0111-KDIB1-2.4010.233.2023.2.MC - Odliczanie darowizny (CIT)

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-2.4010.233.2023.2.MC Odliczanie darowizny (CIT)

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy kwota darowizny wskazanej w opisie sprawy, udzielonej przez Spółkę na rzecz Fundacji, podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania Wnioskodawcy na zasadach przewidzianych w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie-pismem z 14 czerwca 2023 r. (wpływ tego samego dnia).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka Akcyjna (dalej: "A", "Spółka") oraz określone spółki od niej zależne tworzą podatkową grupę kapitałową (...) w rozumieniu przepisów ustawy o CIT. Rokiem podatkowym (...) jest rok kalendarzowy, zaś spółką reprezentującą (...) jest A- jako spółka dominująca. Podstawa opodatkowania (...) jest obliczana zgodnie z art. 7a ustawy o CIT, w związku z art. 7 ust. 1-3 ustawy o CIT. Przychody podlegające opodatkowaniu przez (...) osiągane są zarówno ze źródła o charakterze operacyjnym, jak i ze źródła stanowiącego tzw. zyski kapitałowe.

Spółka od 2018 r. realizuje program pt. (...),

którego celem jest m.in.:

- podniesienie prestiżu szkolnictwa branżowego i wzmocnienie jego pozycji na rynku pracy,

- poprawa jakości kształcenia zawodowego i dopasowanie go do potrzeb społecznych i gospodarczych, w szczególności potrzeb kadrowych Spółki,

- zwiększenie oddziaływania A na otoczenie społeczne i gospodarcze.

W związku z powyższym programem, Spółka wspiera szkolnictwo branżowe m.in. poprzez udzielenie darowizny na rzecz (...) realizującej programy, projekty i inicjatywy umożliwiające poszerzanie wiedzy podstawowej i specjalistycznej, zdobywanie nowych umiejętności oraz kompetencji (dalej: "Fundacja", "Obdarowany").

Spółka zawarła z Fundacją umowę darowizny środków finansowych (dalej: "Umowa") z przeznaczeniem na organizację Konkursu (...) (dalej: Konkurs) i zakup przez Obdarowanego nagród w Konkursie. (W ramach przeznaczenia środków na organizację Konkursu, obdarowany pokrywa m.in. koszty organizacji gali wręczenia nagród w Konkursie).

Organizatorem Konkursu było (...) oraz Fundacja, zaś partnerem - A. Konkurs skierowany był do placówek oświatowych na terenie całego kraju i ma na celu wyłonienie najlepszych nauczycieli kształcenia zawodowego w Polsce, co pomaga w promocji metod pracy z uczniami, które mają największy wpływ na jakość kształcenia, a także w popularyzacji najlepszych praktyk w pracy z uczniami. Cel Konkursu to nagrodzenie najlepszych nauczycieli kształcenia zawodowego, którzy z pasją i zaangażowaniem edukują przyszłą kadrę kompetentnych pracowników branżowych, a jednocześnie są wzorem zarówno dla uczniów jak też innych pedagogów.

Zgodnie z Regulaminem Konkursu (...), Kandydaci do nagrody w Konkursie oceniani byli według pięciu kryteriów (warunkujących udział w Konkursie):

1.

działania na rzecz promocji kształcenia zawodowego,

2.

wprowadzanie autorskich rozwiązań dydaktycznych i metodycznych, w tym innowacje pedagogiczne, TI i metody aktywizujące w obszarze kształcenia zawodowego,

3.

współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym, w tym w szczególności z pracodawcami,

4.

wspieranie zainteresowań zawodowych uczniów, w tym praca z uczniem zdolnym,

5.

udział w doskonaleniu zawodowym.

W Konkursie mogli wziąć udział przedstawiciele zawodów należących do stu dziedzin wymienionych w Regulaminie Konkursu, wśród których są m.in.:

- prace budowlane,

- izolacje przemysłowe,

- geodezja,

- budownictwo wodne i melioracje wodne,

- energetyka,

- energetyka odnawialna,

- górnictwo odkrywkowe,

- górnictwo podziemne i przeróbka węgla kamiennego,

- górnictwo podziemne i przeróbka rud metali i surowców mineralnych,

- geologii, wiertnictwo i górnictwo otworowe,

- metalurgia,

- logistyka.

Zgodnie z zapisami zawartej Umowy Obdarowany potwierdził przyjęcie darowizny i oświadczył, że przeznaczył ją wyłącznie na działania związane z realizacją celów Konkursu wskazanych w Umowie. Fundacja przedstawiła Darczyńcy sprawozdanie z wydatkowania przedmiotu darowizny (w formie protokołu z przebiegu Konkursu określającego w szczególności ilość nagród przyznanych w Konkursie).

Przekazanie darowizny nastąpiło przelewem bankowym, na wskazany w Umowie rachunek bankowy Obdarowanego.

Darowizna nie jest zaliczana przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów.

Przedmiotowa darowizna nie została dokonana na rzecz podmiotu, na rzecz którego darowizny są wyłączone z możliwości ich odliczenia od dochodu (zgodnie z art. 18 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT), tj. Obdarowany nie prowadzi działalności gospodarczej polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

W przypadku odliczenia przedmiotowej darowizny od dochodu (...), łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1, 7 i 8 ustawy o CIT nie przekroczy 10% dochodu (...), o którym mowa w art. 7a ust. 1 ustawy o CIT.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że (...) (dalej: "Fundacja") działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r. poz. 166) oraz na podstawie Statutu Fundacji.

Zgodnie ze Statutem Fundacji: - celem Fundacji jest wspieranie działań, które przyczyniają się do poprawy jakości i efektywności systemu oświaty, szkolnictwa wyższego i szkoleń oraz ich otwarcie na świat.

Fundacja realizuje swój cel w szczególności poprzez:

a)

wspomaganie prac analitycznych, studialnych i promocyjnych dotyczących reformy i rozwoju systemu edukacji w Polsce,

b)

zarządzanie operacyjne realizacją programów w obszarach edukacji formalnej, pozaformalnej, nieformalnej, a w szczególności Programami Unii Europejskiej,

c)

współpracę z ośrodkami zagranicznymi i wymianę informacji o europejskich systemach edukacyjnych oraz o polityce edukacyjnej i młodzieżowej,

d)

promowanie rozwoju współpracy międzynarodowej pomiędzy instytucjami edukacyjnymi i szkoleniowymi,

e)

wspieranie mobilności studentów, uczniów, nauczycieli i grup młodzieży oraz wspieranie inicjatyw młodzieżowych,

f)

prowadzenie badań naukowych.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, organizacja konkursu (...) (którego celem było wyłonienie najlepszych nauczycieli kształcenia zawodowego w Polsce, co służy promocji metod pracy z uczniami, które mają największy wpływ na jakość kształcenia, a także popularyzacji najlepszych praktyk w pracy z uczniami) wpisuje się w cele realizowane przez Fundację.

W kontekście powyższego pytania Wnioskodawca jednak zaznaczył, że to, czy organizacja konkursu (...) wpisuje się w cele realizowane przez Fundację jest ocenne, a przedstawiona w tym zakresie opinia może być co najwyżej wyrazem poglądów Wnioskodawcy.

Ponadto, obowiązkiem Wnioskodawcy jest przedstawienie we wniosku o udzielenie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego (vide: art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej) stanu faktycznego (istniejącego lub przyszłego) oraz własnego stanowiska w sprawie, ale jedynie w zakresie oceny prawnej sprawy. Przy tym zgodnie z orzeczeniem WSA w Szczecinie z dnia 4 lipca 2007 r. sygn. akt I SA/Sz 906/06 stan faktyczny należy rozumieć jako "pewien zbiór faktów składających się na sprawę interpretacyjną, faktem zaś jest to, co zaszło lub zachodzi w rzeczywistości; zdarzenie, zjawisko; określony stan rzeczy". W kontekście powyższego zwrócić należy uwagę, iż poglądy/opinie Wnioskodawcy, co do tego czy przedmiotowy konkurs wpisuje się w określone cele nie są elementem stanu faktycznego lecz stanowiskiem Wnioskodawcy.

Środki finansowe w ramach przedmiotowej darowizny zostały przekazane Fundacji w 2023 r.

Pytanie

Czy kwota darowizny wskazanej w opisie sprawy, udzielonej przez Spółkę na rzecz Fundacji, podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania Wnioskodawcy na zasadach przewidzianych w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, kwota darowizny wskazanej w opisie sprawy, udzielonej Obdarowanemu przez Spółkę, podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania Wnioskodawcy na zasadach przewidzianych w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT "podstawę opodatkowania (...) stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy (...) prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1."

Artykuł 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 571 z późn. zm., dalej: "ustawa o pożytku publicznym") zawiera katalog zadań objętych strefą zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy ("Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizację pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie"). Należą co niego również zadania w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania.

Natomiast w myśl art. 3 ust. 2 ustawy o pożytku publicznym Organizacjami pozarządowymi są:

1.

niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2.

niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia (...).

Mając na względzie powyższe warunki uprawniające do skorzystania z preferencji podatkowej przewidzianej w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, Wnioskodawca uważa, że kwota darowizny udzielonej przez Spółkę Obdarowanemu podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania Wnioskodawcy na zasadach przewidzianych w tym przepisie (tj. do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7a ust. 1 ustawy o CIT), bowiem jest to darowizna:

- przekazana na cel określony w art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy o pożytku publicznym tj. służyła realizacji zadań w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania; jak wskazano w opisie stanu faktycznego, przedmiotowy projekt, na który przeznaczone były środki z darowizny, służył wyłonieniu najlepszych nauczycieli kształcenia zawodowego w Polsce, co pomaga w promocji metod pracy z uczniami, które mają największy wpływ na jakość kształcenia, a także w popularyzacji najlepszych praktyk w pracy z uczniami, oraz

- przekazana Fundacji, a zatem organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o pożytku publicznym, prowadzącej działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującej cel wskazany powyżej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

W myśl art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.; dalej: "k.c."):

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Istotą darowizny jest bezpłatne świadczenie, które darczyńca wykonuje ze swojego majątku na rzecz innej osoby. Świadczeniem w darowiźnie nie muszą być tylko pieniądze, mogą to być także inne rzeczy ruchome bądź nieruchomości, jak również zbywalne prawa majątkowe.

Należy zauważyć, że nie każde nieodpłatne świadczenie stanowi darowiznę. Zgodnie bowiem z art. 889 k.c.:

Nie stanowią darowizny następujące bezpłatne przysporzenia:

1)

gdy zobowiązanie do bezpłatnego świadczenia wynika z umowy uregulowanej innymi przepisami kodeksu;

2)

gdy ktoś zrzeka się prawa, którego jeszcze nie nabył albo które nabył w taki sposób, że w razie zrzeczenia się prawo jest uważane za nienabyte.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 890 k.c.:

§ 1 Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy, staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

§ 2 Przepisy powyższe nie uchybiają przepisom, które ze względu na przedmiot darowizny wymagają zachowania szczególnej formy dla oświadczeń obu stron.

Darowizna własności i użytkowania wieczystego nieruchomości, oraz praw spółdzielczych zawsze musi mieć formę aktu notarialnego. Jednak poza przypadkami, w których ustawodawca zastrzegł tę szczególną formę dla danej czynności prawnej, darowizna może mieć formę dowolną, to znaczy pisemną, ustną lub dorozumianą.

Podsumowując, do przekazania darowizny w postaci środków pieniężnych nie jest konieczne sporządzenie umowy w formie pisemnej. Wówczas umowa taka staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. W takiej sytuacji darowizna dochodzi do skutku z chwilą jej wykonania, tzn. przekazania kwoty darowizny obdarowanemu.

Darowizna jest to świadczenie jednostronne i nieekwiwalentne, tzn. kwota darowizny przekazana na rzecz obdarowanego nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym z jego strony względem darczyńcy.

Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli przez obie strony. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny.

Wskazać należy, że zgodnie z treścią art. 7 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."):

1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

2. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W myśl art. 7a ust. 1 u.p.d.o.p.:

W podatkowych grupach kapitałowych dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy dochodów wszystkich spółek tworzących grupę uzyskanych z danego źródła przychodów nad sumą ich strat poniesionych z tego źródła przychodów. Jeżeli za rok podatkowy suma strat poniesionych z danego źródła przychodów przez spółki wchodzące w skład podatkowej grupy kapitałowej przekracza sumę dochodów uzyskanych z tego źródła, różnica stanowi stratę podatkowej grupy kapitałowej poniesioną ze źródła przychodów. Dochody i straty spółek oblicza się zgodnie z art. 7 ust. 2 i 3.

Z powyższej regulacji wynika więc jednoznacznie, że ustalenie dochodu (podstawy opodatkowania) w danym roku podatkowym, dokonuje się poprzez wyliczenie różnicy między sumą przychodów osiągniętych w danym roku podatkowym, a kosztami ich uzyskania poniesionymi w tymże roku podatkowym.

Przepis art. 18 u.p.d.o.p. reguluje zasady określania podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych, uwzględniając występujące w tym artykule odliczenia.

I tak, zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p.:

Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24aa, art. 24b, art. 24ca, art. 24d, art. 24f i art. 28h, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu:

darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Pozostałe przepisy określone w poszczególnych ustępach art. 18 u.p.d.o.p. określają zasady i warunki korzystania z odliczeń darowizn od podstawy opodatkowania. Dotyczą one m.in. limitu odliczeń, sposobu dokumentowania, określenia przypadków kiedy darowizna nie podlega odliczeniu.

Wysokość odliczenia zmniejszającego dochód przed jego opodatkowaniem ustawodawca ograniczył w art. 18 ust. 1a ww. ustawy, wskazując, że:

Łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1, 7 i 8 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1, z tym że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:

1)

osób fizycznych;

2)

osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Ponadto, należy mieć na uwadze postanowienia zawarte w art. 18 ust. 1c u.p.d.o.p., zgodnie z którym:

Odliczenie darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz odliczenie wynikające z odrębnych ustaw stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Istotne jest zatem właściwe udokumentowanie odliczanych darowizn. Konieczne jest posiadanie dowodu dokonania danej wpłaty w postaci, np. potwierdzenia przelewu lub, w przypadku darowizn niepieniężnych, stosowny dokument, z którego wynika wartość darowanej rzeczy i poświadczenie przyjęcia przez obdarowanego.

Zgodnie z art. 3 ust. 1-3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 571 z późn. zm.):

1. Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

2. Organizacjami pozarządowymi są:

1)

niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2)

niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

3. Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

1)

osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

2)

stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;

3)

spółdzielnie socjalne;

4)

spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 i 2185), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1 ww. ustawy została określona w art. 4 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Sfera zadań publicznych obejmuje zadania w zakresie:

1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

1a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

1aa) tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej;

1b) udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;

2)

działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

3)

działalności charytatywnej;

4)

podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

5)

działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;

5a) działalności na rzecz integracji cudzoziemców;

6)

ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 633 z późn. zm.);

7)

działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;

8)

promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;

9)

działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

10)

działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;

11)

działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

12)

działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;

13)

działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

14)

nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;

15)

działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;

16)

kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

17)

wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;

18)

ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

19)

turystyki i krajoznawstwa;

20)

porządku i bezpieczeństwa publicznego;

21)

obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

22)

upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;

22a) udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;

23)

ratownictwa i ochrony ludności;

24)

pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;

25)

upowszechniania i ochrony praw konsumentów;

26)

działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

27)

promocji i organizacji wolontariatu;

28)

pomocy Polonii i Polakom za granicą;

29)

działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;

29a) działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2205);

30)

promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;

31)

działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;

32)

przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;

32a) rewitalizacji;

33)

działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a.

34)

działalności na rzecz podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych, o których mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Dz. U. poz. 1812 i 2140).

Należy zauważyć również, że zgodnie z art. 18 ust. 1k u.p.d.o.p.:

Odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14.

Dokonanie darowizny jest dla darczyńcy wydatkiem ponoszonym kosztem jego majątku. Z samego charakteru umowy darowizny wynika, że wydatek ponoszony przez darczyńcę z tytułu wykonania umowy darowizny nie może być uznany za koszt uzyskania przychodu. Umowa darowizny jest umową bezpłatną i darczyńca nie może oczekiwać niczego w zamian.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest możliwość skorzystania z odliczenia przekazanej darowizny przez Wnioskodawcę na rzecz fundacji, gdy darowizna ta zostanie przekazana na organizację przez tą fundację konkursu pt. (...). Dotyczy to głównie zakupu nagród w tym konkursie ale także kosztów organizacji samego konkursu np. organizacji gali wręczenia nagród.

Jak Państwo wskazali we wniosku darowizna zostanie przeznaczona na zorganizowanie konkursu (...). Konkurs ten jest skierowany do placówek oświatowych, ma na celu wyłonienie i nagrodzenie najlepszych nauczycieli kształcenia zawodowego w Polsce, co pomaga w promocji metod pracy z uczniami, które mają największy wpływ na jakość kształcenia, a także w popularyzacji najlepszych praktyk w pracy z uczniami. Cel Konkursu to nagrodzenie najlepszych nauczycieli kształcenia zawodowego, którzy z pasją i zaangażowaniem edukują przyszłą kadrę kompetentnych pracowników branżowych, a jednocześnie są wzorem zarówno dla uczniów jak też innych pedagogów.

Według Państwa opinii przekazanie środków Fundacji, które zostaną wykorzystane na organizację konkursu (...) może podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., ponieważ została przekazana na cele określone w art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W świetle ww. art. 18 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. stwierdzić należy, że odliczenie darowizny jest możliwe gdy spełnione zostaną następujące warunki:

- darowizna zostanie przekazana na cel określony w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

- darowizna zostanie przekazana organizacji wskazanej w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzącej działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych i realizującej te cele.

Mając powyższe na uwadze, na tle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, przekazanie darowizny na organizację opisanego we wniosku konkursu (w tym na zakup nagród), uprawnia do skorzystania z odliczenia na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sfera zadań publicznych, (...) obejmuje m.in. zadania w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania.

Opisana we wniosku fundacja w świetle jej celów statutowych prowadzi i realizuje działalność pożytku publicznego w ww. sferze zadań publicznych, gdyż w jej statucie jako jeden z celów wskazane zostało wspieranie działań, które przyczyniają się do poprawy jakości i efektywności systemu oświaty.

Fundacja jako organizacja pozarządowa została wymieniona w art. 3 ust. 2 ustawy o pożytku, jest zatem podmiotem, na rzecz którego można przekazać darowiznę i skorzystać z odliczenia. Współorganizatorem konkursu jest (...) które m.in. odpowiada za prowadzenie polityki państwa w obszarze oświaty i wychowania. Konkurs jest kierowany do placówek oświatowych, może mieć wpływ na jakość i efektywność systemu oświaty, a przekazana darowizna, została przekazana na cel określony w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, obejmujący zadanie w zakresie oświaty.

Mając na uwadze przedstawiony przez Państwa opis sprawy oraz dokonaną wykładnie przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że Wnioskodawca ma prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania darowizny na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p.

Wobec powyższego Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl