę ich nabycia powiększoną o wartość przychodu określonego w art. 12 ust. 5a; 2. w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia.

Artykuł 16g ust. 3 u.p.d.o.p. stanowi, że za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Brzmienie powołanego przepisu art. 16g ust. 3 u.p.d.o.p. wskazuje, że podatek od towarów i usług, który podlega odliczeniu przez Wnioskodawcę nie może być elementem wartości początkowej zakupionego środka trwałego. W tym zakresie (w tej części) od środka trwałego nie dokonuje się amortyzacji (podatek VAT nie jest elementem wartości początkowej) co wynika z ogólnej zasady że podatek od towarów i usług, który podlega odliczeniu nie może być elementem kosztu podatkowego (art. 16 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.p.).

Odnosząc powyższe rozważania do powołanego wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 21 u.p.d.o.p. należy wskazać, że dofinansowanie w sytuacji gdy jego część będzie obejmowała podlegający odliczeniu przez Wnioskodawcę podatek od towarów i usług nie będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego, a zatem dochód w tym zakresie będzie opodatkowany.

Jednocześnie, jak wynika z art. 16 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p., podatnik który sfinansował z otrzymanej dotacji nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych nie może zaliczyć do kosztów podatkowych odpisów z tytułu zużycia tych środków trwałych dokonywanych od tej części ich wartości która została mu zwrócona w formie dofinansowania.

Biorąc pod uwagę przytoczony powyżej stan prawny oraz opis zdarzenia przyszłego zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że dofinansowanie które Spółka ma otrzymać na zakup środków trwałych stanowi przychód podatnika (jako otrzymane pieniądze), który w związku z art. 17 ust. 1 pkt 21 u.p.d.o.p. jest przychodem wolnym od opodatkowania. Zaznaczyć ponadto należy, że zwolnieniu z art. 17 ust. 1 pkt 21 u.p.d.o.p. podlegać będzie tylko ta część dofinansowania która pokrywać będzie wartość początkową zakupionych tj. odpowiadać będzie dokonywanym odpisom amortyzacyjnym.

Ze zwolnienia nie będzie jednak korzystała kwota dofinansowaia w części finansującej podatek VAT naliczony podlegający odliczeniu od faktur dokumentujących nabycie przedmiotowych, dotowanych środków trwałych. Zatem dofinansowanie w części dotyczącej VAT będzie podlegać opodatkowaniu.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest zatem prawidłowe.

Odnoście ustalenia jaka część podlegającego odliczeniu podatku VAT wynikająca z otrzymanego dofinansowania powinna podlegać opodatkowaniu, zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że będzie to kwota ustalona w proporcji do całej kwoty dotacji.

Dofinansowanie zostało wyliczone jako procentowy udział w kwocie brutto środków, które Wnioskodawca zamierza nabyć i wynosić będzie 60% wartości brutto inwestycji. Zatem opodatkowaniu podlegać będzie (niekorzystająca ze zwolnienia) kwota dotacji w części finansującej podatek VAT naliczony w wysokości 60% naliczonego podatku VAT podlegającego odliczeniu z faktur dotyczących zakupu przedmiotowych urządzeń.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 należało uznać za prawidłowe.

W zakresie podatku od towarów i usług (pytania oznaczonego we wniosku nr 1) wydano/zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w...za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl